DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Większy prześwit logana / + sandero

laisar - 2007-11-17, 21:14
Temat postu: Większy prześwit logana / + sandero
[temat pozostał bez echa, więc spróbuję jeszcze tutaj ;]

Jak wiadomo, Logan i tak ma troszkę większy prześwit niż średnia, ale jak wygląda sprawa z jego dodatkowym zwiększeniem? Lubię wysokie autka, więc nie obraziłbym się za jeszcze 4-5cm - dacia jest dość długa, jeżdżę dość grzecznie (; więc takie podniesienie byłoby chyba w miarę bezpieczne (środek ciężkości).

Poguglałem chwilę i widzę, że generalnie jest to możliwe - a czy ktoś ma jakieś doświadczenia?

GeRRaD - 2007-11-18, 00:05

Przy obniżaniu robi się to poprzez wymianę sprężyn i amortyzatorów, trza by popytać o prarmetry zamienników tych elementów.

BTW:Ja akurat bym sobie obniżył ;-)

laisar - 2007-11-18, 12:14

No właśnie teoretycznie (; to ja już wiem jak to się robi, w obie strony - ale pytałem, czy ktoś ma jakieś wnioski z praktyki.
Black Eryk - 2007-12-03, 13:39

Daćkę jeszcze wyżej osadzić to tak jak strzelić sobie gola do własnej bramki - to auto ma tak wysoki zawias że jak dla mnie to problemem może okazać sie wchodzenie w zakręty - szczególnie ze nie mamy bajerów typu ESP.
jurek - 2007-12-03, 14:50

gdybys chcial logana eszcze podwyzszyc, to mysle, ze konieczne byloby zastosowanie twardzszych sprezyn abys na jakims szybszym zakrecie nie fiknal koziolka. pozdr
laisar - 2007-12-03, 23:10

Za uwagi dziękuję - nie chcę oczywiście robić nic na siłę i biorę też pod uwagę zmianę właściwości jezdnych, ale myślałem raczej o sprawach technicznych (np czy tylną belkę też trzeba by jakoś modyfikować?).

Jak pisałem, na co dzień jeżdżę bardzo grzecznie (rodzina zobowiązuje, ale też nie mam raptusowego charakteru), choć na trasie zdarza mi się "nieco" przekroczyć limity prędkości (jeśli są odpowiednie warunki i potrzeby).

Parę razy sprawdziłem jednak - z ciekawości i na zapas - sytuacje i warunki niestandardowe.

Nie wiem, czy jestem za bardzo przyzwyczajony do wysokiej "budy" (Suzuki WagonR+ był nawet wyższy od MCV), czy taki nieczuły jestem, ale zupełnie nie odczuwam jakichkolwiek problemów ze stabilnością (czy w ogóle nadmiernych przechyłów).

A testowałem oba autka dość intensywnie przy bardzo różnej pogodzie na pewnych fragmencie swojej stałej trasie (jeśli kto zna: Wawa, wyjazd z al. KEN na dolinkę Służewiecką w lewo), gdzie droga o dość kiepskiej nawierzchni i wyprofilowaniu biegnie po 270ˆ° wycinku okręgu o średnicy jakichś 100m.

Nic się nie ślizga, nie ucieka, nie nurkuje aż do 50km/h.

I z tego co widzę, nawet różni "sportowcy" nie szaleją bardziej, ale też nie wygląda, żeby miało im lepiej pójść.

Muszę się jeszcze wybrać na osobiste przetestowanie "łosia"...

W każdym razie myślę, że trochę zapasu stabilności to jednak MCV-ka ma.

Andrzej - 2007-12-04, 09:45

Ja dodam jeszcze, że jeżeli po podniesieniu utwardzisz zawieszenie, to większe drania i większe siły skręcające będą działay na nadwozie, które sybciej się zużyje. Druga żecz to przeguby półosi napędowych - praktycznie cały czas będą pracowały przy zgięciu - w skrajnych przypadkach większym niż założył prducent.

Może lepiej będzie tylko troszkę podnieść zawieszenie, a restę uzyskać np. poprzez większe koła? - Ale tu uwaga, że większe i cięższe koła to gorsze hamulce i przyśpieszenia.

Ale jak coś wykombinujesz to nie zapomnij się pochwalić!

jurek - 2007-12-04, 09:59

jesli nie jezdzisz po drogach gruntowych to nie widze sensu podwyzszania. pozdr
laisar - 2007-12-04, 11:55

Tak się składa, że w naszym kochanym kraju sporo dróg teoretycznie tzw. utwardzonych bywa gorszej jakości niż gruntówki (kilku używam regularnie będąc u rodziny), ale dla mnie główną korzyścią z dużej wysokości nad drogą to lepsza widoczność - i to akurat bardzo się przydaje także w mieście.

Wiadomo, najlepsze byłoby zawieszenie aktywne - no ale to raczej nie w Dacii...
(Ach, te cytrynki-glebotłuki! ;)

Chociaż... widziałem gdzieś taki wynalazek: montowana wewnątrz tylnej sprężyny gumowa poduszka z wentylem (opcja lux: z zasilaniem pneumatycznym sterowanym z kabiny). Tylko nie pamiętam czy i jaki był patent do przedniego zawieszenia.

Utwardzenie nie jest chyba obligatoryjne przy takiej modyfikacji? Tzn w powyższym przykładzie pewnie tak, ale przy wymianie amortyzatorów i sprężyn na dłuższe to chyba nie - w końcu zdaje się, że skok amorka nie do końca jest bezpośrednio związany z jego długością.

Większe koła to jeszcze inne problemy.
Nie wiem czy prędkościomierz da się jakoś łatwo wyregulować (choć niby można pamiętać o ile przekłamuje).
Za to przekłamania przebiegu byłyby w tę lepszą stronę ;)
Za to nie jestem pewien jaki byłby wpływ na hamowanie - w końcu większa powierzchnia stykałaby się z drogą.
Ale spalanie na pewno by wzrosło.

Za uwagę o półosiach bardzo dziękuję - właśnie takich spraw byłem ciekawy.

Widzę jednak, że właściwie to nie ma co gdybać, tylko trzeba się udać do warsztatu i zbadać to razem z jakimś kumatym mechanikiem - ktoś musi być pierwszy :)

Andrzej - 2007-12-05, 07:47

laisar napisał/a:
Za to nie jestem pewien jaki byłby wpływ na hamowanie - w końcu większa powierzchnia stykałaby się z drogą.


Chodzi o bezwładność kół, która ma bardzo duży wpływ na hamowanie - o wiele większy niż nam się wydaje. Moj kolega kiedyś tuningował Lade Nivę zakładając koła od Uaz'a - wyglądała świetnie, ale jakoś hamować nie chciała bo koła ze trzy razy cięższe...
Co do nieutwardzania auta przy większym prześwicie to jeszcze można pokombinować z mocniejszym stabilizatorem z przodu i jakim dodatkowym z tyłu żeby autko się nie "bełtało" na zakrętach.

dmas - 2007-12-05, 10:36

...moze doczekamy sie kolejnej wersji Logana, takiej "cross-country".
laisar - 2008-12-11, 01:00

Cytat:
Chociaż... widziałem gdzieś taki wynalazek: montowana wewnątrz tylnej sprężyny gumowa poduszka z wentylem (opcja lux: z zasilaniem pneumatycznym sterowanym z kabiny).

Odnalazłem!!! (: http://www.daciamodellen....g-of-hulpveren/

(Oczywiście, to nie do końca w temacie wątku, ale jako a propos odświeżam).

gajowy - 2009-10-13, 19:40
Temat postu: Jak zwiększyć prześwit Sandero
Używam Sandero jako auto do jazdy po "terenie"nie ukrywam że przy decyzji o zakupie tego modelu głównym atutem było 15 cm prześwitu(no i cena), co sprawdza sie w praktyce. Jednak kiedy wyczytałem że Stepway ma 17 cm to zainteresowało mnie czy w normalnej wersji można dorobić te 2 cm. Na pytania w serwisie "jak to się robi" w Stepway-u i czy tak mogli by w moim sprawić, odpowiadają w wymijajacy sposób tak jakby nie wiedzieli, lub chronili "tajemnicę firmy".Czy ktoś już ta tajemnicę poznał?(Większe rozmiary opon nie wchodzą w grę bo jest w przednich nadkolach za mało miejsca
jackthenight - 2009-10-13, 20:28

W Stapwey-u są po prostu założone koła 16 calowe. Ale co więcej to nie wiem.
gajowy - 2009-10-13, 20:38

No to muszę zobaczyć Stepway na żywo.
gajowy - 2009-10-13, 20:54

Sprawdziłem w katalogu Stepway-a, zgadza się że 16 calowe koła, ale opony są o niższym profilu tak więc średnica całego koła jest taka sama jak w zwykłym Sandero z 15 calowymi kołami.
borys68 - 2009-10-13, 21:02

Ahoj!
Ja podniosłem przód swej Laguny przy pomocy sprężyn od kombi. Może w Sandero da się zainstalować "tego typu rzeczy" od MVC/Van/Pickup?
Borys

marekwoj - 2009-10-14, 08:33

gajowy napisał/a:
Większe rozmiary opon nie wchodzą w grę bo jest w przednich nadkolach za mało miejsca

Ja wprawdzie w Loganie a nie w Sandero, ale właśnie na zimę mam większe opony. Mają średnicę o 3,8 cm większą od standardowych, czyli mam 1,9 cm większy prześwit. I nie ma żadnego problemu, nawet na dołkach nic nie obciera.

laisar - 2009-10-14, 09:13

Stepway ma z przodu inne półosie i sprężyny, a z tyłu belkę, amortyzatory i również sprężyny.

Być może jest coś jeszcze, ale to znalazłem na szybko i jest na pewno najistotniejsze.

Na podobny temat było też - trochę - tutaj: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=264

gajowy - 2009-10-15, 09:19

pytanie do marekwoj: proszę podaj mi informacje o rozmiarach standardowych opon i o rozmiarze większych opon jakie zakładasz na zimę, to porównam to z wymiarami w sandero. Z góry dzieki!!! i imienu swoim jak i blachy osłaniającej komorę silnika :lol:
marekwoj - 2009-10-16, 08:37

gajowy napisał/a:
pytanie do marekwoj

Oryginalnie miałem opony 185/65/15 na zimę mam 185/80/14. Akurat udało mi się kupić tanio felgi 14'' więc mam całe koła. Łatwiej wymienić i przechowywać też.

gajowy - 2009-10-18, 17:47

Dziękuję za odpowiedź POZDRAWIAM
kakus - 2009-11-01, 17:45

potwierdzam... letnie mialem 185/65/15 a na zime zalozylem ( takie mi zostaly po omedze) 195/65/15.... auto wyzsze o 1,3 cm .... w nadkolach nie ma problemu
Marek1603 - 2009-11-01, 19:31

Kakus coś ci się chyba pomyliło albo ja źle czytam, bo 185 i 195 to jest akurat szerokość opony więc jakim cudem masz o 1,3 cm auto wyższe. Chyba, że więcej dopompowałeś ;-) .
wox - 2009-11-01, 19:56

Marek1603 - wszystko się zgadza u kakusa:
druga liczba (65) to wysokość opony, a 65 oznacza 65 % szerokości opony.

Gwoli ścisłości - auto nie jest wyższe o 1,3 cm tylko średnica koła jest większa o 1,3 cm - auto jest więc wyższe o 0,65 cm

65% z 18,5 cm to 12,025 cm
65% z 19,5 cm to 12,675 cm

Inna sprawa do której można by się przyczepić, to fakt założenia szerszych opon.

jackthenight - 2009-11-01, 20:27

wox napisał/a:
a 65 oznacza 65 % szerokości opony.


65 to oznacza stosunek wysokości opony do jej szerokości wyrażone w procentach, czyli

65% = (wysokość / szerokość) * 100%


czyli

0.65 = wysokość / szerokość

wysokość = 0.65 * szerokość

dla opony 185/65 R15 wysokość = 0.65 * 185 = 120.2 mm
dla opony 195/65 R15 wysokość = 0.65 * 195 = 126.7 mm

Czyli auto z oponą 195/65 jest wyższe od opony 185/65 o 6.5 mm czyli 0.65 centymetra

Także Marek1603 auto kolegi kakus może być wyższe o 0.65 centymetra.

wox - 2009-11-01, 20:33

Po co drugi raz to samo? ;-)
jackthenight - 2009-11-01, 20:34

wox napisał/a:
Po co drugi raz to samo? ;-)


To wcale nie jest drugi raz to samo
65 to wcale nie jest 65% szerokości opony, tylko jest to stosunek wysokości do szerokości opony, albo napisałeś to tak, że od razu nie zrozumiałem :)

wox - 2009-11-01, 20:38

Ale napisałem, że to chodzi o wysokość (3 słowa przed tym co zacytowałeś).

A obliczenia nawet mam dokładniejsze :-P

Marek1603 - 2009-11-02, 05:52

Zrobiłem zamieszanie, ale wiedziałem, że nie jest to 1,3. Dobra chłopaki zgadza się. Tylko się nie pobijcie. :-D
kakus - 2011-08-10, 06:50

macie rację Panowie to koło ma średnicę większą o 1,3cm .... ale zwiększona wysokość samochodu to tylko połowa tej różnicy .... mój błąd :-)
laisar - 2011-10-31, 13:20

No proszę - a jednak można: Logan faza 2. w Kolumbii ma... 20 cm prześwitu! (:

http://www.renault.com.co.../focusNAV2.html => Tu mejor elección
Cytat:
Altura al piso de 200mm ideal para los caminos colombianos.


Ale w sumie to teraz wolałbym już chyba pójść na całość z MCV4x4...

maciek - 2011-10-31, 13:26

nawet widać ten prześwit
:->

bebe - 2011-10-31, 15:40

20 cm na stałe w MCVce? Bałbym się, że się wywalę... :/ Na los caminos Bolandianos to najchętniej był zaadaptował zawieszenie z lowriderów i sobie regulował wedle życzenia - 20 cm na drogi 38 kategorii odśnieżania, 5 cm na autostradę. :) A sprężarkę od hydrauliki oczywiście w miejsce koła zapasowego. :]
laisar - 2011-10-31, 15:48

Mówisz i masz: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=5281 [:

Ja się nie boję - nigdy mi się nie zdarzyło, żebym chociaż otarł się o cień wrażenia, że auto się faktycznie mocno przechyliło.

(Ale to już zdaje się kiedyś omawialiśmy, więc trzeba będzie się w końcu wybrać na ten tor...).

domek - 2013-11-20, 17:52
Temat postu: Podniesienie / zwiększenie prześwitu Pick-Upa
Zastanawiam się nad podniesieniem o klika cm swojego logana piuckup'a. Nie chcę robić z niego dustera ale te dodatkowe 2-3cm by się przydały. Ktoś wie jakie sprężynki można by mu zamontować? a może ktoś zna inne patenty?

Dużo jeżdżę po wsiach i szczególnie zimą przydał by się większy prześwit. Już nieraz go wyciągałem dusterem bo powiesił się na zaspie lub koleinach.

d3mol3k - 2013-11-20, 18:32

Wiem że swego czasu na forum było porównanie elementów zawieszenia sandero i sandero stepway (zdjęcia) które jak wiesz różnią te dwa auta wielkością prześwitu.
domek - 2013-11-20, 22:35

d3mol3k napisał/a:
Wiem że swego czasu na forum było porównanie elementów zawieszenia sandero i sandero stepway (zdjęcia) które jak wiesz różnią te dwa auta wielkością prześwitu.


A widzisz, nie pomyślałem o tym. Pytanie tylko, czy do logana będzie to pasowało.

d3mol3k - 2013-11-20, 22:41

Myślę (ale tu pewnie wiedza laisara podpowie) że na 99% tak wszak Twój logan jak widzę z 2009 czyli z okresu już produkcji sandero.
zbinek15 - 2016-01-28, 08:11

http://www.lada.ru/cars/largus/cross7/prices.html

pewnie gdzieś już było. ale to ma prześwit większy (170 mm) niż standardowy (145 mm).

laisar - 2016-01-28, 13:18

U nas podawali, że standardowy w MCV był 160 mm.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group