DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Lift Dustera (większy prześwit / podniesienie)

Kigam - 2011-01-03, 10:53
Temat postu: Lift Dustera (większy prześwit / podniesienie)
Witam
na stronie http://translate.google.p...ot.com/&prev=_t
w poście z 05/11/2010 jest ciekawy sposób podniesienia Dustera z racji ze mam nikłe doświadczenie z tego typu zabiegami mam kilka pytań:
-nigdzie nie znalazłem informacji na temat sprężyn H&R w Dusterze (informacji praktycznych) czy auto będzie twardsze, miększe?
-czy po podniesieniu auta o te 5-6cm będzie się kołysało/wychylało na zakrętach przy szybszej jeździe jak klasyczne terenówki?
- z racji zwiększenia wysokości opony zmniejszyła się odległość między oponą a błotnikami czy nie będzie to przeszkadzało w czymś odprowadzanie błota, śniegu?
- czy taka operacje można wykonać na standardowych felgach aluminiowych od Dustera?
-jakie są plusy i minusy przejścia z szerokości opon 215 na 205 czy jest to waszym zdaniem zmiana tylko na zimę?
- czy wejdzie opona 215/80 czy to już będzie za wysoko /za mała odległość miedzy oponą a błotnikiem
- jak na taka zmianę ASO i gwarancja czy jeśli dam im zarobić żeby zmienili te sprężyny to zachowam gwarancję?

Daster - 2011-01-03, 15:18

Napewno bedzie jezdzil szybciej

Różnica średnic podanych kół wynosi 48 mm
Różnica wskazań prędkościomierza: 7 %

RnR - 2011-01-03, 19:54

Czy szybciej to zalezy co ogranicza Vmax - moc czy obroty :)

Z szerokoscia - pewnie 205 lepsze w teren i na snieg - 215 to juz szeroki kapec i zaczyna sie plywanie szybciej.

Co do wysokosci i miejsca w nadkolach to rowniez jestem ciekaw - po przeczytaniu tego postu kiedys zastanawialem sie czy nie kupowac zimowek w tym rozmiarze.

Kigam - 2011-01-03, 20:28

Gdzieś czytałem ze im węższa opona tym dłuższa droga hamowania a Duster w porównaniu np z Kangoo drogę hamowania ma nie za krótką.
Na prędkości mi nie zależy osiągi mnie całkowicie satysfakcjonują.

RnR - 2011-01-03, 21:23

Kigam napisał/a:
Gdzieś czytałem ze im węższa opona tym dłuższa droga hamowania a Duster w porównaniu np z Kangoo drogę hamowania ma nie za krótką.
Na prędkości mi nie zależy osiągi mnie całkowicie satysfakcjonują.


To jest taka prawda jak to, ze ABS wydluza droge hamowania na wszystkim innym niz idealnie suchy asfalt ;)

Prawda jest taka, ze "to zalezy" - jak zawsze - jezeli nie ma wody lub jest jej na tyle malo, ze szersza opona skutecznie ja odprowadzi to szersza bedzie lepiej hamowac - jesli jednak jest za duzo wody to bedzie drastycznie gorsza.

W tescie Motoru sprzed kilku miesiecy dla Golfa jakiegos nowego 205 dawalo praktycznie same plusy kontra 195 ale 215 juz dawalo niewiele w stosunku do 205 na suchym a bylo duzo mniej odporne na aquaplanning itp itd

Kigam - 2011-01-03, 21:30

ciekawe czy są gdzieś informacje na temat tego jaka jest różnica dla DUSTERA w wypadku 205 i 215 ?
jjmalin - 2011-01-04, 18:59

wg mnie żeby koło nie tarło o nadkole powinny być twardsze sprężyny
RnR - 2011-01-04, 19:23

jjmalin napisał/a:
wg mnie żeby koło nie tarło o nadkole powinny być twardsze sprężyny


chyba, ze jest tyle zapasu w standardowych - i nie tyle twardsze co wyzsze/dluzsze - dokladniej twardosc sprezyny ma niewiele z tym jak maksymalnie gleboko moze wejsc kolo - wiec trzeba by ocenic stan w spoczynku (tu dlugosc/twardosc itp) i stan kompresji - kto wie czy nie trzeba by jakichs dystansow mocowac, innych wachaczy itp

Kigam - 2011-01-04, 19:40

nie bardzo rozumiem jjmalin ? skoro Kolega wstawił sprężyny podnoszące auto o 30mm to chyba nie grozi ? bardziej boje się o przestrzeń "przed" i "za" kołem
RnR - 2011-01-04, 21:57

Kigam napisał/a:
nie bardzo rozumiem jjmalin ? skoro Kolega wstawił sprężyny podnoszące auto o 30mm to chyba nie grozi ? bardziej boje się o przestrzeń "przed" i "za" kołem


Sprezyna nie decyduje o tym jak daleko kolo pojdzie (a przynajmniej raczej nie powinna) - powinna zawsze pracowac z zapasem a ograniczenie skoku zawieszenia to chyba powinna byc kwestia jego konstrukcji, jakiegos ogranicznika itp itd? Inaczej skok skonczy sie bardzo nagle gdy spotkaja sie zwoje sprezyny i pewnie cos sie "urwie" :/

Kigam - 2011-01-04, 22:05

czyli firma H&R co sprzedaje w zestawie podnoszącym prześwit o 30mm ? lipę taka znana firma ?
RnR - 2011-01-04, 22:44

Ale zwiekszenie przeswitu to nie wkladanie wiekszych kol.

Mozesz dac dluzsze sprezyny i przeswit sie zwiekszy bez problemow jesli jest do tego zapas na zawiasach (pytanie czy zawieszenie bedzie nadal dobrze pracowalo przy wpadaniu w dziure - tzn jaka jest kompresja taka "postojowa" zawieszenia).

A zakladanie kol wiekszych to pytanie o zapas w nadkolach - tzn czy przy maksymalnej kompresji zawieszenia kolo o cos nie bedzie haczyc

Zgadzam sie, ze tam gosc robil to porzadnie wiec moze byc, ze w DD sa odpowiednie zapasy - ale mozliwe tez, ze H&R daje wiecej niz tylko sprezyny i , ze bez tego te wieksze kola beda szurac/dobijac - trzeba by poczytac dokladnie a nie gdybac ;)

Kigam - 2011-01-04, 22:50

H&R oferuje tylko sprężyny nic więcej sprawdzałem. Tzn dystanse jeszcze maja ale to poza tematem narazie .
Kigam - 2011-01-05, 13:33

Byłem dziś ASO nie podejmują się montowania sprężyn i wymiana "kasuje" gwarancję :( więc lift za 3 lata :-(
KaS602 - 2011-01-05, 13:41

Zmień ASO.
Kigam - 2011-01-05, 13:49

Serio mówisz ze gdzie indziej może być inaczej ?


Rzeczywiście w kolejnym ASO powiedzieli ze stracił bym tylko gwarancje na zawieszenie (prawdopodobnie bym stracił, Pan nie był pewien generalnie radził poczekać ponieważ szkoda gwarancji) decyzje pozostawiają mi i chętnie się podejmą montażu

KaS602 - 2011-01-05, 14:07

Jeśli ASO nie chce podjąć się wymiany sprężyn, to już samo to o nich nie najlepiej świdczy.

Co do gwarancji - to owszem - stracisz ją, ale tylko na rzeczone sprężyny, a i to nie do końca, bo kupując nowe masz gwarancję ich producenta. Przestań się bać utraty gwarancji, bo to nie jest tak, że nowego samochodu nie można dotknąć, bo gwarancja... A dyrdymały ASO o jej utracie potraktuj, jako zwyczajną niewiedzę i powiedz, że w razie problemów z roszczeniami gwarancyjnymi zawsze można spotkać się w sądzie, bo co ma - powiedzmy - wymiana rzeczonych sprężyn do awarii silnika..?

Było o tym już nie raz na forum - GWARANCJA TO NIE NIEWOLNICTWO!

PS. (dodano po kilku minutach)
Chyba, że po zmianie zawieszenia planujesz udział w jakichkolwkieg zawodach sportowych (nawet tych amatroskich). W tym przypadku zapomnij o gwarancji, bo ona wyklucza udział w takich zawodach. W każdej marce zresztą...

Kigam - 2011-01-05, 14:12

Zastawiam się czy nie zrobić podobnie jak robią z boxami; zmienić sprężyny jeździć na przeglądy -może zwrócą uwagę może nie (jak zauważą to gdzieś to wpisują?) a w razie usterki zawieszenia zamontować stare sprężyny i zgłaszać usterkę

Zawody mnie nie interesują po prostu dużo jeżdżę po lesie i odkąd mam to auto nigdy nie stanęło nigdy mnie nie zawiodło w terenie, poza kilkoma przypadkami w zimę gdzie przejeżdżałem przez zaśnieżone pole i samochód stanął bo pchał przed sobą śnieg te 6 cm (3 na spreżynach i 3 na oponach) załatwiły by sprawę

KaS602 - 2011-01-05, 14:15

Przy usterce nawet bym tych spręzyn (na oryginalne) nie zamieniał - niech ASO udowodni, że usterka innego elementu była konsekwencją wymiany sprężyn, jak tacy "mądrzy"...
RnR - 2011-01-05, 19:04

Kigam - nie wiem czy dla Ciebie to opcja ale osobiscie mi wynika ze w takiej sytuacji moze wystarczyc zalozenie lancuchow - jesli bedzie trakcia to snieg przepchasz spokojnie - a zrobisz lifta spadnie 3cm wiecej i znowu to samo ;)
limo - 2012-01-04, 19:38

http://allegro.pl/hr-spre...2004098836.html

jakby komuś w dusterze było mało prześwitu

tweeciak - 2012-01-25, 17:36

Sprzężyny do lifu Dustera
Kigam - 2012-12-18, 15:23

Witam nie wiem czy to kogoś zainteresuje ale mogę się podzielić prawie rocznymi (40 tys km) doświadczeniami z użytkowania Dustera z zestawem sprężyn podwyższających firmy H&R oraz chipem ze strony RACECHIP.DE
A wiec co do sprężyn:
+ na papierze 3cm wydaje się niewiele ale proszę mi uwierzyć różnica jest odczuwalna auto poszło sporo do góry.
+ przez to ze jest sztywniejsze REWELACYJNIE się prowadzi zwłaszcza w zakrętach
+ cały zestaw nie wymaga żadnych przeróbek w aucie po prostu montujemy 2 komplet sprężyn zawieszenie pracuje nadal w bezpiecznych wartościach
+ auto ładniej wygląda :lol:
- auto wyczuwa każda nierówność niektórym może to przeszkadzać , stało się mało komfortowe - ja tak lubię
- pasażerowie z tylu podobnież gorzej teraz znoszą dalsze podrożę (opinia pasażerów nie moja)
- w terenie teraz jeżdżę wolniej , większy prześwit ale mocniej wali
Po roku jazdy nie zauważyłem żeby zmiana sprężyn miała jakikolwiek wpływ na działanie/zużycie pozostałych podzespołów przejechałem w tym czasie przejechałem około 40 tys km.
Jeśli chodzi o chip:
+odczuwalny wzrost mocy (często robiłem test znajomym - przejazd w jedna stronę z chipem i powrót ta sama droga bez)
+całość wpinamy do gniazda znajdującego się z przodu silnika trzeba lekko odchylić filtr powietrza banalnie proste (robię to przed każdym przeglądem :mrgreen: )
+zadziej redukuje biegi, wyprzedzanie poezja
+ spalanie przy normalnej jeździe 7,5l/100km jeśli nie przekracza 80km/h 6,5l/100km, jeśli nie przekraczam 100km/h 7l/100km bez chipa w każdym przypadku +1 litr
Zużycia jakiś elementów silnika przez montaż chipa przynajmniej naradzie nie zauważyłem.
Staram się chłodzić turbinę przed zgaszeniem , nie paluje na zimno i wymieniam filtry i olej co 15tys km czyli częściej niż podaje instrukcja, myślę ze to tez ma wpływ na działanie i sprawność silnika praktycznie raz w tygodniu wyjmuje filtr powietrza i przedmuchuje go sprężarką.

Co 2 wymiana jest robiona przeze mnie osobiście a nie w ASO, dlaczego?
Otóż zdążyło mi się w Dasterze i 2 innych autach ze stajni DACIA RENAULT, oraz zdążyło się to jednemu znajomemu ze podczas serwisu filtry które widnieją na fakturze niekoniecznie znalazły się w aucie chodzi tu zwłaszcza o filtr oleju i kabinowy czasami panowie są na tyle bezczelni ze nawet starego filtra szmata nie przetrą. Wiec stad wniosek ze sam chyba lepiej zadbam o swoje autko.


Na wszelkie pytania chętnie odpowiem.

keikan - 2013-06-19, 10:38

Czy do tej pory ktoś jeszcze dokonał liftu + 30mm w swoim Dustim?
Zastanawiam się nad tym, ale są do wyboru 2 różne zestawy sprężyn:

King Spring ( http://www.trasek.com.pl/...-4x4-przod.html )

H&R ( http://www.jtng.pl/pokaz_produkt.php?idprod=1473 )

Cena ta sama za komplet..
Pytanie tylko, które lepsze/trwalsze itp.

Dominus - 2013-06-19, 10:47

Kolega janzet pisał że podniósł Dustera o 4-5cm
keikan - 2013-06-20, 11:18

czy kolega Janzet mógłby się wypowiedzieć na temat liftu swojego Dustiego?
Jaka firma sprężyn, jaka cena, jak się jeździ, komfort itp..

janzet - 2013-06-25, 09:42

Witam
Kolega janzet nie ma wyjścia... zrobił lift i czas się podzielić wrażeniami.

-nigdzie nie znalazłem informacji na temat sprężyn H&R w Dusterze (informacji praktycznych) czy auto będzie twardsze, miększe?

ODP: BĘDZIE TWARDSZE
OEM (fabryczne) : Przód 23,5N/mm , Tył 25N/mm
H&R do wersji 4x4 dci +30mm : Przód 29N/mm, Tył 29N/mm

-czy po podniesieniu auta o te 5-6cm będzie się kołysało/wychylało na zakrętach przy szybszej jeździe jak klasyczne terenówki?

ODP: AUTO (sprężyny + moje opony) jest ok 4,5- 5cm wyższe, jest stabilniejsze, mniej się kołysze, jazda autostradą wydaje się po prostu "lepsza". Na zakrętach mniej się przechyla.

- z racji zwiększenia wysokości opony zmniejszyła się odległość między oponą a błotnikami czy nie będzie to przeszkadzało w czymś odprowadzanie błota, śniegu?

ODP: u mnie zastosowano na felgach 15 opony o rozmiarze 235/65R15
rozmiar OEM 215/65R16 : 686mm średnicy zewnętrznej
U mnie te 235/65R15 maja teoretycznie 711mm średnicy zewnętrznej i nic nigdzie nie ociera (NP: 722mm czyli 225/70R16 nie wejdą, będą ocierać o przednie nadkole zwłaszacza przy skręcie kół, lecz np : 215/70R16 708mm bedzie OK, polecam wtedy dystanse 10mm do ET40).

www.rimsntires.com/specs.jsp

- czy taka operacje można wykonać na standardowych felgach aluminiowych od Dustera?

ODP: WYMIANA sprężyn nie ma nic do felg. Wymiana opon ma lecz jak piszę pewne rozmiary opon są jeszcze OK a pewne już za duże.

-jakie są plusy i minusy przejścia z szerokości opon 215 na 205 czy jest to waszym zdaniem zmiana tylko na zimę?

ODP : węższe opony praktykuje się na zimę ale czy w Cayenne, w Q7, w Tuaregu ktoś zmienia na zimę opony na rozmiar mniejszy ?
Wąskie opony lżej się toczą, mają lepsze właściwości wgryzania się w śnieg. Idzie więcej kg masy auta na 1cm przylegania do nawierzchni.
Szersze opony nie zapadają się tak bardzo w luźnych podłożach typu piach i śnieg. To jak widać częściowo kwestia własnego przekonania.

- czy wejdzie opona 215/80 czy to już będzie za wysoko /za mała odległość miedzy oponą a błotnikiem

ODP: 215/80R16 NIE WEJDZIE (750mm średnicy). Nawet nie zdołasz założyć koła.

- jak na taka zmianę ASO i gwarancja czy jeśli dam im zarobić żeby zmienili te sprężyny to zachowam gwarancję?

ODP: Kupiłem sprężyny u autoryzowanego dystrybutora Dacia /Renault : w LZ wraz z certyfikatem TUV i gwarancją - bezpośrednio z ich sklepu www. Założono je w Renault Tandem w Będzinie bez informacji o utracie gwarancji. Sprawdzono zbieżność po wymianie, wszystko było OK i bez uwag i bez problemów. Wszak to nowe, certyfikowane sprężyny dedykowane do Daci Duster. W Niemczech LZ Automobile tuninguje nowe Dacie i nie pozbawia ich gwarancji. Sprzedaż części to ich własny sklep internetowy LZ Parts. Ludemann Zankel to ogromna firma, dealer aut - czy pozbawia gwarancji swoich klientów ?

http://www.lzparts.de/ind...acturers&mnf=13

po polsku wyszukajcie na stronie:

http://www.h-r.com.pl/

Uwagi : sprężyny są twardsze, moje koła większe i nieznacznie cięższe, zawieszenie na dziurach pracuje głośniej, nierówności są bardziej wyczuwalne.
Na górskim ostrym szlaku koledzy 2 Dusterami brzuchami jechali po podłożu wielokrotnie, ja - ani razu.
Prędkościomerz pokazuje dokładnie prędkość (normalnie zaniża o 4-5%). Czyli wg GPSu 100 to 100 (zwykle 100 na prędkościomerzu to ok 95 w realu).

janzet - 2013-06-25, 09:55

i zdjęcia
janzet - 2013-06-25, 10:12

o i takie jeszcze jak się pobrudziliśmy trochę.

Zrobimy jeszcze zdjęcia porównawcze Dusterów, obok siebie różne ujęcia i wrzucimy je na forum, ale to "za chwilę".

Pozdrawiam fanów odbiegania od standardu.
...już myślę co dalej....rysują się jakieś plany ale na razie napełniam świnke skarbonke...

Na razie jestem naprawdę zadowolony z wyboru sprężyn i opon choć Continental Cross Contact AT (jest na forum bo wrzucałem) też jest moim drugim typem nr 1 wraz z Yokohamą AT-S

janzet

janzet - 2013-06-25, 10:16

załączę jeszcze TUV na sprężyny - ktoś chętny do tłumaczenia ?
PT - 2013-06-26, 08:52

Bardzo fajnie to wygląda. Gratuluję! BTW - opony w tym rozmiarze (29") to miałem w Jeepie Grand Cherokee ZJ, co prawda jeszcze na seryjnym zawiasie, ale i tak były o oczko większe, niż te zakładane seryjnie, a tu proszę - te same gumy w Dusterze. No i ciekawe co z amortyzatorami - dłuższa sprężyna zmienia ich punkt pracy, zawieszenie może mieć większy skok, tak więc czy ktoś sprawdzał już to, czy przypadkiem nie dostają one zbyt mocno w tyłek? Szkoda że producent lub dystrybutor nie przewidział przedłużek do seryjnych amorków (bo na amortyzatory do liftu póki co nie ma co liczyć), poprawiłoby to ich warunki pracy i zmniejszyło szanse uszkodzenia.

Pozdrawiam,
Piotr.

Andrzej Zajczuk - 2013-09-02, 12:36

Koledzy!
Wszystko wygląda ładnie, prześwit większy, rzeźba bieżnika również - ok.
Jak oceniacie walory eksploatacyjne po takiej modyfikacji:
dynamika, szybkość ( o ile przekłamuje szybkościomierz),
jakie zużycie paliwa i co najważniejsze żywotność mechanizmów przeniesienia napędu (myślę głównie o wytrzymałości półosi).
Podzielcie się spostrzeżeniami.

mekintosz - 2013-09-02, 20:24

Wyszlo ciekawie, pewnie dzięki oponom i felgom lepiej sobie daje rade w trenie. Amortyzatory sa fabryczne ?

PS> Te modyfikacje bym nazwał tuningiem, lift bardziej przeprowadza fabryka.

DD - 2013-09-03, 03:50

lift - podniesienie (tu: zawieszenia/budy)
janzet - 2013-09-03, 09:20

Witam

Pisałem o wrażeniach już wcześniej. Jest super w jeździe drogowej, miejskiej, autostradowej, w terenie nie mam uwag, nie szoruje brzuchem tam gdzie koledzy jadą już podwoziem po ziemi. Prędkościomierz pokazuje dokładniej prędkość (nie zawyża tak bardzo jak przy fabrycznych mniejszych oponach), a spalanie - jak pociśniesz tyle spali, może przy ekonomicznej jeździe na trasie opony 235 z terenowym bieżnikiem biorą więcej o 0,3-0,5l ale od stylu jazdy to zależy. W zasadzie chyba nie schodzę poniżej 7l/100km

janzet - 2014-11-11, 23:26

kolor felg mi się zmienił na sezon 2014 :-)
chriskb - 2014-11-12, 08:27

Ja bym założył opony General Grabber AT/2
keikan - 2014-11-12, 10:17

chriskb napisał/a:
Ja bym założył opony General Grabber AT/2


zwłaszcza, że ich cena spadła ostatnio do normalnego poziomu.

Ja na GG AT (bez 2) zrobiłem już ponad 25.000 km w tym 2 zimy (jedną ostrą i drugą delikatną) i Pustynię Błędowską :)
już sobie nie wyobrażam innych oponek...

Gdyby AT2 były dostępne gdy kupowałem komplet - na 100% wybrałby tą wersję (2)

janzet - 2014-11-13, 09:53

Gdybym teraz rozważał zakup to poważnie pomyślałbym również o Conti Cross Contact AT - w rozmiarze standardowym dla Dustera. Nie wiem jak stoją cenowo.
keikan - 2014-11-17, 09:14

http://www.skapiec.pl/site/cat/2101/comp/124313
trochę ponad 400 PLN...

GG AT2:
http://www.agromax.pl/227...ber-at2-fr.html

tak dla porównania

janzet - 2014-11-17, 09:30

Przy takiej niewielkiej różnicy warto się zastanowić.
Przy użytkowaniu głównie asfaltowym a rzadko terenowym wszedł bym w Conti.
Chyba ze ktoś naprawdę lubi z asfaltu zjechać w szutr, w błoto, w piach, w kamienie, próbuje czasem dla własnej satysfakcji tak się zapuszczać - to pewniej by się czuł z GG AT2.

Odczucia są jak widać subiektywne.

corrado - 2014-11-17, 10:26

Czy po założeniu wyższych sprężyn, stosowaliście śruby korygujące kąt pochylenia koła ?
Bo chyba wiecie o tym że zmniejszy się "negatyw" ? :-)

Mam takie śruby do dustera i mogę sprzedać BTW

janzet - 2014-11-17, 11:58

Nie było takiej potrzeby w moim aucie. Geometria zawieszenia z nowymi sprężynami została ustawiona w salonie.
Wszystko jest OK. Może jest to wymóg dotyczący jakichś konkretnych sprężyn ?
W przypadku H&R nie było również zmiany amortyzatorów.

corrado - 2014-11-17, 12:13

No to może jeszcze kąt jest w zakresie dopuszczalnym....
Ale zawsze się zmieni kąt przy innej sprężynie . :roll:
Każde cięcie, założenie słabszych sprężyn zwiększy negatyw ... i odwrotnie . 8-)

Ja nawet po wymianie amorków na nowe z przodu delikatnie mi camber poszedł na plus z wcześniejszych o pół stopnia na plus , czyli z -0.50' na -0.30'

keikan - 2014-11-18, 07:46

janzet napisał/a:
Nie było takiej potrzeby w moim aucie. Geometria zawieszenia z nowymi sprężynami została ustawiona w salonie.
Wszystko jest OK. Może jest to wymóg dotyczący jakichś konkretnych sprężyn ?
W przypadku H&R nie było również zmiany amortyzatorów.


Dokładnie. Pisałem do H&R i odpisali, że nie trzeba nic innego zamieniać.
Zresztą przy jeszcze wyższych sprężynach to oprócz śrub należy też wymienić amortyzatory na dłuższe i mocniejsze.

Taki zestaw do Dustera oferuje np. Ironman, ale za to komplet +5 cm kosztuje ok. 3500 PLN :(

http://allegro.pl/ironman...4742505183.html

http://allegro.pl/ironman...4742613941.html

corrado - 2014-11-18, 08:32

Aha, czyli nawet geometrii nie sprawdzaliście :mrgreen: gratulacje !
Nie no panowie, myślałem, że mam tu do czynienia z profesjonalistami ...

piku - 2014-11-18, 11:16

corrado napisał/a:
Aha, czyli nawet geometrii nie sprawdzaliście :mrgreen: gratulacje !
Nie no panowie, myślałem, że mam tu do czynienia z profesjonalistami ...


No, Corrado, oczywiście, że z profesjonalistami, którzy mają dobre oko i czuja - zerknęli, poczuli podczas jazdy i wiedzą, że jest OK. Po co sprawdzać na niepewnych maszynach? ;-)
Sam jestem ciekaw tego podniesienia za pomocą H+R, ale wolałbym najpierw przejechać się cudzym autem tak zmodyfikowanym i "odczuć" różnicę (jak pisali Koledzy, m.in. Janzet, jest twardo). W końcu to tysiak na same sprężyny i coś na wymianę (za dwie stówki?). Dziwi mnie, że przy lifcie o 3 cm (sporo wyżej) nie trzeba wymieniać amortyzatorów na dłuższe. Może ktoś z profesjonalistów wyjaśni, dlaczego? Przecież muszą być cały czas bardziej rozciągnięte (a może coś "mieszam")?

wojtek_pl - 2014-11-18, 11:30

3 cm to nie jest duży lift. Przyjmuje się, że w terenówkach do dwóch cali (czyli po naszemu 5 cm) nie trzeba przerabiać zawieszenia, wystarczą dłuższe sprężyny lub podkładki pod sprężyny.
piku - 2014-11-18, 11:44

wojtek_pl napisał/a:
3 cm to nie jest duży lift. Przyjmuje się, że w terenówkach do dwóch cali (czyli po naszemu 5 cm) nie trzeba przerabiać zawieszenia, wystarczą dłuższe sprężyny lub podkładki pod sprężyny.


Wojtek,
czyli: dłuższe sprężyny - amortyzator się "rozciąga", ale to nie szkodzi i nie wpływa na jego prace/skuteczność tłumienia. A trwałość?
Podkładki - tylko pod sprężyny? Zatem nie zmienia się twardość sprężyn, ale amor się rozciąga? Czy pod amor też idzie podkładka?
Przepraszam za tyle pytań. Ja tego po prostu nie rozumiem. A tu jeszcze dochodzi geometria, jak pisze Corrado. Z Dusterze 4x4 trzeba zrobić geometrię przodu i tyłu, jak rozumiem?

janzet - 2014-11-18, 11:55

No corrado - to napisz kto nie sprawdzał geometrii po wykonaniu zmiany sprężyn ? :?:
Czytacz nasze posty ? piku - ty też czytasz ? :?: - bo może wy właśnie korespondowaliście bezpośrednio z producentami sprężyn, wymieniliście sprężyny, ustawialiście geometrię i macie doświadczenia własne ?
To się nimi podzielcie.

Albo przeczytajcie WSZYSTKIE wpisy w temacie i potem się wypowiadajcie na temat profesjonalizmu. :mrgreen:

Ja ponieważ jestem członkiem kilku europejskich klubów Dustera to sie przygotowałem, z producentami też korespondowałem, przeszedłem całą procedurę łącznie z gwarancją i ubezpieczeniem zmian, z autoryzowanymi salonami za granicą również korespondowałem, wiec wasze teoretyczne rozważania i uwagi o braku profesjonalizmu .......

Jak się chcecie przejechać to zapraszam na jakiś zlot terenowy - wielokrotnie zapraszałem, testowaliśmy zmiany, jeździli w kilka aut itd.

Więc się nie obruszam tylko panowie piszcie jak coś wiecie, jak macie sprawdzone, jak nie chcecie korzystać z cudzych prawdziwych doświadczeń (bo sami nie macie), albo wam się rozwiązanie nie podoba, to nie szastajcie tu od razu brakiem profesjonalizmu.

laisar - 2014-11-18, 12:03

@piku: W prostackim skrócie: amortyzator ma po prostu pewną tolerancję "ustawienia zerowego". Jeżeli standardowo ma np 60 cm, a skok roboczy ±10 cm, to możesz go zamontować rozciągniętego na 65 cm - oczywiście kosztem skrócenia wielkości ruchu w jedną stronę, ale ciągle w wartościach dopuszczalnych przez producenta.

(Wielkości przykładowe, proszę mnie nie łapać za centymetry (; ).

wojtek_pl - 2014-11-18, 12:06

piku napisał/a:
Wojtek,
czyli: dłuższe sprężyny - amortyzator się "rozciąga", ale to nie szkodzi i nie wpływa na jego prace/skuteczność tłumienia. A trwałość?
Podkładki - tylko pod sprężyny? Zatem nie zmienia się twardość sprężyn, ale amor się rozciąga? Czy pod amor też idzie podkładka?
Przepraszam za tyle pytań. Ja tego po prostu nie rozumiem. A tu jeszcze dochodzi geometria, jak pisze Corrado. Z Dusterze 4x4 trzeba zrobić geometrię przodu i tyłu, jak rozumiem?

Tak, amortyzator się rozciąga. I tak, pracuje inaczej. I tak, można go urwać lub wygiąć przy maksymalnych wykrzyżach. Ale tak się robi tanio. Geometria zawieszenia zmienia się.
Lepiej jest gdy daje się dłuższe sprężyny i odpowiednio dłuższe amortyzatory, również o większym skoku, jeżeli jest to konieczne. Drożej ale lepiej. Geometria zawieszenia zmienia się.
Profesjonalnie daje się nowe sprężyny, amortyzatory, wahacze, przewody hamulcowe, kable ABS, itd. Ale tu już koszty idą w dziesiątki tysięcy złotych. Geometria zawieszenia nie zmienia się. Innymi słowy jest szansa, że auto będzie się prowadzić tak samo jak fabryczne (albo lepiej!), z poprawką na inną twardość sprężyn/amortyzatorów.
Wszystko to kwestia pieniędzy. Można przecież z Dustera zrobić wyścigówkę na Pikes Peak lub rajdówkę na Dakar. Co kto lubi.

piku - 2014-11-18, 12:07

janzet napisał/a:
nie szastajcie tu od razu brakiem profesjonalizmu.


Janzet, przecież widzisz, że żartowałem - zerknij tam na koniec tego zdania w moim poście. Nie mam zielonego pojęcia na ten temat i się dopytuję cały czas, nie wszystko, a nawet niewiele na razie z tego rozumiem.

corrado - 2014-11-18, 12:21

Cytat:
No corrado - to napisz kto nie sprawdzał geometrii po wykonaniu zmiany sprężyn ? :?:


Keikan i miałem wątpliwości czy Ty faktycznie, bo niemożliwe że kąt pochylenia się nie zmienił i pisałeś że ok, jakbyś nawet nie widział wydruku geometrii, no ale tak jak pisałem może jeszcze jakimś cudem była w dopuszczalnym " zakresie ", chociaż nawet po zdjęciach wydaje mi się że jest "pozytyw" :roll:

janzet napisał/a:
napisał/a:
Nie było takiej potrzeby w moim aucie. Geometria zawieszenia z nowymi sprężynami została ustawiona w salonie.
Wszystko jest OK. Może jest to wymóg dotyczący jakichś konkretnych sprężyn ?
W przypadku H&R nie było również zmiany amortyzatorów.



keikan napisał/a:
Dokładnie. Pisałem do H&R i odpisali, że nie trzeba nic innego zamieniać.
Zresztą przy jeszcze wyższych sprężynach to oprócz śrub należy też wymienić amortyzatory na dłuższe i mocniejsze.

Taki zestaw do Dustera oferuje np. Ironman, ale za to komplet +5 cm kosztuje ok. 3500 PLN :(


Kolega keikan napisał do H&R i mu odpisali, więc nic innego nie zmieniał , czyli nie sprawdzał geometrii i nic nie zmieniał. Tak rozumiem tą wypowiedź.


No a tak BTW druga sprawa to chyba też wiecie że jak kąt pochylenia to i zbieżność też się zmieni ? :mrgreen:

janzet - 2014-11-18, 13:15

Jak nie znam się na żartach to jestem jednak drewniak. :oops:
Przecież piszę po to abyście wy , inni chętni na modyfikacje , nie wtopili z drogimi zakupami.
Dusterem jeżdżę w alpy w zimie i na południe europy w lecie, tysiące km na zmianę po autostradach, szutrze, kamieniach, piachu, śniegu, na zlotach PPZD - więc nie zdeformuję auta, jego właściwości, bezpieczeństwa - na przykład złymi nastawami kątów zawieszenia. Też nie chcę czterośladu, urwanych amortyzatorów po wjechaniu w teren, problemów na przeglądzie, czy w ubezpieczalni, nie chcę zwarcia w instalacji, itp, dlatego muszę czasem zrobić drożej, w serwisie, z fakturą, z dowodem prawidłowego wykonania (wydruki pomiarów geometrii mam) - ale zanim zrobię, to ryję po forach zagranicznych, pytam, sprawdzam, dlatego zmiany u mnie idą powoli. :roll:
Ktokolwiek udziela tu swoich rad , nawet jak się trafia takie rady "nie trafione" (np wsadzenie opon 205/80R16 i twierdzenie że sie zmieszczą bez sprawdzania - www.dusterklub.pl - a nie mają szans na prawidłową prace i skutki mogą być opłakane przy tym rozmiarze) to nie piszę o "braku profesjonalizmu" autorów takich rad. Udzielam swoich , sprawdzonych, udokumentowanych np zdjęciami itp.

A do liftu wracając i twardszych sprężyn , przy oponach zimowych 215/65R16 Grandtrek SJ6 czyli standardowych rozmiarowo mam dystanse 20mm. (uzyskuję ET30).
Więc auto wyżej, szerzej, twardziej siedzi i bardzo dobrze mi z tym :lol:
I jeszcze 4 chlapacze poszły do wymiany bo przy tych zmianach strasznie się ochlapywałem. Fabryczne miałem tylko z tyłu ale też były "ogólnie jednak za małe". Obecne są dłuższe i szersze, ale jeszcze trzymają fason, styl, i nie wyglądają jak płachty z ciężarówki.

Naprawdę serdecznie wszystkich pozdrawiam i chętnie pomogę i corrando i piku by byli zadowoleni jak wprowadzą jakieś takie z tego wątku zmiany do auta. :lol:

corrado - 2014-11-18, 13:46

Tak tylko jak miał ustawione przed zmianą spręzyn już na zbieżność to po wymianie na liftowe spręzyny będzie miał już sporą zbieżność i potnie koledze te opony, nie mówiąc o prowadzeniu auta, które będzie pogorszone.

Także takie zapewnienia to można sobie wsadzić między bajki , no albo są truizmem jeśli nie porusza się po drogach publicznych .

Kupujecie opony po 400pln a nie macie na pomiar geo ze zbieżnością przodu za 100pln i to nadal upieracie się jest profesjonalizm 8-)

corrado - 2014-11-18, 13:53

Coś zginęła wypowiedź :roll: bodajże laisara o tym, że jakoby mała zmiana zbieżności i że homologacja producenta wystarcza do jazdy. Pewnie i wystarcza , tylko pytanie na jak długo , kiedy będzie "jadło" opony i np.łożysko piasty się odezwie. :roll:
janzet - 2014-11-18, 14:06

Widzę że kolega corrado nie czyta wątku - trudno.
Ciekawe o kim tak uparcie i monotonnie w "kółko Macieja" z tą geometrią i zbieżnością pisze ? Dał by już spokój bo w wątku tym wiele razy napisano że trzeba to zrobić i ma się zgadzać, i było jak czytamy wątek to profesjonalnie w serwisie zrobione.

Wojtek..
"Można przecież z Dustera zrobić wyścigówkę na Pikes Peak lub rajdówkę na Dakar. Co kto lubi."

Dacia na Pikes Peak już jeździła, na Dakarze chyba nie, ale Duster na "Aicha des Gazeles" tak !
Ale my nie o aż takich przeróbkach chyba rozmawiamy. Przecież nie o "przeprawówkę" tu chodzi.
Nawet do przeróbek Dustera serwowanych przez ELIA, TERRANGER, ALDMobil, TEAMBHP, TAUBENREUTHER nam daleko. :-D

corrado - 2014-11-18, 16:03

heh, A co to za sformuowania per 3cia osoba ?
Czy do wszystkich się tak zwracasz per "on" / "ona" ? ;-)

laisar - 2014-11-18, 16:52

corrado napisał/a:
Coś zginęła wypowiedź :roll: bodajże laisara

Skasowałem - zawierała prawdę, ale odwidziało mi się z Tobą dyskutować.

janzet - 2014-11-18, 16:58

Dla mnie ten wątek liftu jest skończony.
Jak ktoś chce zdjęcia i szczegóły serdecznie zapraszam na PW i www.dusterkub.pl :lol:
Nie chce mi się dyskutować z corrado :cry:

corrado - 2014-11-18, 17:48

no i bardzo dobrze , a mi z wami :mrgreen:
Cav - 2014-11-18, 17:53

janzet napisał/a:

Jak się chcecie przejechać to zapraszam na jakiś zlot terenowy - wielokrotnie zapraszałem, testowaliśmy zmiany, jeździli w kilka aut itd.


Bardzo chętnie, tylko napisz gdzie i kiedy, bo jakoś mi musiało umknąć.
Tutaj zapraszałeś, czy na innych forach?

keikan - 2014-11-19, 06:46

corrado napisał/a:
Cytat:
No corrado - to napisz kto nie sprawdzał geometrii po wykonaniu zmiany sprężyn ? :?:


Keikan i miałem wątpliwości czy Ty faktycznie, bo niemożliwe że kąt pochylenia się nie zmienił i pisałeś że ok, jakbyś nawet nie widział wydruku geometrii, no ale tak jak pisałem może jeszcze jakimś cudem była w dopuszczalnym " zakresie ", chociaż nawet po zdjęciach wydaje mi się że jest "pozytyw" :roll:

janzet napisał/a:
napisał/a:
Nie było takiej potrzeby w moim aucie. Geometria zawieszenia z nowymi sprężynami została ustawiona w salonie.
Wszystko jest OK. Może jest to wymóg dotyczący jakichś konkretnych sprężyn ?
W przypadku H&R nie było również zmiany amortyzatorów.



keikan napisał/a:
Dokładnie. Pisałem do H&R i odpisali, że nie trzeba nic innego zamieniać.
Zresztą przy jeszcze wyższych sprężynach to oprócz śrub należy też wymienić amortyzatory na dłuższe i mocniejsze.

Taki zestaw do Dustera oferuje np. Ironman, ale za to komplet +5 cm kosztuje ok. 3500 PLN :(


Kolega keikan napisał do H&R i mu odpisali, więc nic innego nie zmieniał , czyli nie sprawdzał geometrii i nic nie zmieniał. Tak rozumiem tą wypowiedź.


No a tak BTW druga sprawa to chyba też wiecie że jak kąt pochylenia to i zbieżność też się zmieni ? :mrgreen:


Kolego.. A czy ja w którymkolwiek poście napisałem, że mam te sprężyny założone? Albo załączyłem jakieś zdjęcie z "nowymi" sprężynami?
Napisałem tylko informację, że zapytałem dystrybutora, czy potrzebuję też nowe, inne amortyzatory i odpisał, że sprężyny pasują do fabrycznych.
Ani słowa o tym, czy należy robić geometrię, czy nie.
Albo kolega nie czyta ze zrozumieniem, albo nie czyta od początku całego wątku.
Albo rzeczywiście nie zrozumiał mojej wypowiedzi ;)

Kwadrat 01 - 2016-02-10, 09:18
Temat postu: Duster - lift 35mm plus opony MT
Lift 35mm plus oponki 235/70/16

Wysokość przed Liftem



Wysokość po montażu




Karenzo - 2016-02-10, 10:52

Co to za reflektory w relingach ?
route2000 - 2016-02-10, 11:06

Pewnie mini szperacze... ;-)
Karenzo - 2016-02-10, 11:21

to wiem ale konkretnie jaki model i jak przymocowane
BoloSr - 2016-02-10, 11:40

Karenzo napisał/a:
to wiem ale konkretnie jaki model i jak przymocowane


A tak :)

Marek1603 - 2016-02-10, 16:30

Się mi taki marzy. Eh.
Dar1962 - 2016-02-10, 18:29

Marek1603 napisał/a:
Się mi taki marzy. Eh.

zbieraj więc pieniądze ;-) , jeśli się nic nie zmieni, jesienią br najprawdopodobniej będę powoli myślał o sprzedaży mojego egzemplarza - dziś ma 22 tys przebiegu, będzie dobrą bazą do zabawy w przeróbki :mrgreen: - przejechałem się i zachorowałem nieuleczalnie na forda fiestę ST. W 2017 będzie prawdopodobnie nowy model...

corrado - 2016-02-10, 18:40

mi sie podobaja felgi z jasnym rantem i opony AT terenowe , no ale to nie na jazde po miescie czy autostradach jak w moim przypadku
Marek1603 - 2016-02-10, 18:41

Dar1962 napisał/a:

zbieraj więc pieniądze


Łatwo powiedzieć. Trzeba by najpierw drugą połówkę przekonać, że czas najwyższy 14 letnią fabię wysłać na emeryturę.

BoloSr - 2016-02-10, 18:48

Marek1603 napisał/a:
Dar1962 napisał/a:

zbieraj więc pieniądze


Łatwo powiedzieć. Trzeba by najpierw drugą połówkę przekonać, że czas najwyższy 14 letnią fabię wysłać na emeryturę.


to ta fabia jeszcze zyje :):)

Marek1603 - 2016-02-10, 18:51

Karenzo napisał/a:
Co to za reflektory w relingach ?


Tutaj masz tego do wyboru, do koloru.
Mnie się podobają te listwy.

Marek1603 - 2016-02-10, 18:52

Niestety żyje. Użytkowana tylko przez moją żonę i ma jakieś 40 - 50kkm.
ken-wawa - 2016-02-11, 21:12

Wyglada zajebiscie! :D

Ale przypominam, ze zgodnie z polskimi przepisami wszystkie elementy uzyte do przerobienia zawieszenia (podniesienia) powinny miec homologacje do danego modelu samochodu!

Kwadrat 01 - 2016-02-17, 08:48

Wczorajsze wypociny drążki prowadzące tylne koła z regulacją i mozliwością skręcania :)


Kwadrat 01 - 2016-02-23, 19:22

Testy zawieszenia :)






Karenzo - 2016-02-23, 19:42

powinniście się tym tematem zainteresować
http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=12372

Kwadrat 01 - 2016-02-26, 08:42

Pracujemy nad tym tematem ;) jeszcze troszkę . Teraz kilka innych dodatków w projektowaniu :)
corrado - 2016-02-26, 09:06

fajnie, czekam też na szperę z ograniczonym poślizgiem do skrzyni 5biegowej JR5 - ile będzie mniej więcej kosztować ? :-)
Leśna - 2016-08-06, 12:00

Cześć.
Przeczytałem od dechy do dechy i wszystko co chciałem się dowiedzieć to wiem, ale lepiej zapytać niż błądzić i wywalać pieniądze w błoto i być mądrym po szkodzie...
Chodzi o to, że:
-mam zamiar założyć opony 215/70/16 http://www.oponeo.pl/dane...15-70-r16-100-s lub 205/70/16 - jeszcze sie zobaczy.
Żadnych większych ulepszeń nie przewiduję, jazda 50% miasto i 50% teren .
Pytanie moje brzmi: czy taka opona wejdzie i nie będzie trzeć o nadkola. Nadmienię, że przy standardzie 215/65/16 przy max skręcie opona ma około 3cm do nadkola! Czy trzeba zastosować dystanse 10mm tak jak w/w było pisane.
Proszę o trafne odp , napiszę że nie znam sie na tym i tyle.

Leśna - 2016-08-07, 16:44

Nikt nie chce pomóc.
Doprecyzuje pytanie! Na zimę chcę założyć trochę bardziej klockowate opony, które pozwolą mi uzyskać lepszą przyczepność w terenie i uzyskać 2-3 cm większy prześwit. Nie chcę zmieniać sprężyn i robić większych liftów. Jazda będzie nie off-roadowa tylko normalne przemieszczanie się z punktu A do punktu B w terenie z racji wykonywanej roboty. I teraz, czy zwiększenie profilu opony z 65 na 70 (80-ka jak doczytałem nie wchodzi) coś mi w tym pomoże (2-3 cm prześwitu). Gdzieś to było napisane, że opona o profilu 65 ma średnicę ...? a opona o profilu 70 ma średnicę ...? Nie mogę tego doszukać!
Czy po założeniu opony 215/70/16 nie będzie ona ocierać o wewnętrzną część nadkola. Mam małą niepewność w tym momencie, ponieważ jeżeli chcę uzyskać 2-3 cm większego prześwitu poprzez zwiększenie profilu opony to jak to się będzie miało jeżeli już teraz na standardowej oponie 215/65/16 przy maksymalnym skręcie koła opona jest oddalona od nadkola o max 5cm. Czy może zakładając 205/70/16 problemu nie będzie.
Ktoś chętny może mi to w jakiś prosty sposób wytłumaczyć.

route2000 - 2016-08-07, 16:54

Poszukaj u wujka Google kalkulator rozmiaru opon. Tam zobaczysz jakie rozmiary mają te opony. Nie powinno przekraczać od opon fabrycznych, bo mogą być potem przekłamania w liczniku przebiegu w km i w prędkościach.
Leśna - 2016-08-07, 21:30

Dobra, przyznam sie bez bicia, że sam zapędziłem się w kozi róg i nie wiem już co i jak.
Z kalkulatora już korzystałem i wiem, że (janzet również tak pisze) średnica 722mm czyli 225/70R16 721,4mm nie wejdzie ale 215/70R16 708mm bedzie OK, poleca wtedy dystanse 10mm do ET40).
Nie znam się na tym dlatego pytam czy np. opona 205/75/16 o średnicy 713,9 mm będzie pasowała czy to już za dużo.
Kalkulatory kalkulatorami a rzeczywistość może być całkiem inna. Czy jest ktoś kto ma doświadczenie w tym temacie i może mi powiedzieć jaką oponę można założyć na felgę 16 lub 15 aby samochód podniósł się o 2-3 cm bez ingerencji w zawieszenie.

Leśna - 2016-08-07, 21:32

route2000 napisał/a:
Nie powinno przekraczać od opon fabrycznych, bo mogą być potem przekłamania w liczniku przebiegu w km i w prędkościach.


Ktoś wyżej pisał , że im wieksza opona tym bardziej dokładny odczyt licznika km

Leśna - 2016-08-08, 16:12

Pojechałem do wulkanizatora i przymierzyliśmy oponę 215/70/16 i to jest ta jedyna która wejdzie bez dodatkowych przeróbek. Janzet, dzięki - ty już to wiedziałeś dawno, ja musiałem sprawdzić organoleptycznie.
ajax - 2016-08-08, 18:14

Leśna napisał/a:
Pojechałem do wulkanizatora i przymierzyliśmy oponę 215/70/16 i to jest ta jedyna która wejdzie bez dodatkowych przeróbek. Janzet, dzięki - ty już to wiedziałeś dawno, ja musiałem sprawdzić organoleptycznie.

Dziś przeczytałem. Jeżdżę na takim rozmiarze (BFG - AT) od kilku lat - wejdzie, nie ociera, bez żadnych modyfikacji. Prędokościomierz staje sie dokładny - co na budziku, to na GPS - uważaj na dokładne fotoradary ;-) Taka opona daje ok 2 cm liftu

Leśna - 2016-08-08, 20:21

A o co chodzi z tym ET?
Mam zakładać felgę z ET 40 + dystans 10mm czy szukać felgi z ET 50?
Czy nie kombinować i ...? No właśnie nie wiem co dalej!
Tutaj mam takie felgi http://allegro.pl/felgi-s...5586122131.html , będą pasować z tym rozmiarem opon?

Leśna - 2016-08-08, 20:29

ajax napisał/a:
Jeżdżę na takim rozmiarze (BFG - AT) od kilku la


Rozmiar już wybrany, jedno za mną. A co powiesz na temat swojej oponki, jest ok mimo że letnia? Czy po latach zdecydowałbyś się na coś innego?

fotorobart - 2016-08-08, 20:42

ajax napisał/a:
Leśna napisał/a:
Pojechałem do wulkanizatora i przymierzyliśmy oponę 215/70/16 i to jest ta jedyna która wejdzie bez dodatkowych przeróbek. Janzet, dzięki - ty już to wiedziałeś dawno, ja musiałem sprawdzić organoleptycznie.

Dziś przeczytałem. Jeżdżę na takim rozmiarze (BFG - AT) od kilku lat - wejdzie, nie ociera, bez żadnych modyfikacji. Prędokościomierz staje sie dokładny - co na budziku, to na GPS - uważaj na dokładne fotoradary ;-) Taka opona daje ok 2 cm liftu

powinna 2,15 cm :-D

wilkor - 2016-08-10, 09:24

Też mam opony w rozmiarze 215/70r16 w nowym Dusterze.
Cooper AT3, felgi mam ET45. Zdjęcia masz w galerii, jakbyś miał jakieś pytania to pisz.

Leśna - 2016-08-10, 15:42

wilkor napisał/a:
Też mam opony w rozmiarze 215/70r16 w nowym Dusterze.
Cooper AT3, felgi mam ET45.

Kolega ma przy Terrano takie oponki, jeździ na nich 3 sezon(lato-zima) i sobie bardzo chwali.
Docelowo będę miał dwa komplety kół, jedne na lato - oryginał (w tym okresie robię trochę km) a drugie chcę sobie sprawić na zimę (tak jak pisałem, praca wymaga ode mnie że w okresie jesienno-zimowo-wiosennym często i gęsto poruszam się po drogach leśnych (nie uprawiam żadnego off-roadu).
Dlatego, też zastanawiam się nad nimi lub nad typowymi zimówkami typu http://www.sklepopon.com/...r16-100-s-16729
Rozumiem, że im mniejsze ET tym koło jest mniej odsadzone na zewnątrz?

Leśna - 2016-08-11, 00:20

W końcu trafiłem tutaj: http://www.daciaklub.pl/f...r=asc&start=700 - tym co pomogli to dziękuję a tym co mają ubaw że tracę czas na "owocne" szukanie również dzida.
Ostatnie pytanie w tym temacie: ET 40 czy ET 50, co lepsze, czy żadna różnica (guma 215/70/16)

piku - 2016-08-11, 10:08

Leśna napisał/a:
ET 40 czy ET 50, co lepsze, czy żadna różnica (guma 215/70/16)


Im mniejsze ET, tym koło bardziej na zewnątrz. Widziałem Dustera na kołach ET 35 - gdyby nie plastikowe naklejki na błotnikach, opona wystawałaby poza obrys karoserii, co nie jest dopuszczone przez prawo.

Leśna - 2016-08-12, 15:29

janzet napisał/a:
Witam
215/70R16 708mm bedzie OK, polecam wtedy dystanse 10mm do ET40).

Dzięki piku za odpowiedź ale jak się ma do tego stwierdzenie janzeta, że do ET40 poleca 10mm dystanse jak Ty piszesz że przy ET35 już było na maksa wysunięte , więc jak jedno dodamy do drugiego tzn: (ET40+10mm dystansu) wyjdzie= ET30. Dobrze myślę czy nie?

piku - 2016-08-16, 22:24

Leśna napisał/a:
janzet napisał/a:
Witam
215/70R16 708mm bedzie OK, polecam wtedy dystanse 10mm do ET40).

(ET40+10mm dystansu) wyjdzie= ET30. Dobrze myślę czy nie?


A może wyjdzie 40 dodać10 jednak da 50? Wiem, że są Et dodatnie i ujemne...

saydack - 2016-08-19, 11:16

ET40 + dystans 10 da ET30 (im bardziej na zewnątrz tym mniejsze ET)
gdybyś miał ET-40 i dołożył dystans 10 to było by ET-50

Marek1603 - 2017-12-20, 18:42

Znalazłem coś takiego
Ciekaw jestem na ile usztywni zawieszenie w terenie i czy w ogóle coś da. Wjeżdżasz w teren to montujesz.

Dar1962 - 2017-12-20, 19:34

wygląda trochę niepoważnie :-P po prostu kawałek jakiegoś poliuretanu albo inszego plastiku
Marek1603 - 2017-12-20, 21:27

Tak, jest to niepoważne ale z czystej ciekawości bym to przetestował.
Fruxo - 2017-12-20, 23:45

jeżeli to ma działać nie ma prawa być możliwości tego zamontowania rękami
jas_pik - 2017-12-21, 01:42

To działa - ale po co wydawać kasę ?
Przecież to jest stara metoda zwiększania nośności i jednocześnie zwiększenia prześwitu i twardości zawieszenia - tyle że kiedyś robiło się to zwykłymi piłeczkami tenisowymi .
Ale pewnie tych czasów nie pamiętacie :)
Wystarczy wepchnąć piłeczki w sprężyny zawieszenia .

damiaszek - 2017-12-21, 10:45

Fruxo napisał/a:
jeżeli to ma działać nie ma prawa być możliwości tego zamontowania rękami


Jak dobrze dobierzesz rozmiar, to podnosisz auto, koło opada sprężyna się trochę rozciąga, wciskasz i gotowe.

BLACHA_997 - 2017-12-21, 11:14

W jednym z odcinków 101 napraw (o ile pamietam) w TVN Turbo facet pokazywał takie wynalazki, które były wyprodukowane i zakupione w PL. Działało bo pokazywał na przykładzie załadowanego kombiaka workami (chyba z piaskiem) przed i po założeniu. Ale nie powiększa to prześwitu, a jedynie usztywnia sprężyny zawieszenia.
route2000 - 2017-12-21, 13:31

Sztywne sprężyny obniżają komfort jazdy i powoduje szybsze zużycie elementow zawieszenia tak jak tuleje, gumy łączników itp.
Dar1962 - 2017-12-21, 14:55

Upchnięcie czegoś takiego między zwoje sprężyn zakłóca prawidłowe resorowanie i zmienia jego charakterystykę, w końcu ktoś w miarę naukowo obliczył średnicę, skok itp dla danego modelu auta. Pojazd z taką protezą może zachowywać się na nierównościach dość nieprzewidywalnie
Marek1603 - 2017-12-21, 15:50

Zaraz, zaraz. Nie mówiłem o jeździe na co dzień ale tylko okazjonalnie w jakiś dziurawy teren żeby auto nie podskakiwało za bardzo.
Wiadome, że szybciej się pozostałe elementy zużyją ponieważ będą bardziej obciążone. Chodzi o samo zachowanie się auta. Może ktoś będzie chciał przerobić dustera.

piku - 2017-12-22, 11:24

route2000 napisał/a:
Sztywne sprężyny obniżają komfort jazdy i powoduje szybsze zużycie elementow zawieszenia tak jak tuleje, gumy łączników itp.


Czy aby na pewno? Skoda Octavia ma dość sztywne zawieszenie i jest ono niezwykle trwałe. Renault słynie raczej z tego, że częściej trzeba wymieniać elementy zawieszenia (w Dusterze też, ale częściowo składam to na karb wyjazdów w teren i na szutrówki).

keikan - 2018-06-19, 11:25

Gdyby kogoś interesował lift Dustera +3cm to opisałem to w moim wątku:

http://www.daciaklub.pl/f...=7001&start=100

Jestem już po "zabiegu" - auto trzyma się lepiej drogi na zakrętach (na razie taką różnicę zauważyłem, oprócz zwiększenia prześwity)

traks - 2018-06-19, 13:02

A spotkał się ktoś z tulejami, podkładkami podwyższającym i montowanymi pomiędzy górne mocowanie amortyzatora a nadwozie?
Andrzej Zajczuk - 2018-06-19, 13:37

Chyba jedyny profesjonalny i sprawdzony zestaw
http://overlimit.com/pl/parts/suspension-lift-kit

keikan - 2018-06-19, 17:45

no chyba jednak nie jedyny:

http://allegro.pl/dacia-d...7389642848.html

teraz jeszcze do Polski weszła australijska firma Pedders.
Cały komplet zawieszenia (amortyzatory, sprężyny i inne szpeje) - ok.3000 PLN.

http://pedders.pl/

Więc overlimit chyba trochę przesadza z ceną.
Nawet nie wiadomo jaka firma im to produkuje.

A czy zestaw sprawdzony?

Fajnie byłoby gdyby wypowiedział się ktoś, kto korzystał z ich zestawu.

Zresztą - ja przeżyję 1 cm prześwitu mniej (lift 30mm zamiast 40mm) za 3000 PLN mniej...

traks - 2018-06-19, 18:43

Ja poprzednie auta podnosiłem na podkładkach 1", przede wszystkim tani koszt w granicach 300-400 zł za komplet. Myślę że i do Dustera dałoby się coś wykombinować.
Zresztą są jakieś dostępne tyle że do wersji 4x2

http://allegro.pl/dacia-d...7184306456.html

piku - 2018-06-24, 16:30

Napisz dokładnie, co i gdzie kupiłeś (sprężyny Eibach, a amory może - Bilstein)? Wymieniałeś amortyzatory i sprężyny sam, czy w serwisie? robiłeś pomiary wysokości zawieszenia, czy podajesz wysokość liftu na podstawie danych producenta amortyzatorów? Czy to ma większy skok, czy tylko podnosi wysokość zawieszenia pozostawiając skok takim jaki jest obecnie, czy także zwiększa skok zawieszenia?
keikan - 2018-06-26, 11:20

piku napisał/a:
Napisz dokładnie, co i gdzie kupiłeś (sprężyny Eibach, a amory może - Bilstein)? Wymieniałeś amortyzatory i sprężyny sam, czy w serwisie? robiłeś pomiary wysokości zawieszenia, czy podajesz wysokość liftu na podstawie danych producenta amortyzatorów? Czy to ma większy skok, czy tylko podnosi wysokość zawieszenia pozostawiając skok takim jaki jest obecnie, czy także zwiększa skok zawieszenia?


Komplet sprężyn Eibach Pro Lit Kit (bo są też obniżające). Kupowałem w Intercarsie (sprowadzone na zamówienie na konto kolegi, który ma warsztat i umowę z IC). Cena z jego zniżkami za komplet = 750 PLN. Numer fabryczny zestawu E30-26-003-01-22

https://eibach.pl/sprezyny-podwyzszajace-eibach-pro-lift-kit-renault-duster-e30-26-003-01-22-pi-13262.html

Amortyzatory tył Monroe, przód Kyaba (wyszło mnie ze zniżkami tego samego kolegi ok. 120 PLN za amortyzator czyli 480 PLN za komplet na tył i przód).

Montaż robiłem całości u kolego w warsztacie za przysłowiową "flaszkę" (był mi winien przysługę w przeszłości więc skorzystałem) - czas robocizny: 1 osoba , 4 godziny.

Mierzyłem miarką laserową od spody przedniego zderzaka - przed = 21cm, po = 24

piku - 2018-06-26, 13:14

Dzięki. Zatem kupiłeś same sprężyny podwyższające Eibacha i standardowe amortyzatory, a nie żaden komplet Bilsteina? Nie trzeba było dodawać żadnych śrub czy innych elementów?
keikan - 2018-06-26, 14:31

Nie. To właśnie jest plus tych sprężyn, że pasują do standardowych amortyzatorów.
Nawet w ich opisie jest zamieszczona taka informacja.
Geometria zawieszenia po wymianie - idealna - nie wymagająca korekty.
Tak jak pisałem - amorki wymieniłem tylko dlatego, że zaczynały się pocić (po takim czasie i tylu wertepach miały prawo).

tu jest dokładniejszy opis tych sprężyn - w sumie zalecają wymianę amorków przy okazji (na standardowe lub sportowe).

https://tomas-tuning.com/sprezyny-eibach-lift-kit-+30mm-dacia-duster-o_12109.html

piku - 2018-06-26, 18:48

Dzięki za informacje nt. liftu. Kiedyś myślałem o tym, żeby to zrobić właśnie przy okazji wymiany amortyzatorów, ale na razie - ponad 136 tys. km - amorki są oK. Pojawiają się inne problem i muszę się wybrać do serwisu. Teraz raczej skaniałbym się do kupienia kompletu Bilsteina, czyli sprężyny Eibacha i amory podwyższające Bilsteina, razem to chyba coś ok. 2,4 tys. zł.
keikan - 2018-06-27, 07:16

Jest cały zestaw Bilsteina do Dustera (sprężyny + amorki). Cena też coś ponad 2,000 PLN
numer zestawu to 46-206695

http://www.regalautosport..._46-206695.html

piku - 2018-06-27, 08:58

keikan napisał/a:
Jest cały zestaw Bilsteina do Dustera (sprężyny + amorki). Cena też coś ponad 2,000 PLN
numer zestawu to 46-206695

http://www.regalautosport..._46-206695.html


Akurat to, co wskazałeś to chyba zestaw obniżający. Tam w komplecie są właśnie sprężyny Eibacha (jest to w opisie). Mi to (wersję podwyższającą zawieszenie) proponowano w Polsce jakiś czas temu za 2,4 tys. zł.

keikan - 2018-06-27, 09:06

piku napisał/a:
keikan napisał/a:
Jest cały zestaw Bilsteina do Dustera (sprężyny + amorki). Cena też coś ponad 2,000 PLN
numer zestawu to 46-206695

http://www.regalautosport..._46-206695.html


Akurat to, co wskazałeś to chyba zestaw obniżający. Tam w komplecie są właśnie sprężyny Eibacha (jest to w opisie). Mi to (wersję podwyższającą zawieszenie) proponowano w Polsce jakiś czas temu za 2,4 tys. zł.


ok.. może nie doczytałem, bo w pracy jestem i czasu brak - w każdym razie taki sam jest podwyższający ;) tylko o innym numerze

keikan - 2018-06-28, 07:02

Sprawdziłem raz jeszcze w Intercarsie.
To na pewno zestaw podwyższający (Pro Lift Kit)...

Obniżający (Pro Kit) ma inny numer serii tj. : 46-206688.

To na tej angielskiej stronie mają błąd.

tu jest poprawnie:

http://www.newsauto.pl/da...n-suv-a-duster/

strazak - 2020-03-04, 11:31
Temat postu: DUSTER 4x4 1.5dCi 2017 lift zawieszenia
Czy ktoś z Was mógłby polecić zestaw do wyliftowania Dustera?

ktoś liftował ? +2 cale czy więcej?

same sprężyny czy jakiś konkretny cały zestaw?

:)

laisar - 2020-03-04, 11:33

http://www.daciaklub.pl/forum/search.php + lift duster* = http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4542
strazak - 2020-03-04, 11:41

ok. dzieki
nie wiem czemu mi nie wyszlo

laisar - 2020-03-04, 11:52

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=5166 (:
ArtSer - 2020-04-01, 16:29
Temat postu: Lift 40mm Dacia Duster
Witam. Czy ktoś ma jakieś informacje na temat liftu Duster oferowanego przez firmę Ore4x4
https://ore4x4.pl/pl/zestawy-do-liftu/434-lift-2-dacia-duster.html

keikan - 2020-04-07, 07:55

Czy któryś posiadacz Dustera II z silnikiem 1,3 TCe bawił się już w jego lift? Jaki zestaw będzie pasować?
Ja ze sprzedanego Dustera I 1.6 16V zdemontowałem zestaw Eibacha (E30-26-003-01-22), ale teraz na stronach internetowych (w tym Eibacha) doczytałem ,że ten zestaw nie podejdzie do Dustera II, 1,3 TCe.

Ciekawe, bo wg opisu na stronie Eibacha zestaw sprężyn pasuje do:
1.2 TCe 125 4x4,
1.5 dCi 4x4,
1.6 16V 4x4,
1.6 SCe 115 4x4

Czy zawieszenie w 1,3 Tce naprawdę się różni od tych pozostałych ?

nie mając pewnych informacji, że stary zestaw będzie pasować - nie chcę oddawać go do warsztatu...

ArtSer - 2020-04-08, 11:29

Czy ktoś dowiedział się czegoś, lub może ma już u siebie ten zestaw z ORE4X4
GRL - 2020-04-09, 20:33

ArtSer napisał/a:
Czy ktoś dowiedział się czegoś ...

Mamy za Ciebie zadzwonić do producenta/dystrybutora czy jak?

ArtSer - 2020-04-11, 21:15

Wyobraź sobie, że z producentem już dawno gadałem ale szukam opini użytkownika. Poza tym nie widzę nic złego w poszukiwaniu informacji więc nie wiem skąd ta irytacja
Kalwar - 2020-10-04, 07:05

http://www.daciaklub.pl/f...1813744#1813744
Marek1603 napisał/a:
To proponuje jeszcze lift do góry.

Będzie, ale czekam jak zawiecha padnie :)

Marek1603 - 2020-10-04, 18:58

To zupełnie tak jak ja. :-)
Kalwar - 2020-10-04, 19:54

A orientowałeś się może jakie są koszta ? Patrzyłem trochę ale lifty kompletne między 2 a 3 tysie chodzą. Trochę sporo
Marek1603 - 2020-10-05, 15:52

Muszę obczaić, bo chłopaki wkładają same amory +3,5cm (dłuższe) i zostawiają oryginalne sprężyny.

https://mudstershop.pl/

Black Dusty - 2020-10-05, 17:12

Marek1603 napisał/a:
Muszę obczaić, bo chłopaki wkładają same amory +3,5cm (dłuższe) i zostawiają oryginalne sprężyny.

Nie znam się specjalnie na tym ale coś mi to nie pasuje bo od zawsze wydawało mi się że najprostszym i najtańszym sposobem było założenie dłuższych sprężyn lub podkładek do nich jeżeli nie był to jakiś poważny, lift bez zmiany amorów.
Taki łatwy tekst z przykładami:
https://autokult.pl/6120,samochod-terenowy-tuning-lift

Kalwar - 2020-10-05, 17:15

Same amory nic nie dadzą to pewne. Dłuższe sprężyny albo podkładki jak kolega wyżej pisze. Tak robiliśmy w terenówkach. I wtedy ew. dłuższe amorki ,ale trzeba by sprawdzić skok oryginalnych bo może nie potrzeba zmieniać ,tu i tak jakiegoś ogromnego liftu się raczej nie zrobi.

Dłuższe amory mogą kedynie poprawić wykrzyże, ale na pewno nie podniosą auta.

laisar - 2020-10-05, 17:22

Black Dusty napisał/a:
coś mi to nie pasuje

I słusznie - albo Marek źle zapamiętał, albo ktoś mu źle powiedział, bo samochody tak naprawdę "stoją" na sprężynach, a nie na amortyzatorach, więc to tymi pierwszymi reguluje się prześwit, a drugi element dobiera się w razie potrzeby potem.

(I dlatego pęknięcie sprężyny często uniemożliwia jazdę, natomiast wylany amortyzator skutkuje tylko pogorszeniem prowadzenia, ale auto zachowuje mobilność).

Black Dusty - 2020-10-05, 18:01

Cytat:
I słusznie - albo Marek źle zapamiętał, albo ktoś mu źle powiedział, bo samochody tak naprawdę "stoją" na sprężynach, a nie na amortyzatorach, więc to tymi pierwszymi reguluje się prześwit, a drugi element dobiera się w razie potrzeby potem.

(I dlatego pęknięcie sprężyny często uniemożliwia jazdę, natomiast wylany amortyzator skutkuje tylko pogorszeniem prowadzenia, ale auto zachowuje mobilność).

Dokładnie o to mi chodziło, ale nie mam śmiałości poprawiać ZIELONEGO ;-)

Black Dusty - 2020-10-05, 20:08

Te amorki niby podnoszą samochód na oryginalnych sprężynach ale to odbiega trochę od ogólnych prawideł i trybu postępowania przy liftowaniu.
https://mudstershop.pl/amortyzator-przedni-bilstein-by-mudster-35-cm

Kalwar - 2020-10-06, 04:02

No tak taki ma sens. Tyle, że kwota już mało ciekawa się robi za 4szt
, a w sumie to wyjdzie tak samo jakbyś podłożył podkładki,bo widzę że przesunięta jest w górę podstawa sprężyny. Trzeba sprawdzić skok amortyzatora i wtedy będzie wiadomo czy można podkładać czy ew. wyższe sprężyny, czy wymiana całości.

...albo tak jak ktoś ma zdrową zawiechę tyle ,że to tylko zmieni wysokość, ale nie zmieni kultury pracy w terenie
https://ore4x4.pl/pl/zestawy-do-liftu/434-lift-2-dacia-duster.html

Marek1603 - 2020-10-06, 16:10

No i dopytałem.

Prawdę prawie.

Otóż sam amortyzator jest o 3,5cm dłuższy ale od dołu do kielicha sprężyny wiec góra ze zostaje jak fabryka, a sam wahacz idzie w dół.
Ot taki mały myk w tych amorach MUDSTERA. W Rumunii już od dawna stosują ten patent.

Wkładając dłuższe sprężyny na oryginalnych amorach przestawia się zakres jego pracy. Tutaj natomiast pracuje we właściwym zakresie, a auto już jest to 3,5cm wyżej.


I jeszcze jedno. To 3,5cm to jest maks co można zrobić na fabryce. Powyżej wchodzi już zmiany kąta i dodatkowe koszty, ponieważ trzeba dodatkowe elementy.
Można wtedy jeszcze trochę próbować na profilu opony. Tylko, że wtedy zmienia się wskazanie prędkościomierza.

Kalwar - 2020-10-06, 18:32

I wszystko w temacie. Jak za 3,5 cm to spora kasa
Marek1603 - 2020-10-08, 19:26

Wiesz dla jednego dużo, a dla drugiego spoko.
Fakt, faktem mało nie jest.

mike231 - 2021-05-18, 09:55

Chcialem podzielić się doświadczeniem związanym z podnoszeniem zawieszenia w Duster 4x4 2014 mojej znajomej. Zastosowała sprężyny H&R (+3cm) z fabrycznymi amortyzatorami i pojawiły się problemy z wibracjami podczas ruszania. Sprawdzone i wymienione sprzęgło nic nie poprawiło. Ewidentnie system napędowy nie radził sobie płynnie z większym wykrzyżem półosi.
Przeczytałem internety i znalazłem info ze można obniżyć silnik i skrzynie biegów dodając tuleje i dłuższe śruby pod poduszki na których silnik i skrzynia są zawieszone. Jest jedno gotowe rozwiązanie dostępne u znanego i lubianego tutaj dostawcy ale niestety nie jest do kupienia solo. Postanowiłem wiec wykonać pomiary i przy pomocy zaprzyjaźnionego tokarza wykonac własny system tulei i śrub. Po zamontowaniu problem wibracji całkowicie ustał. Półosie pracują pod mniejszym kątem, skrzynia obniżona w zakresie, który nie koliduje z żadnymi belkami podwozia. Dodatkowo system na pewno przedłuży żywotność półosi i przegubów narażonych na większe zużycie przy podniesionym zawieszeniu.
Montaż nie wymaga żadnych specjalistycznych narzędzi. Wystarczy zwykły fabryczny lewarek z samochodu, klucze płaskie i nasadowe 16, 17, 10, śrubokręt krzyżakowy, trochę sprytu i manualnych umiejętności lewej ręki.
Dla zaintersowanych członków grupy mogę pro bono wykonać i przesłać zestaw śrub, podkładek i tuleji.
Jeśli ktoś jest z okolic Trójmiasta lub chciałby przyjechać to mogę zaprosić do swojego garażu i wykonać przeróbkę.

laisar - 2021-05-18, 10:21

A nie dałoby się pro publico bono pokazać fotek, albo i opublikować wymiarów części?

O ile udało się obniżyć zespół napędowy?

Ile jest teraz przestrzenie między osłoną silnika a miską olejową?

I co z wałem napędowym idącym do tyłu, bo teraz to on w pierwszej części pracuje pod niefabrycznym kątem?

mike231 - 2021-05-18, 12:38

Witam, zdjęcia są w necie dostępne. Mam znajomego tokarza na emeryturze, który może wykonać tulejki.

Ze śrubami i podkładkami mogę kurierem wysłać za 160 PLN. Potrzebne tylko info jaki silnik (dci wisi na 4 a 1.6 na 3 śrubach).
Obniżenie napędu o 15mm. Nie mierzyłem przestrzeni ale jeździłem trochę i żadnych odgłosów nie słyszę.
Jeśli chodzi o tył to raczej bym się nie przejmował jako że najczęściej jeździmy na 2WD albo Auto - tył pozostaje bez obciążenia. Poza tym ew. obniżanie tylnego dyfra jakby przeczy idei liftowania.

laisar - 2021-05-18, 17:22

mike231 napisał/a:
zdjęcia są w necie dostępne

?

mike231 napisał/a:
Ze śrubami i podkładkami mogę kurierem wysłać za 160 PLN

Szanuję inwencję i włożoną pracę, ale do ogłoszeń komercyjnych przeznaczony jest dział "Giełda/Sprzedam", tutaj natomiast dzielimy się wiedzą - nieobowiązkowo, ale za to nieodpłatnie...

mike231 napisał/a:
obniżanie tylnego dyfra jakby przeczy idei liftowania

Przede wszystkim w niczym by nie pomogło, po po drodze na przód jest jeszcze podpora wału - ale 15 mm różnicy nie powinno chyba spowodować problemów.

corrado - 2021-05-20, 13:14

głupiego robota :-P :mrgreen:
podnieść 3cm żeby póżniej robić takie "drutowanie" zawieszenia silnika układ napędowego który się obniżył wobec przegubów napędowych

Szabelka - 2021-05-31, 10:04

ojj tam drutowanie od razu :) dla potomnych: filmiko-instrukcja obniżania silnika w DD

https://www.youtube.com/watch?v=SYD_DUhEqM4

corrado - 2021-05-31, 17:26

myślałem , że to ja jestem druciarz trochę , ale widzę , że tu inni predystynują by dostąpić tego szczytnego miana ... ;-)
epopado - 2024-01-28, 19:52

Cześć,
Czy ktoś z Was mógłby zmierzyć w charakterystycznym miejscu - np. od nadkola do środka koła (wtedy wykluczymy profil opony i wielkość felgi) odległość a tym samym wysokość po lifcie na sprężynach eibach lub H&R? Moje auto miało zmieniane sprężyny ale poprzedni Właściciel ani mechanik, który to robił nie jest mi w stanie powiedzieć jakie to są sprężyny. Chcę auto podnieść na sprężynach ale żebym się nie wygłupił....bo może mam już jakieś wyższe/mocniejsze założone. Będę wdzięczny za pomoc.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group