Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 ECo-G, był 1.6 SCe 115 4x4
Rocznik: 2024, był 2015
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 7 razy Dołączył: 22 Sie 2015 Posty: 317 Skąd: Jaworzno
Wysłany: 2017-07-27, 09:58
Ostatnio wymieniałem żarówki we wnętrzu na LEDy i pomyślałem o zmianie podświetlenia tablicy rejestracyjnej. Niestety u nas brak jest zamienników LEDowych, z którymi legalnie można jeździć.
Jeśli komuś zależy na białym świetle (ale nie zimnym) to jedynie zamienniki od Osrama lub Philipsa z niebieskim zabarwieniem szkła (mam na myśli żarówki typu W5W).
nie ma legalnego źródła światła do zmiany w światłach dziennych?
Nie ma i w dającej się przewidzieć przyszłości nie będzie.
coś ma się niebawem zmienić [...] do reflektorów na żarówki H4
W lampach dziennych (oraz pozycyjnych, "a o takich jest ten temat") równie ważny jak jasność jest także _rozmiar_ powierzchni świecącej, bo wzrok inaczej odbiera światło punktowe, a inaczej rozproszone.
Dlatego używanie świateł mijania i drogowych (zaprojektowanych do oświetlania drogi, a nie do bycia widocznymi) w roli lamp dziennych od początku było słusznie krytykowane jako proteza.
A zmiana w takiej lampie żarówki na LED-ę o jasności równej żarówce-wraz-ze-światłem-odbitym-w-reflektorze to pójście jeszcze dalej w tym złym kierunku...
Zamienniki do mijania/drogowych to kwestia na osobny temat, z własnym zestawem problemów.
Marmach napisał/a:
nie robiłem pomiarów laboratoryjnych
No to nie jest to żadna "empiria", tylko właśnie "odczucia", o czym mówią faktycznie przeprowadzone pomiary ("wiewiórki").
I powtarzam: nie mam nic przeciwko, odczucia też są bardzo ważne, kto bogatemu zabroni, itd.
Tylko że na pytanie z sali "czy warto?" odpowiedź jednak brzmi "obiektywnie to nie".
corrado napisał/a:
są legalne żarówki led Philipsa
W USA / poza EU, gdzie obowiązują inne normy.
(Czy lepiej, czy gorzej dopasowane do ludzkiej fizjologii widzenia to kwestia dyskusyjna).
corrado napisał/a:
co tu się tak napinaja
Nikt się nie napina, tylko w ramach celu istnienia forum dyskusyjnego przedstawia argumenty przeciwko głupim, bo niebezpiecznym, a do tego nielegalnym zmianom technicznym.
Owszem, przepisy czasami nie nadążają za rozwojem techniki, ale to dlatego, że przede wszystkim mają zapewniać bezpieczeństwo, a dopiero potem ewentualnie osiągi.
W lampach dziennych (oraz pozycyjnych, "a o takich jest ten temat") równie ważny jak jasność jest także _rozmiar_ powierzchni świecącej, bo wzrok inaczej odbiera światło punktowe, a inaczej rozproszone.
Zgoda, ale małe diodki SMD to nie jedyna technologia na rynku, są też panele COB, ledy imitujące kształtem żarnik itp. itd. Jak napisałem wcześniej, to kwestia woli legislatorów i interesu producentów, żeby dopuścić inne źródła światła do użytku w standardowych reflektorach. Nie widzę przeciwwskazań technicznych.
laisar napisał/a:
No to nie jest to żadna "empiria", tylko właśnie "odczucia", o czym mówią faktycznie przeprowadzone pomiary ("wiewiórki").
Chyba pogubiłem się co do tego, co kolega chce udowodnić... Że nie ma różnic w jakości oświetlenia drogi pomiędzy różnymi modelami żarówek na rynku, ponieważ wszystkie spełniają normę dopuszczającą je do użytku na drogach publicznych? Jeśli tak, to nawet nie jest rzecz podlegająca dyskusji, tylko wierutna bzdura, są przecież tony testów pokazujących przewagę jednych modeli nad innymi, tak w jednorodności i powierzchni plamy światła, skuteczności odcięcia, stopniu oślepiania kierowców jadących z na przeciwka et cetera. I to nie są tylko różnice mierzalne tylko pomiędzy supermarketowym nołnejmem a Osramem, ale między poszczególnymi modelami sensownych producentów...
Dopiero jak ktoś pokaże takie działające to będzie do czego przekonywać legislatorów.
Marmach napisał/a:
Nie widzę przeciwwskazań technicznych
DRL mają mieć minimum 25cm2 każda.
Zagadka: ile mają fabryczne?
Bo każdy cm więcej to dla producenta dodatkowy koszt, który co najwyżej "bilansuje się" wyglądem, mogącym wpływać na sprzedaż - inaczej jest zbędny...
Zagadka nr 2: to do ilu fabrycznych zmieści się zatem jakiś LED-owy zamiennik wielkości 25cm2?
Oczywiście, legislacyjnie można by zmienić ten rozmiar - ale tak jak pisałem wcześniej: widoczność to nie jest prosty iloczyn "powierzchnia x światłość", żeby można było dowolnie zmieniać ich wzajemne proporcje. (Jak już widać na drogach).
Marmach napisał/a:
co kolega chce udowodnić
Że różnice nie wynoszą ani 150, ani 100, ani nawet 50%, a najlepsze z testowanych żarówek zbliżają się w istotnych punktach pomiarowych do Idealnej Żarówki Wzorcowej, a nie są od niej lepsze. (Bo IŻW to maksimum tego, na co homologacja zezwala).
A to co poza punktami pomiarowymi to "wiewiórki" - ale producentom prościej to uzyskać i sprzedać, niż zbliżyć się do IŻW.
Wysłany: 2017-10-27, 09:35 Światła mijania H4 itp ledowe lepsze od halogenów?
Witajcie, co myślicie o światłach ledowych np H4 Philipsa http://ultraleds.pl/291,z...zes-canbus.html
Kolega mi polecał ostatnio takie żarówki, rzeczywiście nieporównywalnie lepiej świecą do zwykłych halogenowych H4.
Ale mają też minusy - nie nagrzewają się co w zimie powoduje, że musimy dbać żeby świateł nie oblodziło. I najważniejsze - brak homologacji.
Co o tym myślicie? Ryzykowalibyście kontrole policji, ewentualnie na przeglądy bawić się w podmiankę na zwykłe? Ale zyskujemy lepsze, mocniejsze i jaśniejsze światło, co znów przekłada się na bezpieczeństwo. Tym bardziej, że można regulować linię odcięcia i nie oślepiać innych.
Policja zabierze dowód rejestracyjny za brak homologacji, potem trzeba zmienić LED-y na żarówki, jechać na SKP, potem do wydziału komunikacji po odbiór dowodu rejestracyjnego. I tak w kółko... a na domiar złego policja zapisuje te przewinienia w bazie danych, gdzie inni policjanci mają dostęp.... Przy powtórnej kontroli, jeśli będziesz nadal jechał na LED-ach, to można dostać słony mandat za lekceważenie (może się mylę)....
aesir, masz czas i mocne nerwy na takie cyrki?
Może lepiej oświetlają, ale czy nie oślepiają, to jest najważniejsze.
To już lepiej zmienić na inne żarówki H4 (bo z biegiem czasu się zużywają i tracą właściwości świecące, a kosztują dużo mniej niż te LED-y), dbać o czyste szkła reflektorów, a będziesz widział w miarę dobrze drogę.
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Nie trzeba jechać na SKP, jeśli usterkę można naprawić na miejscu, czyli wymieniając żarówki. Jednak nie może wyjść z rozmowy, że się o tym wiedziało, że nie wolno takich montować.
Nie zmienia to faktu, że inni kierowcy będą zapewne oślepiani.
Ja polecam Tungsram Bluish, niedrogie, barwa zbliżona do zimnej bieli, żywotne i z homologacją .
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2017-10-27, 10:31
jak już koniecznie chcesz mocniejszych świateł, to wymień standardowe H4 na żarówki o mocniejszym strumieniu światła - przykładowo: osram night breaker, philips blue vision, itp - każdy producent ma w ofercie coś takiego. Będzie sporo widniej i nadal legalnie. Nie są tanie i palą się sporo szybciej niż zwykłe. Ale w porównaniu z tym wynalazkiem LED i tak starczy na kilka kompletów - pomijając już perturbacje, o których wspomniał route2000.
Pozostały 1% to na ewentualność, że poprzednie H4 były marne od początku lub się zużyły, oraz 0,5% na to, że komuś udało się w końcu zrobić LED w najlepszym razie równie dobre co wzorcowe H4.
(Bo magicy, co zrobili "lepsze", już byli, ale to też niedobrze - vide problemy z oślepianiem przez lewe ksenony).
aesir napisał/a:
przekłada się na bezpieczeństwo
Dobra, tradycyjna H4 zapewnia je _wystarczające_.
LED, która wydaje się lepsza, przekłada się wyłącznie fałszywe poczucie poprawy bezpieczeństwa.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-10-27, 11:28
Wydaje się mocniejsze i jaśniejsze tylko. Kwestia temperatury barwowej i bardzo selektywnego widma plus natury przetwarzania światła przez ludzkie oko. Właśnie dlatego korzysta się z luksometru.
W programie 101 napraw był test żarówek led, najprawdopodobniej Philipsa (wyglądały podobnie). Test był przeprowadzony luksomierzem, oraz tą skrzynką, co na stacjach kontroli mierzą ustawienie. Luksomierz pokazał dużo silniejsze światło, a pomiar ustawienie strumienia światła nie wykazał żadnych odchyleń. Było tak jak przy zwykłej żarówce. Oczywiście Pan Duda wspomniał o braku legalności w UE, choć w innych krajach jest to legalne (nie podał w jakich).
Test był przeprowadzony luksomierzem, oraz tą skrzynką, co na stacjach kontroli mierzą ustawienie
Owa tajemnicza "skrzynka" to właśnie ruchomy luksometr, który bada światłość w zadanym kierunku - czyli zgodnym z poprawną geometrią danej lampy. W szczególności _nie_mierzy_ jednak rozkładu światła wg wymogów homologacyjnych.
Ikarusiarz napisał/a:
Luksomierz pokazał dużo silniejsze światło
Każdy typ źródła światła - żarówka, halogen, ksenon, LED - ma określone widełki światłości, w tym także jej _górny_ próg. Jeżeli LED-wy zamiennik H4 świeci jaśniej - to też niedobrze. Zbyt jasne światło wymaga bowiem stosowania dodatkowych mechanizmów zmniejszających możliwość oślepiania (poziomowanie, mycie).
Dzięki Panowie za "rozjaśnienie" sytuacji z tymi ledami.
@kicpra miałem takie, ale właśnie szybko mi się wypalały.
Teraz mam najzwyklejsze H4, a pora roku jaka jest, taka jest i przydałoby się lepiej widzieć - stąd miałem taki pomysł.
Więc myślę, że nawet nie będę się zastanawiać nad tymi ledami, po prostu kupię normalne żarówki
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Eco-G
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 282 Skąd: LU
Wysłany: 2018-01-15, 12:22 H7 LED
Na pewnej stronie internetowej (celowo nie podaję adresu co by mnie nikt nie posądził o reklamę a link jest tylko ogólny) znalazłem żarówki H7 led opisane jako Philips Lumileds (Luxeon ZES). Wg opisu posiadają homologację E4.
Co myślicie na ten temat ?
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Eco-G
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 282 Skąd: LU
Wysłany: 2018-01-16, 00:02
To znaczy tak: E4 dopuszczone do ruchu w Holandii co oznacza że wg prawa unijnego dopuszczone i w Polsce (jeżeli faktycznie mają E). Bo zastosowanie niehomologowanego źródła światła jest bezsporne, ale jeśli żarówka ma homologację to jest to już punkt wyjścia do dyskusji i interpretacji przepisów. Wg opisu owy led ma wyraźną granicę światłocienia.
Ale chodzi mi o zastosowanie owej żarówki ledowej w oprawie, a głównie o wady zalety (prąd rozruchu, stabilność napięcia, wpływ na odbłyśnik, odprowadzenie ciepła itd).
_________________ Dacie radę? Tak! Damy radę!
Ostatnio zmieniony przez masterczerwi 2018-01-16, 00:06, w całości zmieniany 1 raz
Jeszcze raz: "E4" oznacza jedynie, że ta LED-a ma _jakąś_ homologację - ale homologacje są _różne_ i "E4" nic nie mówi jaka ta homologacja jest faktycznie. A w tym przypadku na pewno _nie_jest_ to homologacja zamiennika źródła światła mijania H7, czyli w żadnym kraju (łącznie z Holandią, która przyznała tę homologację na... coś) nie można tej LED-y używać legalnie na drogach publicznych jako takiego zamiennika żarówki H7.
Dodatkowo, także reflektor, który ma swoją własną osobną fabrycznie homologację na klasyczną żarówkę halogenową _nie_może_ zostać wyposażony w _żadne_ inne źródło światła niż żarówka halogenowa - i to nawet gdyby jakimś cudem fizyki to inne źródło miało _wszystkie_ parametry strumienia świetlnego identyczne jak oryginalna żarówka.
A wiadomo, że jakakolwiek LED-a i tak ich nie ma...
A moze kolega kupi, sprawdzi i napisze nam na forum jak swieca takie zaroweczki.
Dam sobie reke uciac, ze nie bedzie w cale lepiej niz halogen, ale przyznam, ze sam nie sprawdzalem.
Jesli strumien swiatla bedzie dobry i nie beda oslepiec, to raczej nikt sie nie zorientuje, a w bagazniku zawsze mozna miec zestaw halogenow i w razie kontroli mozna zgonic na zone i wymienic :D
Ale nie namawiam, tylko lekko podpuszczam
_________________ Dacia Logan MCV 2 FL, 1.2 16v
Ostatnio zmieniony przez goswee 2018-01-16, 06:13, w całości zmieniany 2 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum