Tylko jeśli ktoś wymienia nieumiejętnie samemu lub w jakimś szemranym warsztacie - normalnie olej się zbiera i oddaje do recyklingu, co jest akurat opłacalne ekologicznie (i ekonomicznie).
gfedorynski napisał/a:
dłuższe życie silnika? Mniejsze prawdopodobieństwo awarii?
Tak.
gfedorynski napisał/a:
wiedzielibyśmy o tym
Wiemy.
(Aczkolwiek nie jest to oczywiście jedyny czynnik).
pixa napisał/a:
nie ma co się dać zwariować
Jasne, ale 10 tys. km w osobówce to właśnie nie jest żadne wariactwo "tak w ogóle".
Dla prywatnego, niekatowanego wolnossącego benzyniaka eksploatowanego różnorodnie (miasto/trasa) to co najwyżej lekka nadgorliwość, ale w granicach normy.
Jednakże dla kurierskiego diesla z DPF w mieście to MSZ raczej górna granica...
A z kolei dla długodystansowego, ale nie maksymalnie autostradowego trybu użytkowania, ja rzeczywiście nie bałbym się zmieniać nawet (!) co 20000 (;
Marka: Dacia
Model: LOGAN MCV II
Silnik: 0,9Tce 121KM@186Nm
Rocznik: XII 2017
Wersja: Stepway Outdoor Pomógł: 52 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1956 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2017-10-31, 19:13
Mnie w technikum samochodowym ponad 10 lat temu uczyli, że olej wymienia się w silniku co 10 tys km lub co roku i tyle. Ja się tego trzymam i finansowo jakoś strasznie tego nie odczuwam. Rocznie robię około 20 tys km wiec olej wymieniam 2 razy na rok, silnikowi to na pewno nie zaszkodzi.
Marka: Dacia
Model: Sandero Open
Silnik: 1.2
Rocznik: 2016 Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Paź 2016 Posty: 639 Skąd: Wro
Wysłany: 2017-10-31, 21:46
W ponad 10 lat motoryzacja trochę poszła do przodu. Jak byłem dzieckiem były tylko oleje mineralne, wszędzie technika czyni postępy. To co było aktualne dekadę (!) temu niekoniecznie musi być teraz.
Marka: Dacia
Model: LOGAN MCV II
Silnik: 0,9Tce 121KM@186Nm
Rocznik: XII 2017
Wersja: Stepway Outdoor Pomógł: 52 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1956 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2017-10-31, 22:14
poszła do przodu i to bardzo ale np sama zasada działania silnika została niezmieniona od kilkudziesięciu lat. Poza tym część olejów silnikowych produkowanych obecnie była dostępna na rynku również te 10 lat temu i raczej nic się w ich składzie nie zmieniło oprócz nowej naklejki na bańce. Ja nie mam zamiaru oszczędzać na oleju i filtrze, w każdym aucie które miałem zmieniałem olej co 10 tys km i zawsze na markowy syntetyk 5w40 - nawet CC70 śmigalo u mnie na takim oleju :) Temat dotyczący rodzaju oleju jak i jego wymiana to temat rzeka, ile jest ludzi tyle jest opinii. Jedni wymieniają olej według zaleceń producenta co 30tys km bo tak zaleca producent, inni co 15-20tys km a jeszcze inni w tym ja co 10 tys. To samo tyczy się filtra powietrza oraz kabinowego. Dla jednych 20-30 tyś km na jednym filtrze to mało a dla innych 10tyś km to dużo. Jak ktoś lubi miec np. świeże powietrze w kabinie to wymienia kabinówkę często a inni dopiero wtedy jak im szyby w zimę zaczynają parować. Kolejny przykład świece zapłonowe - producent zaleca wymianę przy np. 60 tys km, jedni zastosują się do tych wymogów a inni nie bo powiedzą że nie ma sensu ponieważ silnik pracuje równo inie szarpie. Ja stosuje zasadę lepiej zapobiegać niż później w najmniej oczekiwanym momencie naprawiać lub regenerować, samochód to skarbonka i trzeba wkładac w nie pieniądze aby jego stan techniczny zawsze był w idealnym stanie.
Marka: Peugeot
Model: 206
Silnik: 1.1 Pomógł: 4 razy Dołączył: 17 Kwi 2017 Posty: 410 Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-10-31, 23:16
Ja w osobówce wymieniam między 10 a 15 tys. lub co rok w zależności co pierwsze nastąpi dlatego że tym autem jeżdze mało i generalnie po mieście. Natomiast w busie tak jak przewiduje producent co 40 tys. przeważnie trzy wymiany w roku. Autko jeździ w trasy olej 5W30 auto ma przejechane 680 tys. turbina orginał wtryski orginał.
Właśnie jestem po ostatnim przeglądzie gwarancyjnym. Wymieniono olej 5W-30 RN 720. Spytałem czy to aby na pewno ta norma do TCE benzyny. Usłyszałem że tak mają w zaleceniach. Facet machnął jakąś kartką przed oczami i tyle.
I tu pytanie do znawców tematu co na chwilę obecną zaleca RP. Bo może się coś zmieniło jeśli chodzi o normy albo robią mnie w ciu...
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-01-30, 20:52
Dla benzyny turbo wymagana norma RN710 lub wyższa. Wolałbym Elf 5W40 SXR bo spełnia RN710 i ma większą lepkość kinematyczną ale może nie mieli na stanie.
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2018-01-30, 20:54, w całości zmieniany 2 razy
Dla benzyny turbo wymagana norma RN710 lub wyższa. Wolałbym Elf 5W40 SXR bo spełnia RN710 i ma większą lepkość kinematyczną ale może nie mieli na stanie.
Niestety to ze szkodą dla silnika. Norma RN 710 w zupełności wystarczy jak nie masz DPF - bo to benzynka. W normmie RN 720 oleje muszą mieć klasę C3 czyli średnio/niskopopiołowy. Dzieję się to kosztem właściwości smarnych samego oleju. Mnóstwo artykułów jest o tym w sieci. Ekologia poszła tak " do przodu" że chroni się bardziej DPF przed zapchaniem niż silnik przed zużyciem.... Takie czasy.
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2018-07-07, 07:50
witon napisał/a:
mechanik zalał mi Shella Helix Ultra. Mówi że to jest korzystne rozwiązanie dla silnika. Będzie pracował równiej i oczyści silnik.
- jeździłem na tym oleju w większości użytkowanych aut , ani lepszy ani gorszy od innych syntetyków, rzecz gustu, rozsądnie kosztuje, choć Elf jest tańszy, 5W40 ultra w naszych warunkach nadaje się do wielu silników.
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2018-07-07, 07:51, w całości zmieniany 3 razy
Marka: Dacia
Model: LOGAN MCV II
Silnik: 0,9Tce 121KM@186Nm
Rocznik: XII 2017
Wersja: Stepway Outdoor Pomógł: 52 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1956 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2018-07-18, 19:56
Ja zamiast ELFA wybrał bym Valvoline Max Life 5w40 lub jakiegoś Motula z tym, że Valvoline kosztuje tyle co ElF Evolution 900 SXR a Mot tej chwili od ponad 1000km u siebie mam zalany olej MaxLife 5w40 i uważam, że jest lepszy niż zalecany przez Renault Elf lub Motrio. Ale decyzja nalezy do samych użytkowników, temat olejów jest długi jak rzeka i każdy wybierze co mu przypasuje. W pracy mam człowieka, który jeździ Sandero I z 2011r i przebiegiem 32tyś km. od pewnego czasu zalewa silnik olejem 10w40
Marka: Dacia
Model: LOGAN pick-up+Duster 2
Silnik: oba 1.5 dCi
Rocznik: 2011 i 2018 Pomógł: 9 razy Dołączył: 28 Wrz 2010 Posty: 747 Skąd: warmia i mazury
Wysłany: 2018-07-20, 14:31
plocki napisał/a:
A filtr oleju FILTRONa stosujecie ?
Polecacie / nie polecacie ? :)
2-3 lata temu skończyłem z filtrami marki FILTRON odkąd zrobiły się lżejsze (WIX wkręcił się w tę firmę), obecnie oryginał to 22 zł, zamiennik mana (w79??) też podobne pieniądze więc jedna chwała. Z racji że u mnie idzie z 5-7 filtrów rocznie to zawsze coś dobiorę cenowo a ostatnio to biorę z sędziszowa (marka wraca na rynek). Są tanie i ludzie chwalą (12-13zł).
Ogólnie przy takiej cenie oleju i filtra to tak jak przedmówca napisał - nie ma co oszczędzać a raczej z czego urwać, wymieniać co 10 tys km i jeździć.
Natomiast też się zastanawiam czy jak wezmę dusterka to stosować to czym go fabryka zalała czy jednak inny olej (pewnie skończy się na tym czym był zalany w za pierwszym razem).
Marka: Dacia
Model: LOGAN MCV II
Silnik: 0,9Tce 121KM@186Nm
Rocznik: XII 2017
Wersja: Stepway Outdoor Pomógł: 52 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1956 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2018-07-20, 20:47
Fabryka zalewa auta elfem bo jest to olej francuski i ma z nim prawdopodobnie podpisana jakąś umowę. Uważam że skoro za 5 zł więcej można mieć lepszy olej ( według testów i opinii innych ludzi) to dlaczego z tego nie skorzystać?
Marka: Peugeot
Model: 206
Silnik: 1.1 Pomógł: 4 razy Dołączył: 17 Kwi 2017 Posty: 410 Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-07-20, 21:16
dudu$ napisał/a:
Fabryka zalewa auta elfem bo jest to olej francuski i ma z nim prawdopodobnie podpisana jakąś umowę. Uważam że skoro za 5 zł więcej można mieć lepszy olej ( według testów i opinii innych ludzi) to dlaczego z tego nie skorzystać?
Zgadza się wszystkie francuskie marki współpracują z Totalem więc ten olej zalecają np. Peugeot Boxer lub Citroen Jumper z silnikiem 3.0 HDI zalecał Totala i takim olejem fabryka zalewała te motory. A jest to silnik Iveco i Iveco stosowało Uranie Dayli a Fiat bodajże Selenie. Tak że jeden silnik i każdy producent zaleca olej w zależności z którym koncernem ma umowę
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum