Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 MPI 84 KM
Rocznik: 2014
Wersja: Ambiance Plus Pomógł: 52 razy Dołączył: 22 Lut 2015 Posty: 1600 Skąd: Lędziny
Wysłany: 2017-08-02, 07:24 Pierwszeństwo na skrzyżowaniu
Od jakiegoś czasu po intrenecie krąży obrazek (niżej) z kursu. Na jednym forum wybuchła niezła awantura o pierwszeństwo na tym skrzyżowaniu, a jak będzie tutaj? :D
Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2 Pomógł: 5 razy Dołączył: 30 Sie 2015 Posty: 1353 Skąd: Racibórz
Wysłany: 2017-08-02, 10:01
Zagadka dzieli internautów - jak ja "kocham" internautów i ich mądrości
Oczywiście, że auto osobowe ma pierwszeństwo - jakby było żółte migające to wtedy oczywiście pierwszeństwo ma autobus.
Tak właśnie kiedyś się naciąłem na pewnym skrzyżowaniu w Ostravie. Jadąc w jednym kierunku mamy pierwszeństwo a wracając jest znak ustąp. I niestety akurat była wyłączona sygnalizacja i wracając przejechałem na znaku ustąp - dobrze, że była niedziela i to późnym popołudniem bo mogło być nieciekawie
https://www.google.pl/map...6h,78.07t/data=!3m6!1e1!3m4!1spIFo89kFGZmgSdOALBIfKg!2e0!7i13312!8i6656!5m1!1e4?hl=pl
Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: dci 1.5, 90 KM
Rocznik: 2016
Wersja: Stepway Pomógł: 3 razy Dołączył: 19 Wrz 2007 Posty: 283 Skąd: W-Wa, teraz CH
Wysłany: 2017-08-02, 10:49 Re: Pierwszeństwo na skrzyżowaniu
arczi_88 napisał/a:
Od jakiegoś czasu po intrenecie krąży obrazek (niżej) z kursu. Na jednym forum wybuchła niezła awantura o pierwszeństwo na tym skrzyżowaniu, a jak będzie tutaj? :D
Do odpowiedzi mile widziane uzasadnienie.
ten obrazek moze dzielic jesli komentuja go ludzie mieszkajacy w Europie oraz jednoczesnie ludzie mieszkajacy w USA...
Ostatnio zmieniony przez swissman 2017-08-02, 10:50, w całości zmieniany 1 raz
Istotnie ustalenie pierwszeństwa na tym skrzyżowaniu nie powinno nikomu sprawiać problemów, ale niestety są wyjątki nie znające przepisów, bądź też stosujący ich własną, radosną interpretację.
Przypomnijmy zatem:
Art 5.1 ustawy prd. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.
2. Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi.
3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.
Ust, 3 wyraża więc nadrzędność sygnałów świetlnych nad znakami drogowymi. Gdy ruch jest kierowany sygnałami świetlnymi, nie mają zastosowania znaki wskazujące pierwszeństwo przejazdu, np. A-7, D -1, w tym również z tabliczkami T-6a, oraz T-6c.
Kolejny przepis:
Art. 25. ustawy prd
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
_________________ specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych
Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 50 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1824 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2018-10-30, 23:57
Mamert napisał/a:
Przecież to proste, czerwony, zielony a na końcu niebieski.
jestem tego samego zdania. Zielony i niebieski mujszą ustąpić pierwszeństwo pojazdowi czerwonemu ponieważ nakazują im znaki poziome i pionowe. natomiast drugi jedzie pojazd zielony ponieważ znajduje sie z prawej strony niebieskiego
Kolega od odszkodowań przypomni wam, że pierwszeństwo określa się przed wjazdem na skrzyżowanie, temu chyba mają służyć ogony za samochodami, w normalnej jeździe niewidoczne. Nie widzę przeszkód, żeby zielony mógł przyjechać z lewej i skręcić z lewego pasa w drugi łącznik (np. przegapił pierwszy). Teraz trzyma nogę na hamulcu, więc trajektoria jego ruchu może być nieznana kierowcy niebieskiemu.
Ciekawe, jak wygląda w praktyce temat określania pierwszeństwa przed wjazdem na skrzyżowanie w przypadku skrzyżowania z ruchem okrężnym? Wszyscy przed wjazdem mają takie same znaki.
Trzeba też wziąć taśmę mierniczą i pomierzyć te odcinki - jeśli mają ponad (chyba) 20 metrów, to jest kilka odrębnych skrzyżowań, więc pierwszeństwo ustalamy przed każdym osobno. Jeśli łączniki mają mniej, to cały kompleks jest jednym skrzyżowaniem.
Zajrzyjmy w księgi urzędowe - jeśli któryś kawałek nie jest drogą publiczną, lecz wewnętrzną, to całe wnioskowanie o ...ę rozbić i zacząć od początku.
Na to wszystko w normalnym ruchu mamy 2 sekundy.
Spalić Kodeks Drogowy
Kolega od odszkodowań przypomni wam, że pierwszeństwo określa się przed wjazdem na skrzyżowanie,
Owszem. Taka obowiązuje zasada. Tu jednak mamy do czynienia ze skrzyżowaniem, nazwijmy to "niefortunnie" zaprojektowanym. W myśl przepisów znaki A-7 (ustąp pierwszeństwa), stojące pomiędzy jezdniami drogi z pierwszeństwem dotyczą osobnych kanałów ruchu, wobec czego kierujący pojazdem zielonym, ma (wynikające z reguły prawej ręki) pierwszeństwo przed pojazdem niebieskim.
Dlaczego to skrzyżowanie jest niefortunnie zaprojektowane i dlaczego kwestia pierwszeństwa na nim, nie jest taka prosta? Do załączonego obrazka dołożymy jeszcze jedno auto (niech będzie białe), które stoi sobie przed znakiem B-20 (Stop) i wjeżdża na skrzyżowanie w sytuacji, gdy kierownik zielonego opuszcza skrzyżowanie? Powstaje sytuacja, w której zielony korzystając z pierwszeństwa wynikającego z przepisów ogólnych (reguła prawej ręki), rusza (po przepuszczeniu czerwonego), jako pierwszy, za nim rusza niebieski, któremu zielony, opuszczając skrzyżowanie umożliwił kontynuację jazdy, a w tym czasie na skrzyżowaniu pojawia się pojazd biały, który przecina skrzyżowanie na wprost i ...parkuje w prawym boku niebieskiego...
Bez flaszki nie do rozwiązania. Powiem tylko, że pomimo wielu lat praktyki, trudno było by wskazać winnego, można co najwyżej wykazać, jakie przepisy zostały naruszone przez poszczególnych uczestników zdarzenia i dywagować, kto mógł, a kto powinien przewidzieć wytworzenie zagrożenia. Kto mógł się powstrzymać od kontynuowania jazdy, bądź zaniechać wjazdu na skrzyżowanie. Dobrze, że orzekanie o winie spoczywa na barkach innych...
_________________ specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych
Rzecz oczywista, że jeżeli na skrzyżowaniu są znaki, to reguła prawej wolnej odchodzi w cień. Proszę nie wciskać ciemnoty.
A jak z tym ustalaniem pierwszeństwa przed wjazdem na rondo?
Rzecz oczywista, że jeżeli na skrzyżowaniu są znaki, to reguła prawej wolnej odchodzi w cień. Proszę nie wciskać ciemnoty.
Mam nieodparte wrażenie, że nie rozumiesz nawet własnych myśli. Jeżeli na skrzyżowaniu są znaki i w dodatku takie same dla różnych kanałów ruchu, to właśnie reguła prawej ręki decyduje, kto rusza pierwszy.
eplus napisał/a:
A jak z tym ustalaniem pierwszeństwa przed wjazdem na rondo?
Możesz się wyrażać jaśniej, albo inaczej - precyzyjniej, nie mam bladego pojęcia, co Ci "chodzi po głowie".
_________________ specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 24 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2018-10-31, 15:20
eplus, zgadzam się z przedmówcami. Tę krzyżówkę potraktowałbym jak dwie krzyżówki. Z punktu widzenia kierowcy zielonego auta pierwszy znak stop dotyczy pierwszego skrzyżowania z drogą poprzeczną (jeden kierunek jazdy). Później wjeżdża w pas zieleni (oddzielający drogi z pierwszeństwem w obu kierunkach) i bach! pojawia się kolejny znak "ustąp pierwszeństwa" (dla jednego kierunku jazdy). Oznacza to że w tym miejscu zielony ustępuje tylko autom z drogi poprzecznej (z pierwszeństwem). Z punktu widzenia kierowcy niebieskiego auta wjeżdżając w "łącznik", czyli ten sam pas zieleni oddzielający drogi w obu kierunkach, stracił pierwszeństwo wobec pozostałych kierowców. Informuje go o tym znak: ustąp pierwszeństwa. Ta sytuacja na "drugiej krzyżówce" przypomina mi znak T-6c.
Bez względu na pozycję wyjściową w tej sytuacji zachowałbym ostrożność wg zasady ograniczonego zaufania do innych na drodze. Nie chciałoby mi się stać na krzyżówce 2 godziny w oczekiwaniu na policję.
edit:
eplus, o jakie rondo Ci chodzi? Z najprostszych zapytam o:
1. ze znakiem C-12, czy
2. ze znakami C-12 i A-7?
Ostatnio zmieniony przez eio 2018-10-31, 15:32, w całości zmieniany 2 razy
Z punktu widzenia kierowcy zielonego auta pierwszy znak stop dotyczy pierwszego skrzyżowania z drogą poprzeczną
Ująłeś to mało precyzyjnie, bo z definicji znaku B-20 (Stop) wynika;
1) zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymania się przed drogą z pierwszeństwem,
2) obowiązek ustąpienia pierwszeństwa kierującym poruszającym się tą drogą.
Zatrzymanie powinno nastąpić w wyznaczonym w tym celu miejscu, a w razie jego braku - w takim miejscu, w którym kierujący może upewnić się, że nie utrudni ruchu na drodze z pierwszeństwem.
Znak B-20 umieszczony w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został ustawiony.
Umieszczona pod znakiem B-20 tabliczka T-6c lub T-6d wskazuje rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie.
Nie ma tam pierwszego i drugiego skrzyżowania - jest jedno, z drogą dwujezdniową (patrz definicja skrzyżowania)
_________________ specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych
Nie nadążasz za mną, szanowny ekspercie od wyłudzania odszkodowań.
Pierwszeństwo określamy przed wjazdem na skrzyżowanie, wtedy niebieski jest na głównej, zielony w podporządkowanej. Niebieski nawet nie widzi tego trójkąta w łączniku, bo jest on do kierowcy bokiem. Jeśli są znaki, to prawa ręka upada, a tu znaki są - bez znaczenia, że oba trójkątne. Tak było w historii z Dusterem, który przewrócił się na skrzyżowaniu - napisałem, że również mógł widzieć zielone, wjechał w niego od lewej inny samochód - stwierdziłeś wtedy, że wolna prawa nie daje pierwszeństwa w sytuacji jednakowych świateł (tu - jednakowych znaków):
Cytat:
sugerujesz, że po wjeździe na skrzyżowanie nawet gdy miałeś pierwszeństwo do czego uprawniało zielone światło sygnalizatora, to pierwszeństwo przestaje obowiązywać i należy stosować przepisy ogólne (reguła prawej ręki).
Co do ronda - łopatologicznie: mając 4 samochody szykujące się do wjazdu na rondo i 5 kręcących się w kółko - jesteś w stanie przed wjazdem określić zza kółka, kto komu będzie musiał ustąpić pierwszeństwa na rondzie przy wjeździe, zjeździe i zmianie pasa ruchu? To jesteś geniuszem.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 24 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2018-10-31, 16:56
Nie chciałem być precyzyjny dla ogółu różnych sytuacji zastosowania znaków. Chciałem najprościej przedstawić jak odczytuję ten jeden przypadek z rysunku :)
Edit: teraz zastanawiam się czy oba znaki A-7 są niezbędne na tej krzyżówce. Czy raczej pełnią rolę przypominaczy? Skłaniam się że dla niebieskiego jest ten znak potrzebny... by utrzymać kolejność przejazdów.
Ostatnio zmieniony przez eio 2018-10-31, 17:09, w całości zmieniany 1 raz
Nie nadążasz za mną, szanowny ekspercie od wyłudzania odszkodowań.
To nie tylko jest obraźliwe, ale karalne (pomówienie). Mam nadzieję, że ktoś moderuje ten dział i Cię odpowiednio nagrodzi.
Do dalszej treści nawet się nie odnoszę, bo najwyraźniej stoisz bokiem do przepisów i ich nie zauważasz. Pomimo usilnych starań nie doszukałem się też sensu w Twoim "łopatologicznym" wywodzie o rondzie.
_________________ specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych
Ostatnio zmieniony przez hak64 2018-10-31, 17:41, w całości zmieniany 1 raz
zastanawiam się czy oba znaki A-7 są niezbędne na tej krzyżówce. Czy raczej pełnią rolę przypominaczy? Skłaniam się że dla niebieskiego jest ten znak potrzebny... by utrzymać kolejność przejazdów.
Już napisałem, że to skrzyżowanie jest niefortunnie zaprojektowane. Bardziej czytelne było by bez wysepki pomiędzy jezdniami i bez tych znaków A-7. Komuś jednak zależy (być może laweciarze mają w tym interes), by zostało, tak jak jest.
_________________ specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 24 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2018-10-31, 18:01
hak64 napisał/a:
Już napisałem, że to skrzyżowanie jest niefortunnie zaprojektowane. Bardziej czytelne było by bez wysepki pomiędzy jezdniami i bez tych znaków A-7. Komuś jednak zależy (być może laweciarze mają w tym interes), by zostało, tak jak jest.
Zgadza się. Teraz to doczytałem. Napisałeś tak.
Może było to uzasadnione w realu. Rysunek jest tylko uproszczeniem.
Dla takiej konstrukcji skrzyżowania ja nie znajduję uzasadnienia (przynajmniej w sensie poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym). Sam fakt, że odpowiednie służby (policja, pogotowie, laweciarze) mają tam co robić (czasem nawet kilka razy dziennie), daje do myślenia.
_________________ specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 24 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2018-10-31, 19:39
Z ciekawości zajrzałem do Google Map - na krzyżówkę w Mysłowicach, kierunek: Kraków. Rysunek dość wiernie oddaje real, z uproszczeniami. Zdjęcia drogi którymi przejechałem na moim smartfonie nie pokazują dużego ruchu - w dzień. Nie wiem czy tak jest zawsze. Ta wysepka ze znakami ułatwia szybsze opuszczenie krzyżówki przez auto zielone (jeśli dobrze pamiętam kolory), ale mogą blokować ruch za autem niebieskim, które tutaj musiało przepuścić czerwone i zielone. Zakładam że intencją drogowców było odblokowanie ul. Obrzeżnej Zachodniej, czyli zjazdu z wiaduktu.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum