Wysłany: 2020-08-27, 08:26 Dacia Duster inny olej niż zalecany.
Witajcie :)
Niedawno zostałem szczęśliwym użytkownikiem Dustera rocznik 2016 z silnikiem benzynowym 1.6 SCe. Samochód ma przedłużoną gwarancję do 5 lat albo 100 tyś przebiegu. Aktualnie mam 97 tysięcy przejechane, także gwarancja niedługo się kończy. Byłem ostatnio na wymianie oleju i poprosiłem o taki sam jak był wcześniej tj. 5W40 z normą zalecaną A3/b4. Problem w tym, że mechanik wlał olej 5W40 ale z normą C3. Czy jeśli mam wlany olej z taką normą to wpłynie to jakoś na silnik? Pytam ponieważ na drugi dzień po wymianie oleju pojechałem w trasę i po przejechaniu 400 km zapaliła mi się kontrolka check engine. Czy to możliwe że inny olej mógł na to wpłynąć? Czy na gwarancji mogą przyczepić się do tego, że jest wlany olej z inną normą niż zalecana? Olej wymieniłem u zwykłego mechanika. Czy możecie polecić jakąś aplikację na telefon, gdzie mógłbym zczytać błędy i sprawdzić co było przyczyną wystąpienia błędu? Większość aplikacji podaje tylko kod błędu, a przyczyn błędu może być kilka.. poprzedni wlany olej to był Motrio 5W40 teraz mam Motul 8100 X-Clean 5W40.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 81 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3679 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-08-27, 08:43
Oba są zgodne z normą RN700 więc od strony formalnej wszystko jest w porządku.
Skoro jest na gwarancji to jedź to zgłosić i tyle.
https://www.motul.com/pl/...00-x-clean-5w40
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2020-08-27, 08:44, w całości zmieniany 1 raz
PyClip Dacia na androida...
Do tego iCar Vgate 3.0 na Bluetooth lub Wifi
Mnie taki zestaw działa bez zarzutu (a sprawdzałem na Duster I oraz Duster II i Sandero II)
o ile ktoś nie interesuje się tematem można sprzyjać bardzo prosty schemat
Diesel 5w30 (chyba że mocno deptany to 5w40)
benzyna atmosferyczna 5w40
benzyna turbo 5w50
przy mieście wymiana co 10 tyś , trasy max 20 (ale to muszą być kilka set km dziennie)
Rano rozgrzewamy silnik delikatnie , zawsze dać minute na wolnych obrotach, studzić turbinę po jeździe.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2020-08-30, 21:19, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 81 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3679 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-08-31, 08:58
Silnik rozgrzewamy normalnie ruszając z miejsca a nie stojąc na biegu jałowym w dodatku niezgodnie z przepisami KD - zwłaszcza w zimie pod chmurką gdzie istotne jest jak najszybsze rozgrzanie do temperatury roboczej.
Fruxo a mógłbyś wyjaśnić laikowi (takiemu jak ja) dlaczego tak:
Cytat:
Diesel 5w30 (chyba że mocno deptany to 5w40)
benzyna atmosferyczna 5w40
benzyna turbo 5w50
Zawsze wydawało mi się że to chodzi o temperaturę użytkowania. Dlaczego turbo diesel ma mieć w30 a turbo benzyna w50 jeśli używane są w tym samym klimacie?
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Silnik benzynowy wytwarza zwyczajnie więcej ciepła od silnika z zapłonem samoczynym a turbina ten proces mocno zwielokrotnia. Dlatego taki 1.5 dci mało kiedy przekroczy 100C na oleju kiedy dla 1.2 tce to bedzie pierwsze ruszenie spod świateł a przy jakiejś jeździ na autostradzie 110-120 może utrzymywać się długotrwale.
Mój kolega ma służbowe bmw 1 , 2.0 turbo 180 KM silnik po 120 tyś km pobiera co 20 tyś 5 l oleju. Zalewany przez serwis 5w30 co 30 tyś km , silnik to praktycznie złom.
Wszechobecna ekologia jeszcze ten proces pogorszyła bo przy ubogich dawkach temperatura rośnie dlatego dla turbo benzyny olej w40 to minimum w tych czasach dla zachowania dobrej warstwy filmu olejowego. Mój 0.9 tce śmiga na 5w50 ma zrobiony chip tuning + lpg ma się świetnie przy przebiegu ok 80 tyś.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2020-09-02, 20:49, w całości zmieniany 5 razy
Rano rozgrzewamy silnik delikatnie , zawsze dać minute na wolnych obrotach, studzić turbinę po jeździe.
I to mnie zawsze zastanawiało. Bo nigdy nie miałem samochodu z turbo.
Generalnie rozgrzać silnik to u mnie jakoś nie ma problemu, bo zanim wyjadę na trasę, to muszę pokonać 2 km przez miasto z ograniczeniem do 40 km/h. Czyli spokojna jazda, bez nadmiernych obciążeń.
Pytanie odnośnie studzenia turbiny. Czy zjechanie z trasy i jazda z pr. 40 km/h da taki sam efekt, jak postój po zatrzymaniu? Jeśli tak, to super. Co w sytuacji jeśli odp. brzmi nie? Ile stać po zatrzymaniu, aby wystudzić turbinkę? Przecież nie ma żadnych wskaźników, które informowałyby o tym, że to już, tak jak mają to inne samochody.
Jakiś czas temu próbowałem postać sobie na parkingu zakładowym i lipa, bo S&S się załączył. Taka sama sytuacja jest na światłach, gdzie ciśnie się 60 km/h, nagle czerwone i stoisz 1,5 minuty z wyłączonym silnikiem, bo S&S.
Czy to nie jest szkodliwe dla silnika, a zwłaszcza dla turbiny?
Czy zjechanie z trasy i jazda z pr. 40 km/h da taki sam efekt, jak postój po zatrzymaniu?
Spokojna jazda przez 2 km w zupełności wystarczy.
nowy napisał/a:
Czy to nie jest szkodliwe dla silnika, a zwłaszcza dla turbiny?
Jest szkodliwe, ale tylko w specyficznych warunkach. Jazda pod dużym obciążeniem (góry, ciężka przyczepa), wielokrotne gwałtowne przyspieszanie (wyścigi od świateł do świateł ) i zaraz wyłączenie silnika. Ani silnik ani turbina tego nie lubi.
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Ostatnio zmieniony przez Hiszpan_JS 2020-09-05, 13:53, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 25 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 926 Skąd: EL
Wysłany: 2020-09-05, 13:55
nowy napisał/a:
Jakiś czas temu próbowałem postać sobie na parkingu zakładowym i lipa, bo S&S się załączył. Taka sama sytuacja jest na światłach, gdzie ciśnie się 60 km/h, nagle czerwone i stoisz 1,5 minuty z wyłączonym silnikiem, bo S&S.
Czy to nie jest szkodliwe dla silnika, a zwłaszcza dla turbiny?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum