DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2019-07-10, 21:11
Płyn chłodzący / do chłodnicy
Autor Wiadomość
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-06-11, 19:23   

gigi303 napisał/a:
a ja mam pytanko, ostatnio miałem wymienianą pompę wody i rozrządzik.
Dzisiaj zaglądam do auta i nie mogłem uwierzyć ale płynu chłodzącego mam na kresce minimum !!!!!
Czy to normalne ?? Wyparował czy nie wlali tyle ile trzeba ???

A płyn chłodniczy przy okazji wymienili, czy tylko uzupełnili ubytek?
Bo z tego co wiem, przy wymianie elementów układu chłodzącego, trzeba zalać układ nowym płynem.
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2009-06-11, 19:56   

Nie mam zielonego pojęcia :-/ , przy wymianie pompy wody dla mnie logiczne było że powinna być wymiana płynu to się nawet nie pytałem, ale jak dzisiaj zajrzałem i jest na minimum to śmiem postawić diagnozę że nawet nie dolali go. Chyba że tak szybko wyparował albo mam przeciek w co ciężko mi uwierzyć. Chociaż tak jak już pisałem na zbiorniku mam zacieki ale teraz nie wiem czy to po prostu po deszczu syf czy cos jednak kipiało.....
 
Seal 


Marka: Dacia
Model: Duster 4X2
Silnik: 1,5 dCI 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 846
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-11, 21:23   

Jak już dolałeś to odczekaj kilka dni i sprawdź poziom.Jeżeli spadnie no to wiadomo masz nie szczelność a jak nie no to serwis dał ciała.
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-06-12, 07:22   

Tak mi jeszcze przyszło do głowy, że w warsztacie po zalaniu układu mogli się bardzo spieszyć i nie dopełnili wszystkich procedur i z tąd niedobór płynu.
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2009-06-12, 09:43   

No to płyn dolany, płyn Preston był najdroższy ze wszystkich dostępnych ale przy płaceniu miła niespodzianka, rabat i wyszedł w cenie bardzo korzystnej :mrgreen:
Poobserwuję i zobaczymy :mrgreen:
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-06-12, 11:06   

A w Daćkach, podczas napełniania układu należy go odpowietrzyć poprzez otwór, w którym znajduje się czujnik temperatury?
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2009-06-12, 12:08   

Pewnie przy wymianie płynu trzeba, bo w większości aut odpowietrza się więc wnioskuję że dacia się nie wyróżnia w tym także Ale przy dolewce to nie ma co odpowietrzać :mrgreen:
 
mike 


Marka: Dacia
Model: Logan Laureate
Silnik: 1,5 dci
Rocznik: 2006
Dołączył: 20 Paź 2007
Posty: 81
Skąd: Legionowo
Wysłany: 2009-06-12, 20:33   

a ja zaniepokoiłem się kiedy po obsłudze technicznej poinformowano mnie, że płyn chłodzący w Drakuli ma temperaturę zamarzania ok.-23 st. C; na moją wątpliwość czy aby to nie za wysoka temperatura odpowiedziano mi że nie, bo w Polsce niższych nie ma; coś nie tak, bo przy gruncie potrafią się zdarzać i poniżej -30; sam sprawdziłem ten parametr przyrządem który zakupiłem i potwierdził ten wcześniejszy pomiar, płynu z jego górnej warstwy, wykonany przez autoryzowaną stację obsługi; odciągnąłem ze zbiorniczka wyrównawczego ok 0,5 l tego płynu dziwnego koloru i dolałem koncentratu; to czego się pozbyłem miało temperaturę zamarzania od -23 do -12 (w niższych warstwach) st. C, po czym pod nią znajdował się płyn innego koloru o temperaturze zamarzania- 37 st. C (jak być powinno); wygląda na to, że podczas którejś obsługi techniczej uzupełniono poziom płynu chłodzącego jakimś syfem; ja dolałem ok. 0,6 l koncentratu mając nadzieję że się on wymiesza z pozostałą objętością - ale wygląda na to że płyn w zbiorniku wyrównawczym nie znajduje się w obiegu? ktoś wie? jeśli to prawda że nie krązy w obiegu chłodzącym to będę musiał odessać trochę i dodać taką samą objętość wody destylowanej (by uzyskać mieszankę zamarzającą w -37 stC);
proszę o własne spostrzeżenia
_________________
1,5 dci Laureate
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-06-12, 20:39   

Kiedyś chciałem w Astrze poprawić parametry płynu chłodzącego i odciągnąłem większość zawartości zbiorniczka wyrównawczego i dolałem nowego płynu. Prędzej czy później musi się zmieszać bo przecież zwiększa objętość przy nagrzewaniu i nadmiar uchodzi do zbiorniczka. Po schłodzeniu robi się miejsce w układzie i ze zbiorniczka wraca płyn do układu.
 
marekwoj 


Marka: Hyundai
Model: I30 CW
Silnik: 1.6 CRDI
Rocznik: 2010
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 20 Cze 2008
Posty: 197
Skąd: Jaktorów
Wysłany: 2009-09-04, 12:08   

Mojej Daćce właśnie stuknęły 4 lata, więc muszę wymienić płyn.
Czy ktoś może wie ile płynu wchodzi, bo nie wiem czy bańka 4l wystarczy ?

Płyn hamulcowy też muszę wymienić, więc przy okazji też spytam, może ktoś wie ile się mieści w układzie ?

ps. Przy wymianie rozrządu rok temu (w ASO) płynu nie wymieniali. Gość stwierdził że po 3 latach to za wcześnie.
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-09-04, 21:26   

marekwoj napisał/a:
Przy wymianie rozrządu rok temu (w ASO) płynu nie wymieniali. Gość stwierdził że po 3 latach to za wcześnie.


Jeśli wymieniali pompę wody to płyn też powinni wymienić.
_________________
 
marekwoj 


Marka: Hyundai
Model: I30 CW
Silnik: 1.6 CRDI
Rocznik: 2010
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 20 Cze 2008
Posty: 197
Skąd: Jaktorów
Wysłany: 2009-09-04, 22:25   

Pompy nie wymieniali, mechanik ocenił że była OK więc zostawili starą. Być może można ocenić stan bez wyjmowania ?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-04, 23:58   

Cytat:
Czy ktoś może wie ile płynu [chłodniczego] wchodzi

http://www.daciaklub.pl/f...p?p=16679#16679
wox napisał/a:
Układ chłodzenia - około 4,5 l (wersja bez klimatyzacji), około 5,5 l (wersja z klimatyzacją)


Cytat:
Płyn hamulcowy też muszę wymienić, więc przy okazji też spytam, może ktoś wie ile się mieści w układzie ?

0,5 L (DOT4 lub SAE J 1703).
 
Leo2 



Marka: Dacia Logan
Model: Laureate
Silnik: 1,4
Rocznik: 2005
Wersja: Laureate
Dołączył: 21 Paź 2007
Posty: 91
Skąd: Żywiec
Wysłany: 2009-09-05, 10:50   

Mogę tylko dodać że w praktyce ilość płynu hamulcowego jest co najmniej 2 krotna, przy wymianie. Trzeba go koniecznie wymienić po 4 latach niezależnie od przebiegu.
_________________
Jeżdżę na dziennych!!!
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-05, 11:23   

Jak jest w praktyce - nie wiem, podałem to, co widnieje w podręczniku serwisowym.
 
Leo2 



Marka: Dacia Logan
Model: Laureate
Silnik: 1,4
Rocznik: 2005
Wersja: Laureate
Dołączył: 21 Paź 2007
Posty: 91
Skąd: Żywiec
Wysłany: 2009-09-05, 18:06   

W układzie jest tyle ile podaje książka, jednak przy jego wymianie trzeba cały płyn przepompować i żeby to zrobić porządnie trzeba go zużyć ok 1l.
_________________
Jeżdżę na dziennych!!!
 
marekwoj 


Marka: Hyundai
Model: I30 CW
Silnik: 1.6 CRDI
Rocznik: 2010
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 20 Cze 2008
Posty: 197
Skąd: Jaktorów
Wysłany: 2009-09-06, 13:54   

Wczoraj miałem trochę czasu, więc płyny wymienione :)
Chłodniczego weszło niecałe 4l (została może szklanka z bańki 4l), a bardzo się starałem aby cały stary wylać, przedmuchałem nawet układ kompresorem :mrgreen: Przy okazji wymieniłem też termostat, może pomoże na chwilowe spadki wskaźnika temperatury z 4 na 2 kreski.

Co do płynu hamulcowego, to kupiłem 3 butelki na wymianę w 2 samochodach, mam nadzieję że to wystarczy aby przepompować cały stary płyn.
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-09-14, 23:31   

mool17 napisał/a:
pare pytań:

Czy samodzielnej wymianie płynu może sprostać laik samochodowy ?


Pewnie może ale ... jedno pytanie: ile to kosztuje? Np. w ASO?

MR388LOGAN1-00368.JPG
Plik ściągnięto 1376 raz(y) 158,46 KB

MR388LOGAN1-00369.JPG
Plik ściągnięto 1087 raz(y) 82,17 KB

MR388LOGAN1-00370.JPG
Plik ściągnięto 893 raz(y) 160,76 KB

MR388LOGAN1-00371.JPG
Plik ściągnięto 677 raz(y) 63,42 KB

_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-15, 00:02   

Zależy jaka gdzie jest stawka roboczogodziny - normy czasowe wyglądają tak:

* wymiana płynu wraz z czyszczeniem układu - wszystkie silniki: 0,9 rbg;

* wymiana płynu bez czyszczenia układu - silniki 8v: 0,6 rbg, silniki 16v: 0,5 rbg.


(Np w Wawie, w RRG - "Renault Warszawa" - 1 rbg = 134,20 zł brutto).
Ostatnio zmieniony przez laisar 2009-09-15, 00:05, w całości zmieniany 1 raz  
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-09-15, 12:02   

No to właściwie gdyby zrobić to samemu, nawet jeśli miało by to zająć 2 godziny, wyjdzie duuużo taniej. Jeśli, oczywiście miało by to sprawić przyjemność i dać satysfakcję.
_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-15, 12:13   

Tylko że oprócz "taniej" powinno się też - i to może bardziej - liczyć "lepiej"... A jak się nie umie, nie posiada odpowiednich narzędzi (choć być może niekoniecznie zaraz specjalistycznych) ani zdolności manualnych, to może się to źle skończyć. Pół biedy jak dla auta, bo co najwyżej trzeba będzie jednak zapłacić za naprawę, ale gorzej, jak dla zdrowia - to akurat w końcu układ ciśnieniowy, nawet jeśli chyba niezbyt wysoko.

Ale jeśli ktoś wie, że sobie poradzi, to nie zamierzam oczywiście odwodzić - własna dobrze wykonana praca może być świetnym źródłem satysfakcji... (:
 
marekwoj 


Marka: Hyundai
Model: I30 CW
Silnik: 1.6 CRDI
Rocznik: 2010
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 20 Cze 2008
Posty: 197
Skąd: Jaktorów
Wysłany: 2009-09-22, 21:39   

laisar napisał/a:
Tylko że oprócz "taniej" powinno się też - i to może bardziej - liczyć "lepiej

Nie wiem jak działają w ASO RP, ale przy okazji poprzedniego samochodu widziałem kilka razy w akcji mechaników w innym ASO (obecnie Fiat, kiedyś Daewoo)
Po tych obserwacjach doszedłem do wniosku, że jak chcesz aby coś było dobrze zrobione, to zrób to sam. Oczywiście specem nie jestem więc skomplikowanych rzeczy nie ruszam, ale co mogę to sam robię. Póki co moim największym osiągnięciem była wymiana rozrządu w Lanosie. Przy Dacii póki co niewiele robiłem ale wszystko przedemną.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-22, 22:34   

W ASO RP działają dokładnie tak samo jak wszędzie indziej - niektórym pracownikom się chce, innym nie bardzo... A problem w tym, że aby robota była zrobiona dobrze, to muszą się przykładać wszyscy - wystarczy przecież jedna czarna owca, żeby wszystko zepsuć /:

Oczywiście, część rzeczy można robić samemu - ale są takie, jak np tytułowa, że sam chyba bym się nie odważył i nikogo innego również bym nie zachęcał.

Natomiast z drugiej strony wcale nie wszystko trzeba też koniecznie robić w ASO. Jeśli tylko znajdzie się polecanego, dobrego mechanika, to bez obawy o utratę gwarancji można wykonać u niego sporo rzeczy - i to nawet bez powoływania się potem przed ASO na GVO. Pewne operacje są dla dobrego fachowca najzwyczajniej elementarnie proste, więc nie ma obawy, że coś się stanie, albo że ASO będzie w stanie cokolwiek zakwestionować...
 
Seal 


Marka: Dacia
Model: Duster 4X2
Silnik: 1,5 dCI 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 846
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-25, 19:58   

laisar napisał/a:
Natomiast z drugiej strony wcale nie wszystko trzeba też koniecznie robić w ASO. Jeśli tylko znajdzie się polecanego, dobrego mechanika, to bez obawy o utratę gwarancji można wykonać u niego sporo rzeczy - i to nawet bez powoływania się potem przed ASO na GVO. Pewne operacje są dla dobrego fachowca najzwyczajniej elementarnie proste, więc nie ma obawy, że coś się stanie, albo że ASO będzie w stanie cokolwiek zakwestionować...

Zgadza się.Przecież jak ma się na gwarancji auto to, żeby wymienić np.klocki i tarcze to nie ma powodu aby je wymieniać i przepłacać w ASO.
Ostatnio zmieniony przez Seal 2009-09-25, 20:00, w całości zmieniany 1 raz  
 
marekwoj 


Marka: Hyundai
Model: I30 CW
Silnik: 1.6 CRDI
Rocznik: 2010
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 20 Cze 2008
Posty: 197
Skąd: Jaktorów
Wysłany: 2009-09-28, 11:00   

Ja w czasie gwarancji sam wymieniałem olej (po 15 i 45 tyś) i nie robili żadnych problemów z późniejszą naprawą gwarancyjną. A na pewno widzieli że wymiana była poza ASO, bo zakładałem inny filtr oleju niż ASO
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne