DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Lift Dustera (większy prześwit / podniesienie)
Autor Wiadomość
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1197
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2013-06-20, 11:18   

czy kolega Janzet mógłby się wypowiedzieć na temat liftu swojego Dustiego?
Jaka firma sprężyn, jaka cena, jak się jeździ, komfort itp..
_________________
http://www.daciaklub.pl/f...=7001&start=100

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=18768
 
janzet 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: dci "110 kucyków i jeden osioł ;-)"
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Cze 2012
Posty: 293
Skąd: Gliwice/Szałsza
Wysłany: 2013-06-25, 09:42   

Witam
Kolega janzet nie ma wyjścia... zrobił lift i czas się podzielić wrażeniami.

-nigdzie nie znalazłem informacji na temat sprężyn H&R w Dusterze (informacji praktycznych) czy auto będzie twardsze, miększe?

ODP: BĘDZIE TWARDSZE
OEM (fabryczne) : Przód 23,5N/mm , Tył 25N/mm
H&R do wersji 4x4 dci +30mm : Przód 29N/mm, Tył 29N/mm

-czy po podniesieniu auta o te 5-6cm będzie się kołysało/wychylało na zakrętach przy szybszej jeździe jak klasyczne terenówki?

ODP: AUTO (sprężyny + moje opony) jest ok 4,5- 5cm wyższe, jest stabilniejsze, mniej się kołysze, jazda autostradą wydaje się po prostu "lepsza". Na zakrętach mniej się przechyla.

- z racji zwiększenia wysokości opony zmniejszyła się odległość między oponą a błotnikami czy nie będzie to przeszkadzało w czymś odprowadzanie błota, śniegu?

ODP: u mnie zastosowano na felgach 15 opony o rozmiarze 235/65R15
rozmiar OEM 215/65R16 : 686mm średnicy zewnętrznej
U mnie te 235/65R15 maja teoretycznie 711mm średnicy zewnętrznej i nic nigdzie nie ociera (NP: 722mm czyli 225/70R16 nie wejdą, będą ocierać o przednie nadkole zwłaszacza przy skręcie kół, lecz np : 215/70R16 708mm bedzie OK, polecam wtedy dystanse 10mm do ET40).

www.rimsntires.com/specs.jsp

- czy taka operacje można wykonać na standardowych felgach aluminiowych od Dustera?

ODP: WYMIANA sprężyn nie ma nic do felg. Wymiana opon ma lecz jak piszę pewne rozmiary opon są jeszcze OK a pewne już za duże.

-jakie są plusy i minusy przejścia z szerokości opon 215 na 205 czy jest to waszym zdaniem zmiana tylko na zimę?

ODP : węższe opony praktykuje się na zimę ale czy w Cayenne, w Q7, w Tuaregu ktoś zmienia na zimę opony na rozmiar mniejszy ?
Wąskie opony lżej się toczą, mają lepsze właściwości wgryzania się w śnieg. Idzie więcej kg masy auta na 1cm przylegania do nawierzchni.
Szersze opony nie zapadają się tak bardzo w luźnych podłożach typu piach i śnieg. To jak widać częściowo kwestia własnego przekonania.

- czy wejdzie opona 215/80 czy to już będzie za wysoko /za mała odległość miedzy oponą a błotnikiem

ODP: 215/80R16 NIE WEJDZIE (750mm średnicy). Nawet nie zdołasz założyć koła.

- jak na taka zmianę ASO i gwarancja czy jeśli dam im zarobić żeby zmienili te sprężyny to zachowam gwarancję?

ODP: Kupiłem sprężyny u autoryzowanego dystrybutora Dacia /Renault : w LZ wraz z certyfikatem TUV i gwarancją - bezpośrednio z ich sklepu www. Założono je w Renault Tandem w Będzinie bez informacji o utracie gwarancji. Sprawdzono zbieżność po wymianie, wszystko było OK i bez uwag i bez problemów. Wszak to nowe, certyfikowane sprężyny dedykowane do Daci Duster. W Niemczech LZ Automobile tuninguje nowe Dacie i nie pozbawia ich gwarancji. Sprzedaż części to ich własny sklep internetowy LZ Parts. Ludemann Zankel to ogromna firma, dealer aut - czy pozbawia gwarancji swoich klientów ?

http://www.lzparts.de/ind...acturers&mnf=13

po polsku wyszukajcie na stronie:

http://www.h-r.com.pl/

Uwagi : sprężyny są twardsze, moje koła większe i nieznacznie cięższe, zawieszenie na dziurach pracuje głośniej, nierówności są bardziej wyczuwalne.
Na górskim ostrym szlaku koledzy 2 Dusterami brzuchami jechali po podłożu wielokrotnie, ja - ani razu.
Prędkościomerz pokazuje dokładnie prędkość (normalnie zaniża o 4-5%). Czyli wg GPSu 100 to 100 (zwykle 100 na prędkościomerzu to ok 95 w realu).
Ostatnio zmieniony przez janzet 2014-11-17, 12:03, w całości zmieniany 4 razy  
 
janzet 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: dci "110 kucyków i jeden osioł ;-)"
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Cze 2012
Posty: 293
Skąd: Gliwice/Szałsza
Wysłany: 2013-06-25, 09:55   

i zdjęcia

2013-06-06-515.jpg
Plik ściągnięto 1266 raz(y) 90,41 KB

2013-06-14-558.jpg
Plik ściągnięto 793 raz(y) 28,22 KB

2013-06-14-583.jpg
Plik ściągnięto 893 raz(y) 31,98 KB

2013-06-14-576.jpg
Plik ściągnięto 943 raz(y) 32,81 KB

2013-06-14-559.jpg
Plik ściągnięto 944 raz(y) 34,9 KB

2013-06-14-549.jpg
Plik ściągnięto 685 raz(y) 138,46 KB

2013-06-08-521_2.jpg
Plik ściągnięto 1272 raz(y) 90,53 KB

 
janzet 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: dci "110 kucyków i jeden osioł ;-)"
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Cze 2012
Posty: 293
Skąd: Gliwice/Szałsza
Wysłany: 2013-06-25, 10:12   

o i takie jeszcze jak się pobrudziliśmy trochę.

Zrobimy jeszcze zdjęcia porównawcze Dusterów, obok siebie różne ujęcia i wrzucimy je na forum, ale to "za chwilę".

Pozdrawiam fanów odbiegania od standardu.
...już myślę co dalej....rysują się jakieś plany ale na razie napełniam świnke skarbonke...

Na razie jestem naprawdę zadowolony z wyboru sprężyn i opon choć Continental Cross Contact AT (jest na forum bo wrzucałem) też jest moim drugim typem nr 1 wraz z Yokohamą AT-S

janzet

2013-06-08-536m.jpg
Plik ściągnięto 1444 raz(y) 84,6 KB

 
janzet 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: dci "110 kucyków i jeden osioł ;-)"
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Cze 2012
Posty: 293
Skąd: Gliwice/Szałsza
Wysłany: 2013-06-25, 10:16   

załączę jeszcze TUV na sprężyny - ktoś chętny do tłumaczenia ?

Gutachten Höherlegung Dacia Duster H&R.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 533 raz(y) 110,24 KB

 
PT 


Marka: Renault
Model: Modus
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2004
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Gru 2010
Posty: 56
Skąd: Józefosław/W-wa
Wysłany: 2013-06-26, 08:52   

Bardzo fajnie to wygląda. Gratuluję! BTW - opony w tym rozmiarze (29") to miałem w Jeepie Grand Cherokee ZJ, co prawda jeszcze na seryjnym zawiasie, ale i tak były o oczko większe, niż te zakładane seryjnie, a tu proszę - te same gumy w Dusterze. No i ciekawe co z amortyzatorami - dłuższa sprężyna zmienia ich punkt pracy, zawieszenie może mieć większy skok, tak więc czy ktoś sprawdzał już to, czy przypadkiem nie dostają one zbyt mocno w tyłek? Szkoda że producent lub dystrybutor nie przewidział przedłużek do seryjnych amorków (bo na amortyzatory do liftu póki co nie ma co liczyć), poprawiłoby to ich warunki pracy i zmniejszyło szanse uszkodzenia.

Pozdrawiam,
Piotr.
 
Andrzej Zajczuk 


Marka: Dacia
Model: Duster SL DELSEY
Silnik: 1.5 dCi 110 4x4 FAP
Rocznik: 2012
Wersja: Delsey
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 13 Maj 2012
Posty: 156
Skąd: BIAŁYSTOK
Wysłany: 2013-09-02, 12:36   

Koledzy!
Wszystko wygląda ładnie, prześwit większy, rzeźba bieżnika również - ok.
Jak oceniacie walory eksploatacyjne po takiej modyfikacji:
dynamika, szybkość ( o ile przekłamuje szybkościomierz),
jakie zużycie paliwa i co najważniejsze żywotność mechanizmów przeniesienia napędu (myślę głównie o wytrzymałości półosi).
Podzielcie się spostrzeżeniami.
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4266
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-09-02, 20:24   

Wyszlo ciekawie, pewnie dzięki oponom i felgom lepiej sobie daje rade w trenie. Amortyzatory sa fabryczne ?

PS> Te modyfikacje bym nazwał tuningiem, lift bardziej przeprowadza fabryka.
 
DD 


Marka: Dacia
Model: Duster 1.6 16V
Silnik: K4M (105KM)
Rocznik: 2015
Wersja: Duster
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 11 Lip 2011
Posty: 651
Skąd: ok. Warszawy
Wysłany: 2013-09-03, 03:50   

lift - podniesienie (tu: zawieszenia/budy)
 
janzet 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: dci "110 kucyków i jeden osioł ;-)"
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Cze 2012
Posty: 293
Skąd: Gliwice/Szałsza
Wysłany: 2013-09-03, 09:20   

Witam

Pisałem o wrażeniach już wcześniej. Jest super w jeździe drogowej, miejskiej, autostradowej, w terenie nie mam uwag, nie szoruje brzuchem tam gdzie koledzy jadą już podwoziem po ziemi. Prędkościomierz pokazuje dokładniej prędkość (nie zawyża tak bardzo jak przy fabrycznych mniejszych oponach), a spalanie - jak pociśniesz tyle spali, może przy ekonomicznej jeździe na trasie opony 235 z terenowym bieżnikiem biorą więcej o 0,3-0,5l ale od stylu jazdy to zależy. W zasadzie chyba nie schodzę poniżej 7l/100km
 
janzet 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: dci "110 kucyków i jeden osioł ;-)"
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Cze 2012
Posty: 293
Skąd: Gliwice/Szałsza
Wysłany: 2014-11-11, 23:26   

kolor felg mi się zmienił na sezon 2014 :-)

DSC_0977i.jpg
Plik ściągnięto 981 raz(y) 160,44 KB

 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2014-11-12, 08:27   

Ja bym założył opony General Grabber AT/2
 
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1197
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2014-11-12, 10:17   

chriskb napisał/a:
Ja bym założył opony General Grabber AT/2


zwłaszcza, że ich cena spadła ostatnio do normalnego poziomu.

Ja na GG AT (bez 2) zrobiłem już ponad 25.000 km w tym 2 zimy (jedną ostrą i drugą delikatną) i Pustynię Błędowską :)
już sobie nie wyobrażam innych oponek...

Gdyby AT2 były dostępne gdy kupowałem komplet - na 100% wybrałby tą wersję (2)
 
janzet 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: dci "110 kucyków i jeden osioł ;-)"
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Cze 2012
Posty: 293
Skąd: Gliwice/Szałsza
Wysłany: 2014-11-13, 09:53   

Gdybym teraz rozważał zakup to poważnie pomyślałbym również o Conti Cross Contact AT - w rozmiarze standardowym dla Dustera. Nie wiem jak stoją cenowo.
 
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1197
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2014-11-17, 09:14   

http://www.skapiec.pl/site/cat/2101/comp/124313
trochę ponad 400 PLN...

GG AT2:
http://www.agromax.pl/227...ber-at2-fr.html

tak dla porównania
 
janzet 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: dci "110 kucyków i jeden osioł ;-)"
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Cze 2012
Posty: 293
Skąd: Gliwice/Szałsza
Wysłany: 2014-11-17, 09:30   

Przy takiej niewielkiej różnicy warto się zastanowić.
Przy użytkowaniu głównie asfaltowym a rzadko terenowym wszedł bym w Conti.
Chyba ze ktoś naprawdę lubi z asfaltu zjechać w szutr, w błoto, w piach, w kamienie, próbuje czasem dla własnej satysfakcji tak się zapuszczać - to pewniej by się czuł z GG AT2.

Odczucia są jak widać subiektywne.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3677
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-17, 10:26   

Czy po założeniu wyższych sprężyn, stosowaliście śruby korygujące kąt pochylenia koła ?
Bo chyba wiecie o tym że zmniejszy się "negatyw" ? :-)

Mam takie śruby do dustera i mogę sprzedać BTW
 
janzet 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: dci "110 kucyków i jeden osioł ;-)"
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Cze 2012
Posty: 293
Skąd: Gliwice/Szałsza
Wysłany: 2014-11-17, 11:58   

Nie było takiej potrzeby w moim aucie. Geometria zawieszenia z nowymi sprężynami została ustawiona w salonie.
Wszystko jest OK. Może jest to wymóg dotyczący jakichś konkretnych sprężyn ?
W przypadku H&R nie było również zmiany amortyzatorów.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3677
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-17, 12:13   

No to może jeszcze kąt jest w zakresie dopuszczalnym....
Ale zawsze się zmieni kąt przy innej sprężynie . :roll:
Każde cięcie, założenie słabszych sprężyn zwiększy negatyw ... i odwrotnie . 8-)

Ja nawet po wymianie amorków na nowe z przodu delikatnie mi camber poszedł na plus z wcześniejszych o pół stopnia na plus , czyli z -0.50' na -0.30'
 
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V
Rocznik: 2020 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1197
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2014-11-18, 07:46   

janzet napisał/a:
Nie było takiej potrzeby w moim aucie. Geometria zawieszenia z nowymi sprężynami została ustawiona w salonie.
Wszystko jest OK. Może jest to wymóg dotyczący jakichś konkretnych sprężyn ?
W przypadku H&R nie było również zmiany amortyzatorów.


Dokładnie. Pisałem do H&R i odpisali, że nie trzeba nic innego zamieniać.
Zresztą przy jeszcze wyższych sprężynach to oprócz śrub należy też wymienić amortyzatory na dłuższe i mocniejsze.

Taki zestaw do Dustera oferuje np. Ironman, ale za to komplet +5 cm kosztuje ok. 3500 PLN :(

http://allegro.pl/ironman...4742505183.html

http://allegro.pl/ironman...4742613941.html
Ostatnio zmieniony przez keikan 2014-11-18, 07:48, w całości zmieniany 1 raz  
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3677
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-18, 08:32   

Aha, czyli nawet geometrii nie sprawdzaliście :mrgreen: gratulacje !
Nie no panowie, myślałem, że mam tu do czynienia z profesjonalistami ...
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2014-11-18, 11:16   

corrado napisał/a:
Aha, czyli nawet geometrii nie sprawdzaliście :mrgreen: gratulacje !
Nie no panowie, myślałem, że mam tu do czynienia z profesjonalistami ...


No, Corrado, oczywiście, że z profesjonalistami, którzy mają dobre oko i czuja - zerknęli, poczuli podczas jazdy i wiedzą, że jest OK. Po co sprawdzać na niepewnych maszynach? ;-)
Sam jestem ciekaw tego podniesienia za pomocą H+R, ale wolałbym najpierw przejechać się cudzym autem tak zmodyfikowanym i "odczuć" różnicę (jak pisali Koledzy, m.in. Janzet, jest twardo). W końcu to tysiak na same sprężyny i coś na wymianę (za dwie stówki?). Dziwi mnie, że przy lifcie o 3 cm (sporo wyżej) nie trzeba wymieniać amortyzatorów na dłuższe. Może ktoś z profesjonalistów wyjaśni, dlaczego? Przecież muszą być cały czas bardziej rozciągnięte (a może coś "mieszam")?
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-18, 11:30   

3 cm to nie jest duży lift. Przyjmuje się, że w terenówkach do dwóch cali (czyli po naszemu 5 cm) nie trzeba przerabiać zawieszenia, wystarczą dłuższe sprężyny lub podkładki pod sprężyny.
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2014-11-18, 11:44   

wojtek_pl napisał/a:
3 cm to nie jest duży lift. Przyjmuje się, że w terenówkach do dwóch cali (czyli po naszemu 5 cm) nie trzeba przerabiać zawieszenia, wystarczą dłuższe sprężyny lub podkładki pod sprężyny.


Wojtek,
czyli: dłuższe sprężyny - amortyzator się "rozciąga", ale to nie szkodzi i nie wpływa na jego prace/skuteczność tłumienia. A trwałość?
Podkładki - tylko pod sprężyny? Zatem nie zmienia się twardość sprężyn, ale amor się rozciąga? Czy pod amor też idzie podkładka?
Przepraszam za tyle pytań. Ja tego po prostu nie rozumiem. A tu jeszcze dochodzi geometria, jak pisze Corrado. Z Dusterze 4x4 trzeba zrobić geometrię przodu i tyłu, jak rozumiem?
 
janzet 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: dci "110 kucyków i jeden osioł ;-)"
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Cze 2012
Posty: 293
Skąd: Gliwice/Szałsza
Wysłany: 2014-11-18, 11:55   

No corrado - to napisz kto nie sprawdzał geometrii po wykonaniu zmiany sprężyn ? :?:
Czytacz nasze posty ? piku - ty też czytasz ? :?: - bo może wy właśnie korespondowaliście bezpośrednio z producentami sprężyn, wymieniliście sprężyny, ustawialiście geometrię i macie doświadczenia własne ?
To się nimi podzielcie.

Albo przeczytajcie WSZYSTKIE wpisy w temacie i potem się wypowiadajcie na temat profesjonalizmu. :mrgreen:

Ja ponieważ jestem członkiem kilku europejskich klubów Dustera to sie przygotowałem, z producentami też korespondowałem, przeszedłem całą procedurę łącznie z gwarancją i ubezpieczeniem zmian, z autoryzowanymi salonami za granicą również korespondowałem, wiec wasze teoretyczne rozważania i uwagi o braku profesjonalizmu .......

Jak się chcecie przejechać to zapraszam na jakiś zlot terenowy - wielokrotnie zapraszałem, testowaliśmy zmiany, jeździli w kilka aut itd.

Więc się nie obruszam tylko panowie piszcie jak coś wiecie, jak macie sprawdzone, jak nie chcecie korzystać z cudzych prawdziwych doświadczeń (bo sami nie macie), albo wam się rozwiązanie nie podoba, to nie szastajcie tu od razu brakiem profesjonalizmu.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne