DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII
Dział techniczny - Nieszczelność dolotu powietrza
Karenzo - 2016-04-18, 17:27 Temat postu: Nieszczelność dolotu powietrzaMam prośbę do innych posiadaczy dustera 1.6 16v K4M do rocznika 2013
Czy moglibyście sprawdzić jak wygląda szczelność dolotu .
Chodzi o zatkanie ręką wlotu plastikowej rury oraz wlotu do rezonatora .
Pytam bo u mnie nie czuć podciśnienia i nie wiem czy TTTM ?
dokładnie chodzi mi o zakrycie ręką w tych miejscacharnold - 2016-04-18, 20:07 To jest przed filtrem? Podciśnienie jakieś wyczujesz gdy silnik będzie osiągał moc maksymalną, a przy małych obrotach smiem wątpić. Szczelny to ma być za filtrem żeby syfu nie ciągnął, a za przepustnicą żeby praca silnika była stabilna.Karenzo - 2016-04-18, 20:16 dolot mimo prostej budowy jest bardzo skomplikowany więc musi być szczelny
kąty zagięcia oraz pojemność ma tu kluczowe znaczenia
w daci na łączeniu puszki rezonacyjnej i obudowy filtra jest jakaś tandetna guma i w niej upatruje problemKarenzo - 2016-04-20, 18:27 Bez żartów nikt nie znalazł czasu żeby zwyczajnie przyłożyć rękę do wlotu powietrza ?
przecież cała operacja to maks 30 sekcorrado - 2016-04-20, 19:55 wazne zeby za przeplywomierzem byl szczelny a przed nie musi. druga sprawa to silnik N/A wiec jakies nieszczelnosci to nic nie robia, nie beda mialy wplywu na prace silnikaKarenzo - 2016-04-20, 20:32 niestety w moim nie ma przepływomierza .
jest tylko w klekocie
U mnie masa powietrza jest szacowana poprzez czujnik w kolektorze dol .
Zresztą przepływomierze stosuje się tylko w celu ograniczenia emisji spalin .arnold - 2016-04-20, 20:33 Dokładnie. Ale przy dużym obciążeniu możesz go w ten sposób zadusić.Karenzo - 2016-04-20, 20:47 Niestety dolot spełnia szereg ważnych funkcji i musi być szczelny .
Najważniejsze to doładowanie zwrotne , czyli fala powrotna po zamknięciu zaworów która powinna się spotkać w rezonatorze .
Przy nieszczelnym dolocie powstają zawirowanie w dolocie i niepotrzebne opory .
Kolejna sprawa to temperatura tlenu czyli gęstość powietrza która jest kompromisem miedzy możliwościami filtracyjnymi a osiągami .
W naszych autach postawiono priorytet na jak najlepszą filtracje .
K4M to prymitywna jednostka do bólu , brak czujnika temp zasysanego powietrza oraz przepływomierza powoduje że gęstość i masa powietrza jest dobiera według schematów temp otoczenia i czujnika w dolocie . Jeżeli będzie zasysał inne powietrze niż zaprogramował to producent doprowadzi to do złego składu mieszanki (w małym stopniu )arnold - 2016-04-20, 21:48 Czyli jest klasyczny map sensor z czujnikiem temp? To znaczy że mierzy temperaturę za filtrem i przepustnicą.
EDIT:
Patrzę na moją rurę zasysającą powietrze (tCe 90) i tam są takie nacięcia z dwóch stron wzdłuż osi całej rury. Reszta stajni Renault ma w tym silniku podobnie. Nie wiem jak je nazwać i jaką dokładną funkcję mają. Ale wiem że dolot zimnego powietrza przed filtrem w wielu markach robiony jest na taką sztukę. Zupełnie inna gadka jest za filtrem powietrza.
Całe powietrze idzie tymi otworami
Czy to jest dolot ciepłego powietrza znad wydechu ?
Coś takiego było w starych jednostkach .
Działało to na zasadzie klapki sterowanej bi metalem który po rozgrzaniu powietrza zasysanego znad kolektora wydechowego zamykał się dając tylko świeże powietrze . Pytanie brzmi dlaczego ten wlot jest za filtrem ???
Cała ta puszka przed filtrem jest bardzo duża i nie da się jej wyjąć bez demontażu przepustnicy .
Może te otwory to swego rodzaju odma ?Karenzo - 2016-05-06, 21:09 mowa o tym elemncie
odma to na pewno nie jestmercurysable - 2016-05-09, 19:45 Karenzo wyjęcie tego plastiku nie jest takie piękne jak na zdjęciu , tym bardziej . Właśnie rozbierałem to dziadostwo , żeby dostać się do przepustnicy , aby zmierzyć fi przepustnicy i ją wyczyścić . Mam wrażenie , że ten patent nie do końca jest w stanie zachować szczelność układu dolotowego za filtrem . Dokładnie chodzi o gumkę założoną na przepustnicy . Jak pozbawimy ten plastik dwóch śrub to całość ma luz i , że tak powiem lata sobie na boki . Przepustnica syf pomimo , że ASO czyściło ją przy 20tyś , teraz mam jakieś 45tyś km . Wiem skąd ten syf z odmy podpiętej pod tą plastikową puszkę , cała tłusta od oleju. Przymierzam się do założenia stożka w obudowie kompozytowej bo powróciły falujące obroty .Karenzo - 2016-05-09, 20:40 wydawało się łatwe
ale z 10 min kombinowałem i odpuściłem .
u mnie o dziwo przepustnica czysta , gumka na miejscu ale jestem pewny że ten plastik jest powodem problemów
dziwaczne rozwiązanie
przepustnica nad kolektorem wydechowym do tego w nieszczelnej obudowiemercurysable - 2016-05-09, 21:14 Według mnie nie wyjdzie bez demontażu przepustnicy , po prostu się nie zmieści , po demontażu jak najbardziej . Przepustnica jest na dwóch śrubach od spodu i jedna od góry , tak mi się wydaje bo jej nie demontowałem . Ale fi przepustnicy to 83-84mm potęga !!!!!!! Szukam teraz kolanka z redukcją na 76mm. Jestem pewien , że się tego całego badziewia pozbędę . Nie dość że faktycznie cały plastik jest nad wydechem to jeszcze jakieś dziury ma wewnątrz najprawdopodobniej żeby olej z odmy miał gdzie ściekać , tylko co z powietrzem , nie dość , że tam wiruje to się jeszcze podgrzewa . Ciekawe czy to ma coś wspólnego z normą ERO 5 , bo przy przepustnicach elektronicznych były zawsze przepływki !!!Karenzo - 2016-05-09, 21:58 tu film z instrukcją
Co to stożków to bardzo ale to bardzo nie polecam .
Nie wgłębiając się niepotrzebnie w szczegóły takie stożki są dla sportu gdzie żywotność silnika to 2-3 rzędna sprawa .
Sama konstrukcja dolotu to bardzo skomplikowana sprawa więc własna konstrukcje bez potężnej wiedzy to stąpanie po lodzie przy + 10 C .
Przepływomierza nie ma bo nie musi go być , służy on tylko do dobrania lepszej mieszanki w celu zmniejszenie szkodliwych substancji , u nas silnik szacuje mase powietrza zliczając :
temp powietrza , ciśnienia za przepustnicą , temp silnika
Ja mam takie wrażenie że odwietrzenie układu korbowego powinno mieć jakiś powrót oleju do miski i to spadło/urwało sięMarek1603 - 2016-05-10, 04:55 Gdzieś widziałem, że obudowę filtra okleja się folią ALU ze styropianem (czy czymś takim) w celu odizolowania termicznego, a wydech owija kocem azbestowym albo z włókna szklanego.
Już mnie olśniło. Kolega na renaultklub robi clio na rajdy.Karenzo - 2016-05-11, 19:51 Dziś dowiedziałem się że nie ma opcji aby powietrza dla silnika było zasysane przed odme .(szczelną odmę )
Po prostu chcieli mnie zbyć w serwie bo gwarancja się kończy ....
Izolacja termiczna dolotu to sztuka dla sztuki , tam jest taki przepływ że powietrze może podgrzewa się o kilka stopni , bardziej minie martwi zasysanie niefiltrowanego gorącego powietrza
Mam takie pytanie w serwisówce z 2010 przy obudowie przepustnicy jest- przewód (3) recyrkulacji oparów benzyny.
u mnie nie ma go w tym miejscu (a jest pierwszy podejrzany problemów ) widać też go obok przepustnicy , gdzie on jest w naszym silnikach z elektroniczną przepustnica
Ogólnie mowa o elemncie
82 00 420 871
występującym w każdym 1.6 16v K4M od renault
Są w nim otwory nad kolektorem wydechowym
Kupie taśmę aluminiową i zakleję cały dół tej obudowymercurysable - 2016-05-13, 18:08 Czyli jak rozumię serwis zaprzecza jakoby odma była w tym plastikuza przepustnicą. Ale tak jest w daciach z elektroniczną przepystnicą. W tym pudle jest gumowa uszczelka i wystający walcowy odlew wychodzący z bloku silnika . Stąd też taki syf wewnątrz niego i na przepustnicy. Zakupiłem części i poniedziałek biore się za przerabianie układu powietrznego . Będzie trzeba pomierzyć pojemność orginału i dobrać taki sam dla stożka . Zobaczymy .mercurysable - 2016-05-17, 23:00 Po dzisiejszym montażu mogę na chwilę obecna powiedzieć , że wyczuwalna jest różnica w reakcji na pedał gazu , silnik dużo szybciej wkręca się na obroty . Jutro trochę pojeżdżę to zobaczymy co się jeszcze zmieniło .Karenzo - 2016-05-17, 23:19 ja proponuje udać sie na hamownie .Marek1603 - 2016-05-18, 05:07
mercurysable napisał/a:
silnik dużo szybciej wkręca się na obroty.
I dla mnie to już jest modyfikacja na plus. Niewielki ale jednak plus.
Hamownie powinien zrobić przed i po modyfikacjach, to by widział na wykresie konkretnie różnicę.mercurysable - 2016-05-18, 22:20 Po pierwszych jazdach wrażenia są takie , jest ciszej , nie jet to jakieś tam spadek decybeli , ale ..... Najprawdopodobniej dlatego , że filtr został przeniesiony , nie ma go już przy grodzi i nic nie dudni , a drugi powód to to , że to stożek w obudowie . Zakres obrotów stał się bardziej elastyczny , silnik szybciej i wyżej wkręca się na obroty . Pierwszy bieg i 6 na obrotomierzu i ciągnie , tak na każdym biegu . Teraz ten silnik wie , że żyje . Zastanawiam się kto wpadł na pomysł montażu przepustnicy z fi zewnętrznym ponad 80mm a potem w tym orginalnym plastiku wyprowadza rurę plastikową ( wewnątrz ) , która zasłania praktycznie 3/4 dolotu , mało tego filtr jak drzwi do stodoły a ciągnie 1/2 powierzchni , nie mówiąc , że dalej same zwężenia i zakręty . Teraz jest jeden rura aluminiowa fi 77 , działo jak się patrzy i niczego nie ogranicza . Rano po odpaleniu nie było katarynki - falowania obrotów i zdychania . Pozostaje dokupić rurę giętą i przeciągnąć dolot w linii prostej spod atrapy . Zobaczymy jak będzie dalej . W każdym bądź razie nie ma żadnej dyskoteki na desce , żadnych check engine itp . Nie ma " przepływki " nie ma problemu . Lajkonik - 2016-05-19, 06:05 Podasz koszty?Karenzo - 2016-05-19, 08:41 jeżeli chodzi o wlot powietrza to ja to tak rozwiązałem
http://www.daciaklub.pl/f...1649643#1649643 http://www.daciaklub.pl/f...1661458#1661458
ja na razie z tego zrezygnowałem ponieważ i tak połowę powietrza zasysa bokiem ....mercurysable - 2016-05-19, 10:13 Lajkonik to tak stożek Simota - 180zł , rura alum fi 77 - 50zł ( poszła i tak do cięcia i szlifowania , ale lepiej dłuższa niż za krótka ) , łącznik z wejściem odmy 13zł JackySports i łącznik gumowy - harmonijka 30zł , 50cm węża z Castoramy , zbrojony fi18 - 2,5zł , cybanty też z Casto 10zł , Kolanko sylikonowe z przejściem z fi 83 na fi 77 - 70zł . Dojdzie jeszcze albo rura gumowa połączona do orginalnego chwytaka albo wyprowadzona na wprost , to jeszcze muszę kupić i sprawdzić , koszt takiej rozciągliwej rurki to jakieś 35zł przy niedużej jej rozciągliwości . Reszta to już osobiste przemyślenia dotyczące samego montażu . Problem był z kolankiem , znalazłem na aledrogo.pl .Lajkonik - 2016-05-19, 10:17 A co zrobiłeś z rezonatorem? Całkiem wyleciał?
Jak ja próbowałem jeździć bez niego, to silnik zaczął dziwnie brzmieć i zrobił się mułowaty.mercurysable - 2016-05-19, 11:59 Wszystko jest wywalone , nie ma nic z fabrycznego dolotu , ale nie wiem czy przejdzie to u ciebie bo masz przepustnicę Dellorto , tak mi się wydaje z silniczkiem krokowym , ja mam elektronikę i otwór z fi 80 zasysania . Na pewno po jeździe odbytej teraz stwierdzam , że przy złączonej klimatyzacja dynamika jest tak jak wcześniej przy nienaruszaniu patentu fabrycznego bez załączonej klimy . To nie jest takie proste musisz przeliczyć pojemność fabrycznego układu dolotu powietrza i strać się w zbliżonej wersji odtworzyć modyfikowany dolot .route2000 - 2016-05-19, 12:06 A jak to przeliczyć pojemność fabrycznego dolotu powietrza? mercurysable - 2016-05-19, 12:09 Co do rezonatora to u mnie zastępuje go rura fi 77 i obudowa termiczna stożka średnica ponad 13cm . Więc powietrze ma gdzie falować . Wcześniej wydaje mi się , że to ta norma euro5 spowodowała przeróbki , mało zasysa , mało paliwa , mała ilość spalin , a to że się dusi i jest zamulony to już trudno .Po drugie moje wizyty w aso i prośby o przeprogramowanie podawanych dawek paliwa ,zwiększenie ich , to też jest jakiś skutek .mercurysable - 2016-05-19, 12:17 Przeliczenie jest proste , demontuje wszystko , zatykasz jedną dziurę danej części w drugą lejesz wodę . Bo to nie ma kształtu walca żeby wyprowadzić wzór , potem wodę odlewasz kolejno z każdego takiego ustrojstwa do jednego naczynia i teraz albo mierzysz litry i mililitry , albo ważysz wodę , ja ważyłem , oczywiście kładziesz nowy pojemnika tarujesz wagę i wlewasz wodę , wynik zapisujesz . Kupujesz sprzęt i robisz to samo , wiesz z czego możesz mniej więcej odciąć kawałem , z tym że tu rozpisujesz każdy element z osobna , bo z obudowy stożka za wiele nie wytniesz Tak to wygląda zabawa na 102 .
Bynajmniej ja znam taki sposób , taki prosty co go można wcielić w życie samemu bez zaprzęgania sprzętu elektronicznego . Karenzo - 2016-05-19, 15:18 do dupy jest ten rezonator jak obudowa przepustnicy jest dziurawa jak sitomercurysable - 2016-05-19, 18:47 Widzę , że w wersji I jest inne rozwiązane , filtr jest chyba też inny . Nie mam pojęcia jak to się tam trzyma , ale w wersji II na przepustnicę nałożony jest gumowy oring czy simering , jak zwała tak zwał a na niego nakładany jest ten czarny plastik do którego wchodzi odma , a całść w części górnej przykręcona jest dwoma śrubkami . Wchodzi na wcisk z tym , że na wcisk to bardzie odma wchodzi niż przepustnica . Można , jeżeli , też masz taką konstrukcję spróbować obkleić przepustnicę z tym pudełkiem jakąś taśmą , typu powertapeKarenzo - 2016-05-19, 19:33 konstrukcja jest taka sama
wlot jest tylko zintegrowany z rezonatoremmercurysable - 2016-05-19, 19:50 Co Ci mam napisać , jak nie spróbujesz to nie będziesz wiedział . Zawsze da się zrobić to tak , żeby przywrócić do stanu fabrycznego i tyle . Ja zrobiłem i testuje , zobaczymy jak będzie dalej . Nie wiem czym jest problem .
Przegoniłem Dracule , trzeci bieg obroty nr 6 prędkość 130 i nie ma jeszcze odcięcia Karenzo - 2016-05-19, 19:59 ja planuje uszczelnić taśma aluminiową co powinno zapewnić dodatkowo ekranowanie ciepła
Ogólnie ta konstrukcja jest taka sama od 25 lat bo w lagunach/clio wszędzie jest to samo .
Jak chcesz zrobić dobry wlot powietrza to możesz kupić łapacz powietrza od laguny II kawałek rury i gotowe .
A udało ci się wyjąć obudowę przepustnicy , czy na wcześniej przepustnice wymontowałeś ?mercurysable - 2016-05-20, 06:37 Obudowa wyszła ale dzielnie stawiała opór , za to musiałem się pozbyć oringa na przepustnicy , bo po założeniu kolanka i skręceniu cybantem nie bardzo się trzymał . Użyłem taśmy teflonowej do gazu .Karenzo - 2016-05-21, 17:37 Dziś podjąłem kolejną walkę ale dalej
obudowa przepustnicy 2:0 karenzo a prawie wszystkie węże pochowałem .
Bez demontażu przepustnicy się nie obejdzie .
Co ciekawe obudowa ma dwa obwody zasilanie powietrzem 2 obieg jest w ściankach obudowy i zasysa powietrze z nieszczelności .
Sam 2 obieg zaczyna swój bieg na uszczelce przepustnicy i według mnie tu leży problem .
Uszczelka wygląda na zbyt małą i płaską .
Jest to fajny pomysł bo w przypadku zapchania filtra powietrza / dolotu silnik może pracowaćKarenzo - 2016-05-21, 23:05 Wydaje mi sie że to jest ten "2 obieg powietrza "
zaznaczony na żółto jest wylot
na czerwono odma ?Karenzo - 2016-05-26, 22:23 nie ma żadnego drugiego obiegu
cała obudowa jest szczelna , uszczelki dobrze trzymają .
Dziś wszystko zdemontowałem i zalałem wodą , przy składaniu znalazłem prowodyra .
Wszystkiemu był winny gówniany filtr powietrza a dokładnie jego uszczelka .
Raz się połasiłem i przy okazji czegoś kupiłem tanio filtr nigdy więcej .
Na zdjęciu filtron i to coś bo nie ma znakowania firmy
ori filtr ma jeszcze grubszą uszczelkę
Najlepsze że ASO 2 razy rozbierało ten dolot i nikt tego nie zauważył .piotr. z - 2016-05-27, 09:12 Super, że przyczyną okazała się pierdoła i nauczka dla nas wszystkich, że kilka PLNów oszczędności może płatać przykre figle.
Warto zapamiętać. Józef - 2016-05-27, 10:02 Jakiś czas temu zajmowałem się podobnymi usterkami, nawet w opisach problemów w literaturze fachowej jest pomijany. Mianowicie zakładają, że taka przyczyna nie powinna wystąpić. To najwyraźniej brak odpowiedzialności producenta tego wyrobu. I czasami takie usterki są jak najbardziej trudne do wykrycia.piotr. z - 2016-05-27, 20:54 FMEA się kłania niektórym producentom i jej brak podczas projektowania stąd czasami pojawiają się problemy ciężkie do wykrycia bo jako użytkownicy zakładamy, że producent wziął pod uwagę taką drobnostkę jak min i max wymiar uszczelki i szukamy defektu gdzie indziej tracąc nerwy i pieniądze (jak ktoś odda brykę do mechanika).mercurysable - 2016-06-20, 18:12 Przejechałem już trochę na nowym dolocie i jak na chwilę obecną nie mam zastrzeżeń , naprawdę czuć widoczna poprawę przy pracy silnika. Dołożona została rura fi77 przedłużająca zasysanie powietrza, gięta. W wolnej chwili muszę obejrzeć i wyciąć kawałek plastiku, którym zaślepiona jest część atrapy w Duster II.