|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział ogólny o daciach - Wyższa częstotliwość kontrolki kierunkowskazu (odp.: żarówka
paulus - 2012-11-25, 21:59 Temat postu: Wyższa częstotliwość kontrolki kierunkowskazu (odp.: żarówka Trzy dni temu po uruchomieniu prawego kierunkowskazu zwiększyła się częstotliwość migania/dźwięku. Cóż, myślę sobie przepaliła się żarówka. Faktycznie nie działa przedni prawy kierunek. Zanim zdążyłem się zabrać do wymiany dzisiaj kierunkowskaz prawy w ogóle przestał działać. Po uruchomieniu cisza i nie działa żaden z prawych ani tylny, ani boczny ani przedni. Czyżby padły wszystkie żarówki? Niemożliwe!
Włączyłem awaryjne i o dziwo wszystkie żarówki migają.
Pytanie co mogło nawalić? Elektryk ze mnie prawie żaden. Żarówkę lub bezpiecznik jestem w stanie wymienić ale co nawaliło tym razem?
ps. w ostateczności czeka mnie wizyta u autoelektryka? czy zna ktoś dobrego i taniego (he he) w okolicach Targówka/Zacisza/Bródna lub Ząbek?
Dar1962 - 2012-11-25, 22:25
czy za pracę kierunków nie odpowiada aby przerywacz? - zacząłbym od sprawdzenia właśnie jego
jackthenight - 2012-11-25, 22:39
Dar1962 napisał/a: | czy za pracę kierunków nie odpowiada aby przerywacz? |
Nie. I nawet bym go nie szukał :)
laisar - 2012-11-25, 23:42
Nie, no - jakiś "przerywacz" musi być, inaczej kierunki by nie migały... (((: Ale oczywiście racja, że nie istnieje takie osobne, dedykowane urządzenie - jego funkcję pełni bowiem UCH, moduł zespolony kabiny.
Zasilanie dla migaczy przed zapłonem podawane jest z bezpiecznika F29 na pin UCH P1-A3 (co zapewnia pracę awaryjnych), a po zapłonie - z F1 na UCH P1-A5 (kierunkowskazy).
Naciśnięcie przycisku awaryjnych daje sygnał modułowi zespolonemu na pin EH1-33, a przełączenie manetki kierunkowskazów - na pin EH1-26 dla lewej strony i na EH1-28 dla prawej.
W efekcie UCH podaje przerywane zasilanie na pinach: P1-A9 na stronę lewą i P1-A8 na prawą.
Wystarczyłoby więc zbadać miernikiem po kolei wszystkie miejsca, żeby znaleźć to, w którym następuje przerwa w obwodzie. Skoro jednak działają awaryjne, tzn. że wszystkie elementy ich obwodu są sprawne - pozostaje więc tylko sprawdzić, czy to manetka kierunkowskazów nie łączy w prawo, albo czy to moduł UCH nie odbiera od niej informacji.
(Dobrze kombinuję, jackthenight?).
Zastrzeżenie: nie jestem elektrykiem, wszystko odczytałem ze schematów, a z elektrotechniki miałem na studiach solidną "3" d[:
jackthenight - 2012-11-25, 23:53
laisar napisał/a: | (Dobrze kombinuję, jackthenight?). |
Bardzo dobrze.
Jedynie nie jestem pewny akurat czy f29, czy F1 jest odpowiedzialny za kierunki, ale podejrzewam że zasilanie na kierunkowskazy idzie zawsze z jednego bezpiecznika. Na schematach na szybko nie zauważyłem, a dzisiaj już nie będę patrzył w noty rozwiązywania problemów :)
Paulus sprawdź bezpieczniki F29, F1, F4, F28.
Jeśli bezpieczniki będą OK, to może to być właśnie manetka od kierunkowskazów, albo okablowanie z manetki i do UCH.
Biorąc pod uwagę, że okablowanie samo się raczej nie zepsuło, a jedynym ruchomym elementem była właśnie manetka, to w 99% będzie winna manetka.
chriskb - 2012-11-26, 00:02
Tak pięknie opisane przez kol. laisar, że wystarczy wpierw sprawdzić przełącznik zespolony przy kierownicy czy łączy a raczej czy po włączeniu w prawo i lewo oporność jest taka sama w pobliżu zero ohm. Wystarczy prosty omomierz. Wystarczy pomierzyć oporność pomiędzy pin A6 (czarna wtyczka przełącznika zespolonego) - kolor kabla czarny a pinamii A5 _ kolor kabla beżowy i A7_ kolor kabla biały.
Życzę powodzenia.
paulus - 2012-11-26, 06:33
Dzięki! Jak napisaliście tak posprawdzam :) Dam znać co nawaliło.
paulus - 2012-11-26, 14:35
A jednak żarówka :)
... ale po kolei:
Schodzę dzisiaj do garażu. Sprawdzam kierunki i o dziwo, działają. Dla pewności podnoszę maskę co by sprawdzić wizualnie kabelki. Opuszczam ... i kierunek prawy przedni znowu nie działa. Reszta prawych działa. Wyjmuje żarówką sprawdzam na akumulatorze nie świeci. Oglądam włókno wygląda na nieprzepalone. Wstrząsnąłem żarówką włókno żarowe przerwane. W zależności od ułożenia żarówka mogła się świecić lub nie.
Zastanawiam się tylko dlaczego wczoraj wieczorem nie działały wszystkie prawe kierunki?
Po wymianie żarówki jest OK.
Pacjent nadal pod obserwacją.
|
|