DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Impulsowe otwieranie/zamykanie szyb

KaS602 - 2008-09-16, 14:37
Temat postu: Impulsowe otwieranie/zamykanie szyb
zastosowal ktos u siebie ten patent http://www.daciamodellen....-raambediening/
?
(ze strony z linku w poscie laisara)

wojtus - 2008-11-04, 13:49
Temat postu: Impulsowe otwieranie/zamykanie szyb
Znalazłem taki opis: http://www.daciamodellen....-raambediening/

czy faktycznie uzyskanie impulsowego otwierania/zamykania szyb można uskutecznić wymieniając tylko przełącznik.

Ciekaw jestem ile taki "lepszy" przełącznik kosztuje i czy jest do dostania w PL.

Mamert - 2008-11-04, 14:27

A może ktoś wie w jakich innych renówkach był montowany ??
Jest to cześć, którą można zastosować ze szrota.

Mamert - 2008-11-04, 14:39

No dobra, ale ten przełącznik jest od innej renówki, bo w Loganie są jakie są. Na szrocie znajdę szybciej jakieś Clio czy Megankę, wydaje mi się że takie przełączniki były w renault 21, ale nie jestem pewien.

[ Komentarz dodany przez: laisar: 2009-02-11, 21:31 ]
R19, choć trochę się różni - http://www.forum-auto.com...ia/sujet939.htm

Daćkowy występuję niestety tylko w Dacii, przynajmniej tak twierdzi dokumentacja...

vipergtr - 2008-11-04, 19:18
Temat postu: Re: Impulsowe otwieranie/zamykanie szyb
Z tego co mi wiadomo to nie wystarczy wymienic samego przelacznika. Roznica tkwi takze w silniczku oraz wiazce. Przynajmniej tak jest w Renowkach.
laisar - 2008-11-04, 20:43

Nie - w Daćce wystarczy właśnie sam przełącznik.

Oprócz oryginalnego przełącznika można zastosować inny - oto przykłady: http://www.forum-auto.com...ia/sujet939.htm

stempik - 2008-11-07, 22:23

vipergtr napisał/a:
Z tego co mi wiadomo to nie wystarczy

Wystarczy przełącznik. Sprawdziłem.

waski - 2008-11-08, 14:22

Ja mam właśnie ten impulsowy i powiem, że to fajna rzecz, nie trzeba trzymać palucha cały czas na przycisku żeby zamknąć okno, tylko lekko się pyknie w niego i samo leci do góry, albo na dól jak kto woli :mrgreen: .
laisar - 2009-02-23, 14:19

Co prawda podobno wspomniane oryginalne daćkowe przełączniki impulsowe "wyszły" i Dacia nie planuje nowych dostaw, ale gdyby komuś bardzo zależało, to Francuzi twierdzą, że - po wspomnianym wyżej dostosowaniu - pasują również te od Renault 19, 21 i Master II faza 1.

(Albo rzecz jasna poszukać wśród używanych daćkowych).

czaju - 2009-04-12, 16:56

pytanie - czym różnią się te przełączniki poza funkcją? Przecież to nie może być jakaś kosmiczna technologia, a cena przełączników z renault 21 na allegro to 47zł za sztukę...
Mikele - 2009-04-12, 20:08

Teraz żałuję, że nie przykładałem się za bardzo do nauki francuskiego w ogólniaku :oops:

Niewiele zrozumiałem z tego, co jest napisane na tych forach, więc proszę o rozjaśnienie.
Montując przełączniki z np. Renault 19 i nakładając nakładkę daćkową uzyskujemy przełączniki 4-funkcyjne, poza tym co jest w Daciach teraz mając dodatkowo możliwość opuszczania/podnoszenia szyb jednym naciśnięciem przycisku ?

Czy ktoś to zrobił już i mógłby się podzielić wrażeniami ?


Pozdrawiam.

czaju - 2009-04-12, 21:05

właśnie o to chodzi, że z tego całego opisu wynika to co z obrazków.
Moim zdaniem jednak trzeba by było jakoś inaczej te przyciski zrobić bo... w tym momencie nie mamy płynnej regulacji tylko na maksa... Nie miałem do czynienia z Renault 19 II więc nie wiem - może jak te skrajne przyciski się przez dłuższy czas przytrzyma to jest to płynne... wątpię bo po co byłoby to w środku...

Zastanawia mnie jak działa taki przycisk, bo przecież przynajmniej ja potrzebowałbym tego tylko po stronie kierowcy (chyba że bym do Anglii często zaglądał) bo to potrzebne jest na stacjach benzynowych, bramkach na autostradach etc. czyli kierowcy mi wystarczy.
ale dwa takie przyciski można by zrobić gdzieś indziej hmmm... tylko gdzie - ma ktoś pomysł? najlepiej jakieś mało widoczne miejsce ew pomysł na jakieś estetyczne rozwiązanie...

stempik - 2009-04-12, 21:26

czaju napisał/a:
Przecież to nie może być jakaś kosmiczna technologia

Jest.
Trudno się spodziewać że serwis dla szanownego kolegi zakupu dokona na allegro.
Wewnątrz jest dość skomplikowany układ elektroniczny który wprócz samego załączania silniczka kontroluje, jak przypuszczam pobierany prąd i na tej podstawie decyduje się czy szyba jest już zamknięta. To takie "trzy w jednym"

czaju - 2009-04-12, 22:58

chyba, że to co kolega napisał to brednie i np. układ elektroniczny już jest i zapobiega np. zniszczeniu silniczków jeśli ktoś się zagapi i przytrzyma przycisk.
Bardzo wątpię że w przycisku znajduje się jakiś programowalny układ na FPGA czy atmelu.
Ale wtedy wystarczyłby zwykły przełącznik i też by działało.
Kurde nikt nie ma na zbyciu takiego przełącznika - chętnie sprawdziłbym jak to działa.
I tak wątpię, że jest tam amperomierz, bo przecież chyba jest jakiś układ sterowania szyb, a nie tak na pałę 12V i odwracamy biegunowość...

Albo przynajmniej ktoś coś napisał dlaczego to działa, sprawdził co się dzieje po naciśnięciu przycisku (np czy nie jest wysyłana jakaś sekwencja)...

EDIT: przemyślałem i ja bym widział to jako układ kondensatora (o jakiejś określonej pojemności) i źródła prądowego. Pozwoliłoby to na to że zwarcie byłoby przez jakiś czas, znacznie dłuższy od chwili wciśnięcia. Bredzę bo już późno

jackthenight - 2009-04-13, 10:56

Kolega Stempik się nie myli akurat.
Zwykły włącznik szyby to po prostu zmiana polaryzacji 12V.

A włącznik od Renault zapewne posiada kontrolę prądową, która wyłącza podnoszenie/opuszczanie szyby w jego skrajnych położeniach, kiedy to prąd przekracza lub jest równy wartości zwarcia.


@Czaju zamiast dumać i kombinować nie łatwiej sprawdzić schematy ?
W Którymś tam poście podałem link do schematów Logana.

EDIT : Dokładniej tutaj są schematy :
http://www.daciaklub.pl/f...p?p=21792#21792

Poniżej schemat podnoszenia szyby kierowcy i pasażera :

132, 133 - włączniki szyby
203, 204 - napędy podnośników szyb

stempik - 2009-04-13, 11:31

jackthenight napisał/a:
A włącznik od Renault zapewne posiada kontrolę prądową

Może nie dość jasno wcześniej napisałem, czasem ten włącznik szyb to prosty manipulator i tak najczęściej było w starszych autkach. Teraz jak sądzę ze względu na postęp udało się upakować to wszystko wewnątrz, i coś z wyglądu bardzo prostego spełnia czasem kilka dość skomplikowanych funkcji.

jackthenight - 2009-04-13, 19:54

Ale znalazłem również schemat z wyłącznikiem impulsowym dla Logana :

gdzie :

133 - włącznik szyby pasażera
734 - włącznik impulsowy szyby kierowcy
204 - napęd szyby pasażera
203 - napęd szyby kierowcy

Mamert - 2009-04-13, 22:17

A ja zaczynam mieć nową lepszą wizję sterowania szybami, tylko potrzebowałbym gdzieś zdobyć schematy tego sterowania od Megane II.
W boczkach naszych drzwi jest od cholery i ciut miejsca na zamontowanie zestawu przełączników z Megane II (podłokietnik drzwi).
http://www.allegro.pl/ite...zania_szyb.html
wersja nie ginąca : http://paa.pl/renault_meg...-585981931.html
Innym rozsądnym rozwiązaniem byłby zewnętrzny sterownik i wykorzystanie oryginalnych przełączników.

Beckie - 2009-04-14, 08:37

czaju napisał/a:
ale dwa takie przyciski można by zrobić gdzieś indziej hmmm... tylko gdzie - ma ktoś pomysł? najlepiej jakieś mało widoczne miejsce ew pomysł na jakieś estetyczne rozwiązanie...

Jeśli nie masz tylnych szyb elektrycznych to takie dwa miejsca są na tunelu.
Przynajmniej w Loganie MCV.

czaju - 2009-04-14, 22:45

mam elektryczne szyby z tyłu, a w sandero jest jedno miejsce tylko
Mamert - 2009-04-15, 12:35

Nikt z kolegów nie ma schematu sterowania szybami od Megane II ??
Jakby pasowało to jak myślę, to opracowałbym schemat podłączenia do Logana/Sandero i wrzuciłbym go na forum.

laisar - 2009-06-21, 23:13

Przepraszam, Mamert, jakoś przeoczyłem wcześniej twój post - nt schematu posłałem PW, ale... może się nie znam, ale po obejrzeniu go wydaje mi się, że nie będzie jednak pasował.
Mamert - 2009-06-22, 00:11

Przyciski w Megane II działają identycznie jak w naszych Daćkach, więc nie da się tego zrobić jak myślałem, ale ......
Za to silniki z Meganki zwróciły moją uwagę i jakby były MECHANICZNIE takie same jak w Daćkach, to wystarczy do nich doprowadzić masę i +12V byłyby w pełni automatyczne, nawet więcej, można podłączyć automatyczne domykanie po zamknięciu centralnego.

laisar - 2009-06-22, 01:32

Jak komuś zależy na samym domykaniu to chyba najprościej kupić domykacz, nie? <50zł, z tego co widzę...

A tak w ogóle to czy nie dałoby się wykorzystać po prostu samego schematu tego daćkowego przełącznika do stworzenia własnego rozwiązania?

76magg - 2009-09-18, 11:40

A czy wykonywał ktoś może taką modyfikację w MCV 2009? Bo ja mam w swojej przyciski takie (z zaokrągleniami):


I nie wiem, jak te prostokątne przełączniki będą pasować?

laisar - 2009-09-18, 12:36

http://www.forum-auto.com...a/sujet2237.htm
76magg - 2009-09-18, 14:22

laisar napisał/a:
http://www.forum-auto.com/marques/dacia/sujet2237.htm


Z czego jest ta część:


Bo na allegro znaleźć nie byłem w stanie :(

KaS602 - 2009-09-18, 14:29

Z Reno 19.
76magg - 2009-09-18, 14:44

KaS602 napisał/a:
Z Reno 19.


Znalazłem na allegro... ale razem z całą rączką z drzwi kierowcy, za 40 PLN... a wolałbym taniej i bez całej rączki :D

EDIT:
Zamówiłem... niestety drogo, bo 45,50 zł (już z przesyłką). Zobaczymy, czy montaż się uda.
Ktoś wie, jak dostać się do środka pod tę przednią płytę? (albo jak wyjąć przełącznik bez uszkadzania go?)

laisar - 2009-09-18, 17:01

Jak można przeczytać w tamtym temacie - pasują również te z Espace I i Clio I (a już wcześniej były podane jeszcze R21 i Master II faza 1).
Mikele - 2009-10-12, 13:02

A ja mam pytanie do kolegów: zamówiłem właśnie wyłączniki impulsowe do szyb przednich, a jako że moje uzdolnienia techniczne ograniczają się do umiejętności wymiany żarówek, wolałbym sam nie ryzykować takiej operacji...

Czy mogę liczyć na pomoc ?
Sprawa nie wydaje się być skomplikowana: wymiana jednak wolałbym sam nie robić, bo jeszcze przy okazji silnik uszkodzę, albo porysuję lakier gdzieś :lol:

Z góry dzięki.

Pozdrawiam

[ Komentarz dodany przez: laisar: 2009-10-12, 14:27 ]
[Przeniesione z tematu Propozycja "oficjalnego" spotkania.]

jackthenight - 2009-10-12, 13:10

Mikele napisał/a:
A ja mam pytanie do kolegów: zamówiłem właśnie wyłączniki impulsowe do szyb przednich, a jako że moje uzdolnienia techniczne ograniczają się do umiejętności wymiany żarówek, wolałbym sam nie ryzykować takiej operacji...


Spokojnie, na spotkaniu damy radę :) Weź ze sobą te wyłączniki impulsowe.

Beckie - 2009-10-12, 15:52

Może, przy okazji, zrobicie fotki i wrzucicie na forum instruktaż?
Mikele - 2009-10-12, 17:08

Włączniki będą nawet jeśli mnie nie będzie (odpukać). bo je zamówiłem na Puławskiej :)


Pozdrawiam

Mikele - 2009-10-17, 23:04

No i mam :)

Instalacja zamówionych sterowników trwała 5 minut (wliczając w to pogaduchy z pracownikiem serwisu), cała robota to wyjęcie starych przełączników, odpięcie kostek i przymocowanie ich do nowych sterowników.

I jeszcze dostałem rabat na te sterowniki :)


Pozdrawiam

laisar - 2009-10-17, 23:11

A właśnie, miałem pytać - rozumiem, że są one znowu normalnie dostępne? Bo przez jakiś czas podobno nie dało się ich w ogóle zamawiać...

(Gdyby się okazało, że tak: nr ref. 6001546817, cena 118 zł brutto).

stempik - 2009-10-20, 18:46

laisar napisał/a:
Gdyby się okazało, że tak: nr ref. 6001546817, cena 118 zł brutto


Gdyby to była prawda to pewnie sam bym się skusił.

mag - 2009-10-20, 20:27

Ja to zamówiłem - i mam :-P .
Super sprawa...
Ale u dilera "w komputerze" nie było nazwy :shock: - musiałem sam zapodać numerek - i dopiero wtedy mogli zamówić (tzn. element jako taki był, ale źle opisany)...

laisar - 2009-10-20, 22:11

No to podpowiem, jak znaleźć nawet nie znając numerka: trzeba po prostu podać dane nie własnego samochodu, ale sedana z pierwszych miesięcy produkcji - wtedy we właściwym miejscu będzie dobry opis. I wbrew pozornym pozorom - jest to zupełnie zgodne z logiką... (;
76magg - 2009-10-21, 00:11

No i mam :D
MCV faza druga. Zamontowany przełącznik z Renault 19. Przerabiany zgodnie z instrukcją podaną tu kilka postów wcześniej (a w zasadzie z jej automatycznego tłumaczenia na polski).

Uwagi mam następujące:
1. Trzeba było ściąć pasek (wypukły) z boku przełącznika z R19 - dziura po przełączniku Dacii jest bez bocznego wcięcia.
2. Te 4 i 2 mm to chyba bardziej 5,5 i 3 mm... Tak mi wyszło (podkleiłem wewnątrz nakładki).

Ogólnie działa - koszt: 45,50 przełącznik z allegro + robocizna własna :D

Różnica jest teraz w głębokości na jaką można wcisnąć przełączniki (pasażera wchodzi głęboko, kierowcy tylko odrobinkę).

Mikele - 2009-10-21, 07:22

Ja nie miałem żadnego problemu z zamówieniem, więc na 99% przełączniki impulsowe są dostępne bez ograniczeń. Zamawiając na Puławskiej dostałem jeszcze 10% rabatu.

Jak już pisałem wymiana to banał, nawet sam pewnie dałbym radę :-P
Różnica między nowymi a starymi jest taka, że impulsowe nie wciskają się tak głęboko jak nieimpulsowe, czy pozostałe (centralny i ogrzewanie szyb/luster). Są także odrobinę dłuższe od starych, ale mieszczą się w konsoli bez problemu.

Tylko wymieniać.


Pozdrawiam.

wojtus - 2009-12-31, 07:53

Czy faktycznie te przełączniki kosztują 118 zł brutto szt.
Na wtorek jestem umówiony na przegląd to za powyższą cenę może też sobie zamówię.


Mikele napisał/a:
Ja nie miałem żadnego problemu z zamówieniem, więc na 99% przełączniki impulsowe są dostępne bez ograniczeń. Zamawiając na Puławskiej dostałem jeszcze 10% rabatu.

Jak już pisałem wymiana to banał, nawet sam pewnie dałbym radę :-P
Różnica między nowymi a starymi jest taka, że impulsowe nie wciskają się tak głęboko jak nieimpulsowe, czy pozostałe (centralny i ogrzewanie szyb/luster). Są także odrobinę dłuższe od starych, ale mieszczą się w konsoli bez problemu.

Tylko wymieniać.


Pozdrawiam.

Pawlo - 2009-12-31, 10:41

Wojtus jak będziesz już wiedział cene to daj znać ale jeśli dobrze rozumie 118zl za szt to trochę dużo za takie udogodnienie dać prawie 240zł.
wojtus - 2010-01-06, 07:53

Pawlo napisał/a:
Wojtus jak będziesz już wiedział cene to daj znać ale jeśli dobrze rozumie 118zl za szt to trochę dużo za takie udogodnienie dać prawie 240zł.


Wczoraj zamówiłem sobie przełącznik impulsowy w Warszawie na Puławskiej.
Ma być za dwa dni.
Cena 118 zł brutto.
Nr katalogowy taki jak wyżej czyli 6001546817.

Oczywiście jak wcześniej wspomniano wg nr nadwozia mojego samochodu nie ma możliwości dobrania takiego przełącznika

Cena dość wysoka ale sporo niższa niż ta na początku tego tematu - było 580 zł.
Właśnie kilka dni temu spaliła mi się żaróweczka podświetlająca ten przełącznik czyli miałem powód do wymiany :mrgreen: .


Jak już wymienię to potwierdzę czy faktycznie działa.

Pawlo - 2010-01-06, 17:49

Z serii mam pytanie to 118zł jest za sztukę czy za dwa?
Mikele - 2010-01-06, 18:38

118 to niestety cena za sztukę, choć muszę na własnym przykładzie przyznać, że warto zapłacić za odrobinę komfortu :)

A co do żaróweczek, to u mnie przepaliła się w przycisku ogrzewania szyby tylnej i lusterek, więc wymienię sobie na jedną ze starych przełączników szyb.


Pozdr.

Pawlo - 2010-01-08, 21:29

wojtus napisał/a:
Pawlo napisał/a:
Wojtus jak będziesz już wiedział cene to daj znać ale jeśli dobrze rozumie 118zl za szt to trochę dużo za takie udogodnienie dać prawie 240zł.

Wczoraj zamówiłem sobie przełącznik impulsowy w Warszawie na Puławskiej.
Ma być za dwa dni.
Cena 118 zł brutto.
Nr katalogowy taki jak wyżej czyli 6001546817.

Oczywiście jak wcześniej wspomniano wg nr nadwozia mojego samochodu nie ma możliwości dobrania takiego przełącznika

Cena dość wysoka ale sporo niższa niż ta na początku tego tematu - było 580 zł.
Właśnie kilka dni temu spaliła mi się żaróweczka podświetlająca ten przełącznik czyli miałem powód do wymiany :mrgreen: .

Jak już wymienię to potwierdzę czy faktycznie działa.

Ja dziś rozmawiałem z gościem który handluje częściami firmowymi do Renault i powiedział mi że może to ściągnąć bez problemu.
Ale jak usłyszałem cenę to szok 648zł/szt. :shock:

Pawlo - 2010-01-13, 19:03

Wojtus Mam pytanko jak tam Twoje wyłączniki impulsowe nic się nie chwalisz?
Odebrane? Założone? Działają? Warto?

loganik - 2010-01-16, 10:24

U mnie przełożyłem wyłącznik lewy/impulsowy/ na prawy i działa tak samo jak w lewych drzwiach.
wojtus - 2010-01-29, 07:48

Pawlo napisał/a:
Wojtus Mam pytanko jak tam Twoje wyłączniki impulsowe nic się nie chwalisz?
Odebrane? Założone? Działają? Warto?



W końcu odebrałem i założyłem jeden włącznik impulsowy.
Montaż około 5 minut (po wyjęciu starego trzeba odwrócić kostkę o 180 stopni).
Oczywiście działa ok.
Ten impulsowy ma mniejszy skok przycisku niż standardowy.
Czy warto, pewnie z ekonomicznego punktu widzenia to nie, ale czasami się przydaje, zwłaszcza gdy w poprzednim aucie był taki gadżet.

Ciekaw jestem czemu takich włączników impulsowych nie montują seryjnie, teraz cena zakupu jako części włącznika impulsowego jest taka sama jak standardowego.

laisar - 2010-01-29, 10:43

Może czekają, aż wyczerpią się zapasy nie-impulsowych... (;

(A cena nie jest dokładnie taka sama - impulsowe są droższe o... 5 zł d; ).

Jarosław P - 2010-01-29, 10:56

Na czym polega impulsowe otwieranie i zamykanie szyb ?
wojtus - 2010-01-29, 11:06

Jarosław P napisał/a:
Na czym polega impulsowe otwieranie i zamykanie szyb ?


Chwilowe (odpowiednio krótkie) naciśnięcie przycisku powoduje ruch szyby do max w górę lub w dół, ruch ten można przerwać również naciskając chwilowo (krótko) włącznik.
Przytrzymanie przycisku powoduje ruch szyby do czasu zwolnienia przycisku.

jackthenight - 2010-01-31, 10:30

A co by się stało, gdyby przy takim automatycznym zamykaniu okna dziecko włożyło głowę ?
Wasz super automatyczny przycisk zatrzyma zamykanie szyby czy dziecku zmiażdży głowę ?

Marek1603 - 2010-01-31, 11:51

Taki wyłącznik działa na zasadzie "przeciążenia" czyli chwilowego zwiękrzonego poboru prądu więc i w tym przypadku powinno zadziałać. Można to sprawdzić wkładając rękę przy dociśnięciu, której powinna się szyba wyłączyć.
jackthenight - 2010-01-31, 20:02

Marek1603 napisał/a:
Taki wyłącznik działa na zasadzie "przeciążenia" czyli chwilowego zwiękrzonego poboru prądu więc i w tym przypadku powinno zadziałać. Można to sprawdzić wkładając rękę przy dociśnięciu, której powinna się szyba wyłączyć.


Ale sprawdzałeś to dokładnie na tym przełączniku, którego montują koledzy do Dacii, czy mówisz to na przykładzie innych aut ?

Marek1603 - 2010-01-31, 21:13

Mówię to na zasadzie na jakiej są budowane tego typu wyłączniki bo nie ma tam wyłączników krańcowych, więc nie wiem czemu miało by być inaczej w dacii. No chyba, że.
Poprostu parę razy miałem okazję spotkać się z tymi urządzeniami dlatego mówię. W sedanie (dacii) miałem impulsowe ale nie przyszło mi do głowy sprawdzić. Może koledzy sprawdzą i opowiedzą.

jackthenight - 2010-01-31, 21:27

Marek1603 napisał/a:
Mówię to na zasadzie na jakiej są budowane tego typu wyłączniki bo nie ma tam wyłączników krańcowych


Zgadza się, kiedyś i tak przecież musi włącznik wyłączyć opuszczanie/podnoszenie szyby.
Żadnych krańcówek nie ma, także faktycznie musi być tak jak piszesz.

Marek1603 - 2010-02-01, 06:28

Dokłdnie jest tak: tranzystar sterujący i układ kontroli prądu. Klikając przycisk zostaje wysterowany odpowiedni tranzystor a układ przeciążeniowy kontroluje pobór prądu. Gdy zostanie przekroczony założony próg, przerywany jest obwód sterowania tranzystora, który przestaje przewodzić. Jest też trzeci układ który kontroluje czas naciśnięcia przycisku czy jest to kliknięcie czy dłuższe wysterowanie. I wtedy jedzie do ograniczenia prądowego lub kolejnego kliknięcia, ewentualnie tak długo ile trzymasz przycisk.
Ale się rozpisałem. Mam nadzieję, że jest zrozumiałe bo dla mnie to powiedzmy chleb powszedni.

wojtus - 2010-02-01, 07:51

jackthenight napisał/a:
A co by się stało, gdyby przy takim automatycznym zamykaniu okna dziecko włożyło głowę ?
Wasz super automatyczny przycisk zatrzyma zamykanie szyby czy dziecku zmiażdży głowę ?


Dziś rano sprawdziłem - wyłączenie działa na zasadzie przeciążenia, czyli gdy napotka na opór to wyłącza silnik.

Niestety ten próg zadziałania wyłączenia jest dość wysoki, gdy włożyłem rękę między szybę a ramkę to oczywiście podnoszenie została przerwane, ale niestety ręka pozostała w mocnym uścisku. Gdyby faktycznie dzieciak włożył palucha, to dość mocno by go bolało, zwłaszcza, że na pewno próbowałby go wyciągnąć, a zakleszczenie na szyi dziecka mogłoby się zakończyć tragicznie.

W skodzie felicii było tak, że włącznik "uczyło się" górnego i dolnego położenia, a układ przeciążenia działał tylko w awaryjnych sytuacjach i oprócz zatrzymania silnika cofał jeszcze szybę o 5 cm.

jackthenight - 2010-02-01, 10:57

Cytat:
Dokłdnie jest tak: tranzystar sterujący i układ kontroli prądu. Klikając przycisk zostaje wysterowany odpowiedni tranzystor a układ przeciążeniowy kontroluje pobór prądu. Gdy zostanie przekroczony założony próg, przerywany jest obwód sterowania tranzystora, który przestaje przewodzić. Jest też trzeci układ który kontroluje czas naciśnięcia przycisku czy jest to kliknięcie czy dłuższe wysterowanie. I wtedy jedzie do ograniczenia prądowego lub kolejnego kliknięcia, ewentualnie tak długo ile trzymasz przycisk.


Tak, ono ma za zadanie tylko zatrzymać szybę w końcowych pozycjach, ale już kiedy dziecko włoży rękę, albo nie daj boże głowę, szyję to krzywda dziecka gotowa.
Ten przycisk bezpieczny nie jest i póki mam małe dziecko raczej go nie będę montować.
Powinno być tak jak w skodzie Felicji, jak pisał kolega wojtus powyżej.

A takie przypadki zdarzały się naprawdę, kiedy dziecko stawało się kaleką od właśnie takiego prostego automatu domykania szyby.

laisar - 2010-02-01, 11:13

Trzeba sobie po prostu zdawać sprawę, że wszelkie automaty - mimo, że zazwyczaj jakoś tam faktycznie ułatwiają życie - prawie zawsze mają także tak samo wielkie wady, jak urządzenia nieautomatyczne: tyle, że w innych miejscach...

Ad rem: a czy owego tranzystora nie da się po prostu jakoś zmodyfikować, żeby zwiększyć jego czułość (obniżyć próg)?

Marek1603 - 2010-02-01, 12:57

Wszystko się da tylko trzeba trochę pogrzebać choć jest to trochę trudne ze względu na niewielkie rozmiary układu no i zawsze można przekombinować. Jak by to powiedzieć jest to już ingerencja w układ i jak to bywa z naprawianymi częściami nigdy nic nie wiadomo.
Tak na marginesie, trzeba mieć naprawdę szybkie dziecko, aby nacisnęło przycisk i wskoczyło pod zamykającą się szybę. Zwłaszcza, że przełączniki są w daćkach na środkowej konsoli.

laisar - 2010-02-01, 13:44

Problemem jest raczej większa liczba dzieci... ale fakt, że jak ktoś je zostawia same w aucie, to i tak się prosi o kłopoty d:
Beckie - 2010-02-01, 20:49

Tym bardziej, że musiałby je zostawić z kluczykami w stacyjce.
jackthenight - 2010-02-01, 20:57

Marek1603 napisał/a:
Tak na marginesie, trzeba mieć naprawdę szybkie dziecko, aby nacisnęło przycisk i wskoczyło pod zamykającą się szybę


Właśnie taki margines, a były przypadki tragiczne - także jednak się da.
Tylko trochę inaczej - To ty wciskasz przycisk zamykania szyby, a tu np. nagle dzieciak wystawia rękę - ty myślami jesteś gdzie indziej a tu dzieciaka zaciska szyba.
Można tak gdybać, ale naprawdę takie przypadki były, dlatego takie proste automaty wycofano i stosują takie jak kolega pisał w Skodzie.

laisar napisał/a:
czy owego tranzystora nie da się po prostu jakoś zmodyfikować,


Zasady działania tranzystora nie da się zmienić, można natomiast zmienić całkowicie działanie takiego automatu na zasadę jaką działania o jakiej pisał kolega wojtus ze
Skody.

laisar napisał/a:
że jak ktoś je zostawia same w aucie


No właśnie przypadki tragiczne występowały głównie z rodzicami w aucie.


Cytat:
Tym bardziej, że musiałby je zostawić z kluczykami w stacyjce.


O to chodzi, że nikt nikogo nie zostawiał. Wypadki działy się przy rodzicach.

Kiedyś pamiętam dość głośno mówili o tym w telewizji.



Oczywiście my w Daciach instalujemy te wyłączniki po stronie kierowcy, no może po stronie pasażera- tam dzieci raczej nie siedzą - i raczej ten problem naszych Daciek nie dotyczy.

laisar - 2010-02-01, 21:02

Cytat:
ty myślami jesteś gdzie indziej

Na ludzką głupotę nie ma skutecznego lekarstwa - złamie albo obejdzie każde zabezpieczenie...

I ja przecież wcale nie promuję tych automatów - aczkolwiek jednocześnie wykazuję również zrozumienie, że ktoś jednak lubi, jak mu się np same włączają wycieraczki po uruchomieniu spryskiwacza... (((;

jackthenight - 2010-02-01, 21:04

Oczywiście my w Daciach instalujemy te wyłączniki po stronie kierowcy, no może po stronie pasażera- tam dzieci raczej nie siedzą - i raczej ten problem naszych Daciek nie dotyczy.
Piotr_K - 2011-03-29, 22:05

waski napisał/a:
Ja mam właśnie ten impulsowy i powiem, że to fajna rzecz, nie trzeba trzymać palucha cały czas na przycisku żeby zamknąć okno, tylko lekko się pyknie w niego i samo leci do góry, albo na dól jak kto woli :mrgreen: .


A jesli chciałbym tylko otworzyć okno do połowy? Drugie pyknięcie zatrzymuje czy zamyka okno z powrotem do konca?

TD Pedro - 2011-03-29, 22:48

kolejne "pyknięcie" powinno zatrzymać akcję lub ją wznowić - stosownie do bieżącego stanu... - tak miałem w Renault a tu chyba powinno być podobnie, wszak to rodzina... :lol:
bebe - 2011-03-29, 23:04

Piotr_K napisał/a:
A jesli chciałbym tylko otworzyć okno do połowy? Drugie pyknięcie zatrzymuje czy zamyka okno z powrotem do konca?

Gdzieś tu był filmik z tym... Z tego, co widziałem - pojedyncze pyknięcie otwiera/zamyka aż do kolejnego pojedynczego pyknięcia - więc można sobie szybę zatrzymać w dowolnym momencie. Do tego działa też po staremu, czyli jeśli wciśniesz i przytrzymasz, to otwiera/zamyka tak długo, aż puścisz.

Mikele - 2011-03-30, 08:25

Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że małe dzieci są za małe żeby samemu włączyć przełącznik impulsowy szyby i potem jeszcze włożyć o zamykające się okno główkę, myślę że nawet z ręką byłby spory problem, choć oczywiście jak głosi tekst piosenki "dziecko potrafi" ;-)

A dla bezpieczeństwa najlepiej po prostu nie zostawiać w aucie zestawu dziecko + kluczyki. Nie dlatego że sobie rękę przytnie, czy nie daj boże szyję, ale dlatego że może próbować włączyć silnik dla zabawy, kiedy akurat ktoś stoi za lub przed samochodem...

benny86 - 2011-03-30, 15:38

Zestaw dziecko+kluczyki jest niebezpieczny również poza samochodem (kuzybowi 3letni syn wrzucił kluczyki do rury wydechowej samochodu zaparkowanego na zjezdzie do garażu piwnicznego:D)
Pawlo - 2011-04-08, 18:22

Zapodałem sobie trochę luksusu i wyposażyłem swojego bolida w takowy wyłącznik 1 dzień czekania , 2 min na montaż, cena 120zł za szt. REWELACJA :-)
bebe - 2011-04-27, 16:13

Zdrada! Targowica! ;) Przełącznik impulsowy (ten o numerze katalogowym z końcówką ..817) NIE PASUJE do Logana ph. II z klimą! Przełącznik impulsowy jest prostokątny, oryginalne są zaokrąglone. Do tego różni się też trochę obudową, ale obie różnice powinno dać się załatwić przy odrobinie wysiłku umysłowo/manualnego. Dam znać jak zwalczę temat. :]
akofreda - 2011-04-27, 16:32

Ja do Dustera też już nabyłem taki pstryczek. Podłączony na krótko działa. Trzeba tylko z 2-ch kołysek zrobić jedną. Ja myślę, by w tym zaokrąglonym wyciąć bebechy i po docięciu i przycięciu kwadratowego włożyć go do zaokrąglonego na jakąś taśmę podwójnie klejącą. Jak cos innego wymyślisz to daj znać bebe :-)
bebe - 2011-04-27, 17:10

akofreda napisał/a:
Jak cos innego wymyślisz to daj znać bebe :-)

Ja mam zamiar wyciąć te wystające zęby w tym zaokrąglonym i z nich zrobić tylko te wewnętrzne przyciskadełka, takie jak w tym kwadratowym. Przyciskadełka planuję wkleić jakimś solidnym lepiszczem. W plastikowych elementach już wcześniej rzeźbiłem (choć nie daciowych) i wystarczał mi do tej pory zwykły nóż do tapet i odrobina samozaparcia. :)

akofreda - 2011-04-27, 18:16

Czyli podobnie jak ja sobie planuję. Tylko chcę wykorzystać wewnętrzne elementy nowego klawisza - zapewni mi to sztywność i właściwe rozmiary X-Y tylko trzeba będzie popracować nad wysokością w osi Z. połączenie na szybko to taśma obustronnie klejąca lub przy produkcji masowej klej :mrgreen:
bebe - 2011-04-27, 18:56

akofreda napisał/a:
Tylko chcę wykorzystać wewnętrzne elementy nowego klawisza - zapewni mi to sztywność i właściwe rozmiary X-Y tylko trzeba będzie popracować nad wysokością w osi Z.

Akording tu maj kalkulejszons, zawias ma ten sam rozstaw w obu przypadkach, wysokość również powinna być ok. Podklejenie klawisza spowoduje, że nie będzie działać podświetlenie, nie trafię w nocy na autostradzie palcem w guzik i całe nabożeństwo na nic. :]

akofreda - 2011-04-27, 19:37

Od czego jest wiertło o odpowiedniej średnicy :-P
bebe - 2011-04-27, 23:28

Ha! Po dwóch godzinach ostrej rzeźby mam dwa przełączniki impulsowe ze spasowanymi półokrągłymi kołyskami. :] Początkowo robiłem zdjęcia, potem mi się znudziło, jak zdążę obrobić przed weekendem to wstawię. Do zrobienia zostały popychadełka blaszek - nie ze wszystkim chce mi się wycinać je z prostokątnych kołysek i dopasowywać do okrągłych, nie mam (jeszcze) pomysłu, czym je ewentualnie zastąpić.

EDIT. I skończyłem. :) Popychadełka zrobiłem z... istniejących popychadełek, wyciętych z prostokątnych kołysek. Pasują pięknie do istniejących plastikowych elementów, trzeba było tylko dociąć na wysokość i wkleić. Oczywiście tylko brzmi to łatwo, uszarpałem się jak dziki. :| Jutro testy i instalacja. :]

akofreda - 2011-04-29, 08:25

To fajnie daj jakieś fotki oglądowe. Dla innych będzie to 90% sukcesu w takich przeróbkach :-)
laisar - 2011-04-29, 08:57

@bebe: No brawo! Choć, szczerze mówiąc, zawsze mnie trochę dziwiło to hobby: "wyważanie otwartych drzwi"... (;
bebe - 2011-04-29, 13:25

laisar napisał/a:
@bebe: No brawo! Choć, szczerze mówiąc, zawsze mnie trochę dziwiło to hobby: "wyważanie otwartych drzwi"... (;

Otwartych jak otwartych... Zanim zabrałem się do roboty, przestudiowałem ten topic wzdłuż i wszerz, przejrzałem też te dwa na forum francuskim, i, zasadniczo, doipa - dotychczasowe rozwiązania albo dotyczyły czego innego (domykacze), albo innych przełączników "źródłowych", albo innych przełączników "docelowych". Manewr pt. przeróbka przełączników ..817 na półokrągłe wedle mojej wiedzy nie był jeszcze trenowany. Aż do teraz. :]

Założyłem przerobione przełączniki. Wyglądają idealnie. Działają idealnie. Czasami moja zajebistość mnie przeraża. :]

Zdjęcia i filmy porobione, niestety nie mam czasu ich obrobić, szanse na to, że pojawią się przed długim weekendem, są znikome. Poza tym chcę ładnie opisać i narysować, co dokładnie zrobiłem, a to też zajmie czas, którego chwilowo nie mam. Ale Kiedyś Się Wezmę™. ;)

bebe - 2011-04-29, 22:29

Tak to działa:



Zdjęcia i dokładna obsztrukcja po długim weekendzie, bo padam już dzisiaj na twarz.

RnR - 2011-05-03, 11:55

Boskie :)
bebe - 2011-05-05, 17:01

Wymiana przełączników szyb elektrycznych na impulsowe - Dacia Logan Laureate ph. II (z klimatyzacją)

Problem: przełączniki szyb w nowej wersji konsoli centralnej z klimatyzacją mają półokrągłe zakończenia, przełączniki impulsowe, czy to do Dacii Logan ph. I, czy te z Clio/Megane/Master są prostokątne.

Porównianie przełącznika oryginalnego (po lewej) i przełącznika impulsowego 6001546817 (do Dacii Logan ph. I).







Rozstaw "zawiasu" w obu przełącznikach jest identyczny, więc postanowiłem przystosować samą plastikową kołyskę (przycisk) z przełącznika oryginalnego do działania z "bebechem" przełącznika impulsowego. Kołyski wyglądają tak (dla odmiany - impulsowa po lewej, oryginalna po prawej):





Co trzeba zrobić:

0. Wyciągnąć oryginalne przełączniki. To za mnie zrobił elektryk w ASO, ale z tego co widziałem - wyciągnął radio, po czym podważył od środka plastik konsoli centralnej (trzyma się tylko na wcisk). Od wewnątrz wystarczy wcisnąć zatrzaski na przełącznikach i wyciągnąć je na zewnątrz konsoli.

1. Wyciąć "zęby" w kołysce oryginalnej. Jako punkt odniesienia służy płaszczyzna osi obrotu kołyski, czyli po ludzku - szew widoczny na plastiku z boku. W kołysce oryginalnej skrajne krawędzie są na wysokość tej płaszczyzny, w kołysce impulsowej - cała krawędź jest równa i wystaje na jakieś 0,8 mm ponad ową płaszczyznę (zaznaczoną na żółto):



"Zęby" ściąłem na równo z płaszczyzną. Tak to wygląda przed oczyszczeniem krawędzi:



2. W przełączniku impulsowym (ze zdjętą kołyską) trzeba ściąć rogi plastikowego kołnierza - nie narożniki całego przełącznika! - tylko same rogi od góry, tych kawałków kołnierza z bolcami od kołyski. O te rogi zaczepiają się wzmocnienia w kołysce oryginalnej (sporo poniżej, zaznaczone na czerwono). Niestety nie mam zdjęcia samego przełącznika. :( Czas na pierwszą przymiarkę! :] Po założeniu kołyski oryginalnej na przełącznik impulsowy kołyska powinna swobodnie się kołysać :) , bez przeskakiwania, haczenia się, itp. Skok nie jest istotny, ale powinien być sporo większy niż skok kołyski impulsowej. Jeśli coś się haczy, kołyska oryginalna za coś się zaczepia, w następnej kolejności próbujemy: obciąć (obniżyć) kołnierz przy narożnikach przełącznika - NIE OBCINAMY CAŁYCH ROGÓW!!! bo na rogach trzyma się zewnętrzna krawędź kołnierza, a tylko kołnierz zapobiega przed wpadnięciem przełącznika wgłąb konsoli; wyszlifować trochę wnętrze kołyski oryginalnej przy krawędzi, w miejscach, w których może stykać się z narożnikami przełącznika impulsowego.

Ja zacząłem właśnie od dwóch ostatnich punktów, a dopiero kiedy to nie pomogło, wpadłem na obcięcie tych rogów przy bolcach kołyski.

3. Z kołysek impulsowych wyciąć stylem dowolnym kawałki plastiku odpowiedzialne za wciskanie blaszek w przełączniku impulsowym. Być może da się wyciąć je bez przecinania całej kołyski, ale nie byłem pewien, jakiej długości te "popychacze" mają być - muszą oprzeć się o dno kołysek oryginalnych i wystawać na niecały milimetr ponad krawędź kołyski oryginalnej (i płaszczyznę osi obrotu). Interesuje nas tylko ten fragment w kształcie "Y", z newralgicznym pipkiem do wciskania. ;) Poniżej kołyska impulsowa w całości, brutalnie wycięty fragment z "popychaczem" oraz już oczyszczony "popychacz", obok kołyska oryginalna.



Wysokość "popychaczy" w kołysce oryginalnej będzie różna! Wynika to z jej kształtu, a konkretnie - zagłębienia i wypukłości wewnątrz kołyski. Trzeba pracowicie dociąć na wysokość "popychacze" tak, żeby wystawały "na równo", jakieś 0,5 mm powyżej zewnętrznych krawędzi kołyski oryginalnej.

4. Wkleić "popychacze" w pasujące miejsca w kołysce oryginalnej. Tak miło się składa, że "popychacze", dotykając podwójnymi ramionami ścianek wzmocnienia w kołysce oryginalnej, będą miały taki sam rozstaw jak w kołysce impulsowej. Wystarczy tylko dobrać poprawnie wysokość, na jaką będą wystawać. Z wysokością również nie trzeba być idealnie precyzyjnym - "popychacze" mogą być "niżej" (głębiej w kołysce) niż w kołysce impulsowej, więc można je skrócić "za bardzo", ale nie mogą być "wyżej"! W tym przypadku kołyska nie będzie się kołysać. :) Jeśli tak się stanie, zamiast wyrywać wklejone "popychacze", można spróbować powiększyć minimalnie otwór osi kołyski i zeszlifować (również minimalnie) bolec od dołu przełącznika. Za zdjęciu kołyska oryginalna z wklejonymi "popychaczami" oraz druga, z zaznaczonym wzmocnieniem kołyski oryginalnej (na zielono), "popychaczami" (na żółto), oraz wzmocnieniami, o które zahacza kołnierz przełącznika impulsowego z punktu 2. (na czerwono):



Sprawdzić, czy całość działa - skok kołyski powinien być mniej więcej taki sam jak z kołyską impulsową, przy wciśnięciu powinno być wyczuwalne i słyszalne kliknięcie.



5. Zamontować zmodyfikowane przełączniki. Gniazda są takie same, więc trzeba tylko zwrócić uwagę na wycięcia we wtyczce i "siłom i godnościom osobistom" wcisnąć wtyczkę w gniazdo przełącznika.



Przełącznik impulsowy na szerszym boku ma "garba", którego nie miał przełącznik oryginalny, więc są dwie możliwości: albo ściąć garba (nie chciało mi się), albo stracić gwarancję na cały samochód do trzech pokoleń wstecz ;> i wydrapać odpowiedni rowek w świętym plastiku konsoli centralnej. Żeby kliknięcie w górny klawisz podnosiło szybę, a w dolny - opuszczało - rowek powinien być po lewej stronie otworu. Przełącznik lewy:



Przełącznik prawy (tutaj plastik jest sporo grubszy):



Wsuwamy przełącznik w otwór w konsoli, przełącznik zatrzaskuje się z cichym kliknięciem i... już. :)



Całość przeprowadziłem przy użyciu:
  • scyzoryka Victorinox Helmsman :) - ma blokowane ostrze, więc trudniej sobie obciąć paluchy, ostrze jest karbowane i działa jak piła, jest sporo wytrzymalsze niż skalpel czy nóż do tapet. Próbowałem skalpelem i giął się strasznie, bałem się, że pęknie - jednak prawda to o tych twardych plastikach w Dacii. ;D
  • imadła modelarskiego - bez niego obcięte paluchy niemal gwarantowane!
  • suwmiarki - głównie do "pracy koncepcyjnej", ale lepiej mieć i samemu wszystko w trakcie sprawdzać.
  • szczypców bocznych, sporych, do cięcia Twardych Plastików™ przy rozbebeszaniu kołysek impulsowych.
  • kleju kropelka, bo tylko taki można było kupić na stacji benzynowej, a godziny mojej pracy akurat wykluczały wizytę w jakimkolwiek normalnym sklepie. :( Klejone połączenie w moim rozwiązaniu nie pracuje, więc powinno być ok.
  • wkrętarki akumulatorowej i wiertła 3 mm do wyrzeźbienia rowków w konsoli.
Gdyby coś było niejasne - krzyczcie, postaram się wyjaśnić/dorysować/itp.

48piotr - 2011-05-05, 17:47

Bebe dla mnie jesteś WIELKI bez wzglendu na wzrost :!:
Gratuluję i podziwiam :!: :shock: :shock: :shock:

limo - 2011-05-05, 17:52

no elegancko Ci to poszło. +10 do respektu za wytrwałość :mrgreen:
TD Pedro - 2011-05-05, 18:20

bebe,
pełen szacun... :lol: rozumiem, że innowacja żadnej ingerencji w elektrykę nie wymaga a całość działa wyłącznie dzięki innym wyłącznikom... niby to jednoznacznie wynika z opisu ale wolę się upewnić co by nie zainwestować w zakup wyłączników i stanąć przed ścianą... :-)

bebe - 2011-05-05, 18:33

TD Pedro napisał/a:
rozumiem, że innowacja żadnej ingerencji w elektrykę nie wymaga a całość działa wyłącznie dzięki innym wyłącznikom...

Dobrze rozumiesz. Wątpliwości są zrozumiałe - w to, że to tylko i wyłącznie kwestia przełączników, nie wierzył również pan elektryk w ASO. :) Musiałem go specjalnie prosić, żeby mimo wszystko podpiął przełącznik na próbę, podpiął i się zdziwił. :)

jackthenight - 2011-05-05, 18:52

bebe napisał/a:

0. Wyciągnąć oryginalne przełączniki. To za mnie zrobił elektryk w ASO, ale z tego co widziałem - wyciągnął radio, po czym podważył od środka plastik konsoli centralnej (trzyma się tylko na wcisk). Od wewnątrz wystarczy wcisnąć zatrzaski na przełącznikach i wyciągnąć je na zewnątrz konsoli.


Wyciągał radio ? Dziwny ten pan elektryk - pewnie bardzo krótko pracuje.
Nie wyciągajcie czasem radia, bo to nie potrzebna całkowicie czynność.

Prosty sposób na wyjęcie przycisku to podważenie go z obu stron dwoma małymi śrubokrętami - wychodzi bez najmniejszych problemów.

Drugi sposób, którego powinien właśnie użyć elektryk z ASO, to zdjęcie przedniego panela konsoli środkowej - czynność również bardzo prosta - zajmuje dosłownie 5 sekund .
Od dołu palcami podważamy i ciągniemy do siebie, tak jak na rysunku :

bebe - 2011-05-05, 19:02

jackthenight napisał/a:
Wyciągał radio ? Dziwny ten pan elektryk - pewnie bardzo krótko pracuje.

Możliwe. Wyglądał co prawda na takiego z większym stażem, ale najwyraźniej nie był "daciowy". :)

Tak czy inaczej - róbcie jak jackthenight mówi.

krakry1 - 2011-05-05, 19:27

Świetna robota Bebe. Gratulation. :-D
mrówa - 2011-05-05, 20:00

WOW - powinni Bebe zatrudnić do przeszkolenia pracowników ASO :!:
krakry1 - 2011-05-07, 15:16

Nie da rady ... jest zbyt pomysłowy. :mrgreen:
mekintosz - 2011-05-10, 23:58

Kolega ma Nissana Micre z 2009 r. i nie ma impulsowego zamykania szyb. Na pocieszenie, ze nie tylko w Sandero poskapili ;-)
Piotr_K - 2011-05-11, 12:46

Upór bebe jest imponujący ;))) Dowiedziałem się, że tak naprawdę droższe jest obecnie ręczne (korbkowe) otwieranie okien. Te elektryczne staniało tak bardzo, ze warte jest tylko połowę tego ręcznego, ale w świadomości ludzi eleltryka to postęp ;-) )
stempik - 2011-05-11, 14:45

Piotr_K napisał/a:
Dowiedziałem się, że tak naprawdę droższe jest obecnie ręczne (korbkowe) otwieranie okien.

To chyba jednak mało prawdopodobne.
No może wtedy gdy zestawimy korbkę ze szwajcarii z elektryką z chin.

RnR - 2011-05-11, 18:59

Stempik - czemu tak myslisz? wystarczy, ze montaz elektryki jest bardziej zautomatyzowany i koszty robocizny sa mniejsze i caly rachunek zaczyna miec sens i rece i nogi - wolnorynkowa konkurencja nie takie zna przypadki :)
stempik - 2011-05-11, 19:27

Myślę tak bo:
-trzeba użyć większej ilości elementów (silniki, dłuższa wiązka, przełączniki)
-te z kolei muszą być bardziej zaawansowane.
No i daczka nie ma chyba cyfrowej szyny danych bo gdyby miala to też zawierałaby większą liczbę elelmentów a nie ma jej bo tak jest taniej
Trudno mi więc w to uwierzyć kiedy dla jak sądzę obniżenia kosztów pozbawia się autka udogodnień które w nim już wcześniej były.

RnR napisał/a:
wystarczy, ze montaz elektryki jest bardziej zautomatyzowany

W Łodzi jest lub była fabryka produkująca wiązki do aut, a automaty w niej wykorzystywane były typu: pan Kazio. Pan Kazio układał kabelki po szablonie i na tym koniec. Bo pan Kazio jest nadal tańszy od automatu, a przecież wiemy że najtańszy nie jest.

RnR napisał/a:
wolnorynkowa konkurencja nie takie zna przypadki :)

Chciałbym się mylić, ale coś mi mówi że wolny rymek to ewolucyjna forma kolonializmu.

RnR - 2011-05-14, 05:43

Prawdziwy wolny rynek nie. Rynek regulowany cłami, stopami procentowymi, koncesjami, związkami i limitami pewnie tak. Ale to już nie wolny rynek :) A co do pana Kazia - są takie firmy napewno ale jeśli by to było droższe to powinny upaść a wiązka do drzwi i tak gdzie do głośników a nie trzeba produkować i transportować ani montować korbek a mechanizm też pewnie jest prostszy z silnikiem.
stempik - 2011-05-14, 08:10

RnR napisał/a:
nie trzeba produkować i transportować ani montować korbek a mechanizm też pewnie jest prostszy z silnikiem

Jest niemal identyczny, tyle że nie ma silnika.


Tu akurat podnośniki z pandy bo daczkowych nie mogłem się dokopać

Konrad 51 - 2011-09-25, 11:03

Witam.
Stałem się szczęśliwym posiadaczem Logana MCV. Mam w związku z tym kilka pytań. Widziałem w internecie filmik z zamontowanymi impulsowymi przełącznikami szyb elektrycznych. Skąd to wziąć i jak zamontować ?

laisar - 2011-09-25, 11:20

Konrad 51 napisał/a:
impulsowymi przełącznikami szyb elektrycznych. Skąd to wziąć i jak zamontować ?

Wszystko jest w http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1333

Ogólnie - witaj (: i czytaj i korzystaj.

Konrad 51 - 2011-10-21, 18:23

Witam.
Chciałem zrobić to co kolega Bebe. Niestety nie mogę zdobyc przełacznika impulsowego. U dilera nie pytałem bo tam drogo. Może ktoś ma i odstąpi?

Ammianus - 2011-11-17, 11:05

Może te? Allegro
laisar - 2011-11-17, 11:25

Ammianus napisał/a:
Może te?

A skąd sugestia, że akurat one są impulsowe? Przecież masterach były nie tylko takie, ale też zwykłe, bez "automatu".

Ammianus - 2011-11-17, 12:50

te z aukcji wyglądają jak te impulsowe kolegi bebe, a nie te zwykłe :-)
laisar - 2011-11-17, 13:26

W fazie pierwszej zarówno przełączniki impulsowe, jak i zwykłe były "prostokątne".

Liczba pinów też jest taka sama.

Impulsowe były chyba trochę wyższe (jak to widać na fotce bebe), ale akurat na tej aukcji z Allegro tego wymiaru nie widać.

Dlatego pytam, skąd wyciągasz wniosek, że są one impulsowe - bo z opisu i fotek nic nie wynika: ani że są, ani że nie są. (Sama "prostokątność" tego nie rozstrzyga).

jackthenight - 2011-11-17, 13:37

Ten byłby dobry : http://allegro.pl/renault...1926138541.html
lub taki : http://allegro.pl/renault...1931674267.html
Plus taka przeróbka : http://www.forum-auto.com...ia/sujet939.htm
Ale od razu cena inna :)

Ammianus - 2011-11-17, 14:28

@laisar Kształt prostokątny akurat tu nie jest dla mnie wyznacznikiem "impulsowności", tylko to był pierwszy strzał na allegro - jak ktoś szuka, to zawsze może dopytać przed kupnem sprzedawcę
laisar - 2011-11-17, 14:34

W rzeczy samej, można spytać - ja po prostu myślałem, że masz jakąś tajną wiedzę o ich impulsowności, dlatego też zapytałem (:
Ammianus - 2011-11-17, 14:49

może jakby zdjęcia były lepszej jakości, to bym się pomądrzył nt. istnienia rowków i wypustek charakterystycznych dla przełączników impulsowych, a tak to ten, no... ;-)
wojtus - 2014-07-11, 06:11

Nie wiem czy był osobny temat (nie znalazłem) odnośnie impulsowego otwierania/zamykania szyb w Lodgy.

Wczoraj jeździłem użyczonym Megane III - miał wszystkie cztery szyby "impulsowe".

W związku z tym naszło mnie pytanie czy w Lodgy też wystarczy podmienić tylko pstryczek (tak zrobiłem w MCV) czy "impulsowość" jest zaszyta gdzie indziej, inna instalacja.

Pstryczki z Megane III wyglądały bardzo podobnie.

A może podejdą pstryczki z nowego Dustera, gdzieś w reklamach była informacja, że ma impulsową szybkę po stronie kierowcy.

route2000 - 2014-07-11, 09:23

wojtus, sama wymiana pstryczka nie pomoże, trzeba tam dołączyć taki moduł tak jak np. z niemieckiej strony albo zajrzyj na tę stronę i będziesz wszystko wiedział, jak działa automatyka szyb. ;-)
sobol1976 - 2016-05-13, 11:24
Temat postu: moduł sterowania szyb "OTE one touch easy"
Jestem ciekaw czy takie rozwiązanie jak moduł OTE do zamykania/otwierania szyb (taki jak na stronie lzparts) jest już dostępny w Polsce. Czy ktoś może zna polskiego producenta lub dystrybutora takiego sterownika do Sandero Stepway II?
route2000 - 2016-05-13, 11:40

Nie widziałem jeszcze takiego modułu polskiego producenta. Jest za to inny zamiennik, ale to wymaga przeróbki w instalacji, było to naszym forum wałkowane.... ;-)
sobol1976 - 2016-05-13, 12:18

Przejrzałem ten wątek, w którym kolega Bebe przystosował przycisk impulsowy ale to dotyczyło starszych wersji Dacii. Wątek ma już z resztą parę lat. Zastanawia mnie czy to możliwe, że jeszcze żaden producent/fachowiec nie zrobił takiego modułu w Polsce. Bo jednak ta niemiecka cena + koszty wysyłki skłaniają do cierpliwego czekania. Na allegro tylko są zestawy do automatycznego domykania, a mi zależy na impulsowym otwieraniu i zamykaniu szyb. Myślałem, że to nie jest jakoś specjalnie uciążliwe ale jednak najbardziej męczy przy wszelkiego rodzaju bramkach i okienkach (stacje, parkingi). Okno zamyka się wolno i trzeba jednak cały czas trzymać (zmieniając biegi) - dodatkowo w Sandero II te przyciski są także na środku - robi się niewygodnie.
sobol1976 - 2016-10-28, 08:48
Temat postu: Sterowanie szyb w drzwiach Sandero II
Właśnie przeglądałem materiały dot. nowej odsłony Sandero Stepway i widzę że pojawiło się trochę nowych rozwiązań. Min. sterowanie impulsowe otwierania szyb w drzwiach kierowcy.
Zastanawiam się czy kupując część będzie można ją zastosować w starszej wersji Sandero II. Podejrzewam, że poza spięciem przewodów i wycięciem otworu w podłokietniku drzwi nie będzie żadnych innych komplikacji montażowych. Co zastanawiające sterowanie w konsoli środkowej pozostało. Co szanowni koledzy myślicie?

laisar - 2016-10-28, 10:32

sobol1976 napisał/a:
nie będzie żadnych innych komplikacji montażowych

Nie powinno być.

sobol1976 napisał/a:
sterowanie w konsoli środkowej pozostało

http://www.daciaklub.pl/f...1709495#1709495
Cytat:
sterowanie elektrycznymi szybami w podłokietnikach drzwi - ale na konsoli środkowej też zostało? (Na zagranicznych forach pojawiła się teoria, że jeśli nie jest to błąd wizualizacji, to być może sterują tylnymi).

Na reporterskich zdjęciach rzeczywistych aut w Paryżu widać przyciski w obu miejscach.

keisyzrk - 2017-04-16, 22:04
Temat postu: sterowanie impulsowe szybami tylko z jednej strony
Witam.
Otóż mam dustera wersja laureate.ostatnio zauważyłem ze włączniki szyb na drzwiach się różnią. Ten sterujący szyba pasażera jest impulsowy a sterujący szyba kierowcy nie.czy to normalne? Czy może założyli mi nie takie włączniki?

shrek - 2017-04-16, 22:15

Watpie.
A jak dzziala drugi? Jezeli wlacz/wylacz to do wimiany.

dacialoganmcv - 2017-04-17, 00:29

Lewy jest impulsowy w wyższych wersjach, prawy nie.
GRL - 2017-04-17, 01:20

Jest dokładnie tak jak pisze przedmówca.

strona 5, gwiazdka nr (6) => http://www.dacia.pl/media...-2017-price.pdf

eplus - 2017-04-17, 05:44

Reklamuj tylko ten jeden - będziesz miał 2 impulsowe. ;)
dacialoganmcv - 2017-04-17, 06:53

Nic nie zareklamuje, producent nie przewidział. Wszak w innych markach impulsowe przełączniki są od lat we wszystkich szybach, ale jest kilka "nowoczesnych" marek jak Dacia, Renault, Kia, które zrobiły to tylko dla szyby kierowcy... Oszczędność, głupota, czy jeszcze coś innego?. Po prostu nie jestem tego w stanie zrozumieć.

Wszak można dorobić do do każdego auta i wystarczy do tego sterownik z drzwi z Citroena Xantii z 1993 roku... Żałośni są dzisiejsi producenci.

keisyzrk - 2017-04-17, 07:29

No w tym katalogu jest ze wyłącznik impulsowy po stronie kierowcy. A u mnie jest tak ze na drzwiach kierowcy jeden przycisk jest impulsowy-od szyby pasażera, a włącznik szyby kierowcy jest zwykły..
dacialoganmcv - 2017-04-17, 07:35

I ten od pasażera działa impulsowo, tzn. podnosi i opuszcza szybę po puszczeniu przycisku, a kierowcę musisz trzymać cały czas?.
keisyzrk - 2017-04-17, 07:43

No tak:) a ten na drzwiach pasażera tez jest impulsowy..wychodzi ze szybę pasażera mam sterowana impulsowo a kierowcy nie..
eplus - 2017-04-17, 09:15

Rocznik 2015 i dopiero tera zauważyłeś? Kupiłeś Anglika po przekładce. :-( :-( :-( :-( :-(
dacialoganmcv - 2017-04-17, 09:45

Dokładnie. Angol. Kwestia czy jakiś niebity za bardzo... Bo stamtąd przyjeżdżają albo auta wyeksploatowane albo po zdarzeniach drogowych - takie mają prawo. Samochód z uszkodzoną lampą i błotnikiem nie będzie naprawiany, właściciel nie odzyska dowodu rejestracyjnego z urzędu.

Od biedy może jakieś mienie przesiedleńcze czy coś takiego, ktoś tam kupił, wrócił do lewostronnej części Europy i sprzedał. Pytanie tylko po co przekładał kierownicę i Tobie nic nie powiedział...

Kupowałeś z komisu/od handlarza/od prywatnego sprzedawcy?.

keisyzrk - 2017-04-17, 09:53

Od Turka:p płakał jak sprzedawał a potem dzwonił ze chce odkupić;p a na serio to prosto z salonu kupiłem;) jakoś nigdy na to uwagi nie zwracałem bo byłem przekonany że ten typ tak ma;) a teraz chciałem się upewnić czy inni też tak maja.
dacialoganmcv - 2017-04-17, 10:02

W wersji z impulsowym przełącznikiem szyby jest inna wiązka elektryczna w drzwiach oraz inny siłownik. Czyżby dali Ci w fabryce drzwi od innego auta?.
keisyzrk - 2017-04-17, 10:21

Tak jak patrze po katalogach to tylko duster i sandero maja takie same podnośniki szyb.może im się tylko włączniki pomyliły;p może będę miał okazję to zobaczę jak to w innych dusterach jest..
dacialoganmcv - 2017-04-17, 10:28

Dotykałem, i lewy jest impulsowy. Byłem, patrzyłem :). W pozmianowych Sandero i Loganie przełączniki są już na drzwiach. Bo były na konsoli centralnej.

Chciałem zaadaptować do Lodgy, ale siłowniki nie wejdą, bo są inne. A przeróbki uchwytów to mi się nie widzi robić. Pozostaje Xantia r. 1993 :).

Ale ciągle zastanawiam się co chcieli osiągnąć. Przecież anglik miałby podwójny przełącznik po prawej stronie, a pojedynczy po lewej byłby normalny... A pomylić wiązkę, przełącznik i siłownik???.

route2000 - 2017-04-17, 10:32

Trzeba zareklamować w ASO. Błąd jest w produkcji, bo miał być do Anglii, a wyszedł do Europy.
Ciekawy jestem kto tak dopuścił do wydania auta z produkcji???

dacialoganmcv - 2017-04-17, 10:35

Ale co do Anglii?. Z prawej powinien być podwójny włącznik, a z lewej pojedynczy. Tu nawet Anglia nie pasuje... Tym bardziej zamiana siłownika w prawych drzwiach... Tu nic nie pasuje...
route2000 - 2017-04-17, 10:44

Właśnie, dlatego ASO musi rozwiązać problem, bo kolega ma auto na gwarancji, więc niech robią za free, co fabryka spie.....a.
A tak to podejrzewam błąd w wiązce elektrycznej czy w ECU.

dacialoganmcv - 2017-04-17, 10:48

ECU nie ma nic do tego. Problem jest w obojgu drzwi. Siłownik w prawych z wiązką jest od Anglika, włącznik od jakiegoś innego auta w ogóle, bo w Dacii nie przewiduje się sterowania impulsowego obu szyb z przodu.

Drzwi lewe mają siłownik standardowy, tak samo jak przełącznik oraz wiązka. Tu przełącznik jest w jego lewych drzwiach, który powinien być w prawych w Angliku.

keisyzrk - 2017-04-17, 11:17

Patrze po sklepach internetowych i nigdzie nie ma rozróżnienia na podnośniki z funkcją impulsowa i bez..może po prostu włączniki pomylili?
dacialoganmcv - 2017-04-17, 11:25

Jest różnica w wiązce i przełączniku. W siłowniku może nie do końca, ale wyszły mi inne numery po różnych VIN. A nie sprawdzałem czy się zamieniają. Przełączniki mają inaczej wyprowadzony jeden konektor. Na płytce też jest inaczej od strony lewego przełącznika, który mam impulsowy z Dustera. Prawy jest normalny jak w Lodgy. Porównywałem jak robiłem podświetlenie. Więc w najgorszym wypadku masz zamienioną wiązkę w prawych i lewych drzwiach (nie wiem czy stronami będzie tak samo, w sensie Anglik i Europa), ale przełączniki na pewno są inne.

W sklepach internetowych najczęściej mają zamienniki wysokiej klasy, a tam zazwyczaj nie ma rozgraniczenia na różne wersje wyposażenia. Producenci aut kombinują i zamieniają jak mogą. A producenci zamienników nie wszystko muszą wiedzieć. Z wieloma częściami tak się spotkałem i w Intercarsy w ogóle nie patrzę.

maciej_nowaczek - 2017-04-26, 20:51

witam, mam pytanie: czy Dacia Lodgy wersja Laureate koniec 2016 roku powinna byc wyposazona seryjnie w impulsowy podnosnik szyby po stronie kierowcy. U nas wszystkie przelaczniki sa elektryczne - ale i u kierowcy aby otworzyc lub zamnkac szybe trzeba trzymac guzik. W serwisie raczej tego chyba nie zmieniaja. Bede wdzieczny za info!!:)
dacialoganmcv - 2017-04-26, 21:32

We wszystkich Daciach, oprocz niektorych Dusterow, musisz trzymac wlacznik jak 15 lat temu. Moze za 20 lat Renault pozwoli Dacii dolozyc element za 1 USD do kazdych silownikow, aby bylo impulsowe podnoszenie/opuszczanie szyb.
maciej_nowaczek - 2017-04-26, 22:12

Dziekuje za info!!
route2000 - 2017-04-27, 08:06

maciej_nowaczek napisał/a:
witam, mam pytanie: czy Dacia Lodgy wersja Laureate koniec 2016 roku powinna byc wyposazona seryjnie w impulsowy podnosnik szyby po stronie kierowcy. U nas wszystkie przelaczniki sa elektryczne - ale i u kierowcy aby otworzyc lub zamnkac szybe trzeba trzymac guzik. W serwisie raczej tego chyba nie zmieniaja. Bede wdzieczny za info!!:)

A jak chcesz to mieć to możesz kupić na niemieckiej stronie LZPARTS bezinwazyjny moduł impulsowego otwierania i zamykania szyby typu P&P.
Albo jak nasz kolega Shrek zrobił domykanie szyb z pilota w Lodgy
Powodzenia.

Docent - 2017-04-27, 08:19

dacialoganmcv napisał/a:
We wszystkich Daciach, oprocz niektorych Dusterow, musisz trzymac wlacznik jak 15 lat temu.


Nie wiem jak inne modele Daci, ale Logan MCV Outdoor z tego roku ma juz domykanie przednich szyb impulsowe.

Michał B24 - 2017-04-27, 08:24

W SS 2017 szyyba kierowcy ma impulsowe sterowanie. Mialem 24 auta na własność, w ani jednym nie było sterowania impulsowego na wszystkie szyby.

szyba kierowcy impuloswa, ma zwiazek z bezpieczeństwem na autostradzie, bo kierowca zamiast trzymać guzik, może się zająć prowadzeniem I płaceniem na autostradzie. Do płacenia trzeba opuscić I podnieść szybę.

eplus - 2017-04-27, 21:59

I jeszcze w Mac Drivie!
W Felce wersja fabryczna active miałem przednie szyby obie impuls, tył korby.

valarauk - 2017-05-12, 13:10

Cześć! odkopuję stary temat gdyż sprawa otwierania szyb w mojej Lodzi jest jedyna kwestia która mnie delikatnie mówiąc irytuje. W związku z tym mam pytanie-czy w nowych(2017) lodziach jest już impulsowe otwieranie szyb? Czy ktoś wie jak i za ile takie coś można zrobić?
Pozdrawiam :-)

shrek - 2017-05-12, 15:29

Zapytaj kolege Route2000, bo juz podawal link do tego modulu.
Nargo - 2017-05-12, 20:15

Hejka.
Ja się przymierzam do zrobienia własnego sterownika do szyb z domykanie okien po zamknięciu.
Podejrzewam, że temat będę męczył aż do zimy z braku czasu.
Na aliexpres zamówione arduino i przekaźniki. Przyjdą to będę odnawiał znajomość z lutownicą.

route2000 - 2017-05-12, 20:56

valarauk, www.lzpatrs.de i tam poszukać modułu komfortowego otwierania szyby. ;-)
Ale to kosztuje sporo.. Taniej to można kupić uniwersalny moduł i samemu przerobić jak ktoś jest kumaty w tej sprawie. Kolega Shrek właśnie to przerabiał w swojej Lodzi.

Nargo, są gotowe moduły do montażu na allegro, kosztują grosze i można samemu zamontować tak jak zrobił Shrek.

shrek - 2017-05-13, 05:38

Nargo napisał/a:
Hejka.
Ja się przymierzam do zrobienia własnego sterownika do szyb z domykanie okien po zamknięciu.
Podejrzewam, że temat będę męczył aż do zimy z braku czasu.
Na aliexpres zamówione arduino i przekaźniki. Przyjdą to będę odnawiał znajomość z lutownicą.


Po co wywazac otwarte drzwi.
http://www.daciaklub.pl/f...er=asc&start=75
Cyba, ze lubisz sie bawic, ale z samym podlaczeniem jest juz troche zabawy a co jeszcze z produkowaniem modulu. Onewcale nie sa takie drogie. No ale twoj wybor.
Bon courage.

valarauk - 2017-05-16, 17:47

Dzięki! Mógłby mi ktoś z was znających język Goethego sprawdzić czy to ten moduł: http://www.lzparts.de/ind...roduct&info=920 ? I czy to będzie pasować pod przełącznik do otwierania 4rech szyb? Bo na filmie widać przełącznik do otwierania dwóch szyb... Trochę się boję że coś zepsuję w nowym aucie więc pewnie i tak do elektryka bym zawiózł chyba że ktoś z was już takie coś montował (nie ten moduł domykania szyb Shreka) i ma prostą (nie niemiecką) instrukcję ;).



route2000 napisał/a:
valarauk, www.lzpatrs.de i tam poszukać modułu komfortowego otwierania szyby. ;-)
Ale to kosztuje sporo.. Taniej to można kupić uniwersalny moduł i samemu przerobić jak ktoś jest kumaty w tej sprawie. Kolega Shrek właśnie to przerabiał w swojej Lodzi.

Nargo, są gotowe moduły do montażu na allegro, kosztują grosze i można samemu zamontować tak jak zrobił Shrek.

shrek - 2017-05-16, 19:48

valarauk modul impulsowego otwietania/zamykania okien to 1 modul na 1-no okno. 39 x 4 = 156 ojro
Podlaczenie do instalacji bardzo proste. Dokladnie w taki sposob jak moj modul z tym wyjatkiem, ze ja przecinalem kable od podnoszenia a ty musisz przecinac od podnoszenia i opuszczania.

route2000 - 2017-05-19, 07:36

Jestem tak cholernie ciekawy, co tam kryje w tym układzie elektronicznym u rumuńskiego producenta . :roll:
To takie małe gówienko, a wiele daje.... ;-)
Aż się kusi by tam zakupić za 203 RON + przesyłka (ok. 196,50 zł bez przesyłki, bo nie wiem ile kosztuje wysyłka do Polski), rozebrać to (jest zgrzane rurką termokurczliwą), tam jakoś "zmałpować" je w całości i je zrobić u siebie. Jestem elektronikiem i nic mi nie jest obca sprawa wykonania tego układu. A może ktoś z kolegów podejmie wyzwanie? :-)
A jak to działa to jest na tej stronie.
Niegłupia sprawa. ;-)

shrek - 2017-05-19, 16:21

Route2000 Tak se siedze i dumam, ze mozna to zrobic kupujac dwa moduly domykania szyb. Jeden zamontowac na domykanie drugi na otwieranie. Sterowanie z centralnego przy drugim nacisnieciu guzika aktywujesz domykanie lub otwieranie.
route2000 - 2017-05-19, 18:56

No własnie, kupić dwa moduły i jak to upakować w boczek drzwi.?
A nie prościej jeden zintegrowany moduł, który pozwala otwierać i zamykać szyby z pilota tak jak pokazałem na stronie rumuńskiego producenta.... I o to mi chodzi. ;-)

shrek - 2017-05-19, 21:37

Zawsze mozna dwa owinac tasma i wtedy bedzie jeden😉
Gasnik - 2017-06-29, 14:54

Ktoś w starym Loganie montował jakieś przełączniki inne niż z R19 (Clio I, Espace tak jak już ktoś wspomniał)? Chcę sobie wstawić impulsowe, ale nigdzie nie mogę znaleźć guzików z R19. Jest za to pełno z innych modeli.

W Clio/Espace występowały oba rodzaje, czy tylko impulsowe? Rozumiem, że impulsowe są wyższe, racja?

Dominus - 2017-06-29, 17:31

Hej, wydaje mi się że jeden z przełączników miałem z Espace. Szukając patrz tych wyższych przełączników, one powinny być impulsowe. (przerabiałem i montowałem w DD)
shrek - 2017-07-02, 14:25

Mam plan jaka dorobic impulsowe otwieranie okien do lodgy/dokker.
Zamowilem juz czesci moze w przyszlym tygodniu (jak znajde czas i jak czesci przyjda)poskladam to i zobacze czy dziala. Calosc okolo 100 zl.
Czy silniki do podnoszenia szyb posiadaja juz same w sobie uklad przeciazeniowy? Wydaje mi sie, ze tak ale wole sie upewnic.

route2000 - 2017-07-03, 08:59

Można spróbować podkładając jakiś np. gumowy przedmiot między szybą a ramą i zamknąć je do oporu i wtedy zobaczyć czy ma przeciążeniówkę (moim zdaniem to pewnie nie ma, bo po zamknięciu światła główne lekko przygasają).
pawel1313 - 2017-07-03, 09:40

Też sądzę że nie ma, próbowałem kiedyś organoleptycznie zatrzymać szybe z tyłu i nic z tego.
shrek - 2017-07-03, 11:03

No to chcecie powiedziec, ze nie ma zadnego zabezpieczenia, przeciazeniowego ani wylacznika krancowego. To dziwne, ze jeszcze nikomu silnik podnoszenia sie nie zjaral.
route2000 - 2017-07-03, 13:46

Bo jak wiadomo, że jak szyba skończyła zamknięcie to odruchowo wyłączamy zamykanie szyby. ;-)
Dymek - 2017-07-03, 14:01

shrek napisał/a:
No to chcecie powiedziec, ze nie ma zadnego zabezpieczenia, przeciazeniowego ani wylacznika krancowego. To dziwne, ze jeszcze nikomu silnik podnoszenia sie nie zjaral.

No nie wierzę! Musi być zabezpieczenie w samym silniku. Nawet w moim starym Tico z 98r silniczki szyb miały przeciążeniowe bezpieczniki działające zresztą bardzo sprawnie. Bez dodatkowego zatrzymywania szyby można było zbadać ich działanie- po zamknięciu/otwarciu szyby i trzymaniu nadal przycisku owszem światła przygasały, ale po chwili było słychać w silniczku cyknięcie i silniczek nie działał przez kilka sekund, po czym cykało znowu i wracał do pracy. W Matizie działa to tak samo.

pawel1313 - 2017-07-03, 14:57

Dymek napisał/a:
Bez dodatkowego zatrzymywania szyby można było zbadać ich działanie- po zamknięciu/otwarciu szyby i trzymaniu nadal przycisku owszem światła przygasały, ale po chwili było słychać w silniczku cyknięcie i silniczek nie działał przez kilka sekund, po czym cykało znowu i wracał do pracy. W Matizie działa to tak samo.

Co rozumiesz pod pojęciem chwili?
Ja próbowałem szybę zatrzymać podczas podnoszenia od dołu do około 75% wysokości i poza zwolnieniem i przygasaniem świateł jechała dalej.... może coś źle sprawdzałem :-?

Gasnik - 2017-07-03, 19:17

Odnośnie starego Logana:

Nie mogę nigdzie znaleźć guzików z 19/21/Clio I/Espace I. Ma ktoś jakieś dobre (i tanie) źródło? Są z Clio 2, Kangoo, ale to chyba nie są te same (zresztą nie mogłem nawet znaleźć jak wyglądają przełączniki z Clio I i Espace I).

Są na eBayu do R19, ale jeden kosztuje 12E. Za tą cenę mógłbym (w teorii) kupić dwa w Polsce...

Tych do Mastera/Mascotta (identyczne jak w R19) też nigdzie nie ma :x

shrek - 2017-07-08, 15:20

Materialy zebrane. Skrzynka psa3 do impulsowego otwierania okien, dwa przekazniki i dwie diody.
Problem jest w tym , ze nie mam jeszcze auta. Jak odbiore auto to dam znac czy dziala(powinno).

shrek - 2017-07-09, 20:43

Dzisiaj zrobilem impulsowe podnoszenie/opuszczanie szyb Lodgy/Dokker dziala.
potrzebujemy dwa przekazniki, dwie diody i skrzynke/ automat z citroena xanti 1 znajdujaca sie w drzwiach kierowcy o nr PSA3 ref: 9610531880
Nizej prezetuje schemat podlaczenia. U mnie dzialalo ale musialem zdemontowas bo mam domykanie szyb i niestey jak podlacze impulsowe domykanie to nie dziala mi domykanie po zamknieciu auta , ale znajde rozwiazanie.
W autach bez domykana szyb dziala bez zarzutow.
Automaycznie otw/zam na jedna szybe.
Potrzebne:
- Dioda 4001 lub 4002 2szt
- Przekazniki ( ja mam Omron G5LE-1-VD 12 VDC )
- Skrzynka domykania drzwi z xanti o nr PSA3 ref: 9610531880
W zalacznikach macie schematy podlaczenia.

Szary na shemacie od przelacznikow podnoszenia szyby to tak naprawde BIALY.
Koszt to okolo 30-40 zl skrzynka psa,przekazniki +diody 10 zl. Chwila roboty i dziala.
Jedna skrzynke mam na zbyciu. jak ktos chce to w przywioze na Zrebice.

route2000 - 2017-07-10, 08:18

BRAWO TY! :-)
Może jakiś filmik, jak to działa..?
Czekam dalsze rozwiązanie domykania szyb z pilota... ;-)

EDIT:
shrek, może spróbuj dołożyć domykanie szyb z pilota, tak jak było na początku, podłączając bezpośrednio do obwodu silnika za pomocą diod, tak by podczas działania którejś z modułu nie płynął prąd do innego modułu tak jak na rysunku... Może się uda??
;-)

Jacek Gliwice - 2017-07-26, 14:28

Czy istnieje jakiś przełącznik z innego modelu, który pasowałby do Logana MCV II, ale bez wycinania w plastiku? Bo jak rozumiem alternatywy na jedno przyciskowe opuszczanie szyb są dwie:
- albo stosowny przełącznik
- albo modyfikacje, które Koledzy opisują

shrek - 2017-07-27, 06:40

route2000 napisał/a:
BRAWO TY! :-)
Może jakiś filmik, jak to działa..?
Czekam dalsze rozwiązanie domykania szyb z pilota... ;-)

EDIT:
shrek, może spróbuj dołożyć domykanie szyb z pilota, tak jak było na początku, podłączając bezpośrednio do obwodu silnika za pomocą diod, tak by podczas działania którejś z modułu nie płynął prąd do innego modułu tak jak na rysunku... Może się uda??
;-)


Nie mam czasu na razie, ale jak znajde to sie pobawie.

Jacek Gliwice napisał/a:
Czy istnieje jakiś przełącznik z innego modelu, który pasowałby do Logana MCV II, ale bez wycinania w plastiku? Bo jak rozumiem alternatywy na jedno przyciskowe opuszczanie szyb są dwie:
- albo stosowny przełącznik
- albo modyfikacje, które Koledzy opisują


Logan 2 tylko rozwiazanie powyzej.

Tombak - 2018-06-13, 21:37

Wracam do tematu sterowania szyb tym razem przednich, z boczków drzwi. Kupiłem przełączniki z nowej wersji sandero prawy od kierowcy i lewy pasażera o ile z lewym nie mam problemu to z prawym jest problem, a mianowicie tak jak to opisał kolega Dymek w temacie Domykanie szyb
Cytat:
Ciekawe jak jest zbudowane impulsowe otwieranie szyb z najnowszych Dacii, w których jest fabrycznie po stronie kierowcy. Jakiś osobny moduł, czy po prostu dedykowany przełącznik? Ale jeżeli całe sterowanie impulsowe zapewnia sam przełącznik szyb, to nic z tego- do starszych modeli się nie nada, bo przełącznik siedzi na drzwiach i jest zupełnie inny.

Czy ktoś to może potwierdzić?

Przełącznik prawy czyli ten podwójny a ściślej ujmując przycisk lewy nie działa a przycisk prawy czyli okno pasażera działa (sprawdzałem przełącznik na sterowaniu szyb tylnych) po podmianie przewodów jest na odwrót lewy działa prawy nie - czyli wychodzi na to że tylko przycisk lewy jest impulsowy?
Czy ktoś montował taki przełącznik od sterowania szyb przednich ponieważ chciałbym go założyć wykorzystując tylko przycisk prawy do sterowania szyby lewej tej od kierowcy ale nie mogę sobie poradzić z podpięciem przewodów.

Dymek - 2018-06-13, 22:44

Mogę tylko potwierdzić, że oczywiście tylko szyba kierowcy działa impulsowo.
Dymek - 2018-06-14, 12:41

Ciągnąc temat dalej- rozebrałem swój podwójny przełącznik z drzwi kierowcy aby sprawdzić co tam siedzi. Przełącznik szyby pasażera to normalny przełącznik z solidnymi wysokoprądowymi stykami, które umożliwiają bezpośrednie sterowanie silnikiem szyby. Natomiast przełącznik szyby kierowcy zbudowany jest na czterech stykach analogicznych jak styki klawiatury w pilotach TV- pola na płytce drukowanej zwierane gumowymi "bolcami" z napyloną warstwą przewodzącą. Poza diodą świecącą LED i dwoma rezystorami 2k4 nie ma tam żadnej elektroniki odpowiedzialnej za "podtrzymanie" opuszczania i podnoszenia szyby.
W związku z tym pod żadnym pozorem nie wolno podłączać bezpośrednio przewodów zasilania silnika szyby do styków przełącznika odpowiadających za szybę kierowcy- skończy się to trwałym spaleniem gumowych styków przełącznika kilkuamperowym prądem silnika.
Tym samym odpowiadam sam sobie na dawne pytanie- impulsowy przycisk na drzwiach kierowcy to tylko element stykowy a sam moduł sterujący silnikiem szyby znajduje się gdzie indziej. Najprawdopodobniej w drzwiach, bo z drzwi w trybie impulsowym słychać pracę jakby przekaźnika. Ponieważ przełącznik szyby kierowcy działa "dwustopniowo", moduł wykonawczy nie jest sterowany czasem przytrzymania przycisku, lecz siłą nacisku- wygląda na to, że sterowanie jest rezystancyjne/ napięciowe. Wyjaśnienie jeśli ktoś nie wie- lekkie wciśnięcie lub pociągnięcie klawisza (do pierwszego oporu) uruchamia tryb normalny przesuwu szyby a wciśnięcie lub pociągnięcie mocniejsze (do końca) uruchamia dopiero tryb impulsowy z samopodtrzymaniem przesuwu szyby. Lekkie wciśnięcie zwiera jedno pole stykowe na płytce a mocniejsze zwiera już dwa.
W wolnej chwili rozkminię może dokładnie schemat przełącznika i lokalizację modułu, na razie nie miałem czasu.
Przy okazji stwierdziłem, że producent zrezygnował z przylutowania czterech metalowych "pinów" złącza przełącznika do płytki drukowanej- końcówki blaszek wchodzą jedynie w metalizowane otwory płytki metodą "na wcisk", więc jest to już potencjalne źródło problemów w przyszłości (widać na zdjęciu). Oczywiście profilaktycznie zalutowałem te punkty. :->

shrek - 2018-06-14, 16:37

Sterowanie impulsowe szyb w dzisiejszych Dacia/Reno leci przez UCH, wiec nic tam nie podlanczajcie bo drogo wyjdzie Was ta impreza.
Dacia/Reno ze stylami wysokopradowymi jak opisywal Dymel nie leca przez UCH, te drugie juz tak i mozna je nawet programowac( ostatnio robilem w Masterze).

Tombak - 2018-06-14, 19:56

Z podłączeniem tego przełącznika odpuściłem sobie wczoraj a przynajmniej z jego lewa stroną tą z elektroniką bo tez go rozbierałem i wygląda tak samo jak u kol. Dymek. Kombinowałem z podłączeniem przełącznika od tylnych szyb bo wygląda tak samo tylko że ma oba wysokoprądowe styki, chciałem wykorzystać tylko przycisk prawy do sterowania szyby lewej ale też odpuszczam bo nie mogę dojść z podłączeniem przewodów. Pomyślałem że zamontuje przełącznik pojedyńczy od sterowania szyb tylnych i tu mam prośbę do kol Dymek czy mógłbym prosić o sprawdzenie ile styków ma lewy tylny przełącznik bo przełączniki przednie mają po 6 styków i jeśli tylny pojedyńczy też ma 6 styków to z podłączeniem nie będzie problemów.
Dymek - 2018-06-15, 08:25

Przełączniki na tylnych drzwiach mają 6 styków i to są takie same przełączniki jak ten w przednich drzwiach po stronie pasażera.
Ale jeśli rozbierałeś ten podwójny, to bez problemu wyczaisz pod które styki się podłączyć jeśli jednocześnie rozbierzesz ten prawy, pojedynczy z drzwi pasażera. Porównawczo.
Rozumiem, że przełączniki podłączasz po prostu równolegle do tych oryginalnych na panelu środkowym? Trochę szkoda montować pojedynczy na drzwiach kierowcy, a może istnieje wersja podwójna przełącznika, ale nie impulsowa?

Tombak - 2018-06-15, 16:32

Dziękuję za sprawdzenie przełącznika o to mi chodziło, będę podłączał równolegle.
Przełącznik od tylnych szyb jest identyczny jak ten impulsowy.
Właśnie z podłączeniem tych styków mam problem, pojedyńczy przełącznik ma 6 styków, 2 styki to podświetlenie przełącznika 4 sterowanie, podwójny tylny przełącznik ma 7 styków 2 podświetlanie 5 sterowanie dwiema szybami czyli sterowanie jedną szybą to 3 styki z czego 1 styk wspólny jest wykorzystywany do sterowania drugiej szyby.
Ten podwójny przełącznik działa na 5 stykach (jedna szyba) a pojedyńczy na 6 stykach i tu mam problem bo przekładając go do przodu zostaje jeden przewód, tak że odpuszczam kombinowanie i kupuję pojedyńczy na stronę kierowcy.

Gasnik - 2018-06-18, 22:08

Kurcze,

Kupiłem zamienniki oryginalnych przełączników od R19, bo oryginalnych nie mogłem znaleźć. Trochę inaczej sobie to wyobrażałem, bo sądziłem że żeby zatrzymać pędzącą do góry szybę, wystarczy wcisnąć drugi raz guzik (tak jak zrobił bebe - wiem że miał oryginały do Logana), a tu okazuje się że środkowe przełączniki otwierają "po staremu", a skrajne górne/dolne całość (impulsowo), i po wciśnięciu guzika drugi raz nie zatrzymują się. Nie chcę rezygnować z możliwości otwarcia tylko połowy okna, więc musiałbym zachować oryginalne obudowy przełączników z R19, tylko słabo to wygląda po włożeniu ich po prostu do konsoli.

Chyba że to moje przełączniki są felerne (zakup na super-portalu aliexpress), i nie powinno to tak działać.

EDIT: A mogłem kupić coś takiego... https://www.ebay.co.uk/it...roAAOSwn7JYE0cy

masterczerwi - 2018-06-20, 13:57

W Loganie MCV (Laureate) 2018 fabrycznie jest zamontowany impulsowy przełącznik opuszczania szyby kierowcy. :mrgreen:
Jak jest w niższych wersjach tego nie wiem.

Dymek - 2018-06-20, 14:18

masterczerwi napisał/a:
W Loganie MCV (Laureate) 2018 fabrycznie jest zamontowany impulsowy przełącznik opuszczania szyby kierowcy...

Coś kolega jest nie na bieżąco z "nowościami" w Dacii... Impulsowe fabryczne weszły ponad rok temu :mrgreen:

masterczerwi - 2018-06-20, 18:29

Gasnik napisał/a:
Kurcze,

Kupiłem zamienniki oryginalnych przełączników od R19...


Po co kombinować skoro można poszukać już dedykowanego przełącznika ?

Gasnik - 2018-06-20, 20:36

masterczerwi napisał/a:
Po co kombinować skoro można poszukać już dedykowanego przełącznika ?


Do Logana PH1 są niedostępne.

m4r10 - 2019-01-30, 00:38

Koledzy, czy ktoś już majstrował z tym przełącznikiem w dusterze (mam wersję ambience)? Do tej pory mi to nie przeszkadzało ale od kilku miesiecy jestem "zmuszony" parkować na parkingu z kartą na abonament i zaczyna mnie denerwować (szczególnie jak jest zimno) trzymanie palca na przełączniku aby zamknąć szybę. Wystarczy sama wymiana przełącznika?
shrek - 2019-01-30, 05:28

Masz wszystko opisane na 5 kartce. Tylko sprawdz czy instalacja jest taka sama.
Pawlo - 2019-08-01, 16:34

Witam kolegów
zakupiłem swoją drugą dacie i mam pytanie bo przeglądnąłem forum i nic z tego nie rozumie. W mojej starej MCV podmieniłem zwykły wyłącznik szyby na impulsowy i działa do dziś ( 12 lat ) :-)
teraz kupiłem dokkera w wersji stepway używany ale miał mieć wszystko i raczej ma tylko nie ma otwierania impulsowego szyb w drzwiach kierowcy. Z tego co widziałem to ostatnio dilerzy się chwalą tym że te nowe mają. A czy u nas nie da się podmienić wyłączników jak za starych dobrych czasów :lol:

shrek - 2019-08-01, 22:40

Nie da sie.
Dymek - 2023-08-29, 10:15
Temat postu: Impulsowe sterowanie wszystkich szyb
Odgrzewam ten wątek, bo jest to niejako jego kontynuacja- jak zrobić aby wszystkie szyby Dacii miały sterowanie impulsowe. Jak wiadomo sterowanie impulsowe mniej więcej od roku 2017 jest w Daciach montowane, ale dotyczy jedynie szyby kierowcy- siłownik w drzwiach kierowcy zawiera w sobie stosowną elektronikę i w związku z tym przycisk sterujący szybą kierowcy ma inną konstrukcję niż pozostałe (ma dwustopniowe styki "sygnałowe" a nie ma wykonawczych- prądowych). Sterowanie pozostałych szyb jest całkowicie "analogowe", realizowane bezpośrednio poprzez styki w przyciskach. I z tego co wiem, w najnowszych modelach Dacii (Sandero/ Jogger, Duster) jest nadal tak samo. Wiadomo też, że za funkcję "one-touch" nie odpowiada żaden wypasiony przycisk, ale sterowanie zawarte jest w samym silniku- podnośniku szyby.
W tym wątku były już ambitne projekty dla elektroników- jak zrobić impulsówkę budując własne sterowanie metodą "na pająka", teraz pójdźmy w drugą skrajność, czyli zakup dedykowanych modułów.
Mimo że jesten elektronikiem, poszedłem na łatwiznę i zakupiłem moduły bezpośrednio z rumuńskiej firmy Dev-car, która była już wymieniana w tym wątku. Są to moduły dla laików, z prostym montażem polegającym na wstawieniu modułu pomiędzy przycisk sterujący szybą a wiązkę. Od strony przycisku moduł ma wyprowadzone przewody z pasującą wtyczką, natomiast wtyczkę wiązki fabrycznej wpinamy bezpośrednio w styki wlutowane w płytkę PCB. Moduł bez problemu mieści się wewnątrz boczku drzwiowego obok przycisku, można go dla wyciszenia owinąć dodatkowo jakąś gąbką a wtyczkę fabrycznej wiązki dla pewności zabezpieczyć przed rozłączeniem trytytką. I tyle montażu- po zamontowaniu uzyskujemy w pełni impulsowe sterowanie szybą, działa rewelacyjnie, zarówno z przycisku przy którym jest zamontowany moduł, jak i z przycisków zdublowanych u kierowcy (na drzwiach kierowcy lub konsoli środkowej). Osobiście jestem bardzo zadowolony z inwestycji, zwłaszcza w przypadku szyb tylnych- jeżeli przewietrzam wnętrze to zazwyczaj otwieram szybę z tyłu. Mam DSSII a więc przyciski tylnych szyb dedykowane dla kierowcy są na konsoli środkowej i aby taki przycisk wcisnąć muszę oderwać ciut plecy od oparcia fotela, więc sterowanie impulsowe skutecznie ułatwia obsługę w czasie jazdy- jeden klik i szyba zamknięta.
Właściwie jedyna wada to koszt przedsięwzięcia- cena modułu (pasującego do każdej Dacii, która ma przyciski na drzwiach, oraz np. Renault Captur) to 50 euro. Chcąc zrobić wszystkie szyby impulsowe potrzebujemy oczywiście trzech modułów, czyli 150 euro. Producent ma w ofercie także moduły z wtyczkami pasującymi do Dacii poprzednich generacji- z przyciskami wbudowanymi na konsolach środkowych.
Załączam zdjęcia pokazujące moduł, oraz sposób jego wpięcia w instalację.

route2000 - 2023-08-30, 10:02

Dymek, jak jesteś elektronikiem to nie odważyłbyś rozebrać tego modułu by zobaczyć jak to jest zrobione..? :->
Ja też jestem elektronikiem i jestem ciekawy co tam jest... pewnie są tam przekaźniki i parę elementów elektroniki...

Dymek - 2023-08-30, 10:32

route2000 napisał/a:
Dymek, jak jesteś elektronikiem to nie odważyłbyś rozebrać tego modułu by zobaczyć jak to jest zrobione..? :->
Ja też jestem elektronikiem i jestem ciekawy co tam jest... pewnie są tam przekaźniki i parę elementów elektroniki...
Spodziewałem się takich pytań :mrgreen:
Oczywiście, to jest jasne- nie byłbym sobą, gdybym się od razu do tego nie dobrał :roll:
Układ jest zbudowany analogicznie jak wszystkie tego typu moduły do szyb, z jakimi się spotkałem. Są istotnie dwa osobne przekaźniki jako elementy wykonawcze, załączające pracę szyby w górę lub w dół, kilka elementów SMD (tranzystorów, diod, rezystorów) jeden elektrolit, zestaw przewlekanych rezystorów tworzących równolegle jeden rezystor dużej mocy (zapewne robią tam za czujnik przeciążeniowy). Widocznym potencjometrem można sobie doregulować ten moment przeciążenia- czyli punkt gdy szyba dotrze do końca lub przeszkody i przekaźnik odpuści. Ja tego nie regulowałem- moduły były idealnie ustawione pod moje szyby. No i jest wreszcie serce układu, czyli odpowiednio zaprogramowany mikrokontroler PIC (konkretnie 12F675). PCB jest dwustronne, więc od bidy dało by się nawet odtworzyć schemat. Zresztą żadna filozofia- każdy kto ogarnia programowanie jest w stanie samemu ogarnąć taki moduł, niekoniecznie na PIC-u. Niestety, akurat jeśli chodzi o układy programowalne, to "nie ze mną takie numery" :lol:

route2000 - 2023-08-30, 12:53

No właśnie, problem jest z układem PIC (programowanie) i z tego powodu dlatego taki moduł kosztuje sporo...
Dymek - 2023-08-30, 14:09

route2000 napisał/a:
No właśnie, problem jest z układem PIC (programowanie) i z tego powodu dlatego taki moduł kosztuje sporo...
Eee tam... jednorazowa sprawa, jak ktoś już ma wsad to już robi później seryjną masówkę. Cena tego bierze się z braku konkurencji i ogólnej dostępności, praktycznie nie ma takich modułów dostępnych w wersji plug&play, obie znane mi firmy które to robią są z Rumunii (ta druga ma na oko ten sam układ elektroniczny, ale na innej płytce i jeszcze drożej, bodajże po 55 euro)... :roll: W obu przypadkach to jest raczej niskonakładowa, chałupnicza produkcja na zamówienie, więc cenią tak żeby coś zarobić, Nie dziwię się. A u Chińczyka nigdzie takich nie znalazłem.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group