DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII
Dział techniczny - kontrolka GAS
gigi303 - 2009-02-17, 21:48 Temat postu: kontrolka GASktoś wie od czego jest ta kontrolka GAS?
od fabrycznej instalacji lpg czy coś innego ???
Posiałem książkę a przypomniało mi się że mnie to ostatnio nurtowało laisar - 2009-02-17, 23:04 Owszem, teoretycznie od fabrycznej instalacji gazowej - ale niekoniecznie LPG, może być także CNG (;gigi303 - 2009-02-18, 08:22 szkoda tylko że przy zakładaniu instalacji w aso kontrolka ta pozostaje bezużyteczna laisar - 2009-02-18, 09:46 Akurat tym razem (; nie jest to zupełnie ich winą - wymagałoby to po prostu... przylutowania odpowiedniej LED-y do płyty elektronicznej tablicy wskaźników, bo fizycznie nie występuje ona do tej pory w żadnej wersji Dacii - całość wygląda mniej więcej tak:
Gdzie powinna być kontrolka GAS chyba wszyscy wiedzą, ale dla łatwego porównania:
Być może teraz, kiedy mają się pojawić modele ze specjalnie przystosowanymi silnikami i fabrycznymi instalacjami gazowymi, fabrycznej zmianie ulegnie także tablica...
(Zdjęcia należą do użytkownika tek ' z francuskiego http://www.forum-auto.com i pochodzą z tematu dotyczącego samodzielnych modyfikacji tablicy wskaźników).robo1973 - 2011-11-12, 13:11 Temat postu: Uruchomienie kontrolki GASCzy ktoś moż mi pomóc i powiedzieć, gdzie znajde się zasilanie kontrolki GAZ na tablicy liczników w DD. Chcę zrobić, żeby kontrolka mi się zapalała przy rzełączy silnik na gaz.laisar - 2011-11-12, 20:28 To "Kurzaczek" w ogóle występuje z tablicą, która zawiera taką kontrolkę? Nie zwracałem jakoś specjalnie uwagi, ale jestem przekonany, że widziałem tylko jedną wersję:
Ale nawet jeśli faktycznie istnieje taka z ową kontrolką, to niestety niekoniecznie oznacza, że faktycznie jest w niej LED-a:
Powyższa tablica jest z MCV-ki, ale wygląda niemal identycznie we wszystkich daciach - zwłaszcza pod względem braku LED...
Natomiast konkretna odpowiedź, to chyba: szara wtyczka P2, pin 11 - linia 3MU, "sterowanie kontrolki usterki układu zasilania gazem".lukka16 - 2011-11-13, 20:27 Witam dołączę się do tej dyskusji i dodaje zdjęcia tablicy z DD benzyna 4WD gdzie takowa jest (GAS) po prawej stronie pod szybkościomierzem poniżej kontrolki świateł przeciwmgielnych.
Dodam że mam założona instalacje LPG od dwóch tygodni, a w serwisie na pytanie dlaczego jest nieaktywna powiedzieli że przewidziana jest dla instalacji fabrycznej.
Wygląda to tak
a w przybliżeniu
maciek - 2011-11-13, 21:00 lukka16, masz ESP ?jackthenight - 2011-11-13, 21:05 Trzeba dolutować diodę LED oraz rezystor 1kom.
Poniżej filmik dodawania kontrolki otwartych drzwi, ale w przypadku kontrolki GAS będzie identycznie, z tym że oczywiście inne miejsce LED-a i rezystora. Do tego należy jeszcze dodać przewód z końcówką do odpowiedniego pin-a wtyczki licznika.
lukka16 - 2011-11-13, 21:58 Nie mam ESP bo Duster ma tylko w wersji diesel 4WDmaciek - 2011-11-13, 22:17 lukka16, wiem, wiem do czasu(już jest dostępne ESP wprawie wszędzie)
raczej do było pytanie dla upewnienia się :Dlaisar - 2011-11-14, 09:08 Czyli jednak jest...
No to tak: na dostępnych mi schematach w ogóle jej nie uwzględniono i nie wiem, czy jedyna różnica to kształt przezroczystej części tablicy, a płyta elektroniczna jest ta sama, czy elektronika też się jakoś różni.
Wydaje mi się jednak, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby płyty były identyczne - w takim przypadku, wg schematów, za kontrolkę obecności wody w filtrze paliwa, umieszczoną w tym samym miejscu, odpowiada pin 4 w szarym wtyku P2, więc analogicznie powinno być względem sterowania kontrolką "GAS".
Pewności jednak nie ma, pozostaje zatem jedynie droga testowa [: - koniecznie się pochwal jeżeli to zrobisz!
Aha - LED-y wcale nie trzeba oczywiście lutować do płyty: można tam po prostu umieścić taką doprowadzoną na odpowiednim niezależnym kablu dwużyłowym, z jedną końcówką podłączoną do źródła sygnału, a drugą - do masy. Pozostaje tylko wymyślić sposób na odpowiednie przymocowanie takiej kontrolki - być może bezpośrednio w plastikowym kanale samego tła tablicy?robo1973 - 2011-11-14, 09:32 Dzięki za pomoc Jak będę miał chwile czasu no i nie będzie mrozów to protestuję. Czy możesz sprawdzić na schemacie gdzie ten pin 4 w kostce P2 idzie dalej? Dobrze było by podpiąć się gdzieś w komorze silnika. Dioda GAZ przynajmniej w nowych wersjach DD powinna być, przecież produkują je z gazem. Mam tak samo jak na zdjęciach kol lukka16
Dzięki i pozdrawiam!!laisar - 2011-11-14, 17:44 Normalnie to przewód od pinu P2-4 leci sobie do komputera wtrysku - ale bardzo prawdopodobne, że w benzyniaku go jednak w ogóle nie ma.
(W wersjach z fabrycznym gazem kontrolka połączona jest za to z komputerem LPG).
A z tego, że istnieje wersja DD z gazem właśnie wcale nie wynika, że we wszystkich dusterach ta dioda jest fizycznie obecna...jackthenight - 2011-11-14, 20:58 Jak koledzy rozbiorą swoje liczniki to zwykłym miernikiem można sprawdzić, który pin wtyczki P2 zapala odpowiednią diodę.
Przełączacie miernik na sprawdzanie rezystancji z piszczkiem, jednym końcem pomiarowym miernika dotykacie na płytce do punktów w jakich miałaby być wasza dioda GAS a drugim końcem dotykacie do pinów we wtyczce P2 - na którymś pinie wtyczki zapiszczy miernik, co będzie oznaczać, że właśnie do tego Pina należy podłączyć sygnał od centralki gazu, aby dana dioda LED się zaświeciła.robo1973 - 2011-11-15, 20:24
jackthenight napisał/a:
Jak koledzy rozbiorą swoje liczniki to zwykłym miernikiem można sprawdzić, który pin wtyczki P2 zapala odpowiednią diodę.
Przełączacie miernik na sprawdzanie rezystancji z piszczkiem, jednym końcem pomiarowym miernika dotykacie na płytce do punktów w jakich miałaby być wasza dioda GAS a drugim końcem dotykacie do pinów we wtyczce P2 - na którymś pinie wtyczki zapiszczy miernik, co będzie oznaczać, że właśnie do tego Pina należy podłączyć sygnał od centralki gazu, aby dana dioda LED się zaświeciła.
Tak oczywiście można sprawdzić rezystancje. Ale ja nie chcę rozwalać wskaźników i dlarego ptytsam bo może ktoś wie gdzie jest podłączenie do diody z komory silnikajackthenight - 2011-11-15, 21:17 Znając realia to diody GAS nie ma w liczniku auta bez fabrycznego gazu.
I to nie tylko diody brakuje, ale również brakuje rezystora 1kom dla tej diody.
Dlatego tak czy siak, będziecie musieli jednak otworzyć te liczniki, podobnie jak na filmiku instalacji diody kontrolki niezamkniętych drzwi, który podałem kilka postów wyżej.laisar - 2011-11-15, 22:42
robo1973 napisał/a:
nie chcę rozwalać wskaźników
Demontaż jest bardzo prosty i nic się nie "rozwala" - a innego pewnego sposobu niż rozmontowanie nie ma.jackthenight - 2011-11-16, 06:38
robo1973 napisał/a:
bo może ktoś wie gdzie jest podłączenie do diody z komory silnika
Raczej jeszcze nikt nie wie - za nowa opcja - na schematach od Dustera nie ma uwzględnionej kontroki GAS.eastcowboy - 2011-11-16, 13:54 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=&feature=player_embedded[/youtube]borik - 2013-05-15, 14:32 http://www.daciaklub.pl/f...1607044#1607044
Endymion napisał/a:
środkowa to kontrolka od LPG (zielona) na liczniku fabrycznie oznaczona jako GAS.
Czy ta kontrolka "gas" pokazuje kiedy samochód jedzie na gazie? Czy wszystkie oryginalne instalacje w loganie powinny tak mieć? Mam logana z oryginalnym gazem ale tej kontrolki nie mam.Endymion - 2013-05-16, 19:36 Tak, kontrolka GAS informuje o pracy na gazie. Nie jest to jednak kontrolka od fabrycznej instalacji gazowej.
Posiadam instalację STAG 300 i wykorzystałem nieużywaną kontrolkę GAS do sygnalizacji pracy na gazie. W puste miejsce wlutowałem zieloną diodę SMD i odpowiedni rezystor. Przeprowadziłem przewód od licznika do przełącznika i kontrolki gazu STAGa.
Dioda na liczniku zapalą się razem z diodą na przełączniku gazu.Karenzo - 2013-11-19, 16:23 Czy ktoś z forum wykonał taką modyfikacje ?Dominus - 2013-11-19, 16:34
Karenzo napisał/a:
Czy ktoś z forum wykonał taką modyfikacje ?
Tak. Kolega Endymion
http://www.daciaklub.pl/f...1607044#1607044Karenzo - 2014-12-27, 20:58 ---leo - 2014-12-28, 01:16 Rzeczywiście, trzeba wyciągać i rozbierać zegary.
Można byłoby wlutować diodę i szukać potem po pinach w kostce, który będzie odpowiedzialny za sygnał "+" zapalający diodę. Ja nie chciałem ingerować w "fabrykę", więc zrobiłem inaczej: dodałem diodę pod kontrolkę "GAS", ale wyizolowałem ją od reszty, podłączając do osobnych, moich dwóch cienkich przewodów. Dodałem oporniczek na jednym przewodzie i podłączyłem do masy, a drugi przewód podpiąłem pod elektrozawór gazowy (pod maską) - do kabla podającego + 12V z centralki do elektrozaworu po naciśnięcia włącznika LPG.
Moje dwa kabelki zasilające diodę (zresztą: nie tylko tę jedną, bo wykorzystałem w różnych celach wszystkie nieaktywne kontrolki) przepuściłem przez płytę drukowaną zegarów. Znajdzie się miejsce na przewiercenie - tylko trzeba to robić ostrożnie, bardzo czysto, osłaniając maksymalnie miejsce wiercenia - bo maleńki opiłek pozostawiony gdzieś na płycie może narobić sporo kłopotu (łatwo zrobi zwarcie i można załatwić całą płytę). Potem kabelki przymocowałem klejem do spodu płyty, żeby dioda nie "latała".
Krótki opis i jakieś fotki znajdziesz w moim wątku o montażu Uniwersalnego Komputera Pokładowego - http://www.daciaklub.pl/f...1642015#1642015Karenzo - 2015-05-01, 10:57 No dobra załóżmy że znalazłem odpowiedni kabel przy włączniki LPG .(są 4 )
Ciągnę kable do zegarów , lutuje diodę . Następnie kable lutuje do do płytki ?
Mam takie pytanie , nie mam aktualnie diody led ale posiadam całkiem sporo taśm ledowych może wytnę jedną sztukę i przylepie do plastiku jak proponował laiser http://www.daciaklub.pl/f...p=107237#107237
Nie rozumiem tylko po co opornik skoro pewnie ledy w przełączniku tez pracują na 12 Veastcowboy - 2015-05-01, 11:38
Karenzo napisał/a:
Nie rozumiem tylko po co opornik skoro pewnie ledy w przełączniku tez pracują na 12 V
if you parallel to LED in the switch, then is original resistance to high load
switch site 15czco - 2015-05-01, 13:40 3,3 V (czerwone, pomarańczowe, żółte maja niższe napięcie pracy 1,8 V - dlatego stosujemy rezystor)Karenzo - 2015-11-25, 04:57 Laiser pisal ze można sprawdzić miernikiem czy dochodzi sygnal pracy na lpg .
Na forum megane pisali że ten sygnał leci przez can .
Jeżeli dobrze rozumiem muszę znaleźć wtyczkę obok rączki klapy i sprawdzić po kolei każdy pin .
Sprawdzenie polega na ustawienie multimetru na piszczenie . Jedna końcówkę wsadzamy do kostki druga do masy (blachy) i w momencie pracy na lpg powinno zapiszczec ?
Na forum megane znalazłem też sposób na montaż bez lutowania ale opiszę go na komputerze bo teraz z telefonu piszecorrado - 2015-11-25, 08:52 A ja dodam , że dla starszych silników benzynowych Dacii (po K+L) jest dział LPG w DDT2000 w ECMach silnika dla instalek fabrycznych i jest tam dużo odczytu możliwych dużo parametrów lpgKarenzo - 2015-12-08, 17:59 Ostatnio pomysł jaki mam to rozebrać guzik lpg i bezpośrednio podłączyć się do leda który informuje o pracy na LPG .
Zostaje pytanie ile taki guzik kosztuje na wymianę w razie czego
Coś takiego tylko znalazłem
http://www.gplmarket.com/...w-tondo-20.htmleastcowboy - 2015-12-08, 19:30 No ist for aeb ecu
you need
LC02 SWITCH GREEN LED 425320000
Renault 251902183R 105 euro + taxKarenzo - 2015-12-08, 20:16 Ok thanks .
There is no way i will touch this switch .
I think the easiest way is connect +12v and - 12v from solenoid vavle to 3mm 12V led .
There is two solenoid vavle in car : on reducer and gas cylinder
Which one you used ?Karenzo - 2015-12-11, 22:46 Sprawa wyglądają tak .
Kabel biegnie wzdłuż przewodów hamulcowych na trytytkach
Są dwa możliwe miejsca do wpięcia . Przy zbiorniku oraz przy serwie ,wszędzie indziej kabel jest schowany .
Ja wpiąłem się przy zbiorniku za pomocą klipsów .Według mojego multi metru na kablu panuje napięcie 13,9 V ale dioda led pracuje ok.
Kupiłem taką na woluemenie działa
http://allegro.pl/listing...qm-hou-1-1-1202
Przeciągnięciem kabel do bagażnika . Aktualnie mam puszczony kabel pod uszczelką lampy .
Potem kabel idzie prostu w dół i do puszki ochraniającą elektrozawór . Kabel oczywiście w peszelu
Nie ma za bardzo do czego teka przewodu przymocować więc wepchałem miedzy nadkole a zderzak .
Czy ktoś wie gdzie przechodzi na zew kabel od czujników cofania ?laisar - 2015-12-12, 00:43
Karenzo napisał/a:
gdzie przechodzi na zew kabel od czujników cofania ?
There is two solenoid vavle in car : on reducer and gas cylinder
Which one you used ?
Both signals are available in the engine compartment.Karenzo - 2015-12-13, 11:57 Mam , gdybym wiedział ile to będzie roboty pewnie bym się nie podjął
Leda dolepiłem do obudowy dość prosto .
Dociąłem i wygiąłem wąsy , potem nóżki potraktowałem kropelką .
Po bokach dolutowałem przewody .
Płytka drukowana nieznacznie odstawała , gdybym robił to drugi raz naciąłbym delikatnie obudowę kontrolki aby płytka nie odstawała . Na płytkę nalepiłem taśmę aby na wszelki wypadek odizolować leda .
Po złożeniu wszystkiego do kupy okazało się że wyświetlacz nie działa , pali mi się check engine i błąd komputera a zegary zwariowały .
Do tego nie działał guzik więc nie można było przeprowadzić kalibracji . Śruby zegarów są z gówno litu bardzo łatwo ukręcić . Guzik udało się naprawić potem zrobić kalibracje , telefonem skasowałem błędy i na razie hula .
Jestem pod wrażeniem że w aucie z 2012 roku można wyjąć zegary i jeździć normalnie .
Nie obeszło się bez ofiar , ucierpiał jeden zaczep od daszka .
Pozostaje kwestia jasności leda w dzień nie przeszkadza ale w nocy kontrolka GAS jest wyraźnie jaśniejsza .
Nie mam pojęcia na razie jak rozwiązać ten problemcorrado - 2015-12-13, 16:23
Karenzo napisał/a:
Pozostaje kwestia jasności leda w dzień nie przeszkadza ale w nocy kontrolka GAS jest wyraźnie jaśniejsza .
Nie mam pojęcia na razie jak rozwiązać ten problem
Proste - np.dołożyć rezystorek ...route2000 - 2015-12-13, 17:05 Albo wpiąć w obwód świateł np. podświetlania, tak aby nastąpiło zmniejszenie napięcia i dioda LED świeciłaby słabiej w nocy. Zrobić malutką automatykę na przekaźniku, że po włączeniu świateł załącza się przekaźnik, który przełącza zasilanie diody LED poprzez rezystor co powoduje zmniejszenie jasności świecenia. DrOzda - 2015-12-13, 17:51 Można też przyciemnic lakierem do paznokci - kilka warstw perłowe aż do uzyskania odpowiedniej światłości. ..laisar - 2015-12-13, 18:13
Wycinamy z tasmy male kwadraciki, ktore posluza do podklejenia denerwujacych nas kontrolek. Jedna warstwa tasmy - delikatne przymglenie kontrolki, dwie warstwy - mocniejsze przyciemninie.
piotr. z - 2015-12-13, 18:29 Karenzo,
wrzuć w obwód zasilający diodę rezystor o wartości 1 lub 1,2 kiloohma.
Myślę, że mniej roboty by było jeśli pociągnąłbyś napięcie do diody od zaworu parownika- wtedy tylko przepuszczenie przewodu przez gródź i zabawa z zegarami.Karenzo - 2015-12-13, 20:59 Problem jest taki że parownik jest schowany , a kable mocno napięte .
Do tego na ścianie grodziowej jest wygłuszenie. (z obu stron )
Według mnie prościej jest ciągnąć kable z butli gdzie mamy dużo miejsca .
Już 6 raz ściągam te plastiki w bagażniku i teraz zajmuje mi to 15 min .
Na początek spróbuje z tym rezystorem , zaletą wpięcia się do buli jest bardzo łatwy dostęp do kabla (pod kanapą )