DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Montaż zaworu nagrzewnicy

loganik - 2009-06-24, 16:12
Temat postu: Montaż zaworu nagrzewnicy
Mam pytanie: Jeśli w układzie chłodzenia/ silnik 1.4MPi, auto bez klimatyzacji/ w miejsce odpowietrznika wstawię zawór przelotowy i odetnę przepływ płynu przez nagrzewnicę, czy nie spowoduje to nagrzewania się s-ka. Moim zdaniem nie/ale poprawi wentylację w środku auta/. Pozdr. Loganik
laisar - 2009-06-29, 13:01

Trochę na pewno spowoduje nagrzewanie silnika - w końcu robocza pojemność układ chłodzenia się się nieco zmniejszy - ale nie sądzę, żeby było to zbyt odczuwalne. Tylko... czy to aby na pewno poprawi wentylację? Bo zasadniczo, jak pokrętło temperatury ustawione jest na minimum, to z wentylacji i tak leci powietrze o temperaturze zewnętrznej - nagrzewnica co najwyżej trochę nagrzewa plastiki wokół siebie, więc wydaje mi się, że przez jej odłączenie zbyt wielkiej różnicy nie będzie.

A ingerencja w ten układ, jest kłopotliwa i pracochłonna... Może lepiej zepsuć sobie jakoś termostat? (;

jurek - 2009-06-29, 20:28

Nie wiem w jaki sposób miałoby poprawić wentylację Loganiku. Natomiast jak jest wyłączone ogrzewanie to zawartość płynu w nagrzewnicy jest martwa, tak więc nie można mówic o zmniejszonej objętosci roboczej płynu. pozdr
loganik - 2009-06-29, 20:28

Masz rację, pomysł chyba pójdzie do kosza :-D jak zobaczyłem cenę takiego zaworku który by mi paswał /62 zł w Castoramie/
loganik - 2009-06-29, 20:46

Pokrętłem zamykamy przepływ powietrza przez nagrzewnicę, ale płyn cały czas przez nią przepływa. W tamtym tygodniu wysiadł mi wentylator podczas stania w korku, temp skoczyła na 6 kresek, spod deski bił cholerny gorąc od nagrzewnicy. Dzięki pomocy jackhenighta awarię usunąłem, proszę o dodanie mu punktu za pomoc :lol:
jackthenight - 2009-06-29, 21:09

Tak nikt nie doda mi punktu.
Załóż Loganik ten temat z tym wentylatorem, ja wstawię odpowiedź i wtedy wystawisz mi punkcik.
Temat na pewno przyda się innym forumowiczom, którym nagle przestanie działać wentylator chłodnicy.

[ Komentarz dodany przez: laisar: 2009-06-29, 23:41 ]
Postulowany temat: Wentylator.

jurek - 2009-06-29, 21:10

To dla mnie nowość, dotychczas widziałem nagrzewnice z zaworem. pozdr
loganik - 2009-06-29, 21:33

Jak twierdzi Laisar, wszędzie widać rękę księgowego, nawet dacia 1310 miała zawór nagrzewnicy.
jackthenight - 2009-06-29, 21:40

Ja we Fiacie UNO też miałem zawór nagrzewnicy, którym regulowało się ilość docierającego gorącego płynu. Regulacji dokonywało się pokrętłem na środkowej konsoli.
W Daci pokrętło też jest, ale reguluje się ilość powietrza :( a nie dochodzącego płynu do nagrzewnicy.

KaS602 - 2009-06-29, 21:42

A jaka to roznica (czy jest ten zawor, czy go nie ma) dla uzytkownika? Kazdy producent z czasem dazy do zmniejszenia kosztow produkcji kazdego elementu...
jackthenight - 2009-06-29, 21:45

Bo jak jest ten zawór to nagrzewnica i rurki do niej dochodzące są zimne.
I chyba innych zalet nie ma.
Natomiast wadą tych zaworów było to, że lubiły się rozszczelnić i wtedy kapało nam w aucie.

KaS602 - 2009-06-29, 21:49

jackthenight napisał/a:
Bo jak jest ten zawór to nagrzewnica i rurki do niej dochodzące są zimne.

Wiekszego znaczenia to chyba nie ma...
jackthenight napisał/a:
Natomiast wadą tych zaworów było to, że lubiły się rozszczelnić i wtedy kapało nam w aucie.

... a uniknieto potencjalnych problemow. To chyba dobrze swiadczy o producencie (IMO). Taniej, a przy okazji lepiej...

laisar - 2009-06-29, 22:45

Jak to się mówi: "to nie wada, to cecha" (: - kol. loganik został sprowokowany do inwencji przez awarię, jakiej doznał. A że coś zawsze się może zepsuć, więc w tym przypadku jest tylko wybór, co byśmy woleli. Ja popieram KaS-a - bardzo bym nie chciał, żeby ciekło mi coś gorącego na nogi w czasie jazdy...
antropolog - 2009-09-23, 12:11

witam!

nie wiem czy to najlepszy wątek, ale skoro już o ogrzewaniu i nagrzewnicy...

ostatnio zauważyłem w moim Logan MCV, że nawet kiedy mam zimny nawiew, to po rozgrzaniu silnika rurki biegnące przy prawej nodze są gorące i nagrzewa się od nich kokpit. powietrze leci zimne przy zimnym nawiewie, jak przekręcę na ciepłe to od razu ciepłe. Nie wiem czy mam to traktować jako luksusowe rozwiązanie , że od razu mogę mieć ciepły nawiew, czy też to , że układ ogrzewania kabiny stale jest nagrzewany jest usterką ?

Beckie - 2009-09-23, 12:19

jackthenight napisał/a:
W Dacii natomiast steruje się obiegiem powietrza, natomiast nagrzewnica zawsze jest ciepła.

A ta ciepła rurka pewnie zasila nagrzewnicę.

EDIT:
Tutaj coś było na ten temat.

KaS602 - 2009-09-23, 13:33

antropolog napisał/a:
Nie wiem czy mam to traktować jako luksusowe rozwiązanie , że od razu mogę mieć ciepły nawiew, czy też to , że układ ogrzewania kabiny stale jest nagrzewany jest usterką


To zaden luksus - tak wyszlo taniej. ;)

antropolog - 2009-09-23, 17:36

dzieki za wyjaśnienia i link do dobrego tematu. Dotąd ( w innych moich autach) nie spotkałem sie z tym, by nagrzewnica sie nagrzewała bez potrzeby. Ciekawe podejście do projektowania samochodów. Najpierw się wystraszyłem, że plastiki ciepłe i coś nie tak.
Pocieszenie - w skodzie Felicji kumpel też tak, okazuje się, ma :]

route2000 - 2018-03-06, 11:32

http://www.daciaklub.pl/f...1751765#1751765
maugu napisał/a:
Czy nowy/stary DD ma zawór oznaczony na rysunku jako nr.6.
Obrazek

Może nie mieć zaworu, ale automatyczna klima steruje przeważnie silnikiem elektrycznym klapkami ciepłe-zimne powietrze tak jak w innych autach.
Zawór jest najczęściej stosowany w autach wyższej klasy. ;-)

maugu - 2018-03-06, 12:20

route2000 napisał/a:
.....
Zawór jest najczęściej stosowany w autach wyższej klasy. ;-)

Ja wiem – tylko, że to koszt ok 50-100zł, a dla informacji prawdopodobnie w DD komora wymiennika nie jest izolowana. To taka funkcja „na złość” o której pisał Prezes ( i podobnie jak przy spinaczach nie chodzi o te drobne oszczędności dla fabryki na zaworze.
I tu pytanie - może warto to dołożyć by mieć tak jak w samochodach o których piszesz.

laisar - 2018-03-06, 14:32

maugu napisał/a:
Czy nowy/stary DD ma zawór oznaczony na rysunku jako nr.6

Nie.

maugu - 2018-03-06, 15:22

Jak będę miała chwilkę to napiszę moje przemyślenia (uzasadnienie) dla montażu w/w zaworu, przede wszystkim dla tych, którzy nie kupują opcji z klimatyzacją, ale i innym też może się przydać - podniesie sprawność układu.
laisar - 2018-03-06, 17:20

maugu napisał/a:
(uzasadnienie) dla montażu w/w zaworu

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2197
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2448

Podchodziłem do tematu 2 razy, bo ciepła nagrzewnica w upały to rzeczywiście słaby pomysł, ale to nie może być zwykły zawór, tylko potrzebny jest trójdrożny (albo do razu typu H). A z takimi jest problem z dostępnością oraz miejscem na nie i sterowaniem...

gwidon - 2018-03-06, 20:19

Panowie to o co chodzi z tym zaworem? bo już wyleciałem z tematu. To dobrze czy źle że go nie ma bo zamówiłem wersje prestige z automatyczną klimatyzacją ... w czym leży problem :)
eplus - 2018-03-06, 20:22

W Polonezie zawór na wodzie był!
arnold - 2018-03-06, 20:28

Nie w każdym polonezie. Ale w MR 93 wyrzucono zawór na zewnątrz. Można na siłę taki zastosować, ale tylko ręczne sterowanie wchodzi w grę. Teraz każdy samochód popularny nie ma odcinanej nagrzewnicy do w lato zdarza sie czuć.
maugu - 2018-03-06, 23:35

laisar napisał/a:
... oraz miejscem na nie i sterowaniem...

No tak, tu zupełnie nie mam pojęcia ile tam (w DD) jest miejsca.
Sam zawór nie jest drogi.
https://www.noweczesci.pl...towane-w-autach

laisar - 2018-03-07, 01:20

maugu napisał/a:
zawór nie jest drogi

Rzecz nie w cenie, ale właśnie w dopasowaniu do reszty układu - bo miejsca niby jest sporo (u mnie, w nowym dusterze to się dopiero okaże), ale zawory projektowane pod inny przebieg przewodów po prostu nie dawały nadziei na porządny montaż.

(A zalinkowany jest dodatkowo sterowany podciśnieniowo - a to zuoooo...).

Lajkonik - 2018-03-07, 07:15

maugu napisał/a:
No tak, tu zupełnie nie mam pojęcia ile tam (w DD) jest miejsca.
Sam zawór nie jest drogi.
https://www.noweczesci.pl...towane-w-autach

A może taniej?
Zawór zwrotny

maugu - 2018-03-07, 09:34

Jeszcze na sekundę o tym zaworze.
Mój post to takie zasygnalizowanie problemu - braku możliwości odcięcia wymiennika wewnątrz kabiny. Jest to problem, ponieważ jest on umieszczony w niespecjalnie izolowanej komorze wymiennika/mieszacza (nagrzewającego się do 90º lato-zima) i sterowany delikatnymi klapkami o wątpliwej szczelności. To powoduje rozgrzewanie się latem kokpitu i wnętrza kabiny do nieakceptowalnych temperatur, pomimo skręcenia gałki mieszacza na „zimno”. Taka konstrukcja oczywiście rodzi przymus (popyt) kupna samochodu z klimą i taki zabieg inżynierski jest jakoś tam marketingowo zrozumiały, ale dla nas forumowiczów niekoniecznie akceptowalny. Oczywiście ingerencja w obieg chłodzenia wymaga trochę wprawy i pewnie może być „nie lubiana” przez producenta i ASO, ale nie przypuszczam by była szczególnie problemowa, ponieważ każde LPG w niego ingeruje.
Wysterowanie zaworu może się odbywać ręcznie poprzez nurkowanie do wnętrza komory silnika na początku i na końcu lata (wersja najtańsza) - dla zaworu ręcznego, lub elektrycznie poprzez dodatkowy przełącznik, albo też podciśnieniowo. Ten wariant można by było wykorzystać tylko w samochodach w których klapki nawiewów i mieszacza tak są sterowane. W przewód pneumatyczny otwierający klapkę „ciepło” wmontować trójnik i dalej do zaworu. To powodowałby automatyczne otwarcie zaworu w momencie otwarcia klapki „ciepło”. To tyle teoria. Nie wiadomo czy zadziała, ponieważ nie wiem czy w DD jest sterowanie podciśnieniowe (w moim samochodzie tak jest) i nie wiadomo jakie parametry podciśnienie są potrzebne do sterowania tego konkretnego zaworu. Ale nie jest do niemożliwe do ustalenia. Generalnie zawory oparte o siłowniki elektryczne są łatwiejsze w montażu.
Co można dodatkowo w samochodzie zrobić ingerując w obieg chłodzenia/grzania to już zbyt obszerny temat bym go tutaj wywoływała, a nie chcę sprawdzać odporności moderatora na wprowadzanie pobocznych wątków. I tak już dużo z tym zaworem tu nabałaganiłam.

piku - 2018-03-07, 11:49

W ogóle nie rozumiem kwestii zaworów, ale mam taką obserwację: w kabinie pod nogami kierowcy (od strony konsoli środkowej) jest metalowa rura, która jest bardzo gorąca podczas jazdy, nawet gdy działa klima (aż się bałem o nogi podczas jazdy w sandałach i zgłosiłem to w ASO), zatem mam chłodzenie z układu chłodzenia/klimatyzacji i grzanie nóg od dołu od strony konsoli.
maugu - 2018-03-07, 11:58

piku napisał/a:
... w kabinie pod nogami kierowcy (od strony konsoli środkowej) jest metalowa rura, która jest bardzo gorąca podczas jazdy, nawet gdy działa klima (aż się bałem o nogi podczas jazdy w sandałach i zgłosiłem to w ASO), zatem mam chłodzenie z układu chłodzenia/klimatyzacji i grzanie nóg od dołu od strony konsoli.

Właśnie o tym mówię, mamy wewnątrz kabiny kaloryfer o temp 90'C który grzeje zawsze nawet latem, schowany za cienkie plastiki.

piku - 2018-03-07, 12:00

maugu napisał/a:
schowany za cienkie plastiki.


U mnie to jest na wierzchu, nie schowane - obawiałem się poparzenia (choć faktycznie stopa tam nie sięga).

Marek1603 - 2018-03-07, 12:10

A włożyć tą rurkę do otuliny jak do centralnego ogrzewania i już nie będzie grzała.
piku - 2018-03-07, 12:57

Marek1603 napisał/a:
A włożyć tą rurkę do otuliny jak do centralnego ogrzewania i już nie będzie grzała.


Serwis (ASO) nie chciał tego zrobić.

mekintosz - 2018-03-08, 02:13

W sandero 2009 1.5 dci też rurki grzeją się i co z tego, skoro nawiew na nogi kierowcy jest spieprzony i w duże mrozy marną stopy. Pasażer ma nawiew lepiej skierowany i bardziej wydajny. Jak w nowym Dusterze grzanie stóp kolegi Prezesa ;-) ?
gwidon - 2018-03-08, 09:40

Panowie a jak się właśnie sprawa ma w nowym dusterze? czy takowa rurka między pedałami też występuje ?
piku - 2018-03-08, 11:03

gwidon napisał/a:
Panowie a jak się właśnie sprawa ma w nowym dusterze? czy takowa rurka między pedałami też występuje ?


Ona nie jest między pedałami, tylko od strony konsoli środkowej, przy prawej stopie (w wersji dCi 110 KM 4x4 z 2012 r.). Nie wiem, jak w nowym modelu, bo nie sprawdzałem. W sumie, ona nie przeszkadza, choć pewnie wpływa na sprawność chłodzenia latem.

laisar - 2018-03-08, 11:31

maugu napisał/a:
czy w DD jest sterowanie podciśnieniowe

Nie - cięgnami, tylko wersje z automatyczną klimatyzacją mają serwomotory elektryczne.

(I dobrze, pneumatyka jest... upierdliwa).


piku napisał/a:
Marek1603 napisał/a:
włożyć tą rurkę do otuliny

Serwis (ASO) nie chciał tego zrobić.

Samodzielne ingerencja nic nie zepsuje ani nie anuluje gwarancji...

...Ale można też zamontować fabryczną osłonę - nr 7:


687699907R albo 8200751738, nie znam jednak ceny.


mekintosz napisał/a:
nawiew na nogi kierowcy jest spieprzony i w duże mrozy marną stopy

(To nie jest problem nawiewu, ale opiszę w osobnym temacie).


gwidon napisał/a:
rurka między pedałami też występuje ?

W żadnej dacii nie ma żadnej rurki między żadnymi pedałami - wspomniana powyżej biegnie od grodzi, wzdłuż i nad brzegiem kanału środkowego, po prawej stronie pedału gazu:


piku - 2018-03-08, 11:36

I te osłony to na tę rurkę? To bym chyba wziął. Ale czy to pomoże na grzanie koło nóg? chyba a nie, bo gdzie ma się ciepło podziać...
laisar - 2018-03-08, 11:40

piku napisał/a:
czy to pomoże na grzanie koło nóg?

Zawsze trochę, ale bardziej na cykora przed oparzeniem (chociaż nie znam żadnego takiego przypadku).

piku - 2018-03-08, 11:55

laisar napisał/a:
piku napisał/a:
czy to pomoże na grzanie koło nóg?

Zawsze trochę, ale bardziej na cykora przed oparzeniem (chociaż nie znam żadnego takiego przypadku).


Otóż to - ja trafiłem na te rurę ręką, gdy coś chciałem sprawdzić (już nie pamiętam co). Stopą nigdy. Więc straciłem zainteresowanie tematem, ale mam świadomość, że grzeje nawet gdy chłodzę klimą.

Dymek - 2018-03-08, 12:16

Obmacajcie sobie w lato tunel- podłogę nad układem wydechowym, to przestaniecie tak narzekać na źródło ciepła w postaci nagrzewnicy... ;-) Ogrzewanie podłogowe działa niechcąco w każdym samochodzie.
maugu - 2018-03-08, 13:16

Dymek napisał/a:
...Ogrzewanie podłogowe działa niechcąco w każdym samochodzie.

W zasadzie jakby tak pociągnąć pod nogi pasażerów z tyłu - to zimą jak znalazł. Klima dwustrefowa. Natomiast dla dostawców pizzy - można by ogrzewać bagażnik :)
A na poważnie - wyprowadzenie obiegu ciepła z kabiny to nie tylko poprawa komfortu i sprawności chłodzenia latem, ale też możliwość lepszego (szybszego) dogrzewania LPG wtedy gdy nie grzejemy wnętrza, no może dla diesla też by się przydało trochę szybsze dogrzewanie.

michele - 2018-03-08, 14:20

No w listopadzie kiedyś wracałem z DE do Polski i kupiłem trochę czekolad. Zapakowałem je w W202 pod podłogę obok aku w bagażniku (prawa strona), bo myślę, sobie, że z lewej jest rura wydechowa i mogą się stopić. Okazało się, że mimo to, czekolady po ponad 1000km jazdy były potopione... To tylko pokazuje, jak rura wydechowa grzeje otoczenie.
maugu - 2018-03-08, 15:57

michele napisał/a:
... To tylko pokazuje, jak rura wydechowa grzeje otoczenie.

To masz fajnie. Ja jak czasami wypadam na 1 dzień na narty to po dojechaniu pod górkę (wyciąg) i wyjęciu butów z bagażnika marzę o ogrzewanym kufrze.

wojtek013 - 2018-03-08, 22:09

Taka uwaga.
Zagazowani po ewentualnym montażu tego zaworu, powinni zweryfikować wpięcie reduktora w instalację "wodną".

maugu - 2018-03-09, 13:50

wojtek013 napisał/a:
Taka uwaga.
Zagazowani po ewentualnym montażu tego zaworu, powinni zweryfikować wpięcie reduktora w instalację "wodną".

Tak, pisał o tym moderator - zawór trójdrożny, no i taki by-pass omijający nagrzewnicę prosto do reduktora(parownika).

shrek - 2018-03-10, 06:41

maugu napisał/a:
marzę o ogrzewanym kufrze.

To nie problem. Montaz webasto ( suchego) z nadmuchem w bagazniku zalatwia sprawe.

Co do zaworu nagrzewnicy mozna zastosowac 2 elektro zawory i bipass nagrzewnicy. Zasterowac to mikro- stykiem przy pokretlach panelu klimy, recznie lub temperaturowo.

maugu - 2018-03-10, 13:58

Tak, docelowo masz rację - webasto, ale dla mnie
okazjonalnie to chyba i to wystarczy;
http://allegro.pl/elektry...duct&bi_m=reco&

piku - 2018-03-10, 14:13

Dziwna ta dyskusja. Gdybym chciał mieć ciepłe buty narciarskie, stawiałbym je za (lub pod) siedzeniem kierowcy (lub sąsiednim), a gorący nawiew ustawiał (przynajmniej częściowo) na nogi. Sprawa załatwiona.
Znacznie większym problemem jest przegrzewanie się kabiny, bagażnika i schowków latem. Mój sposób na odrobinę chłodu dla przedmiotów, które tego potrzebują to znów to samo "magiczne miejsce" za (i pod) fotelem kierowcy. zauważyłem, że wystarczy położyć siatki z zakupami właśnie tam, a następnie nakryć kocem/śpiworem (zwykle latem wożę koc, zimą także śpiwór) i można zostawić zakupy na jakiś czas nie ryzykując, że np. masło się rozpuści. Problem pojawia się, gdy podróżujemy we czworo, bo to "magiczne miejsce" jest zajęte...W tej sytuacji drugim takim miejsce jest dno bagażnika także odizolowane od wpływu gorącego powietrza przy pomocy solidnych izolatorów typu koc czy śpiwory.

maugu - 2018-03-11, 09:03

piku napisał/a:
Dziwna ta dyskusja. Gdybym chciał mieć ciepłe buty narciarskie, stawiałbym je za (lub pod) siedzeniem kierowcy (lub sąsiednim), a gorący nawiew ustawiał (przynajmniej częściowo) na nogi. Sprawa załatwiona.

Jak jedziesz sam to tak.

laisar - 2021-07-07, 12:17

Doktoryzuję się właśnie z zaworów i oto opcje pasujące do logana I:


- Opel/GM - https://allegro.pl/oferta/opel-astra-f-omega-b-vectra-a-b-zawor-nagrzewnicy-4949000763

Zawór trójdrożny, więc wstawia się go w przebieg węża doprowadzającego wodę do nagrzewnicy, a wyjście powrotne przez trójnik do odprowadzenia z nagrzewnicy.

Wada: sterowanie - jak odpowiadałem wcześniej kol. maugu, pneumatyka jest upierdliwa, trzeba by podpinać się do przewodu podciśnienia, ciągnąć 2 wężyki do kabiny i znaleźć odpowiedni przycisk (znalazłem... jeden, z astry f, dostępne tylko używane).


- Ford I - https://allegro.pl/oferta/zawor-nagrzewnicy-ford-transit-06-mk7-klimatyzacja-6986457617

Zawór czterodrożny, dzięki czemu jego montaż jest najprostszy i polega na zainstalowaniu w ciągu obu przewodów nagrzewnicy.

Wada: jak u Opla - sterowanie podciśnieniowe...


- FIAT/Citroen - https://allegro.pl/oferta/fiat-ducato-citroen-jumper-99-06-zawor-nagrzewnicy-10147218446

Zawór czterodrożny, ale w przeciwieństwie do pierwszego fordowskiego trzeba by pokombinować z przebiegiem węża powrotnego z nagrzewnicy.

Sterowany cięgnem - dla jednych przeżytek, dla innych dobra stara sprawdzona technika, ale za to dałoby się zintegrować z istniejącym pokrętłem temperatury, co jest zaletą.


- Ford II - https://allegro.pl/oferta/ford-fiesta-puma-transit-94-ka-zawor-nagrzewnicy-4949000863

Zawór czterodrożny, jako jedyny sterowany elektrycznie - dzięki czemu oprócz prostej instalacji na wężach można także łatwo zamontować jakiś przycisk sterujący i poprowadzić kable z kabiny do komory silnika.

Wada: spory rozmiar i waga, konieczność przycięcia plastikowych zaczepów, których raczej nie się wykorzystać do montażu, przeciętna żywotność (sporo wpisów na różnych forach o problemach).


Niestety, żadna z wersji nie jest na tyle dobra, żebym zdecydował się na natychmiastowy montaż...

yurec1st - 2021-08-24, 15:04

Nie wystarczy wodny zawór kulowy na wlocie do nagrzewnicy?
Sterowany ręką.

laisar - 2021-09-01, 01:18

yurec1st napisał/a:
Nie wystarczy wodny zawór kulowy na wlocie do nagrzewnicy?

Nie.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group