Nurtowało mnie to, więc poszukałem i chyba mogę rozwiać Mamertowe wątpliwości (:
MR390X9017B000 napisał/a:
Engine coolant temperature management
The engine cooling system is ensured by one or two fan assemblies (depending on the vehicle equipment) controlled by the injection computer.
To ensure cooling, with the engine running, GMV1 is activated when the coolant temperature exceeds 113 ˚C and stops when it drops below 102 ˚C. GMV2 starts when the coolant temperature exceeds 115 ˚C and stops when it drops below 113 ˚C.
With the engine off, only fan assembly 1 may be activated to provide the anti-percolation function (if engine is stopped when very hot). The anti-percolation function is active with the ignition off for a determined period. During this time, fan assembly 1 is switched on if the coolant temperature exceeds 113 ˚C and is switched off when it drops below 95 ˚C.
Czyli wentylator chłodnicy działa jednak "bez kluczyka", choć tylko na niższym biegu.
Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG Pomógł: 11 razy Dołączył: 10 Paź 2010 Posty: 1103 Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-10-29, 07:47
wg mnie ten wskaznik cyfrowy jest do bani jesli bylo na dworze bardzo cieplo i przegonilem autko w trasie a potem gdy czekałem aż turbina ostygnie włączył się wentylator chłodnicy a na wyswietlaczu cały czas widniały 4 kreski to wg mnie jesli temp dochodzila do ponad 100 stopni to powinno sie zapalic 6 kresek
_________________ Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
Inżynierowie Dacii zrobili to w taki sposób, bo uważali, że tak właśnie będzie dobrze - ale jeśli ktoś się z tym nie zgadza, to zawsze przecież można sobie przerobić albo wymienić ów wskaźnik.
Dane o temperaturze dostępne są na linii 42A, łączącej pin A czujnika temperatury w bloku silnika z pinem nr 12 czarnej wtyczki przy tablicy instrumentów, w postaci następującej rezystancji:
50 to 80 ºC = 927 Ω < X < 825 Ω
80 to 105 ºC = 300 Ω < X < 273 Ω
105 to 115 ºC = 136 Ω < X < 124 Ω
> 115 ºC = 103 Ω
Czyli chyba dość łatwo byłoby zmodyfikować sygnał tak, by wskaźnik cegiełkowy (lub dodatkowy) pokazywał to, co samemu się chce [:
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-11-01, 00:40, w całości zmieniany 1 raz
To ten czujnik ma ch-kę schodkową, przez 25 stopni rezystancja zmienia się około 10%, po czym o stopień dalej spada o ponad 50% Jeśli nikt nic nie pochrzanił w tym manualu, to obawiam się, że więcej informacji się nie uzyska - do konkretnej rezystancji można przypisać jeden z 4 przedziałów temperatury...
Pod "modyfikację sygnału" podpada też oczywiście wymiana samego czujnika na inny - ja się na tym nie znam, po prostu podałem, jak jest fabrycznie, i wyrażam przekonanie, że da się z tym coś w ogóle zrobić, jeśli chcieć. Hwgh! [:
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-11-01, 00:39, w całości zmieniany 2 razy
Ja coś chyba odstaję od profilu przeciętnego forumowicza-dłubacza. Bo nie poprawiam czegoś, co dobrze działa (tzn. silnik jako całość, mam benzynę i 4 cegły mam po 10 minutach). A w Maluchu nie było termometru i nigdy się nie przegrzał.
Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG Pomógł: 11 razy Dołączył: 10 Paź 2010 Posty: 1103 Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-11-01, 11:55
eplus napisał/a:
Ja coś chyba odstaję od profilu przeciętnego forumowicza-dłubacza. Bo nie poprawiam czegoś, co dobrze działa (tzn. silnik jako całość, mam benzynę i 4 cegły mam po 10 minutach). A w Maluchu nie było termometru i nigdy się nie przegrzał.
chlodzenie ciecza a powietrzem to dwie rozne sprawy w maluchu sie nawet wywalalo termostat i nic sie nie dzialo po za brakiem ogrzewania np w seicento nie ma w ogole wskaznika temp tylko kontrolka w razie bardzo wysokiej temp
_________________ Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
Ja coś chyba odstaję od profilu przeciętnego forumowicza-dłubacza. Bo nie poprawiam czegoś, co dobrze działa (tzn. silnik jako całość, mam benzynę i 4 cegły mam po 10 minutach). A w Maluchu nie było termometru i nigdy się nie przegrzał.
chlodzenie ciecza a powietrzem to dwie rozne sprawy w maluchu sie nawet wywalalo termostat i nic sie nie dzialo po za brakiem ogrzewania np w seicento nie ma w ogole wskaznika temp tylko kontrolka w razie bardzo wysokiej temp
W Jaguarze XF również jest tylko kontrolka... Motoryzacja cofa się w rozwoju...
Ostatnio zmieniony przez wojtek_pl 2011-11-01, 12:43, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG Pomógł: 11 razy Dołączył: 10 Paź 2010 Posty: 1103 Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-11-02, 08:24
Cendra napisał/a:
Tylko ja bym chciał, żeby do tego w silnikach z turbo montowali wskaźnik temp oleju :)
zgadzam sie z toba wskaznik temp oleju bardzo by sie przydal i tu mi sie nasuwa pytanie czy jesli zmienimy termostat na inny o wyzszym progu temp otwarcia czy to nie spowoduje takze zwiekszenia temp oleju??
_________________ Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
Niestety wszędzie piszą że współczesne Diesle są niedogrzane, ja specjalnie dzisiaj zwróciłem uwagę ( - 10 ) normalnie mam 4 cegiełki po 4 km, dzisiaj - po 6 a więc benzyna OK
Ostatnio zmieniony przez laisar 2012-01-30, 18:45, w całości zmieniany 2 razy
Niestety wszędzie piszą że współczesne Diesle są niedogrzane,
Moim zdaniem to zwykłe brednie piszą - jakim cudem ma się niedogrzewać silnik, który generuje temperatury rzędu kilkuset stopni?
Silnik diesla ma wysoką sprawność, ale wciąż jest to mniej niż 50%, a do tego tylko w warunkach optymalnych - czyli zapewne wyłącznie w trakcie gwałtownego przyspieszania.
Problem wynika wyłącznie z kijowego termostatu, który zresztą zamierzam reklamować do skutku, bo w końcu co mnie obchodzi że w Rumunii zawsze świeci słońce ;P
I, kontynuując ten okropny offtop, zachodzę w głowę czemu nie wykorzystuje się wymienników ciepła celem uzyskania ciepła do ogrzewania samochodu z układu wydechowego (może jest jakiś powód znany inżynierom, a nieznany ignorantowi ), co na chłopski łeb powinno przynosić natychmiastową produkcję ciepła w środku.
Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lip 2010 Posty: 1591 Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2012-01-30, 11:53
Termostaty takie same dają do tych silników w Renault i w Nissanie, także nie powinieneś za to winić Rumunii, gdzie nawiasem mówiąc są większe mrozy niż u nas ( góry i bliżej kontynentu azjatyckiego) Sprawność współczesnych diesli jest większa niż benzynowych, więc produkują mniej odpadowego ciepła, że w ogóle produkują nie zaprzeczam. Jednak nie wymieniamy termostatu i chłodnicy jak opon, w związku z tym trzeba wyśrodkować układ i dlatego przy większej sprawności silnika konstruktorzy wybierają niedogrzanie w zimie zamiast przegrzania latem - lepiej ryzykować większe spalanie zimą niż zagotowanie i uszkodzenie silnika latem. Dotyczy to wszystkich diesli z bezpośrednim wtryskiem, droższe firmy próbują problem rozwiązać instalując dodatkowe ogrzewanie w samochodzie ( elektryczne lub typu Webasto), gdyby wystarczył dobrze dobrany termostat to żadna firma by się w to nie bawiła.
Oczywiście w Dacii może być to większy problem - z tego powodu że do dużego gabarytowo samochodu montują niezbyt mocne silniki - ale w końcu ma to być tanie, można kupić auto wielkości MCV z silnikiem np 2o0KM i ten powinien być dogrzany - miałem 200km w BMW E34 kombi i grzało jak trzeba - niestety spalanie było odpowiednie do tego - nie schodził z 13l.
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2012-01-30, 11:57, w całości zmieniany 1 raz
Rumunia połozona jest w strefie klimatu umiarkowanego ciepłego lub suchego np. Dobrudża.
Temperatura powietrza
Rok I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII
Bukareszt 11° -1,1° 0° 5,5° 11° 16,5° 19,8° 22° 21,4° 17,6° 11,6° 4,4° 0,5°
Mangalia 11,6° 1,6° 2,2° 5° 9,9° 15° 19,2° 21° 21° 18,1° 13,2° 7,6° 3,8°
Fagaras 8,2° -4,4° -3° 4,5° 8,8° 13,8° 16,5° 18° 17,6° 14,3° 8,9° 2,7° -1°
Dla porownania w Polsce Średnia temperatura w lecie waha się pomiędzy 16,5 °C a 20 °C, w zimie – między -6 °C a 0 °C. Średnia roczna temperatura powietrza w Polsce wynosi 7-9 °C (poza obszarami górskimi)...
Jednak Rumuni maja cieplejszy klimat niz my ale nasze dziewczyny sa chyb najbardziej gorace na swiecie
Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate Pomógł: 12 razy Dołączył: 22 Mar 2009 Posty: 1889 Skąd: lubelskie
Wysłany: 2012-01-30, 13:01
PiotrWie napisał/a:
Niestety wszędzie piszą że współczesne Diesle są niedogrzane ...
Nie nie dogrzane, tylko rozgrzewają sie nieco wolniej niż benzyna. Wolę mieć cieplej nieco później za 5l/100km, niż wcześniej ciepło, za 7,5-8,5l/100km.
Ostatnio zmieniony przez krakry1 2012-01-30, 13:01, w całości zmieniany 1 raz
Zastanawiam się jaki wpływ na spalanie ma objętość płynu chłodniczego - pewnie marginalny, ale ostatecznie płyn też musi się nagrzać i teoretycznie można by utrzymywać go na minimalnym dopuszczalnym poziomie ;P
Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lip 2010 Posty: 1591 Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2012-01-30, 15:57
czarli napisał/a:
Tak na marginesie
Rumunia połozona jest w strefie klimatu umiarkowanego ciepłego lub suchego np. Dobrudża.
Temperatura powietrza
Rok I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII
Bukareszt 11° -1,1° 0° 5,5° 11° 16,5° 19,8° 22° 21,4° 17,6° 11,6° 4,4° 0,5°
Mangalia 11,6° 1,6° 2,2° 5° 9,9° 15° 19,2° 21° 21° 18,1° 13,2° 7,6° 3,8°
Fagaras 8,2° -4,4° -3° 4,5° 8,8° 13,8° 16,5° 18° 17,6° 14,3° 8,9° 2,7° -1°
Dla porownania w Polsce Średnia temperatura w lecie waha się pomiędzy 16,5 °C a 20 °C, w zimie – między -6 °C a 0 °C. Średnia roczna temperatura powietrza w Polsce wynosi 7-9 °C (poza obszarami górskimi)...
Jednak Rumuni maja cieplejszy klimat niz my ale nasze dziewczyny sa chyb najbardziej gorace na swiecie
Klimat w calości tak - ale tereny górskie z górami dochodzacymi do 2500 zdecydowanie bardziej rozległegłe niz w Polsce i tam bywaja całkiem solidne mrozy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum