Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2019-11-09, 18:33
wskaźnik / temperatura silnika / płynu chłodzącego (cegiełki
Autor Wiadomość
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-10-28, 20:12   

A dawniej komputer był w ogóle niepotrzebny - stykowy czujnik w chłodnicy załączał po prostu wentylator... :mrgreen:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-10-28, 20:43   

Dawniej, nie dawniej, w modelach od CLIO włącznie, a także w innych markach aut, taki termostat elektryczny wentylatora wystepuje.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-28, 22:38   

Lukas87 napisał/a:
jak sie nie myle sa dwa w bloku a drugi w chlodnicy :?:

Nie, ino jeden - w bloku.



jackthenight napisał/a:
jeśli przy wyłączonej stacyjce podawane jest napięcie na czujnik temperatury płynu chłodzącego

Czujnik jest podpięty do kompa wtrysku, więc j.w. - fizycznie pewnie możliwe, a jak jest naprawdę to trzeba by sprawdzić.



eplus napisał/a:
stykowy czujnik

Jeśli bimetaliczny, to mam jak najgorsze wspomnienia... (Ale fakt, niemotoryzacyjne <; ).
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-10-28, 22:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2011-10-28, 22:40   

laisar napisał/a:
Jeśli bimetaliczny

Ostatnio mnie uświadomiona, że właśnie takowy mają silniki renault
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-28, 23:05   

Nurtowało mnie to, więc poszukałem i chyba mogę rozwiać Mamertowe wątpliwości (:

MR390X9017B000 napisał/a:
Engine coolant temperature management

The engine cooling system is ensured by one or two fan assemblies (depending on the vehicle equipment) controlled by the injection computer.

To ensure cooling, with the engine running, GMV1 is activated when the coolant temperature exceeds 113 ˚C and stops when it drops below 102 ˚C. GMV2 starts when the coolant temperature exceeds 115 ˚C and stops when it drops below 113 ˚C.

With the engine off, only fan assembly 1 may be activated to provide the anti-percolation function (if engine is stopped when very hot). The anti-percolation function is active with the ignition off for a determined period. During this time, fan assembly 1 is switched on if the coolant temperature exceeds 113 ˚C and is switched off when it drops below 95 ˚C.

Czyli wentylator chłodnicy działa jednak "bez kluczyka", choć tylko na niższym biegu.
 
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 667
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2011-10-29, 06:38   

A swoją drogą. Czemu te 4-5 stopni jest takie ważne? I np. Jak wplywa to na temperature oleju chlodzacego turbine?
_________________
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-10-29, 07:47   

wg mnie ten wskaznik cyfrowy jest do bani jesli bylo na dworze bardzo cieplo i przegonilem autko w trasie a potem gdy czekałem aż turbina ostygnie włączył się wentylator chłodnicy a na wyswietlaczu cały czas widniały 4 kreski to wg mnie jesli temp dochodzila do ponad 100 stopni to powinno sie zapalic 6 kresek :?:
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-31, 11:16   

Inżynierowie Dacii zrobili to w taki sposób, bo uważali, że tak właśnie będzie dobrze - ale jeśli ktoś się z tym nie zgadza, to zawsze przecież można sobie przerobić albo wymienić ów wskaźnik.


Dane o temperaturze dostępne są na linii 42A, łączącej pin A czujnika temperatury w bloku silnika z pinem nr 12 czarnej wtyczki przy tablicy instrumentów, w postaci następującej rezystancji:

50 to 80 ºC = 927 Ω < X < 825 Ω
80 to 105 ºC = 300 Ω < X < 273 Ω
105 to 115 ºC = 136 Ω < X < 124 Ω
> 115 ºC = 103 Ω

Czyli chyba dość łatwo byłoby zmodyfikować sygnał tak, by wskaźnik cegiełkowy (lub dodatkowy) pokazywał to, co samemu się chce [:
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-11-01, 00:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-10-31, 21:24   

To ten czujnik ma ch-kę schodkową, przez 25 stopni rezystancja zmienia się około 10%, po czym o stopień dalej spada o ponad 50% :shock: :?: Jeśli nikt nic nie pochrzanił w tym manualu, to obawiam się, że więcej informacji się nie uzyska - do konkretnej rezystancji można przypisać jeden z 4 przedziałów temperatury...
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-01, 00:36   

Pod "modyfikację sygnału" podpada też oczywiście wymiana samego czujnika na inny - ja się na tym nie znam, po prostu podałem, jak jest fabrycznie, i wyrażam przekonanie, że da się z tym coś w ogóle zrobić, jeśli chcieć. Hwgh! [:
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-11-01, 00:39, w całości zmieniany 2 razy  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-11-01, 07:33   

Ja coś chyba odstaję od profilu przeciętnego forumowicza-dłubacza. :mrgreen: Bo nie poprawiam czegoś, co dobrze działa (tzn. silnik jako całość, mam benzynę i 4 cegły mam po 10 minutach). A w Maluchu nie było termometru i nigdy się nie przegrzał. :oops:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-11-01, 11:55   

eplus napisał/a:
Ja coś chyba odstaję od profilu przeciętnego forumowicza-dłubacza. :mrgreen: Bo nie poprawiam czegoś, co dobrze działa (tzn. silnik jako całość, mam benzynę i 4 cegły mam po 10 minutach). A w Maluchu nie było termometru i nigdy się nie przegrzał. :oops:


chlodzenie ciecza a powietrzem to dwie rozne sprawy w maluchu sie nawet wywalalo termostat i nic sie nie dzialo po za brakiem ogrzewania :lol: :lol: np w seicento nie ma w ogole wskaznika temp tylko kontrolka w razie bardzo wysokiej temp
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-01, 12:43   

Lukas87 napisał/a:
eplus napisał/a:
Ja coś chyba odstaję od profilu przeciętnego forumowicza-dłubacza. :mrgreen: Bo nie poprawiam czegoś, co dobrze działa (tzn. silnik jako całość, mam benzynę i 4 cegły mam po 10 minutach). A w Maluchu nie było termometru i nigdy się nie przegrzał. :oops:


chlodzenie ciecza a powietrzem to dwie rozne sprawy w maluchu sie nawet wywalalo termostat i nic sie nie dzialo po za brakiem ogrzewania :lol: :lol: np w seicento nie ma w ogole wskaznika temp tylko kontrolka w razie bardzo wysokiej temp

W Jaguarze XF również jest tylko kontrolka... Motoryzacja cofa się w rozwoju... :-(


;-) ;-) :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez wojtek_pl 2011-11-01, 12:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-11-01, 12:45   

w toyocie yaris sa dwie kontrolki z czego jedna gasnie po nagrzaniu silnika a druga informuje o wysokiej temp
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
Cendra 



Marka: Skoda / FSO
Model: Citigo / 125p, Syrena 104
Silnik: 1.0 / 1.5 , 0,8
Rocznik: 12 / 83, 71
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Wrz 2010
Posty: 390
Skąd: Ciechanów/Warszawa
Wysłany: 2011-11-01, 23:03   

Lukas87 napisał/a:
w toyocie yaris sa dwie kontrolki z czego jedna gasnie po nagrzaniu silnika a druga informuje o wysokiej temp


W sumie to niezłe rozwiązanie... Tylko ja bym chciał, żeby do tego w silnikach z turbo montowali wskaźnik temp oleju :)
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-11-02, 08:24   

Cendra napisał/a:
Tylko ja bym chciał, żeby do tego w silnikach z turbo montowali wskaźnik temp oleju :)


zgadzam sie z toba wskaznik temp oleju bardzo by sie przydal i tu mi sie nasuwa pytanie czy jesli zmienimy termostat na inny o wyzszym progu temp otwarcia czy to nie spowoduje takze zwiekszenia temp oleju??
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 667
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2011-11-02, 19:59   

Musi zwiekszyc. Dlatego juz o tym pisalem ale jakos nilt nie podniosl tematu ;)
_________________
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2012-01-29, 22:56   

http://www.daciaklub.pl/f...p=115807#115807
Lukas87 napisał/a:
nawet w okolicy zera nie widziałem 4 kresek :mrgreen:

Niestety wszędzie piszą że współczesne Diesle są niedogrzane, ja specjalnie dzisiaj zwróciłem uwagę ( - 10 ) normalnie mam 4 cegiełki po 4 km, dzisiaj - po 6 a więc benzyna OK
Ostatnio zmieniony przez laisar 2012-01-30, 18:45, w całości zmieniany 2 razy  
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2012-01-30, 01:22   

PiotrWie napisał/a:
Niestety wszędzie piszą że współczesne Diesle są niedogrzane,

Moim zdaniem to zwykłe brednie piszą - jakim cudem ma się niedogrzewać silnik, który generuje temperatury rzędu kilkuset stopni?
Silnik diesla ma wysoką sprawność, ale wciąż jest to mniej niż 50%, a do tego tylko w warunkach optymalnych - czyli zapewne wyłącznie w trakcie gwałtownego przyspieszania.

Problem wynika wyłącznie z kijowego termostatu, który zresztą zamierzam reklamować do skutku, bo w końcu co mnie obchodzi że w Rumunii zawsze świeci słońce ;P

I, kontynuując ten okropny offtop, zachodzę w głowę czemu nie wykorzystuje się wymienników ciepła celem uzyskania ciepła do ogrzewania samochodu z układu wydechowego (może jest jakiś powód znany inżynierom, a nieznany ignorantowi :?: ), co na chłopski łeb powinno przynosić natychmiastową produkcję ciepła w środku.
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2012-01-30, 11:53   

Termostaty takie same dają do tych silników w Renault i w Nissanie, także nie powinieneś za to winić Rumunii, gdzie nawiasem mówiąc są większe mrozy niż u nas ( góry i bliżej kontynentu azjatyckiego) Sprawność współczesnych diesli jest większa niż benzynowych, więc produkują mniej odpadowego ciepła, że w ogóle produkują nie zaprzeczam. Jednak nie wymieniamy termostatu i chłodnicy jak opon, w związku z tym trzeba wyśrodkować układ i dlatego przy większej sprawności silnika konstruktorzy wybierają niedogrzanie w zimie zamiast przegrzania latem - lepiej ryzykować większe spalanie zimą niż zagotowanie i uszkodzenie silnika latem. Dotyczy to wszystkich diesli z bezpośrednim wtryskiem, droższe firmy próbują problem rozwiązać instalując dodatkowe ogrzewanie w samochodzie ( elektryczne lub typu Webasto), gdyby wystarczył dobrze dobrany termostat to żadna firma by się w to nie bawiła.
Oczywiście w Dacii może być to większy problem - z tego powodu że do dużego gabarytowo samochodu montują niezbyt mocne silniki - ale w końcu ma to być tanie, można kupić auto wielkości MCV z silnikiem np 2o0KM i ten powinien być dogrzany - miałem 200km w BMW E34 kombi i grzało jak trzeba - niestety spalanie było odpowiednie do tego - nie schodził z 13l. :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2012-01-30, 11:57, w całości zmieniany 1 raz  
 
czarli 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V 105 b. 4X2
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 49
Skąd: Kozienice/St.Wola
Wysłany: 2012-01-30, 12:57   

Tak na marginesie :->

Rumunia połozona jest w strefie klimatu umiarkowanego ciepłego lub suchego np. Dobrudża.

Temperatura powietrza

Rok I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII
Bukareszt 11° -1,1° 0° 5,5° 11° 16,5° 19,8° 22° 21,4° 17,6° 11,6° 4,4° 0,5°
Mangalia 11,6° 1,6° 2,2° 5° 9,9° 15° 19,2° 21° 21° 18,1° 13,2° 7,6° 3,8°
Fagaras 8,2° -4,4° -3° 4,5° 8,8° 13,8° 16,5° 18° 17,6° 14,3° 8,9° 2,7° -1°

Dla porownania w Polsce Średnia temperatura w lecie waha się pomiędzy 16,5 °C a 20 °C, w zimie – między -6 °C a 0 °C. Średnia roczna temperatura powietrza w Polsce wynosi 7-9 °C (poza obszarami górskimi)...

Jednak Rumuni maja cieplejszy klimat niz my :-) ale nasze dziewczyny sa chyb najbardziej gorace na swiecie ;-)
 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2012-01-30, 13:01   

PiotrWie napisał/a:
Niestety wszędzie piszą że współczesne Diesle są niedogrzane ...
Nie nie dogrzane, tylko rozgrzewają sie nieco wolniej niż benzyna. Wolę mieć cieplej nieco później za 5l/100km, niż wcześniej ciepło, za 7,5-8,5l/100km. :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez krakry1 2012-01-30, 13:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2012-01-30, 13:23   

Zastanawiam się jaki wpływ na spalanie ma objętość płynu chłodniczego - pewnie marginalny, ale ostatecznie płyn też musi się nagrzać i teoretycznie można by utrzymywać go na minimalnym dopuszczalnym poziomie ;P
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-01-30, 15:52   

do pierwszego korka na trasie...
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2012-01-30, 15:57   

czarli napisał/a:
Tak na marginesie :->

Rumunia połozona jest w strefie klimatu umiarkowanego ciepłego lub suchego np. Dobrudża.

Temperatura powietrza

Rok I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII
Bukareszt 11° -1,1° 0° 5,5° 11° 16,5° 19,8° 22° 21,4° 17,6° 11,6° 4,4° 0,5°
Mangalia 11,6° 1,6° 2,2° 5° 9,9° 15° 19,2° 21° 21° 18,1° 13,2° 7,6° 3,8°
Fagaras 8,2° -4,4° -3° 4,5° 8,8° 13,8° 16,5° 18° 17,6° 14,3° 8,9° 2,7° -1°

Dla porownania w Polsce Średnia temperatura w lecie waha się pomiędzy 16,5 °C a 20 °C, w zimie – między -6 °C a 0 °C. Średnia roczna temperatura powietrza w Polsce wynosi 7-9 °C (poza obszarami górskimi)...

Jednak Rumuni maja cieplejszy klimat niz my :-) ale nasze dziewczyny sa chyb najbardziej gorace na swiecie ;-)

Klimat w calości tak - ale tereny górskie z górami dochodzacymi do 2500 zdecydowanie bardziej rozległegłe niz w Polsce i tam bywaja całkiem solidne mrozy
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne