Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2015-11-03, 23:31
Sprężarka elektryczna VTES - teraz od Valeo
Autor Wiadomość
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-12, 17:42   Sprężarka elektryczna VTES - teraz od Valeo

http://www.cpowert.com/products/vtes.htm



http://www.valeo.com/en/p...ils.html?id=200

- coś w sam raz dla osób, które rozważały chipy, swapy, turba albo... wiatraczki komputerowe <;
 
ajax 



Marka: Daćka i "łopel"
Model: Duster 4X4
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 22 Lis 2010
Posty: 912
Skąd: z Powołania ;-P
Wysłany: 2011-12-12, 18:42   

Wstawiać przed czy za oryginalną turbiną :?:
Czy można na tym latać jak Fantomas :?: ;-)
Ostatnio zmieniony przez ajax 2011-12-12, 18:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2011-12-12, 18:47   

laisar,

Ma kolega całkowitą rację tylko jest problem z prądem:

Current Draw - Acceleration 350 Amps
Current Draw - Steady State 220 Amps

IMHO oddzielna bateria i alternator większej mocy do Daci

Niestety nie ma nic za darrmo :roll:
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-12, 18:50   

ajax napisał/a:
Wstawiać przed czy za oryginalną turbiną

Jest w 1. linku.

(Aczkolwiek nie jest to tez jedyna możliwość...).
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-12, 18:54   

chriskb napisał/a:
tylko jest problem z prądem

Stąd właśnie aluzja do wiatraczków d:


chriskb napisał/a:
oddzielna bateria

CPT to właśnie proponuje: "12V VRLA Battery".

Alternatory mają pewien zapas mocy, a jak prundu w VRLA jednak zabraknie, to po prostu VTES nie będzie działał i tyle.
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2011-12-12, 19:10   

laisar napisał/a:
CPT to właśnie proponuje: "12V VRLA Battery".


Tak to prawda ale z ładowaniem może być nadal problem.

Do ładowania dobrze by było dołożyć KERS jak w BMW5 ;-)
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-12-12, 19:22   

Alternator żadnego zapasu mocy to nie ma.
Jak już to sam akumulator posiada wystarczający prąd rozruchowy około 600A aby uruchomić taką sprężarkę.
Zbytnio nie wczytywałem się w dokumentację tego VTES, ale ciekawy jestem jak długo musi taka sprężarka pracować, czy pracuje non stop, czy tylko co jakiś czas się załącza i co steruje tą sprężarką.
_________________

 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-12, 19:52   

jackthenight napisał/a:
Alternator żadnego zapasu mocy to nie ma.

Jak nie, jak tak? (:

Kiedy auto stoi i działa w nim tylko silnik, to alternator produkuje energii X - część zużywana jest ponownie przez silnik, a część doładowuje aku. Zgadza się?

Gdy jedziesz z prędkością maksymalną i w aucie włączone jest absolutnie wszystko - światła pozycyjne, drogowe, czasem migacze, podświetlenie deski rozdzielczej i przełączników, radio oraz podłączone do gniazda zapalniczki nawigacja i laptok pasażera - to wtedy alternator produkuje energii Y, znacznie większe od X. Prawda?

Jeśli dalej jedziesz z prędkością maksymalną, ale wyłączysz możliwe dużo odbiorników, to alternator będzie produkował energii w ilości Z: więcej niż X, ale mniej niż Y. Dobrze mówię?

No to jeżeli w 3. sytuacji włączysz sobie VTES-a, to wydaje mi się, że alternator jak najbardziej może wykorzystać "wolne moce produkcyjne", żeby go (częściowo?) napędzać... Tak? Czy jednak coś pokićkakałem? (;


(Opis oczywiście max uproszczony, a stany graniczne, ale pomiędzy nimi będzie dokładnie tak samo, różne będą tylko wielkości bezwzględne).
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-12-12, 19:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3541
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-12-12, 20:05   

W miejscu po kole zapasowym można zainstalować agregacik prądotwórczy i po problemie. :mrgreen:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-12-12, 20:10   

Dobrze Laisar, mnie chodziło bardziej o to, że alternator jako tako sam nie podoła takiej sprężarce, natomiast w parze z akumulatorem jak najbardziej.
Ale nadal nie mogę się doczytać co tą sprężarką steruje ?
Chociaż napisali na stronie, że "Time to Maximum Speed <350ms", czyli jakiś sterownik musi tym sterować.

Cytat:

W miejscu po kole zapasowym można zainstalować agregacik prądotwórczy i po problemie.

Na benzynę :)
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-12-12, 20:14, w całości zmieniany 2 razy  
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4270
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-12, 20:14   

jackthenight napisał/a:
...
Ale nadal nie mogę się doczytać co tą sprężarką steruje ?
Chociaż napisali na stronie, że "Time to Maximum Speed <350ms", czyli jakiś sterownik musi tym sterować.


etam sterownik .. prawa stopa kierowcy, jak w kazdym turbo ;-)
 
Kabe 


Marka: X
Model: X
Silnik: X
Rocznik: 1234
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2011
Posty: 126
Skąd: Xixi
Wysłany: 2011-12-12, 20:19   

XX
Ostatnio zmieniony przez Kabe 2011-12-27, 19:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
krakry1 


Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2011-12-12, 20:23   

Amen - kolego Kabe zrozumiałem Cię znakomicie - ja humanista. ;-) :mrgreen:
 
Kabe 


Marka: X
Model: X
Silnik: X
Rocznik: 1234
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2011
Posty: 126
Skąd: Xixi
Wysłany: 2011-12-12, 20:30   

XX
Ostatnio zmieniony przez Kabe 2011-12-27, 19:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-12, 23:14   

Kabe napisał/a:
może trochę pokićkakałeś

Ekhm... pytałem konkretnie o ten "zapas mocy alternatora" i tu chyba akurat nic nie pokićkałem (;

Natomiast co do dalszych obliczeń "na biletach": wszystko ładnie, ale... nie do końca.

Tzn. przy przyjętych założeniach - oczywiście się zgadza, ale niestety same założenia są trochę... niebaudzo <:

A to dlatego, że owo ustrojstwo wcale nie musi działać zero-jedynkowo: albo na biegu jałowym (1,5 A), albo przyśpieszać (350 A), by potem pracować w stanie ustalonym (220 A) w pobliżu swojego maksimum możliwości przez przykładowe 5 sek. z 60.

Całkiem dobrze powinno się również sprawdzać, pracując dłuższy czas bez przerwy, ale "na część gwizdka" - np ile będzie akurat wolnego zapasu na alternatorze + ewentualnie na ile chcemy sobie rozłożyć zawartość dodatkowego aku.

Czyli tak, jak klasyczna sprężarka - uturbiona czy kompresor napędzany paskiem - za to z wielkim plusem: sprężem niezależny od aktualnej prędkości obrotowej silnika i dostępnym praktycznie bez opóźnienia. O co właśnie głównie chodzi w tym wynalazku, ale nie tylko: bo zamiast wykorzystać go jedynie do lepszego przyśpieszania, równie dobrze można użyć tej sprężary do zwiększenia sprawności silnika.


Podpisano: nie przyp... się omc mgr inż. konstr. lotn. Laisar [:
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-12-12, 23:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-12, 23:25   

Ja poproszę dwie! :)
 
Kabe 


Marka: X
Model: X
Silnik: X
Rocznik: 1234
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2011
Posty: 126
Skąd: Xixi
Wysłany: 2011-12-12, 23:48   

XX
Ostatnio zmieniony przez Kabe 2011-12-27, 19:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-13, 00:23   

Kabe napisał/a:
Jeździłem długo R5GT Turbo

Ano właśnie: "turbo". Czyli są spaliny - jest spręż. Nie ma spalin - nie ma nic.

A tu możesz mieć inaczej: spalin brak (silnik na niskich obrotach), a sprężareczka radośnie pracuje, że hej! (:


Kabe napisał/a:
TYLKO podczas wystarczająco intensywnego przyspieszania.

Nie, to nie o przyśpieszanie chodzi - ale o obroty.


Kabe napisał/a:
W przypadku jazdy ze stałą prędkością dodatkowego ciśnienia praktycznie nie ma

Ależ jest, jak najbardziej.


Natomiast żeby wykorzystać pełnię możliwości wynalazku, to oczywiście pełna zgoda: przydałoby się znacznie więcej zabawek dodać do auta, niż tylko ową pompkę...



Kabe napisał/a:
z wrodzonej skromności nie wyliczę moich tytułów naukowych

Ależ śmiało - ja się specjalnie nieskromnie "pochwaliłem", bo tak naprawdę nie ma czym: "omc" = "O Mało Co" :oops:

A bardziej serio: chodziło o wytłumaczenie się i wskazanie specjalności - bo z prundu faktycznie jestem cienki, ale z wiatraczkami idzie mi już lepiej (;



bebe napisał/a:
Ja poproszę dwie! :)

Jakoś wiedziałem, że Ci się spodoba... [:
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-12-13, 00:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-13, 09:08   

eplus napisał/a:
W miejscu po kole zapasowym można zainstalować agregacik prądotwórczy i po problemie. :mrgreen:

Nie agregacik ale AGREGAT. Całkiem spory. Bo pobór mocy przy przyspieszaniu to ponad 4 kW a podczas "steady state" zaledwie 2.6 kW . Albo nawet więcej, jeśli policzyć napięcie dawane przez alternator jako 14V a nie katalogowe 12V.
Nie wiem jaką moc daje alternator. Kiedyś było to chyba w okolicach 1 kW, teraz przy większej ilości elektrycznych bajerów może być więcej. Ale na pewno przy standardowej konfiguracji nie wystarczy do napędzania takiej turbiny. Czyli dochodzi koszt wymiany lub montażu drugiego alternatora. Ewentualnie jakiś sprytny moduł załączający turbinę tylko w określonych przypadkach, np podczas mocnego przyspieszania (włączanie się do ruchu czy też wyprzedzanie), kiedy mógłby ciągnąć prąd z akumulatora. Chwilowy pobór prądu z aku byłby rekompensowany ładowaniem z alternatora w czasie niekorzystania z turbiny. Ale i tak bym zalecał posiadanie drugiego akumulatora. Z tym chwilowym wykorzystaniem turbiny byłaby bardzo podobna sytuacja do wykorzystania wyciągarki w terenówkach. DA się, ale potem trzeba porządnie naładować akumulator. Pytanie jeszcze jaki stawiałaby opór zasysanemu powietrzu bez zasilania...

IMHO turbina elektryczna to fajny pomysł ale wymaga sporo przemyśleń i konkretnych przeróbek osprzętu silnika albo montażu fabrycznego zamiast zwykłych turbosprężarek.
 
czaju 



Marka: Dacia,Citroen,Ford
Model: Duster,C4 GP,Fusion
Silnik: 1.5@107,2.0@150,2.0@240 4x4
Rocznik: 2010.2014
Wersja: Prestige
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Posty: 1853
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2011-12-13, 09:33   

Czy jak założę trzy to będę to będę miał tri-turbo, a jak cztery quattro-turbo :D

podoba mi się. ale myślę że podobnie jak ze sprężarką, w zależności od obrotów będzie pobierała więcej prądu. Także przy spokojnej jeździe na niskich obrotach nie będzie zauważalnego poboru, a jak ktoś weźmie to na autostradę i będzie utrzymywał spore obroty to... może brakować alternatora...
 
Kabe 


Marka: X
Model: X
Silnik: X
Rocznik: 1234
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2011
Posty: 126
Skąd: Xixi
Wysłany: 2011-12-13, 09:41   

XX
Ostatnio zmieniony przez Kabe 2011-12-27, 19:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2011-12-13, 10:02   

Kabe napisał/a:
Nie, to nie o obroty chodzi, a o przyśpieszanie.


Chodzi o jedno i drugie a najważniejsze jest jakie sterowanie będzie miała ta sprężarka i jak będzie wyglądała mapa silnika z takim sterowaniem. Następuje istotna zmiana parametrów dolotowych dla mieszanki paliwo-powietrze w stosunku do tradycyjnego zasilania z turbosprężarką.

Widzę także problem z przeróbką kabli elektrycznych. Dla zasilania sprężarki potrzeba kabla co najmniej 25 mm2.
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7477
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2011-12-13, 10:26   

Z tego co widzę na schemacie to ta turbina elektryczna jest przeznaczona do silników z turbiną mechaniczną - napędzaną spalinami. Jest to coś w stylu wstępnego sprężania powietrza. Chodzi tu moim zdaniem o zmniejszenie efektu turbo dziury ponieważ przyspieszenie prędkości elektroturbiny są na poziomie ms (jak dobrze doczytałem) stąd też taki pobór prądu. Jest to chyba szybciej niż tradycyjnej turbiny.

Oczywiście sterowanie obrotami turbiny musi być uzależnione od stanu w jakim znajduje się silnik. Mam na myśli położenie pedału gazu, obroty silnika, obciążene, itd. Poprostu drugi sterownik.

Jest to fajne rozwiązanie bo profesjonalne ale drogie.

Co do wiatraczków z PC-ta to się możecie śmiać ale jest to tanie rozwiązane, które w jakichś rozsądnych (ograniczonych) granicach zdaje egzamin.

Mam go cały czas zainstalowanego i się sprawdza. Aktualnie średnie zużycie z całego baku 6,5 - 6,6l na zimówkach (6,7 - 6,8l na letniakach) przy porównywalnych trasach.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2011-12-13, 10:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
Kabe 


Marka: X
Model: X
Silnik: X
Rocznik: 1234
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2011
Posty: 126
Skąd: Xixi
Wysłany: 2011-12-13, 10:49   

XX
Ostatnio zmieniony przez Kabe 2011-12-27, 19:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7477
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2011-12-13, 11:52   

Kabe napisał/a:

Ja się nie śmieję. Też mam taki w PCcie.


Wtajemniczeni wiedzą o co chodzi, a dla ciebie lektura http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4678 bo chyba nie było cię jeszcze na forum.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2011-12-13, 11:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne