Mobil 1 Diesel 0W40 a Mobil 1 5W50
1. Spełnia wymagania producenta samochodu wg. SAE, ACEA i API
2. Jest dedykowany przede wszystkim do diesla
3. Ma lepszy wskaźnik lepkości (mniejsze zmiany lepkości w funkcji temperatury)
4. Nie wybieram się do Afryki i temperatura otoczenia 40 st. C w cieniu jest wystarczająca
5. Ma niższą temperaturę krzepnięcia, a więc przy najsroższych mrozach i aucie pod chmurką smarownie następuje bezzwłoczne (zdrowiej dla silnika)
6. Jakoś mam sentyment od wielu lat do tej marki – to oczywiście już poza meritum
-
Poza tym zakładam, że wszystkie Dacie na naszym rynku są młode i dlatego można lać do nich syntetyk.
Pozdrawiam
Rozumiem. Tylko jeszcze jedno pytanie... 5W50 ma większą gęstość w wyższych temp - czy zatem nie jest lepiej stosować w dieslu, w którym przecież panują wyższe temp. niż w benzynie, właśnie taki olej. Druga sprawa, olej 5W... można stosować od temp. -35°C to jest wystarczające w naszym klimacie. Oba oleje mają oznaczenie CF, więc co przesądza o tym, że jeden olej jest dedykowany do diesla, a drugi jest uniwersalny, na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę?
Każdy wyrób wyspecjalizowany jest lepszy od uniwersalnego. Na podstawie upublicznionych parametrów nie można jednak tego udowodnić (skład dodatków uszlachetniających oleje stanowi tajemnicę producenta).
Co do zachowania się olejów w niskich temperaturach atmosferycznych to trzeba pamiętać że podawane wskaźniki płynięcia lub krzepnięcia odnoszą się do mrozu przy którym olej jest już praktycznie nieprzydatny do eksploatacji ale przecież zaczyna gęstnieć już znacznie wyższych temperaturach.
Co do lepkości - nie chodzi przecież o to by olej miał najwyższą możliwie lepkość a optymalną.
No, to pozostaje mi tylko zapytać jaka lepkość jest optymalna dla tego diesla.
-
Tu optymalna lepkość to taka, która jest wystarczająco duża by olej tworzył szczelny i silny płaszcz ochronny na powierzchniach współpracyjących ze sobą a z drugiej strony
nie dawał zbyt dużego oporu.
Jeśli kierowca ma do wyboru kilka olejów oznaczonych z rekomnendowanymi przez producenta samochodu parametrami SAE, ACEA i API to kierowca sam podejmuje decyzję jaką wartość lepkości uważa za najlepszą:
- wyższa lepkość z jednocześnie b. wysokim wskaźnikiem lepkości i eksploatacją w niezbyt niskich temperaturach otoczenia - lepsza ochrona przeciwzużyciowa silnika;
- nieco niższa lepkość z jednocześnie b. wysokim wskaźnikiem lepkości - dobra ochrona silnika z jednoczesnym mniejszym zużyciem paliwa także w b. niskich temperaturach;
To kompromis.
Jak wiadomo olej spełnia jeszcze inne funkcje na które właściwie nie zwracamy uwagi.
Wiarygodność producentów olejów pozostawiam pod rozwagę jako podstawowy warunek - gołosłowne zapewnienia na pudełku z produktem mogą przynieść tylko b. poważne kłopoty.
Witam.Mam pytanie do Was. Czy wymienialiście olej przy przeglądzie po 10tyś.W serwisie mi powiedzieli że nie ma takiej potrzeby. Podobno olej wymienia się co 2lata w dieslu.
Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE Pomógł: 11 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 2127 Skąd: Lublin
Wysłany: 2008-02-29, 11:30
W instrukcji jest zalecenie skrócenia okresów pomiędzy wymianą oleju do połowy okresu/przebiegu gdy samochód jest używany w trudnych warunkach tj. m. in. w mieście
_________________ MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
Warto wymienić olej szczególnie po pierwszych 10 - 15 tys km, ze względu na to że pierwszy olej zebrał zanieczyszczenia pochodzące z docierania.Ty jesteś właścicielem i decydujesz, nie ASO
ja bede wymienial co 20 tys, nie planuje robic ponad 200 000 km, wiec nie widze sensu, zreszta ojele elf sa wysokiej klasy, nie holuje przyczepy, moj samochod to nie taksowka i nie jezdze sportowo wiec nie ma co skrcac okresu miedzy wymiana
Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012 Pomógł: 13 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 1371 Skąd: Warmia
Wysłany: 2008-02-29, 17:19
kajos32 napisał/a:
Czy wymienialiście olej przy przeglądzie po 10tyś.W serwisie mi powiedzieli że nie ma takiej potrzeby. Podobno olej wymienia się co 2lata w dieslu.
Twoj samochod Twoja decyzja. Wedlug producenta mozna wymieniac olej bez problemu co 20 000 kilometrow (lub co dwa lata) z zaznaczenie skrocenia tego okresu o polowe w przypadku uzytkowania samochodu w szczegolnych warunkach podanych w ksiazce serwisowej.
Ja (w benzyniaku) olej wymianiam co 15 000 km (choc teoretycznie bez problemu moglbym wymianiac go co 30 000 km) mimo, ze znaczna czesc przebiegu (~85%) robie poza miastem. Swiezy olej silnikowi nigdy nie zaszkodzil. Z tego zalozenia wychodze i tak robie. Do tego dochodzi oczywiscie fakt juz wspomniany, czyli to, ze jest to pierwsza wymiana oleju, ktory "zebral" wszystko z docierania silnika.
Ja osobiście wymieniłem po 10 tys. km i wyznaję zasadę że po docieraniu silnika lepiej szybciej wymienić olej. Drugą wymianę zrobiłem przy 20tys.km. CO do późniejszych wymian, to ja leje Elf-a EXCELIUM LDX 5W40 i będę wymieniał co 20 tys km. Czyli 3 zmiana oleju przy 40tys.km.
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
Wysłany: 2008-04-17, 18:37 Ile oleju "wchodzi" do silnika dCi?
Szanowni koledzy mam pytanie: ile maksymalnie "wchodzi" oleju do 1,5 dCi (moc tu chyba nie ma znaczenia, ale w razie czego, to chodzi mi o 85-konnego diesla)?
W instrukcji obsługi spotkałem się z informacją, że średnio to jest około 4,1 l.
Być może Ktoś ma taką informację np. na fakturze (po przeglądzie).
Dzięki; troszeczkę partolą robotę w serwisie, bo mnie mówili, że wchodzi 4,9 l, ale pewnie na fakturze też będzie 5 l. A nawet jeśli wlewają faktycznie 5 l, to jest to niestety ponad poziom max., a to bardzo poważny błąd. Przecież można poważnie uszkodzić silnik. Z Fordem było podobnie - wchodziło 3,8 l - w jednym serwisie na fakturze było 3,8 l, ale w innym 4 l (tyle, że musiałem odciągać prawie całą buteleczkę oleju po Kubusiu, bo było sporo ponad max.).
Zawsze wymieniałem olej po 10-15 tysiącach i teraz też tak będę (benzyniak). Co prawda pierwszą wymianę zamierzam zrobić przed dłuższym wyjazdem wakacyjnym, jak będę miał pewnie koło 3-4 tys. Lepiej jednak produkty docierania wylać wcześniej. Zwłaszcza że cena wszystkiego to niewiele więcej niż 200 zł (mam zamiar zostać przy Elf-e).
jak będę miał pewnie koło 3-4 tys. Lepiej jednak produkty docierania wylać wcześniej
W "benzynce" docieranie zakończone wymianą oleju można zrobić po 1500 - 2000 km (więc Ty powinieneś tę wymianę przeprowadzić wcześniej, a nie przy 3 - 4 tys. km), ale w dieslach robi się to po 5 - 6 tys km. Tak po prostu jest i nie jest to czyjś prywatny wymysł.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum