Wiele się dowiedziałem od naszych "forumowiczy" w różnych sprawach i prawie zawsze otrzymałem potrzebna pomoc, więc i ja chciałem opracować temat który może być bardzo pomocny szczególnie po okresie gwarancyjnym naszych DRAKUL do własnego serwisu
Samodzielna wymiana oleju i filtrów DUSTER 1,6 16v + LPG(dopisuje bo w tym przypadku mojej instalacji LPG wymiana filtra oleju jest utrudniona)
Dzień wcześniej byłem na przeglądzie 15000km. Lecz olej i filtry postanowiłem z powodów własnych przekonań wymienić sobie sam.
(serwis przewiduje co 2 lata lub 30000km lecz ze względu na zamontowana instalację LPG należało by zagęścić wymianę na co 1 rok lub 15000km.)
Wymieniłem olej (CASTROL Magnatec ~ 4,5-4,8 litra) filtr oleju, filtr powietrza oraz filtr kabinowy z węglem aktywowanym (wszystkie filtry były bardzo zabrudzone a olej czarny - nie twierdze że był już zły)
Wjechałem rozgrzanym samochodem na kanał otworzyłem maskę, odpiłem gumową opaskę na przewodzie dolotowym powietrza,(uwaga by jej nie zgubić bo lubi spaść) odłączyłem przewód nad nim przebiegający by nie przeszkadzał (chyba chłodniczy, ważne że nic z niego nie wycieka) wyjąłem dolot rozłączając od strony filtra na gumie.
Następnie odkręciłem dwie śrubki mocujące filtr powietrza na kluczyk T-25 (gwiazdka)
Odchyliłem pokrywę filtra górną częścią w prawo i wyjąłem całość.
Wymieniłem filtr na nowy, przedtem wyczyściłem pozostałości zanieczyszczeń za pomocą kompresora – sprężonym powietrzem.
Pozakładałem wszystkie elementy w odwrotnej kolejności nie zapominając o założeniu gumowej opaski na dolocie i podłączeniu przewodu chłodniczego.
By spuścić stary olej otworzyłem korek wlewowy i wyciąłem bagnet oraz z kanału odkręciłem 8 śrub (klucz 10) mocujących osłonę silnika z czego dwie będące w przedniej części mają utrudniony dostęp i musiałem odkręcić przednią dolną część zderzaka przykręconą śrubkami T-30 (gwiazdka) Ja odkręciłem pięć ale może wystarczy trzy lub jak ktoś ma jakiś wymyślny klucz 10 to nie będzie potrzeby odkręcać zderzaka.
Zdjąłem osłonę silnika (a tam rolka taśmy izolacyjnej i ucięty przewód z wtyczką)
Teraz miałem do odkręcenia korek spustu oleju na kwadrat 8mm (musiałem dorobić) ale podobno pasuje zwykła klamka z domowych drzwi.
Odkręciłem jednak bez problemu dorobionym kluczem (był lekko zakręcony (uwaga na korku jest miedziana uszczelka(powinna być wymieniona lub jak zaleca "monopios" "starą uszczelkę wziąć na palnik i rozhartować aby stała się miękka i plastyczna" i uważać by jej nie zgubić bo ja to zrobiłem w piecu CO)
Następnie przystąpiłem do odnalezienia i odkręcenia filtra oleju który po założeniu LPG jest jeszcze bardziej ukryty niż dotąd.
Odkręciłem kluczem nasadowym z przedłużką13mm dwie szpilki radiatora osłony i zdjąłem ją całkowicie uzyskując większy dostęp.
By odkręcić filtr nieużyteczny okazał się specjalny klucz łańcuszkowy do filtrów (brak miejsca na ruch klucza) może będzie przydatny klucz nasadka do filtrów zamieszczony post poniżej przez kolegę Artura (niestety ja nie miałem) i nie obyło się bez przecinaka (długiego i wąskiego) i młotka (ruski klucz odkręca wszystko i zarazem uszkadza lub niszczy)
Po dłuższej chwili i wielu gorących słowach udało mi się go poluzować przecinakiem i odkręcić ręką filtr(odpiłem sobie jeszcze dwa przewody chłodnicze z zapinek by mieć większą a i tak małą swobodę ruchu. Wyczyściłem z oleju okolice zabudowy filtra i to co cię rozlało.
Założyłem i dokręciłem ręką nowy filtr smarując oczywiście olejem uszczelkę,
Zakręciłem korek spustowy nie zapominając o uszczelce miedzianej.
Sprawdziłem czy gdzieś czegoś nie zapomniałem podłączyć założyć i zakręcić.
Zamontowałem osłonę silnika i pozakręcałem wszystkie śrubki.
Nalałem powoli nowy olej ok. 4,5 litr. (w instrukcji pisze 4,8 litr.). Na bagnecie wskazuje połowę pomiędzy znacznikiem min. a max.
Po pierwszej przejażdżce obowiązkowo sprawdzić poziom i szczelność.
Na koniec wymieniłem filtr kabinowy z węglem aktywowanym.
Nie było niespodzianek ale gimnastyka była przednia.
Ważne filtr dość łatwo się wymontowuje odczepiając zaczep na dole i przekręcając do góry ruchem półkolistym lecz wkładanie nowego jest o wiele trudniejsze bo trzeba ścisnąć na szerokość nowy filtr i włożyć przed założeniem górną część do środka.
ALE ZADOWOLENIE Z WYKONANEJ PRACY BEZCENNE
Koszt całego przedsięwzięcia to 191 zł
Filtr oleju Mann W75/3 za 17zł
Filtr powietrza Bosch za 35zł
Kabinowy z węglem za 40zł
Olej CASTROL Magnatec 4,2 litr. 99zł + (0,5litra na dolewkę z pozostałego co już miałem)
Nie polecam robić wymianę osobom mało doświadczonym i nie mających odpowiednich narzędzi !!!
Robiłem już w fordach fiatach ale ta była najtrudniejsza z uwagi na zabudowaną osłonę silnika oraz ograniczony dostęp do filtra oleju.
„Poniżej foto relacja całego zajścia”
Uzupełnię jeszcze kilkoma zdjęciami ale muszę je jeszcze zrobić.
Mam nadzieje że wytłumaczyłem wszystko łopatologicznie.
Czekam na uwagi praktyczne i techniczne by zmodyfikować ewentualnie ten post i był bardziej przydatny
Dziękuje za współpracę
_________________
Ostatnio zmieniony przez wox 2013-08-03, 20:52, w całości zmieniany 17 razy
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-01-18, 17:49
Tą miedzianą uszczelkę korka spustowego należy zawsze wymienić na nową - tak zaleca książka serwisowa.
Co do odkręcania filra oleju trzeba było się zaopatrzyć w nasadkę na filtr, o taką :
Ja ją posiadam i wtedy nie masz żadnych problemów z odkręcaniem filtra oleju.
Nakładasz ją na filtr i grzechotką odkręcasz albo raczej poluzowujesz aby dalej odkręcić ręką - tak samo robi to ASO.
Obok na zdjęciu leży nasadka kwadrat 8mm :)
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-01-18, 17:52, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lip 2010 Posty: 1591 Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2012-01-18, 18:55
Jeśli nie wymieniłeś podkładki korka oleju to ją kontroluj - w silnikach Renault należy zawsze ją wymienić, gdyż użyta ponownie lubi przeciekać. Piszesz że była miedziana - to chyba taka która jako nowa jest z miedzi dmuchanej powietrzem - ulega przy dokręcaniu zgniataniu i wtedy uszczelnia. Tyle że w specyfikacji Renault taka uszczelka opisywana była jako uszczelka do miski olejowej stalowej, do aluminiowej, która była w K4M w Lagunie była uszczelka stalowa z wkładką gumową. Spróbuję gdzieś znaleźć zdjęcia uszczelek to dołączę. Czy "organoleptycznie " wydaje Ci się że miska olejowa w Dusterze jest stalowa czy aluminiowa??
uszczelka-korka-oleju-40_1163_m.jpg Uszczelka do miski aluminiowej
Plik ściągnięto 48203 raz(y) 5,22 KB
uszczelka-korka-oleju-16_1162_k.jpg Uszczelka do miski stalowej
Plik ściągnięto 48203 raz(y) 2,57 KB
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2012-01-18, 19:11, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4270 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-01-18, 19:16
Ja bym nie podjal sie wymiany tego usrojstwa Przy okazji, masz parownik gazu zamontowany z boku akumulatora, praktycznie przodem do kierunku jazdy. Wiem, ze kiedys nie zalecano takiego montazu w zwiazku z przygasaniem silnika podczas dluzszego gwaltownego hamowania. Odksztalcalo to membrane. Mialem taki problem w AX Citoren na monowtrysku II generacja LPG. Moze teraz sekwencja rzadzi sie innymi prawami
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-01-18, 19:54
krakry1 napisał/a:
Artur, a gdzie nabyłeś ta nasadkę na filtr (widzę że nie drogo). No i jakie to ma wymiary, czy numer bo widzę w necie sporo tego jest.
Tutaj : http://narzedzia-esklep.p...leju-p6838.html
Do silnika 1.4, 1.6 MPI na pewno do filtra jest nasadka HC-76/12 (średnica filtra ma 76 mm, a ilość ramion jest 12).
Ja po prostu suwmiarką zmierzyłem średnicę filtra i policzyłem ilość ramion/kątów i tak dobrałem odpowiednią nasadkę.
Spróbuję gdzieś znaleźć zdjęcia uszczelek to dołączę. Czy "organoleptycznie " wydaje Ci się że miska olejowa w Dusterze jest stalowa czy aluminiowa??
Wiesz co, ja mam aluminiową miskę oleju i zawsze w ASO podkładkę brali miedzianą.
Spytałem się ich czy oby to jest dobra ? A oni, że tak, że teraz mają jakiś nowy typ podkładki miedzianej i dają ją do wszystkich misek.
Zdjęta podkładka - pierwsza fabryczna również była miedziana.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-01-18, 20:08, w całości zmieniany 4 razy
na drugi raz przy wymianie oleju nie odkręcaj płytę podsilnikową bo tam jest przecież wycięty otwór z dostępem do korka. Aby olej nie rozlał się po płycie bierzesz kawałek cienkiej tekturki lub plastiku zwijasz to w rodzaj rurki , która dotyka do miski i wystaje za płytę . Wykręcasz korek i cały olej wylewa sie na zewnątrz do naczynia.
Dwa dni temu zrobiłem tak u kolegi i poszło błyskawicznie.
Do fltra oleju rzeczywiście najlepsza jest nasadka.
Zresztą w silniku dieslowskim jest więcej miejsca i całość robót duzo prostsza.
Tą miedzianą uszczelkę korka spustowego należy zawsze wymienić na nową - tak zaleca książka serwisowa.
A jak ktoś zapomniał wcześniej zakupić, to można starą uszczelkę wziąć na palnik i rozhartować aby stała się miękka i plastyczna. Ja tak musiałem zrobić w moim poprzednim aucie z podkładką miedzianą z pod pompowtrysków, bo nigdzie nie mogłem dostać w sklepie, a musiałem to szybko zrobić/wymienić.
Sposób jest banalnie prosty, bierzemy podkładkę w cęgi/kleszcze (coś metalowego w zależności kto co ma), odpalamy palnik np: w kuchence gazowej i rozgrzewamy miedziankę do czerwoności i czekamy aż samoczynnie wystygnie (uwaga nie studzimy gwałtownie), potem delikatnie przecieramy papierem ściernym drobnym i gotowe. Po tym zabiegu podkładka powinna zwiększyć minimalnie swoją objętość i być bardziej miękka i plastyczna.
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-06-04, 10:29
Duster 1,6 4x4 -mam właśnie ten zabieg za sobą (zrobiłem zalecaną - choć nie obowiązkową wymianę po wstępnym okresie docierania przy 2850 km przebiegu), więc pozwolę sobie uzupełnić dokładną dokumentację kolegi lukka16
-Można podarować sobie odkręcanie stalowej płyty ochronnej (8 śrub - po 3 z boków plus dwie z przodu) i bawić się w odkręcanie korka przez otwór technologiczny ale jest dość nieporęcznie,korek jest głęboko ukryty, olejem łatwo zachlapać płytę -a zresztą byłem po prostu ciekaw co jest pod nią . Odkręcenie płyty po bokach bezproblemowe. Aby odkręcić dwie ostatnie śruby (ukryte pod srebrną osłoną i zderzakiem przednim) nie trzeba odkręcać wszystkich wkrętów torx z tej osłony - wystarczy jeden na środku (patrz fot) i całość łatwo się odchyla. W szczelinę wkładamy klucz sztorcowy i śruby nasze
-Odkręcenie korka spustowego banalne i nie ma sensu opisywać.
-Odkręcenie filtra - spory problem - dojście wyłącznie od góry po odkręceniu aluminiowego,masywnego, g..wno wie po co zamontowanego przy głowicy silnika radiatora. Domyślam się jedynie, że ma odprowadzać nadmiar ciepła z biegnących tędy wiązek przewodów elektrycznych. Radiator podtrzymują dwie szpilki i nakrętki na nich - potrzebny klucz grzechotka odpowiedniej długości i zręczne - najlepiej szczupłe rączki .
-Odkręcenie filtra niezbyt łatwe ale wykonalne - poradziłem sobie kluczem z opaską - lepsza byłaby nasadka jak wyżej opisana. Dokręcić jest łatwiej niż odkręcić
-Uzupełnienie oleju - realnie wchodzi około 4,5 do 4,7 litra (Elf Excellium 5W40) więc i tak trzeba nabyć 5l - reszta na ewentualne dolewki
-Montaż bez większych problemów - przyda się ktoś do pomocy w przytrzymaniu radiatora i tej ciężkiej płyty podłogowej, żeby dopasować do otworów i nie rozbiła nam łba
-Należy pamiętać o dokładnym dokręceniu wszystkich śrub, bo potem płyta podłogowa wpada w wibracje i hałasuje, uwaga na wypadające podczas demontażu z radiatora nakrętki,oszczędzimy sporo czasu jeśli ich nie pogubimy
-Ponad dwie godziny zabawy, satysfakcja nie do przecenienia
-Olej i filtr oddałem do zaprzyjaźnionej stacji Bosch Service - przyjęli bez protestów (w zamian kupiłem u nich wcześniej filtr oleju)
Oszczędność? za olej (5l) zakupiony przez net zapłaciłem ok 120 zł, filtr nabyłem w Bosch Service (firmy Bosch) za 25 zł - więc razem powiedzmy ok. 150 zł -ktoś wie ile dokładnie taka zabawa kosztuje z ASO???
-Jeśli ktoś z kolegów nie czuje się na siłach, wystarczy pomoc jakiegoś "garażowego" kumpla-mechanika z kanałem
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-06-05, 16:46
po odkręceniu oglądałem dokładnie to ustojstwo i miejsce jego mocowania - nie wygląda, aby cokolwiek osłaniało - biegną tędy tylko dwie wiązki przewodów - patrz fot 0510 - jedna górą przy głowicy, druga wewnątrz radiatora
Duster 1,6 4x4 (...)
(...) Elf Excellium 5W40 (...)
(...) Oszczędność? za olej (5l) zakupiony przez net zapłaciłem ok 120 zł, filtr nabyłem w Bosch Service (firmy Bosch) za 25 zł - więc razem powiedzmy ok. 150 zł -ktoś wie ile dokładnie taka zabawa kosztuje z ASO???
Ja wiem.
Duster 1,6 4x2; olej Elf Evolution SXR 5W40 (beczka).
Ceny brutto (grosze zaokrąglam): pół roboczogodziny - 70 zł ; 5 l oleum - 193 zł ; podkładka korka - 8 zł; filtr oleju - 41 zł. Razem 312 zł.
Tanio u was liczą za olej. U nas za Elf Evolution SXR 5W40 ASO bierze 60zł/l, roboczo godzina 146,60zł.
To faktycznie szaleją z olejem, a robocizna tak samo... Zwróć uwagę, że wyszczególnione mam na rachunku pół roboczogodziny i do tego 5% rabatu.
Za pozostałe rzeczy też jakieś rabaciki dostałem (zapewne dlatego, że u nich auto kupowane). W sumie ok. 25 zł rabatu się zebrało.
Ciekawy jestem, ile kosztowałoby to w Zamościu.
BTW dziś kolega z garażu obok jęczał, że przegląd po 15 kkm jego aurisa ma kosztować 850 zł... Szlag go trafił zupełnie, gdy mu powiedziałem, że mnie taki przegląd kosztował 95 zł.
A miał też wziąć dustera, jednak "poszedł w Japonię"...
_________________ Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony przez leo 2012-07-29, 22:06, w całości zmieniany 2 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum