Wysłany: 2014-02-07, 15:03 DIY Climacontrol dla Dustera i chyba nie tylko
W Dusterach (ale chyba we wszystkich Daciach z klimatyzacją ręczną ) jest możliwość instalacji układu sterującego tzw Clima Control - czyli uzyskania automatycznego sterowania klimatyzacji.
Na razie jest to opracowanie teoretyczne - bo nie mam jeszcze dostępu do Dustera
Opracowanie dotyczy sterownika klimatyzacji chcek temppolitecnica 80 , prawdopodobnie również uniwersalny sterownik Conrada będzie można użyć - chociaż jest znacznie droższy (dostępny na Allegro i w sklepie Conrad.pl)
A cały diagram podłączenia w załączonym pliku.
Niestety nie mogę dodać załącznika w pliku pdf bo jest ograniczenie do 256 kB a on ma około 4,2 MB
854714_2.jpg
Plik ściągnięto 1027 raz(y) 94,8 KB
854714_1.jpg
Plik ściągnięto 1129 raz(y) 66,8 KB
schema_conectare_checktemp_la_clima.JPG schemat podłączenia sterownika klimatyzacji - Clima Control
Plik ściągnięto 1253 raz(y) 78,93 KB
Ostatnio zmieniony przez jas_pik 2014-02-07, 16:20, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2014-02-07, 15:59
takie pytanie techniczne, jak chcesz zrobić "climatronik" jak w dusterze jest linkowe sterowanie wentylacją i nie ma żadnych silniczków ani do sterowanie strumieniem powietrza ani mieszaniem powietrza?
To jest uproszczony klimatronik - utrzymuje stałą temperaturę powietrza w samochodzie poprzez załączenie działania klimatyzatora - to jest tylko sterowany mikrokontrolerem termostat załączający lub wyłączający elektronicznie klimatyzator
Dotyczy Dustera 1 :
319 - panel klimatyzacji / nawiewu
120 - ECU - komputer silnika
164 - opornica dmuchawy
1016 - bezpiecznik w środku auta
233 - przekaźnik wentylatora dmuchawy ( jest w skrzynce pod maską )
Oczywiście że sterownik silnika (120) ECU reguluje też obroty silnika , w zaleźności od prędkości pracy silnika dmuchawy . No i oczywiście drugi z rysunku biegnący do ECU (120) -poźniej przez przekaźnik sprzęgła klimy załącza sprzęgło spreżarki klimy. Tak to jest rozwiązane
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2014-02-07, 19:45
Corrado ja to już widziałem w 2009 roku.
To schemat zwykłego panelu sterowania dmuchawą i włącznikiem klimatyzacji np. z Sandero z 2008 roku. Jest to tylko manualna klimatyzacja.
Także żadne nowe odkrycie :)
jas_pik czyli ten serownik według opisu steruje tylko wł/wył sprężarki klimy, to nic już nowego na tym forum. Takie rozwiązania już mamy, kolega bebe wstawił nawet do nich linki.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2014-02-07, 20:04, w całości zmieniany 3 razy
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2014-02-07, 20:02
Właśnie corrado tu jest problem, schematy skończyły się na dusterze wersja 1. Renault przeszło na dokumentacje po sieci, wersje na płytach się skończyły i teraz ze schematami będzie ciężko do nowych aut.
Trzeba by było z kimś z ASO zagadać aby pokazał schemat.
Ale jeśli ktoś miałby takie schematy to również chętnie je przygarnę.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2014-02-07, 20:08, w całości zmieniany 3 razy
Zaprezentowane rozwiązanie posiada funkcje :
1. Temp zewnętrzna
2. temp wewnętrzna
3. Utrzymanie stałej temperatury wewnątrz
Starsze wersje nie posiadały termometru - o ile się orientuję - czyli mamy 3w1
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2014-02-07, 22:12
utrzymywanie temp wewnątrz przy tym patencie jest mało komfortowe, jeśli dobrze rozumiem to jak temp spadnie poniżej progu to włączy się sprężarka czyli dmuchnie z nawiewu zimne powietrze bez żadnego mieszania itd, jeżeli mamy ustawioną wysoką temp na pokrętle temperatury to i tak może to być za mało żeby schłodzić wnętrze, jeżeli ustawimy na max zimne to nie jest to zdrowe bo chlasta po pasażerach lodowatym powietrzem.
Jaki jest tu sens?
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2014-02-07, 22:22
Sens jest tego inny johnson, kolega bebe już wskazał linki, więc johnoson wystarczy poczytać.
Tutaj wyjaśnienie, czemu to służy : http://www.daciaklub.pl/f...p?p=91599#91599
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2014-02-07, 22:24, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2014-02-07, 23:08
ok, dalej nie widzę sensu, tak jak pisali inni forumowicze będzie smród i tyle przy takim ciągłym właczaniu i wyłączaniu, z moich doświadczeń z "klimatronikami" sprężarka zawsze chodzi, tylko mieszalnik reguluje temperaturę.
Dalej uważam to za pozbawioną sensu rzeźbę, ale każdy lutuje jak lubi :)
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2014-02-07, 23:19
Czyli nadal nie czytasz ze zrozumieniem. Pewnie nawet nie czytałeś tego co podałem w linku wyżej.
Ale wytłumaczę ci, bo każdemu należy się szansa.
To nie służy regulacji temp., tylko działa jako bezpiecznik, a przynajmniej ja tego tak używam.
Ustawiam temp. np. 22 stopnie właśnie taki bezpiecznik, że gdyby temp. spadła poniżej tego to sprężarka ma się wyłączyć abym nie zmarzł. Rozumiesz?
Ponadto ustawiam sobie tak nawiew ciepła aby temp. była miła i przyjemna, jednak gdyby temp. pomimo regulacji pokrętłami spadła jednak w dół to mój bezpiecznik wyłączy klimę gdyby zrobiło się zbyt zimno - nie muszę tego pilnować jak ty, po prostu dzięki temu jestem pewien że temp. w aucie nigdy nie spadnie poniżej ustawionej przeze mnie temp.
Dlatego zawsze wkurzała mnie klima manualna, że można w niej zmarznąć, można się zagapić i czuć się komfortowo w chłodnym autku, ale okazuje się że w aucie jest np. 15 stopni, a na dworzu 35 - szok termiczny po wyjściu z auta murowany, angina również.
Moje urządzenie czy inne które działa jako bezpiecznik chroni przed takim właśnie niekontrolowanym schłodzeniem.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2014-02-07, 23:24, w całości zmieniany 3 razy
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2014-02-07, 23:30
rozumiem pomysł na "bezpiecznik" ale patrzę na to przez pryzmat bezobsługowości, czyli jakiejś tam automatyki, tutaj pokryte jest małe spektrum pracy "klimatronika" a w dodatku będzie śmierdziało przy właczaniu/wyłacznaniu sprężarki latem. Fajnie że pewnie nie spadniesz poniżej jakiegoś tam progu temperatury ale za mało tutaj plusów jak dla mnie.
Dalej podziwiam za zapał i pomysłowość.
Większość samochodów bez rozbudowanej elektroniki i z jednostrefową klimatyzacją pracowała właśnie na takich sterownikach.
Jak dobrze pamiętam to w latach 90-tych były one standardowo montowane w samochodach VW.
A że zajmujemy się samochodem co by nie było budżetowym a chcemy zapomnieć o włączaniu i wyłączaniu klimatyzacji przyciskiem jak będzie nam za zimno to jest to chyba coś co może erzatzem.
A to że jest to stosowane wciąż na świecie to można podejrzeć na stronie indyjskiego małego producenta który swój model sprzedaje do wszystkich samochodów na rynku - także DD
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2014-02-07, 23:43
Cytat:
rozumiem pomysł na "bezpiecznik" ale patrzę na to przez pryzmat bezobsługowości, czyli jakiejś tam automatyki, tutaj pokryte jest małe spektrum pracy "klimatronika"
Za bardzo bujasz w obłokach.
Bezpiecznik to bezpiecznik, tak to służy dla mnie przez już chyba 2 lub 3 lata.
johnson napisał/a:
w dodatku będzie śmierdziało przy właczaniu/wyłacznaniu sprężarki latem.
A co tobie śmierdzi wł/wył klimy ?
Bo u mnie nic nie śmierdzi.
W ciągu 5 lat zrobiłem tylko raz odgrzybianie klimy i to tylko proforma, książka serwisowa zaleca to zrobiłem, chociaż żadnych brzydkich zapachów jeszcze nie czułem. Filtr kabinowy wymieniam co roku.
johnson napisał/a:
za mało tutaj plusów jak dla mnie.
Najważniejsze, że ja widzę plusy:)
Nie lubię marznąć ani tym bardziej chorować, ma być bezpiecznie - i to jest właśnie największy plus bezpieczników.
johnson napisał/a:
Dalej podziwiam za zapał i pomysłowość.
A no właśnie, oceniać i krytykować jest prosto. A może pochwal się co ty zrobiłeś w swoim aucie oprócz lania paliwa do baku ? Też postaram się to konstruktywnie ocenić :)
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2014-02-08, 11:08, w całości zmieniany 6 razy
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2014-02-08, 18:20
No i fajnie że Ci służy. To najważniejsze żeby autor był zadowolony ze swojego dzieła.
Ja jestem fanem powiedzenia, że lepsze jest wrogiem dobrego więc nie uznaję takich poprawek. Jak dla mnie to już nie te czasy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum