W Dusterze można spokojnie zdjąć 50% oporów chłodzenia (exp. drogowe by. piotrres z zaklejaniem wlotów powietrza).
Myślę, że dałoby się spokojnie spuścić Cx DD z 0,42...0,38-0,37
Na razie wg Renault do Brasil Cx=0,402
czyżby opory chłodzenia? Inny grill?
eplus napisał/a:
...Orurowanie, stopnie - fajnie, tylko, jak auto jest naprawdę na ramie. Bo w konstrukcji samonośnej wywala się 4 dziurki w blasze - i na tym to się ma trzymać?
Wracam do starego tematu:
Przeglądając materiały katalogowo-reklamowe zamieszczone przez Informbiuro Dacii rzuciłem okiem na charakterystyki aerodynamiczne nowych daciek i...
Wynika z tego, że Dokker ma w tych samych warunkach nieco mniejszy (o ok. 4,5%) opór aerodynamiczny niż Duster (Ph I, dla Noul Duster tych danych nie ma ale pewnie są takie same). I to pomimo ewidentnie większego przekroju czołowego (vide. rycina). Na oko Dokker ma bardziej klockowatą sylwetkę od "starej" MCV'ki (na co utyskiwał ongiś Bebe), że o Dusterze tu nie wspomnę.
Co ciekawe Duster 4x2 1.5 dCi przegrywa w (mocno teoretycznym) konkursie na V_max z Dokkerem 1.5 dCi o całe 6 km/h: 156 km/h wobec 162 km/h nb. oba wehikuły mają tę sama masę własną m=1205 kg!
Clou programu polega na tym, że Dokker ma niższe zawieszenie, mniejsze nisze nadkoli, i bardziej wypełniony pas przedni w porównaniu z Dusterem.
To z kolei przesuwa punkt spiętrzenia w dół: zatem mniej powietrza opływa wstydliwy spód auta.
______________________________________________________
SCx_Dokker_vs_Duster.jpg Fig.1. Porównanie Współczynnika wymiarowego SCx dla Dokkera i Dustera
Plik ściągnięto 166 raz(y) 64,57 KB
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2014-04-15, 18:55, w całości zmieniany 2 razy
Wysłany: 2014-04-15, 21:29 Re: Opór Dokkera i Dustera
piotrres napisał/a:
Clou programu polega na tym, że Dokker ma niższe zawieszenie, mniejsze nisze nadkoli, i bardziej wypełniony pas przedni w porównaniu z Dusterem.
To z kolei przesuwa punkt spiętrzenia w dół: zatem mniej powietrza opływa wstydliwy spód auta.
Czyli jeśli się zrobi coś w rodzaju zawieszenia o regulowanej wysokości ( jak w Land Roverach czy też Cytrynkach) z możliwością sterowania wysokości z kabiny i na autostradzie ustawi się zwis autostradowy - rzędu 12 cm to przy nie zmienionej mocy silnika będzie można znacznie zwiększyć szybkość maksymalną i zmniejszyć zużycie paliwka
Ja jednak zostaję przy zawieszeniu fabrycznym - jest naprawdę niezłe.
Wg mnie idąc tymi spostrzeżeniami, mniej wypełniony pas przedni u spodu Dusterek tnie powietrze w większym stopniu na ogólnie 2 strugi - w porównaniu do Dokkera. Może jakiś spojler z tyłu by trochę to poprawił. W związku z tym mniejszy jest nacisk auta do jezdni i słabsze przenoszenie energii na koła i jezdnię. Mogę się mylić...
Spoiler zamontowany na tylnej krawędzi dachu w małym stopniu wpływa na docisk tylnej osi a w olbrzymim koryguje aerodynamikę pojazdu. W ten sposób umożliwia obniżenie zużycia paliwa. Koncepcja jego działania opiera się na regulacji przepływu powietrza w przestrzeni za samochodem . W DD ostrego zakończenia dachu powoduje że powietrze „spada” na tylną szybę wytwarzając podciśnienie, które działa hamująco .
Spoiler redukuje obszar występowania podciśnienia zmniejszając turbulencje. Oszczędności w zużyciu paliwa, jakie wynikają z zainstalowania spoilera w samochodach typu SUW mogą wynieść do 4%
Ostatnio zmieniony przez jas_pik 2014-04-16, 12:39, w całości zmieniany 1 raz
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2014-04-16, 14:39
bo w F1 to nie jest spojler, tylko skrzydło, którego zadaniem jest nie tyle poprawianie opływu lecz zwiększenie docisku tylnej osi
Wysłany: 2014-04-17, 12:22 Re: Opór Dokkera i Dustera
Duster ma gorszy Cx niż konkurencja bo nie ma nisko schodzącego przedniego zderzaka (za to ma dobry kąt natarcia) i ma bardzo wystające nadkola. A to zwiększa opór powietrza i zużycie paliwa.
Coś za coś: jest lepszy w terenie a gorszy na autostradzie.
Spoiler zamontowany na tylnej krawędzi dachu w małym stopniu wpływa na docisk tylnej osi a w olbrzymim koryguje aerodynamikę pojazdu. W ten sposób umożliwia obniżenie zużycia paliwa. Koncepcja jego działania opiera się na regulacji przepływu powietrza w przestrzeni za samochodem . W DD ostrego zakończenia dachu powoduje że powietrze „spada” na tylną szybę wytwarzając podciśnienie, które działa hamująco .
Spoiler redukuje obszar występowania podciśnienia zmniejszając turbulencje. Oszczędności w zużyciu paliwa, jakie wynikają z zainstalowania spoilera w samochodach typu SUW mogą wynieść do 4%
Obrazek
Ciekaw jestem opinii Piotrresa, będzie z nas najwięcej wiedział.
Piotrres, dasz się zawołać do tablicy?
A ja wszedłbym dalej i szukał rozwiazań związanych z redukcją oporu aerodynamicznego w samochodach Renault i Dacii.
Polecam do poczytania :ciekawy art o aerodynamica samochodów osobowych
Oraz dostępne opracowania dotyczące poprawy aerodynamiki ciężarówek które również są bardzo kanciaste
Bo widząc opracowania inżynierów Dacii nad efektywnością energetyczną to nie odkrywają żadnych nowych rzeczy.
W szczególności dobrze że zaczęli używać opracowania dotyczące uspokajania przepływu powietrza na krawędziach budy , które dają bardzo ciekawe rezultaty ( tzw Vortex - generatory). oraz jeszcze inny art ( oba po angielsku)
aerodynamika_DACIA - Kopia.jpg
Plik ściągnięto 187 raz(y) 121,07 KB
Vortex_Generator.jpg
Plik ściągnięto 170 raz(y) 113,98 KB
Ostatnio zmieniony przez jas_pik 2014-04-18, 09:16, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4270 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-19, 19:53
Znalazłem ciekawy filmik pokazujący różnice w hałasie belek bagażnika w zależności od kształtu oraz producenta. Też w sumie chodzi o przepływające strugi powietrza
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 11 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1345 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-07-05, 16:55
piotrres, spoglądając na Twoje wyobrażenie Dustera I które zmniejszyłoby jego opory aerodynamiczne, odnoszę wrażenie że projektanci, przygotowując wersję II a potem potem II FL inspirowali się Twoją pracą (w ostatniej wersji nawet spoiler dołożyli prawie jak Twój) :)
Czy mógłbyś w wolnej chwili przeanalizować jak ich praca mogła się przełożyć na realne zmniejszenie oporów nowego Dustera ?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum