Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Opór powietrza
Autor Wiadomość
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-10-20, 22:56   

piotrres napisał/a:
W Dusterze można spokojnie zdjąć 50% oporów chłodzenia (exp. drogowe by. piotrres z zaklejaniem wlotów powietrza).
Myślę, że dałoby się spokojnie spuścić Cx DD z 0,42...0,38-0,37

Na razie wg Renault do Brasil Cx=0,402
czyżby opory chłodzenia? Inny grill?

eplus napisał/a:
...Orurowanie, stopnie - fajnie, tylko, jak auto jest naprawdę na ramie. Bo w konstrukcji samonośnej wywala się 4 dziurki w blasze - i na tym to się ma trzymać? :-( :shock:


http://www.daciaklub.pl/f...p=104637#104637

Duster_stopień.jpg
A jednak stopień, tyle tylko, że nie w Europie :?
Plik ściągnięto 1746 raz(y) 49,87 KB

_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2012-10-26, 23:11, w całości zmieniany 3 razy  
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2013-03-28, 19:17   

No i coś o generatorach wirów:
https://www.bnl.gov/isd/documents/78582.pdf
i stary znajomy TAD-2
A tu Mitsubishi:
http://www.mitsubishi-mot...2004/16E_03.pdf
_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2013-03-28, 19:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2014-04-15, 18:51   Opór Dokkera i Dustera

Wracam do starego tematu:
Przeglądając materiały katalogowo-reklamowe zamieszczone przez Informbiuro Dacii rzuciłem okiem na charakterystyki aerodynamiczne nowych daciek i...

Wychodzi na to, że:

Lodgy: SCx=0,864
Dokker SCx =0,965
Duster (Ph I) SCX=1,01

Wynika z tego, że Dokker ma w tych samych warunkach nieco mniejszy (o ok. 4,5%) opór aerodynamiczny niż Duster (Ph I, dla Noul Duster tych danych nie ma ale pewnie są takie same). I to pomimo ewidentnie większego przekroju czołowego (vide. rycina). Na oko Dokker ma bardziej klockowatą sylwetkę od "starej" MCV'ki (na co utyskiwał ongiś Bebe), że o Dusterze tu nie wspomnę.
Co ciekawe Duster 4x2 1.5 dCi przegrywa w (mocno teoretycznym) konkursie na V_max z Dokkerem 1.5 dCi o całe 6 km/h: 156 km/h wobec 162 km/h nb. oba wehikuły mają tę sama masę własną m=1205 kg!

Clou programu polega na tym, że Dokker ma niższe zawieszenie, mniejsze nisze nadkoli, i bardziej wypełniony pas przedni w porównaniu z Dusterem.
To z kolei przesuwa punkt spiętrzenia w dół: zatem mniej powietrza opływa wstydliwy spód auta.
______________________________________________________

SCx_Dokker_vs_Duster.jpg
Fig.1. Porównanie Współczynnika wymiarowego SCx dla Dokkera i Dustera
Plik ściągnięto 156 raz(y) 64,57 KB

Ostatnio zmieniony przez piotrres 2014-04-15, 18:55, w całości zmieniany 2 razy  
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4266
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-15, 20:17   

Pisza cos o wspólczynnikach dla Sandero I i II ?
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 75 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-15, 21:29   Re: Opór Dokkera i Dustera

piotrres napisał/a:

Clou programu polega na tym, że Dokker ma niższe zawieszenie, mniejsze nisze nadkoli, i bardziej wypełniony pas przedni w porównaniu z Dusterem.
To z kolei przesuwa punkt spiętrzenia w dół: zatem mniej powietrza opływa wstydliwy spód auta.

Czyli jeśli się zrobi coś w rodzaju zawieszenia o regulowanej wysokości ( jak w Land Roverach czy też Cytrynkach) z możliwością sterowania wysokości z kabiny i na autostradzie ustawi się zwis autostradowy - rzędu 12 cm to przy nie zmienionej mocy silnika będzie można znacznie zwiększyć szybkość maksymalną i zmniejszyć zużycie paliwka :mrgreen:
Ja jednak zostaję przy zawieszeniu fabrycznym - jest naprawdę niezłe.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3675
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-15, 23:02   

Ciekawe to co wkleił Piotrres,

Wg mnie idąc tymi spostrzeżeniami, mniej wypełniony pas przedni u spodu Dusterek tnie powietrze w większym stopniu na ogólnie 2 strugi - w porównaniu do Dokkera. Może jakiś spojler z tyłu by trochę to poprawił. W związku z tym mniejszy jest nacisk auta do jezdni i słabsze przenoszenie energii na koła i jezdnię. Mogę się mylić... :roll:
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 75 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-15, 23:24   

corrado napisał/a:
... pas przedni u spodu Dusterek tnie powietrze w większym stopniu na ogólnie 2 strugi - w porównaniu do Dokkera...

Ale DD ma płytę pod silnikiem która uspokaja przebieg powietrza miedzy jezdnią a pojazdem.
Może pomysłem było by wklejenie tam zawirowaczy :idea:

corrado napisał/a:
.... W związku z tym mniejszy jest nacisk auta do jezdni i słabsze przenoszenie energii na koła i jezdnię. Mogę się mylić... :roll:

Spojler to raczej nie zwiększający docisku ale bardziej uspokajający struge powiatrza na końcu dachu :?:
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3675
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-16, 10:33   

Nie. Spojler dociska -> vide -> wyścigi i bolidy Formuła 1.
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 75 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-16, 12:36   

Spoiler zamontowany na tylnej krawędzi dachu w małym stopniu wpływa na docisk tylnej osi a w olbrzymim koryguje aerodynamikę pojazdu. W ten sposób umożliwia obniżenie zużycia paliwa. Koncepcja jego działania opiera się na regulacji przepływu powietrza w przestrzeni za samochodem . W DD ostrego zakończenia dachu powoduje że powietrze „spada” na tylną szybę wytwarzając podciśnienie, które działa hamująco .
Spoiler redukuje obszar występowania podciśnienia zmniejszając turbulencje. Oszczędności w zużyciu paliwa, jakie wynikają z zainstalowania spoilera w samochodach typu SUW mogą wynieść do 4%
Ostatnio zmieniony przez jas_pik 2014-04-16, 12:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3675
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-16, 13:33   

A taki może tak. W Formule 1 jest trochę inny -> skierowany ku górze
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2014-04-16, 14:39   

bo w F1 to nie jest spojler, tylko skrzydło, którego zadaniem jest nie tyle poprawianie opływu lecz zwiększenie docisku tylnej osi
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3675
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-16, 14:52   

haha Dar1962 , Lubisz za kimś powtarzać? Niczego nowego nie odkryłeś. :mrgreen:
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-17, 12:22   Re: Opór Dokkera i Dustera

Duster ma gorszy Cx niż konkurencja bo nie ma nisko schodzącego przedniego zderzaka (za to ma dobry kąt natarcia) i ma bardzo wystające nadkola. A to zwiększa opór powietrza i zużycie paliwa.
Coś za coś: jest lepszy w terenie a gorszy na autostradzie.
 
leo 


Marka: MZ, DU, Dacia
Model: ETZ, Tico, Duster
Silnik: 0.125, 0.8, 1.6
Rocznik: 1990, 1998, 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 529
Skąd: Dęblin
Wysłany: 2014-04-17, 23:07   

jas_pik napisał/a:
Spoiler zamontowany na tylnej krawędzi dachu w małym stopniu wpływa na docisk tylnej osi a w olbrzymim koryguje aerodynamikę pojazdu. W ten sposób umożliwia obniżenie zużycia paliwa. Koncepcja jego działania opiera się na regulacji przepływu powietrza w przestrzeni za samochodem . W DD ostrego zakończenia dachu powoduje że powietrze „spada” na tylną szybę wytwarzając podciśnienie, które działa hamująco .
Spoiler redukuje obszar występowania podciśnienia zmniejszając turbulencje. Oszczędności w zużyciu paliwa, jakie wynikają z zainstalowania spoilera w samochodach typu SUW mogą wynieść do 4%
Obrazek

Ciekaw jestem opinii Piotrresa, będzie z nas najwięcej wiedział.
Piotrres, dasz się zawołać do tablicy? :mrgreen:
_________________
Pozdrawiam.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-18, 00:04   

@leo: Już się wypowiedział - http://www.daciaklub.pl/f...p?p=55512#55512
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 75 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2014-04-18, 00:22   

A ja wszedłbym dalej i szukał rozwiazań związanych z redukcją oporu aerodynamicznego w samochodach Renault i Dacii.
Polecam do poczytania :ciekawy art o aerodynamica samochodów osobowych
Oraz dostępne opracowania dotyczące poprawy aerodynamiki ciężarówek które również są bardzo kanciaste :-D
Bo widząc opracowania inżynierów Dacii nad efektywnością energetyczną to nie odkrywają żadnych nowych rzeczy.
W szczególności dobrze że zaczęli używać opracowania dotyczące uspokajania przepływu powietrza na krawędziach budy , które dają bardzo ciekawe rezultaty ( tzw Vortex - generatory). oraz jeszcze inny art ( oba po angielsku)

aerodynamika_DACIA - Kopia.jpg
Plik ściągnięto 180 raz(y) 121,07 KB

Vortex_Generator.jpg
Plik ściągnięto 166 raz(y) 113,98 KB

Ostatnio zmieniony przez jas_pik 2014-04-18, 09:16, w całości zmieniany 2 razy  
 
leo 


Marka: MZ, DU, Dacia
Model: ETZ, Tico, Duster
Silnik: 0.125, 0.8, 1.6
Rocznik: 1990, 1998, 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 529
Skąd: Dęblin
Wysłany: 2014-04-18, 00:48   

laisar napisał/a:
@leo: Już się wypowiedział - http://www.daciaklub.pl/f...p?p=55512#55512

Rzeczywiście...
Ależ Ty masz pamięć - post z lipca 2010 r... :-D
_________________
Pozdrawiam.
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4266
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-04-19, 19:53   

Znalazłem ciekawy filmik pokazujący różnice w hałasie belek bagażnika w zależności od kształtu oraz producenta. Też w sumie chodzi o przepływające strugi powietrza ;-)


http://www.whispbar.eu/hearthedifference <-film
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-10-19, 22:00   

Pewna ciekawostka - http://ecomodder.com/foru...html#post524334

 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2021-01-19, 21:19   

Nie chciało mi się samemu rysować.

_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2021-01-19, 21:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1091
Skąd: Kępno

Wysłany: 2022-07-05, 16:55   

piotrres, spoglądając na Twoje wyobrażenie Dustera I które zmniejszyłoby jego opory aerodynamiczne, odnoszę wrażenie że projektanci, przygotowując wersję II a potem potem II FL inspirowali się Twoją pracą (w ostatniej wersji nawet spoiler dołożyli prawie jak Twój) :)
Czy mógłbyś w wolnej chwili przeanalizować jak ich praca mogła się przełożyć na realne zmniejszenie oporów nowego Dustera ?
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne