DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Gaz do dechy - przyspieszenie
Autor Wiadomość
boboo 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5dCi
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 30 Lis 2012
Posty: 90
Skąd: Bestwig / Ramsbeck
Wysłany: 2014-06-09, 07:45   Gaz do dechy - przyspieszenie

W sumie zauważyłem to na wszystkich dieslach, które posiadałem (DB, Peugeot, Dacia):
Przy wciśnięciu gazu do dechy samochód przyśpiesza, no i tak ma być.
Ale nie jest to optymalne/maksymalne przyspieszenie. Zauważyłem, że przy takim depnięciu, jeśli delikatnie będziemy cofać nogę z gazu to wejdzie się w zakres, w którym przyspieszenie jest wyczuwalnie większe.
O co w tym chodzi, bo czasy zbyt bogatej mieszanki przy dzisiejszej elektronice chyba już minęły?
_________________
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2388
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-09, 11:17   

Opowiedz więcej o metodzie pomiaru.

Bo na razie wygląda to tak, że dajesz gaz w podłogę, samochód przyspiesza, ale niemrawo, odpuszczasz gaz, samochód zaczyna przyspieszać coraz żwawiej i żwawiej... Tyle, że nie ma to nic wspólnego z gazem, tylko z turbosprężarką, która zaczyna "działać" i stąd ten efekt przyspieszania. :)
 
boboo 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5dCi
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 30 Lis 2012
Posty: 90
Skąd: Bestwig / Ramsbeck
Wysłany: 2014-06-09, 11:32   

Hmm, turbo. To może być to.
Metoda pomiaru? Na razie całkowicie organoleptyczna - czyli czuję, że "wciska" mnie mniej lub bardziej w fotel.
Ale teraz zwrócę uwagę na czas występowania zjawiska - czyli "turbotiming".
_________________
 
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 807
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-06-09, 12:47   

bebe napisał/a:
Tyle, że nie ma to nic wspólnego z gazem, tylko z turbosprężarką, która zaczyna "działać" i stąd ten efekt przyspieszania. :)


W benzyniaku mam tak samo- a turbo-sprężarki "u mjenja niet" :->
_________________
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-09, 13:02   

tak sie tylko wydaje .
Chodzi o to że jak lekko muśniemy gaz to nie jesteśmy gotowi na takie przyspieszenie , a wciskając w podłogę nie otrzymujemy tego czego oczekujemy . Właściwie powyżej 50% wciśnięcia nie ma już żadnej różnicy ale jak by duster miał 300 koni to by była.
Tą różnice otwarcie przepustnicy można wyczuć tylko na trasie na krawędzi prędkości maksymalnej
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2014-06-09, 13:03, w całości zmieniany 1 raz  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2388
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-09, 13:07   

piotr. z napisał/a:
bebe napisał/a:
Tyle, że nie ma to nic wspólnego z gazem, tylko z turbosprężarką, która zaczyna "działać" i stąd ten efekt przyspieszania. :)

W benzyniaku mam tak samo- a turbo-sprężarki "u mjenja niet" :->

Ale w benzyniaku masz "normalne przepustnice na linkie" ;), więc w szczególności można uzyskać efekt zaduszenia silnika przez wciśnięcie gazu w podłogę na niskich obrotach, chociaż chyba śladowa elektronika w silniku broni się przed tym zjawiskiem, bo jest ledwo zauważalne (mam taki sam silnik). Do tego sama charakterystyka silnika 1.6 16v jest taka, że "ciągnie" dopiero na wysokich obrotach, więc można też uzyskać taki efekt jak w turbodieslach, czyli niskie obroty, cisnę, nie jedzie, cisnę, o, zaczyna jechać.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-09, 13:16   

Roczniki poniżej 2011 mają linkę potem już jest elektrycznie sterowane
_________________
Moje auto
 
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 807
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-06-09, 14:51   

"Takiego efekta" mam np. przy jeździe pod górkę- chce się utrzymać prędkość to się zaczyna dociskać gaz a odczuwane przyspieszenie jest nieadekwatne- po lekkim odpuszczeniu gazu czuć, że bryka lepiej "idzie".
_________________
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3715
Skąd: Lublin
Wysłany: 2014-06-09, 15:40   

Ja mam też taki sam objaw w Lodgy, a wcześniej miałem też to samo w Scenicu (1,6 16V +LPG). Po prostu silnik w taki sposób dostaje "zadyszki" z powodu nadmiaru powietrza, a wtryskiwacze nie nadążają z ilością powietrza i stąd taki efekt.
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
rafal_rx 


Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Maj 2014
Posty: 156
Skąd: Radom
Wysłany: 2014-06-09, 20:21   

bebe napisał/a:
Ale w benzyniaku masz "normalne przepustnice na linkie" ;), więc w szczególności można uzyskać efekt zaduszenia silnika przez wciśnięcie gazu w podłogę na niskich obrotach, chociaż chyba śladowa elektronika w silniku broni się przed tym zjawiskiem, bo jest ledwo zauważalne (mam taki sam silnik). Do tego sama charakterystyka silnika 1.6 16v jest taka, że "ciągnie" dopiero na wysokich obrotach, więc można też uzyskać taki efekt jak w turbodieslach, czyli niskie obroty, cisnę, nie jedzie, cisnę, o, zaczyna jechać.


Po pierwsze komputer musi pilnować lambda 1 i na każdy ruch przepustnicy robi korekcję, jak już uzyska temp. pracy. Dwa, to gdy wykryje wciśnięcie gazu, to według sobie znanych algorytmów wzbogaci mieszankę, żeby w ogóle auto chciało jechać. Jeżeli silnik ma zmienną geometrię dolotu, lub jakiś wariator na wałku rozrządu, to również być może te mechaniczne urządzenia muszą zadziałać. No i na koniec trzeba zwiększyć kąt wyprzedzenia zapłonu, aby większa ilość mieszanki spaliła się w odpowiednim czasie względem GMP. To wszystko może chwilę potrwać. Podczas przyśpieszania gwałtownego komputer "odpuszcza" reżimy pracy na normy czystości spalin. Te muszą być spełnione podczas testów, a samochód musi i tak żwawo przyśpieszać (zamyka się egr). Tak to wygląda i nie ma w tym żadnej magii.

W czasach "analogów" te kwestie załatwiała pompka paliwa przy gaźniku sterowana z ośki przepustnicy, podając wzbogacającą dawkę paliwa (nie we wszystkich typach) oraz regulator podciśnieniowy przy aparacie zapłonowym.
Ostatnio zmieniony przez rafal_rx 2014-06-09, 20:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
rafal_rx 


Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Maj 2014
Posty: 156
Skąd: Radom
Wysłany: 2014-06-09, 20:27   

Karenzo napisał/a:
Chodzi o to że jak lekko muśniemy gaz to nie jesteśmy gotowi na takie przyspieszenie , a wciskając w podłogę nie otrzymujemy tego czego oczekujemy . Właściwie powyżej 50% wciśnięcia nie ma już żadnej różnicy ale jak by duster miał 300 koni to by była.
Tą różnice otwarcie przepustnicy można wyczuć tylko na trasie na krawędzi prędkości maksymalnej


Nigdy nad tym się nie zastanawiałem. Ale przecież to łatwo można sprawdzić. Smartfon, czy tablet z akcelerometrem (smartfony chyba wszystkie mają) i jakiś program, który loguje przyśpieszenia, np. Torgue.

Trzeba sobie też spojrzeć na charakterystykę moment obr do prędkości obr. WIadomo, że auto najlepiej przyśpiesza we fragmentach charakterystyki, kiedy moment rośnie, lub jest stały. W turbodieslach powyżej pewnych obrotów mocno spada.
Ostatnio zmieniony przez rafal_rx 2014-06-09, 20:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
bastol 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 116
Skąd: Łódź
Wysłany: 2014-06-10, 14:55   

Lodgy 1.2 TCe 115 KM jest ten sam efekt
wcześniej miałem
Mondeo 2.0 TDCI 130 KM i było to samo
tak już jest i tyle. A jeśli szukać przyczyn, to szukałbym tego w nadążnym systemie działania auta. Silnik najpierw dostaje info z pedału gazu i dopiero po tym (zwłocznie) zaczyna regulować parametry do danego położenia gazu - oczywista oczywistość. Gdyby soft silnika mógł wiedzieć jak wciśniemy gaz (jak szybko, w jakie położenie) zanim ten gaz wciśniemy, móglby za wczasu przygotować korektę ustawień, no ale tak się nie da.
Z "organoleptycznego" pomiaru widać że lepiej silnik reaguje na odejmowanie gazu przy pełnym lub prawie pełnym wciśnięciu gazu, niż przy dodawaniu gazu. Taka charakterystyka i już. Ten typ tak ma.
 
BigT 


Marka: Dacia
Model: Dokker VAN
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2013
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Mar 2014
Posty: 703
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-10, 15:27   

Kolejny temat a propos przyśpieszania i metodzie pomiaru "na dupę".
Wg mnie to bezcelowe, sprawdźcie to jakimś GPSem, apką w telefonie chociaż,
bo inaczej to temat jest bez sensu.
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2014-07-12, 00:02   

Pedał przyspieszenie ( czyli żądania kierowcy ) jest jednym z ostatnich elementów branych pod uwag przez ECU silnika.
A że się, komu coś zdaje to niech się zdaje dalej. Od tego są hamownie by to potwierdzić.
Ostatnio zmieniony przez kali 2014-07-12, 00:07, w całości zmieniany 1 raz  
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 56 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-12, 00:18   

kali napisał/a:

Pedał przyspieszenie ( czyli żądania kierowcy ) jest jednym z ostatnich elementów branych pod uwag przez ECU silnika.

Ja uważam , że nawet trzecim pod względem ważności w DCI.

Silnik wyposażany układ common rail potrzebuje trzy podstawowe czujniki aby móc funkcjonować. Pierwszym z nich i najbardziej oczywistym jest czujnik prędkości obrotowej. Informacja o prędkości obrotowej silnika jest podstawą praktycznie wszystkich obliczeń realizowanych przez sterownik silnika. Drugim czujnikiem jest czujnik faz rozrządu. Pozwala on rozpoznać sterownikowi w jakim obecnie położeniu jest konkretny tłok, np. czy jest w trakcie suwu sprężania i należy wtrysnąć paliwo, czy może w trakcie suwu wydechu. Te dwa czujniki wystarczą aby silnik pracować mógł na biegu jałowym. Praca silnika pod obciążeniem (w tym na wyższych obrotach) wymaga podłączeniu czujnika położenia pedału przyspieszenia, który informuje ile momentu obrotowego w danej chwili wymaga kierowca. Każdy silnik oczywiście wyposażony jest w czujnik ciśnienia oleju oraz czujnik temperatury płynu chłodzącego.
...
http://www.magazyn-motory...ommon_rail.html

A problem autora to -
zapewne temat EGR, najczęściej nieodbijającego zaworka otwarcia "wydechu do dolotu" powodu sadzy na tłoczku.
Czyściłem parę miesięcy temu - objawy zniknęły w znacznej mierze - z powodu tych samych objawów czyściłem. Polecam.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3545
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2014-07-12, 06:34   

A w tym magazynie pisze pewnie ktoś po studiach dziennikarskich albo po socjologii?
Czujnik prędkości obrotowej? Czyli prądnica tacho? Przecież komputer samochodowy wylicza prędkość obrotową z czasu pomiędzy kolejnymi impulsami czujnika położenia wału. To ten drugi czujnik, nieszczęśliwie nazwany "czujnikiem faz rozrządu". Ale mogę się mylić, bo sam skończyłem archeologię śródziemnomorską, i to zaocznie. :mrgreen:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2014-07-12, 09:07   

A jak bym ci powiedział że na 8 miejscu, a nie na trzecim? Ten artykuł jest dość ogólnikowy i zawiera błedy merytoryczne i tłumaczeniowe.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne