Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Rozbiegany silnik
Autor Wiadomość
Dardus 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 Blue dCi
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lut 2015
Posty: 337
Skąd: okol. Częstochowy
Wysłany: 2015-06-12, 22:02   Rozbiegany silnik

Czy zdarzył się już komuś z użytkowników dci podobny przypadek?
http://joemonster.org/fil...zionacego_smoka

Rozbieganie silnika jest najczęściej spowodowane przepuszczaniem przez turbosprężarkę oleju silnikowego (którym jest smarowana) do kolektora dolotowego. Stamtąd dostaje się do komory cylindra, gdzie zostaje on spalony. Silnik wysokoprężny, w odróżnieniu od benzynowego, może bowiem być napędzany olejem silnikowym. W rezultacie nawet na biegu jałowym silnik może samoczynnie zwiększyć obroty bowiem otrzymał dodatkową dawkę paliwa (oleju silnikowego) z układu smarowania turbosprężarki. Im więcej oleju przepuszcza układ turbodoładowania, tym bardziej wzrastają obroty jednostki napędowej. To z kolei sprawia, że także turbosprężarka przyspiesza swoją pracę, a tym samym zaczyna przepuszczać do kolektora ssącego jeszcze większe porcje oleju silnikowego. W rezultacie motor osiąga maksymalne obroty, mimo że układ zasilnia nie zwiększył dawki. Problem polega na tym, że nawet wyjęcie kluczyka ze stacyjki nic nie pomaga, bowiem silnik w takiej sytuacji pracuje już tylko na oleju silnikowym.
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2015-06-12, 22:18   Re: Rozbiegany silnik

Dardus napisał/a:
Czy zdarzył się już komuś z użytkowników dci podobny przypadek?
http://joemonster.org/fil...zionacego_smoka

Rozbieganie silnika jest najczęściej spowodowane przepuszczaniem przez turbosprężarkę oleju silnikowego (którym jest smarowana) do kolektora dolotowego. Stamtąd dostaje się do komory cylindra, gdzie zostaje on spalony. Silnik wysokoprężny, w odróżnieniu od benzynowego, może bowiem być napędzany olejem silnikowym. W rezultacie nawet na biegu jałowym silnik może samoczynnie zwiększyć obroty bowiem otrzymał dodatkową dawkę paliwa (oleju silnikowego) z układu smarowania turbosprężarki. Im więcej oleju przepuszcza układ turbodoładowania, tym bardziej wzrastają obroty jednostki napędowej. To z kolei sprawia, że także turbosprężarka przyspiesza swoją pracę, a tym samym zaczyna przepuszczać do kolektora ssącego jeszcze większe porcje oleju silnikowego. W rezultacie motor osiąga maksymalne obroty, mimo że układ zasilnia nie zwiększył dawki. Problem polega na tym, że nawet wyjęcie kluczyka ze stacyjki nic nie pomaga, bowiem silnik w takiej sytuacji pracuje już tylko na oleju silnikowym.

w manualu trzeba zdusic silnik na biegu, w automacie zostaje czekac az korba wyjdzie bokiem i sam stanie
 
Dardus 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 Blue dCi
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lut 2015
Posty: 337
Skąd: okol. Częstochowy
Wysłany: 2015-06-12, 22:39   

Ciekawi mnie jak bardzo narażone są nasze daćkowe dci na takie zjawisko. Na razie osobiście nie spotkałem się z tym i chyba nie chciał bym, ale nigdy nic nie wiadomo.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-06-12, 23:00   

Zatyka się dolot powietrza ręką i silnik gaśnie
_________________
Moje auto
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7476
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-06-13, 20:15   

Karenzo napisał/a:
Zatyka się dolot powietrza ręką i silnik gaśnie


A zanim zgaśnie dostajesz korbą w głowę.
Już lepiej szybko wsadzić jakąkolwiek szmatę.

Oczywiście jak powiedziane wyżej gasisz "biegiem" i na hamulcu.
 
rafal_rx 


Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Maj 2014
Posty: 156
Skąd: Radom
Wysłany: 2015-06-13, 20:46   

A jest przepustnica w dolocie? W dCi jest, widzę że elektryczna. Zamyka po wyłączeniu zapłonu?
 
Dardus 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 Blue dCi
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lut 2015
Posty: 337
Skąd: okol. Częstochowy
Wysłany: 2015-06-14, 21:00   

W czasie wyłączonego zapłonu przepustnisa jest zamknięta. W krytycznych sytuacjach silnik rozbiega sie przez zaciągnięcie mieszanki ropno-olejowej przez przewody odpowietrzenia skrzyni korbowej. Tylko zduszenie na biegu ratuje silnik przed wyprzedzającym cię korbowodem. Nic nie pomoże odcięcie zasilania powietrza jak również paliwa, to trzeba działać puki jeszcze mamy olej. Po takim zabiegu na pewno turbina do wymiany, chyba że wcześniej bokiem wyszedł korbowód.
 
Lajkonik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Ambiance
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Cze 2012
Posty: 1144
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-06-15, 06:31   

Na YT jest kilka filmików z takim przypadkiem - silnik wyje, masa dymu, a ludziska biegają wkoło i nie wiedzą co robić.
Jeszcze jeden powód, żeby nie kupować diesla.
_________________

 
keikan 



Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4 / Sandero II / Sandero III
Silnik: 1,3 150KM / 1,2 16V / 1.0 LPG 100 Eco-G
Rocznik: 2020 / 2014 / 2024
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 1228
Skąd: Krak-OFF
Wysłany: 2015-06-15, 06:32   

dodam tylko, że dusimy nie na byle którym biegu, tylko najwyższym posiadanym (TOP GEAR :) )

Z opisów tego zjawiska wynika, że trzeba zaciągnąć ręczny, sprzęgło i jeśli mamy skrzynię 6biegową, to wrzucamy 6...

tyle wynika z teorii...

Ps. Mój poprzedni mechanik ostrzegł mnie, że właśnie poziom oleju ponad max może doprowadzić do tego zjawiska...
(zdarzyło mi się w A6, że mi turbina lała olejem więc jadąc w trasę dolałem oleju - zamiast 200 ml - wlałem 1 litr co było o dużo za dużo, mechanik powiedział, że od tego samozapłonu uratowało mnie tylko to, że wiedząc, że mi turbina leje - utrzymywałem niskie obroty - poniżej granicy załączenia turbosprężarki. Dobrze, że w tamtym aucie mogłem jechać 120 km/h przy obrotach ok. 1500 na 6 biegu a turbina załączała się od około 1800)
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2015-06-16, 09:27   

Większość współczesnych diesli posiada w kolektorze ssącym przeoustnicę wspomagającą działanie EGR-u wiec rozbieganie silnika do urwania korb jest mało prawdopodobne. Za to ich pogięcie po takim zdarzeniu dość prawdopodobne. A textem z turbisorężarką w A6 to już poprostu dowaliłeś. Śmiałem się długi czas.
Ostatnio zmieniony przez kali 2015-06-16, 09:32, w całości zmieniany 1 raz  
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 678
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2025-04-04, 16:07   

Miałem okazję dzisiaj pierwszy raz widzieć to na żywo. Jechałem rowerem pod górę w Starym Zamościu i wyprzedził mnie Opel Astra H, już mocno dymiąc. Ale mu bierze olej, pomyślałem. Ale to jednak było coś więcej, bo za samochodem snuła się wręcz zasłona dymna. Dosłownie kilkadziesiąt sekund później stał już na poboczu, silnik kręcił jak oszalały, straszny smród spalonego oleju. Kierowca i pasażerowie (w sumie trzech chłopów) szybko wysiedli, kierowca otworzył maskę i pewnie chciał zatkać dolot. Nie wiem, może to był automat, ale w manualu chyba lepiej od razu próbować zdusić na najwyższym biegu i nie tracić czasu.
Nie chciałem się mieszać i pojechałem dalej. Zwłaszcza przy otwartej masce to chyba nie jest bezpieczne, bo może coś wystrzelić (płyn, olej, kawałek silnika). Może gdyby to była samotna blondynka, to bym się zatrzymał i próbował pomóc. Tylko nie z ludźmi przed maską (ani nawet innym samochodem w małej odległości).
https://www.youtube.com/watch?v=Po5siJ5E_lg
Ostatnio zmieniony przez velomar 2025-04-04, 16:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne