Znowu przepaliły mi się niektóre żaróweczki przycisków nad pokrętłami regulacji nawiewów, więc się wkurzyłem i powymieniałem to gunwo na diody. Inwestycja wyniosła mnie całe 15zł - kupiłem za to 3 ledowe "żarówki" T5 (dwie białe i jedną czerwoną) oraz 4 białe diody z wbudowanymi opornikami (świecą pod 12V i nie wybrzydzają, mam nadzieję, że będą trwałe).
W przełącznikach do montażu ledów udało się wykorzystać ich własne nóżki, które chociaż są z 5 razy grubsze niż wąsy żarówek, to jednak dają się jakoś ułożyć. Diody trzeba tylko starannie powyginać, żeby świeciły do przodu - inaczej podświetlenie jest słabe. Z pewnym rozbawieniem odkryłem, ze przyciski otwierania szyb mają inną budowę, niż przyciski od podgrzewania tylnej szyby i zamka centralnego - a konkretnie nieco inaczej wygląda żółty plastik zawierający żarówkę, który jest zamocowany w bardziej upierdliwy do demontażu sposób (jest tam taki ząbek, który zapiera się w trakcie zdejmowania i trzeba gdzieś tam odpowiednio popchnąć jakąś zapadkę ;) ).
Wymieniłem też żarówkę w przycisku świateł awaryjnych na czerwoną diodę (trochę za mocno świeci, ale w sumie podczas jazdy nie przeszkadza) i żarówki w panelu regulacji klimy. Mówiąc szczerze jest to banalne zadanie, które zajęło mi jakieś 15 minut. Wystarczy odpiąć panel z dwóch ząbków, wepchnąć do środka i potem wyciągnąć częściowo pod kątem, co umożliwia w miarę sensowny dostęp do żarówek t5 osadzonych w plastikowych gniazdach, które bardzo łatwo wykręcić.
Przy okazji odkryłem, że jakiś debil w ASO (nigdzie indziej samochód nie był serwisowany) połamał plastik jednego ze złączy przycisków oraz ułamał fragment całego tego srebrnego profilu środkowego, w zagłębieniu jednego z przycisków. Na szczęście ani tego nie widać, a nie powoduje to żadnych dysfunkcjonalności, no ale niesmak pozostaje.
Poniżej zdjęcia zastosowanych diodek, sposobu ich montażu oraz jednego z dwóch nietypowych przycisków, które odkryłem w swojej furze. Przepraszam z góry za jakość, zdjęcia robiłem na drutach.
EDIT: A i jeszcze podzielę się swoimi przemyśleniami (i być może ignorancją w sprawach księgowości): nie wiem co za dureń projektował całe to podświetlenie w Dacii, ale trzeba mieć odcisk na mózgu, żeby w 5 przyciskach zastosować trzy różne systemy podświetlenia, w tym dwa oparte na dziwacznych plastikowych profilach i żarówkach z pokręconymi wąsami. Wstawienie we wszystkie przyciski żarówek t5 w identycznych gniazdach byłoby znacznie prostsze i na logikę tańsze.
Ostatnio zmieniony przez Marmach 2015-09-20, 00:24, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 57 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2955 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2015-09-20, 10:17
DrOzda napisał/a:
Wymieniałem dziś prawą żarówkę podświetlenia panelu.Projektant tego rozwiązania powinien być gotowany w smole i batożony drutem kolczastym. Po odkręceniu panelu warto zdjąć uchwyt linki sterowania temperaturą , a jeśli oprawka żarówki kiepsko się odkręca to można się wspomóc płaską oczkową ósemką - idealnie pasuje do odkręcenia oprawki.
Tez to przerabialem jakies 2 miesiace temu masakra.
nie wiem co za dureń projektował całe to podświetlenie w Dacii, ale trzeba mieć odcisk na mózgu, żeby w 5 przyciskach zastosować trzy różne systemy podświetlenia, w tym dwa oparte na dziwacznych plastikowych profilach i żarówkach z pokręconymi wąsami. Wstawienie we wszystkie przyciski żarówek t5 w identycznych gniazdach byłoby znacznie prostsze i na logikę tańsze.
Niekoniecznie. Nie wiem na 100% czy wszystkie przełączniki pochodzą od tego samego dostawcy; jeśli nie to taki jest efekt. Dla producenta nie ma różnicy: żąda aby do produktu podłączyć konkretny typ wtyczki oraz całość ma pasować do wymaganego otworu montażowego, Przełącznik ma jeszcze spełnić określoną specyfikację ale konstrukcja wewnętrzna to nie sprawa producenta samochodów.
Dla producenta nie ma różnicy: żąda aby do produktu podłączyć konkretny typ wtyczki oraz całość ma pasować do wymaganego otworu montażowego, Przełącznik ma jeszcze spełnić określoną specyfikację ale konstrukcja wewnętrzna to nie sprawa producenta samochodów.
Bo ja wiem? Teoretycznie przy produkcji samochodu nie jest to takie istotne, ale potem serwisy muszą to naprawiać i nie wiem jak ma im pomóc zwielokrotnienie potrzebnych do tego części. Poza tym trudno mi sobie wyobrazić, żeby było kilku podproducentów na prawie identyczne elementy wnętrza, to się wszystko musi zgadzać nie tylko wymiarowo, ale też pod względem materiałów, koloru itp.
Wysłany: 2015-10-03, 14:43 Brak podświetlenia licznika i pokręteł od nadmuchów
Witam,
podczas podłączania dodatkowego termometru narobiłem niezłego bałaganu :)
Podłączałem go pod gniazdo zapalniczki, zrobiło się z raz czy dwa zwarcie.
Co ciekawe zapalniczka działa, nie działa jej podświetlenie ale i wcześniej nie działało.
Zorientowałem się dopiero później, że coś nie działa:
- podświetlenie licznika (wszystkie kontrolki i cała reszta działa);
- podświetlenie pokręteł;
- podświetlenie przycisków (od otwierania szyb, centralnego zamka)
Przeglądałem forum i jedyne co znalazłem, to problemy z żaróweczkami od pokręteł bądź problem z ledami w liczniku.
Wydaje mi się, że powinno wywalić któryś z bezpieczników. Sprawdzałem je i wydaje mi się, że wszystko z nimi jest ok. Sprawdzałem przyciski i nie dochodzi do nich zasilanie.
Wydaje się, że to musi być któryś bezpiecznik, pytanie tylko który? Od tego co wymieniłem jest jeden bezpiecznik (ośw. licznika, pokręteł i zapalniczki)?
Może w tym module UCH coś się przepaliło?
Witam przepaliły mi sie żaróweczki podświetlania przycisków szyb w dusterze rozebrałem ten przełącznik pod nim jest jakiś żółty plastik i dalej nic nie widać ponoć pod nim jest żaróweczka i nawet jest wymienna ktoś zna temat pozdrawiam
Wysłany: 2016-07-13, 17:37 Jak wymienić żarówki w podświetleniu klimatyzacji w Sandero
Witam
Posiadam Dacie Sandero stepway rocznik 2010 i mam pytanko jak wymienić żarówki w module od klimatyzacji oraz w przyciskach od szyb . Próbowałem sam wyjąłem radio i zdjąłem całą osłonę ale jak widzę nie ma dojścia do żarówek nie wiem czy wyjąć pokrętła od klimatyzacji i czy trzeba rozebrać przycisk od szyb żeby zmienić żarówki a bez tego nawet nie wiem jakie tam siedzą . W dołączonej instrukcji nie ma nic na ten temat . Może jest jakaś serwisówka do pobrania z opisem .
Marka: ..
Model: ....
Silnik: ...... Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Maj 2016 Posty: 197 Skąd: ziemia łódzka
Wysłany: 2016-07-13, 21:09
Witajcie,
Zapytam z ciekawości jako świeżo upieczony właściciel Sandero II.
Czy w tym samochodzie, nadal do podświetlania środkowej konsoli i zegarów używane są żarówki, czy też konstruktorzy poszli z duchem czasu i zastosowali fabryczne oświetlenie LED?
Jeśli nawet są żarówki, to z pewnością mniej się zużywają ponieważ podczas jazdy za dnia, zastosowano światła do jazdy dziennej "oszczędzające" podświetlenie deski rozdzielczej.
Ostatnio zmieniony przez Wojciech-EL 2016-07-13, 21:11, w całości zmieniany 1 raz
Nie trzeba demontować całej obudowy. Z obawy, żeby czegoś nie urwać, wymieniałam żarówkę wyciągając jedynie konkretny klawisz. Więcej o tym sposobie tutaj (m. in. posty bebe i mekintosza).
Skoro ja dałam radę...
Ponieważ jak widzę każdy się ciągle pyta a niewielu odpowiada postanowiłem napisać ten oto poradnik.
Do samej wymiany żarówki wystarczą sprawne dłonie, płaski śrubokręt i klucz torxs 20 jak mnie pamięć nie myli, ale będę wymieniał jeszcze podświetlanie w klawiszach to sprawdzę. Samą ramkę ściąga się prosto i było już wałkowane na forum. Wystarczy złapać na samym dole i pociągnąć, jak na zdjęciu nr1. Ci, co mają do wymiany podświetlenie we włącznikach to pokazuje jak to się wyciąga. Wystarczy nacisnąć te wąsy zdjęcia nr2 i3 i wypchnąć wyłącznik na zewnątrz zdjęcie nr4. Potem kostka i gotowe. Następnie odkręcamy dwa wkręty widoczne na zdjęciach 5 i 6. Które trzymają konsolę. Wkręty są dwa po lewej i prawej stronie. Kolejna czynność to naciśnięcie dwóch zatrzasków w kierunku środka konsoli. Zatrzaski są jak już pisałem dwa jeden pokazany na zdjęciu po lewej stronie a drugi jest po prawej w tym samym miejscu. Po ich naciśnięciu i przytrzymaniu wpychamy konsolę jej górną częścią do środka. Aż widoczne nad wkrętami białe kołki schowają się do środka. Widać je na zdjęciu 5 i 6, a na zdjęciu 7 jest widoczny po prawej stronie zaznaczonego czerwoną ramką zatrzasku. Po tym jak się schowają to podnosimy lekko w górę konsolę by odczepić ja z dolnych zatrzasków. I tak to wygląda po ściągnięciu na zdjęciu nr8. Przekręcamy jej tył do siebie. Teraz widać kostkę elektryczna zdjęcie nr9, którą wyczepimy. Robimy to w następujący sposób. Naciskamy na kostkę tak jak byśmy ja wkładali, a następnie przyciskamy widoczny w czerwonym kwadracie i zaznaczony strzałką języczek zabezpieczający i ciągniemy kostkę w górę. Wyciągniętą kostkę widać na zdjęciu nr 10.
Ci, co mają palce ginekologa już mogą, a nawet mogli wcześniej bez wyciągania kostki i odkręcania konsoli wyciągnąć oprawkę żarówki natomiast pozostałych zapraszam do drugiej części przewodnika.
01_Ramka.jpg Ramka konsoli, wyciąganie.
Plik ściągnięto 120 raz(y) 58,12 KB
02_włącznik 1.jpg Wyciąganie włącznika
Plik ściągnięto 103 raz(y) 35,83 KB
03_włącznik 2.jpg Wyciąganie włącznika
Plik ściągnięto 68 raz(y) 36,59 KB
04_włącznik 3.jpg Wyciągnięty włącznik
Plik ściągnięto 89 raz(y) 46,84 KB
05_Lewy wkret.jpg Wkręt
Plik ściągnięto 97 raz(y) 51,94 KB
06_Prawy wkręt.jpg Wkręt.
Plik ściągnięto 80 raz(y) 48,69 KB
07_Zatrzaski.jpg Zatrzaski konsoli do naciśnięcia.
Po delikatnym odchyleniu konsoli zdjęcie 11 możemy przystąpić do zdjęcia linek, które mocno nam ograniczają ruchy. Najpierw zdejmujemy białą linkę, która odpowiada za rozdział powietrza w kabinie. Wkładamy płaski śrubokręt i podważamy obejmę zabezpieczającą, co widać na zdjęciu nr12 Obejma jest z gumy, więc łatwo schodzi z zatrzasku. Następnie zdejmujemy oczko, co pokazałem na zdjęciu nr13. Teraz mamy dostęp do zielonej linki, która steruje klapą powietrza ciepło / zimno. Postępuję z nią tak samo zdjęcie nr14 pokrętło od ogrzewania ustawiamy na zimne. Będzie nam wygodniej. Na zdjęciu nr15 pokazałem w niebieskim kwadracie jak wygląda zaczep linki, a w czerwonym, że należy ją z tego miejsca wychaczyć. By to zrobić wystarczy przekręcić pokrętło na ogrzewanie. Teraz możemy wyciągnąć samą linkę zdjęcie nr 16. Ja przy okazji zagiąłem haczyk 2mm wcześniej gdyż klapa nie do kończ się zamykała i do środka dostawało się lekko letnie powietrze. Teraz możemy swobodnie przekręcić panel i dostać się do żarówki, którą wyciągamy przez przekręcenie zdjęcie nr17. Zdjęciu nr 18 przedstawia panel od tyłu z już wyciągnięta żarówką. Jak widać jest tylko jedna. Na zdjęciu nr 19 widać w całej okazałości oprawkę z żarówka a na następnym już bez. Żarówkę wyjmuję z oprawki pociągają ją do siebie to zwykła żarówka bez cokołu typ W2W o mocy 1, 2W lub 2W. Można wsadzić obydwie różnica w jasności świecenia mocniejszej jest nie wielka. W trzeciej części będziemy składać.
P.S. Te narzędzia nie są do Logana I i Sandero I potrzebne. Przydają się za to w nowszym Dasterze jak coś potrzebujemy wyjąć. No i oczywiści w prawie każdym innym współczesnym aucie, i nie tylko.
11_Linki.jpg Linki sterujące.
Plik ściągnięto 104 raz(y) 43,6 KB
12_Biała linka.jpg Zaczep białej linki.
Plik ściągnięto 95 raz(y) 36,05 KB
13_Oczko.jpg Oczko białej linki.
Plik ściągnięto 111 raz(y) 51 KB
14_Zielona linka.jpg Linka.
Plik ściągnięto 113 raz(y) 75,56 KB
15_Zielona zaczep.jpg Linka.
Plik ściągnięto 111 raz(y) 88,11 KB
16_Zielona zaczep linka.jpg Linka.
Plik ściągnięto 116 raz(y) 85,47 KB
17_ konsola z tyłu.jpeg Wyciągamy / wkładamy żarówkę.
Teraz wkładamy nową żarówkę do oprawki zdjęcie nr21 i wkładamy na miejsce zdjęcie nr17. I tak po kolei składamy w odwrotnej kolejności. Dodam jeszcze, że w rogach na dole konsola ma zaczepy, które trzeba włożyć. Pokazałem to na fotografii i zaznaczyłem czerwoną ramką. Więc po złożeniu linek i przed górnymi zatrzaskami trzeba tak to umieścić inaczej konsola będzie zapadnięta i nie będzie pasować do ozdobnej ramki przedniej.... Na kolejnych zdjęciach pokazuję jeszcze miejsca gdzie są zaczepy na ramce. Przy składaniu ramki w tych miejscach ją naciskamy. Natomiast przy demontażu, czego nie opisałem w pierwszej części wkładamy palce poniżej i wyciągamy. Wszelakie tworzywa na zatrzaski w samochodzie najlepiej demontować w cieple. Im są cieplejsze tym bardziej elastyczne i maja mniejszą tendencję do pękania. Najlepiej latem zastawić autko w słońcu i zdjąć, co trzeba.
Zatrzask dolny.jpg To trzeba włożyć na swoje miejsce.
Wysłany: 2016-08-24, 07:14 No to bierzemy się za wyłacznik na panelu.
Dziś zabieramy się za wymianę oświetlenia wyłączników. Do tego celu użyłem takiej żarówki.
GOOBAY L3208 http://www.tme.eu/pl/deta...aturowe/goobay/
Co prawda ta żarówka ma trochę krótsze druciki id tej, co była, ale bez problem daj się to zamontować.
Jak się wyjmuje wyłączniki z ramki pokazałem wyżej. Następnie podważamy zaczep kołyski wyłącznika tak jak pokazałem to na zdjęciu nr01 i ściągamy. Dobrze jest zaznaczyć sobie jak było to zamontowane by przy montaży nie złożyć odwrotnie. Po zdjęciu naszym oczą powinien pokazać się taki widok. Zdjęcie nr02 pokazuje rozebrany wyłącznik szyb elektrycznych. Pod żółtym tworzywem znajduje się nasz żarówka. Po bokach widać jej drucik. A samo tworzywo jest po prostu włożone. Na zdjęciu nr03 pokazałem wyłącznik od ogrzewania szyby/lusterek. Wyjmujemy nasze tworzywo za pomocą pęsety lub śrubokręta. Zdjęcie nr04. Części składowe pokazałem na zdjęciu nr05. Szczegółowe zdjęcie nr06 pokazuje jak ta żarówka jest tam zamocowana. Jak widać jest po prostu zawinięta wokół kołka. Na zdjęciu nr07 pokazałem odwiniętą starą i włożoną nową, ale jeszcze niezawiniętą. Druciki zawijamy i składamy w odwrotnej kolejności. Ja u siebie wymieniłem wszystkie 4 żarówki ( nie ruszałem tylko wyłącznika od awaryjnych.) Mimo że nie działały tylko szyby. Poszło to szybko i sprawnie, więcej czasu straciłem na poszukiwanie żarówki niż na samą robotę, która trwała około 40 minut.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum