Nie jest to wykluczone, choć istnieje szansa, że po prostu zna jakieś Tajne Plany koncernu <; - dokumentacja techniczna (zwłaszcza nie całkiem najnowsza) nie jest ostateczną wyrocznią... Dlatego napisałem o "wróżeniu".
Ostatnio zmieniony przez laisar 2016-01-13, 23:25, w całości zmieniany 1 raz
Ogólnie wiem, że automaty wyręczają czasami pracę kierowcy. W takim automacie easy-r jest 5 nastaw przełożeń: P (parking), R (wsteczny), N (luz na biegu) i D (jazda), a do tego M (manualny) wraz z plusem i minusem.
Pytanie jest takie: czy podczas jazdy, nieważne gdzie - miasto czy trasa, można zmieniać nastawy z D na M i odwrotnie bez uszczerbku dla skrzyni biegów?
Sorry za pytanie, ale jeszcze nie jechałem z takim automatem, natomiast jechałem z zwykłym automatem bez przełożenia typu D <-> M.
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Kwi 2010 Posty: 1698 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-01-14, 10:06
W easy-R jest (P)? U mnie nie ma.
Zawsze można z jazdy na manual przełączać, czy to "prawdziwy" automat, czy robot. Ale szczerze? Prawie nigdy się tego nie robi.
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1061 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-01-14, 12:14
route2000 napisał/a:
Myślałem o tym, żeby zmienić ręcznie bieg aby lepiej wyprzedzić jakieś auto przez lepszy rozpęd (niższy bieg i wyższe obroty)
Wszystko zależy od producenta. W jednych wystarczy, że wciśniesz gaz w podłogę i komputer to interpretuje jako sygnał do redukcji biegu. W innych są przy kierownicy klikalne manetki +/- którymi możesz wymusić wybór biegu w każdym trybie. Inne z kolei mają tryb czysto automatyczny, gdzie klikanie manetkami nic nie daje plus tryb manualny, gdzie ty decydujesz manetkami który ma być bieg wrzucony.
Jak się łatwo domyślić, skoro zmianą biegów i sprzęgłami steruje komputer - to tylko różnice w sposobie oprogramowania i podejściu inżynierów do klienta, czyli na jak dużą ingerencję w pracę automatyki pozwolić kierowcy.
jeśli chodzi o redukcję do wyprzedzania, wydaje mi się że większosć skrzyń powinna to wykrywać sama, bo nawet jakieś średniowieczne automaty z epoki bezkomputerowej miały 'kickdown' czyli zmianę przełożenia przy wciśnięciu pedału "w podłogę". Tam to było realizowane mechanicznie, teraz jest większe pole do interpretacji, bo komputer "wie" więcej niż kierowca (w sensie ma dostępo do większej ilości parametrów pracy silnika) i obliczy czy taka zmiana jest faktycznie potrzebna .
Ostatnio zmieniony przez Lza 2016-01-14, 12:19, w całości zmieniany 3 razy
Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Kwi 2010 Posty: 1698 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-01-14, 13:00
I tak jest, wciskasz gaz mocno i masz redukcję o bieg. Wciskasz bardzo mocno - redukcja o dwa.
Znam dwa przypadki, kiedy się może przydać manual w takiej skrzyni:
1. Hamowanie silnikiem - głównie zjazd z górki
2. Trzymanie niskiego biegu przy aucie co nie ma dwusprzęgłówki albo 400 Nm i 200KM, jeśli chce się wyprzedzić ciężarówkę na jezdni jednopasowej i trzeba się wychylić i ewentualnie szybko wyprzedzić, bo droga kręta. Chcesz wyprzedzić, wciskasz gaz, skrzynia redukuje, odpuszczasz bo coś jedzie, skrzynia zmienia biegi na wyższe, a chcesz wyprzedzić zaraz i szybko, ale zanim znów zredukuje to ucieka czas. Na to drugie jest takie wyjście, że czekasz aż będzie luźniej z naprzeciwka.
Jeżdżę z taką skrzynią prawie rok i na początku trochę ręcznie się bawiłem, ale już tego trybu nie używam wcale. Komputer też się uczy jak używasz pedału gazu i się z autkiem da za jego pomocą dogadywać.
Ogólnie polecam i to bardzo. Zupełnie inna jazda. Jeszcze w Dacii wg folderów ta skrzynia jest szybsza niż w Peugeocie.
Minus to podjeżdżanie pod krawężniki (gaz-hamulec), sprzęgłem fajniej - płynniej się operowało.
jeśli chodzi o redukcję do wyprzedzania, wydaje mi się że większosć skrzyń powinna to wykrywać sama, bo nawet jakieś średniowieczne automaty z epoki bezkomputerowej miały 'kickdown' czyli zmianę przełożenia przy wciśnięciu pedału "w podłogę". Tam to było realizowane mechanicznie, teraz jest większe pole do interpretacji, bo komputer "wie" więcej niż kierowca (w sensie ma dostępo do większej ilości parametrów pracy silnika) i obliczy czy taka zmiana jest faktycznie potrzebna .
Tylko niestety te komputery myślą strasznie długo nad zmianą biegu przy "kick down". Sekunda albo i lepiej.
Pewnie ekologia... A może człowiek się rozmyśli i nie będzie chciał jednak przyspieszać tylko ekologicznie będzie turlał się przez następne 100 kilometrów za ciężarówką z prędkością 70 km/h...
A do Dustera nadal nie ma tej zautomatyzowanej skrzyni dostępnej w cenniku.
Ostatnio zmieniony przez wojtek_pl 2016-03-15, 12:05, w całości zmieniany 1 raz
I akurat taką daciową ocenili jako najgorsze możliwe rozwiązanie.
Co nikogo myślącego nie dziwi.
Przecież wg AB/AŚ nie ma lepszego samochodu niż Pasek w tedeiku
W następnej kolejności są pozostałe modele i pomysły pochodzące z koncernu VAG.
A żadnej afery ze spalaniem tez nie było, to przecież kalumnie rzucane na jedynego prawdziwego producenta samochodów.
Na poparcie której to opinii mają doświadczenia setek tysięcy kierowców zebranych w ciągu wielu lat użytkowania przez nich na dystansie milionów kilometrów <:
Ewentualnie nabyli tej wiedzy od serwisów, borykających się z tym szajsem, lub od inżynierów, którzy przedstawili obliczenia, jasno wskazujące beznadziejność projektu...
Musi tak być, bo przecież podejrzenie, że tzw dziennikarzom moto-czasopism wystarczy przejechanie się 300 m, by wyrobić sobie opinie, byłoby nieuprawnioną złośliwością! Apage!
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 4x2
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 371 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-04-21, 17:50
laisar napisał/a:
Cytat:
najgorsze możliwe rozwiązanie
Na poparcie której to opinii mają doświadczenia setek tysięcy kierowców zebranych w ciągu wielu lat użytkowania przez nich na dystansie milionów kilometrów <:
Ewentualnie nabyli tej wiedzy od serwisów, borykających się z tym szajsem, lub od inżynierów, którzy przedstawili obliczenia, jasno wskazujące beznadziejność projektu...
Musi tak być, bo przecież podejrzenie, że tzw dziennikarzom moto-czasopism wystarczy przejechanie się 300 m, by wyrobić sobie opinie, byłoby nieuprawnioną złośliwością! Apage!
trafiłeś w sedno.
żenujące są te niemieckie wydawnictwa, po prostu żenujące.
szkoda kasy na kupowanie.
Problemem nie jest ich niemieckość (a przynajmniej nie głównym), bo w naszych krajowych redakcjach bynajmniej nie pracują volksdeutsche, rozmawiający z własnymi rodzinami po niemiecku <: - tylko żenujący poziom wiedzy Panóch Redachtorów, zmieszany z przekonaniem o własnej absolutnej przezajebaszczości za kierownicą oraz urazą, że muszę się dotykać do czegokolwiek gorszego niż pagani zonda...
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-04-21, 18:55
laisar napisał/a:
Cytat:
najgorsze możliwe rozwiązanie
Na poparcie której to opinii mają doświadczenia setek tysięcy kierowców zebranych w ciągu wielu lat użytkowania przez nich na dystansie milionów kilometrów <:
Wszystkie typy automatów są na rynku od wielu lat i o każdym z nich dawno można było sobie opinie wyrobić.
Dacia nie jest pierwszą firmą, która zaproponowała manualną skrzynię zautomatyzowaną i jakoś do tej pory nie słyszałem, aby komuś udała się ona na tyle, że użytkownicy po paru latach chwalili jej zastosowanie i zarzekali się, że już nigdy więcej manuali.
Jeśli już to było wręcz przeciwnie.
Mimo to, jeśli dodadzą ją do Dustera, a zdecydowałbym się na ponowny zakup Dustera gdy wejdzie nowy model, to pewnie zamówiłbym go właśnie z automatem, nawet takim.
Ostatnio zmieniony przez Cav 2016-04-21, 18:57, w całości zmieniany 1 raz
Marka: dacia
Model: sandero
Silnik: 1,2
Rocznik: ----
Wersja: Laureate
Dołączył: 20 Mar 2016 Posty: 44 Skąd: warszawa
Wysłany: 2016-04-22, 13:32
miałem w corsie taką skrzynię zautomatyzowaną i wystarczyła na 70 tysięcy kilometrów. Badziew. Jeśli skrzynia w dacii przy ewentualnej wymianie też będzie kosztowała te 2 czy 3 tysiące (tak jak w cenniku) to ok. Ale znając życie wymiana takiej skrzyni to pewnie koszt ok 10 tysięcy
Ostatnio zmieniony przez drake7 2016-04-22, 14:13, w całości zmieniany 1 raz
Te "nowe" skrzynie to są stare, zwyczajne ręczne, doposażone jedynie w elektryczne silniki sterujące sprzęgłem i biegami. Mechanika trybologiczna jest dokładnie ta sama, więc powinna wytrzymywać tyle samo co w zwyczajnych manualach. Jaka jest trwałość serwomotorów to się okaże, ale one też nie są jakieś kosmicznie skomplikowane, tylko niemal na poziomie silnika wycieraczek. A przede wszystkim - są normalnie wymienne jako osobne części zamienne (co na marginesie pisząc w teorii powinno pozwolić zmienić każdego innego zwykłego manuala w tego automata), ale cen niestety jeszcze w katalogu nie ma.
Pitolenie o jednakowym działaniu typów automatów nadaje się tylko do spuszczenia w klozecie, bo to jak twierdzenie, że wszystkie hot-hachte jeżdżą tak samo, czy sedany, czy minivany czy co tam sobie wziąć za przykład
Niestety, ale żyjący użytkownik przyzwyczai się do najbardziej wyrąbanej skrzyni biegów, wybieraków i synchronizatorów. We własnym samochodzie nawet nie zauważy zużycia. Kiedyś jechałem 5 kilometrów na dwójce cinquecentem mojej bratowej, bo nie umiałem wrzucić wyższych biegów, a ona nie miała problemów... A silniczek od wycieraczek da radę? Sądzę, że wątpię. Wsteczny niesynchronizowany nie zawsze wejdzie od pierwszego razu. Czy w takim półautomacie robi to ręczna dźwignia i można przeładować - czy jednak ten biedny silniczek, który spowoduje ruszenie ze zgrzytem?
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-04-22, 16:31
laisar napisał/a:
Pitolenie o jednakowym działaniu typów automatów nadaje się tylko do spuszczenia w klozecie,
Wiesz, mądrzy wyciągają wnioski z błędów popełnionych przez innych i biorą po uwagę takie doświadczenia.
Inni wolą liczyć na cud - oczywiście szanujemy ich......
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-04-22, 18:08
laisar napisał/a:
Cav napisał/a:
biorą po uwagę takie doświadczenia
No i doświadczenia mówią, że moto-świerszczyki łżą tak często, że należy sprawdzać nawet jak drukują "2+2=4"...
Czyli co, nie jeździłeś autem ze zrobotyzowaną skrzynią mechaniczną?
Jeździłbyś, to nie miałbyś wątpliwości, że to za ciekawe nie było.
Ja sobie odpuściłem po kilku kółkach na torze - po paru kielichach biegi zmieniłbym szybciej.
Poszukaj sobie o Alfach i Fiatach - miały takie cuś na pokładzie.
Chyba Selespeed to się zwało.
Poczytaj opinie o tym wynalazku.
I kosztach jego naprawy.
W wykonaniu Renault może być co najwyżej tak samo, a jest duża szansa, że gorzej.
Ostatnio zmieniony przez Cav 2016-04-22, 18:09, w całości zmieniany 1 raz
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1061 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-04-22, 21:38
Wiele samochodów ma takie skrzynie. Jeżdżą, nie psują się. D!@# nie urywają, ale nie mają urywać. Mają jeździć. Do stania w miejskich korkach i na króciutkie trasy w sam raz. Jak chcesz porządny automat, to ósemkę trzeba za niego zapłacić. Tak samo jak chcesz mieć porządną klimatyzację, blachę, bezpieczeństwo - po prostu wybierasz jeden z wielu dostępnych modeli które mają to co Cię interesuje. Dacia była jest i będzie na szarym końcu bo taka ma być. Automat w daci to i tak spory prestiż jak na tą linię pojazdów.
Marka: renault
Model: captur
Silnik: 1.3 mild
Rocznik: 2024
Dołączył: 20 Mar 2016 Posty: 468 Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2016-05-10, 17:36
Pytałem dziś na infolinii Dacii i powiedzieli mi że do sandero acces to zautomatyzowana skrzynia nie jest oferowana . A ja akurat jeżdżę na krótkich dystansach , nogi mam przykurczone [od urodzenia] i taki automacik by mi się przydał
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum