Nie jestem teraz pewien, wydaje mi się, że informacja o "lubryfikatorach" była podana na stronach Inter Cars i de facto nie służy ten środek smarowaniu zaworów (od początku jak usłyszałem o tym wynalazku to bardzo głęboko wątpiłem w ten efekt) ale obniżeniu temperatury spalania LPG (trochę dziwne co jest w materiałach podanych przez kolegę eastcowboy, że LPG ma niższą temp. spalania ale to laboratorium) co ma zabezpieczać gniazda zaworowe przed wypalaniem. Czteroetylek ołowiu dodawany kiedyś do benzyn chyba też do tego był, nieprawdaż? I takie działanie "lubryfikatora" miało by jakiś sens.
A czemu tak został ten środek nazwany? Któż to wie?...
Marka: *
Model: *
Silnik: * Pomógł: 14 razy Dołączył: 19 Sie 2009 Posty: 336 Skąd: ABCD
Wysłany: 2016-06-12, 12:54
not lubricate or higher temperature
gasoline produced combustion residues between valve and valve seat
propane burns without residues
combustion residues prevent microwelding (wear)
valve protection additive generated combustion residues, but must effectively metered, otherwise negative impact
appropriate material selection valve and valve seat prevented microwelding even without combustion residue
Ostatnio zmieniony przez eastcowboy 2016-06-13, 17:48, w całości zmieniany 4 razy
Marka: Dacia
Model: był Logan MCV, jest Lodgy
Silnik: był 1.2 75 GPL, jest 1.6 Sce 100
Rocznik: był 2013, jest 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Wrz 2013 Posty: 447 Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2016-06-12, 19:57
Po lekturze wszystkich materiałów wychodzi, że aby wszystko było w porządku przez długi czas należy na pracy LPG dotryskiwać niewielką dawkę paliwa benzynowego. Wstępnie myślę ustawić u siebie dotrysk powyżej 3700 obrotów lub w całym zakresie obrotów co któryś wtrysk LPG. Będę jeszcze starał się ustalić coś w tym kierunku. A od któregoś instalatora, do którego dzwoniłem, a montowali dla dilera w nowych autach, jest ustawiony co 5 wtrysk gazu dotrysk benzyny.
Ostatnio zmieniony przez dacialoganmcv 2016-06-12, 20:01, w całości zmieniany 1 raz
Niedawno rozmawiałem z Panem Adamem Rogowskim odnośnie wypalania "zaworów" do tego dochodzi jak będzie podawana nieprawidłowa mieszanka ( najgorsza jest za uboga ). Dotryski benzyny nie rozwiążą problemu błędów montażowych i ustawień. Dotrysk benzyny jest stosowany w wtrysku bezpośrednim w celu ochrony wtryskiwaczy benzynowych które są umieszczone wewnątrz komory.
Jeśli chodzi o różnice w temperaturach pomiędzy benzyną a gazem to przy prawidłowym montażu i kalibracji będą praktycznie identyczne. I do tego się dąży korzystając z dodatkowych sąd sprawdzaniu AFR itp.
Jak ktoś chce zaoszczędzić na montażu instalacji to faktycznie lepiej ustawić nawet 50/50 benzyna lpg ( i koniecznie lubryfikacja ) Ale oszczędzamy po montażu instalacji gazowej a nie przed.
_________________ Duster 1.6
Sandero 1.2
Ostatnio zmieniony przez SilverTM 2016-06-12, 20:34, w całości zmieniany 1 raz
Żeby tak było trzeba by regulować instalacje co roku albo częściej
bo nastawy lpg są na sztywno
a silnik sam modyfikuje dawkę cały czas
Tu się objawia największa zaleta instalacji fabrycznych które tylko modyfikuje sygnał z ecu silnika zwiększając o ustalona dawkę gazu .
Na pewno jest tam też dotrysk po przekroczeniu jakiś dużych obrotów (4-5 tyś) co zaobserwowałem na autostradzie
Dla tego instalacje reguluje się co około 10 tyś km. Instalacje już od kilku lat bazują na odczytach z komputerów ( przecież sterownik w fabrycznych instalacjach to nic innego jak normalny sterownik tylko jest zablokowany dostęp ). A dotrysk przy przekroczeniu dużych obrotów jest spowodowany niestety średnią kalibracją sterownika gazowego. Niestety nikt nie reguluje fabrycznej instalacji a działa ona niestety tylko w trybie automatycznym. Czyli robi jak większość warsztatów które montują instalację w 1 dzień i wypuszczają auto albo po auto kalibracji bez jazdy albo zrobią kilka km minimalnie korekty na mapie ustawią i tyle.
Sprawdzałem swoją instalację, dustera znajomego który miał fabryczną fabryczną i niestety mieszanka jest ustawiona za bogato i u mnie i u niego. Czyli szybciej się skończy katalizator i będą problemy z wydechem. Plus jedyny jest taki że w silniku nic złego się nie stanie. Dla tego ta "największa zaleta" to jednak jest papka marketingowa producenta instalacji lpg oraz Renault Polska. A ma to na celu uproszczenie/przyspieszenie montażu instalacji.
Marka: Dacia
Model: był Logan MCV, jest Lodgy
Silnik: był 1.2 75 GPL, jest 1.6 Sce 100
Rocznik: był 2013, jest 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Wrz 2013 Posty: 447 Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2016-06-12, 22:46
I znowu zaczyna się dyskusja jak przez 9 pierwszych stron. Wszelkie smarowidła są dobre w pornusach. W aucie raczej nie bardzo. Poczytałem na ten temat, potem o zaworach, gniazdach i logicznie rozumując, to nie ma rzeczywiście sensu. Przynajmniej smarowidło podciśnieniowe - kropelkowe. Nigdy nie wiadomo gdzie wpadnie, a tak naprawdę robi też co innego niż ma w nazwie...
Co do instalacji fabrycznej, za którą byłem do momentu gdy nie odebrałem swojej Dacii:
- fabryczne wiązki i punkty mocowania
i tyle...
Wady:
- brak jakiegokolwiek wsparcia zarówno ze strony Renault i Landi Renzo
- podzespoły w serwisie, choćby filtr fazy lotnej, kosztuje tyle co 10 zwykłych do Landi Renzo
- opisana przez kolegę mapa z 25% dodatkiem gazu w mieszance, czyli "na bogato".
- różne bolączki związane z zestrojeniem instalacji dla serii i w innym klimacie niż docelowo auta jeżdżą, choćby szarpanie przy zmianie z PB na LPG gdy jest zimniej. Jak jest cieplej nie zauważyłem tego problemu 2 rok.
Opisany problem z wypalaniem zaworów dotyczy paliwa benzynowego. Jeśli są one zbyt delikatne, to będą wypalały się na benzynie i na LPG. Jeśli na PB nie ma problemu, na LPG też nie będzie przy dobrej mieszance.
Problem z zaworami to nie wypalanie, a zacieranie w gniazdach. Kolega eastcowboy dostarczył opis o co chodzi, gdy zawory pracują w gniazdach i składniki zawarte w benzynie uniemożliwiają efekt spawania w tychże gniazdach i trzony zaworów mogą pracować normalnie. Stąd logicznie, że warto zainwestować w dotrysk paliwa benzynowego co któryś cykl. Tu pozostaje pytanie czy normalna jazda w okolicach 3000 obrotów i do 110 km/h jest takim warunkiem, że nie będzie problemu i dotrysk dopiero w górnym zakresie. Czy też dotrysk paliwa benzynowego podczas pracy w całym zakresie obrotów silnika.
Ja już swoje zdanie na ten temat mam wyrobione jak napisałem wcześniej. Wiele godzin czytania i myślenia mam za sobą. Jakąś wiedzę techniczną i mechaniczną też posiadam, więc wyciągnąłem wnioski, które opisałem powyżej. Na wiele aspektów zwrócili mi uwagę koledzy z forum LPG.
Centralka LPG zawsze działa jako podległa pod ECU, a nie odwrotnie. Realizuje to co ECU chce. I nigdy odwrotnie. Nowsze komunikują się już po CAN co znacznie ułatwia sprawę. Więc jeśli centralka ma dobrze napisane oprogramowanie, to nigdy mieszanka nie będzie zła. Pomijam tu uszkodzenie mechaniczne wtryskiwaczy czy innych elementów, np. błędy w montażu. Fabryczna instalacja to tylko poblokowane wszystko co się da. I tyle i aż tyle. Bo też porozumiewa się po CAN i działa jako podległa pod ECU. Jedynie ECU "widzi" parametry z LPG, ale też nie wszystkie. Bo w Dacii widzi przycisk przełącznika, poziom gazu, paliwo na jakim pracuje, ciśnienie, temperaturę i takie tam. A czasów wtryskiwaczy gazowych nie widzi, bo to realizuje na jej żądanie centralka od gazu.
Ostatnio zmieniony przez dacialoganmcv 2016-06-12, 22:47, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: był Logan MCV, jest Lodgy
Silnik: był 1.2 75 GPL, jest 1.6 Sce 100
Rocznik: był 2013, jest 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Wrz 2013 Posty: 447 Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2016-06-13, 11:02
Dzwoniłem do KME. Centralka KME Nevo, ich reduktor, wtryskiwacze Baracuda, zbiornik pod autem. Koszt z montażem 3000 zł. I też montują JLM. Na życzenie klienta bez i dotryski paliwa, itd.
Więc jaki sens inwestować w polskie, skoro włoskie BRC wychodzi 2800 zł :).
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3753 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-06-13, 11:21
Nie lepiej dołożyć ten 1000-1500 i zainstalować Vialle LiquidSi gdzie benzyny praktycznie się nie zużywa (samochód odpala na noPB i po 30 sekundach przełącza na gaz) , efekt wypalania gniazd zaworowych jest porównywalny z jazdą na benzynie (gaz rozpręża się w kolektorze ssącym odbierając ciepło) i nie ma cięcia fabrycznej instalacji układu chłodzenia ?
Marka: Dacia
Model: był Logan MCV, jest Lodgy
Silnik: był 1.2 75 GPL, jest 1.6 Sce 100
Rocznik: był 2013, jest 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Wrz 2013 Posty: 447 Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2016-06-13, 11:43
Z chęcią. Ale gdzie dzwonię, to za wtrysk w fazie ciekłej 6000 zł albo i lepiej. Jak coś to poproszę konkretne adresy lub telefony, bo póki co widzę, że polskie droższe niż włoskie, a miało być taniej i lepiej. Bo na forum LPG o BRC nie chcą słyszeć, jedynie Stag i KME... I tam też nie inaczej. Każdy teoretyzuje, a konkretnych namiarów nie ma.
Ostatnio zmieniony przez dacialoganmcv 2016-06-13, 11:43, w całości zmieniany 1 raz
Materiał badawczy mały, i brak prób kontrolnych robionych równolegle*. Brak podanych parametrów paliwa na którym były robione badania (podejrzewam że tankowane na stacjach). Dodatkowo takie kwiatki ..." Ze względu na mały przebieg pojazdu nie były kontrolowane luzy zaworowe. ..". Uboga literatura z samocytowaniem i odnośnikami do producenta i instalatora smarowideł. Osobiście oceniam nisko wiarygodność tych badań.
*Jak testowałem dodatki detergentowe do benzyn, to podstawą było wykonanie na hamowni badań samego paliwa i paliwa z dodatkiem. Paliwo było to samo z tej samej partii producyjnej. Czasami test szedł np. na dwóch cylindrach paliwo z dodatkiem, a na dwóch bez.
_________________ Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ktoś w ogóle sprawdził ile kosztują te szklanki w ASO ?
Trzeba jeszcze ustalić koszt robocizny .
Będę pisał o subaru ale to też japoniec bo o nim mam wiedzę .
Na benzynie nie ma potrzeby regulacji po 100-200-300 tyś km , chyba że ktoś jeździ na podłym paliwie .
W przypadku LPG trzeba co 50 tyś robić kontrole (koszt nikły ) , w przypadku źle zestrojonych instalacji co 50 trzeba robić regulacje .
U niektórych auto lata 100-150 tyś na lpg i nie robią żadnej regulacji .
Koszt szklanki w subaru to 100-120 zł + wyciągniecie silnika 1000 zł -2000 w ASO .
Zwykle do wymiany jest kilka szklanek na wydechu .
Od 2010 subaru przeszło na regulacje blaszkową (jak w ładach czy zastawach ) jedna blaszka 24 zł w ASO .
Problem z zaworami występuje przy złej mieszance , więc jakość instalacji lpg ma tu ogromne znaczenie . Idealnie była by instalacja IV generacji z wtryskiem w fazie ciekłej ale nie jest jeszcze taka produkowana do subaru 2.0 n/a . Mieszanka jest dobierana po parametrach z ecu silnika oraz dodatkowo wtrysk ciekły chłodzi trochę zawory .
jest tylko do 2.0 dit (turbo , bezpośredni ) https://www.youtube.com/watch?v=OjZ7Zc9zVlE
co ciekawe w wersji z 2015 jest duster/lodgy 1.2 tce ale w 2016 usunęli
Tak więc dobra instalacja w 1.6 sce powinna dać długotrwały interwał miedzy regulacjami zaworów które wymienia się tylko zużyte a nie wszystkie jak niektórzy sugerowali .
Wiele osób przy regulacji zdejmuje głowice i szlifuje gniazda zaworowe co jeszcze przedłuża ich życie .
Ja bym czekał aż zaczną produkować uniwersalne instalacje wytyku w fazie płynnej i tak teraz każdy ma gwarancje na samochód więc nie ma co się spieszyć .
Ogólnie jak się wszystko policzy to po 5 latach i 50 tyś km jesteśmy tylko 4 tyś zł na plus .
w nastopnych 5 latach jest to ok 10 tys oczywiście jeżeli czegoś nie będziemy musieli wymieniać
LPG zakładamy żeby było taniej. No to dodatkowe pytanie z cyklu filozofia/ekonomia. Czy dla 50 tyś km w 5 lat (10kkm/rok) opłaca się utrzymywać auto. Czy mix Taxi/komunikacja miejska/wynajem na wakacje nie wyjdzie mniej niż zakup - odsprzedaż + utrzymanie?
_________________ Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Dobry kalkulator uwzględniający zużycie benzyny, przeglądy, i badanie techniczne. Wychodzi +/- jeśli ktoś robi 800km miesięcznie zwrot instalacji wyjdzie po roku. Jak dla mnie to się opłaca.
Marka: Dacia
Model: Duster 1.6 16V
Silnik: K4M (105KM)
Rocznik: 2015
Wersja: Duster Pomógł: 5 razy Dołączył: 11 Lip 2011 Posty: 651 Skąd: ok. Warszawy
Wysłany: 2016-06-29, 17:18
Kto planuje założyć LPG do H4M i zamierza w okresie gwarancji robić regulacje luzów zaworowych w ASO, to proponowałbym najpierw się dokładnie dowiedzieć w danym/"swoim" ASO, ile taka przyjemność u nich kosztuje. Klubowicze (DKL, DDKL) raportowali info z ASO z dość dużym rozrzutem od 1.500 do bodaj ok. 4000zł, więc nawet dolna kwota jest pokaźna.
Ktoś niedawno zarzucił, że tyle stron wątku, a o niczym... to niech w końcu ktoś już założy instalke LPG do H4M, przejeździ na gazie te chociaż 150kkm i niech będzie tak miły i zda relację na forum, co w trakcie tego przebiegu robił, wymienial, remontował, ile razy, jakie koszty tych operacji, na ile delikatne są (lub nie sa) zawory i/lub gniazda, itp. itd. itp...
Witam wszystkich to mój pierwszy post na forum.
Zastanawiam się nad zakupem dokkera do firmy i od paru dni jeżdżę po salonach i zbieram oferty. Okazuje się że w Katowicach montują fabryczne gaz u Pietrzaka. Instalacja prins zarówno do 1,6 jak i 1,2 według nich wszystko w tych instalacjach hula bez problemu... Sytuacja chyba jak z podanego wcześniej przykladu jakiś salon na własną rękę montuje sobie instalacje... Bo w Częstochowie już takiej możliwości nie mają
Chciałbym żebyście mi poradzili co według was jest korzystniejsze montaż w salonie czy na własną rękę w renomowanym warsztacie. Z tego co czytałem wcześniej rozumiem że w instalację fabryczną nie da się ingerować ... jeździsz na sztywno z tym co ustawią...
Dowiadywałem się też w sprawie instalacji BRC z ciekłym wtryskiem 32 - 4700 zł w vis-eko koło częstochowy.
Przydał by się jakiś gazownik który ma doświadczenie z tymi silnikami bo mój przebieg to ok 150 km w dni pracujące wiec załamał bym się jak by mi samochód padł po 10k.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum