Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2017-11-27, 23:25
Automatyczna skrzynia biegów / zautomatyzowana Easy-R
Autor Wiadomość
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2016-08-07, 12:24   

SilverTM napisał/a:
Dzisiaj jadąc dusterem zwróciłem uwagę na przerwy pomiędzy zmianami biegów.

w DD nauczyłem się tego już po kilkuset km ;-) Nie przeciągać szybko i brutalnie przez całą długość np z 3 na 4 tylko zawsze minimalny przystanek w neutralnej pozycji a dopiero potem bieg. I nic nie zgrzytało a biegi wchodziły czysto, bez haczenia. DD nie lubi szybkich zmian, może po prostu synchronizatory musza mieć nieco więcej czasu
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3696
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-08-07, 12:35   

Właśnie tak robię w swoim aucie. ;-)
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-08-07, 13:11   

Dar1962 napisał/a:
arnold napisał/a:
że skrzynia zautomatyzowana jest jaka jest wiadomo od dawna i raczej nie przyjmie się na rynku.

a to dlaczego? wiele koncernów od lat wyposaża w nią małe auta


Ale jesteś pewien że chodzi o jednosprzęgłowe?
 
maciek 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCE 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 3531
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-08-07, 13:13   

jan ostrzyca napisał/a:
To samo w trybie manualnym. Wyższy bieg do tyłu, niższy do przodu. Powinno być odwrotnie.

jest dobrze,
ten sam schemat masz w autach rajdowych i wyścigowych ;-)
https://vimeo.com/130376323
_________________
Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail

 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-08-08, 10:27   

maciek napisał/a:
jan ostrzyca napisał/a:
To samo w trybie manualnym. Wyższy bieg do tyłu, niższy do przodu. Powinno być odwrotnie.

jest dobrze,
ten sam schemat masz w autach rajdowych i wyścigowych ;-)
https://vimeo.com/130376323

Tak czy siak do dziwaczne i mało intuicyjne. Weź seegwaya czy dowolny model rc, chcesz do przodu - wajcha do przodu, chcesz do tyłu - wajcha do tyłu. Wiem, że schemat jest podobny we wszystkich skrzyniach tego typu. Jest na to jakiś "naukowe" wytłumaczenie, czy pop prostu ktoś w przeszłości tak zrobił i wszyscy zmałpowali.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
Ostatnio zmieniony przez jan ostrzyca 2016-08-08, 10:32, w całości zmieniany 1 raz  
 
maciek 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCE 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 3531
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-08-08, 19:30   

jak przyśpieszasz to wpycha Cię w fotel, łatwiej wybrać wyższy bieg ciągnąc do siebie "wajchę", Jak hamujesz twoje ciało leci do przodu, łatwiej pchać "wajchę" redukując biegi ;-)
_________________
Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail

 
franius 



Marka: Dacia
Model: Logan II
Silnik: 0.9 TCe Easy-R
Rocznik: 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 19 Mar 2016
Posty: 246
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-08-08, 20:07   

Marcinho napisał/a:
Próbowaliście robić kickdown przy różnych prędkościach, obrotach silnika ?


Tak testowałem i mi to działa bardzo dobrze. Redukuje bieg o 1 lub 2 w zależności o sytuacji. Mam przejechane dopiero 1500 KM więc jeszcze się uczę tej skrzyni ale spokojnie idzie się z nią dogadać. Dokładnie czuć kiedy będzie zamierzała zmienić bieg i można jej to ułatwić lub utrudnić umiejętnie operując pedałem gazu. Sama zmiana biegu jest praktycznie niewyczuwalna.

Jazda z Easy-r jest też bardzo ekonomiczna. Mi udało się zejść do 5,5 litra na trasie (800 KM) (prędkość 80-110KM/h ok. 80% i 20% miasto) średnia wyszła 48KM/h. Silnik ledwo dotarty.


SilverTM napisał/a:
W tej kwocie zdecydowanie lepszym wyborem był by Fiat Tipo 1.6 z normalnym klasycznym automatem i sprawdzonym wolnossącym 4-cylindrowym silnikiem ( technologia Fire ). Około 50 tyś zł taka opcja najtaniej ( klima radio i inne duperele w standardzie )

Sandero 0.9T 3 cylindry z automatem katalogowo zaczyna się od 45tyś


Zależy jak liczyć. Jeśli doposażysz Tipo we wszystko co ma dacia to okaże się że Tipo kosztuje 60tyś (Fiat ma drogie dodatki). Co prawda pakiety są korzystne ale praktycznie w każdym jest coś co nie jest za bardzo przydatne / potrzebne.

Zupełnie inna kwestia to spalanie takie Tipo z "normalnym klasycznym automatem i sprawdzonym wolnossącym 4 cylindrowym silnikiem" spala w mieście katalogowo: 8,5 litra i tutaj czar pryska

[ Komentarz dodany przez: laisar: 2016-08-09, 10:19 ]
O tipo - http://www.daciaklub.pl/f...1705343#1705343.
Ostatnio zmieniony przez franius 2016-08-08, 20:35, w całości zmieniany 2 razy  
 
Marcinho 



Marka: Renault
Model: Clio
Silnik: 1.2
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Lis 2012
Posty: 150
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2016-08-09, 15:21   

franius dzięki dzięki z odp. Piszcie dalej o swoich spostrzeżeniach. :-D
 
franius 



Marka: Dacia
Model: Logan II
Silnik: 0.9 TCe Easy-R
Rocznik: 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 19 Mar 2016
Posty: 246
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-08-12, 22:37   

Marcinho napisał/a:
franius dzięki dzięki z odp. Piszcie dalej o swoich spostrzeżeniach. :-D


Z takich ciekawostek to mogę napisać, że skrzynia easy-r ma tendencję do zmiany biegów w przedziale 3000 - 3500 RPM (nie dotyczy zmiany z 1 na 2) przy miarowym delikatnym przyspieszaniu. Jeśli wyczuje większy napór na pedał gazu to oczywiście będzie przeciągać na biegach do około 5000 RPM.
Tak samo jak jedzie się od skrzyżowania pod górkę to potrafi ładny kawałek jechać na pierwszym biegu. Przy mniejszym stopniu nachylenia to zmienia z 1 na 2 szybciej.
Jeśli użyjemy trybu ECO to algorytm zmiany biegów też się zmienia do przedziału 2000 - 2500 RPM. Jest zauważalnie mniejsze zapotrzebowanie na paliwo w tym trybie (obserwując chwilowe zużycie to widać to dobitnie). Myślałem że handlowiec trochę przesadzał że to działa dobrze w Easy-r. Jednakże gdzieś na forum wyczytałem, że to niezdrowe dla silnika który ma poniżej 3 tyś km ? Kolejną wada trybu ECO to częsta zmian biegów a co z tym idzie zapewne szybsze zużywanie sprzęgła.
 
SilverTM 



Marka: Dacia
Model: Duster Fl 4x4/Sandero 2
Silnik: 1.6 LPG/1.2 PB
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Mar 2014
Posty: 452
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-08-13, 20:27   

Co do sprzęgła jeśli jest identyczne jak w benzynie to kompletne kosztuje około 400zł bez rabatów ;) Więc nawet jak automat zarżnie sprzęgło to wydatek nie będzie duży. Zdecydowanie lepiej tak niż zajechać jakąś nową turbo benzynę z dwu masą po 2-3 latach koszt 1000zł bez robocizny.
_________________
Duster 1.6
Sandero 1.2
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1353
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2016-08-13, 20:41   

franius napisał/a:
Jeśli wyczuje większy napór na pedał gazu to oczywiście będzie przeciągać na biegach do około 5000 RPM.

Aż tak wysoko.... :shock:
_________________
enjoy the silence
 
Marcinho 



Marka: Renault
Model: Clio
Silnik: 1.2
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Lis 2012
Posty: 150
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2016-08-13, 21:14   

Obroty jak w hondzie ;-)
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2016-08-13, 21:17   

Gdzieś w tych okolicach albo jeszcze wyżej silnik osiąga moc maksymalną. Po co komu moc maksymalna, która nigdy nie będzie dostępna ze względu na wcześniejszą zmianę biegu :?:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
franius 



Marka: Dacia
Model: Logan II
Silnik: 0.9 TCe Easy-R
Rocznik: 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 19 Mar 2016
Posty: 246
Skąd: Poznań
  Wysłany: 2016-08-14, 09:25   

gregorisan napisał/a:
franius napisał/a:
Jeśli wyczuje większy napór na pedał gazu to oczywiście będzie przeciągać na biegach do około 5000 RPM.

Aż tak wysoko.... :shock:


Zdaje się że jest to zgodne z tym co deklaruje producent:

66 kw (90 hp) at 5250 rpm

Moc maksymalna jest gdzieś przy tych obrotach. Większy napór czyli gwałtowne przyspieszanie - wyprzedzanie
 
SilverTM 



Marka: Dacia
Model: Duster Fl 4x4/Sandero 2
Silnik: 1.6 LPG/1.2 PB
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Mar 2014
Posty: 452
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-08-14, 15:15   

Marcinho napisał/a:
Obroty jak w hondzie ;-)


Nie no nie przesadzajmy że 5 tyś to są jakieś skrajnie wysokie obroty ;) Honda Accord spokojnie śmigała do 7tyś to początek czerwonego pola był o ile dobrze pamiętam ( odcinka była przy 7,5 tyś ) Lepsze auto to honda S2000 gdzie można było śmigać przy 8 tyś obrotów ;). W benzynowych silnikach trzeba wykorzystywać wysokie obroty inaczej mocno męczymy silnik. T.Benzyna nie jest wyjątkiem też nie można jej zamulać.

Na filmach z przyspieszania sandero 0.9L widać że komputer sugeruję zmianę biegu na wyższy w okolicach 5,5 tyś obrotów ( o ile to wskazanie uznać za optymalne ) jednak widzę że większość osób kręci taki silnik w okolicę 6 tyś.

Więc wygląda na to że automat wrzuca wyższy bieg minimalnie szybciej i wiadomo robi to bardziej delikatnie. Patrząc na filmy z manuala to się ma wrażenie że coś się urwie przy tym przeciążeniu pomiędzy biegami :D
_________________
Duster 1.6
Sandero 1.2
Ostatnio zmieniony przez SilverTM 2016-08-14, 15:23, w całości zmieniany 2 razy  
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-08-15, 06:43   

SilverTM napisał/a:
Marcinho napisał/a:
Obroty jak w hondzie ;-)


Nie no nie przesadzajmy że 5 tyś to są jakieś skrajnie wysokie obroty ;) Honda Accord spokojnie śmigała do 7tyś to początek czerwonego pola był o ile dobrze pamiętam ( odcinka była przy 7,5 tyś ) Lepsze auto to honda S2000 gdzie można było śmigać przy 8 tyś obrotów ;). W benzynowych silnikach trzeba wykorzystywać wysokie obroty inaczej mocno męczymy silnik. T.Benzyna nie jest wyjątkiem też nie można jej zamulać.


Mylisz się.
Turbina powoduje inny przebieg momentu, więc najsensowniej zmienić bieg wcześniej, tak by trafić między max moment a max moc.
 
SilverTM 



Marka: Dacia
Model: Duster Fl 4x4/Sandero 2
Silnik: 1.6 LPG/1.2 PB
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Mar 2014
Posty: 452
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-08-15, 09:16   

Cav wiem o co chodzi zresztą miałem kilka aut z T.Benzyną i kilka dobrych czasów na 1/4 mili. Patrząc na wykres najlepiej w 0.9 TCE ( fabryczny przebieg momentu ) to 3.5 tyś do teoretycznie odcinki.

Zauważ że fabrycznie ilość Nm praktycznie jest płaska od 1.800 obrotów przekracza 105Nm i trzyma 105Nm praktycznie do 5500Nm

Natomiast przyrost Km też jest równy tylko wiadomo że jak to w benzynach pnie się wraz ze wzrostem obrotów. Jednak przy np 1.800 obrotów mamy zaledwie jakieś 30Km a to przy dynamicznym przyspieszaniu nie jest zdrowe dla silnika. Dla tego zaproponowałem owe 3.5 jako minimum i trzymać do końca. Jednak w tym silniku najłatwiej i najbezpieczniej po prostu trzymać do odcinki.

W T.Dieslu się zgodzę że nie ma sensu trzymać obrotów jednak też nie ma co przymulać poniżej 2 tyś bo w większości modeli dwumasa wtedy dostaje po tyłku i największa ilość zadymienia występuje.

Co do automatu zmienia biegi w dobrych momentach.

renault_clio4_09tce_90km_wykres.jpg
Plik ściągnięto 32 raz(y) 108,12 KB

_________________
Duster 1.6
Sandero 1.2
Ostatnio zmieniony przez SilverTM 2016-08-15, 09:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-08-15, 18:20   

SilverTM napisał/a:
Cav wiem o co chodzi zresztą miałem kilka aut z T.Benzyną i kilka dobrych czasów na 1/4 mili. Patrząc na wykres najlepiej w 0.9 TCE ( fabryczny przebieg momentu ) to 3.5 tyś do teoretycznie odcinki.

Zauważ że fabrycznie ilość Nm praktycznie jest płaska od 1.800 obrotów przekracza 105Nm i trzyma 105Nm praktycznie do 5500Nm

Natomiast przyrost Km też jest równy tylko wiadomo że jak to w benzynach pnie się wraz ze wzrostem obrotów. Jednak przy np 1.800 obrotów mamy zaledwie jakieś 30Km a to przy dynamicznym przyspieszaniu nie jest zdrowe dla silnika. Dla tego zaproponowałem owe 3.5 jako minimum i trzymać do końca.


No właśnie nie ma sensu, tak to się jeździ, ale benzyniakiem wolnossącym.

W normalnej turbobenzynie zmieniasz bieg wcześniej, ciągnięcie powyżej 5 tys mija się z celem, bo zdecydowanie lepiej nakręcisz się na kolejnym biegu i z pomocą turbiny.
Zwłaszcza gdy turbina jest tak mała jak w 0,9 tce i powyżej 5 tys nie ma już czym dmuchać.

To że nie zdycha przy 4 tys tak jak diesel, nie oznacza że przeciąganie daje najlepsze wyniki - tak było kiedyś gdy turbiny były wielkie (ale też miały kilkusekundowe turbodziury).
Wiem o czym mówię - tak właśnie jeździła moja Lancia Delta Integrale.

Oczywiście, nie można spadać z obrotami do 1800, ale też zmiana biegu na wyższy przy 5000 nic takiego nie spowoduje, jak Ci obroty spadną o 1500 (czyli właśnie do 3,5 tys) to i tak będzie dużo.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2016-08-16, 18:41   

Cav napisał/a:
Mylisz się.

Kiedyś czytałem, że dzentelmen nigdy nie mówi "Kłamiesz", co najwyżej "Pan się mija z prawdą". :-D :-D :-D
I nie powie "Mylisz się", tylko "Jestem innego zdania". :mrgreen:
:lol: :mrgreen: :lol:
Ostatnio zmieniony przez eplus 2016-08-16, 18:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1353
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2016-08-17, 07:49   

franius napisał/a:
66 kw (90 hp) at 5250 rpm

Ale na co dzień tak po prostu się nie jeździ - moc bardziej związana jest z prędkością maksymalną a nie elastycznością za którą odpowiada moment obrotowy.
A w tym przypadku maksymalny moment mamy już dostępny od 2250 i jego przebieg jest dość płaski.
Nie po to się kupuje turbo-benzynę, aby kręcić ten silnik pod jego moc maksymalną.
Najczęściej zmieniam biegi przy 3000-4000 obrotów na 1-3 biegu - w tym wypadku przy dość dynamicznym wciskaniu gazu wskaźnik zapala się właśnie w tych rejonach obrotomierza. Natomiast przy bardzo łagodnym przyspieszaniu wskaźnik potrafi zapalić się już przy 2000. Ale taka jazda wg. mnie nie ma sensu - jest mało ekonomiczna i elastyczna. Zmieniam biegi tak, aby zawsze wstrzelić się i to zarówno w górę jak i w dół w "maksymalny moment".
Także domniemam, że w automatycznej skrzyni zmiana przy 5000 następuje tylko w chwili wdepnięcia pedału gazu w podłogę ;-)
_________________
enjoy the silence
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1061
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-08-17, 21:54   

Prawie na bank skrzynia zmienia bieg w tym momencie w którym zapala się wskaźnik w manualach. Ten wskaźnik najprawdopodobniej właśnie stąd się wziął: wyprowadzili sygnał sterujący skrzynią na ekran.
_________________
Ostatnio zmieniony przez Lza 2016-08-17, 21:55, w całości zmieniany 2 razy  
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-08-18, 15:13   

Lza napisał/a:
Prawie na bank skrzynia zmienia bieg w tym momencie w którym zapala się wskaźnik w manualach.


Wątpię.
To by nie jechało - ten wskaźnik pojawia się o połowę obr za wcześnie.
 
gfedorynski 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2016
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 04 Lut 2014
Posty: 469
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-08-18, 15:44   

Cytat:
To by nie jechało - ten wskaźnik pojawia się o połowę obr za wcześnie.


Odnoszę podobne wrażenie.
 
maciek 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCE 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 3531
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-08-18, 19:16   

skrzynia zmienia biegi w dobrych momentach, jej jedyną wadą jest to że zmiana biegu trwa ciut za długo i tyle. Ale gdy się tym samochodem pojeździ tydzień, nawet nie odczuwa się tej wady.
_________________
Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail

 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1061
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-08-19, 09:52   

gfedorynski napisał/a:
Cytat:
To by nie jechało - ten wskaźnik pojawia się o połowę obr za wcześnie.


Odnoszę podobne wrażenie.


Spróbujcie tydzień pojeździć w/g wskazówek. Na pewno pojedzie. Co więcej nie wykluczone, że spadnie wam spalanie.
_________________
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne