Marka: Dacia
Model: NOWY DUSTER 3
Silnik: 1,0 ECO-G
Rocznik: 2024
Wersja: Extreme 5-os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 14 Lip 2015 Posty: 1248 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-07-27, 10:19
Idą nowe trendy co do zastosowania przełączników do kamer przednich. Ostatnio pokazały się kamerki do montażu pod lusterkiem, tak aby widać było z reguły niewidoczną dla kierowce prawą stronę pojazdu. Według mnie po kamerze wstecznej , drugi element bezpieczeństwa.
Przydatne funkcje to:
1. Automatyczny widok z przodu podczas uruchamiania:
system włączy monitor samochodowy i kamerę z przodu na 8 sekund, następnie wyłączy.
2. Automatyczny widok z tyłu:
po ustawieniu dźwigni na bieg wsteczny, system włączy monitor i widok z tyłu kamery do chwili wyjścia z biegu wstecznego z powrotem, następnie włączy się widok z przodu kamery wideo do 15 sekund, a następnie wyłączy.
3. widok z Przodu można włączyć :
naciskając przełącznik i włączyć tryb widoku z Przodu, aż do momentu ponownego naciśnięcia przełącznika.
Jak widać jest to trochę półautomat, ale przy konstruowaniu czegoś podobnego warto by zastosować "sprawdzone" czasy zadziałania poszczególnych kamer.
Marka: Dacia
Model: NOWY DUSTER 3
Silnik: 1,0 ECO-G
Rocznik: 2024
Wersja: Extreme 5-os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 14 Lip 2015 Posty: 1248 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-07-31, 17:59
Żeby ożywić trochę temat ; przedstawiam moduł do przełączania kamery przedniej i tylnej skonstruowany przez Marian.B. i opublikowany na elektrodzie.pl w 2013 roku. Przy konstruowaniu swojego automatu można skorzystać z zaprezentowanego projektu układu automatyki.
Schemat poniżej
Jest to oczywiście wersja na monitor 2 wejściowy, ale można to wszystko zmodyfikować.
Najważniejsze funkcje to:
---Automatyczne włączenie zasilania monitora w chwili pojawienia się sygnału wideo na dowolnym wejściu V1 lub V2, lub na obu naraz. Zanik sygnału wideo powoduje wyłączenie zasilania monitora.
---Kamera cofania jest uprzywilejowana. Włączenie biegu wstecznego (przy włączonym zapłonie) automatycznie powoduje pojawienie się obrazu z kamery nie zależnie od tego, które wejście aktualnie włączone, oraz czy monitor włączony lub wyłączony do stanu stb, oraz niezależnie od pozycji wyłącznika W1.
---Monitor i kamera cofania są włączone przez 15 sekund po wyłączeniu biegu wstecznego. Taka funkcja jest bardzo ważna i przydatna, pozwala widzieć nie tylko dojazd do przeszkody, ale i odjazd, na przykład przy manewrach na parkingu.
W zasadzie, tylko dla tej funkcji warto zbudować taki moduł.
---Wyłącznik W1 w pozycji K (kamera) włącza monitor i kamerę w dowolnej chwili, nie zależnie od stanu wejść i sygnałów wideo na tych wejściach, oraz od włączenia lub wyłączenia zapłonu i wstecznego biegu. Po przełączeniu przełącznika w pozycję 0 monitor i kamera wyłączają się natychmiast, bez opóźnienia.
Dokładniejszy opis projektu opisanego modułu z konstrukcją jest na forum:
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 57 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2951 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-08-05, 13:49
No i ja tez dzis znalazlem chwilke na podlaczenie kamery.
Troche ciecia przerabiania i gotowe.
1 To co mialem: Oryginalne oswietlenie tablicy rej, kamera w oprawie XXX i kilka innych pierdol, ktore sie nie przydaly.
2 Wyciete mocowanie kamery.
3 wyciety otwor na mocowanie
4 Poskladane wszystko do kupy. Wyszlo jak ori . to co widac na foto na rogach(nadmiar kleju) podocinalem skalpelem, wiec wyszlo jak fabryka.
5 Zamontowane.
Widac fajnie, ale zobaczymy jak w nocy spisuje sie i kamera i oswietlenie.
1.jpg
Plik ściągnięto 101 raz(y) 114,94 KB
2.jpg
Plik ściągnięto 52 raz(y) 114,46 KB
3.jpg
Plik ściągnięto 51 raz(y) 115,94 KB
4.jpg
Plik ściągnięto 145 raz(y) 146,75 KB
5.jpg
Plik ściągnięto 79 raz(y) 92,79 KB
Ostatnio zmieniony przez shrek 2017-08-05, 13:52, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: NOWY DUSTER 3
Silnik: 1,0 ECO-G
Rocznik: 2024
Wersja: Extreme 5-os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 14 Lip 2015 Posty: 1248 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-13, 10:48
Przedstawiam spolszczony układ przełącznika kamer przedniej i tylnej.
Za pomocą przełącznika kołyskowego, można zrealizować przełączenie sygnałów pochodzących z dwóch kamer łącznie z ich zasilaniem. Pozycja góra uruchamia kamerę przednią. Pozycja neutralna - kamery w gotowości. Pozycja dolna kamera tylna. Przy dwóch pierwszych pozycjach , pojawienie się sygnału revers ze świateł cofania wymusza załączenie kamery tylnej. Układ jest prosty , składa się z dwóch przekaźników samochodowych, dwóch diod prostowniczych i przełącznika 3 pozycyjnego. Elementy są popularne i łatwo dostępne. Układ może być rozbudowywany o elementy czasowe i o automatykę, którą postaram się później przedstawić.
Krótki opis działania;
Przełącznik ustawiony w pozycji neutralnej - obie kamery są wyłączone.
Przełączenie w górną pozycję, spowoduje włączenie przedniej kamery i zadziałanie przekaźnika 1 /lewy/- oraz załączenie styków 30 i 87,
którymi sygnał video poprzez styki 87A i 30 przekaźnika 2 /prawy/ będącego dotychczas w stanie wyłączonym, popłynie do monitora.
Przełączenie w pozycje dolną - włączy kamerę tylną i poda napięcie 12V na przekaźnik 2/prawy/.
Styki 87 i 30 zostaną zwarte , a sygnał video bezpośrednio trafi do monitora. Styk 87A będzie odłączony.
Gdy włącznik jest w pozycji neutralnej, a pojazd będzie się cofał, napięcie z lamp cofania poprzez diodę 2 trafi na przekaźnik,
przełączając sygnał video na styki 30 i 87 i zasili tylną kamerkę.
Jeśli przednia kamerka została włączona, a pojazd wykonuje manewr cofania , napięcie Revers 12V trafia na przekaźnik 2 ,
włącza tylna kamerę i przełącza styki na 30 i 87 ,umożliwiając przekazanie sygnału do monitora.
Jeśli tylna kamerka będzie załączona , a pojazd zacznie się cofać, to napięcie ACC+ będzie podtrzymywać działanie przekaźnika 2 w dalszym ciągu , a dioda 2 zabezpieczy
obwód REVERS przed dopływem zasilania do lamp cofania. Również sygnał REVERSE nie popłynie do ACC ponieważ będzie blokowany przez diodę 1.
Diody zastosowane , standardowe prostownicze 1A o napięciu co najmniej 50V. W tej wersji zastosowano przekaźniki samochodowe przełączne 12V30A.
Przełącznik 3 pozycyjny neutralny pośrodku,
często można wykorzystać wyłącznik kołyskowy samochodowy lub wolny na kokpicie.
frontrear.jpg schemat przełącznika przód tył
Plik ściągnięto 119 raz(y) 247,83 KB
Ostatnio zmieniony przez paul7 2017-08-14, 17:56, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 57 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2951 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-08-14, 05:03
Ladnie zrobiony scemat, ale caly czas z przelacznikiem, ktory nie jest zabardzo estetyczny. Ja myslalem wlasnie o czyms takim, sterowanum np. Micro switchem. Pojedyncze nacisniecie spowoduje wlaczenie kamery przedniej, drugie wylaczenie, no i kazdorazowo priorytet dla kamery cofania po wrzuceniu wstecznego.
Marka: Dacia
Model: NOWY DUSTER 3
Silnik: 1,0 ECO-G
Rocznik: 2024
Wersja: Extreme 5-os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 14 Lip 2015 Posty: 1248 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-14, 08:00
shrek napisał/a:
Ładnie zrobiony schemat, ale cały czas z przełącznikiem, który nie jest za bardzo estetyczny. Ja myślałem właśnie o czymś takim, sterowanym np. Micro switchem. Pojedyncze naciśniecie spowoduje włączenie kamery przedniej, drugie wyłączenie, no i każdorazowo priorytet dla kamery cofania po wrzuceniu wstecznego.
Powoli, od czegoś trzeba zacząć. Podstawą moich rozważań jest prostota konstrukcji i koszty wykonania. Całość nie może być trudniejsze do zmontowania niż kamera cofania . I oczywiście zautomatyzowanie układu.
Z tego co piszesz wyzwalanie podglądu przedniej kamery ma być poprzez naciśnięcie chwilowe przycisku., drugie naciśnięcie to wyłączenie. Będę rozpatrywał różne wersje sterowania.
A-sterowanie przód / tył za pomocą przełącznika,priorytet wsteczny /I schemat/.
B-sterowanie przyciskiem włącza przód i wyłącza przód. Priorytet wsteczny.
C-sterowanie przełącznikiem załączającym tylko przód. Priorytet wsteczny.
D-sterowanie przyciskiem włącza kamerę przód na 20-30 sek. Priorytet wsteczny.
E-sterowanie impulsem kierunkowskazu /dla kamery bocznej w lusterku/, załączenie na 15-30 sek. Taki automat. Priorytet wsteczny
Na początek w/w wersje pokażę niebawem.
Ostatnio zmieniony przez paul7 2017-08-14, 18:12, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 57 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2951 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-08-14, 23:06
F- to co chce shrek. Kierunek w prawo kamera w lewym lusterku, kierunek w lewo kamera w prawym lusterku, wyzwalanie kamery prawej potem lewej jednokrotnym przycisnieciem przycisku. Priorytet kamery cofania. Jak to zrobisz to jesyes kozak i ja stawiam.
To taka namiastka nowego bmw w daci
Ostatnio zmieniony przez shrek 2017-08-14, 23:18, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: NOWY DUSTER 3
Silnik: 1,0 ECO-G
Rocznik: 2024
Wersja: Extreme 5-os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 14 Lip 2015 Posty: 1248 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-15, 09:08
shrek napisał/a:
F- to co chce shrek. Kierunek w prawo kamera w lewym lusterku, kierunek w lewo kamera w prawym lusterku, wyzwalanie kamery prawej potem lewej jednokrotnym przycisnieciem przycisku. Priorytet kamery cofania. Jak to zrobisz to jesyes kozak i ja stawiam.
To taka namiastka nowego bmw w daci
OK. wszystko da się zaprojektować. Rozumiem, kierunkowskaz w lewo -kamera lewa, kierunkowskaz w prawo- prawa kamera, klikniecie kolejne przełącza kamery lewa prawa i wyłącza, priorytet wsteczna.
Jeśli chodzi o lewą kamerę i prawą, bo przednia jest używana w bardzo wypasionych furach do kalkulacji odległości od jadącego przed nami. Choć boczne kamery także służą do informowania komputera , czy jedziemy po środku pasa ruchu /odczytują linie na asfalcie/. Ale chciałem się skupić na manewrach przy parkowaniu. Skoro mamy monitor i już kamerę z tyłu to bardzo przydatna byłaby kamera w prawym lusterku, bo po prawej stronie mamy "czarną dziurę" i nic nie widzimy. Można coś obetrzeć, nie zobaczyć wysokiego krawężnika itp. Bardzo pomaga.
Marka: Dacia
Model: NOWY DUSTER 3
Silnik: 1,0 ECO-G
Rocznik: 2024
Wersja: Extreme 5-os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 14 Lip 2015 Posty: 1248 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-15, 12:56
Teraz trochę modyfikacji.
Na początek układ podstawowy z przekaźnikami standardowymi do przełączania zasilaniem i sygnałami kamer przedniej i tylnej. Koszty to ok 20-30zł.
Następne to układy sterujące , wykorzystujące przekaźniki czasowe na 12V, lub przełączne do wyboru. Koszt dodatkowy to 35-40 zł.
Coś jeszcze wykombinuję to wrzucę.
No to teraz opatentować i sprzedawać ze znaczkiem klubowym za dobrą cenę .
Płatne "przelewem" dopóki jesteś w Polsce.
A oficjalna prezentacja i "pierwsze autorskie montaże" w Zrębicach
Marka: Renault
Model: Clio IV
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2014
Dołączył: 02 Sie 2017 Posty: 60 Skąd: Dublin
Wysłany: 2017-08-22, 22:19
O, to ja bym się chyba zapisał :) Dziś przyszła kamerka cofania do clio, montowana w znaczku, ale nie wiem kiedy ją zamontuje bo jeszcze urlop po drodze. A jak znajdę ladną przednią to zdecydowanie coś takiego będzie mi potrzebne.
Choć zastanawiam się nad opcją żeby włączyć przednią na dlużej, powiedzmy kilka minut. W razie wycieczki na kontynent, taka kamerka w lewym lusterku może być niegłupim wynalazkiem.
Ostatnio zmieniony przez Valwit 2017-08-22, 22:22, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Renault
Model: Clio IV
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2014
Dołączył: 02 Sie 2017 Posty: 60 Skąd: Dublin
Wysłany: 2017-08-22, 22:32
shrek napisał/a:
W mojej wersji kamere przednia mozna ustawic od 1-45 sekund(wyswietlanie). Schemat dolacze po wakacjach lub jak znajde czas wolny
no to powinno styknac chyba, ew skombinuje taki przycisk co w pozycji 1 odpala czasowo jak u ciebie, a w pozycji 2 obejsciem na stale az do wylaczenia. cos sie zawsze da wymyslec.
Marka: Dacia
Model: NOWY DUSTER 3
Silnik: 1,0 ECO-G
Rocznik: 2024
Wersja: Extreme 5-os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 14 Lip 2015 Posty: 1248 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-23, 11:39
Podaj jeszcze orientacyjne koszty elementów, masz tam aż 3 przekaźniki plus moduł czasowy.
A tak reasumując to raczej proste jak cep i tak powinno być.
Jak będę miał chwilę czasu przedstawie inne wersje, na dostępnych powszechnie elementach.
Raczej byłbym za automatyką, ale "guziki" w daci do ich specjalność, jedno więcej nie robi różnicy. Mnie interesuje podgląd boczny tam gdzie nie sięga wzrok kierowcy. Na przód ze względów bezpieczeństwa się nie zdecyduje. Czekam na zamówione kamery i zobaczymy jak wyjdzie.
Ostatnio zmieniony przez paul7 2017-08-23, 12:16, w całości zmieniany 1 raz
Podaj jeszcze orientacyjne koszty elementów, masz tam aż 3 przekaźniki plus moduł czasowy.
Przekaźniki po jakieś 6 PLN, opóźniacz jakieś 35 PLN, obudowa uniwersalna z 5 PLN Zawsze można zastanowić się czy nie byłoby taniej zrobić to na jakiejś prostej ATMEGA albo innym ustrojstwie, którą można i za 10 PLN kupić.
Ale Shrek to już zrobił, za tyle ile zrobił i ma
Ostatnio zmieniony przez benyo 2017-08-23, 12:18, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: NOWY DUSTER 3
Silnik: 1,0 ECO-G
Rocznik: 2024
Wersja: Extreme 5-os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 14 Lip 2015 Posty: 1248 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-23, 15:06
Valwit napisał/a:
W razie wycieczki na kontynent, taka kamerka w lewym lusterku może być niegłupim wynalazkiem.
Wpierw nie załapałem, ale faktycznie punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
"Wy" tam jeździcie pod prąd według nas. Więc wyprzedzać u nas w Europie jest trudno. Obejmie ten temat właśnie kamera w lusterku. I to jest rozwiązanie sprawy bezpieczeństwa. Na przód wystarczą oczy kierowce lub jak się chce aplikacja na telefon mierząca odległość od poprzedzającego samochodu. Tak nawiasem szkoda , że w MN nie ma Andka. Bo by z tym sobie poradził.
Ja stawiam na ruch prawostronny , więc kamera po prawej, będzie się tutaj nadawała najlepiej.
Ostatnio zmieniony przez paul7 2017-12-14, 19:17, w całości zmieniany 1 raz
Podłączaliśmy za zlocie kamerkę w dusterze pod medianav i parę informacji.
Jeżeli z media macie wyprowadzone przewody:
1. pin 3 - sygnał wstecznego - kolor przewodu jasno fioletowo-biały
2. pin 10 - sygnał z kamery - czerwono-biały
3. pin 22 - masa kamery - brązowo-biały
Zgodnie z tą rozpiską to przewody dochodzą do kostki nad UCH. Z tej kostki idzie wiązka na tył ale już bez przewodów sygnałowych kamery. Poniżej zdjęcie. Kostka jest na zatrzasku wpięta w blaszany uchwyt i ciężko ją wypiąć. Zwolnić zatrzask od strony silnika i w tamtym kierunku też pchnąć kostkę. Kółkiem zaznaczone przewody sygnałowe kamery od radia, a strzałką przewód wstecznego (grubszy niż przy radiu fioletowo-biały), pod który należy podłączyć zasilanie kamery.
50.JPG
Plik ściągnięto 234 raz(y) 97,31 KB
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2017-08-27, 20:28, w całości zmieniany 3 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum