Ja chciałbym, by ekran komputera świecił pełną jasnością w dzień i w nocy.
Bardzo proszę o sensowną poradę.
Pozdrawiam wszystkich.
Mozna prosto zmodyfikowac uklad oswietlenia tak ze bedzie tak samo swiecil bez / z swiatlami auta . Szczegly na filmie na http://tutorialelogan.ro [/quote]
Albo założyć dodatkowe światła dzienne LED z homologacją, to fabryczne światła będą zgaszone i wtedy będzie widać już na wyświetlaczu komputera.
Mr.Banjo, sprawdź jeszcze jak Ci świecą w nocy, bo czasem może być za jasno i będzie Ci raziło w oczy podczas jazdy późnym wieczorem... Przemyśl to sprawę, w fabryce to celowo ściemniają po włączeniu świateł postojowych czy mijania, by właśnie to nie raziło w oczy.
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Ostatnio zmieniony przez route2000 2016-05-06, 08:02, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-05-06, 20:24
Mr.Banjo napisał/a:
Czy ktoś z was ma podobny problem i czy ktoś ma patent, jak zrobić, by podświetlenie ekranu było jaśniejsze?
Najprościej - światła do jazdy dziennej. Gorzej, jeśli w miejscu przeciwmgłowych masz już przeciwmgłowe i nie chcesz z nich rezygnować - a inne miejsca montażu w Prawdziwej MCVce raczej odpadają - wtedy zostaje tylko znaleźć zintegrowane światła przeciwmgłowe/DRL. Ja tak się bawiłem i z jednej strony jestem bardzo zadowolony z efektu, z drugiej - nie była to tania impreza.
Oj panowie a szkoła podstawowa to gdzie?
Prosty rysunek z kołem zawierający przekształcone wzory i liczymy.
Zamieściłem tu rysunek służący do obliczania
zależności między napięciem U (V), prądem I (A),
rezystancją R (Ω) i mocą P (W). Wzory w częściach
zewnętrznych stosowane są do obliczania wielkości leżącej
w części wewnętrznej.
Przykład: Przy podłączaniu diody świecącej do napięcia 12 V
potrzebny jest rezystor szeregowy do ograniczenia prądu do
np. 20 mA (0,02 A) Bo to maxymalny prąd typowej diody, te jaśniejsze mają większy prąd. Dane diody wystarczy wziąść z katalogu. Liczymy to tak, patrzymy na ćwiartkę koła w części R (rezystancja) i stosujemy wzór R = U/I. 12 V to napięcie znamionowe, ale w instalacji napięcie jest znaczenie wyższe i może sięgać do 14, 4-14, 5 V, więc przyjmijmy 14, 5 V, Czyli
14, 5 V/0, 02 A = 725Ω Ponieważ nie ma takiego, więc weźmy następny w typoszeregu o wartości 750Ω
Teraz obliczymy moc rezystora. Przechodzimy do ćwiartki P (moc) i stosujemy wzór P. = U x I, czyli 14, 5 V x 0, 02 A, co nam daje nam wynik 0, 29 W. Wybieramy np. rezystor 750Ωi 0, 5 W.
Typowo diody zaczynają żarzyć się już od 2-3mA, więc wystarczy tylko policzyć ( w sposób, który podałem), jaki potencjometr jest potrzebny do płynnej regulacji jasności.
Ale się jeszcze trochę "podoktoryzuję". O wartościach rezystorów piszę na podstawie tego co widzę w robocie- aby dopasować jasność podświetlenia to dla sąsiadujących binów jasności zwykle wsadza się rezystor 1,1- 1,5kohma. Do tego płynną regulację jasności zapewnia układ PWM ze względu na wąski zakres napięcia gdzie można zastosować potencjometr; efekt jest taki, że kręcimy potencjometrem zwiększając napięcie i nic się nie dziej aż nagle dioda świeci i w sumie niewiele już się jej jasność zwiększy. Ale dałem ciała ponieważ różne kolory LEDów mają inne prądy pracy więc i rezystory mogą być inne dla żółtych, zielonych, czerwonych czy niebieskich nie wspominając o RGB, do których bez PWMa nie ma co podchodzić aby uzyskać jakąś żądaną barwę (w teorii wystarczy na maxa wysterować te trzy LEDY RGB w jednej obudowie i powinno otrzymać się barwę białą ale wariacje w procesie produkcyjnym powodują, że tak nie jest). A żeby jeszcze bardziej zagmatwać to w każdym binie są jeszcze grupy kolorów. Ale to jest istotne jeśli na PCB głowice układają LEDy z dwóch rolek bo wtedy jeśli ułożone zostaną grupy np. 3 i 5 to już widać różnice w kolorze ale jeśli 3 i 4 lub 4 i 5 to oko już tego nie wyłapie; to jest ważne jeśli mamy na jednej PCB kilka- kilkanaście diod (np. w samochodach w panelach sterowania ogrzewaniem , klimą, w radiach etc.
No, wyżaliłem się.
Mi nie potrzeba płynnej regulacji tylko stałego zmniejszenia napięcia .
Równie dobrze mógł bym użyć ziemniaka jaka opornika a efekt był by zadowalający
Dopóki by nie wysechł. I żeby przypadkiem ktoś nie posolił. Ale to jest przynajmniej jakaś innowacja. Można sprawdzić , czy prawo Ohma dotyczy ziemniaków.
ja nadal nie wiem jaki potencjometr kupić .
Wydaje mi się że muszę zejść do 3-4 v z tych 12.5 V stabilizowanych bo nie występują tam wahania jak w instalacji
Jak chcesz wyciemnić do "0" to do tego co ci wyliczyłem dodajesz szeregowo jeszcze 4k. najlepiej w charakterystyce A. Jak tylko przyciemnić i mieć możliwość regulacji to jeszcze 700-800ohm.
Wysłany: 2018-07-06, 21:43 Podświetlenie tablicy wskaźników w trybie świateł dziennych
Czy jest możliwość aby podświetlenie zegarów było również podczas jazdy na światłach do jazdy dziennej?. Zegary podświetlane są tylko gdy włączone są światła mijania lub postojowe. Bez podświetlenie są słabo widoczne, szczególnie jak się jeździ w okularach przeciwsłonecznych. Pomożecie?
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 55 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2894 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2018-07-13, 20:22
Ddt4all-> akan po can-> tableau de bord-> outputs control -> bàcklight trzeba dac na on.
To jest przyklad z mojego w niektorch modelach moze sie roznic.
Ale zawsze jest w tablaeu de bord a opcja nazywa sis backlight.
_________________ Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
Wielkie dzięki, nie musiałem przebijać się przez tydzień mozolnego czytania "całego" programu. Zrobione, dodany również zegarek w komputerku pokładowym. Dla potomnych fotka:
DSC_0694m.jpg "zmiany na zegarach"
Plik ściągnięto 3048 raz(y) 146,6 KB
_________________ Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez robk1 2018-07-16, 21:15, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Logan I MCV5o
Silnik: 1,6 8v
Dołączył: 29 Maj 2019 Posty: 23 Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2019-06-10, 20:54 Kontrolka otwartych drzwi Logan I
Moja wersja nie ma takiej użytecznej funkcji a w zegarach widzę "pustą" kontrolkę. Da się to jakoś uruchomić? Tzn. wlutować diodę i gdzieś się wpiąć w wiązkę z sygnałem z czujników krańcowych?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum