DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Otwarty przez: laisar
2019-02-19, 02:21
Zużycie paliwa (spalanie)
Autor Wiadomość
Ikarusiarz 


Marka: Dacia
Model: Logan, Logan MCV Outdoor
Silnik: 1.5 dci
Rocznik: 2009, 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 382
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2025-05-25, 20:14   

Bigster hybryda:

jazda głównie na krótkich miejskich dystansach, bez korków, bez włączonego trybu EKO. Około 250km to trasy krajowe, przeplecione z obwodnicą "eSka".

Przejechane na zbiorniku: 910,1km,
Wlane na stacji: 46,82 litry
Spalanie na kompie: 4,8l/100km
Spalanie liczone: 5,14l/100km

Dystans przejechany na prądzie 514 km, czyli ponad 50%.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 681
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2025-05-25, 22:31   

Ściśle biorąc, jest to kompletna bzdura. Jeśli hybryda nie jest typu plug-in, to cały przejechany dystans jest zrobiony na paliwie kopalnym znajdującym się w zbiorniku pojazdu.
 
defunk 


Marka: Peżo / Toyoda
Model: Rifter / Yaris Cross
Silnik: 1,2 PureTech / 1,5 HEV
Rocznik: 2021 / 2024
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 29 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 1027
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2025-05-26, 06:02   

velomar napisał/a:
Ściśle biorąc, jest to kompletna bzdura. Jeśli hybryda nie jest typu plug-in, to cały przejechany dystans jest zrobiony na paliwie kopalnym znajdującym się w zbiorniku pojazdu.


Ściśle rzecz ujmując zwykła hybryda potrafi wyłączyć spalinowy podczas (równej, miarowej) jazdy i jechać na prądzie, nie mówiąc o elektrycznym wspomaganiu. Więc nawet w tym drugim przypadku nie jest to "cały" dystans w 100%.
_________________
(Dacia Duster 1,6 SCe, 2017-2025)
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1387
Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-05-26, 06:09   

velomar, ma rację. Z tą różnicą w stosunku do nie hybrydowych napędów że w zależności od warunków eksploatacji potrafi bardzo znacząco poprawić skuteczność wykorzystaj tego paliwa kopalnego ponieważ potrafi odzyskać energii z hamowania, oraz efektywniej nią wykorzystać (np rozpędzanie silnikiem elektrycznym i inne) Dla poprawy efektywności potrafi również przekształcenie energię paliwa kopalnego w elektryczne.
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2025-05-26, 06:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
Killer King 



Marka: Honda / Hyundai / Dacia
Model: City / i10 / Duster 3
Silnik: 1.4 / 1,0 / 1.0
Rocznik: 09' / 08' / 25'
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 397
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2025-05-26, 08:47   

Ikarusiarz napisał/a:

Dystans przejechany na prądzie 514 km, czyli ponad 50%.


A pokazuje dystans przejechany bez zużycia paliwa ?

W Megane pokazuje mi, że 20% trasy przejeżdżam, bez zużycia paliwa.
Ostatnio zmieniony przez Killer King 2025-05-26, 08:48, w całości zmieniany 1 raz  
 
defunk 


Marka: Peżo / Toyoda
Model: Rifter / Yaris Cross
Silnik: 1,2 PureTech / 1,5 HEV
Rocznik: 2021 / 2024
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 29 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 1027
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2025-05-26, 11:24   

r70 napisał/a:
velomar, ma rację. Z tą różnicą w stosunku do nie hybrydowych napędów że w zależności od warunków eksploatacji potrafi bardzo znacząco poprawić skuteczność wykorzystaj tego paliwa kopalnego ponieważ potrafi odzyskać energii z hamowania, oraz efektywniej nią wykorzystać (np rozpędzanie silnikiem elektrycznym i inne) Dla poprawy efektywności potrafi również przekształcenie energię paliwa kopalnego w elektryczne.


Rację by miał gdybyśmy mówili o hybrydzie równoległej. Nawet jeśli zwykły HEV bierze prąd z ruchu kół, którego by nie było gdyby nie silnik spalinowy, to jednak nie cały prąd w akumulatorze bierze się z benzyny.
_________________
(Dacia Duster 1,6 SCe, 2017-2025)
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1387
Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-05-26, 13:16   

No w zasadzie cały - bo żeby odzyskać energię hamując trzeba było najpierw samochód rozpędzić. Najpierw na benzynie przecie ładowanie akumulatora jest wtórne. Jeśli nawet hamowanie następowała przy zjeździe z pochyłości to najpierw trzeba było pojazdem na te pochyłość wjechać czyli za pośrednictwem energii z benzyny itd, itd.
Nie przychodzi mi do głowy inny scenariusz niż pierwotnie wykorzystanie paliwa kopalnego ;)
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Ikarusiarz 


Marka: Dacia
Model: Logan, Logan MCV Outdoor
Silnik: 1.5 dci
Rocznik: 2009, 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 382
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2025-05-26, 13:45   

Killer King napisał/a:
A pokazuje dystans przejechany bez zużycia paliwa ?


Chyba nie, ale dokładniej się nie przyglądałem.

Co do ładowania przez hamowanie. Nie zawsze tak jest. Czasem stoję, a szanowny Biguś ma chęć naładować sobie akumulator. No i stoję, a on ryje silnikiem i w mgnieniu oka ako się ładuje.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 681
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2025-05-26, 22:57   

r70 napisał/a:
No w zasadzie cały - bo żeby odzyskać energię hamując trzeba było najpierw samochód rozpędzić. Najpierw na benzynie przecie ładowanie akumulatora jest wtórne. Jeśli nawet hamowanie następowała przy zjeździe z pochyłości to najpierw trzeba było pojazdem na te pochyłość wjechać czyli za pośrednictwem energii z benzyny itd, itd.
Nie przychodzi mi do głowy inny scenariusz niż pierwotnie wykorzystanie paliwa kopalnego ;)

O to właśnie mi chodziło. Jeśli samochód rozpoczyna i kończy podróż na tej samej wysokości n.p.m (czyli z tą samą energią potencjalną) to każdy bez wyjątku J energii do napędzania pochodzi ze spalania paliwa z baku. Prąd i akumulator jest tylko formą tymczasowego magazynowania energii która inaczej zostałaby zamieniona na ciepło. Co nie znaczy, że w ten sposób nie można podnieść efektywności spalania paliwa kopalnego przez silnik, czyli zamiany energii chemicznej w pracę mechaniczną. Tyle że muszą ku temu występować sprzyjające warunki, czyli dużo zmian prędkości. Przy stałej prędkości hybryda nie ma szans dać jakichkolwiek oszczędności.
Ostatnio zmieniony przez velomar 2025-05-26, 22:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
defunk 


Marka: Peżo / Toyoda
Model: Rifter / Yaris Cross
Silnik: 1,2 PureTech / 1,5 HEV
Rocznik: 2021 / 2024
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 29 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 1027
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2025-05-27, 08:27   

Gdyby to było takie proste, to HEV -- którego silnik musiałby się wysilać zarówno do napędzania kół, jak i generowania prądu -- byłby mniej oszczędny od auta w 100% spalinowego.
_________________
(Dacia Duster 1,6 SCe, 2017-2025)
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1387
Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-05-27, 16:44   

defunk napisał/a:
Gdyby to było takie proste, to HEV -- którego silnik musiałby się wysilać zarówno do napędzania kół, jak i generowania prądu -- byłby mniej oszczędny od auta w 100% spalinowego.

Mylisz się. Oszczędność hybrydy wynika z tego że w innym zakresie obrotów pracuje silnik spalinowy niż w samochodzie tylko spalinowym, i ma zupełnie inną sprawność niż silnik elektryczny.
Do samego ładowania akumulatora wykorzystywany jest najbardziej efektywny zakres obrotu przy którym przy danym obciążeniu mamy najniższe spalanie jednostkowe i największą moc czy też moment obrotowy wykorzystywany do generowania prądu natomiast prąd wykorzystywany jest przez silnik elektryczny który ma sprawność blisko 100%, czyli bezstratnie w całym zakresie prędkości którą rozpędza samochód. Poza tym wykorzystujemy odzysk energii przy hamowaniu silnikiem i ładowaniu akumulatorów, czego nie ma w samochodzie spalinowym.
W samochodzie napędzanym tylko silnikiem spalinowym wycinek, wykorzystujemy szeroki zakres obrotów i obciążeń silnika spalinowego to przy których nie zawsze jest on najbardziej ekonomiczny.(dyktowane więc mogą być błędy ;) )
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2025-05-27, 16:45, w całości zmieniany 1 raz  
 
naczelnik5 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2017
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Maj 2025
Posty: 8
Skąd: BEŁCHATÓW
Wysłany: 2025-05-29, 07:51   

Od miesiąca posiadam Dustera 20017 1.2 TCe 4wd. Mam pytanie czy to auto tak dużo pali w mieście czy coś jest nie tak z moim ? Jak kupiłem samochód to średnie spalanie na komputerze pokazywało 13l/100km . Po pierwszym tankowaniu do pełna bez resetowania pokazało mi że przejadę zaledwie 400km. Tydzień temu wracałem z Łodzi miedzymiastówką. Zapaliła się rezerwa. Zatankowałem do pełna , zresetowałem spalanie. Po dojechaniu ok 30 km na miejsce spalanie było na poziomie 7l/100km . Jednak od tamtej pory jeżdżę tylko po mieście , krótkie odcinki . Średnie spalanie mam już powyżej 9l/100km. Podejrzewam że jakbym zmierzył spalanie tylko w mieście to by wyszło ok 12l/100. Jeżdżę spokojnie , zmieniam biegi tak jak pokazuje asystent ale wystarczy że delikatnie przyspiesze czy droga prowadzi lekko pod górę i chwilowe spalanie idzie drastycznie w górę np 12-15l/100. Czy da się jakoś jeździć w mieście tym ustrojstwem żeby mniej palilo ?:D a może z moim autem jest coś nie tak ? Poprzednie auto Opel Meriva A 1.6 zalewałem raz do pełna i jeśli nie musiałem się ruszać za miasto to jeden pełny bak wystarczył na cały miesiąc. W Dusterze widać że nie ma na to szans:P
Ostatnio zmieniony przez naczelnik5 2025-05-29, 07:55, w całości zmieniany 1 raz  
 
Killer King 



Marka: Honda / Hyundai / Dacia
Model: City / i10 / Duster 3
Silnik: 1.4 / 1,0 / 1.0
Rocznik: 09' / 08' / 25'
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 397
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2025-05-29, 08:28   

Bak bakowi nie równy - Meriva może mieć inną pojemność.

Do ustalenie dokładnego spalania - tankuje się do pełna - jedzie do rezerwy - ponownie tankuje do pełna.

Ilość zatankowanego paliwa (po pełnym spalonym baku) dzielisz przez dystans i masz gotowe spalanie z dystrybutora - może się różnić od spalania z komputera pokładowego - ale to najbardziej dokładny test.


1.2 Tce pali w zależności od budy - w Megane, jakim teraz jeżdżę pali 6,5 (komp) - podejrzewam, że będzie to 7,0 dystrybutor.

Jadąc pod górkę mam chwilowe spalanie 12-14


Uwaga, co zauważyłem - po zmianie tryby jazdy z "ECO" na neutral, poprawiła się oczywiście reakcja na gaz i przybyło kucy. Zadziwiające jest to, że spalanie jest nadal takie samo.

Nie sugeruję się wskazaniami zmiany biegów, bo to dla mnie idiotyzm, jak komp chce abym celowo mulił silnik po górkę.

Może tutaj tkwi przyczyna twojego dużego spalania.
Popatrz jeszcze czy masz włączone 2WD czy 4WD
Ostatnio zmieniony przez Killer King 2025-05-29, 08:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1387
Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-05-29, 10:36   

naczelnik5, a jakie masz wskazania przyspieszania i przewidywania( hamowania silnikiem )w eko jeździe ?
Ja mam ten silnik w capturze który spala znacznie więcej niż w Clio czy Magane że względu na opory aerodynamiczne. Do tego automat który nie sprzyja oszczędni .W mieście, średniorocznie mam spalanie 7.3-7.5/100. Wskazanie EKO : 92-99.
Większość to zimny start i trasy -1-4km. Sługa trasa to 7-14km z przerwami.
Co jakiś czas jak wietrze go na trasie to spalanie jest ok 5.5-6.5/100 w zależności od prędkość.
Ale ten silnik wymagał w tym samochodzie nauki jazdy żeby spalał w miarę sensownie - na początku w mieście było średnio 10-11/100
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
naczelnik5 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2017
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Maj 2025
Posty: 8
Skąd: BEŁCHATÓW
Wysłany: 2025-05-29, 13:34   

@r70 chodzi o wskazniki z funkcji eko z media nav? Ja nie mam tej funkcji. Nie jeździłem też jeszcze na Eco, czytałem wiele wpisów że nie ma to wpływu na spalanie. Jak tankowałem po przejechaniu na rezerwie ok 30 km to weszło mi pod korek 41litrów paliwa. Dziś jest 6 dzień od tankowania , przejechane 200km , 310 km do przejechania według komputera co daje ok 500km na pełnym baku. Spalanie średnie od momentu tankowania 9,2l/100. Zużyte 18,5 l paliwa. W tych 200 km przejechanych ok 110 km to trasa poza miastem ( w 1 wpisie zapomniałem że robiłem jeszcze 2 trasy poza miastem) reszta to krótkie odcinki , ok 12 km dziennie . Dodam że po pierwszym tankowaniu bez resetowania spalania po 1 właścicielu ( 13l/100km) przejechałem 435 km do rezerwy ze start stopem. Teraz po wymianie akumulatora jeżdżę bez start stopu ( odłączyłem na stałe przewód od akumulatora)
 
Killer King 



Marka: Honda / Hyundai / Dacia
Model: City / i10 / Duster 3
Silnik: 1.4 / 1,0 / 1.0
Rocznik: 09' / 08' / 25'
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 397
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2025-05-29, 18:07   

naczelnik5,
Jeździj do zapalania rezerwy i tankuj do pełna - podaj ile weszło litrów i dowiesz się, ile tak naprawdę pali.

Wtedy będziemy się zastanawiać co robić.

PS. Jeżeli do zapalenia rezerwy przejedziesz 500 km i zatankujesz ponownie 41 litrów, to spalanie będziesz miał 8,2l z dystrybutora.
Ostatnio zmieniony przez Killer King 2025-05-29, 18:10, w całości zmieniany 2 razy  
 
Marcyś 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 0.9 Tce
Rocznik: Xll 2019
Wersja: Techroad
Dołączył: 13 Kwi 2024
Posty: 176
Skąd: Lubuskie
Wysłany: 2025-05-30, 12:16   

Nadal nie mogę zejść poniżej 7.5 l/100 km w ruchu miejskim. Co robię nie tak?
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1387
Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-05-30, 15:35   

W zależności od tego jaki to ruch miejski (miasto miastu nierówne) może to być granicą nie do przeskoczenia dla tego samochodu.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Kacper_Potocki 



Marka: Dacia
Model: D1b_4x2 D1b_4x4 D2a_4x2 D3a_4x4 B1a_4x4
Silnik: 1.6 1.2 1.0 1.2 1.2
Rocznik: 2017 2017 2020 2024 2025
Dołączył: 12 Maj 2016
Posty: 418
Skąd: Kęty
Wysłany: 2025-05-30, 15:44   

Ja mam małe miasteczko (tylko dwa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, reszta ronda), to można spokojnie zejść do 6 litrów, ale w większym mieście wcale nie musi tak być.
_________________
Strzelnica Pneumatyczna: SMKS Kęty - LOK Nowa Wieś
 
Marcyś 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 0.9 Tce
Rocznik: Xll 2019
Wersja: Techroad
Dołączył: 13 Kwi 2024
Posty: 176
Skąd: Lubuskie
Wysłany: 2025-05-30, 16:04   

Ale czy macie jakiś opracowany system jazdy. Np niskie obroty silnika czy lepiej trochę wyższe?
 
Killer King 



Marka: Honda / Hyundai / Dacia
Model: City / i10 / Duster 3
Silnik: 1.4 / 1,0 / 1.0
Rocznik: 09' / 08' / 25'
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 397
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2025-05-30, 18:24   

Marcyś napisał/a:
Ale czy macie jakiś opracowany system jazdy. Np niskie obroty silnika czy lepiej trochę wyższe?


Przewidywanie drugi, płynna jazda.
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1387
Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-05-30, 19:24   

Ja jeżdżę maks płynnie.
I max hamuje silnikiem, redukując biegi. Przyspieszam w większości przypadków spokojnie (w mieście im szybciej przyspieszam tym mocniej hamujesz). Często stosuje tempomat.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Kacper_Potocki 



Marka: Dacia
Model: D1b_4x2 D1b_4x4 D2a_4x2 D3a_4x4 B1a_4x4
Silnik: 1.6 1.2 1.0 1.2 1.2
Rocznik: 2017 2017 2020 2024 2025
Dołączył: 12 Maj 2016
Posty: 418
Skąd: Kęty
Wysłany: 2025-05-30, 20:16   

Dla mnie podstawą jest tempomat, nawet w mieście. Druga rzecz to hamowanie biegami, trzecia przewidywanie i rozpędzanie się przed wzniesieniem, aby na niego wjechac rozpędem. No i nie przekraczam 3,5 tysiaca obrotów, a jadę najczesciej w okolicy 1800-2200
_________________
Strzelnica Pneumatyczna: SMKS Kęty - LOK Nowa Wieś
Ostatnio zmieniony przez Kacper_Potocki 2025-05-30, 20:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
naczelnik5 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2017
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Maj 2025
Posty: 8
Skąd: BEŁCHATÓW
Wysłany: 2025-05-31, 15:11   

[quote

PS. Jeżeli do zapalenia rezerwy przejedziesz 500 km i zatankujesz ponownie 41 litrów, to spalanie będziesz miał 8,2l z dystrybutora.[/quote]
To chyba tak nie działa. Przewidywany dystans pokazuje wraz z rezerwą czyli do pustego baku. Rezerwa zapala się jak pozostaje ok 10 litrów w baku. Dziś mam sytuacje że według kresek mam pół baku ale wskaźniki pokazują 30l spalonego paliwa czyli za ok 10 litrów zapali się rezerwa. Na rezerwie z kolei komputer pokazuje dystans chyba do 70 km max , później nic nie pokazuje i orientacyjnie można posiłkować się jedynie całkowitą ilością spalonych litrów paliwa. Dziwnie to rozwiązali ...
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1387
Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-05-31, 17:32   

To nie ma znaczenia co pokazuje komputer, co pokazuje rezerwa. Jeśli tankujesz do pełna - np do odbicia pistoletu, następnie przejeżdżasz dystans X (odpowiednio duży -dlatego dobrze wyjeździć bak do rezerwy żeby wyeliminować niedoskonałości odbicia pistoletu, spienienia paliwa w baku) i następnie znów zatankujesz do pełna, to spalanie samochód to będzie ilość litrów która zatankujesz podzielona przez ilość kilometrów od poprzedniego tankowania razy 100.

Naprawdę myślałem że nikomu tego nie będę już tłumaczył ;)
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne