Dzisiaj wymieniłem olej w skrzyni JT4 po przebiegu 80 tys. km. (3 lata).
Mechanik powiedział mi że ze skrzyni prawie nic nie spłynęło, było suchutko, i wymiana oleju to był dobry pomysł, bo skrzynia bez oleju długo by nie pojeździła.
Druga informacja że zmieścił w skrzyni prawie 2 litry oleju zamiast deklarowanego przez producenta 1,2l.
Fajne te zalecenia producenta że wymiany oleju w skrzyni biegów nie przewiduje się - łatwiej wymienić skrzynię jak padnie niż olej
Tym olejem rozwaliłem skrzynię w moim poprzednim samochodzie. Tata Indigo rocznik 2006 1.4 Turbodiesel 475 IDI. Na ELFie skrzynia chodziła super. Po wlaniu tego wynalazku skrzynia zaczęła hałasować i niedługo padł synchronizator 3 biegu. Naprawa była nieopłacalna. Auto poszło na złom. Potem kupiłem obecną Dacie Logan MCV II 1.2 16V rocznik 2016
Długo analizowałem oleje. Ciężko znaleźć olej przekładniowy 75W80 o wskaźniku lepkości 180 lub, wyższym.
Do mojej skrzyni w Dacii Logan MCV II 1.2 16V z rocznika 2016 minimum to właśnie wskaźnik lekkości 180.
Dla porównania Midland DualTrans 174, ELF Tranself NFX 168 (zastąpił nieprodukowany NFP). Motul tak zachwalany ma tylko 160. Total Traxium Gear 8 75W80 ma jeszcze mniej bo 130.
Zalecany do mojej Dacii ELF Tranself NFP ma wskaźnik lepkości 182. Problem w tym że nie jest produkowany i nie jest dostępny.
Mimo że pracowałem dla firmy Micromex (importer olejów Midland) to zamówiłem olej u konkurencji. Firma Syntaco z Poznania ma w ofercie olej Q8 unishift pc synt 75w-80 i ma on wskaźnik lepkości na poziomie 183. Dziś mi przyszła paczka. Pewnie na wiosnę dopiero go zaleje do mojej skrzyni.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1458 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-11-08, 19:51
Z tego co widzę olej NFX ma generalnie mniejszą lepkość zarówno w 40stC jak i 100stC - czyli teoretycznie może zredukować opory własne skrzyni ale biegi mogą mniej gładko wchodzić (?). Może warto go wzbogacić np. MoS2 (przykładowo żeby uzyskać gładkość załączania biegów (przykładowo Liqui Moly 1040) ?
Ma też niestety wyższą temp płynięcia - nie wiem jak liniowo następuje gęstnienie, ale może w mroźne dni stawiać większy opór przy zmianie biegów (choć może w naszych temperaturach nie będzie to jeszcze wyczuwalne ?)
Z tego co widzę olej NFX ma generalnie mniejszą lepkość zarówno w 40stC jak i 100stC - czyli teoretycznie może zredukować opory własne skrzyni ale biegi mogą mniej gładko wchodzić (?). Może warto go wzbogacić np. MoS2 (przykładowo żeby uzyskać gładkość załączania biegów (przykładowo Liqui Moly 1040) ?
Ma też niestety wyższą temp płynięcia - nie wiem jak liniowo następuje gęstnienie, ale może w mroźne dni stawiać większy opór przy zmianie biegów (choć może w naszych temperaturach nie będzie to jeszcze wyczuwalne ?)
Czyli chcesz poprawiać producenta oleju? W razie uszkodzenia skrzyni biegów, ryzyko bierzesz wyłącznie na siebie.
W tą sobotę wymieniłem olej w skrzyni biegów mojego Logana MCV kombi II 1.2 16V. Do skrzyni weszło 2,5 litra oleju. Wlałem, olej marki Q8 o jakim pisałem wyżej. Poprzedni był olej wlany w fabryce 9 lat temu. Przebieg około 131tys km. Niby wcześniej było ok, ale nam wrażenie że po wymianie oleju, biegi lepiej wchodzą. Stary olej nie był jakoś przesadnie brudny. Jestem teraz z rodziną w Budapeszcie. Dacia dzielnie znosi długie wyprawy.
Długo analizowałem oleje. Ciężko znaleźć olej przekładniowy 75W80 o wskaźniku lepkości 180 lub, wyższym.
Do mojej skrzyni w Dacii Logan MCV II 1.2 16V z rocznika 2016 minimum to właśnie wskaźnik lekkości 180.
Dla porównania Midland DualTrans 174, ELF Tranself NFX 168 (zastąpił nieprodukowany NFP). Motul tak zachwalany ma tylko 160. Total Traxium Gear 8 75W80 ma jeszcze mniej bo 130.
Zalecany do mojej Dacii ELF Tranself NFP ma wskaźnik lepkości 182. Problem w tym że nie jest produkowany i nie jest dostępny.
Mimo że pracowałem dla firmy Micromex (importer olejów Midland) to zamówiłem olej u konkurencji. Firma Syntaco z Poznania ma w ofercie olej Q8 unishift pc synt 75w-80 i ma on wskaźnik lepkości na poziomie 183. Dziś mi przyszła paczka. Pewnie na wiosnę dopiero go zaleje do mojej skrzyni.
Marka: Dacia
Model: DUSTER II
Silnik: 1,0 TCE
Rocznik: 2023
Wersja: Confort
Dołączył: 07 Wrz 2023 Posty: 57 Skąd: EL
Wysłany: 2025-06-29, 23:51
Z mojego doświadczenia wymieniłem nie dawno olej w DUSTER II po 43k, w misce był zauważalny perłowy połysk oraz biegi twardo wchodziły. Po wymianie na NFP biegi odczuwalnie wchodzą lepiej, posiadałem jeszcze zapas z dawnych czasów. Co do aktualnej dostępności to nawet w bańkach 5l brak. Można go zastąpić NFJ jeszcze czasami bywa a ma leprze parametry od NFX. NFJ i NFP jest zalecany na stronie ELF-a. Jestem zwolennikiem wymiany oleju w skrzyni po ok. 60-70k jeżeli szczególnie samochód używany jest w trudnych warunkach miejskich tak samo jak w silniku po 10k max. 15k. Pogoń producentów samochodów za tzw. zmniejszeniem śladu węglowym nie przemawia do mnie.
Ostatnio zmieniony przez matek 2025-06-29, 23:52, w całości zmieniany 1 raz
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 120 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 4058 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2025-09-03, 09:33
Już na drugiej stronie wątku laisar wstawił uniwersalny rysunek, który powinien wystarczyć w ustalaniu korka- TUTAJ
Wlew jest od strony chłodnicy, czyli pod akumulatorem. Korek wlewowy jest plastikowy, w formie motylka- korek jest zwykle biały, (bywa też czerwony lub czarny, ale to raczej wtedy gdy ktoś wkręcił zamiennik).
Jakby i tego było mało, to jest piękna strona z opisem i zdjęciami skrzyń Renault: TUTAJ
Znajdziemy tam również sugerowany do nich zamiennik oleju NFP.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2025-09-03, 10:31, w całości zmieniany 8 razy
Pierwszy raz widzę żeby kontrolka stanu oleju była z przodu skrzyni. Wszystkie auta jakie miałem miały to z boku. Stan oleju jest ok. Odkręciłem ten biały motylek ( ręką nie dało rady) i olej zaczął lecieć. Za czysty no on nie jest. Ma taki czarny osad. Przejechane 40 tys. Jak na górze jest czarny osad co co jest na dole skrzyni. Może warto wymienić?
Marka: Dacia
Model: LOGAN MCV II
Silnik: 0,9Tce 121KM@186Nm
Rocznik: XII 2017
Wersja: Stepway Outdoor Pomógł: 53 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 2009 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2025-09-03, 16:25
Marcyś napisał/a:
Pierwszy raz widzę żeby kontrolka stanu oleju była z przodu skrzyni. Wszystkie auta jakie miałem miały to z boku. Stan oleju jest ok. Odkręciłem ten biały motylek ( ręką nie dało rady) i olej zaczął lecieć. Za czysty no on nie jest. Ma taki czarny osad. Przejechane 40 tys. Jak na górze jest czarny osad co co jest na dole skrzyni. Może warto wymienić?
Skrzynie renault mają wlew oleju z przodu, tak samo jak skrzynie Fiatowskie w Pandach, Punto Tipo, 500 itp. W Mojej starej Toyocie Corolli E12 wlew oleju również jest w tym samym miejscu i myślę że w jeszcze kilku markach będzie podobne rozwiązanie.
Marka: Dacia / MG
Model: Logan II / ZS III
Silnik: 0.9 TCe Easy-R / 1.5 Hybrid+
Rocznik: 2016 / 2025
Wersja: Laureate Pomógł: 4 razy Dołączył: 19 Mar 2016 Posty: 255 Skąd: Poznań
Wysłany: 2025-10-13, 12:22
Jaki zamiennik Elf NFP polecacie ? Chodzi o Logana 2 z Easy-R (zakladam, że fakt że jest zautomatyzowana jest bez znaczenia przy wymianie oleju)
Opcje są dwie NFP jest już nie dostępny i zastąpił go gorszy NFX i można go łatwo i tanio nabyć i nie drążyć tematu, ale może skoro parametry ma gorsze to da się kupić jakiś inny olej o paramerah dokłądnie takich jak miał NFP ? Auto ma 96 000 przebiegu i nigdy nie był olej w skrzyni zmieniany. W silniku co roku czyli średnio co mniej więcej 10 000 km.
Dlaczego wogle o tym myślę ?
Obecnie przy przyspieszeniu na 3 biegu w okolicach 2700-3000 rpm potrafi nieco pulsować / szarpać. Da się to zniwelować dajac mocniej pedał gazu od samego początku lub zminiając tryb na ECO. Nie wiem czy to skrzynia daje oznaki jakieś czy silnik ale warto spróbować wymienić olej bo koszt wymiany oleju nie jest duży a raczej nie zaszkodzi ?. Świece wymienione rok temu (10 000 przebiegu temu), ostatnio wymieniłem też cewki zapłonowe (wszystko oryginalne niby), silnik pracuje minimalnie równiej na nowych cewkach ale bez jakiegoś efektu wow, po prostu na oko się nieco mniej telepie, więc pewnie nie były jeszcze tak całkiem zajechane. W każdym razie nie pomogło to na to lekkie pulsowanie.
Ktoś jeszcze kiedyś pisał o akumulatorze... ale nie chce za dużo wymieniać bez potrzeby.
Jakieś rady co do powyższego problemu ?
Ostatnio zmieniony przez franius 2025-10-13, 12:27, w całości zmieniany 1 raz
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 120 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 4058 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2025-10-14, 09:00
franius napisał/a:
Dlaczego wogle o tym myślę ?
Obecnie przy przyspieszeniu na 3 biegu w okolicach 2700-3000 rpm potrafi nieco pulsować / szarpać. Da się to zniwelować dajac mocniej pedał gazu od samego początku lub zminiając tryb na ECO. Nie wiem czy to skrzynia daje oznaki jakieś czy silnik ale warto spróbować...
Konstrukcyjnie to zwykła skrzynia i jako taka nie jest na pewno przyczyną pulsującego przyspieszania. A więc olej odpada. Już prędzej mógłby zawinić ten cały elektryczny automat Easy_R sterujący sprzęgłem i zmianą biegów- musiałby bez powodu próbować rozłączać sprzęgło akurat przy tych obrotach. W sumie też mało prawdopodobne...
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2025-10-14, 09:04, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum