Wysłany: 2009-06-29, 21:29 Problem z wentylatorem chłodnicy (odp.: przekaźnik)
Wysiadł wentylator, podczas stania w korku temp. skoczyła na 6 kresek, po przyjezdzie na parking juz do końca skali. Co nawaliło, czujnik czy inne ustrojstwo?
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2009-06-29, 21:34
Ilość zapalonych kresek w zależności od temperatury płyny chłodzącego :
Powyżej 115 °C (włącznie), zapala się kontrolka ostrzegawcza wszystkich segmentów.
Od 105 °C (włącznie) do 115 °C (wyłącznie), dziewięć segmentów się zapala.
Od 80 °C (włącznie) do 105 °C (wyłącznie), sześć segmentów się zapala.
Od 50 °C (włącznie) do 80 °C (wyłącznie), trzy segmenty się zapalają.
Wszystkie segmenty pozostają zgaszone przy temperaturze poniżej 50 °C.
Natomiast wentylator powinien się włączyć z małą prędkością przy temp. płynu
powyżej 100 stopni a wyłącza się jak temp. spadnie poniżej 96 stopni.
Powyżej temp. 102 stopnie wentylator włącza się dużą prędkością a wyłącza się szybki bieg gdy temp. spadnie poniżej 100 stopni.
Jeśli nie ma klimy jest tylko jedna prędkość wentylatora.
Nie wiem czy masz klime w aucie czy nie. bo wtedy schemat jest inny.
Ale przyjmuje że masz, więc :
schemat :
oraz rozmieszczenie przekaźników :
Jeśli nie masz klimy to przekaźnik 336 cię nie interesuje.
A jeśli masz to podmień te przekaźniki tak jak narysowałem.
Sprawdź bezpieczniki , ale również jak wyciągniesz bezpiecznik to sprawdź czy jest napięcie
na jednym z zacisków w podstawce bezpiecznika.
Jak nadal będzie źle, to wyciągnij przekaźnik 700 i/lub 336 i sprawdź czy na pinach A1 i A2 w podstawce przekaźnika jest napięcie - oczywiście robisz to jak będzie 7 kresek na wyświetlaczu temp.
Jeśli nie ma, to może faktycznie być zły czujnik. Czujnik jest jeden, ale ma dwa wyjścia.
Jedno idzie na tablicę wskaźników a drugie idzie do komputera wtrysku - także możliwe, że to drugie wyjście siadło, ale raczej mało prawdopodobne ponieważ przy uszkodzonym czujniku komputer sam włączał by wentylator - taki tryb awaryjny jest dla bezpieczeństwa.
czujnik 244 jest tutaj :
Jak nie masz klimy to faktycznie może być to przekaźnik 700.
Jeśli masz klimę to bezpiecznik lub przerwany kabel dochodzący do bezpiecznika 1. (on ma 40 A)
W najgorszym wypadku komputer wtrysku nawalił - może reset kompa poprzez odłączenie klemy aku na kilka minut.
Serdeczne dzięki, wysiadł przekaznik 700. To już trzeci , poprzednio od pompy paliwa i wtrysków/takie same/, Zaraz wy....mienię pozostałe. Pozdr. Loganik
W serwisówce o diagnostyce i konfiguracji nic o tym nie ma, ale jak się wczytać w opcje programu DDT2000, to wygląda na to, że chyba się powinno dać to zrobić - zmieniając parametry komputera wtrysku.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1105 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-07-18, 14:05
Czy DDT2000 obsługuje ELM327 Bluetooth ? Z tego co czytałem długi wątek o programach do obsługi OBD i ECU to chyba nie. Jednym słowem chyba bedę musiał podjechać do serwisu.
Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6
Rocznik: 2013
Dołączył: 14 Mar 2021 Posty: 12 Skąd: Internet
Wysłany: 2022-07-03, 22:20 Klimatyzacja
Witam , mam pytanie bo widzę że podobny temacie , a mianowicie mam dacia dokker z silnikiem benzynowym 1,6 8v z 2013 roku , klima niby śmiga auto się nie grzeje tylko zauważyłem że w dużym upale klima chodzi jak powinna ale podczas jazdy , gdy gdzieś staje w korku wtedy powietrze leci delikatnie chłodne :( , sprawdzałem na postoju i widać tylko jeden wentylator od strony silnika , czy on jest do klimy i do chłodzenia silnika ?, On się kręci ale mam wrażenie że nie chodzi na pełnych obrotach z charakterystycznym odgłosem przy klimie , myślę że z tego powodu jest problem z dobrym chłodzeniem na postoju :) , możecie coś poradzić co sprawdzić ?
Klima, alternator, pompa wody, oleju - to wszystko nie ma znamionowej wydajności przy obrotach jałowych.
Piekarnik który się robi pod maską w korku tym bardziej nie pomaga klimatyzacji.
Jeżeli nie masz danych historycznych to myślę że ciężko będzie stwierdzić czy wydajność spadła, zwłaszcza jeżeli nie podoba Ci się wydajność tylko podczas postoju.
Co rozumiesz przez charakterystyczny odgłos? Jeżeli elektrosprzęgło nie podaje na klimę podczas postoju, no to ciężko żeby klimatyzacja działała
Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6
Rocznik: 2013
Dołączył: 14 Mar 2021 Posty: 12 Skąd: Internet
Wysłany: 2022-07-03, 22:35
barney napisał/a:
Co rozumiesz przez charakterystyczny odgłos? Jeżeli elektrosprzęgło nie podaje na klimę podczas postoju, no to ciężko żeby klimatyzacja działała
Wentylatory przy klimatyzacji mają duże obroty i w tym czasie wydają specyficzny dźwięk takiego ,,wycia '' nie mówię o wiskozie :)
U mnie tego nie słuchać :(
A to chyba opisujesz dźwięk wentylatora chłodnicy odpalonego na najwyższym biegu/bez rezystora. No to fakt, zazwyczaj wyje jak odrzutowiec, ale generalnie to nie jest bieg który powinieneś usłyszeć kiedykolwiek bez wymuszenia go softem diagnostycznym
Moja rada skoro klima chłodzi, a wentylator chłodnicy działa - jeździć, obserwować. I przestać obserwować co się dzieje w przypadkach do których maszyna nie została przewidziana (auto służy do jeżdżenia, a nie stania w miejscu).
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum