Przód Dustera to wielgachna pionowa ściana - to i Cx nie może być inny...
Natomiast brak ESP w benzynie to wina zastosowanego sterowania silnikiem - za pomocą linki. Co jest o tyle dziwne, że przecież wymagane rozwiązanie elektroniczne istnieje nie tylko w dieslach, ale również np w wersji FlexiFuel - nic więc nie stoi na przeszkodzie, żeby implementować je razem z ESP także do zwykłej benzyny.
No ale to niestety nie jedyny taki babol w konfigurowaniu Daciek - i to, że inne marki też "biją Murzynów" nie jest żadną pociechą /:
Na pociechę pożądającym ESP pozostaje zbliżający się termin obowiązkowego montowania tego systemu w nowych autach...
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1374 Skąd: Kępno
Wysłany: 2010-03-10, 13:18
no pociecha to dla mnie znikoma, bo samochód umożliający poruszanie się na drogach nie tylko czarnych, a do tego niedrogi, nie bardzo skomplikowany i ekonomiczny (duster pomimo tego Cx-a i zestopniowania 6biegowej skrzyni 4x4 na pewno będize najekonomiczniejszym SUVem), jest mi potrzebny i pewnie nie będę czekał na wprowadzenie obowiązku montowania ESP w nowych autach ;)
Na czarnym, majac auto 4x4 i jeźdząc w moim tempie też specjalnie nie jest potrzebne ;) Ale na grząskim terenie nawet przy napędzie 4x2 koła czyni cuda, a co dopiero przy 4x4...
Ostatnio zmieniony przez r70 2010-03-10, 13:38, w całości zmieniany 2 razy
Czy owe "cuda" by się przydały w terenie, to się okaże, jak ktoś w końcu zrobi jakieś niezależne testy - ja osobiście najbardziej liczę na fachowców od off-roadu, bo oni mają chyba najmniej uprzedzeń w motoryzacyjnym światku...
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1374 Skąd: Kępno
Wysłany: 2010-03-10, 14:19
jasne, niezależny test byłby bardzo wskazany :) Ale opini speców od terenu się spodziewam - "samochód bez ramy i reduktora nadaj się tylko na asfalt" ;)
Natomiast o przewadze samochodu z ASR (zapobieganie uślizgowiu w czasie ruszania) nad wersją "gołą", nie trzeba chyba przekonyuwać nikogo, kto jeździł takim samochodem na małoprzyczepnej nawierzchni. Oczywiście, nie zastąpi to prawdziwych mechanicznych blokad mostów, ale też duster nie zatąpi samuraja w ciężkim terenie ;)
Ale nic... poczekamy, zobaczymy :)
Co nie zmienia faktu, że najbardizej archaicznym i wpływającym na spalanie w normalnej eksploatacji jest Cx. Wartość 0,42 miał fiat 125p - to musi sie dać odczuć nawetr przy 90km/h - o prędkości autostradowej 130/h nie wspominając ;)
Widac, ze wiedze masz czysto teoretyczna w tym temacie :) Wyglada to tak, ze sa na wciaz rynku (nie polskim, tu sie za kiepsko sprzedawal) auta, ktore Cx maja jeszcze gorszy. Konkretnie chodzi o moje auto - Hyundai Matrix. Wciaz jest w produkcji i Cx ma..... 0.5!!
A mimo tego wciaz jezdzi. Jest glosno, jesli wieje wiatr. Pali duzo, a ze zwiekszaniem predkosci spalanie zaczyna rosnac baardzo. Dla zilustrowania podam wartosci:
80 km/h - spalanie na poziomie 5l/100km
100 km/h - 5,8l/100km
120 - 7l/100km
140 - 8-8.5l/100km - czyli duuuzo za duzo. Fakt tez, ze silniczek slabiutki (82KM - w sumie tyle, co slabszy diesel w Dusterze)
Ale, mimo jeszcze wiekszego Cx nie ma tu nie wiem jakiej tragedii. Wiec 0.42 Dustera jest do przezycia.
Wazniejsze zestopniowanie biegow - u mnie skrzynia jest typowo miejsko/podmijeska - 120 km/h na 5 to 3000 obrotow - silnik sie juz meczy.
Aha - nie zapominaj o jeszcze jednym - sam Cx nie mowi wszystkiego. Dla przykladu bolidy F1 maja Cx na poziomie..... 1!! Liczy sie jeszcze powierzchnia czolowa - bo opor stawiany powietrzu to iloczyn obu czynnikow. Matrixa to akurat nie ratuje - powierzchnie czolowa tez ma duza :)
Faktem jest, ze Skoda popisala sie bardziej - Yeti ma 0.37 (przy minimalnie wiekszej powierzchni czolowej) - dalo jednak rade.
@r70: Nie jestem zapalonym fanem motorowego off-roadu - preferuję klasyczny per pedesowy trekking (: - ale z tego co ostatnio na szybko przejrzałem przy okazji Dustera wyglądało na to, że nawet jeśli ci spece faktycznie wszystkie "SUV-y" wrzucają do jednego wora, to jednak mimo wszystko potrafią dostrzec między nimi różnice (: Czekam więc spokojnie na ich testy...
@fi: Yeti ma po prostu dużo niższą maskę - ale za to długą jak siedem nieszczęść, co daje kosmiczny zwis przedni, a ten z kolei tragiczny kąt najazdu... Coś za coś.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-03-10, 14:54, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1374 Skąd: Kępno
Wysłany: 2010-03-10, 14:53
fi napisał/a:
Widac, ze wiedze masz czysto teoretyczna w tym temacie :)
Dlaczego teoretyczna ? Praktyczna - spalanie które podałeś potwierdza to o czym piszę. Przy szybkościach powyżej 80-90km/h duster będzie chlapał na pewno więcej niż np. yeti.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-03-10, 14:55, w całości zmieniany 1 raz
Dlaczego teoretyczna ? Praktyczna - spalanie które podałeś potwierdza to o czym piszę. Przy szybkościach powyżej 80-90km/h duster będzie chlapał na pewno więcej niż np. yeti.
Dlatego, ze przedstawiles to tak jakby juz Duster byl jezdzaca pionowa sciana o powierzchni 5 m2 :)
A ja mam auto pod tym wzgledem jeszcze gorsze i mowie, ze tragedii nie ma... - ja mam na temat wplywu wysokiego Cx na zachowanie auta wiedze praktyczna (potwierdzona mnoooooostwem kilometrow za kolkiem), a Ty gdybasz :)
BTW: Jaki Cx ma Berlingo?
Ostatnio zmieniony przez fi 2010-03-10, 15:13, w całości zmieniany 1 raz
Duster dCi 110KM 2x4 Ambiance (klima + radio) = 15 899,90 EURO x 3,875 zł = 61.612 zł
Interesowało mnie to ze względu na to, że już zamówiłem Sandero dCi 85KM (45.600zł). Kiedy zobaczyłem Dustera i pierwsze dane, że będzie startował od 39.900zł, byłem wciekły. Patrząc jednak na ceny we Francji coś mi się wydaje, że i tak bym go nie kupił (kasa, kasa, kasa ..... ). Tak na czuja stawiam, że w Polsce będzie tańszy co najwyżej o jakieś 3 tys. zł.
Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009 Pomógł: 31 razy Dołączył: 15 Mar 2009 Posty: 2944 Skąd: Śląsk
Wysłany: 2010-03-10, 16:41
Co prawda z reguły samochody są u nas tańsze niż w zachodniej Europie, ale ze względu na już wyjściowo niskie ceny Dustera ( i innych Dacii) różnica może być minimalna, jeżeli jakakolwiek będzie. Jedyna oferta jaką do tej pory znalazłem:
http://www.otomoto.pl/ind...ow&id=C11737337
nic nie wnosi do tematu, bo to najtańsza wersja której cena już od jakiegoś zcasu jest znana
Na opory aerodynamiczne wpływ ma wiele czynników.
W przypadku SUV'nic dominujący jest opór ciśnieniowy, z uwagi na oderwanie na tylnej krawędzi dachu. Tu za wiele nie mozna powalczyć. Chyba, że "boattailingiem"
ale, w tedy traci się miejsca z tyłu (na szerokość i wysokość) i objętość bagażnika.
Można pochylić jeszcze przednią szybę (przyrost masy i długości auta) redukując opór indukowany (vide kiszkaj) ale wzrośnie masa pojazdu i znów ubędzie miejsca (lub trzeba by wydłużyć autko, psują zwrotność i kąt rampowy) można obniżyć zawieszenie (co w terenówce jest bez sensu) można w reszcie przesunąć punkt spiętrzenia w dół dając bardziej wypełniony kształt przedniego zderzaka, tracąc na kacie natarcia.
Proszę zauważyć, że Duster zwęża się silniej do góry niż dotychczasowa rodzina Logana.
Chodzi o zwiększenie odporności na podmuchy boczne (autko jest wysokie) i redukcję oporów w wietrze skośnym.
Co do wartości Cx to na osiągi wpływa przede wszystkim iloczyn powierzchni S odniesienia przez współczynnik oporu Cx. Cx ma znaczenie gdy autka mają ten sam przekrój czołowy:
Siła oporu:
Px = pd*S*Cx (1)
gdzie:
pd= ρV²/2 (2)
ciśnienie dynamiczne
Moc tracona na pokonanie oporów aerodynamicznych:
N_aero = Px*V (3)
zatem:
N_aero =ρV³(S*Cx)/2 (4)
Zatem zużycie paliwa na pokonanie oporów aerodynamicznych będzie przy tej samej gęstości powietrza i tej samej prędkości będzie miał samochód z mniejszą wartością wskaźnika SCx a nie samego Cx
W załączniku te dane dla tych terenówek, dla których producenci podają wartości S i Cx
Osobiście nie wierzę w niektóre z tych liczb np w Cx=0,31 dla takiego klocka jak T. RAV 4
To samo dotyczy J. Grand Cherokee
Wartość podana dla Dustera wydaje się niepodrasowana.
Cx_suv.jpg Tab. 1. Współczynnik Cx i wskaźniki SCx wybranych terenówek.
Plik ściągnięto 389 raz(y) 96,04 KB
Duster_aero_power.jpg Fig. 1. Moc aerodynamiczna Dacii Duster N vs. V
Plik ściągnięto 339 raz(y) 77 KB
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2010-03-10, 22:44, w całości zmieniany 3 razy
Marka: (nie posiadam)Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 105 KM 4x4
Rocznik: 2010
Wersja: Prestige
Dołączył: 08 Lip 2008 Posty: 269 Skąd: Nowy Kocin
Wysłany: 2010-03-10, 17:46
jeśli chodzi o zdjęcie (na razie) z tygodnika Auto Plus:
Pamiętam, że w zeszłym roku w Motorze był artykuł co, jak wpływa na spalanie na przykładzie 3 aut- niestety nie mam tego numeru...ale pamiętam,że opór powietrza to było chyba od najmn. do najw. wpływającego 2 z 4 czynników(opory silnika,opór toczenia itd.)
_________________ W życiu najważniejszy jest zdrowy rozsądek.
Ostatnio zmieniony przez paweloo97 2010-03-10, 17:50, w całości zmieniany 3 razy
Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009 Pomógł: 31 razy Dołączył: 15 Mar 2009 Posty: 2944 Skąd: Śląsk
Wysłany: 2010-03-10, 19:05
Nie ma sprawy - kilka podpisów trochę kasy (a jak nie masz to więcej podpisów na umowie kredytowej dodatkowo) trochę czekania i Daćka jest wolna tzn nie tak do końca wolna bo Ty decydujesz gdzie i kiedy pojedzie
W załączniku te dane dla tych terenówek, dla których producenci podają wartości S i Cx
Widze, ze brakuje S dla Yeti - wynosi 2.47
krakry1 napisał/a:
Jak wy stawiacie (Panie i Panowie)?
Porownojac ceny wersji bazowych wychodzi 1500 euro roznicy (troche nawet wiecej).
Blizej nam do cen rumunskich. Tam jest troche taniej (porownujac inne modele), ale Duster dCi 85KM Laureate + Pakiet look, czyli, poza skora, maksimum wszyskiego co sie da do Dustera wlozyc wyszedl (bez metalika) 54 kPLN.
U nas bedzie moze 56 za fuuuul - ja tak stawiam.
piotrres napisał/a:
Proszę zauważyć, że Duster zwęża się silniej do góry niż dotychczasowa rodzina Logana.
To zludzenie optyczne wynikajace z tego, ze dol auta jest "napompowany" wielkimi nadkolami jak dla mnie.
Ale... NO TO CO? Jak w ogóle można się przejmować tym, że po przetłumaczeniu nazwa samochodu jakoś się tam komuś kojarzy?
No nic... Przecież nie rżnąłem Rejtana pod drzwiami salonu Dacii... Nie rozdzierałem szat nad nazwą, więcej: zadeklarowałem chęć kupna auta mimo jego imienia - ot, były to takie sobie luźne rozważania, które skracają nam czas w oczekiwaniu na ruchy Ren.Pl... Nazwę da się przeżyć (choć na pewno istnieją fajniejsze ), zaś - jak napisał Mikele - zabawa w "co poeta miał na myśli" była fajna i rozwijająca.
a tak z innej beczki czy bedzie wersia 7 osobowa? bo cos sluchy chodzily ale- mnie by taka pasowala chodzi mi przedewszystkim o bagaznik duzy bo mcv ma zajebisty :):)
_________________ Przede wszystkim przestronnosc w aucie co dajeLodgy i MCV w dobrej cenie ;)
Stan licznika 115,000 i koniec
Lodgy 120000km i rośnie
LEO -MIKELE JADE Z WAMI NA OGLEDZINY DUSTERA TEZ MAM OCHOTE PRZEJECHAC SIE DUSTEREM NAWET NA TYLNEJ KANAPIE
R70 z tego co ja wiem silnik 1.6 16V w reno z 99r jest taki sam jak i w MEGANCE 2 czyli tej po {chyba}2003 r jak rowniez ten sam co np w logance u mikele 110koni co do skrzyni 6 biegowej sa rozne opinie czeste problemy mial moj znajomy w masterze ja w swojej megance 2 mialem 5 biegowa skrzynie i bylem z niej zadowolony natomiast czasami jezdze scenikiem i od 90km na h trzeba wrzucac 6 bieg bo spalanie rosnie i rosnie krotkie przelozenia malo wygodne ciagle ta reka pracuje chociaz na trasie jadac 120-130 lepiej miec 6 bieg i nizsze obroty niz na 5 pilowac silnik
Nieoficjalnie - są zdjęcia, na których niektórzy się takiej wersji dopatrują. Ja jestem sceptyczny...
leo napisał/a:
Przecież nie rżnąłem Rejtana pod drzwiami salonu Dacii
Wg mnie po prostu nie ma cienia okruchu powodu do rozważenia możliwości wpadnięcia nawet na taki pomysł (((;
A już wręcz milionokrotnie bardziej, że dotyczy tak nieistotnego fragmentu rzeczywistości...
Natomiast jako skrajny pragmatyk jedynym argumentem, jaki znajduję przeciwko, jest możliwość... różnej wymowy: dAster / dUster - wcześniejszych modeli nie to dotyczy d:
No ale cóż to za argument wobec bezmiaru wszechświata... (;
fi napisał/a:
piotrres napisał/a:
Proszę zauważyć, że Duster zwęża się silniej do góry niż dotychczasowa rodzina Logana.
To zludzenie optyczne wynikajace z tego, ze dol auta jest "napompowany" wielkimi nadkolami jak dla mnie.
Coś w tym jest - a i wymiary nie potwierdzają węższości:
fronty_d+l.png
Plik ściągnięto 16776 raz(y) 208,59 KB
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-03-10, 22:35, w całości zmieniany 3 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum