Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway III (oraz Sandero I generacja
Silnik: TCe 100 LPG (w drugiej Daćce zwykły 1.4)
Rocznik: 2022 (drugi model - 2010)
Wersja: Stepway Comfort
Dołączył: 04 Kwi 2010 Posty: 51 Skąd: pow. szydłowiecki
Wysłany: 2010-04-25, 17:55 zamulanie silnika - prawda czy mit?
Lubię jeździć sobie na 5tce 50 km/h moim Sandero na płaskim terenie, uprzednio odpowiednio się rozpędziwszy. Mam wtedy obroty poniżej 2tys. Na silniku nie czuję żadnych drgań, nie mam potzreby przyśpieszania na tym biegu - ot zdaję się po prostu toczyć. Nie sądzę, bym zbytnio przeciążał silnik w takiej sytuacji. Jednakowoż, często na forach czytam o jakimś magicznym "zamulaniu" polegającym na tym, że niby osadza się gdzieśtam w cylindrze nagar. Czy "zamulanie" to jakiś potwierdzony naukowo lub empirycznie fakt, czy po prostu kolejna miejska legenda, o której każdy słyszał a nikt nie przeżył na własnej skórze? Z góry dziękuję za wypowiedzi!
_________________ meehow
Ostatnio zmieniony przez meehow 2010-04-25, 17:56, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009 Pomógł: 31 razy Dołączył: 15 Mar 2009 Posty: 2944 Skąd: Śląsk
Wysłany: 2010-04-25, 20:22
Kiedyś pytałem o to swojego mechanika i powiedział że nie szkodzi to silnikowi dopóki jedziemy po płaskim i nie chcemy przyśpieszyć. Jednak gdy przy tej prędkości i takich obrotach bedziemy wciskać gaz chcąc przyspieszyc/wjechac na wzniesienie to podobno układ korbowo-tłokowy jest nadwyrężany. Poza tym stwierdził, że zna pare silników które przy zbyt niskich obrotach również palą więcej
Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway III (oraz Sandero I generacja
Silnik: TCe 100 LPG (w drugiej Daćce zwykły 1.4)
Rocznik: 2022 (drugi model - 2010)
Wersja: Stepway Comfort
Dołączył: 04 Kwi 2010 Posty: 51 Skąd: pow. szydłowiecki
Wysłany: 2010-04-25, 21:08
benny86 napisał/a:
Kiedyś pytałem o to swojego mechanika i powiedział że nie szkodzi to silnikowi dopóki jedziemy po płaskim i nie chcemy przyśpieszyć. Jednak gdy przy tej prędkości i takich obrotach bedziemy wciskać gaz chcąc przyspieszyc/wjechac na wzniesienie to podobno układ korbowo-tłokowy jest nadwyrężany. Poza tym stwierdził, że zna pare silników które przy zbyt niskich obrotach również palą więcej
No właśnie większośc tutoriali ecodrivingu też twierdzi, że nie szkodzi, ale masa ludzi opowiada o tym zamulaniu...
Marka: Dacia
Model: 1310 TLX
Silnik: 1.6
Rocznik: 1990 Pomógł: 4 razy Dołączył: 24 Gru 2009 Posty: 130 Skąd: Kraków
Wysłany: 2010-04-26, 08:08
Nagar się osadzi, ale nie tak od razu Trochę czasu minie, nim woza zamuli - różne są opinie w tym temacie, natomiast z własnego doświadczenia powiem tyle, że przy zwykłej spokojnej jeździe po mieście raz na jakieś pół roku dobrze jest wylecieć na trasę i przegonić samochód tak, żeby pod dużym obciążeniem miał wysokie obroty - zobaczysz, że naraz stanie się żwawszy
Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna Pomógł: 6 razy Dołączył: 20 Wrz 2007 Posty: 1108 Skąd: krakow
Wysłany: 2010-04-26, 08:13
Z mojego ponad 30 letniego doświadczenia, uważam to za prawdę. To, że przy zbyt niskich obrotach układ korbowo-tłokowy cierpi to fakt poza dyskusją. Spalanie wtedy też może być wyzsze, bo musisz wtedy mocno deptać gaz aby przyspieszyć. Silnik musi dostać co jakiś czas w palnik. Przepalasz wtedy nagary twarde, które się osadzają w silniku. pozdr
Jeżdżenie przez dłuższy czas na niskich obrotach albo tylko po mieście wg mnie w dłuższej perspektywie zamula silnik. Osobiście od czasu do czasu przeganiam autko żony na dłuższym dystansie "przepalając mu rurę". Znam przypadek starszego pana, który jeździł na niskich obrotach "oszczędzając" samochód i paliwo; po jakimś czasie wnuczek pożyczył samochód od dziadka jadąc na studia. Autkiem nie dawało rady jechać powyżej 80km/h (nie wchodził na obroty)
Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate Pomógł: 12 razy Dołączył: 22 Mar 2009 Posty: 1889 Skąd: lubelskie
Wysłany: 2010-04-26, 16:00 Re: zamulanie silnika - prawda czy mit?
meehow napisał/a:
Lubię jeździć sobie na 5tce 50 km/h moim Sandero na płaskim terenie, uprzednio odpowiednio się rozpędziwszy. Mam wtedy obroty poniżej 2tys. Na silniku nie czuję żadnych drgań, nie mam potzreby przyśpieszania na tym biegu - ot zdaję się po prostu toczyć. Nie sądzę, bym zbytnio przeciążał silnik w takiej sytuacji. Jednakowoż, często na forach czytam o jakimś magicznym "zamulaniu" polegającym na tym, że niby osadza się gdzieśtam w cylindrze nagar. Czy "zamulanie" to jakiś potwierdzony naukowo lub empirycznie fakt, czy po prostu kolejna miejska legenda, o której każdy słyszał a nikt nie przeżył na własnej skórze? Z góry dziękuję za wypowiedzi!
Mam pytanko - czy jeździsz na 5-tce 50km/h dlatego, że naprawdę lubisz, jak napisałeś, czy po to aby oszczędzać paliwko?
Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway III (oraz Sandero I generacja
Silnik: TCe 100 LPG (w drugiej Daćce zwykły 1.4)
Rocznik: 2022 (drugi model - 2010)
Wersja: Stepway Comfort
Dołączył: 04 Kwi 2010 Posty: 51 Skąd: pow. szydłowiecki
Wysłany: 2010-04-26, 16:58 Re: zamulanie silnika - prawda czy mit?
krakry1 napisał/a:
meehow napisał/a:
Lubię jeździć sobie na 5tce 50 km/h moim Sandero na płaskim terenie, uprzednio odpowiednio się rozpędziwszy. Mam wtedy obroty poniżej 2tys. Na silniku nie czuję żadnych drgań, nie mam potzreby przyśpieszania na tym biegu - ot zdaję się po prostu toczyć. Nie sądzę, bym zbytnio przeciążał silnik w takiej sytuacji. Jednakowoż, często na forach czytam o jakimś magicznym "zamulaniu" polegającym na tym, że niby osadza się gdzieśtam w cylindrze nagar. Czy "zamulanie" to jakiś potwierdzony naukowo lub empirycznie fakt, czy po prostu kolejna miejska legenda, o której każdy słyszał a nikt nie przeżył na własnej skórze? Z góry dziękuję za wypowiedzi!
Mam pytanko - czy jeździsz na 5-tce 50km/h dlatego, że naprawdę lubisz, jak napisałeś, czy po to aby oszczędzać paliwko?
Oczywiście, że dla oszczędności! Wydało się kasę na nwe auto to teraz trzeba zaciskać pasa i przepustnicę...
Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway III (oraz Sandero I generacja
Silnik: TCe 100 LPG (w drugiej Daćce zwykły 1.4)
Rocznik: 2022 (drugi model - 2010)
Wersja: Stepway Comfort
Dołączył: 04 Kwi 2010 Posty: 51 Skąd: pow. szydłowiecki
Wysłany: 2010-04-26, 17:00
jurek napisał/a:
Z mojego ponad 30 letniego doświadczenia, uważam to za prawdę. To, że przy zbyt niskich obrotach układ korbowo-tłokowy cierpi to fakt poza dyskusją. Spalanie wtedy też może być wyzsze, bo musisz wtedy mocno deptać gaz aby przyspieszyć. Silnik musi dostać co jakiś czas w palnik. Przepalasz wtedy nagary twarde, które się osadzają w silniku. pozdr
Dzięki - Twoje doświadczenie jest dla mnie cenną skarbnicą wiedzy!
Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway III (oraz Sandero I generacja
Silnik: TCe 100 LPG (w drugiej Daćce zwykły 1.4)
Rocznik: 2022 (drugi model - 2010)
Wersja: Stepway Comfort
Dołączył: 04 Kwi 2010 Posty: 51 Skąd: pow. szydłowiecki
Wysłany: 2010-04-26, 17:02
UniculTLX napisał/a:
Nagar się osadzi, ale nie tak od razu Trochę czasu minie, nim woza zamuli - różne są opinie w tym temacie, natomiast z własnego doświadczenia powiem tyle, że przy zwykłej spokojnej jeździe po mieście raz na jakieś pół roku dobrze jest wylecieć na trasę i przegonić samochód tak, żeby pod dużym obciążeniem miał wysokie obroty - zobaczysz, że naraz stanie się żwawszy
Raz na pół roku to może być! Toż na razie jeszcze miesiąca nie ma!
Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015 Pomógł: 13 razy Dołączył: 10 Paź 2008 Posty: 1500 Skąd: Ozorków
Wysłany: 2010-04-26, 17:37
Chłopaki mają rację. Olej przy wysokich obrotach i wyższym wtedy ciśnieniu ładnie wszystko wypłukuje. Jeśli będziesz gotowy na taką jazdę najlepiej wlej sobie benzynkę 98
Pozdrawiam
Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate Pomógł: 12 razy Dołączył: 22 Mar 2009 Posty: 1889 Skąd: lubelskie
Wysłany: 2010-04-26, 17:46
Może się mylę, ale myślę, że jednak te 50 km/h na piątce dla silnika benzynowego jest trochę ryzykowne. Zarówno dla silnika i dla skrzyni biegów. Nie wiem czy to będzie miało odniesienia dla Daćki, ale taka jazda np. w Fiacie 125 lub Polonezie (5 - biegowym), równała się rozwalonej skrzyni biegów (oczywiści nie od razu, ale po pewnym czasie). Mam b. dobrego mechanika, który opowiadał o takich przypadkach. Moim zdaniem należałoby sprawdzić, jakie są zakresy prędkości dla poszczególnych biegów, dla Twojego modelu auta. Przy czym należałoby mieć na uwadze także to, że dolna granica prędkości na jakimś biegu wcale nie jest zalecana do jazdy ciągłej np. bieg V (od 50 do 160 km/h) nie oznacza, że na piątce można jeździć cały czas 50 km/h, lub wrzucać ją ciągle przy takiej szybkości.
Takie jest moje zdanie. Oczywiście zrobisz jak zechcesz.
Co do oszczędności lepiej stosować technikę jazdy ekologicznej. Lepiej się opłaci i napewno nie niszczy autka.
Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway III (oraz Sandero I generacja
Silnik: TCe 100 LPG (w drugiej Daćce zwykły 1.4)
Rocznik: 2022 (drugi model - 2010)
Wersja: Stepway Comfort
Dołączył: 04 Kwi 2010 Posty: 51 Skąd: pow. szydłowiecki
Wysłany: 2010-04-26, 18:36
krakry1 napisał/a:
Może się mylę, ale myślę, że jednak te 50 km/h na piątce dla silnika benzynowego jest trochę ryzykowne. Zarówno dla silnika i dla skrzyni biegów. Nie wiem czy to będzie miało odniesienia dla Daćki, ale taka jazda np. w Fiacie 125 lub Polonezie (5 - biegowym), równała się rozwalonej skrzyni biegów (oczywiści nie od razu, ale po pewnym czasie). Mam b. dobrego mechanika, który opowiadał o takich przypadkach. Moim zdaniem należałoby sprawdzić, jakie są zakresy prędkości dla poszczególnych biegów, dla Twojego modelu auta. Przy czym należałoby mieć na uwadze także to, że dolna granica prędkości na jakimś biegu wcale nie jest zalecana do jazdy ciągłej np. bieg V (od 50 do 160 km/h) nie oznacza, że na piątce można jeździć cały czas 50 km/h, lub wrzucać ją ciągle przy takiej szybkości.
Takie jest moje zdanie. Oczywiście zrobisz jak zechcesz.
Co do oszczędności lepiej stosować technikę jazdy ekologicznej. Lepiej się opłaci i napewno nie niszczy autka.
Zaznaczam, że nie wrzucam piątki przy tej prędkości - wrzucam przy większej i potem sobie spada powoli do 50! No i cały czas nie jeżdżę w taki sposób - tylko na płaskim i z górki.Co do zakresów, to książka obsługi w istocie podaje 50 lm/h jako dolny zakres prędkości dla tego biegu! W ekojazda (nie ekologiczna ale ekonomiczna - in my humble opinion!) właśnie zaleca jazdę na jak najwyższym biegu i najmniejszej prędkości.
Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway III (oraz Sandero I generacja
Silnik: TCe 100 LPG (w drugiej Daćce zwykły 1.4)
Rocznik: 2022 (drugi model - 2010)
Wersja: Stepway Comfort
Dołączył: 04 Kwi 2010 Posty: 51 Skąd: pow. szydłowiecki
Wysłany: 2010-04-26, 18:38
Mariusz napisał/a:
Chłopaki mają rację. Olej przy wysokich obrotach i wyższym wtedy ciśnieniu ładnie wszystko wypłukuje. Jeśli będziesz gotowy na taką jazdę najlepiej wlej sobie benzynkę 98
Pozdrawiam
A, to olej ma wypłukać ten nagar! Myślałem, że przy ostrej jeździee ten nagar się po prostu wypali - jak sadze w kominie!
Jak sam napisałeś zaleca jazdę na wyższych biegach i mniejszej prędkości, ale to nie wszystko. Głównym założeniem jest pokonywanie jak najdłuższych odcinków drogi, przy zerowy zużyciu paliwa. Jest to możliwe w przypadku nowoczesnych samochodów (posiadających wtryska paliwa). Zerowe zużycie paliwa następuje, gdy całkowicie zdejmujemy nogę z gazu nie wyłączając biegu (komputer odcina wtedy dopływ paliwa do silnika - w silnikach gaźnikowych jest to niemożliwe). Należy dążyć więc do takiej sytuacji - na odcinkach drogi gdy jest tylko możliwe, dążymy do jak najszybszego rozpędzenia pojazdu - po czy pozwalamy mu się toczyć jak najdalej na włączonym w miarę wysokim biegu. Podobnie do elementów eko jazdy zaliczamy na trasie, właśnie jazdę na wysokim biegu przy mniejszych prędkościach (50km/h na 5tce nie będzie tu wartością optymalną). Następny element to tzw. hamowanie silnikiem przed zatrzymaniem pojazdu (ta sama zasada, włączony bieg, ale noga nie naciska gazu).
Sam to zacząłem stosować i naprawdę przynosi efekty. Na początku taka technika jazdy może być denerwująca, ale z czasem wejdzie w krew.
Jak sam napisałeś zaleca jazdę na wyższych biegach i mniejszej prędkości, ale to nie wszystko. Głównym założeniem jest pokonywanie jak najdłuższych odcinków drogi, przy zerowy zużyciu paliwa. Jest to możliwe w przypadku nowoczesnych samochodów (posiadających wtryska paliwa). Zerowe zużycie paliwa następuje, gdy całkowicie zdejmujemy nogę z gazu nie wyłączając biegu (komputer odcina wtedy dopływ paliwa do silnika - w silnikach gaźnikowych jest to niemożliwe). Należy dążyć więc do takiej sytuacji - na odcinkach drogi gdy jest tylko możliwe, dążymy do jak najszybszego rozpędzenia pojazdu - po czy pozwalamy mu się toczyć jak najdalej na włączonym w miarę wysokim biegu. Podobnie do elementów eko jazdy zaliczamy na trasie, właśnie jazdę na wysokim biegu przy mniejszych prędkościach (50km/h na 5tce nie będzie tu wartością optymalną). Następny element to tzw. hamowanie silnikiem przed zatrzymaniem pojazdu (ta sama zasada, włączony bieg, ale noga nie naciska gazu).
Sam to zacząłem stosować i naprawdę przynosi efekty. Na początku taka technika jazdy może być denerwująca, ale z czasem wejdzie w krew.
nawiasem mówiąc, ecodrivingiem zainteresowałem się przeglądając to szacowne forum i staram się stosować do jego przykazań! stąd też pomysł jeżdzenia na piątce...
A ja podam taką ciekawostkę - Ty spróbuj to sprawdzić (mimo, że ja mam dCi) - przy 50 km/h mniejsze zużycie paliwa uzyskiwałem na IV biegu. To zapewne dlatego, że częściej zdarza się zdejmowanie nogi z gazu i wtedy autko nie pali nic. Na dodatek jazda jest bezpieczniejsza (w razie czego) - auto żwawiej reaguje na IV niż na V biegu (zwłaszcza w dCi).
Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway III (oraz Sandero I generacja
Silnik: TCe 100 LPG (w drugiej Daćce zwykły 1.4)
Rocznik: 2022 (drugi model - 2010)
Wersja: Stepway Comfort
Dołączył: 04 Kwi 2010 Posty: 51 Skąd: pow. szydłowiecki
Wysłany: 2010-04-27, 04:43
wox napisał/a:
A ja podam taką ciekawostkę - Ty spróbuj to sprawdzić (mimo, że ja mam dCi) - przy 50 km/h mniejsze zużycie paliwa uzyskiwałem na IV biegu. To zapewne dlatego, że częściej zdarza się zdejmowanie nogi z gazu i wtedy autko nie pali nic. Na dodatek jazda jest bezpieczniejsza (w razie czego) - auto żwawiej reaguje na IV niż na V biegu (zwłaszcza w dCi).
A ja podam taką ciekawostkę - Ty spróbuj to sprawdzić (mimo, że ja mam dCi) - przy 50 km/h mniejsze zużycie paliwa uzyskiwałem na IV biegu. To zapewne dlatego, że częściej zdarza się zdejmowanie nogi z gazu i wtedy autko nie pali nic. Na dodatek jazda jest bezpieczniejsza (w razie czego) - auto żwawiej reaguje na IV niż na V biegu (zwłaszcza w dCi).
Potwierdzam spostrzeżenia (też DCI).
Ostatnio zmieniony przez tomi 2010-04-27, 06:12, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: 1.0 TCe LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort Pomógł: 1 raz Dołączył: 22 Wrz 2007 Posty: 350 Skąd: Częstochowa, Polska
Wysłany: 2010-04-27, 09:05
Ponieważ mam Polonię i w dodatku bez LPG, od zeszłego roku stosuję się do zasad ecodriving'u i powiem tak. W zimie dałem sobie spokój z tym, bo na oponach zimowych i w tak niskich temperaturach silnik i tak palił swoje 12 l/100 km :/ Ale latem zeszłego roku, jak i obecnie wiosną, mam założone letnie Fuldy EcoControl o obniżonych oporach toczenia i staram się hamować silnikiem i rzecz jasna jeździć na biegu bez użycia gazu. Po paru dniach stosowania takich sztuczek człowiek szybko się przyzwyczaja. W Polonii np. podobnego przyzwyczajenia wymagało nauczenie się hamowania, bo hamulce - w porównaniu do np. Nissana Micry - potrzebują więcej czasu na reakcję.
Czy są efekty ecodriving'u? Jak dla mnie, są. Zazwyczaj spalanie Polonii oscyluje w wiośnie/lecie/jesieni na poziomie 10 l/100 km. Obecnie dało się zejść do 9 l/100 km, co uznaję za sukces. Oczywiście mowa o ruchu miejskim :]
Co do zamulania się silnika - przerabiałem to wielokrotnie u siebie. Jeżdżę głównie po mieście, rzadko zdarza mi się jechać gdzieś daleko. O ile na co dzień nie czuje się tego zamulenia, to po przeleceniu 15-20 km na trasie ze stałą prędkością po powrocie silnik nabiera nowego życia :D
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum