Wysłany: 2010-11-14, 19:09 Duster - masa przyczepy a roznice 4x2 vs 4x4
Wlasnie sprawdzalem jaka przyczepe kempingowa bedzie mogl ciagnac moj Dusterek i zauwazylem ciekawa sprawe: Maksymalna masa przyczepy z hamulcem rozni sie miedzy wersjami 4x4 i 4x2 i to znacznie bo az o 300kg (1200 vs 1500)
Czy ktos wie z czego to wynika? Czy jest to kolejna roznica spowodowana innym zawieszeniem/rozwiazaniami z tylu czy tylko efekt wiekszej masy i jakichs dziwnych przepisow?
Na pewno są i jakieś "dziwne przepisy", natomiast na logikę jest to dość oczywiste: w przednionapędowcu przyczepa może odciązyć przód, zmniejszając siłę napędową, więc trzeba ograniczać ciągniętą masę - a przy 4WD tego problemu nie ma.
Ale można - więc także można poholować sobie 1500 kg na haku (jednak także wcale nie trzeba).
Oj nie sadze zeby tak dzialaly nasze przepisy ;) - musieli by np. przy kontroli tez zajrzec, i pytac "a czy ma Pan wlaczony naped 4x4?" a jak nie mam to jaka przyczepe moge ciagnac? - musialy by chyba byc dwie masy podane w homologacji itp? Ciekawa sprawa :)
A dodatkowo gdzies chyba czytalem, ze nie zaleca sie wlaczania takiego dolaczanego 4x4 przy ciagnieciu przyczepy (duzo wieksze obciazenia itp) - ale w sumie nie wiem na ile to prawda :/ - troche logiki w tym napewno jest :)
Btw - patrzylem np. na dane subaru forestera - wszystkie z napedem 4x4 - wersje z automatem 1500KG - wersje z manualami 2000KG - a naped i buda ta sama...
Tak - wlasnie o to mi chodzilo - inny detal budowy/mechanizmow - w przypadku dustera jedyna znaczna roznica to tak naprawde tylne zawieszenie i sama budowa tylu (kolo w srodku, inna podloga itp itd)
... może komuś sie przyda :))
zaczerpnięte z kodeks drogowy z nowelizacja styczeń 2015
Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;
Tak się zastanawiam, przyczepa kempingowa DMC 1,5 tony czy to nie za dużo dla1,5 dci. Silnik dCi ma moment obr. dobry, koników tak na styk do przyczepy DMC ok. 1 t. powyżej 1,2 tony to już będzie męczarnia nawet po kraju, a wyjazd za granicę, to może być mało przyjemne.
Może ktoś z tego forum ma już praktykę w ciągnięciu podobnego zestawu, to może się podzieli wrażeniami?
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1073 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2015-05-14, 09:11
Ja nieco jeździłem z przyczepami, ale nie daciami. 1,5 tony to jak na osobówkę jest bardzo, bardzo dużo. Na każdą osobówkę, niezależnie od marki. (no, z wykjatkiem jakichś kolubryn, które same ważą 2,5 tony i mają 3 litrowe silniki..). Do ciągnięcia takiej przyczepki najlepiej mieć coś, co jest dużo cięższe (np. busa typu sprinter / daily / ducato / master). Oprócz masy przyczepy jest coś takiego jak dopuszczalny nacisk na hak. Większość osobówek ma w granicach 50 - 80kg. A taka przyczepa, jeśli jest jednoosiowa może mieć nacisk np. 100KG albo i większy. Z takimi papierowymi blachami jak ma dacia to bym nie ryzykował . Warto sprawdzić jaki nacisk na hak ma przyczepa przed jej podpięciem.
Ostatnio zmieniony przez Lza 2015-05-14, 09:17, w całości zmieniany 1 raz
Do przyczepy 1,5 t przynajmniej 150 km i duży moment i nie chodzi tutaj o max prędkości zestawu, tylko o bezpieczne wyprzedzanie.
Co do daciek to myślę że spokojnie pociągną do ok 1 tony,(grubość blachy nie ma znaczenia jeśli jest ,,zdrowa" producent przewiduje takie okoliczności i jest na to gwarancja) no i nacisk na hak (jak napisał kolega powyżej) jest to bardzo ważny parametr i
to powinno być określone w każdej marce samochodu, nie powinno się go przekraczać.
Jest jeszcze jedna z pośród wielu istotna rzecz w holowaniu, im wyższy holownik tym lżej toczy się zestaw.
Masa przyczepy nie ma nic do rzeczy w temacie ale gabaryt.
Ja często jeżdżę z przyczepą i długo kombinowałem aby zmieścić się do 3500kg zestawu ( przeklęty ViaToll w PL ).
I tak moc i moment spokojnie wystarczają do ciągnięcia przyczepy nawet więcej niż 1,5T ale musisz mieć świadomość, że przyczepa kampingowa stawia duży opór przez gabaryt i w tym jest problem. Do holowania takiej dużej przyczepy najlepsze są auta z tylnym napędem lub duże SUV.
Ja używam do przyczepy Seat Altea Freetrack 2,0 TFSI ale sporadycznie przekraczam 100km/h.
O wyprzedzaniu z dużą kampingową radzę zapomnieć.
Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 MPI 84 KM
Rocznik: 2014
Wersja: Ambiance Plus Pomógł: 55 razy Dołączył: 22 Lut 2015 Posty: 1601 Skąd: Lędziny
Wysłany: 2015-05-14, 20:31
GORDINI napisał/a:
Masa przyczepy nie ma nic do rzeczy w temacie ale gabaryt.
Ja często jeżdżę z przyczepą i długo kombinowałem aby zmieścić się do 3500kg zestawu ( przeklęty ViaToll w PL )
Nie musisz tak kombinować. Zgodnie z art. 88 ust. 2 pkt 3 lit b i ust. 3 pkt 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zm.), prawo jazdy kat. B uprawnia między innymi do kierowania zespołem pojazdów składającym się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 t i przyczepy lekkiej, a więc takiej, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg. - tzn. zespołem pojazdów, którego maksymalna dopuszczalna masa całkowita może wynosić 4,25 t.
Warunek jest taki, że ma to być przyczepa LEKKA i nie holujesz jej autobusem lub motocyklem.
Nie musisz tak kombinować. Zgodnie z art. 88 ust. 2 pkt 3 lit b i ust. 3 pkt 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zm.), prawo jazdy kat. B uprawnia między innymi do kierowania zespołem pojazdów składającym się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 t i przyczepy lekkiej, a więc takiej, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg. - tzn. zespołem pojazdów, którego maksymalna dopuszczalna masa całkowita może wynosić 4,25 t.
Prawo jazdy mam ABCE więc to nie był problem. Miałem DMC zestawu 3570 i niestety płatny i to sporo ViaToll (0,35zł i 0,28zł za km zależnie od normy Euro (3,4). To, że jedno z aut jest zasilane gazem nikogo nie interesuje a powinno.
Sądzę,że naszym poczciwym daćkom viatoll nie groźny. DMC przyczepy nie może być wyższe od DMC pojazdu holującego, do tego dochodzi kwestia nacisku na hak.
Jedyne co ,,dziwne przepisy" to dużo wyższa opłata za przejazd autostradami, takie same opłaty jak przejazd tira. Ciekawe gdzie tutaj kryje się logika - tir 40 ton, zestaw przyczepa 3 tony.
Trasa z północy do Strykowa lato 2013 DMC zestawu 2,3 tony, na bramce nikt nie sprawdza czy zeataw spełnia jakieś wymagania. Stawki przewidziane odgórnie- zapłaciłem 80 zł, z czego stałem w korku na wjeździe i wyjeździe z autostrady w sumie ponad 3goodz.
Teraz wolę przemieszczać się starymi sprawdzonymi szlakami.
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1073 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2015-05-16, 11:56
viatoll to przedewszystkim opłaty za drogi krajowe. Swoją drogą nie wiem w jaki sposób mogą zdalnie stwierdzić, czy zestaw ma > 3,5 tony. Wiadomo, że w przypadku jak jakiś bus taszczy przyczepę-lawetę, to sprawa jest jasna, ale jak osobówka taszczy kempinga, to w zasadzie chyba tylko z dowodów rejestracyjnych mogą określić. Jedneg kempingi mają 700KG inne 1500, a z zewnątrz prawie takie same.
Przyczepką przeważnie jeżdżę drogami lokalnymi (lepsze widoki do podziwiania i w każdej chwili można zatrzymać się na kawkę itp.) , więc viatoll nie groźny. Natomiast grożniejsze są miśki z suszarkami, ograniczenia, limity itd.
Teraz prośba do admina, na pewno częśc kolegów smiga z przyczepkami, można by założyć nowy temat- ( dacie & karawaning) -może było by więcej chętnych forumowiczów w tym temacie, a te posty przeniśc do niego.
Sezon karawaningowy już prawie w rozpoczęty.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum