Pewnie to nie będzie dobre miejsce na to pytanie ale spróbuje może mnie nikt nie wywali
Orientujecie się czy można na LOCKu jeździć cały czas? Czytałem gdzieś, że w ten sposób można zrobić kuku autku, dotyczyło to wtedy jakiegoś innego modelu, chyba x-traila. Drugie pytanie to jak byście porównali napęd Grand Vitary do Dustera? Kolejna zima z moim Peugeotem zmusza mnie powoli do zmiany auta
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110 4x4
Rocznik: była 2011 - jest 2018
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 1 raz Dołączył: 11 Paź 2010 Posty: 124 Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: 2010-12-05, 09:47
LOCK po przekroczeniu 60 km/h po upływie 2 min. przechodzi w tryb 4WD - a po przekroczeniu 80 km/h natychmiast - a co kolega na LOCK-u ma zamiar po asfalcie jeździć ?
blokada dyferencjału to raczej na trudny teren - nawet w lekkim terenie wystarczy zwykły 4WD ?
Ostatnio zmieniony przez kisu 2010-12-05, 09:48, w całości zmieniany 1 raz
Jesli polecisz na locku na przyczepnej nawierzchni to:
- zniszczysz opony
- bedziesz niszczyl sprzeglo
Na luznej nawierzchni mozna pewnie smigac nonstop tylko po co (wplywa tez to ciut negatywnie na prowadzenie - normalnie kola przedniej i tylnej osi chca troszke inaczej sie krecic szczegolnie w zakrecie) - ja planuje wlaczac lock zawsze gdy bedzie duze prawdopodobienstwo czestego dolaczania tylu zeby oszczedzac sprzeglo i miec "przewidywalne" reakcje - a jak bedzie okaze sie w praniu :)
Na mokrej i śliskiej nawierzchni jeżdżę na na auto (wtedy nie ma żadnej lampki od napędu co nasuwa przypuszczenie graniczące z pewnością, że producent auta zakłada iż jest to normalne ustawienie napędu) lock tak jak opisane wyżej sam sie wyłącza ponad 60km/h po ok 2 min a po 80km/h od razu. Jest przydatny na pasek i duże błoto. Tej zimy nie potrzebowałem go ani razu. 2wd jest zasygnalizowane również lampka i to znaczy że ostrzega mnie o tym fakcie. To uświadomienie jest przydatne np. gwałtowne przyspieszenie staje się ze stania nie możliwe bo to stosunkowo lekkie auto od razu zabuksuje tak samo nawet na suchej nawierzchni przy 2wd jest duże prawdopodobieństwo uślizgu tyłu przy większej szybkości w ciasnych zakrętach (auto jest wysokie) na AWD to nie zagraża oczywiście przy odpowiednio dostosowanej prędkości do promienia skrętu ale jest ona co najmniej o 25% większa przy AWD
_________________ Iść to znaczy stawiać kroki - oby w dobrą stronę
Ostatnio zmieniony przez JACO 2010-12-05, 16:01, w całości zmieniany 1 raz
Czy wymuszone 4WD oznacza blokadę mechanizmów różnicowych na osiach czy może dyferencjału międzymostowego? Bo 4WD i blokada mostów to nie to samo...
Gość
Wysłany: 2010-12-05, 19:27
kisu napisał/a:
a co kolega na LOCK-u ma zamiar po asfalcie jeździć ?
hmm ciężko powiedzieć, rozpoznaję temat więc może nie do końca dobre pytania zadaje. Chodzi mi bardziej o to czy z tego napędu zastosowanego w Dusterze można otrzymać coś na rodzaj Quattro w Audi lub napędu w Subaru - czyli stałego napędu 4x4 niezależnie od warunków, prędkości itp.
Chodzi mi bardziej o to czy z tego napędu zastosowanego w Dusterze można otrzymać coś na rodzaj Quattro w Audi lub napędu w Subaru - czyli stałego napędu 4x4 niezależnie od warunków, prędkości itp.
W takim przypadku odpowiedź brzmi: nie.
(Aczkolwiek tak dla ścisłości - quattro są różne: takie jak w Subaru, stałe, ale także podobne do dusterowego trybu "Auto").
Marka: Skoda
Model: Octavia Tour II
Silnik: 1,4 16V
Rocznik: 2010 Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Cze 2010 Posty: 399 Skąd: Tarnobrzeg
Wysłany: 2010-12-06, 09:03
Nie wiem jak w Dusterze, ale w Land Roverze Freelander 2, którym najczęściej ostatnio podróżuję służbowo na załączonym napędzie 4x4 można jeździć według zaleceń producenta tylko do prędkości 30km/h - dowiedziałem się o tym jak oddawałem szefowi samochód - pytał mnie jak droga, a ja że spoko bo jechałem na programie zimowym 4x4 a ten się zagotował, że jak tak będę robił to skrzynia pójdzie się jeb..ć.
Prędkość i rodzaj nawierzchni to dwie różne sprawy - dla sprzęgła międzyosiowego w Dusterze szkodliwa jest albo jazda po twardej nawierzchni nawet jeśli prędkość jest niższa od granicznej (60 km/h) a tor prosty, albo jazda z prędkością bliską granicznej nawet po podłożu miękkim.
Przy czym problem z prędkością to tak naprawdę raczej problem z obrotami i przegrzewaniem się sprzęgła (dlatego ma czujnik temperatury i wyłączy się nawet na miękkim podłożu przy prędkości < 60 km/h), natomiast problem z podłożem to jak napisał ko. RnR problem z nierównomiernymi siłami w zakrętach (na co jednak nie ma prostego i taniego antidotum - tzn. innego niż rozsądek kierowcy (; ).
Ja nie wiem po co w tym aucie jest tryb 2WD bo jakoś nie zauważyłem na jesieni mniejszego zużycia niż w trybie AUTO, natomiast w zimie można dzięki niemu się szybko przekonać dlaczego jedyny słuszny jest napęd 4WD :). Różnice w trakcji są ogromne. Tryb AUTO chyba jest "defaultowy" bo przynajmniej nie denerwuje żadna kontrolka na licznikach. LOCK to taka pseudoblokada mechanizmu różnicowego. W moim starym Jeepie robiło się to wajchą która "spinała" blokadę centralnego dyferencjału, tutaj natomiast robi to sprzęgło elektromagnetyczne przy tylnym moście (mam nadzieję że niczego nie popieprzyłem - zaraz mi się od laisara oberwie), nie wiem czy to tak samo skuteczne ale pewnie bardziej uniwersalne. Ja na LOCKu jeździłem po lesie, w kopnym śniegu.
Ostatnio zmieniony przez SpikeMike 2010-12-07, 00:25, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum