DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
2 pytania o 4x4
Autor Wiadomość
Gość

Wysłany: 2010-12-04, 19:13   

Koledzy,

Pewnie to nie będzie dobre miejsce na to pytanie ale spróbuje może mnie nikt nie wywali ;-)

Orientujecie się czy można na LOCKu jeździć cały czas? Czytałem gdzieś, że w ten sposób można zrobić kuku autku, dotyczyło to wtedy jakiegoś innego modelu, chyba x-traila. Drugie pytanie to jak byście porównali napęd Grand Vitary do Dustera? Kolejna zima z moim Peugeotem zmusza mnie powoli do zmiany auta :cry:

Pozdrawiam
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4270
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-05, 00:21   

Lock sie automatycznie dezaktywuje po przekroczeniu zaprogramowanej przez producenta predkosci, nie pamietam czy 40, czy 50 km/h.
 
kisu 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110 4x4
Rocznik: była 2011 - jest 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 124
Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: 2010-12-05, 09:47   

LOCK po przekroczeniu 60 km/h po upływie 2 min. przechodzi w tryb 4WD - a po przekroczeniu 80 km/h natychmiast - a co kolega na LOCK-u ma zamiar po asfalcie jeździć ?
blokada dyferencjału to raczej na trudny teren - nawet w lekkim terenie wystarczy zwykły 4WD ?
Ostatnio zmieniony przez kisu 2010-12-05, 09:48, w całości zmieniany 1 raz  
 
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 667
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2010-12-05, 12:37   

Jesli polecisz na locku na przyczepnej nawierzchni to:
- zniszczysz opony
- bedziesz niszczyl sprzeglo

Na luznej nawierzchni mozna pewnie smigac nonstop tylko po co (wplywa tez to ciut negatywnie na prowadzenie - normalnie kola przedniej i tylnej osi chca troszke inaczej sie krecic szczegolnie w zakrecie) - ja planuje wlaczac lock zawsze gdy bedzie duze prawdopodobienstwo czestego dolaczania tylu zeby oszczedzac sprzeglo i miec "przewidywalne" reakcje - a jak bedzie okaze sie w praniu :)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-05, 14:18   

I jescze: @kisu - nie w "4WD", tylko w "Auto", czyli w "AWD" (choć w tym ostatnim "A" nie jest wcale od "auto" (; )

http://en.wikipedia.org/w...#4WD_versus_AWD
 
JACO 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110 km
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 23 Wrz 2010
Posty: 25
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-05, 16:00   

Na mokrej i śliskiej nawierzchni jeżdżę na na auto (wtedy nie ma żadnej lampki od napędu co nasuwa przypuszczenie graniczące z pewnością, że producent auta zakłada iż jest to normalne ustawienie napędu) lock tak jak opisane wyżej sam sie wyłącza ponad 60km/h po ok 2 min a po 80km/h od razu. Jest przydatny na pasek i duże błoto. Tej zimy nie potrzebowałem go ani razu. 2wd jest zasygnalizowane również lampka i to znaczy że ostrzega mnie o tym fakcie. To uświadomienie jest przydatne np. gwałtowne przyspieszenie staje się ze stania nie możliwe bo to stosunkowo lekkie auto od razu zabuksuje tak samo nawet na suchej nawierzchni przy 2wd jest duże prawdopodobieństwo uślizgu tyłu przy większej szybkości w ciasnych zakrętach (auto jest wysokie) na AWD to nie zagraża oczywiście przy odpowiednio dostosowanej prędkości do promienia skrętu ale jest ona co najmniej o 25% większa przy AWD
_________________
Iść to znaczy stawiać kroki - oby w dobrą stronę
Ostatnio zmieniony przez JACO 2010-12-05, 16:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3541
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2010-12-05, 19:14   

Czy wymuszone 4WD oznacza blokadę mechanizmów różnicowych na osiach czy może dyferencjału międzymostowego? Bo 4WD i blokada mostów to nie to samo...
 
Gość

Wysłany: 2010-12-05, 19:27   

kisu napisał/a:
a co kolega na LOCK-u ma zamiar po asfalcie jeździć ?


hmm ciężko powiedzieć, rozpoznaję temat więc może nie do końca dobre pytania zadaje. Chodzi mi bardziej o to czy z tego napędu zastosowanego w Dusterze można otrzymać coś na rodzaj Quattro w Audi lub napędu w Subaru - czyli stałego napędu 4x4 niezależnie od warunków, prędkości itp.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-05, 20:17   

Cytat:
Chodzi mi bardziej o to czy z tego napędu zastosowanego w Dusterze można otrzymać coś na rodzaj Quattro w Audi lub napędu w Subaru - czyli stałego napędu 4x4 niezależnie od warunków, prędkości itp.

W takim przypadku odpowiedź brzmi: nie.

(Aczkolwiek tak dla ścisłości - quattro są różne: takie jak w Subaru, stałe, ale także podobne do dusterowego trybu "Auto").
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-05, 20:21   

eplus napisał/a:
Czy wymuszone 4WD oznacza blokadę mechanizmów różnicowych na osiach czy może dyferencjału międzymostowego?

To drugie.

(Chociaż tak właściwie to oczywiście nie jest "prawdziwy" dyferencjał międzymostowy...).
 
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 667
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2010-12-05, 22:49   

laisar napisał/a:

(Chociaż tak właściwie to oczywiście nie jest "prawdziwy" dyferencjał międzymostowy...).


Racja - to poprostu sprzeglo :)
 
marektbg 


Marka: Skoda
Model: Octavia Tour II
Silnik: 1,4 16V
Rocznik: 2010
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 17 Cze 2010
Posty: 399
Skąd: Tarnobrzeg
Wysłany: 2010-12-06, 09:03   

Nie wiem jak w Dusterze, ale w Land Roverze Freelander 2, którym najczęściej ostatnio podróżuję służbowo na załączonym napędzie 4x4 można jeździć według zaleceń producenta tylko do prędkości 30km/h - dowiedziałem się o tym jak oddawałem szefowi samochód - pytał mnie jak droga, a ja że spoko bo jechałem na programie zimowym 4x4 a ten się zagotował, że jak tak będę robił to skrzynia pójdzie się jeb..ć.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-06, 09:50   

Prędkość i rodzaj nawierzchni to dwie różne sprawy - dla sprzęgła międzyosiowego w Dusterze szkodliwa jest albo jazda po twardej nawierzchni nawet jeśli prędkość jest niższa od granicznej (60 km/h) a tor prosty, albo jazda z prędkością bliską granicznej nawet po podłożu miękkim.


Przy czym problem z prędkością to tak naprawdę raczej problem z obrotami i przegrzewaniem się sprzęgła (dlatego ma czujnik temperatury i wyłączy się nawet na miękkim podłożu przy prędkości < 60 km/h), natomiast problem z podłożem to jak napisał ko. RnR problem z nierównomiernymi siłami w zakrętach (na co jednak nie ma prostego i taniego antidotum - tzn. innego niż rozsądek kierowcy (; ).
 
SpikeMike 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5dCi 4x4
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Wrz 2010
Posty: 79
Skąd: Gdansk
Wysłany: 2010-12-07, 00:24   

Ja nie wiem po co w tym aucie jest tryb 2WD bo jakoś nie zauważyłem na jesieni mniejszego zużycia niż w trybie AUTO, natomiast w zimie można dzięki niemu się szybko przekonać dlaczego jedyny słuszny jest napęd 4WD :). Różnice w trakcji są ogromne. Tryb AUTO chyba jest "defaultowy" bo przynajmniej nie denerwuje żadna kontrolka na licznikach. LOCK to taka pseudoblokada mechanizmu różnicowego. W moim starym Jeepie robiło się to wajchą która "spinała" blokadę centralnego dyferencjału, tutaj natomiast robi to sprzęgło elektromagnetyczne przy tylnym moście (mam nadzieję że niczego nie popieprzyłem - zaraz mi się od laisara oberwie), nie wiem czy to tak samo skuteczne ale pewnie bardziej uniwersalne. Ja na LOCKu jeździłem po lesie, w kopnym śniegu.
Ostatnio zmieniony przez SpikeMike 2010-12-07, 00:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-07, 01:59   

SpikeMike napisał/a:
nie wiem po co w tym aucie jest tryb 2WD

Bo w niczym nie przeszkadza?


Cytat:
nie zauważyłem na jesieni mniejszego zużycia niż w trybie AUTO

Może za krótki czas, za mały przebieg - albo... za ciężka noga? (;



Cytat:
zaraz mi się od laisara oberwie

Myślałby kto, że ja taki straszny d;
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne