A to mnie Kolega zażył....
No, ale w ten sposób zdobywa się wiedzę.
Idę guglać!
________________________________________
P>S>:
Mam dyplomanta który ma za zadanie zmęczyć redukcję oporu SUV'a w (badania w tunelu aero.) Masz jakieś współrzędne sieciowe mat. źródłowych dot. tego "dławiwira" ?. Bo coś zaleźć w sieci nie mogę.
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2010-12-08, 00:07, w całości zmieniany 2 razy
1. Patrz moje wizualizacje... trochę wyjaśniają.
2.Pomiary wagowe w tunelu aerodynamicznym.
Już G. A. Eiffel to odkrył badając siły na dwóch współosiowych płytkach kołowych (dość to odległe od auta ale niech bedzie), umieszczanych w różnych odległościach
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
No ale auto z tylu redukuje mi opor o 80% ?? To bym wystrzelił jak rakieta...
Zanana jest rzecz, że kierowcy wyścigowi "przechwytując" poprzedzającego nie są stanie go wyprzedzić. To jest to zjawisko.
Obiekt zbyt blisko z tyłu redukuje opór poprzednika, "porządkując" mu opływ, sam zaś konsumuje tę energię, bo....nic w przyrodzie nie ginie tylko zmienia właściciela.
Często pokazuję to studentom, ustawiając tuż za walcem kołowym płaską płytkę
opór...walca spada drastycznie!
A nie idziesz jak rakieta, bo w układ sterowania wpięty jesteś ...Ty, i bezwiednie(?) reagujesz na zmiany prędkości.
Ty nie wystrzelasz, ale wyprzedzający polski autobus w tył rumuńskiego TiR'a już tak!
http://www.radio.katowice...Hash=642ad231fd
a przyczyna była czysto aerodynamiczna....Podobna do "wciągania ludzi pod pociąg".
Wiem bo robiłem kiedyś ekspertyzę...
Widzi mi się , że na takie tematy będę musiał coś skrobnąć przed Świętami
DUCATI napisał/a:
Wizualizacje nic mi nie wyjaśniają zwłaszcza, ze mało wyraźne..
Nooo tak, bo tu trzeba zawodowca Np. mnie
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2010-12-16, 19:54, w całości zmieniany 2 razy
To by oznaczalo, ze ponad 80% oporu przypada na tyl, w co nie chce mi sie wierzyc, i ze prawie caly ten opor jest redukowany przez auto z tylu, w co tez nie chce mi sie wierzyc. Skad wytrzasnales te 80% ?
Co do walca i plytki... Plytka ma zapewne wieksza pow. czolowa od walca. Plytka zapewne pcha powietrze, a to pcha walec. Sprzyja temu plaskie "czolo" tych figur. Nie wiem czy to nadal nazywa sie redukowaniem oporu powietrza czy raczej pchaniem powietrzem.
Cytat:
Ty nie wystrzelasz, ale wyprzedzający polski autobus w tył rumuńskiego TiR'a już tak!
Wg tej teorii TIR powinien wystrzelic, a nie autobus w niego walic.
To by byl dobry sposob na zalatwianie przeciwnikow na drodze. Podjezdzam pod zderzak, a ten wali na auto przed nim... O ile by sie dalo podjechac bo jak mi opory wzrosna prawie dwukrotnie... :)
A... napisales, ze mi wzrasta tylko o 25%... To gdzie ta energia zginela ?
Ostatnio zmieniony przez DUCATI 2010-12-17, 16:12, w całości zmieniany 2 razy
W 1991 jechałem Fiatem 126p nad Balaton, po pół dnia na autostradzie przestaje się odczuwać prędkość (tak, dziś można się z tego pośmiać ). A Węgier to takie stworzenie, że jak jedzie jednostajnie 90, a ty go wyprzedzisz i jedziesz dalej 100, to on często dostaje jakiejś chorej ambicji, zaczyna cię ścigać i chce się odkuć. Pamiętam babę, która jechała za mną Trabantem, a ja za jakimś furgonem, i gdy pokazało się miejsce do wyprzedzania, to oczywiście wyprzedziłem furgon, a ona chciała połknąć i mnie przy okazji. Dałem do spodu i nie pozwoliłem się wyprzedzić dwusuwowi, babka odpadła gdy już ewidentnie szła na czołówkę (w sytuacji gdy się otwiera okno, jak również gdy kończy się ograniczenie, to wolno przyspieszać nawet wtedy, gdy ktoś z tyłu daje lewy kierunek, inaczej zawsze "ostatni byliby pierwszymi", bo poprzedzający nie miałby prawa przyspieszyć). Wracajmy na autostradę - jadę sobie za jakąś dużą puszką, jestem coraz bliżej, lewy kierunek - no nie, co za cham, przyspieszył! Więc zjeżdżam - on zwalnia i za chwilę druga próba - maluch znów nie daje rady. Dopiero, gdy zobaczyłem, że szafa dawno zamknięta, zrozumiałem, że maluch tak walczył z powietrzem, a kierowcy furgonu było to obojętne...
Cx nie działa samoistnie, lecz chyba mnoży się przez przekrój auta, więc dla dużo wyższego i szerszego przy tym samym Cx opór będzie liczbowo większy, ale być może ze względu na gabaryty większy zyskuje, bo zaburzenie przepływu powietrza ma prawdopodobnie miejsce w mniejszym stosunkowo obszarze niż dla auta małego, powiedzmy Fiat 126p ciągnie powietrze na 8 cm wokół siebie, Pajero przy podobnym Cx 10 cm wokół, ale ta "aureola" doda do oporu malucha dużo więcej %, bo on jest mniejszy.
Co do efektu skali to z młodości pamiętam hasło "liczba Reynoldsa", która akurat dotyczy płata nośnego (przynajmniej w znanym mi przykładzie).
A manipulować pomiarem Cx umiałbym nawet ja - przy małej prędkości przepływ może być laminarny, więc zmierzyłbym przy małej, wyżej będą turbulencje, szumy i gwizdy i Cx wzrośnie, a przy prędkości 1Macha będzie dwucyfrowy przed przecinkiem...
PS. Bogaty zestaw znaków matematycznych i greckich pod emotikonami to chyba zachęta do wnikliwego i naukowego opisania problemu...
Ostatnio zmieniony przez eplus 2010-12-19, 18:49, w całości zmieniany 1 raz
Wysłany: 2011-02-01, 12:02 A Talamelli J. Westin "Aerodynamics of Cars"
Liczba Re jest jedną z liczb podobieństwa i odnosi się do ciał wszelakich poruszających się w płynie lepkim. Ogólny trend jest taki że Cx z Re spada, patrz np tu:
Co do aerodynamiki samochodu to dla "posiadających" narzecze kapitalistów
dołączam link do dość przystępnie napisanego wykładu z Poltechniki Sztokholmskiej:
No ale auto z tylu redukuje mi opor o 80% ?? To bym wystrzelil jak rakieta...
Pomyślmy:
Jedziesz ca. V=90 km/h (25 m/s) auto ma przekrój czołowy S≈2,3 m² gęstość powietrza ρ=1,225 kg/m³ Cx_izolowanego =0,35 przy redukcji o 80% otrzymujesz ekstra siłę skierowaną do przodu:
ΔPx= 1,225*(25)²*2,3*0,35*0,8/2= 247 N
Auto z kierowcą+bagaż+pełny bak: m≈ 100 kg
extra przyspieszenie w przypadku "ghostridera" w Loganie pojawiającego się nagle na twoim zderzaku:
a=ΔPx/m=0,224 m/s² =22,4 cm/s²
To daje "przeciążenie" w kierunku pierś-plecy:
nx=0,224/9,81 ≈ 0,0228g
Tyle, że auto z tyłu nie materializuje się nagle za naszymi plecami, lecz się powoli przybliża, więc efekt odczuwalny jest słabszy, a i w układ sterowania wpięty jest człowiek który "pilnuje" prędkości.
DUCATI napisał/a:
To by oznaczało, ze ponad 80% oporu przypada na tył, w co nie chce mi się wierzyć, i ze prawie cały ten opór jest redukowany przez auto z tylu, w co tez nie chce mi sie wierzyć. Skąd wytrzasnąłeś te 80% ?
Co do walca i plytki... Płytka ma zapewne większa pow. czołową od walca.
Nie przy tym samym przekroju, płytka daje ma wymuszone oderwania na krawędziach, a na walcu dla laminarnej warstwy przyściennej oderwanie następuje wcześniej niż przy w.p. turbulentnej i mamy szerszy ślad, z wyższym podciśnieniem. W przypadku warstwy turbulentnej przepływ odrywa się później i ślad jest węższy, więc i "ssanie" do tyłu jest mniejsze.
Opór pojazdu jest głównie oporem ciśnieniowym, tj zależy od wielkości podciśnienia za samochodem i szerokości obszaru oderwania, Następny w kolejce jest opór indukowany związany z poprzecznymi w stosunku do kierunku ruchu auta składowymi wektora prędkości. Opór tarcia (związany z naprężeniami stycznymi w warstwie przyściennej) jest praktycznie do pominięcia. Tak więc faktycznie opór "ulokowany" jest głównie z tyłu auta
Skad wytrzasnąłem redukcję oporu? Ano stąd: J. Piechna: "Podstawy aerodynamiki pojazdów", WKŁ, Warszawa 2000
Chociaż badania tunelowe zalinkowanego (streszczenia) artykułuz J. Of Wind Engieeering and Industrial Aerodynamics
Pokazują, że w odległości 0,4 długości opór przedniego auta (identyczne pojazdy!) spada o 60%, a tylnego wzrasta o 30% , a że bilans się nie zgadza? Układ jest nieliniowy (jak cała aerodynamika) następuje przebudowa struktur wirowych itd.
I to jest waśnie interferencja aerodynamiczna: dwie lub więcej brył mogą dawać siły
mniejsze lub większe niż suma sił brył izolowanych. W zależności od konfiguracji.
Dlatego ptaki często latają w kluczach, bo razem mają mniejszy opór indukowany!
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-03-09, 18:17, w całości zmieniany 5 razy
Z pewnością byłoby to ekonomiczniejsze, i ekologiczniejsze, ale z punku widzenia epidemiologii i doznań węchwych w dzień targowy...
eplus napisał/a:
Tylko nie otwierać okien
Panie Profesorze, ...okna i tak nie otworzę
chociaż... widzałem wynik badań torowych GM z których wynikało, że z użycie paliwa w pewnym sedanie, z uchylonymi oknami (nie wiem ile) było nieco... mniejsze niż w przypadku zamknięych okien i włączonej klimatyzacji.
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-03-14, 09:52, w całości zmieniany 2 razy
W pracy mgr P.N. Krishnani "CFD Study of Drag Reduction of Generic Sport Utility Vehicle", CSU, Sacramento 2009, znalazłem następujący wyciąg z danych z badań doświadczalnych dotyczących przyrostu oporu na skutek dodawania różnych akcesoriów (mniej lub bardziej przydatnych).
Dane mają charakter orientacyjny, dotyczą badań L-R Freelandera 2, rzędy wielkości powinny się zgadzać:
"kangur" +0,007...0,01
osłony na reflektory: +0,004...0,006
chrapy ("snorkel"): +0,065
Na uwagę zasługuje (i jest dla mnie zaskoczeniem), że stopnie boczne mogą powodować redukcję oporu auta.
Wynika to zapewne stąd, że ograniczają przepływ przez tylne nadkole i porządkuje struktury wirowe za nadkolem przednim (a i zapewne drzwi się mniej otrzaskają błockiem )
P.S:
Eplus, no mamy wniosek: musimy sobie fundnąć takie "bajeranckie" stopnie z inox'u,
koniecznie z gumowymi nakładkami, iżby się "Mamusia" czasem nie poślizgnęła, jak się będzie spieszyła!
Może Inspektor Gadżet jakieś po przystępnej cenie znajdzie ?
stopień.jpg stopień w C-RV, aż trudno uwierzyć, że coś takiego może redukować Cx
Plik ściągnięto 166 raz(y) 167,72 KB
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-03-14, 09:45, w całości zmieniany 3 razy
To już lepiej od razu skrzydła o zmiennej geometrii, jaklie miał Fantomas w DS19.
Orurowanie, stopnie - fajnie, tylko, jak auto jest naprawdę na ramie. Bo w konstrukcji samonośnej wywala się 4 dziurki w blasze - i na tym to się ma trzymać?
A co do mód aeronautycznych, to spieszę donieść, że płaty o zmienny skosie są od paru ładnych sezonów passe (gwoli ścisłości: zmienną geometrię masz także wtedy, gdy stosujesz klapy i sloty: zmienia się kształt profilu)
eplus napisał/a:
Orurowanie, stopnie - fajnie, tylko, jak auto jest naprawdę na ramie. Bo w konstrukcji samonośnej wywala się 4 dziurki w blasze - i na tym to się ma trzymać?
No właśnie dlatego podpiąłem fotkę CR-V ponieważ to też jest nadwozie samonośne, a i prześwit nie powala. L-R Freelander też jest samonośny. Chya, że... mają przewidziane konstrukcyjnie wzmocnienia w płycie podłogowej.
I tak się zastawiałem czemu służy orurowanie w DD właśnie z racji typu nadwozia. Zmniejszeniu kąta rampowego ?
Natomiast sprawę zaskakującego działania stopni bocznych na aerodynamikę podałem jako ciekawostkę przyrodniczą: w aerodynamice brył nieopływowych, a takimi są i będą samochody takie zaskakując efekty dają często zmiany sprzeczne
z intuicją
(takie "coś" nosi nazwę paradoksu).
P.S: Mam kolegę który takie różne dodatki nazywa z pogardą "silly-conami"
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-03-14, 11:54, w całości zmieniany 2 razy
Gdy na samym starcie podskoczy na 5 metrów w górę, to te sekundy do lądowania są stracone - bo prędkości żadnej nie ma i nic nie ujechał - nabiera prędkości od składowej stycznej do podłoża siły grawitacji. A ona występuje tylko w styczności z ziemią.
Eksperyment: równia pochyła i schody o tym samym nachyleniu. Z równi kulka stacza się natychmiast i rozpędza stale. Ze schodów trzeba ją popchnąć, będzie skakać coraz wyżej, ale się nie rozpędzi tak, jak na równi. Brak siły działającej w poziomie albo stycznej do podłoża.
A ten hydraulik też ukradł jakieś diamenty?
Zderzaki o zmiennej geometrii - to by było to Kurtynki opuszczane powyżej 60km/h, a w terenie chowane, jak w Batmobilu.
Ostatnio zmieniony przez eplus 2011-03-14, 14:19, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Kwi 2010 Posty: 1698 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-03-14, 14:18
Bo nie umie :)
Wiadomo, że nóg nie będzie prostował, bo go wyprostowana sylwetka wyhamuje.
Poza tym to chyba nie w temacie Dacii, a bardziej o sportach zimowych.
Ostatnio zmieniony przez Prezes 2011-03-14, 14:18, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum