DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2011-01-27, 20:26
Podgrzewacz płynu chłodzącego silnika
Autor Wiadomość
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-03, 10:51   

Bo od d*** strony do tego podchodzisz d:

Otóż nie zawsze (a nawet: dość rzadko) jest potrzebna metoda "maximum overkill" (tu: jak najszybsze podgrzanie o 90°) - czasem wystarczy po prostu kilka "małych kroczków" (tu: kluczowe pierwsze 20° w 5-10 min szybciej), żeby skórka była warta wyprawki...

"Farelka" jest stosowana - również np w daćkach dci - ale ma wpływ wyłącznie na komfort pasażerów. Tymczasem podgrzewacz cieczy jest dobry dla silnika - wystarczająco, żeby się niektórym osobom opłacało się go czasem instalować. (Zwracam uwagę na liczne kwantyfikatory...).

Dlaczego po prostu nie przyjmiesz do wiadomości, że rozwiązanie jest od dawna dość powszechnie spotykane? Przecież sam piszesz, że się nie znasz - czyli pewnie mało się interesujesz, czyli nic dziwnego, że o nim nie słyszałeś.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-02-03, 10:52, w całości zmieniany 1 raz  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-03, 11:12   

eplus napisał/a:
Jeśli zastosujemy grzałki o mocy 100W zamiast 1kW, to podgrzewanie zamiast 20 minut potrwa 200 minut, czyli z Warszawy do Katowic. ;-)

Tylko tam są trzy elementy grzejne - czyli razem np. 300W

eplus napisał/a:
Jeśli komfortowi pasażerów, to znacznie skuteczniejsze w kontekście elektryki byłoby zastosowanie spiralki w kratce nawiewu (farelka)

I w Daciach w silnikach dCI są właśnie stosowane takie spiralki elektryczne przy nagrzewnicy.

eplus napisał/a:
Kolego Jack T.N. - wierzę Ci, że koncerny stosują to rozwiązanie, rozumiem je, tylko pojąć nie mogę...

Bo tak naprawdę nie wiemy co dokładnie siedzi w tym podgrzewaczu.
Możemy sobie tylko filozofować, że jest tam grzałka albo świeca żarowa, a może faktycznie siedzi tam coś jeszcze innego, które pobiera tylko np. kilka amperów - trzeba by dokonać pomiarów aby wyciągać jakieś daleko idące wnioski negatywne czy pozytywne.\
Za bardzo się tutaj wszyscy rozpisujemy, a tak naprawdę nie wiemy co tam dokładnie siedzi w tym podgrzewaczu :)
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-02-03, 11:16, w całości zmieniany 2 razy  
 
Ammianus 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 323
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-03, 11:38   

jackthenight napisał/a:
(...) a tak naprawdę nie wiemy co tam dokładnie siedzi w tym podgrzewaczu :)


mały diabeł z kociołkiem smoły, i on te płyny podgrzewa...
_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-03, 11:44   

jackthenight napisał/a:
może faktycznie siedzi tam coś jeszcze innego

W kwestii "formalnej": koniec końców, mocy wynikającej z dostępnego prądu przy danym napięciu jednak się nie przeskoczy...
 
lep 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 90 FAP
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Lis 2010
Posty: 89
Skąd: DG
Wysłany: 2011-02-03, 14:24   

Ten temat już kiedyś nurtował pewną grupę ludzi i podobno działa to z sukcesem:

Link do tematu

Można do tego zrobić sterowanie na jakimś mikrokontroleże w zalezności od temperatury wody wygląda na to że jednak to działa z dobrym skutkiem.
Znalazłem też informację że podczas podgrzewania wody tym podgrzewaczem silnik ma nieco wyższe obroty. Miało by to sens zważyszszy że potrzeba te 40-50A. Tylko pewnie te samochody w sterowniku mają przewidziane (dodatkowy fragment kodu) wyższe obroty na czas rozgrzania wody.
Ostatnio zmieniony przez lep 2011-02-03, 14:32, w całości zmieniany 1 raz  
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 982
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2011-02-03, 17:54   

eplus napisał/a:
Grzać silnik prądem z alternatora? Z lekka chore!


Fabryczne rozwiązanie jest chore :shock: , ciekawe ilu chorych inżynierów zatrudnia taki koncern samochodowy :-/

eplus napisał/a:
Sensowniejsze byłoby grzanie postojowe,


Sądze że masz na myśli grzałki na 230 V, to jest rozwiązanie jak masz garaż,bo pod blokiem na osiedlu nie będziesz ciągał kabli do samochodu aby go podgrzac, a jak jesteś w pracy, znajomych, na nartach itd. itp. to co wtedy będziesz szukał gniazdka :shock:

eplus napisał/a:
dochodzimy do wniosku, że najistotniejsza zaleta diesla - oszczędność - jest w zimie jego poważną wadą.
Kilka lat temu VW Sharan TDI był nazywany pasażerską chłodnią, dopóki nie zaczęli seryjnie instalować webasta dla tylnych siedzeń.


WEBASTO - a ile to kosztuje? Jesteś zorientowany w cenach tego co proponujesz.


eplus napisał/a:
No przyznam, że na samochodach nie znam się prawie wcale


Ale krytyka rzeczy na których się nieznasz doskonale Ci wychodzi. Bez urazy, ale zanim zaczniesz krytykować zapoznaj się z tematem.
_________________
 
marekwoj 


Marka: Hyundai
Model: I30 CW
Silnik: 1.6 CRDI
Rocznik: 2010
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 20 Cze 2008
Posty: 197
Skąd: Jaktorów
Wysłany: 2011-02-04, 11:55   

eplus napisał/a:
to chyba równie skutecznie możnaby jechać 5km z zaciągniętym hamulcem - silnik będzie pracował z większą mocą i szybciej się nagrzeje (bębny też :mrgreen: )
Lepiej podgrzewać płyn niż bębny, więc jednak świece (grzałki) są lepsze.

Nie mam takich grzałek, nie zamierzam zakładać (jak już, to może z 230V zasilane), ale gdzieś czytałem że zysk z takiego rozwiązania jest realny. A jaki zysk ?

1. Zużycie paliwa. Grzałka obciąża silnik, więc spala więcej paliwa. Ale zimny silnik też spala więcej paliwa. Szybciej nagrzany silnik = szybciej spadnie to podwyższone zużycie. Różnice są niewielkie, ale okazuje się że dodanie grzałki wcale nie zwiększa zużycia paliwa, a wręcz w minimalnym stopniu zużycie spada.

2. Zimny silnik bardziej się zużywa (paliwo się skrapla i zmywa film olejowy z cylindrów), szybsze rozgrzanie = dłuższa żywotność silnika

3. Względy ekologiczne.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-04, 14:37   

RnR napisał/a:
ja osobiscie na 100% bede rozgladal sie za systemem zasilanym 230V - czyli chyba cos takiego: http://kompletacje.interc...&make=39&kod_s=

Moze ktos juz cos takiego posiada?

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=741
 
homik123456 


Marka: Dacia/ Nissan
Model: Logan/Primera
Silnik: 1.2 16V 75KM/2.0 125KM
Rocznik: 2011/1996
Wersja: Laureate
Dołączył: 08 Sty 2011
Posty: 24
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2011-02-04, 15:08   

Jak ktos ma garaz z pradem to juz nie potrzeba instalowania zadnych gralek itp. Bo wystarczy zwykly grzejnik postawic a do gniazdka wsadzic wlacznik/wylacznik czasowy i po problemie. Tu chodzi o to ze jak ktos nie ma garazu i stoi na dworze zeby miec cieplej. Wiec te wypowiedzi nie maja sensu, bo chodzi tutaj o pomysly jak to zrobic bez 230V.
_________________
 
marekwoj 


Marka: Hyundai
Model: I30 CW
Silnik: 1.6 CRDI
Rocznik: 2010
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 20 Cze 2008
Posty: 197
Skąd: Jaktorów
Wysłany: 2011-02-04, 20:14   

homik123456 napisał/a:
Jak ktos ma garaz z pradem to juz nie potrzeba instalowania zadnych gralek itp. Bo wystarczy zwykly grzejnik postawic a do gniazdka wsadzic wlacznik/wylacznik czasowy i po problemie.
Nie do końca masz rację :) Ja mam garaż z prądem, ale jest to blaszak w którym temperatura = tej na zewnątrz. Grzejnik pobierający ładnych kilka KW może kilka stopni by podniósł temperaturę, ale nie na tyle aby cokolwiek to dało.

A grzałka o mocy kilkuset wat skutecznie rozgrzałaby płyn chłodzący i cały silnik.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-04, 20:18   

Poza tym rozwiązanie jest przeznaczone dla krajów cywilizowanych, w których można na parkingach można znaleźć gniazdka...
 
homik123456 


Marka: Dacia/ Nissan
Model: Logan/Primera
Silnik: 1.2 16V 75KM/2.0 125KM
Rocznik: 2011/1996
Wersja: Laureate
Dołączył: 08 Sty 2011
Posty: 24
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2011-02-04, 20:31   

laisar, czyli nie w polsce. :-) U nas takie rzeczy nie istnieja. Chyba ze ktos sie dogada ale to pojedyncze sztuki byly by.

marekwoj, no w takim wypadku to nie,bo taki garaz to tylko tyle ze az tak nie wieje i dach nad glowa. Zima lodowka a latem piekarnik. :-)
Ale w murowanych to juz idzie takie cos zrobic.
_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-04, 21:10   

homik123456 napisał/a:
Jak ktos ma garaz z pradem to juz nie potrzeba instalowania zadnych gralek itp. Bo wystarczy zwykly grzejnik

Nie do końca - bo taki grzejnik będzie grzał wszystko, a w większości rzeczy niepotrzebne: mury, karoserię, opony... Tymczasem grzałka w układzie chłodzenia grzeje to, co najważniejsze: silnik. I o to chodzi (:
 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-02-04, 22:11   

Wielu moich znajomych założyło miniaturowe grzałki w obieg płynu chłodzącego.
Grzałki niewielkiej mocy, wkręcane na gwint, na 220V w czasie zimnych dni załączane przez zegar czasowy.

Tego typu grzałki różnych rozmiarów i wielkości produkuje prywatna firma gdzieś w okolicach Zielonej Góry lub Leszna

W przypadku gdy silnik jest systematycznie niedogrzany, osobiście bym zastosował jedno z dwu rozwiązań, założył kryzę lub poszukał producenta termostatów i poprosił o wykonanie takiego który by miał wyższą temperaturę.

Innego sposobu nie widzę, sposoby proste i skuteczne.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-04, 22:22   

Kurde-lebele! Nie trzeba nikogo prosić o żaden super-bajer-ekstra-termostat, ale po prostu założyć zwyczajnie dostępny - tylko że lepiej dopasowany: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1158 :roll:
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 982
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2011-02-05, 17:17   

kamel, a co będzie, jak stanie się okres przejściowy w naszej naturze i będą wachania temperatury, to znaczy w dzień około 10-15 na plusie, a w nocy minus. I co wtedy z tą kryzą? Na minusie działa, a na plusie to będę musiał demontować aby silnika nie przegrzać.

A termostat jak będzie posiadał inną charakterystykę, to w upalne dni niedoprowadzi do zagotowania płynu?

A to rozwiązanie co podałem nie stwarza tego typu problemów, bo kiedy masz potrzebę to włączysz i/lub wyłączysz (sterowanie ręczne)
_________________
 
radhasek 


Marka: dacia
Model: stepway
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Dołączył: 01 Sty 2011
Posty: 26
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2011-02-05, 17:22   

a czy ktoś zrobił rzeczywisty pomiar temperatury silnika może to wyświetlacz oszukuje
 
Auto Krytyk 


Marka: Była Dacia
Model: Logan
Silnik: .
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 25 Cze 2010
Posty: 819
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-02-05, 17:49   

Ja zrobiłem w serwisie bo zgłaszałem to na przeglądzie po 20tys.km , 83-84 C termostat się zaczyna otwierać, 4 kreski zapalają się przy 86-87C.
_________________
KANAŁ MOTORYZACYJNY YOUTUBE AUTO KRYTYK
BLOG MOTORYZACYJNY AUTO KRYTYK
FACEBOOK AUTO KRYTYK
 
radhasek 


Marka: dacia
Model: stepway
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Dołączył: 01 Sty 2011
Posty: 26
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2011-02-05, 17:54   

to nie tragedia myślałem ze termostat otwiera się wcześniej niż 84 C to jest norma, czy
warto kombinować bo można przedobrzyć !!!!!
 
Auto Krytyk 


Marka: Była Dacia
Model: Logan
Silnik: .
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 25 Cze 2010
Posty: 819
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-02-05, 19:28   

83-84 C to nie jest norma , za wcześnie o 5 C dlatego nie palą się 4 kreski jesienią i zimą, w benzyniaku jest termostat 89C, w Renault-Nissan też montują do 1.5 dci 89C i nie ma problemu 2 kresek, najprawdopodobniej w Rumunii wszystkie auta mają 83C ze względu na gorąc :lol: , co do grzania silnika świecami żarowymi to stare clio to miało w standardzie w 1.5 dci.
_________________
KANAŁ MOTORYZACYJNY YOUTUBE AUTO KRYTYK
BLOG MOTORYZACYJNY AUTO KRYTYK
FACEBOOK AUTO KRYTYK
 
radhasek 


Marka: dacia
Model: stepway
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Dołączył: 01 Sty 2011
Posty: 26
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2011-02-05, 20:31   

a próbował ktoś dopasować termostat od renault o temp 89C
 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-02-05, 22:16   

monopios

Jeżeli wstawi się kryzowanie na pałę bez wyliczeń taka sytuacja może powstać
przy zakładniu kryzowania termostat pozostaje bez zmian.

Jeżeli zmienia sie termostat to juz inna bajka
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 982
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2011-02-06, 12:34   

kamel, czy możesz przedstawić jakiś wzór jak wyliczyć odpowiednią wielkość kryzy w układzie. Może ktoś będzie chciał coś takiego zamontować w swojej drakuli i pomoże mu nie ugotować silnika. Po za tym każda recepta, która będzie dobrze spełniała swoje zadanie jest mile widziana w tym temacie.
_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-06, 15:13   

Ludzie, dajcie se spokój, przecież to już ręce opadają - po co wam jakieś kryzy?! Przecież jedynym problemem jest termostat - sam układ jest dobrze policzony i zaprojektowany... :roll:
 
radhasek 


Marka: dacia
Model: stepway
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Dołączył: 01 Sty 2011
Posty: 26
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2011-02-06, 16:00   

kolega na tu racje z tą przesadą ,niedogrzanie może skończyć się przegrzaniem to będzie dopiero problem !!!!!
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne