Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1374 Skąd: Kępno
Wysłany: 2011-02-21, 10:12
squdo napisał/a:
nie często zdarzają mi się takie sytuacje, jednak gdyby na 100% asr czy esp miało mi pomoc to byłby to spory argument za dieslem
Powiem Ci jako niedoszły właściciel Dustera 1.5dci 4x4 z ESP ;)
Całkowicie rozumiem Twoje podejście, bo wybierając dustera miałem takie samo.
Nie wiem wrpawdzie jak można sobie nie mając tych systemów poradzić za pomocą hamulca, ale wiem że lewarek, kawałk deski na podstyawkę, saperka i siekierka w bagażniku mogą w takich sytuacjach zdziałać cuda nawet jeśli jedziesz w pojedynkę i nie ma np. kto rozbujać Ci auta na boki (co też może pomóc). Oczywiście można stwierdzić, że gdyby była blokada albo elektronika to byłoby łatwiej. Może, ale zawesz można dporowadzić do kresu ożliwości technicznych samochodu, opon itp.
JEstem przekonany, że najważniejsze jest przewidywanie, rozsądek i odpowienia technika :)
lewarek, kawałk deski na podstyawkę, saperka i siekierka w bagażniku mogą w takich sytuacjach zdziałać cuda nawet jeśli jedziesz w pojedynkę i nie ma np. kto rozbujać Ci auta na boki (co też może pomóc).
JEstem przekonany, że najważniejsze jest przewidywanie, rozsądek i odpowienia technika :)
do tego dorzuciłbym jeszcze ze dwa dywaniki/wycieraczki gumowe z grubszym/głębszym bieżnikiem oraz niewielki pojemnik z suchym piaskiem (to nie żart ) - wszystko to w połączeniu z rozsądkiem i przewidywalnym działaniem pozwoli - jak napisał r70 - wybrnąć z opresji..
jak narazie gumowe dywaniki często okazywały się bardzo przydatne. Piasku jeszcze nigdy nie woziłem, ale pomysł z kawałkiem deski wciśnięty koło zapasówki wydaje się dobrym pomysłem.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1374 Skąd: Kępno
Wysłany: 2011-02-21, 11:43
Decha przydaje się żeby lewarek było na czym wesprzeć. A jak już jest na czym, to podnosisz stronę/koło samochodu i w zależności od okoliczności możesz podsypać/podłożyć/podkopać - wszystko zależy od okoliczności. Po chwili może się okazać że wszystkie koła stoją już na czymś co ma dobrą przyczepność i to wystarczy żeby "uciec" z tego miejsca. A wszystko zamiast ESP/ASR albo blokady dyfra ;) Bez deski może się okazać że zamiast podnieść samochód, wcisniemy lewarek w glebę ;) A wszystko można zrobić w pojedynkę, w przeciwieństwie do liny do której użycia potrzebny jest drugi pojazd+kierowca ;)
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2011-02-21, 11:45, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Hyundai/Daihatsu
Model: ix35 4WD/Cuore VIII
Silnik: 2.0benz/1.0benz. Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Maj 2010 Posty: 172 Skąd: PL
Wysłany: 2011-02-21, 11:56
pisząc posta wyżej miałem na myśli wypad w teren(minimum 2 podobne technicznie auta i sprawni kierowcy w tym temacie)dobre kapcie np AT-eki a jeszcze lepiej MT-eki(na fabrycznych w Dusterze lepiej unikać zbyt grząskiego terenu)i sprawdzić na piechotę jakość podłoża po którym się będziemy poruszać autem i to przewidywanie :-)Frajda z wypadu murowana
Ostatnio zmieniony przez billbill666 2011-02-21, 12:02, w całości zmieniany 1 raz
Na YouTube znalazłem filmik jak jedno koło (tylne) jest uniesione i na początku szybko się kręci a po chwili zostaje przyhamowane. Myślę że to obrazuje działanie ESP z ASR.
Marka: Hyundai/Daihatsu
Model: ix35 4WD/Cuore VIII
Silnik: 2.0benz/1.0benz. Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Maj 2010 Posty: 172 Skąd: PL
Wysłany: 2011-02-21, 15:09
bartek auto się na chwilę zatrzymało to i koła przestały się obracać.ESP to stabilizacja toru jazdy koła przy poślizgu a ono dynda w powietrzu.ASR zadziała ale musi dotknąć podłoża.
Ostatnio zmieniony przez billbill666 2011-02-21, 15:12, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1374 Skąd: Kępno
Wysłany: 2011-02-21, 15:24
billbill666 napisał/a:
bartek auto się na chwilę zatrzymało to i koła przestały się obracać.ESP to stabilizacja toru jazdy koła przy poślizgu a ono dynda w powietrzu.ASR zadziała ale musi dotknąć podłoża.
No własnie wg wszelkich informacji, ten ASR w trybie 4x4 LOCK działa taj jak jak widać na filmiku. O ile pamiętam zwracali na to uwagę także dziennikarze testujący dustera w terenie. W takiej sytuacji jak na filmie, ESP/ASR przyhamuje koło kręcoące się w powietrzu. Oczywiście całość próbkowana jest na bierząco i działa impulsowo (co widać na filmiku jak duster zaczyna jechać dalej - koło w powietrzu kręci się wolno i jakby "skokowo". Oczywiście nie jest to "twarde" rozwiązanie, jak blokada dyfra, ale w wielu sytuacjach wystarczające.
edit:
zresztą nie jest to nic odkrywczego, bo i ile pamiętam to takie sam tryb pracy ESP/ASR ma nissan x-trail.
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2011-02-21, 15:28, w całości zmieniany 1 raz
r70 jeśli tak to działa to tylko brać DASTIEGO i w błotko z nim poszaleć
w błotku to jeszcze nie wiem ale na śniegu rewelacja z 4x4 można fajnie pojeździć, poślizgać się etc.
Natomiast przy włączonym ESP podczas poślizgu czuć przyhamowywanie kół przez elektronikę i można poczuć się bezpieczniej podczas próby
W Octavii II razem z ESP jest EDS, czyli elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (to nie jest ASR). Zasada działanie jest taka jak napisaliście, blokuje (hamuje) koło, które jest np. w powietrzu. W Dusterze pewnie jest tak samo, ten "ficzer" jest razem z ESP.
W Octavii II razem z ESP jest EDS, czyli elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (to nie jest ASR). Zasada działanie jest taka jak napisaliście, blokuje (hamuje) koło, które jest np. w powietrzu
Nieprawda - EDS to skrót od "Electronic Differential Sperre", czyli szpera, czyli LSD, czyli eLSD, czyli część montowanego obecnie w Octaviach i Yetich Haldexa IV generacji: http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction
Natomiast prawdą jest, że nie jest to ASR - to jest prawdziwa "elektro-szpera": pierwszy akapit w http://en.wikipedia.org/w...tial#Electronic - a nie symulowana, jak w Dusterze, co opisuje w tym samym punkcie akapit trzeci (ASR to właśnie TCS) (:
jak narazie gumowe dywaniki często okazywały się bardzo przydatne. Piasku jeszcze nigdy nie woziłem, ale pomysł z kawałkiem deski wciśnięty koło zapasówki wydaje się dobrym pomysłem.
piasek się przydaje jak wyślizgasz kołami nierówne podłoże (tak też się zdarza ) i koła wypychają Ci dywaniki...
rozwiązanie przydatne bez względu na typ samochodu i rodzaj napędu...
Ostatnio zmieniony przez TD Pedro 2011-02-21, 18:50, w całości zmieniany 1 raz
Tak dla uzmyslowienia jak ladnie dziala ten lock - niezaleznie czy nazwiemy go symulowanym, sztucznym czy nie polecam ten filmik: http://www.youtube.com/watch?v=s5ibxmSbY9Q
Dla mnie wlasnie to jak dziala ESP w tych warunkach w trybie lock ale rowniez poprostu dzialanie ESP + dzialanie zawieszenia 4x4 tutaj (4x4 vs 4x2 z wylaczonym esp) http://www.youtube.com/watch?v=DmQVXHLWCFY sa kluczowymi powodami dla ktorych uznalem, ze warto doplacic.
sugerujesz ze wciśniecie hamulca trochę rozwiązuje problem
Nie, nie sugeruję - ja wiem (:
Sposób został podany przy okazji premiery Dustera, w dyskusji nt jego możliwości terenowych, zarówno tutaj, jak i na innych forach, przez kilku różnych speców od off-roadu (spróbuję poszukać linków) - nie mam więc powodu, by w niego nie wierzyć. Tym bardziej, że jest to całkowicie zgodne z fizyką i mechaniką...
...Ale, ponieważ, jak wiadomo, "kontrola jest dźwignią zaufania" (; - każdy może to sprawdzić osobiście, jako i ja to uczyniłem. I nie jest do tego potrzebny nawet napęd 4x4 - wystarczy jednoosiowy! (:
Trzeba otóż stanąć jednym kołem na śliskiej nawierzchni (pogoda nam akurat sprzyja (; ), najlepiej jeszcze lekko pod górkę, i w pierwszym podejściu spróbować normalnie ruszyć. Efektem będzie najprawdopodobniej ślizgające się koło i albo niewielki, albo żaden ruch do przodu.
W drugiej próbie należy nie puszczać całkowicie hamulca, tylko przenieść palce stopy, którą trzymamy na jego pedale, na gaz, a jednocześnie drugą nogą delikatnie odpuszczać sprzęgło. Jeżeli wszystko zrobi się z wyczuciem, to w końcu następuje ów magiczny moment, kiedy auto zaczyna się poruszać, odpychając się tym jednym kołem, które ma przyczepność! (: (Drugie też się oczywiście kręci, z taką samą prędkością).
I tyle - chociaż sztuczka oczywiście nie jest cudownym panaceum na wszelkie kłopoty: warunki stosowania są dość ograniczone, a wyczucia trzeba sporo (w terenie pewnie jeszcze więcej niż w warunkach "testowo-laboratoryjnych"); czasem jednak może się przydać...
te filmik wcale nie potwierdzają ze ASR czy ESP faktycznie jakby blokuje dyferencjał.
Po prostu kręcą się oba koła jednej osi gdyż oba mają akurat podobną przyczepność.
Dzwoniłem dziś do Renault, mają mi w ciągu kilku dni konkretnie odpowiedzieć
squdo - jak bys kiedys byl w takiej sytuacji to mysle, ze pamietal bys, ze zawsze jedno sie zakopie i jest lipa "chocby nie wiem co" - to jest kopny snieg a auto szoruje brzuchem a praktycznie w ZADNYM momencie nie ma tak, ze kreci sie tylko jedno kolo ktorejs osi - czytalem instrukcje do tego ESP ktory mamy w DD i to jest jeden z wiekszych featerow.
BTW - rowniez w trybie auto ESP MOZE przyhamowac kola - pewnie poprostu sa inne momenty kiedy i co robi w auto a kiedy i co robi w trybie lock (ie. preferencja hamowania w lock i momentu w auto albo cos takiego)
Ostatnio zmieniony przez RnR 2011-02-21, 22:46, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Hyundai/Daihatsu
Model: ix35 4WD/Cuore VIII
Silnik: 2.0benz/1.0benz. Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Maj 2010 Posty: 172 Skąd: PL
Wysłany: 2011-02-21, 23:13
RnR na tym filmiku 4x4 lock działa na świeżym puchu bez zastrzeżeń,chciałbym zobaczyć to samo na zmrożonym,oblodzonym śniegu(ta sama grubość pokrywy śnieżnej)obstawiam na "błękitny dymek"ze sprzęgła
Ostatnio zmieniony przez billbill666 2011-02-22, 00:28, w całości zmieniany 1 raz
... czytalem instrukcje do tego ESP ktory mamy w DD i to jest jeden z wiekszych featerow.
BTW - rowniez w trybie auto ESP MOZE przyhamowac kola - pewnie poprostu sa inne momenty kiedy i co robi w auto a kiedy i co robi w trybie lock (ie. preferencja hamowania w lock i momentu w auto albo cos takiego)
Czy jest coś w instrukcji na temat ESP w trybie lock
bill - racja ale tylko jesli bylby poslizg, ciekawe jaki maks. moment moze przekazac to sprzeglo... Inna sprawa ze wtedy elektronika moze ten moment ograniczyc i po problemie :)
Marka: Hyundai/Daihatsu
Model: ix35 4WD/Cuore VIII
Silnik: 2.0benz/1.0benz. Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Maj 2010 Posty: 172 Skąd: PL
Wysłany: 2011-02-22, 08:32
RnR pic polega na tym że elektronika nic nie ogranicza i ludziska palą sprzęgło(elektromagnetyczne,wielopłytkowe) i to niezależnie od marki suvara z protezą 4x4 :-/Niekoniecznie musi być poślizg,wystarczy że źle ocenimy przeszkodę
Ostatnio zmieniony przez billbill666 2011-02-22, 08:35, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1374 Skąd: Kępno
Wysłany: 2011-02-22, 10:01
No właśnie dlatego (będąc osobą czasem przewidującą aż za bardzo) ostatecznie nie kupiłem dustera (poza oczywistą oczywistością - że wydałem połowę mniej pieniędzy na samochód któy mi wystarcza ;) ). Pomimo tych wszystkich bardzo fajnych "terenowych" rozwiązań, wiem że do nawet połowy przeszkód które do tej pory pokonałem jimnikiem nie wystartowałbym nawet dusterem w obawie przed powaznymi kosztami wynikającymi z delikatnosci konstrukcji.
I sądzę że właściciele dusterów w większości tak własnie podejdą - samochód zawsze da radę, bo blokada w głowie kierującego ograniczy jego zastosowania terenowe. A Ci u których nie zadziała to za pierwszym razem, po wizycie w serwisie z powodu awarii sprzęgła, urwania czujników, tłumika itp, także przyhamują swoje zapędy ;)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum