DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: Marcin
2008-01-11, 22:01
Hamowanie z ABS
Autor Wiadomość
bodzio 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.4
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Gru 2009
Posty: 176
Skąd: Radom
Wysłany: 2011-03-03, 15:55   

bruk zawsze bedzie bardziej sliski i gorzej na nim hamowac
_________________
Poison Zyankalli + Shimano XT
 
koniu 


Marka: Lancia
Model: Ypsilon
Silnik: 1.2
Rocznik: 2016
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Lip 2010
Posty: 516
Skąd: Wrocław / Rybnik
Wysłany: 2011-03-03, 16:01   

Wiem jak działa ABS ;) w sumie ten nieszczęsny bruk to był dla mnie jedyny powód ww. sytuacji, dlatego go podkreśliłem. W takim razie będę musiał uważać, jednak wolałbym chyba mieć możliwość wyłączania ABSu np na wiosnę - jakoś lepiej się czuję znając swoje możliwościach w sytuacjach "stresowych", a samochód może mnie niestety niemiło zaskoczyć ... zimą ta kalkulacja nieco się odwraca.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa

Wysłany: 2011-03-03, 16:14   

Każde auto trzeba poznać i się do niego przyzwyczaić, wtedy nie będzie niczym zaskakiwać, z ABS-em, czy bez.

Natomiast uważać trzeba zawsze, a z ABS-em na pokładzie trzeba to robić po prostu kiedy indziej niż autem bez ABS-u - i tyle.

To dokładnie taka sama różnica, jak diesel/benzyna czy manualna/automatyczna skrzynia biegów - żadne z rozwiązań nie jest obiektywnie lepsze, tylko po prostu inne (:
 
koniu 


Marka: Lancia
Model: Ypsilon
Silnik: 1.2
Rocznik: 2016
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Lip 2010
Posty: 516
Skąd: Wrocław / Rybnik
Wysłany: 2011-03-03, 21:07   

No racja, tylko trochę więcej stresu ... a co do automatycznej skrzyni - raz się znalazłem na szybie jak pomyliłem hamulec ze "sprzęgłem" :mrgreen:
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2011-03-03, 21:32   Re: ABS

koniu napisał/a:

ABS w Sandero już parę razy mi się włączał, jednak jeszcze nie przeżyłem takiego szoku jak wczoraj, mianowicie - jadąc po bruku, na skrzyżowaniu, zostałem zmuszony do gwałtownego hamowania, które niewiele przyniosło i musiałem uciekać w lewo (wyjechał mi gość z prawej, który de facto włączał się do ruchu z bramy zakładu). Stąd moja obawa - jeszcze nigdy mi sie nie zdarzyło, aby przy tak gwałtownym wciśnięciu hamulca samochód praktycznie nie zareagował ... ABS szarpnął 2 razy, w mojej opinii po zbyt długim czasie, i musiałem puścić hamulec i uciekać kierownicą ...

Po pewnym czasie się przyzwyczaisz i pozbędziesz odruchów, które są już błędne - przy ABS nie puszczasz hamulca i odbijasz kierownicą, ja pozbywałem się odruchów hamowania pulsacyjnego i nie kręcenia kierownicą przy wciśniętym hamulcu ze dwa lata, ale po dwunastu latach jazdy z ABS chyba nie umiałbym jeździć bez niego - jeździ się znacznie lepiej ( ale trochę inaczej)
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2011-03-03, 21:33, w całości zmieniany 1 raz  
 
lukkas 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 03 Maj 2010
Posty: 30
Skąd: wrocław polanica
Wysłany: 2011-03-03, 21:48   

Hmm... ABS skraca droge hamowania ;) tylko podczas hamowania na nie rownej nawierzchni trche głupieje przyczyna tego jest to iż na np. kostce brukowej nie masz cały czas takiej samej przyczepności
Co do hamowania na śniegu droga hamowania jest krótsza tak samo jak na suchym asfalcie
Sprawdzałem kiedys w starym aucie gdzie miałem możiwość wyłączenia ABS nie są to duże różnice ale są.

Reasumując ABS oprócz tego że powoduje to , że koła się nie blokują skraca drogę hamowania

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez lukkas 2011-03-03, 21:50, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa

Wysłany: 2011-03-03, 22:16   

lukkas napisał/a:
ABS skraca droge hamowania

101 (; - może ją skrócić, ale rzecz w tym, że nawet jak wydłuży, to wcale nie przekreśla to jego użyteczności, bo jego głównym celem jest zachowanie kontroli.

A śnieg śniegowi nie równy - na luźnym droga się wydłuży, bo bardziej efektywne jest wtedy zablokowanie kół, które zaczynają działać jak pług. No ale pługiem się ciężko skręca - i po to jest właśnie ABS, żeby móc skręcić.

(Ubity śnieg to już zresztą bardziej lód, a jego charakterystyka jest bardzo zmienna).
 
jacusb 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Rocznik: 2011
Wersja: Duster
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Lis 2010
Posty: 209
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-03-04, 08:37   

lukkas napisał/a:
Hmm... ABS skraca droge hamowania

Było już chyba z 1000 razy. ABS skraca drogę chamowania tylko na suchej i dobrej nawierzchni. Na śliskiej i nierównej wydłuża. To jest system zapobiegający blokowaniu kół - tyle.
 
jjmalin 



Marka: Dacia
Model: Sandero + Duster
Silnik: 1.5 dCi + 1.0 TCe LPG
Rocznik: 2010 + 2021
Wersja: Stepway
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sie 2010
Posty: 729
Skąd: Pszczyna
Wysłany: 2011-03-04, 09:32   

na dziurach też trzeba uważać bo koło zostaje podbite i wydaje się jakby jechało się po lodzie ...
_________________


Były: Hyundai Atos Prime ( rocznik 2000 ), Fiat 126p ( rocznik 1990 ), Fiat Seicento ( rocznik 2008 ), Renault Clio ( rocznik 1998 ), Citroen C4 ( rocznik 2008 )
 
koniu 


Marka: Lancia
Model: Ypsilon
Silnik: 1.2
Rocznik: 2016
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Lip 2010
Posty: 516
Skąd: Wrocław / Rybnik
Wysłany: 2011-03-04, 14:47   

No właśnie - te nieszczęsne odruchy ... jak na razie po prostu głupio się czuję, kiedy mam świadomość, że samochód może mnie zaskoczyć w najgorszym do tego momencie ... na nierównościach i suchej nawierzchni wolałbym jak na razie bez ABSu :]. Jeszcze jedna anegdotka - w poprzednim aucie miałem taką sytuację, gdzie ABS były wręcz niezbędny - jadąc rano suchą drogą za TIRem nie zauważyłem, że wjeżdżam na karbowaną powierzchnię lodową (słońce za dnia topiło śnieg z poboczy (usypany na pół metra), woda zalewała drogę i po południu zamarzała w ujemnej temp.). Gdyby kierowca TIRa nie zobaczył mnie w lusterku i nie przyspieszył, to bym siedział w jego tyle :].
Ostatnio zmieniony przez koniu 2011-03-04, 14:53, w całości zmieniany 2 razy  
 
jacusb 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Rocznik: 2011
Wersja: Duster
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Lis 2010
Posty: 209
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-03-04, 15:05   

Ja po przesiadce ze starszych samochodów (tylko wspomaganie, brak ABS, ESP, ...) odczuwam realnie dużo mniejsze panowanie nad samochodem. Te wszystkie systemy może i są pomocne i zwiększają bezpieczeństwo, ale samochód jest dużo bardziej nieobliczalny.
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2011-03-04, 16:29   

To ciekawe co mówisz, ja po przesiadce z escorta (nie miał nawet wspomagania) do współczesnego samochodu porównywalnej klasy nie zauważyłem nic nie pokojącego. Próbowałem ostrego hamowania już w każdych warunkach opróćz lodu na drodze, na każdej nawierzchni i wszędzie hamuje dużo szybciej niż escort. Wydłużenie drogi hamowania w PEWNYCH, ŚCIŚLE OKREŚLONYCH WARUNKACH zapewne występuje, ale skala tego zjawiska jest niezauważalna w normalnej, nawet dość dynamicznej jezdzie - myślę że za sprawą EBD (wspomaganie nagłego hamowania) które jest integralną częścią ABS-u. W praktyce większy wpływ na drogę hamowania mają takie czynniki jak refleks kierowcy, ston ogumienia czy stopień zużycia klocków hamulcowych
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa

Wysłany: 2011-03-04, 17:26   

jacusb napisał/a:
samochód jest dużo bardziej nieobliczalny

Nie, nie, nie - to tylko kierowca musi się ich po prostu nauczyć.

(Dokładnie tak samo jak było kiedyś np z prawym lusterkiem czy dodawaniem kolejnych biegów...).
 
Jarosław P 



Marka: dacia
Model: sandero
Silnik: 1,4 MPI
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate
Dołączył: 31 Mar 2009
Posty: 536
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2011-03-04, 17:39   

jacusb napisał/a:
Ja po przesiadce ze starszych samochodów (tylko wspomaganie, brak ABS, ESP, ...) odczuwam realnie dużo mniejsze panowanie nad samochodem. Te wszystkie systemy może i są pomocne i zwiększają bezpieczeństwo, ale samochód jest dużo bardziej nieobliczalny.


A ja wręcz odwrotnie odczuwam wieksze panowanie nad samochodem i pewność że mogę nawet na śliskiej nawierzchni mocno wcisnąć hamulec i miec kontrolę nad autem.
A przy gwałtownym , mocnym naciśnięciu hamulca dodatkowo EBD jaszcze zwiększa skuteczność hamowania.
Reasumując uważam że hamulce w moim sandero są bardzo dobre i auto pewnie hamuje.
Nie należy panikować tylko trzymać nogę na hamulcu mocno aż do końca.
Ostatnio zmieniony przez Jarosław P 2011-03-04, 17:43, w całości zmieniany 3 razy  
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-03-04, 18:04   

koniu, wygląda na to, że nie czytałeś, więc polecam lekturze :) :
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=90 i
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1451
_________________
 
jacusb 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Rocznik: 2011
Wersja: Duster
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Lis 2010
Posty: 209
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-03-04, 18:40   

laisar napisał/a:

Nie, nie, nie - to tylko kierowca musi się ich po prostu nauczyć.


Ja nie neguję tego, że trzeba się tego nauczyć, jak najbardziej. Nie zmienia to jednak faktu że każdy system wspomagający kierowcę ogranicza jego wpływ na element sterowany przez tenże system. Weźmy ABS. Bez tego systemu to w 100% kierowca panuje nad procesem hamowania. Jak chce to blokuje koła, jak chce to hamuje pulsacyjnie. W przypadku ABS to system przejmuje kontrolę nad procesem hamowania , nawet jeżeli ABS jest lepsze od hamowania pulsacyjnego.

Moja uwaga odnośnie systemów wspomagających wzięła się z obserwacji działania ASR. Be tego systemu dokładnie wiedziałem jak zachowa się samochód. Kiedy zamieli kołami a kiedy ruszy dynamicznie. Niestety ASR nie zawsze działa dokładnie tak samo, "granica przyczepności" czasami pozwoli na lekki uślizg a później włączy ASR a czasami nie. I do tego trzeba się przyzwyczaić.
 
koniu 


Marka: Lancia
Model: Ypsilon
Silnik: 1.2
Rocznik: 2016
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Lip 2010
Posty: 516
Skąd: Wrocław / Rybnik
Wysłany: 2011-03-04, 21:01   

Beckie napisał/a:
koniu, wygląda na to, że nie czytałeś, więc polecam lekturze :) :
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=90 i
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1451


Dzięki :) chciałem się podpiąć pod taki temat ale mi nie wyrzuciło go w przeglądarce nie wiedzieć czemu ... pora wziąć podręczniki w zęby i jechać poćwiczyć na jakimś pustym parkingu :mrgreen:
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-03-04, 21:06   

Obawiam się, że warunki na pustym parkingu nie odzwierciedlają wszystkich niespodzianek jakie można napotkać na drodze...
_________________
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2127
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-03-04, 21:12   

jacusb napisał/a:
ABS skraca drogę chamowania tylko na suchej i dobrej nawierzchni. Na śliskiej i nierównej wydłuża. To jest system zapobiegający blokowaniu kół - tyle.


Proponuję próbę hamowania na "czarnym" lodzie. Automobil bez abs popłynie z dowolną predkością w dowolnym kierunku, automobil z abs, popłynie z dowolną (acz mniejszą) prędkością w kierunku narzuconym przez szofera. Róznica jest dość istotna.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-03-04, 21:13   

jan ostrzyca napisał/a:
(acz mniejszą)

Bym polemizował...
_________________
 
Jarosław P 



Marka: dacia
Model: sandero
Silnik: 1,4 MPI
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate
Dołączył: 31 Mar 2009
Posty: 536
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2011-03-04, 21:17   

jacusb napisał/a:
laisar napisał/a:

Nie, nie, nie - to tylko kierowca musi się ich po prostu nauczyć.


Ja nie neguję tego, że trzeba się tego nauczyć, jak najbardziej. Nie zmienia to jednak faktu że każdy system wspomagający kierowcę ogranicza jego wpływ na element sterowany przez tenże system. Weźmy ABS. Bez tego systemu to w 100% kierowca panuje nad procesem hamowania. Jak chce to blokuje koła, jak chce to hamuje pulsacyjnie. W przypadku ABS to system przejmuje kontrolę nad procesem hamowania , nawet jeżeli ABS jest lepsze od hamowania pulsacyjnego.

Moja uwaga odnośnie systemów wspomagających wzięła się z obserwacji działania ASR. Be tego systemu dokładnie wiedziałem jak zachowa się samochód. Kiedy zamieli kołami a kiedy ruszy dynamicznie. Niestety ASR nie zawsze działa dokładnie tak samo, "granica przyczepności" czasami pozwoli na lekki uślizg a później włączy ASR a czasami nie. I do tego trzeba się przyzwyczaić.



To nie do końca prawda że kierowca panuje w 100% nad autem bez ABS.
Przy większej prędkosci w sytuacji awaryjnej np jakakolwiek przeszkoda na drodze kazdy bez wachannia odruchowo naciska z całej siły hamulec ( nie ma mowy tu o hamowaniu pulsacyjnum , gdyż nie ma na to czasu) i wtedy auto bez ABS wpada w poślizg i leci sobie gdzie go siły fizyki poniosą , a z ABS unikniemy poslizgu i mamy możliwość ominać przeszkodę.
 
koniu 


Marka: Lancia
Model: Ypsilon
Silnik: 1.2
Rocznik: 2016
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Lip 2010
Posty: 516
Skąd: Wrocław / Rybnik
Wysłany: 2011-03-05, 08:39   

No to żeście pogadali :-P

Beckie napisał/a:
Obawiam się, że warunki na pustym parkingu nie odzwierciedlają wszystkich niespodzianek jakie można napotkać na drodze...


Chodzi o trening z ABSem (na drodze publicznej nie za fajnie jest wywoływać np. kontrolowane poślizgi), w poprzednim aucie bez ABSu trenowałem zimą po lesie ;-)
Ostatnio zmieniony przez koniu 2011-03-05, 08:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-03-05, 09:57   

Zauważyłem taką prawidłowość, że kiedy chcę sprowokować poślizg na zaśnieżonym parkingu, to auto nie chce jechać bokiem... Ekstremalne oblodzenie jezdni w ruchu na drodze (a takie może sprawić problemy przy hamowaniu z ABS) powoduje zupełnie inne zachowanie auta w poślizgu. Dobrym rozwiązaniem byłaby szkoła jazdy z odpowiednimi warunkami.
_________________
 
jacusb 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Rocznik: 2011
Wersja: Duster
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Lis 2010
Posty: 209
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-03-05, 17:24   

Jarosław P napisał/a:
To nie do końca prawda że kierowca panuje w 100% nad autem bez ABS.
Przy większej prędkosci w sytuacji awaryjnej np jakakolwiek przeszkoda na drodze kazdy bez wachannia odruchowo naciska z całej siły hamulec ( nie ma mowy tu o hamowaniu pulsacyjnum , gdyż nie ma na to czasu) i wtedy auto bez ABS wpada w poślizg i leci sobie gdzie go siły fizyki poniosą , a z ABS unikniemy poslizgu i mamy możliwość ominać przeszkodę.


Niestety nie jest tak dobrze bo:
1. nie wszyscy kierowcy wpadają w panikę
2. jeżeli trzymasz nogę na hamulcu to możesz też pulsować - czas ten sam
3. z ABS też nie jest tak dobrze, np cytat z wikipedii:

Cytat:
badania kierowców pokazały że 80% kierujących samochodem wyposażonych w ABS, przestraszonych objawami działania systemu ABS (wypychanie i drżenie pedału hamulca), zmniejsza siłę nacisku nogi na pedał hamulca co powoduje znaczne wydłużenie drogi hamowania


Bez ABS (nawet zakładając tylko małe prędkości) masz wybór, albo hamowanie pulsacyjne albo do dechy. I to kierowca w 100% nad tym panuje. Z ABS tego wyboru nie ma i zamiast kierowcy decyduje o hamowaniu system.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3542
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-03-05, 19:34   

Ja dopiero w Dusterze mam ABS.
Od samego początku nie miałem żadnych oporów i trzymałem pedał wciśnięty max. Oczywiście dawno już wiedziałem, że będzie kopać - kopanie jest naprawdę delkatne.
Dawniej miałem wyuczone, że hamuję do dechy ile tylko się da, a w przedostatniej chwili puszczam hamulec i robię unik.
Z ABSem wiem, że ten unik mogę robić na hamowaniu i tak robię.
Jedyny plus ABSu to to, że potrafi on pulsować każdym kołem osobno - kierowca może pulsować tylko całym układem hamulcowym.
Jak napisałem wyżej - nie pulsowałem nigdy. To strata cennego czasu.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne