- wprowadzone niedawno wyższe limity prędkości na autostradach i drogach ekspresowych kuszą do szybszej jazdy. Jak zwiększenie prędkości przekłada się na wzrost zużycia paliwa?
wśród testowanych aut Dacia Duster
_________________ Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail
Marka: Dacia, BMW
Model: Duster, Seria 5 E39
Silnik: 1.6/105KM, 3.0/231KM
Rocznik: 2010, 2002
Wersja: Laureate Pomógł: 7 razy Dołączył: 30 Wrz 2010 Posty: 366 Skąd: Białystok
Wysłany: 2011-05-03, 20:25
Ktory silnik turbodiesel ma moc 105KM
Jestem zaklopotany. Po przeczytaniu artykulu wynika ze silnik k4m 1.6 16V ma najwieksza sprawnosc i ekonomike spalania w przedziale obrotow od 3500 do 3800 czyli w Dusterze 4x2 2010 bedzie jazda na 5 biegu z predkoscia ok 100km/h. Tzn ze jadac 70-90km/h bedzie spalal wiecej. Czy jestem w bledzie?
_________________
Ostatnio zmieniony przez Daster 2011-05-03, 20:37, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-04, 08:11
Daster napisał/a:
Ktory silnik turbodiesel ma moc 105KM
Jestem zaklopotany. Po przeczytaniu artykulu wynika ze silnik k4m 1.6 16V ma najwieksza sprawnosc i ekonomike spalania w przedziale obrotow od 3500 do 3800 czyli w Dusterze 4x2 2010 bedzie jazda na 5 biegu z predkoscia ok 100km/h. Tzn ze jadac 70-90km/h bedzie spalal wiecej. Czy jestem w bledzie?
Tak jesteś. Wykres moc/moment/obroty silnika to nie wszystko - powiem więcej to złudzenie . Istotne jest też przełożenie w skrzyni i to co dostajemy na kołach. Opór powietrza rośnie wraz z kwadratem prędkości (to domena piotrresa :) ) więc z pewnością jazdą na 5 70-tką spowoduje niższe spalanie.
Marka: Dacia, BMW
Model: Duster, Seria 5 E39
Silnik: 1.6/105KM, 3.0/231KM
Rocznik: 2010, 2002
Wersja: Laureate Pomógł: 7 razy Dołączył: 30 Wrz 2010 Posty: 366 Skąd: Białystok
Wysłany: 2011-05-04, 08:33
DrOzda napisał/a:
Wykres moc/moment/obroty silnika to nie wszystko - powiem więcej to złudzenie . Istotne jest też przełożenie w skrzyni i to co dostajemy na kołach. Opór powietrza rośnie wraz z kwadratem prędkości (to domena piotrresa :) ) więc z pewnością jazdą na 5 70-tką spowoduje niższe spalanie.
Wiec jak mamy rozumiec fragment artykulu mowiacy o wyzszej sprawnosci silnika, wykozystywanej przy eko jezdzie na obrotach lekko ponizej max momentu obr.
Czy pilowac silnik na 3500obr/min na 4 biegu jadac 70km/h
_________________
Ostatnio zmieniony przez Daster 2011-05-04, 08:35, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-04, 09:34
Nie. Zależność jest prosta - mniejsza liczba obrotów - mniej cykli spalania w tej samej jednostce czasu - mniejsze spalanie.
Oczywiście nie można przesadzać i obniżać tej liczby poniżej rozsądnego poziomu - dla silnika benzynowego jest to 2000 - 2500 obrotów bo wtedy znowu silnik niszczy się od przeciążeń na łożyskach , korbowodach i cylindrach.
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-04, 14:53
Daster napisał/a:
Wiec jak mamy rozumiec fragment artykulu mowiacy o wyzszej sprawnosci silnika, wykozystywanej przy eko jezdzie na obrotach lekko ponizej max momentu obr.
Fragment ów mówi o przyspieszaniu, nie o jeździe ze stałą prędkością. Czyli - przyspieszając piłujemy do 3500 rpm, po osiągnięciu prędkości docelowej turlamy się na najwyższym możliwym biegu (w granicach rozsądku). Jeżdżąc po mieście w ten sposób przestałem praktycznie używać czwartego biegu, bo przy 50 km/h na trójce mam trochę ponad 3000 rpm, zmieniam od razu na piątkę i snuję się jak smród za pospolitym ruszeniem. :]
Jedyny problem to tłum eko-nieświadomych współużytkowników dróg - pusta MCVka + wciśnięty w 3/4 pedał gazu = całkiem konkretne przyspieszenie, zazwyczaj niemożliwe do osiągnięcia, jeśli przede mną startuje jakiś nie-eko. ;) Do tego często dochodzi do kuriozalnych sytuacji, kiedy to współstacze na światłach po moim żwawym starcie myślą, że chcę się ścigać. :D
Opór powietrza rośnie wraz z kwadratem prędkości (to domena piotrresa :) )
I jak widać zużycie paliwa również rośnie z kwadratem prędkości. Na zadanym odcinku charakterystyki zużycia paliwa b. ładnie leży parabola (patrz: załącznik)
TD Pedro napisał/a:
bebe napisał/a:
kiedy to współstacze na światłach po moim żwawym starcie myślą, że chcę się ścigać.
myślałem, że to tak jest tylko "na prowincji" a jak widać w 100-licy również...
Dokładnie, to samo zaobserwowałem. Zwłaszcza jak blachy są gdzieś z powiatu. Bebowy sposób jazdy traktowany jest często jako prowokacja. Ot moja kryptoagresja nakazuje mi uprawiać ekodrajwing
zuzycie_paliwa_15dCi.jpg
Plik ściągnięto 173 raz(y) 32,89 KB
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-05-05, 22:21, w całości zmieniany 7 razy
Ciekawe jest to, że tylko Dacia osiągnęła spalanie niższe niż podaje producent, a reszta aut wyższe
Jak miałem Dacie, to bez problemu osiągałem średnie zużycie o okolicy 6,5, a producent podawał 7,3 (1,6 8V). W i30 wg producenta średnie to 4,7 ale poniżej 5 spaść nie chce.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum