Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Wymiana łożyska piasty
Autor Wiadomość
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
  Wysłany: 2014-08-03, 21:31   Wymiana łożyska piasty

Zaczynamy kolejny cykl napraw Rumunki. Dzisiaj zajmiemy się wymianą łożysk kół przednich w Loganie. Całość starałem się zrobić tak by pokazać, że można to zrobić podstawowymi narzędziami. Dysponując swoim lub pożyczonym garażem. Oczywiście użyłem parę narzędzi specjalistycznych, ale można się bez tego obejść.
Zaczynamy.
Na początku stawiamy samochód na równym podłożu zaciągamy ręczny wrzucamy 5 bieg i podkładamy kliny pod tylne koła. Sięgamy kołpak ochronny z felgi i odkręcam nakrętkę piasty kluczem 30. Ja do tego celu użyłem klucza z przekładnią, ale można użyć porządnej nasadki i rury. Czasami może być ciężko i przydaje się pomoc drugiej osoby, która wciśnie hamulec zasadniczy by zapobiec przesuwaniu auta. Można też klucza pneumatycznego lub elektrycznego. Zdjęci 01.
Następnie lewarujemy samochód i go zabezpieczamy go podstawkami. Przystępujemy do odkręcania zacisku hamulca kluczem 13. Zdjęcie nr 02. Na zdjęci widać popuszczoną i trzymającą się na ostatnich zwojach nakrętkę piasty, która trzyma półoś. Kolejną czynnością to demontaż jarzma trzyma się na 2 śrubach. Potrzebny na będzie klucz, 16 co widać na zdjęciu nr 03. Następnie odkręcamy 2 śrubki trzymające tarczę potrzebny nam będzie torx E40. Zdjęcie 04. Tarczę ściągamy. Potrafi się czasem zapiec i trzeba troskę pokombinować by ją zdjąć. Można też w tym momęcie rozważyć wymianę tarcz i klocków.
Następnie ściągaczem do sprężyn ściskamy sprężynę. Widać śruby wystające z góry i ściskające kolumnę MacPhersona. Nie jest to konieczne, ale zapobiega to rozciągnięci kolumny, co znacznie ułatwia demontaż i późniejszy montaż zwrotnicy. Widać to na zdjęciu nr 05. Odkręcamy też górne mocowanie zwrotnicy kluczem 18, drążek kierowniczy, którego gałka jest na stożku. Więc nie pukamy jej z góry, ( bo możemy zniszczyć gwint ) tylko pukamy młotkiem z boku w wąs zwrotnicy. Miejsce, które uderzamy zaznaczyłem zieloną strzałką. Na półosi mamy nakrętkę załapaną tak na 5 zwoi i w nią pukamy, aby wybić wielofrez półosi z piasty. Dzięki czemu nie zniszczmy gwintu na końcu. Można też użyć czegoś miękkiego do jej wybicia. Np. wałka miedzianego lub aluminiowego. Może być tez wałek z teflonu młotek bezodrzutowy, drewno itp. Czasami wychodzi lekko ręką. Na końcu nakrętki się pozbywamy i wyciągamy półoś z piasty. Wykręcamy nakrętkę a następnie wybijamy dolna śrubę mocującą zwrotnicę do wahacza. Następnie wkrętakiem lekko rozginamy mocowanie, zdjęcie nr 06 i wyciągamy zwrotnicę. Następnie odkręcamy 3 śrubki blaszaną osłonę tarczy. Tu niestety producent się nie popisał, śruby są pod kontem i jest do nich kiepski dostęp. W innych samochodach są do tego specjalne podtoczenia lub otwory w piaście. Z trudem odkręciłem jedną reszta się niestety urwała, więc miałem dodatkową robotę z wierceniem i gwintowaniem. Śruby zaznaczyłem czerwonymi kwadratami na zdjęciu nr 5. Sama osłona jest zaznaczona żółtymi strzałkami. Zdjęcie tej osłony jest wymagane, bo inaczej zostanie pogięta przy wybijaniu i nabijaniu łożysk. Na zdjęci nr 09 widać jedną odkręcona ( czerwona strzałka i dwie urwane w niebieskich kwadratach. Na zdjęciu nr 07 widać jak zwrotnica opiera się o imadło a osłona zdjęta. Na tym zdjęci widać tez jak wybijam piastę z łożyska. Robię to dopasowana nasadką. Jak ktoś ma prasę to ma łatwiej. Ale jak pisałem miało być zrobione w warunkach domowo-garazowych. Na zdjęciu nr 08 pokazałem jeden ze sposobów ściągnięcia bieżni łożyska z piasty. Tych sposobów jest parę. W tym wypadku po prostu zeszlifowałem je z jednej strony i puknąłem przecinakiem, co spowodowało pęknięcie bieżni i umożliwiło łatwe jego ściągnięcie. Podważyłem ją wkrętakiem. Stop bieżni jest twardy a tym samym kruchy.
Teraz wracamy do zwrotnicy, którą odwracamy i wyciągamy pierścień segera, który zabezpiecza łożysko przed wysunięciem się. I po powtórnym odwróceniu wybijamy ta samą metodą, co piastę. Następnie dobrze czyścimy wnętrze zwrotnicy z resztek rdzy, Zwłaszcza kanał na pierścień zabezpieczający. Rozpakowujemy łożysko i oczyszczamy obydwie bieżnie z konserwacji. Wystarczy szmatka lekko nasączona i benzyna extrakcyjna lub rozpuszczalnik. Wewnętrzną stronę piasty i zewnętrzną łożyska smarujemy delikatnie smarem lub ewentualnie olejem. Dzięki temu lżej nam będzie je wprasować. Łożysko kupiłem znanej i cenionej firmy FAG. W zestawie z łożyskiem znajduje się nowa nakrętka i drut zabezpieczający zamiast pierścienia segera. Wkładanie zaczynamy od delikatnego wpuknięcia łożyska w piastę. Zdjęcie nr 09. Wystarczy 3-4mm i musimy to zrobić równo. Wystarczy na oko, ci, co mają słabe oko mogą się posłużyć miarką lub suwmiarka. Tu bardzo ważna uwaga, jeżeli wbijamy bieżnie zewnętrzną, pukamy tylko w bieżnie zewnętrzna nigdy w wewnętrzną. Nie stosowanie się do tego poskutkuje skróceniem żywota łożyska lub nawet jego zniszczeniem. Dalsze kroki opiszę w kolejnej części.

01_nakrętka piasty.jpg
Plik ściągnięto 269 raz(y) 32,56 KB

02_zacisk hamulca.jpg
Plik ściągnięto 306 raz(y) 42,37 KB

03_ jażmo hamulca.jpg
Plik ściągnięto 293 raz(y) 39,84 KB

04_tarcza.jpg
Plik ściągnięto 312 raz(y) 35,19 KB

05_zwrotnica.jpg
Plik ściągnięto 409 raz(y) 77,9 KB

06_dolny sworzeń zwrotnicy.jpg
Plik ściągnięto 324 raz(y) 45,7 KB

07_wybijamy piastę.jpg
Plik ściągnięto 336 raz(y) 46,04 KB

08_łozysko z piasty.jpg
Plik ściągnięto 351 raz(y) 32,98 KB

09_wybijamy łożysk.jpg
Plik ściągnięto 355 raz(y) 43,17 KB

 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3676
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-08-03, 22:21   

Kawał dobrej roboty!
Świetny post.

Od siebie dodam, że u mnie jedna z tarcz była tak zapieczona że musiałem przerwać bo żadne obstukiwania młotem 2kg nic nie dawały , dopiero śrubą z nakładką zapierana o chyba wahacz z tego co pamiętam.
W Dusterze śruba piasty to 32mm a nie 30mm, śruby zwrotnicy z amorkiem to 18mm, a jarzmo zacisku też 18mm - też mocno było zapieczone u mnie w jednym kole.
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2014-08-03, 23:15   

Ja ze swoja walczyłem prawie 2h :evil: normalnie bym ja naciął potłukł i założył nową, ale zacząłem pracę gdzieś około 18 i sklepy już zamknięte a auto musiało być jeżdżące. Na dzień dzisiejszy auto ma wymienione tarczę na większe. Ale to wszystko opiszę.
 
benyo 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Cze 2014
Posty: 691
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2014-08-04, 06:26   

Świetny opis, tylko proszę popraw w tytule "tarcz hamólcowych" na "tarcz hamulcowych". Wybacz tą uwagę, ale nauczycielem jestem - takie zboczenie zawodowe :)
Pozdrawiam
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2014-08-04, 09:45   

Kurtyna słońce plaża WAKACJE a tu mi belfer kartkówkę robi. :lol:
Masz racje poprawiłem, Sam nie wiem jak taki kardynalny błąd mi się wkradł.


Na zdjęciu nr 10 pokazałem jak przy użyciu imadła wciskamy łożysko dalej. Jak widać używamy je jako prasy i dlatego ważne jest to, co pisałem żeby wbić je wstępnie równo, dzięki czemu ma prowadzenie. Czasami idzie lekko czasami ciężej. Ci, co nie maja za dużo siły lub małe imadło mogą po dokręceniu lekko puknąć w szczeki imadła, co spowoduje wchodzenie łożyska i tak na przemian. Dokręcić i puknąć. Po dociągnięci łożyska dobieramy kolejną nasadkę by je dopchnąć do samego końca. Od biedy można użyć bieżni starego łożyska, które lekko szlifujemy na szlifierce żeby później nie mieć problemów z jego wyciagnięciem. Pokazałem to na zdjęciu nr 11. Na kolejnym zdjęciu widać, że łożysko doszło, o czym świadczy ładnie wyciśnięty smar.
Teraz zakładamy pierścień zabezpieczający i sprawdzamy czy prawidłowo i do końca się rozprężył, zabezpieczają łożysko. Teraz przystępujemy do dokładnego czyszczenia piasty. To ważna operacja. Od tego zależy przyleganie tarczy hamulcowej i koła. Źle oczyszczona będzie powodował bicie tych elementów, przez co zmniejszy się komfort prowadzenia auta jak i trwałość łożysk. Następnie bardzo lekko i delikatnie wbijamy piastę w łożysko. Uprzednio oczywiście smarując części smarem. Podpierając bieżnię wewnętrzną łożyska z drugiej strony, odpowiednio dobrana nasadką. Następnie wciskamy je imadłem jak prasą w dalszym ciągu podpierając bieżnię wewnętrzną. Przedstawia to zdjęcie nr 14. W kolejnej operacji czyścimy punkty mocowania zwrotnicy, zdjęcie nr 15. Na zdjęciu 16 pokazałem części zawieszenia, które tez czyścimy, czyli dolny sworzeń wahacza. Trzeba robić to delikatni by nie uszkodzić gumki osłonowe. Nie zapominamy o czyszczeniu o górnym mocowaniu zwrotnicy w kolumnie Mac Persona. Przed montażem zwrotnicy zwracamy uwagę na mało podkładkę z tworzywa, której ząb ma wejść w rozcięcie zwrotnicy. Czyścimy też wielofrez półosi i smarujemy go smarem. Ja użyłem miedzianego, może być też z MoS2. Składamy elementy w odwrotnej kolejności. Śruby również warto przetrzeć i lekko je nasmarować. Warto też oczyścić tarczę hamulcową z rdzy i przeszlifować rant. Tarcza lamelka. Obrazują to zdjęcia 17 i 18. Bez jarzma jest też dostęp z drugiej strony. Można tez założyć tarczę odwrotnie i wtedy swobodnie przeszlifować ją z drugiej strony. Robimy to w ten sposób, że odpalmy aut i wrzucamy 2 bieg. Spokojnie auto nigdzie nie pojedzie zadziała mechanizm różnicowy. W autach z mechamizmem o ograniczonym poślizgu i ze stałym nierozłączalnym napędem na 4 koła musimy podnieć wszystkie koła napędowe. Nie dotyczy to Logana. Tu uwaga dla tych, co mają ABS. Po takiej operacji system zgłupieje i zaświeci kontrolkę błędu. Bo jedno koło się kreci a 3 stoją. Ale nie ma, czym się przejmować po złożeniu i przejechaniu 10-15 m kontrolka zgaśnie i nie będzie żadnego problemu z działaniem systemu. Na tym zdjęciu widać też ze załapałem i wstępnie dokręciłem ręką nakrętkę półosi. Trzeba to zrobić by nie było bicia elementów i zbędnego hałasu. Nie ma też żadnej możliwości by nam wyleciała. Następnie przykręcamy jarzmo a na śruby nakładamy klej. Wszystkie śruby dokręciłem kluczem dynamometrycznym korzystając z tabeli uniwersalnej dla danego rozmiaru i twardości śrub. Tabele są do ściągnięcia w internecie, więc nie powinno być z tym problemu. Zakładamy klocki i zacisk hamulcowy. Następnie dokręcamy koło na 105 Nm. i po opuszczeniu samochodu dokręcam nakrętkę łożyska na 250Nm.
Przy okazji warto posprawdzać hamulce jak to się robi napisze dalej przy okazji wymiany tarcz hamulcowych - http://www.daciaklub.pl/f...1647787#1647787
:lol:

10_wciskanie łożyska.jpg
Plik ściągnięto 179 raz(y) 32,73 KB

11_dociskanie łożyska.jpg
Plik ściągnięto 183 raz(y) 30,51 KB

12_kontrola.jpg
Plik ściągnięto 230 raz(y) 41,33 KB

13_czysczenie piasty.jpg
Plik ściągnięto 183 raz(y) 40,04 KB

14_wciskanie piasty.jpg
Plik ściągnięto 197 raz(y) 37,28 KB

15_czysczenie zwrotnicy.jpg
Plik ściągnięto 229 raz(y) 29,76 KB

16_smarowanie.jpg
Plik ściągnięto 210 raz(y) 34,38 KB

17_czysczenie tarczy.jpg
Plik ściągnięto 216 raz(y) 37,5 KB

18_polerowanie tarczy.jpg
Plik ściągnięto 205 raz(y) 38,29 KB

19_śruby jażma.jpg
Plik ściągnięto 183 raz(y) 28,72 KB

 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2014-08-04, 11:11   

W uzupełnieniu poprzedniego postu dodam, że.
Żółtymi strzałkami zaznaczona bieżnia zewnętrzna, niebieskimi wewnętrzna. A czerwonymi miejsce, w które nie wolno nam uderzać czy tez podpierać. To uszczelniacz, który utrzymuje porcję smaru wewnątrz i nie dopuszcza do dostania się piasku z zewnątrz. Za nim znajduje się tez koszyk trzymające kulki. Jego uszkodzenie jest równoznaczne ze zniszczeniem całego łożyska i powtórna pracę.

12_kontrola +.JPG
Plik ściągnięto 289 raz(y) 66,68 KB

 
benyo 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Cze 2014
Posty: 691
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2014-08-04, 17:24   

kali napisał/a:
Kurtyna słońce plaża WAKACJE a tu mi belfer kartkówkę robi. :lol:
Masz racje poprawiłem, Sam nie wiem jak taki kardynalny błąd mi się wkradł.


Ale poprawę oceniam na bardzo dobry:) reszta referatu znakomita :)
 
morgen 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi
Dołączył: 07 Gru 2012
Posty: 28
Skąd: Mazury
Wysłany: 2014-08-19, 19:11   

A kto wie jaka jest nakrętka piasty tylnego koła w Dusterze? 34 czy 36?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-08-19, 20:07   

morgen napisał/a:
jaka jest nakrętka piasty tylnego koła w Dusterze?

M20x1,5 - klucz 30.

(I taka sama jak w reszcie daciek i większości renówek).
 
morgen 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi
Dołączył: 07 Gru 2012
Posty: 28
Skąd: Mazury
Wysłany: 2014-08-19, 20:18   

Nie ma takiej opcji :D ze 30 ka klucz. jak 32 nie wchodziło. Mi chodzi o Duster a nie Logana.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-08-19, 20:31   

morgen napisał/a:
Nie ma takiej opcji

Nie mam pojęcia jak jest naprawdę, przepisałem to co podaje dokumentacja: 4x2 - OE 7703034275, 4x4 - 8200964237.
 
morgen 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi
Dołączył: 07 Gru 2012
Posty: 28
Skąd: Mazury
Wysłany: 2014-08-20, 11:06   

Juz wiem.Nakrętka do Piasty koła tylnego - klucz 36 ;] dość duży
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3676
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-08-20, 11:22   

Dokładnie tak!
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2014-08-20, 13:12   

34mm to nietypowy wymiar. Może być 36mm lub celem odchudzenia masy coraz częściej widzę 35mm
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne