Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Opór powietrza
Autor Wiadomość
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-23, 23:03   

Niekoniecznie - najpierw rzut boczny, później rzut z góry:

opory.png
Plik ściągnięto 22729 raz(y) 734 Bajtów

 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-06-24, 10:05   

Napisalem "cos podobnego"... Tak przy okazji to ciekawe dlaczego calkiem pokazna czesc rybek nie ma ksztaltu kropli tylko ew splaszczonej kropli...
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-24, 10:50   

Właściwa odpowiedź powinna brzmieć:

"No tak, rozpatrując nieznane bryły jeden ich rzut to faktycznie za mało by można oszacować ich własności".



Większość stworzeń i urządzeń nie może sobie po prostu pozwolić na zmaksymalizowanie jakości tylko jednej cechy, tylko musi wybierać jakiś kompromis z innymi, często zupełnie przeciwstawnymi. (Dobrym przykładem jest... Logan Eco2 - piotrres go już zanalizował pod tym kątem).

opory2.png
bok
góra
przód
Plik ściągnięto 22706 raz(y) 4,26 KB

Ostatnio zmieniony przez laisar 2009-06-24, 14:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-06-24, 13:47   

No ja tu wyraznie widze, ze rzut boczny ryby byl ksztaltowany pod wzgledem obnizenia oporu.

Co tym razem oznaczaja malunki ?

Wszedzie pisza, ze ksztalt kropli to najbardziej oplywowy ksztalt wystepujacy w naturze, tymczasem okazuje sie, ze faktycznie kropla ma inny ksztalt i jakos nie moge sobie przypomniec zadnego naturalnego obiektu o tym ksztalcie (moze kometa ?). Tak to rozprzestrzeniaja sie mity...

Mi sie wydaje, ze zaostrzony przod zmniejszylby opor bo czasteczki powietrza uderzaja pod mniejszym katem. Chetnie bym zobaczyl wyniki jakiegos testu porownawczego.. :)
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2009-06-24, 18:09   O oporze pojazdów

Obiecałem, że napiszę słow kilka o oporze autek osobowych jak mnie opuści gorączka(dziecko coś zjadliwego przyniosło z przedszkola).
No to piszę:

SILA OPORU AERODYNAMICZNEGO A MOC

Opór aerodynamiczny wyrażamy poprzez iloczyn siły ciśnienia dynamicznego q:

q=ρV²/2

Powierzchni odniesienia S (w przypadku pojazdów, kadłubów samolotów i …pocisków jest to powierzchnia max. przekroju czołowego) i bezwymiarowego współczynnika oporu CX

Px=qSCx

Współczynnik ten zależy od kształtu ciała (o czym dalej) jego orientacji przestrzennej (np. kąta natarcia) oraz tzw. kryterialnych liczb podobieństwa:
Reynoldsa:

Re=VLρ/µ µ-kinemat. wsp. lepkości,

Re≈(siły bezwładności/siły lepkości)

wyrażająca podobieństwo ze względu na lepkość płynu,
oraz liczby Macha:

Ma= V/a a-prędkość dzwięku

Wyrażającej podobieństwo ze względu ściśliwość ośrodka (podobieństwo pola ciśnienia)
Istnieją inne liczy kryterialne, lecz w aerodynamice pojazdu znaczenie ma praktycznie liczba Reynoldsa, ponieważ występujące ty przepływy możemy z powodzeniem traktować jako nieściśliwe (chyba, że mamy do czynienia z TGV czy MAGLEV’em ) Wpływ ma również turbulencja początkowa nabiegającego strumienia.
Moc jakiej potrzebujemy na pokonanie oporu jest równa iloczynowi prędkości V∞ i siły oporu PX:

N_aero =Px•V=ρV³SCx/2

Jak więc widać, moc rośnie z trzecią potęgą prędkości. Zatem wzrost tej ostatniej o 10% powoduje wzrost mocy wydatkowanej na pokonanie sił aerodynamicznych o 33,1 % !

Wartość współczynnika oporu Cx zależy od kształtu ciała.
Dobrą ilustracją jest tu rysunek 1 przestawiający porównanie oporu, różnych profili lotniczych (uwaga! Tutaj siły odnosimy do powierzchni nośnej, a nie przekroju czołowego)

Uderzające jest, że współczynnik oporu profilu lotniczego dla zerowego kąta natarcia jest znacznie mniejszy niż w przypadku płaskiej płytki omywanej strumieniem równoległym !
Specjalne ukształtowanie profilu, z przesuniecie maksimum grubości do 50…60% cięciwy
pozwala na uzyskanie zmniejszenia oporu tarcia. Uzyskujemy w sten sposób profil tzw. laminarny. Który może mieć opór nawet o 40% mniejszy niż profil klasyczny przy tej samej grubości i tej samej liczbie Re
(rys. 2)

W oporze pojazdu możemy wydzielić trzy zasadnicze składowe:
1. opór tarcia (lepkościowy) który wynika z naprężeń stycznych w warstwie przyściennej, mający znikomy udział w oporze całkowitym
2. opór ciśnieniowy, wynikający z istnienia obszaru oderwania za pojazdem
3. opór indukowany wynikający ze wzbudzania porzecznych składowych prędkości przepływu.

Wir podkowiasty powstający na podszybiu dwu i trójbryłowców (rys. 3) powoduje generuje opór indukowany innymi słowy moc jest marnowania na powstanie składowych poprzecznych przepływu. Jednocześnie sedanie obecność kufa powoduje ograniczenie obszaru oderwania za…sprawą wiru podkowiastego który „napędza powietrze” do obszaru za tylną szybą zmniejszając podciśnienie, ssące auto do tyłu. Liftbacki, forma pośrednia miedzy sedanem a hatchbackiem mają mniejszy opór ciśnieniowy, ale większy indukowany gdyż a tylnej klapie generowane są wiry krawędziowe. W przypadku hatchback’ów obszar oderwania jest dużo większy, co powoduje postanie oporu ciśnieniowego. . Przykład: Clio II Cx=0,38 wobec Cx=0,36 dla starej Talii/Symbol’a

Wir podkowiasty a zatem i opór indukowany nie postaje w przypadku nadwóź jednobryłowych, jednakże pojawia się znaczny opór cisnieniowy z tym zjawiskiem można walczyć stosując „boattailing”
lub stosując generatory wirów (vide Logan Eco2 ) sloty górne bądź boczne (Dacia Duster, ech!) To drugie rozwiązanie jest o tyle ciekawe, że nie powoduje powstania siły nośnej którą trzeba potem niwelować stosując elementy dociskające

nadwozia.jpg
Rys. 3. Opór różnych nadwóź
Pobierz Plik ściągnięto 15002 raz(y) 88,42 KB

naca.jpg
Rys. 2. Profil Laminarny i klasyczny o tej samej grubości
Pobierz Plik ściągnięto 15033 raz(y) 136,64 KB

CxodRe.jpg
Rys. 1. Zbiorczy wykres oporu mnimalnego róznych profili na tle płaskiej płytki na zerowym kacie natarcia
Pobierz Plik ściągnięto 15023 raz(y) 101,9 KB

Ostatnio zmieniony przez KaS602 2009-06-24, 20:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2009-06-24, 18:44   

DUCATI napisał/a:
No ja tu wyraznie widze, ze rzut boczny ryby byl ksztaltowany pod wzgledem obnizenia oporu.

Wszedzie pisza, ze ksztalt kropli to najbardziej oplywowy ksztalt wystepujacy w naturze, tymczasem okazuje sie, ze faktycznie kropla ma inny ksztalt i jakos nie moge sobie przypomniec zadnego naturalnego obiektu o tym ksztalcie (moze kometa ?). Tak to rozprzestrzeniaja sie mity...

Mi sie wydaje, ze zaostrzony przod zmniejszylby opor bo czasteczki powietrza uderzaja pod mniejszym katem. Chetnie bym zobaczyl wyniki jakiegos testu porownawczego.. :)

E voila, test porównawczy na wykresie nr 1 z mojego poprzedniego postu
Oazuje się, że są ciała, które mają opór mniejzy niż płytka omywana strumieniem równoległym. :-D
Wynika to z własności tzw warstwy przysciennej czyli obszaru płynu bezpośrednio przyległego do powierzchni ciała, Która bardzo "lubi" spadek ciśnienia (wzrost prędkości) a "nie przepada" za hamowaniem (spadek ciśnienia) patrz poniższe załączniki
Przy odpowiednim więc ukształtowaniu ciała możemy uzyskać stosunkowo niskie wartości Cx

warstwa1.gif
1. Warstwa przyścienna, schemat
Plik ściągnięto 22573 raz(y) 8,91 KB

oderwanie1.gif
2. oderwanie warstwy przyściennej
Plik ściągnięto 22573 raz(y) 9,71 KB

 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2009-06-24, 19:30   

DUCATI napisał/a:
Mag, czytales caly post ??

Wlasnie o to chodzi, ze jest wiele kanciastych aut, ktore maja nie gorsze wlasciwosci aerodynamiczne od zaokraglonych.

Osobiście przestałem wierzyć w fabryczne dane dotyczące oporu aerodynanicznego podawane przez producentów np Cx=0,31 dal RAV 4
Ciekawe ile ma Kanciasta Dusza czli Kia Soul ? Nowa Fabia ?
Moda ostatnio na kanciaki. A pierwszy był Logan ! 8-) :mrgreen:
Nota bene Dacia deklaruje we wszystkich wariantac tj: sedan, mcv, sandero, pickup Cx=0,36
Na podatawie deklarowanych danych osiągowych różnych wersji silnikowych (benzyna diesel etanol) Logana podjałem się próby oszacowania wsp. oporu pozostsałych modeli Dacii. Za wartość referencyjną przyjąłem Cx=0,36 dla sedana, jako prawdopodobną i przy założeiu, że przy tej samej średnicy kół pozostałe opory (tj. nieaerodynamiczne) są na tym samym poziomie uzyskałem następujące wyniki(wiem, wiem, mcv ma większy przekrój czołowy)

Logan: Cx=0,36 (ref)
Sandero: 0,396 (0,385...0,404)
MCV: 0,433 (0,422...0,442)
Pickup: 0,497 (0,482...0,512)
Nota bene w przypadku Sandero Stepway Renault do Brasil przynaje się do Cx=0,45 !
Ostatnio zmieniony przez laisar 2009-06-25, 13:00, w całości zmieniany 1 raz  
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-06-24, 21:53   

Mowiac "kanciaste" mialem namysli np Citroena XM, Alfe 155, nie wsponminajac o Coupe SZ czy Ferrari F40. Fabii nie uwazam za kanciasta, Logan tez nie do konca...

Jaki wykres nr 1 ? Nic z nich nie rozumiem... Co oznaczaja te kolory ? Oba te profile chyba nie maja calkiem ostrego czubka. To sa skrzydla ? Jak gruba jest ta plytka ? Jakies trojkaty, krzyzyki... :P

Jak wyliczyles to Sandero ? To calkiem inny ksztalt niz Logan...
 
pw700 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 85KM, 4x2
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 24 Maj 2010
Posty: 8
Skąd: Kielce
Wysłany: 2010-05-24, 19:23   

Zastanawia mnie wysoki Cx Daci Duster. W danych technicznych podano 0,42. To słaby wynik, taki sam jak dużego fiata:).
Concept Duster miał 0,30. Czyżby w modelu produkcyjnym zapomnieli już to dopracować? Albo pomyłka w drukowaniu broszury.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-05-24, 20:02   

Raczej nie pomyłka, ale też (mimo że parametr faktycznie jest dość spory) żadna tragedia - tzn. jeśli weźmie się pod uwagę, że de facto nie jest to żaden SUV, tylko pojazd zaprojektowany jako użytkowo-terenowy, do czego ani osiąganie dużych prędkości, ani wyjątkowa ekonomia przy nich do niczego potrzebna nie jest.

Narzędzi powinno się używać po prostu zgodnie z ich przeznaczeniem, a nie lamentować, że widły przeciekają albo mikroskopem się ciężko gwoździe wbija... (;
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2010-05-24, 23:30   

pw700 napisał/a:
Zastanawia mnie wysoki Cx Dacii Duster. W danych technicznych podano 0,42. To słaby wynik, taki sam jak dużego fiata:).
Concept Duster miał 0,30. Czyżby w modelu produkcyjnym zapomnieli już to dopracować? Albo pomyłka w drukowaniu broszury.


Koncept to była zupełnie inna bajka: tamto autko miało parę dowcipnych rozwiązań, takich jak boczne wloty/skrzela redukujące opór ciśnieniowy nadwozia,wyraźny boattailing, schowane nadkola, i parę innych drobiazgów. Podoba mi się, ale nie chciałbym mieć go w swojej stajni. Podobnie jak z niektórymi dziełami sztuki.

Wygląda na to, że wartość Cx seryjnego Dustera została podana dość uczciwe, a nawet z lekkim zapasem.
Na ogół producenci zaniżają w celach reklamowych wartość Cx, apotem odbija się to min. w zużyciu paliwa. In plus, oczywiście :lol: .

Jestem np. w stanie uwierzyć w Cx=0,28 dla T. Corolli X sedana, ale Cx=0,31 dla T. RAV4 to już czysta ściema. Tak samo nie wierzę wartość Cx dla G. Cherokee. Straszny z niego kanciak :mrgreen:
Jak idzie o "dużą fiatę" to dla sedana Cx=0,42 to dla sedana współcześnie rzeczywiście byłaby porażka.

Co do Dustera, to jego Cx wg danych oficjalnych innych producentów plasuje się w środku tabeli (patrz: załącznik), a rzeczywistość może być nawet nieco lepsza.

Px=½ρV²SCx

gdzie: ρ≈1,225 kg/m³ ( dla celów porównawczych przyjmuję wartość n.p.m. wg "Atmosfery Wzorcowej" PN-78/N-03100) S -powierzchnia odniesienia (tu: czołowa)
Cx -współczynnik oporu czołowego. V-prędkość w m/s
Jak widać przy tej samej prędkości lepszy aerodynamicznie będzie ten pojazd który ma
mniejszy iloczyn SCx
. Stąd w tabelce występuje ta własnie wielkość a nie tylko "goły współcznynnik".
Duster będąc autem z ambicjami terenowymi siłą, a nie terenówką autostradową, co siłą rzeczy implikuje stosunkowo wysoki Cx ponieważ:

1. Ma duży prześwit (205/210 mm, Sz.Yeti tylko 175 mm, tyle co Stepway) Im większy, tym mniejszy "wpływ ziemii"redukujący opór indukowany
2.Duży skok amortyzatorów(bo być musi) oznacza dużą szczelinę nadkola, a to dokłada oporu ciśnieniowego. Nie pmaga też "muskularna" stylizacja nadkoli (oderwania), oraz wystające progi (opór indukowany: wiry) w jakis sposób chroniące progi (czegoś takiego nie ma np. Qashquai)
2. Duży kąt natarcia (nie zaryje nosem w to co inne SuperSUVnice),-podcięcie przedniego zderzaka przesuwa punkt spiętrzenia do góry co powoduje wzrost oporu ciśnieniowego
3. Kąt przedniej szyby nie może być zbyt mały, bo utrudniałby obserwację drogi przed autem (nb. kąt jest taki sam jak w Loganie)
4. Duster jest dwubryłowcem: ergo opór indukowany (pkt. 3 i porę postów wyżej) i opór ciśnieniowy: obszar oderwania za autem (stąd tylna wycieraczka). Temu ostatniemu można by zaradzić radykalnie obniżając z tyłu linię dachu, i zwężając tylną część nadwozia.
A to oznacza mniej miejsca nad głowami( przydaje się w terenie), mniej miejsca na tylnej kanapie (w papierach auto : 5-miejscowe, faktycznie 4-miejscowe: p. Yeti), zredukowany bagażnik. Taka operacja wymagałaby zwiększenia "dyfuzorowatości" ;-) spodu auta, bo inaczej wzrośnie nam siła nośna i spadnie przyczepność.
5. swoje dokładają relingi dachowe.

Ergo, niema bata, tak być musi! To jest pakowne auto do spokojnej jazdy i ew. jazdy w terenie, a nie "Autostradnyj Tank" :mrgreen: w rodzaju nowego M. Outlandera etc.

Cx_suv.jpg
Fig. 1. Współczynniki oporu wybranych SUV. Aktualizacja 25-05-2010
Plik ściągnięto 1117 raz(y) 109,6 KB

duster_vs_yeti_695.png
Fig. 2. Porównanie sylwetek Dustera i Yeti. Rys: Laisar
Plik ściągnięto 472 raz(y) 21,63 KB

Ostatnio zmieniony przez piotrres 2010-05-25, 14:20, w całości zmieniany 5 razy  
 
pw700 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 85KM, 4x2
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 24 Maj 2010
Posty: 8
Skąd: Kielce
Wysłany: 2010-05-25, 00:36   

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Bo miałem chwilę zwątpienia i już się zastanawiałem czy nie wycofać się z Dustera (co się wiąże z oczywistą stratą zaliczki). Stało się to kiedy przeczytałem wyniki innych samochodów. Wspomniana Rav4, potem dostawczy boxer, czy doblo - producenci tych samochodów chwalą się współczynnikiem w okolicach 0,31-0,33. Zaniepokoiły mnie te dane na niekorzyść Dustera.
Ale po Twojej wypowiedzi, jak również po przeczytaniu tych starszych wiadomości już wiem skąd się wziął wynik 0,42. Nie wszystkie zagadnienia techniczne są dla mnie jasne, ale raczej czuję się wystarczająco uświadomiony w temacie.
No i jestem już bardziej spokojny, bo wiem że w tego typu samochodzie trudno o lepszy kompromis, jaki reprezentuje duster ( aerodynamika w stosunku do właściwości praktycznych/funkcjonalnych/terenowych).
Szkoda, że na jeździe próbnej nie miałem okazji sprawdzić jak zachowuje się przy wyższych prędkościach. I jak wypada w porównaniu do dotychczasowego Citroena berlingo (no jeszcze z 1,5 mies. nim będę jeździł, do odbioru Dacii). W berlingo przy około 130 słychać znacząco hałas opływającego powietrza (nie wiem jaki ma Cx, ale S ma na pewno dosyć dużo -ponad 1,8m wysokości).
Z kolei rzadko przekraczam 100km/h. To chyba moje obawy są trochę na wyrost.
Mam nadzieję że Duster będzie palił tyle, ile podali w katalogu: niewiele ponad 5l.

[ Komentarz dodany przez: laisar: 2010-05-25, 15:11 ]
Odpowiedź w sprawie ewentualnego (nie)przepadania zaliczki: http://www.daciaklub.pl/f...p?p=52138#52138.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-05-25, 14:12, w całości zmieniany 2 razy  
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2010-05-25, 14:11   

Uaktualniłem dane oporowe w mojej SUVnicowej tabelce.
Wychodzi na to, że SCx Duster ma taki sam jak Koleos czyli 1,01

Jak ktoś ma dane uzupełniające, to proszę o informacje.

No to sobie sam uzupełniam:

Cx_SUVy.jpg
Wybrane dane aerodynamiczne terenówek i jednego pojazdu wojskowo-rolniczego ;-)
Plik ściągnięto 10254 raz(y) 208,18 KB

_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2010-09-02, 18:12, w całości zmieniany 5 razy  
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2010-07-08, 17:24   

Wstrząśnięty do głębi losem swoim i innych kolegów i koleżanek Dusterowców, odebrałem dziecku kredki i troszkę przemodelowałem Dustera. :lol:

Okazuje się, że praktycznie zachowując w wymiary w tym krytyczne kąty, dałoby się pojechać w dół z oporem poprzez:
1. wyoblenie klapy silnika i nieznaczne zwiększenie pochylenia szyby przedniej
2. większe wypełnienie zderzaka, do stycznej wynikającej z kąta natarcia
3. przemodelowanie nadkoli od strony drzwi
4. delikatne obniżeni linii dachu nad bagażnikiem
5. dodanie slotu/spojlera nad klapą bagażnika
6. zmianę owiewek lusterek
7. przemodelowanie utwierdzeń relingów
Nieco infantylne skutki mojej radosnej tfu-rczości ;-) można zobaczyć niżej :lol:

koncept2.jpg
Plik ściągnięto 447 raz(y) 76,65 KB

_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
 
Prezes 



Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1696
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-07-08, 18:00   

Taki szkic w stronę kaszkaja.. A mi się ta kwadratura szczególnie z przodu w Dusterze podoba :-D
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-07-08, 21:28   

@piotrres: A coś raczej prostszego, np w typie Logan Eco2?

Albo jedna, może dwie najistotniejsze zmiany? (Ale bez drastyczności w rodzaju pochylania szyby czy obniżenie linii dachu! Carry on!!! - i to z już istniejącego Dustera). Bardziej wyoblona atrapa i spoilerek już by chyba coś istotnego dały...
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2010-07-08, 21:46   

W rzeczy samej...
osobiście postulowałem w "akcesoriach do Dustera" taki spojlerek/slot (żeby, żona miała o czym rozprawiać w kole gospodyń wiejskich ;-) )
który powinien troszkę zredukować opór. Oczywiście, jeżeli cena nie byłaby z Księżyca (co podważałoby efekt ekonomiczny: zakup/montaż/malowanie) to czemu nie. Innymi słowy: po jakim przebiegu zwróci się taka inwestycja.
P.S:
Hmm, coś takiego do Sandero chyba było.
_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2010-07-27, 17:19, w całości zmieniany 3 razy  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-07-09, 02:40   

Nie wiem, czy "coś takiego" (w sensie działania), ale w Reno Stepway spoiler rzeczywiście jest dostępny: http://www.daciaklub.pl/f...p?p=43620#43620
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
  Wysłany: 2010-07-27, 16:57   Interferencja aerodynamiczna między samochodami cz I

Jak obiecałem słów kilka na temat interferencji aerodynamicznej.
Ma to związek z tematem:

-Jak wyprzedzać Dacią Logan
-Spalanie

A sprawa ma się tak:
w miarę doganiania poprzednika opór zaczyna spadać w sposób wyczuwalny w odległości ok 10 długości samochodu. W zakresie od 4...2 długości dla samochodu doganiającego występuje plateau oporu a wartość wynosi ok 80% oporu samochodu izolowanego. Poprzedzający praktycznie nie odczuwa wpływu.
Od 1,5 długości sytuacja zmienia się: poprzedzający zyskuje na spadku oporu, a doganiający traci
Przy separacji równej 1 długości opory obu zrównują się i osiągają ok 90% wartości dla aut izolowanych
W skrajnym przypadku zerowej odległości :evil: opór aerodynamiczny poprzednika wynosi... ok.20% wartości dla auta izolowanego, natomiast dla "wiszącego na zderzaku":
125% :!: oporu auta izolowanego.

Doświadczali tego kierowcy wyścigowi, gdy okazywało się, że przechwycenie rywala było łatwe natomiast, szanse na wyprzedzenie były zerowe.

Już z tego wynika, że jazda na zderzaku nie popłaca,
a wyprzedzanie dobrze zacząć "z marszu", a nie "ze zderzaka"
Redukujemy opór sobie a nie wyprzedzanemu. :-D i więcej widać.
Oczywiście im większego "klocka" mamy przed sobą, tym pozytywna interferencja dla jadącego z tyłu jest większa.
Do postu dołączam orientacyjny wykres dla dwóch identycznych samochodów jadących gęsiego. szkic wg danych z książki J. Piechny: "Podstawy aerodynamiki pojazdów", WKŁ, Warszawa 2000

Interferencja1.JPG
Interferencja aerodynamiczna pomiędzy samochodami
Plik ściągnięto 614 raz(y) 37,59 KB

_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2010-07-27, 17:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2010-09-01, 16:59   

Duster i Jeep Liberty mają podobno tego samego Cx'a:
Trudno w to uwierzyć, zważywszy na fakt, że Duster ma dość płaski spód, natomiast Liberty ma sporo wystających el. zawieszenia, bardziej wydatne nadkola, większy kąt szyby przedniej i mniejsze wydłużenie nadwozia.

DD_vs_JL.jpg
Porównanie sylwetek Dacii Duster i Jeepa Liberty
Plik ściągnięto 502 raz(y) 102,69 KB

_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2010-11-13, 19:02   


więcej: http://www.atzonline.com/.../alloc=3/id=805
Aż się prosi o takie fartuszki:

nb. takie małe pseudochlapacze występują przed tylnymi kołami.
_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2010-11-13, 19:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2010-11-29, 19:52   Opór aerodynamiczny SUV'ów

Troszkę bardziej naukowo o aerodynamice SUV'ów:

1. Wpływ modyfikacji bryły na aerodynamikę LR-softtopa:
https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/bitstream/2134/6709/1/Paper_2002-01-0529.pdf


Wierzyć się nie chce w Dusterowe 0,42 wobec 0,406 LR-St ale jak się wgłębić w tekst, to w zależności od techniki eksperymentu dostaniemy istotne różnice wartości CX (CD) patrz tabela 3

2. I zabawy z wykorzystaniem CFD:
Dla celów poglądowych, ciekawy jest rozdział 3, rys. 3.1...3.3.:
http://csus-dspace.calsta....pdf?sequence=1
_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2010-11-29, 22:26, w całości zmieniany 2 razy  
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2010-12-06, 23:43   Wizualizacje opływu 2D nadwozi w tuneliku wodnym

Parę obrazków przedstawiających opływ płaskich modelików czterech typów nadwozi stylizowanych (co ręka dała) na Logana, MCV, Sandero i Logana Pickupa. Modeliki były
wykonanie ze styroduru i przyklejone do podstawki ze stalowej płytki.
Wizualizacja została wykonana w kanaliku wodnym.
Trzeba mieć na uwadze, że opływ rzeczywistego auta jest w pełni trójwymiarowy.
Załączone obrazki, mogą jakościowo oddać to co się dzieje w osi symetrii auta.
Wszytkie zdjecia : PiotrReS

Opływ_sedana1.jpg
1. Sedan
Plik ściągnięto 441 raz(y) 58,36 KB

Opływ_hatchbacka1.jpg
2. Hatchback
Plik ściągnięto 1203 raz(y) 36,81 KB

Opływ_kombiwana1.jpg
3. MCV
Plik ściągnięto 642 raz(y) 48,28 KB

Opływ_Pickupa1.jpg
4. Pickup
Plik ściągnięto 375 raz(y) 173,72 KB

Interfrencja_między_kombiwanem_a_sedanem.jpg
5. Sedan w śladzie kombi-vana
Plik ściągnięto 444 raz(y) 68,35 KB

_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-07, 01:41   

piotrres napisał/a:
I zabawy z wykorzystaniem CFD

Mnie najbardziej zainteresował... VSD! (((:
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2010-12-07, 22:48   

VISiO zamiast CFD ?! Przebóg! :lol:

A tak na serio, to ja to nazywam Colorfull Fluid Dynamics, zamiast Computational... F. D. ponieważ, jak zauważyłem wsród użytkowników, stosownych kodów, umiejętność "wklikania" danych nie idzie bynajmniej w parze z umiejętnością krytycznej interpretacji i oceny wyników. Ot, G.I.G.O.
_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2010-12-07, 22:49, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne