DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2009-07-30, 09:36
Dźwignia świateł
Autor Wiadomość
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18100
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-07-30, 09:35   Dźwignia świateł

Przy okazji tematu o światłach dziennych zagłębiłem się nieco w działanie dźwigni świateł i... mam małą zagwozdkę.

Otóż jej oryginalny schemat wygląda tak:



Przełącznik świateł przednich zespolonych (pierwszy pierścień na dźwigni) to chyba właściwie 4 przełączniki połączone razem, z których w Dacii używane są 3. Każdy może znajdować się w jednym z 4 stanów, choć znów - fizycznie dostępne są tylko 3: wyłączone, pozycyjne / zasilanie przednich przeciwmgielnych oraz mijania/drogowe.

Tyle że niedostępny czwarty stan wygląda cokolwiek bez sensu: wyłącza pozycyjne i zasilanie drogowych, zostawiając tylko i tak zwarte na stałe (!) światła mijania na ich przełączniku.

Natomiast samo istnienie czwartego przełącznika wydaje się niezbyt potrzebne, jeśli kierować się oryginalnym opisem...

(Faktyczne działanie można zweryfikować pomiarowo, ale o tym za chwilę).

Przełącznik świateł przeciwmgielnych (drugi pierścień na dźwigni) też jest zakręcony. Ponownie, wg schematu są to dwa przełączniki - ale czemu są osobne i niezależne, wbrew rzeczywistości, gdzie są przecież połączone?

Teoretycznie działa to tak, że o ile tylne przeciwmgielne można zapalić tylko razem z pozycyjnymi - jeśli istnieje połączenie B2-B1, to można zewrzeć z nim jeszcze także A3 - to przednie powinny być niezależne: B2-A1. Jak łatwo sprawdzić we własnym samochodzie - wcale jednak tak nie jest...

W związku z powyższym wydaje mi się, że schemat powinien wyglądać np tak (ale możliwe są i inne rozwiązania):



Przełącznik pozycyjnych w pierwszym kroku zasila je same oraz pozwala włączyć przeciwmgielne: albo tylko przednie, albo przednie i tylne (2 kroki).

Przełącznik świateł mijania działa dopiero po osiągnięciu trzeciego stanu, a wyłącza na czwartym - tak samo jak ten świateł drogowych - po osiągnięciu czwartego.

Jak jest naprawdę z tym trzecim, nieopisanym żadną ikoną przełącznikiem i kiedy pojawia się napięcie na pinie B5 dałoby się sprawdzić tylko pomiarowo - a i to być może dopiero po odblokowaniu ewentualnie istniejącego czwartego stanu... Bo jak na razie dźwignia działa raczej zgodnie z następującym schematem:




Chyba że oczywiście czegoś tu nie wiem, nie rozumiem i tkwię w mylnym błędzie (;
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne