Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2019-04-09, 21:39
Montaż ESP w aucie bez systemu fabrycznego?
Autor Wiadomość
Daster 



Marka: Dacia, BMW
Model: Duster, Seria 5 E39
Silnik: 1.6/105KM, 3.0/231KM
Rocznik: 2010, 2002
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 366
Skąd: Białystok
Wysłany: 2011-11-18, 10:44   

Ciekaw jestem czy jest mozliwosc upgrade'owania Juz uzytkowanego Dustera 4x2 1.6 w ESP i co to wtedy kosztuje?
_________________

 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-18, 11:03   

Daster napisał/a:
czy jest mozliwosc upgrade'owania Juz uzytkowanego Dustera 4x2 1.6 w ESP

Technologicznie - na pewno, w końcu to "tylko" wymiana kilku elementów: komputera ABS na ABS+ESP, centrali hydraulicznej, zmiany i dołożenia niektórych czujników...

Prawnie - trochę wątpię, choć teoretycznie skłaniałbym się na "tak": w końcu to montaż elementów z identycznej konstrukcji.

Kosztowo - grube tysiące złotych /:
 
Bogdan 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2011
Wersja: Duster
Dołączył: 28 Maj 2011
Posty: 10
Skąd: Lubin
Wysłany: 2011-11-18, 14:07   

A czy ktokolwiek orientuje się, czy jest możliwość doinstalowania ESR do auta już wyprodukowanego / jeżdzącego ?
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2011-11-18, 14:09   

Bogdan napisał/a:
czy ktokolwiek orientuje się, czy jest możliwość doinstalowania ESR do auta już wyprodukowanego / jeżdzącego ?

wystarczy tylko czytać...
laisar napisał/a:
Daster napisał/a:
czy jest mozliwosc upgrade'owania Juz uzytkowanego Dustera 4x2 1.6 w ESP

Technologicznie - na pewno, w końcu to "tylko" wymiana kilku elementów: komputera ABS na ABS+ESP, centrali hydraulicznej, zmiany i dołożenia niektórych czujników...

Prawnie - trochę wątpię, choć teoretycznie skłaniałbym się na "tak": w końcu to montaż elementów z identycznej konstrukcji.

Kosztowo - grube tysiące złotych /:
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2011-11-18, 14:19   

Bogdan napisał/a:
A czy ktokolwiek orientuje się, czy jest możliwość doinstalowania ESR do auta już wyprodukowanego / jeżdzącego ?

technicznie możliwe, ekonomicznie bezsensowne - taniej byłoby chyba sprzedać użytkowanego dustera i kupić nowego z ESP :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2011-11-18, 14:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
bad-i 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Dołączył: 16 Sie 2011
Posty: 39
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-11-18, 19:13   

A może przekładka z jakiegoś rozbitka??
_________________
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-18, 19:25   

Przekładka owszem ale pamiętaj, że to nie tylko układ ESP, być może cały komputer trzeba wymienić i trochę mechaniki także. A to podnosi koszty.

I pamiętaj, że taki układ z rozbitka może być uszkodzony (czujniki przeciążeń ) a jak ci zacznie ESP głupieć w czasie jazdy to możesz nawet nie wiedząc kiedy znaleźć się poza drogą lub co gorsza na pasie obok... I nieszczęście gotowe.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-18, 20:26   

bad-i napisał/a:
przekładka z jakiegoś rozbitka??

Fizycznie można robić różne rzeczy, ale raczej nie ma mowy, żeby takie auto zostało legalnie dopuszczone do ruchu - ESP to część układu hamulcowego, a w nim chyba wszystkie części muszą być nowe, właśnie ze względu na pewność poprawnej pracy.
 
bad-i 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Dołączył: 16 Sie 2011
Posty: 39
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-11-18, 21:27   

Cytat:
Przekładka owszem ale pamiętaj, że to nie tylko układ ESP, być może cały komputer trzeba wymienić i trochę mechaniki także. A to podnosi koszty.

I pamiętaj, że taki układ z rozbitka może być uszkodzony (czujniki przeciążeń ) a jak ci zacznie ESP głupieć w czasie jazdy to możesz nawet nie wiedząc kiedy znaleźć się poza drogą lub co gorsza na pasie obok... I nieszczęście gotowe.


Cytat:
Fizycznie można robić różne rzeczy, ale raczej nie ma mowy, żeby takie auto zostało legalnie dopuszczone do ruchu - ESP to część układu hamulcowego, a w nim chyba wszystkie części muszą być nowe, właśnie ze względu na pewność poprawnej pracy.


Dlatego właśnie umieściłem na końcu mojej wypowiedzi aż dwa znaki zapytania - byłem ciekawy czy jest to w ogóle możliwe - i dlatego zupełnie serio dziękuję za podzielenie się swoją wiedzą.
_________________
 
zyga03 


Marka: Dacia 2x
Model: DUSTER 1.3 Tce 4x4 150 kM
Silnik: Stepway 1,5 DCi
Rocznik: 2019
Wersja: Stepway
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Sty 2011
Posty: 277
Skąd: Warszawa,Łomianki
Wysłany: 2011-11-18, 22:53   

Daster napisał/a:
Ciekaw jestem czy jest mozliwosc upgrade'owania Juz uzytkowanego Dustera 4x2 1.6 w ESP i co to wtedy kosztuje?

nie ma takiej możliwości technicznej , tylko na taśmie produkcyjnej
dotyczy to wszystkich istotnych elementów bezpieczeństwa \abs, \esp,pasów bezpieczeństwa
wymagana jest homologacja producenta
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-19, 00:16   

zyga03 napisał/a:
nie ma takiej możliwości technicznej

No właśnie nie tak do końca: istnieją odpowiednie części fabryczne (jak najbardziej objęte homologacją producenta) i procedury ich wymiany, a konstrukcja w newralgicznych miejscach jest identyczna - więc techniczna możliwość jest.


Tylko... kto zapłaci dooobrze ponad 10 kzł za coś takiego? (Same części to prawie 2,5 k€ - a gdzie robocizna?).
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-11-19, 00:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
zyga03 


Marka: Dacia 2x
Model: DUSTER 1.3 Tce 4x4 150 kM
Silnik: Stepway 1,5 DCi
Rocznik: 2019
Wersja: Stepway
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Sty 2011
Posty: 277
Skąd: Warszawa,Łomianki
Wysłany: 2011-11-19, 08:51   

laisar napisał/a:
zyga03 napisał/a:
nie ma takiej możliwości technicznej

No właśnie nie tak do końca: istnieją odpowiednie części fabryczne (jak najbardziej objęte homologacją producenta) i procedury ich wymiany, a konstrukcja w newralgicznych miejscach jest identyczna - więc techniczna możliwość jest.


Tylko... kto zapłaci dooobrze ponad 10 kzł za coś takiego? (Same części to prawie 2,5 k€ - a gdzie robocizna?).


nie chodzi o homologację części zamiennych a fabryczne wyposażenie samochodu i np dlatego możesz jeździć bez pasów jeśli nie zostały one w fabrycznym modelu zamontowane
to samo dotyczy poduszek powietrznych jeśli nie założył ich producent to żaden warsztat nie uzupełni w nie samochodu
w tym wszystkim chodzi o pieniądze i ewentualne odszkodowania dla ofiar
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-19, 11:17   

Ale Ty w takim razie mówisz o ewentualnej możliwości prawnej, a nie technicznej, jak już.

Poza tym - np moje auto: miało fabryczną homologację fabryczną na 5 osób. Ponieważ jednak istniały ukryte pod tapicerką fabryczne punkty kotwiczenia pasów, to nie była problemem legalna zmiana konstrukcyjna - poza fabryką - na auto 7 osobowe.

A tutaj sytuacja z ESP wydaje się wyglądać analogicznie...
 
zyga03 


Marka: Dacia 2x
Model: DUSTER 1.3 Tce 4x4 150 kM
Silnik: Stepway 1,5 DCi
Rocznik: 2019
Wersja: Stepway
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Sty 2011
Posty: 277
Skąd: Warszawa,Łomianki
Wysłany: 2011-11-19, 16:21   

laisar napisał/a:
Ale Ty w takim razie mówisz o ewentualnej możliwości prawnej, a nie technicznej, jak już.

Poza tym - np moje auto: miało fabryczną homologację fabryczną na 5 osób. Ponieważ jednak istniały ukryte pod tapicerką fabryczne punkty kotwiczenia pasów, to nie była problemem legalna zmiana konstrukcyjna - poza fabryką - na auto 7 osobowe.

A tutaj sytuacja z ESP wydaje się wyglądać analogicznie...


to nie są istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa trwałego rzeczy
samochód był wyprodukowany jako 7 osobowy
to tyczy bardzo wielu konstrukcji mechanicznych
juz łatwiej zrobić sobie samochód typu sam
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-19, 17:06   

No nie żartuj - kotwiczenie pasów to akurat sprawa pierwszorzędnego znaczenia jeśli chodzi o bezpieczeństwo w aucie, dużo ważniejsza niż np poduchy czy inne ABS-y...

Samochód fizycznie faktycznie powstał jako konstrukcja 7-osobowa, ale pisałeś przecież o czymś innym - fabryczną homologację producenta miał pięcioosobową.


Z dusterem jest identycznie - wersje z ESP różnią się częścią elementów, które jednak można (fizycznie, technicznie) wymienić na zgodne z tym systemem. Natomiast konstrukcja karoserii, zawieszenia, hamulców niczym się nie różni - technologicznie da się zamontować wszystkie niezbędne części ESP tak, że będzie to zrobione w zasadzie identyczne tak, jak w fabryce.


(Inaczej jest np z sandero: teoretycznie też wszystko niemal na pewno pasuje, bo daćki mechanicznie są niemal identyczne, ale ponieważ nie istnieje wersja z fabrycznym ESP, to mimo teoretycznej możliwości technicznej bardzo prawdopodobnie nie udałoby się legalnie zamontować tego systemu).


Niemniej jednak, dopytam przy okazji jakiegoś diagnosty jak prawo zapatrywałoby się na takie "kombinacje"... (;
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-11-19, 22:09   

Jeśli komputer ma wpisane jakieś współczynniki zależne od masy auta, rozstawu osi, momentu bezwładności dla obrotu wokół osi pionowej, wg których określa stosowną siłę hamowania - to wartości te będą inne dla każdego modelu. Również inne będą dla 2WD i 4WD. Chyba, że to działa tak topornie jak ABS na lodzie, czyli zero/jedynkowo, to można założyć ESP od Fiata i na jedno wyjdzie.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
zyga03 


Marka: Dacia 2x
Model: DUSTER 1.3 Tce 4x4 150 kM
Silnik: Stepway 1,5 DCi
Rocznik: 2019
Wersja: Stepway
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Sty 2011
Posty: 277
Skąd: Warszawa,Łomianki
Wysłany: 2011-11-19, 22:10   

laisar napisał/a:
No nie żartuj - kotwiczenie pasów to akurat sprawa pierwszorzędnego znaczenia jeśli chodzi o bezpieczeństwo w aucie, dużo ważniejsza niż np poduchy czy inne ABS-y...

Samochód fizycznie faktycznie powstał jako konstrukcja 7-osobowa, ale pisałeś przecież o czymś innym - fabryczną homologację producenta miał pięcioosobową.


Z dusterem jest identycznie - wersje z ESP różnią się częścią elementów, które jednak można (fizycznie, technicznie) wymienić na zgodne z tym systemem. Natomiast konstrukcja karoserii, zawieszenia, hamulców niczym się nie różni - technologicznie da się zamontować wszystkie niezbędne części ESP tak, że będzie to zrobione w zasadzie identyczne tak, jak w fabryce.
(Inaczej jest np z sandero: teoretycznie też wszystko niemal na pewno pasuje, bo daćki mechanicznie są niemal identyczne, ale ponieważ nie istnieje wersja z fabrycznym ESP, to mimo teoretycznej możliwości technicznej bardzo prawdopodobnie nie udałoby się legalnie zamontować tego systemu).
Niemniej jednak, dopytam przy okazji jakiegoś diagnosty jak prawo zapatrywałoby się na takie "kombinacje"... (;


możesz popytać ale to nie diagnosta decyduje o takich sprawach to są porozumienia między koncernowe i międzypaństwowe bo homologacje są często wspólne dla danego obszaru lub kilku państw.
Jeśli sobie zainstalujesz takie różne układy to nie ma ich kto zweryfikować i to nie chodzi o badania u diagnosty a badania badawcze
dopuszcza się takie rzeczy tyko w sporcie a nie w ruchu publicznym
zresztą teraz dotyczy to b wielu układów mechanicznych np świeca do silnika samolotowa i do kosiarki jest taka sama ale tylko z homologacja dopuszczona jest do ruchu lotniczego itd o tym decydują produceńci
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-19, 22:35   

eplus napisał/a:
Jeśli komputer ma wpisane jakieś współczynniki zależne od

Pewnie ma, ale raz, że muszą mieć pewną tolerancję (np sam kierowca vs DMC), dwa, że do pewnego stopnia są elastyczne (m.in. właśnie dzięki danym z czujników), a trzy, najważniejsze, że jeżeli cokolwiek montować, to wyłącznie z odpowiadającej wersji - jak do 2WD, to z 2WD+ESP, a jak do 4x4, to z 4x4+ESP.

(Więc nie, od FIAT-a nie można).
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-19, 22:46   

zyga03 napisał/a:
możesz popytać ale to nie diagnosta decyduje o takich sprawach

Ależ właśnie decyduje - tyle że oczywiście nie samodzierżnie, a na podstawie prawa, jakie obowiązuje w tym zakresie. To ono określa, jakie zmiany konstrukcyjne są dopuszczalne, a jakie nie - i jak na razie nie znalazłem żadnego przepisu, który w tym przypadku miałby czegoś zakazywać. Ponieważ nie jestem jednak specjalistą, to dlatego będę pytał odpowiedniego eksperta - a takimi właśnie są diagności ze SKP.
 
zyga03 


Marka: Dacia 2x
Model: DUSTER 1.3 Tce 4x4 150 kM
Silnik: Stepway 1,5 DCi
Rocznik: 2019
Wersja: Stepway
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Sty 2011
Posty: 277
Skąd: Warszawa,Łomianki
Wysłany: 2011-11-19, 23:21   

laisar napisał/a:
zyga03 napisał/a:
możesz popytać ale to nie diagnosta decyduje o takich sprawach

Ależ właśnie decyduje - tyle że oczywiście nie samodzierżnie, a na podstawie prawa, jakie obowiązuje w tym zakresie. To ono określa, jakie zmiany konstrukcyjne są dopuszczalne, a jakie nie - i jak na razie nie znalazłem żadnego przepisu, który w tym przypadku miałby czegoś zakazywać. Ponieważ nie jestem jednak specjalistą, to dlatego będę pytał odpowiedniego eksperta - a takimi właśnie są diagności ze SKP.


a w jaki sposób diagnosta sprawdzi działanie ESP ? NA NOSA? on może sprawdzić tylko podstawowe wymagania dla samochodu i zgodność z przepisami
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-19, 23:54   

A w jaki sposób sprawdza działanie pasów bezpieczeństwa? Jedzie na przejażdżkę i robi hamowanie awaryjne?

Odpowiedź: oczywiście, że nie sprawdza działania - sprawdza wyłącznie ich obecność, a za poprawność montażu (tak samo jak w przypadku np instalacji LPG czy haka), który powinien wg homologacji gwarantować poprawne ich działanie, odpowiada uprawniona do tego firma, wystawiając dla diagnosty i WK odpowiednie dokumenty wymagane przez przepisy.


(Nikt tu przecież nie mówi o samodzielnym rozbebeszaniu auta i wtykaniu gdzie popadnie jakichś części - legalne zmiany konstrukcyjne wymagają uprawnień do ich przeprowadzania).




Z mojej strony tymczasowy EOT - dopóki nie uzyskam jakiejś wypowiedzi eksperta od tych spraw, bo od początku przyznawałem, że legalizacja może nie być pewna. (Jakkolwiek wydaje się prawdopodobna, to jednak czasem "diabeł siedzi w szczegółach"...).
 
zyga03 


Marka: Dacia 2x
Model: DUSTER 1.3 Tce 4x4 150 kM
Silnik: Stepway 1,5 DCi
Rocznik: 2019
Wersja: Stepway
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Sty 2011
Posty: 277
Skąd: Warszawa,Łomianki
Wysłany: 2011-11-20, 08:49   

laisar napisał/a:
A w jaki sposób sprawdza działanie pasów bezpieczeństwa? Jedzie na przejażdżkę i robi hamowanie awaryjne?

Odpowiedź: oczywiście, że nie sprawdza działania - sprawdza wyłącznie ich obecność, a za poprawność montażu (tak samo jak w przypadku np instalacji LPG czy haka), który powinien wg homologacji gwarantować poprawne ich działanie, odpowiada uprawniona do tego firma, wystawiając dla diagnosty i WK odpowiednie dokumenty wymagane przez przepisy.


(Nikt tu przecież nie mówi o samodzielnym rozbebeszaniu auta i wtykaniu gdzie popadnie jakichś części - legalne zmiany konstrukcyjne wymagają uprawnień do ich przeprowadzania).




Z mojej strony tymczasowy EOT - dopóki nie uzyskam jakiejś wypowiedzi eksperta od tych spraw, bo od początku przyznawałem, że legalizacja może nie być pewna. (Jakkolwiek wydaje się prawdopodobna, to jednak czasem "diabeł siedzi w szczegółach"...).


laisar cały czas jesteś na poziomie diagnosty , który jest od tego aby stwierdzić czy w starzejącym się samochodzie wszystko działa prawidłowo.
Nic więcej. Drugim stopniem jest także gwarancja producenta oraz o dziwo sam włąściciel.
Wszystkie samochody , które dopuszczono do ruchu publicznego są zaprojektowane i homologowane i takie bardzo trudno przerabiać zgodnie z przepisami.
Co nie oznacza , że się nie da. Po przeróbkach należy udowodnić , że są one wykonane w sposób wykluczający np błędne działanie.
I wszystko bedzie ok aż w przypadku samochodu dojdzie do wypadku. Wtedy okazuje się , że dopuszczanie do ruchu np przez diagnostę jest g... warte.
Przerabiałem to po kolizji samochodu z relingiem z przodu. Niestety bardzo szybko udowodniono mi , że ten typ samochodu nie ma FABRYCZNEJ HOMOLOGACJI na rury. Nadmieniam , że orurowanie założyło ASO przy kupnie. Szczęście w nieszczęściu był to samochód służbowy.
Gdyby ktoś miał wypadek ze swoim nawet doskonale dorobionym np ESP ( nie daj Boże ranni ludzie) i to dopiero wtedy pozna kruczki prawne. Żyjemy przecież we wspaniałej cywilizacji w dużej części skierowanej przeciwko jednostce.
Jeśli jesteś żeglarzem to np ostatnie przepisy stały się bardzo podobne do samochowych ( antyludzkie). Żadnego swobodnego żeglowania w sensie komercyjnym, dla przyjemności ( czytaj nie dla pieniędzy) tak.
Kończę temat .
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-23, 00:36   

zyga03 napisał/a:
ten typ samochodu nie ma FABRYCZNEJ HOMOLOGACJI na rury

Nie musi mieć - to producent rur ma mieć homologację, że jego rury pasują albo do konkretnego modelu (albo są częściami uniwersalnymi).

I jeżeli tej homologacji nie było, to nie ma znaczenie, gdzie był dokonany montaż.

Jeśli natomiast była i rury założył uprawniony mechanik, to kierowcy można udowodnić co najwyżej złamanie przepisów ruchu, a nie nieprawidłowy stan techniczny auta.



zyga03 napisał/a:
bardzo trudno przerabiać zgodnie z przepisami

Nie dotyczy to absolutnie wszystkich przypadków, ale ogólnie: zgoda! (:



zyga03 napisał/a:
laisar cały czas jesteś na poziomie diagnosty

Owszem - bo to on dopuszcza, bądź nie, auto do ruchu w przypadku pewnych poczynionych w nim zmian. Wśród jego uprawnień jest nie tylko zwykłe BT, ale także różne inne, rozszerzone i specjalistyczne.

Ale - nie wszystkie, rzecz jasna, więc niektórymi sprawami nie może (albo może nie chcieć) się zajmować.

* * *

Dyskusja z ekspertami: http://www.norcom.com.pl/...pic.php?t=10012

Odpowiedź (nieostateczna) na podstawie przepisów: w zasadzie można, ale nie wiadomo, kto może... Wiadomo tylko, że nie można samemu <:

Popytam jeszcze tu i tam...
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3676
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-20, 11:35   

Rozważam dodanie ESP do mojej Dacii z 2010r.

Co trzebaby z "gratów" zmienić / dodać , żeby zadziałało
- pompa hamulcowa ABS/ESP
- czujnik kąta skrętu kierownicy
- nowe grubsze przewody hamulcowe
- czujnik położenia wertykalnego "żyroskop" - nie wiem czy to w dacii jest
- sterownik ESR

coś jeszcze ?
Ma ktoś wogóle broszurę o instalacji elektro i hydro do układu ESR/ABS najchętniej w Dacii Duster od 2011 w górę ?
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3676
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-11-20, 15:15   

ok, to poprosze o nry pomp hamulcowych z ASRem
i sterownik jesli wystepuje w dacii
a najlepiej cala instalke hydro i elektro do ASR :)
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne