Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przełącznik obrotowy 12V
Autor Wiadomość
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-06-12, 14:10   Przełącznik obrotowy 12V

Obecnie zasilanie gniazd 12V mam pociągnięte po stacyjce, co, jak wszystko, ma zady i walety. :) Myślałem, żeby (kazać) zrobić zasilanie bezpośrednio z akumulatora, ale właśnie wymyśliłem, że w sumie najfajniej byłoby mieć wybór. :]

Stąd pomysł, żeby przed włącznikami poszczególnych gniazd zrobić jeszcze przełącznik stacyjka-nic-akumulator (on-off-on). Najbardziej by mi pasował przełącznik obrotowy, bo wyglądają fajnie, a przy tym w samolotach na konsoli centralnej często jest właśnie taki przełącznik wyboru zbiorników paliwa. :) Problem w tym, że nie umiem znaleźć nic sensownego.

Zakładam, że musi być niezwierający - w sumie nie wiem, co się stanie po zwarciu zasilania po stacyjce z akumulatorem, ale chyba nic dobrego. :]

Są przełączniki tablicowe, ale raczej do 220VAC i okolic, parametry DC mają jakieś liche strasznie (zakładam, że przełącznik musi mieć parametry takie jak bezpieczniki co najmniej, czyli 20-30A przy 12V; dobrze zakładam?).

Są przełączniki takie zwykłe do druku, ale jeśli w ogóle mają podane jakieś parametry, to rzędu 0.3A/125VAC, co raz, że nie wiem, jak przeliczyć na 12V, a dwa, że pachnie malizną.

Znalazłem też takiego wynalazka - 12V 70A - który w ostateczności może być, tyle, że jest brzydki jak noc. :/

Czego mniej więcej mam szukać i czy w ogóle takie przełączniki występują w przyrodzie?
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 85 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3746
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-06-12, 14:19   

Użyj przekaźników sterowanych dowolnym włącznikiem.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3541
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2015-06-12, 15:16   

Jeśli przełącznik ci się roztopi od dużego poboru prądu, to sprężynki mogą się zewrzeć i samochód sam odjedzie. ;)
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 75 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4056
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-06-12, 16:10   

Raczej obecnie trudno będzie znaleźć przełaczniki do tego obrotowe i na takie prądy ( czasy Warszawy/Żuka już minęły).
Warto zrobić na przekaźnikach są tanie a myślę że najlepiej to zrobić na przełacznikach trójpozycyjnych rodem z Dacii/Renault) np tego typu od tempamatu/ogranicznika - do tego mają podświetlenie :-D

lub

Same przełączniki wyglądają nieźle i można je kupić po dość okazyjnych cenach na portalu aukcyjnym - nie podaję linków bo szybko wygasną - ale wiadomo czego szukać
Ostatnio zmieniony przez jas_pik 2015-06-12, 17:32, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7476
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-06-12, 19:19   

Widziałeś u mnie te trzy zamontowane. http://www.daciaklub.pl/f...er=asc&start=50

Są też takie tylko że trzy pozycyjne.
Wpisz na allegro "przełącznik 12V" to wyskoczy ci trochę stron.
Najlepiej z trzema przyłączami i połączyć jak na schemacie.

Znalazłem coś.
http://allegro.pl/wlaczni...5407994569.html
http://allegro.pl/wlaczni...5407994569.html

przełącznik.JPG
Plik ściągnięto 69 raz(y) 13,89 KB

Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2015-06-12, 19:36, w całości zmieniany 3 razy  
 
rafal_rx 


Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Maj 2014
Posty: 156
Skąd: Radom
Wysłany: 2015-06-12, 20:37   

Na znanym polskim portalu aukcyjnym kilku użytkowników sprzedaje militarne graty z odzysku. Powinieneś tam znaleźć jakieś przełączniki solidnie wykonane, np. wymontowane z nie eksploatowanych samolotów :-)
bebe napisał/a:
0.3A/125VAC, co raz, że nie wiem, jak przeliczyć na 12V, a dwa, że pachnie malizną.

Nic nie przeliczasz. 125VAC to znaczy, że można podłączyć to w obwodzie z napięciem nie większym niż 125V prądu przemiennego. 0.3A - w instalacji samochodowej możesz tym zasilić urządzenie o mocy 3,6V - czyli max. jakąś żarówkę LED.
Ostatnio zmieniony przez rafal_rx 2015-06-12, 20:55, w całości zmieniany 2 razy  
 
leo 


Marka: MZ, DU, Dacia
Model: ETZ, Tico, Duster
Silnik: 0.125, 0.8, 1.6
Rocznik: 1990, 1998, 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 529
Skąd: Dęblin
Wysłany: 2015-06-12, 20:47   Re: Przełącznik obrotowy 12V

bebe napisał/a:
Stąd pomysł, żeby przed włącznikami poszczególnych gniazd zrobić jeszcze przełącznik stacyjka-nic-akumulator (on-off-on). Najbardziej by mi pasował przełącznik obrotowy, bo wyglądają fajnie,


Niezła myśl.

bebe napisał/a:
a przy tym w samolotach na konsoli centralnej często jest właśnie taki przełącznik wyboru zbiorników paliwa. :)


Tak jest. Nie zapomnij przy tym o specjalnym "red button" z odpowiednim napisem "FUEL SHUTOFF". ;-)

bebe napisał/a:
Zakładam, że musi być niezwierający - w sumie nie wiem, co się stanie po zwarciu zasilania po stacyjce z akumulatorem, ale chyba nic dobrego. :]


Nie bardzo kojarzę, o czym myślisz. Stosując np. pokazany niżej przełącznik tablicowy nie będzie raczej możliwości takiego zwarcia. A gdyby nawet... to przecież stan instalacji "napięcie po stacyjce" oznacza połączenie większości obwodów z akumulatorem, więc jakaś ewentualna awaria (czyli zwarcie na przełączniku) jeszcze raz zewrze akumulator ze stacyjką - czyli zamknie inną drogą obwód już zamknięty = nic się nie wydarzy.

bebe napisał/a:
Są przełączniki takie zwykłe do druku, ale jeśli w ogóle mają podane jakieś parametry, to rzędu 0.3A/125VAC, co raz, że nie wiem, jak przeliczyć na 12V, a dwa, że pachnie malizną.


Można byłoby wybrać jakiś ładny i dać przekaźniki. Ma to swoje zalety: grubym kablem ciągniesz napięcie jak najkrótszą drogą od aku do gniazda, wpinając weń bezpiecznik i przekaźnik jak najbliżej baterii (oraz omijając przełącznik i wyłącznik), a cienkim łączysz przekaźnik z prze- i wyłącznikiem. Wtedy przełącznik może być dowolny, małogabarytowy i niskoprądowy.

bebe napisał/a:
Znalazłem też takiego wynalazka - 12V 70A - który w ostateczności może być, tyle, że jest brzydki jak noc. :/


Bebe - to nie musi być problem. Musiałbyś wybrać się do sklepu z takimi duperelkami i wybrać jakiś ładniejszy, albo po prostu kupić dwa - brzydki nadający się i nienadający się, ale z ładnym pokrętełkiem. Chodzi o to, że większość takich przełączników, podobnie jak potencjometrów, ma podobny sposób mocowania pokrętła: karbowana ośka z przecięciem w środku lub z fazką z jednej strony (lub dwóch, przeciwstawnie - ale to starsze modele raczej). Cały witz polega na tym, aby znaleźć ładne pokrętło z pasującym mocowaniem.
W niektórych sklepach można nabyć same pokrętełka do potencjometrów - może do przełączników też się uda? Albo dobrałbyś ładną "główkę" przeznaczoną do potencjometru, która dałaby się założyć na oś odpowiedniego przełącznika?
Najlepiej byłoby przejrzeć asortyment w odpowiednim sklepiku.

bebe napisał/a:
Czego mniej więcej mam szukać i czy w ogóle takie przełączniki występują w przyrodzie?


A nie masz dostępu do starych części samolotowych? Mechanicy nieraz mają ciekawe rzeczy z rozbiórek.
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-06-12, 23:03   Re: Przełącznik obrotowy 12V

Wielkie dzięki wszystkim za odpowiedzi. :) Już wiem co czynić trza!

Na przekaźnikach nie chciałem kombinować, bo nie pomieściłbym wszystkiego w tunelu środkowym (już i tak ledwo się kable mieszczą), no i to trochę za dużo kombinowania. Za to na przyszłość można by pomyśleć o przekaźnikach, a cały zestaw przełączników przenieść na overhead panel, gdzie jego miejsce. :> Ale to kiedyś. :]

Marek1603 napisał/a:
Widziałeś u mnie te trzy zamontowane. http://www.daciaklub.pl/f...er=asc&start=50

Są też takie tylko że trzy pozycyjne.

Noale to są zwykłe kołyskowe. Na takich byłoby najprościej, ale nie chodzi przecież o to, żeby było prosto. :)

rafal_rx napisał/a:
Na znanym polskim portalu aukcyjnym kilku użytkowników sprzedaje militarne graty z odzysku. Powinieneś tam znaleźć jakieś przełączniki solidnie wykonane, np. wymontowane z nie eksploatowanych samolotów :-)

Znalazłem, ale on są wielkie i mi się nie zmieszczą, poza tym nie wiadomo, czy pokrętło dobiorę.

leo napisał/a:
Tak jest. Nie zapomnij przy tym o specjalnym "red button" z odpowiednim napisem "FUEL SHUTOFF". ;-)

...uruchamiającym ceramiczną gilotynkę, galwanicznie odcinającą zasilanie. :>

leo napisał/a:
Nie bardzo kojarzę, o czym myślisz. Stosując np. pokazany niżej przełącznik tablicowy nie będzie raczej możliwości takiego zwarcia.

Są dwa rodzaje przełączników obrotowych - zwierające i niezwierające. Te zwierające zwierają sąsiednie pozycje przy zmianie położenia, czyli w połowie obrotu między pozycjami sąsiednie styki są dodatkowo zwarte. Te niezwierające wprost przeciwnie - pozycje zawsze są zwierane pojedynczo, nie ma możliwości żeby przy przełączaniu zwarły się sąsiednie.

Tak naprawdę na rozwiązanie naprowadziło mnie to zdanie :)
jas_pik napisał/a:
Raczej obecnie trudno będzie znaleźć przełaczniki do tego obrotowe i na takie prądy ( czasy Warszawy/Żuka już minęły).

Warszawy/Żuka minęły, ale Ursusa nie... :) Dokładnie takie przełączniki jak potrzebuję są używane w ciągnikach rolniczych do kierunkowskazów, mają takie parametry jak potrzeba, wyglądają obłędnie i są w cenie gruzu. :] Zamówiłem sobie taki:



Dzięki raz jeszcze! :)
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4270
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-06-14, 21:27   

Niezła wajcha ;-)

Ja mam taki, włącza trzy gniazda + jak jest włączony przepływ prądu świeci LED.

http://allegro.pl/wlaczni...5449632387.html

Ostatnio zmieniony przez mekintosz 2015-06-14, 21:31, w całości zmieniany 2 razy  
 
Lajkonik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Ambiance
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Cze 2012
Posty: 1144
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-06-15, 06:12   

bebe - coś takiego pamiętam ze starych autobusów - ogórów :mrgreen: Tylko tam były białe, żółknące na słońcu.
Niezłe retro. Ale ja bym poszedł jednak w coś takiego jak pokazują Marek i mekintosz. 20A, 14V w zupełności wystarczy.
_________________

 
ajax 



Marka: Daćka i "łopel"
Model: Duster 4X4
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 22 Lis 2010
Posty: 912
Skąd: z Powołania ;-P
Wysłany: 2015-06-15, 19:52   

Chciałem sie rozpisac, ale widze, że bebe juz rozwiązał problem bajerancko. Te dźwigienki to dałeś oczywiście do góry nad krawędzią deski :?: :-D
Ostatnio zmieniony przez ajax 2015-06-15, 20:05, w całości zmieniany 1 raz  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-06-16, 12:39   

ajax napisał/a:
Chciałem sie rozpisac, ale widze, że bebe juz rozwiązał problem bajerancko. Te dźwigienki to dałeś oczywiście do góry nad krawędzią deski :?: :-D

Przebóg, jakie dźwigienki? Chodzi Ci o włączniki gniazd na tunelu? To stare zdjęcie, teraz jest trochę inaczej, ale zasada pozostała ta sama.
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7476
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-06-19, 10:52   

Znalazłem jeszcze coś takiego.
http://allegro.pl/wlaczni...5418875147.html
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 75 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4056
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-06-19, 11:22   

Ale on jest tylko włącznikiem , chociaż wygląd ma naprawdę oldskoolowy
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-06-19, 12:09   

Marek1603 napisał/a:
Znalazłem jeszcze coś takiego.

Srogość! :D

Tymczasem, borem lasem, wczoraj spędziłem upojny wieczór z przełącznikiem, piszcząc miernikiem i próbując dojść, jak on właściwie działa, bo schematu oczywiście nie ma, za to wyjść ma 7, praktycznie nieoznaczonych. Było wiele piszczenia, udało się nie spalić ani miernika, ani zasilacza (bo przełącznik ma w środku żarówkę), pełen sukces. :] Zamówiłem LEDowy zamiennik żarówki, bo doświadczenie z poprzednimi przełącznikami pokazało, że wszelkie żarówki na dłuższą metę przegrzewają przełączniki.

Ponieważ żarówka nie jest sterowana przełącznikiem, i tak będę musiał pomyśleć o jakichś przekaźnikach.
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7476
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-06-20, 08:27   

Ja to się w ogóle zastanawiam czy nie zrobić takiego modułu np z 5 lub 10 przekaźnikami w jakiejś fajnej obudowie i kostką przyłączeniową. Wtedy można sobie dokładać co się chce. Zawsze można zamontować 5, a potem zmienić na 10 jak się potrzeby zmienią.
 
BLACHA_997 



Marka: Dacia
Model: Journey
Silnik: 1,2 TCe
Rocznik: 2025
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 17 Sie 2011
Posty: 811
Skąd: ŚLĄSK
Wysłany: 2015-06-20, 10:15   

Marek1603 napisał/a:
Ja to się w ogóle zastanawiam czy nie zrobić takiego modułu np z 5 lub 10 przekaźnikami w jakiejś fajnej obudowie i kostką przyłączeniową. Wtedy można sobie dokładać co się chce. Zawsze można zamontować 5, a potem zmienić na 10 jak się potrzeby zmienią.


To nie lepiej coś takiego:

http://sklep.auto-bajer.p...rny-a-0435.html

Z delikatną przeróbką zamiast gniazda 1x3 to 3x3 - mam coś takiego i spisuje się super.
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7476
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-06-20, 10:22   

Ale tutaj nie chodzi gniazda zapalniczek ale coś na stałe sterowane. Coś w stylu "klubowego UCH" i byłby KUCH. :mrgreen:
 
ajax 



Marka: Daćka i "łopel"
Model: Duster 4X4
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 22 Lis 2010
Posty: 912
Skąd: z Powołania ;-P
Wysłany: 2015-06-20, 13:58   

bebe napisał/a:
ajax napisał/a:
Chciałem sie rozpisac, ale widze, że bebe juz rozwiązał problem bajerancko. Te dźwigienki to dałeś oczywiście do góry nad krawędzią deski :?: :-D

Przebóg, jakie dźwigienki? Chodzi Ci o włączniki gniazd na tunelu? To stare zdjęcie, teraz jest trochę inaczej, ale zasada pozostała ta sama.

Te ze zdjęcia z 13 czerwca (3 minuty po północy) na samym dole Twojego postu. To pewnie sie nazywa "wajha pżełąćznika" ;-) Ale ja tylko truskawki z cukrem :-D
Ostatnio zmieniony przez ajax 2015-06-20, 14:00, w całości zmieniany 2 razy  
 
leo 


Marka: MZ, DU, Dacia
Model: ETZ, Tico, Duster
Silnik: 0.125, 0.8, 1.6
Rocznik: 1990, 1998, 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 529
Skąd: Dęblin
Wysłany: 2015-06-28, 21:43   

Marek1603 napisał/a:
Ale tutaj nie chodzi gniazda zapalniczek ale coś na stałe sterowane. Coś w stylu "klubowego UCH" i byłby KUCH. :mrgreen:

Marek, ale weź pod uwagę, że najlepiej jest wtedy, gdy prąd roboczy poleci NAJKRÓTSZĄ drogą (najmniejsze straty i minimalizacja zagrożenia przetarcia/zwarcia). Znaczy to, że - w zależności, gdzie dany odbiornik chcesz zamontować - trzeba dostosować lokalizację przekaźnika.
W praktyce najczęściej ciągniemy zasilanie naszych dodatkowych odbiorników wprost z klemy akumulatora (która, jak to dobrze, ma dodatkowe przyłącze). W takim przypadku najlepiej jest, gdy przekaźnik jest jak najbliżej akumulatora; wówczas kabel aku-przekaźnik, będący wciąż pod napięciem, jest najkrótszy - i o to chodzi.
Takie miejsce, zamknięte pudełko, na dodatkowe przekaźniki już jest - skrzynka przekaźników pod maską. Spokojnie wejdzie tam parę dodatkowych kostek przekaźnikowych, nawet tych standardowych, że tak napiszę - "średniogabarytowych". Ja wrzuciłem tam już dwie (do świateł dziennych i dalekosiężnych), i zamierzam wsadzić jeszcze kolejne dwa przekaźniki.

Nie widzę zaś sensu ciągnięcia grubego kabla od akumulatora do kabiny, gdzie zapewne wrzuciłbyś KUCH, po to, żeby od przekaźnika w KUCH znowu wyjść kablem pod maskę i podłączyć np. jakieś dodatkowe frontowe światełka.
_________________
Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony przez leo 2015-06-28, 21:46, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne