Walczyłem z tymi 2 kreskami już jakiś czas(wymieniłem termostat i czujnik) aż się poddalem.
Tydzień temu temperatura na zegarkach wariowala tzn
2 kreski po chwili 0 kresek A przed odpaleniem pokazał czasem max kresek na zimnym silniku.Monitorowalem temperature na elm327.Temperatura max podczas jazdy 74 stopnie.
Zacząłem od wymiany czujnika.Pomoglo ,w końcu wskaźnik pokazuje najpierw 2 kreski A następnie 4 I tak trzyma.
Temperatura podczas jazdy 84-86 stopni.przy 94 stopniach na postoju załącza się wentylator.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 80 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3624 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-06-24, 20:55
Ostatnio wjeżdżałem w górach kiepską leśną drogą 5 kilometrów na jedynce/ dwójce. Wentylator chodził po tym dobre pięć minut. Postanowiłem sprawdzić via Elm temperatury pracy silnika i dziś przy 26 stopniach na trasie S8 temperatura oscylowała w granicach 82-83 stopnie. Po zatrzymaniu utrzymywała się na poziomie 83 a potem spadła do 78 i tak sobie krążyła w pętli histerezy.
Jest ok czy jest to za niska temperatura i termostat do wymiany ? Trochę też wzrosło spalanie ale tp może przez krótkie odcinki. Poza tym epizodem w górach wentylator chlodnicy włącza się tylko gdy działa klima.
Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway / Duster II
Silnik: 1,5 dCi / 1,3 Tce 150
Rocznik: 2012 / 2019
Wersja: Prestige Pomógł: 3 razy Dołączył: 01 Mar 2013 Posty: 103 Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-07-16, 15:05
DrOzda napisał/a:
...
Jest ok czy jest to za niska temperatura i termostat do wymiany ? ...
Sprawa jest stosunkowo prosta do zbadania. Termostat jest do wymiany, gdy się nie otwiera lub gdy się nie domyka. Pierwszy przypadek możesz śmiało odrzucić w swoim przypadku. Natomiast drugi przypadek zbadasz uruchamiając zimny silnik i mierząc temperaturę "via Elm" i dopóki silnik nie osiągnie temperatury roboczej, dopóty rura prowadząca do chłodnicy musi pozostawać zimna - oznacza to, że termostat jest szczelny. Przy dalszym wzroście temperatury roboczej silnika następuje stopniowe ogrzewanie się tej rury.
W moim 1,5 dci temperatura robocza silnika waha się dokładnie w podanym przez Ciebie zakresie
(78-83°C).
Czy jest to zakres właściwy również dla silnika benzynowego to inna sprawa, ale wynika on z konstrukcji termostatu.
Diesel jest niedogrzany z definicji . Tez przymierzam się jednak do zainstalowania termostatu o temp otwarcia 89st , mimo ze jeszcze niedawno wymieniałem u siebie go normalnego 83st C( na wiosne ) …
Czy do k9k 796 i innych jak np. Logan I i Sandero I 1.5dci będzie pasować każdy z kubistara 89st ?:roll:
w literaturze popularno-naukowej o silnikach wysokoprężnych i zapłonie samoczynnym
może bardziej konkretnie ? swoją drogą - czy sprawny diesel przy dłuższej jeździe będzie niedogrzany ? To skąd bierze się "ciepełko " ( i to bardzo mocne ) podczas mrozów ?
Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017 Pomógł: 48 razy Dołączył: 02 Mar 2019 Posty: 1723 Skąd: Radzionków
Wysłany: 2019-07-24, 20:18
Swego czasu jeździłem chyba z 2 miesiące z popsutym termostatem w zimie i nawet trasa 450km w jednym ciągu nie spowodowała nagrzania diesla do odpowiedniej temperatury. Nagrzewał się do 60-70 i nic więcej, zważywszy, że ciepełko zapewne zaczyna się od 25 stopni to chyba wiadomo skąd się brało :)
Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017 Pomógł: 48 razy Dołączył: 02 Mar 2019 Posty: 1723 Skąd: Radzionków
Wysłany: 2019-07-24, 20:36
Przy sprawnym termostacie jest to niemożliwe, więc też nie rozumiem stwierdzenia że diesel nie dogrzewa. Na swoim przykładzie pokazałem, że zapewne benzyna po 20km nawet z ciągle otwartym termostatem skakałaby temperaturą w okolicach 90 stopni.
Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1.2 16v 73km
Rocznik: 2016
Dołączył: 23 Maj 2020 Posty: 8 Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-06-06, 15:02 Temperatura płynu chłodzącego
Witajcie
Jaka macie temperature plynuchlodniczego jak stoicie w korku? Zastanawialo mnie ze rzadko wlacza mi sie wentylator i kupilem takie obd na blutu do tel i ku mojemu zdziwieniu wentylator wlancza sie dopiero przy 99stopniach i zbija na 94, dzis w goracy dzien utknalem na 30min w korku i przerazilem sie bo temp dobila do 101stopni i went widac sie wlaczyl zbil na 95 i tak w kolko dobijalo do 99/100/101 stopni, ale czy to nie za wysoka temp? Nie powinien sie wczesniej wlanczac ten wentylator? Podpowiedzcie prosze, a moze ktos ma ten sam silnik (1.2 16v 73km euro6) i rzucilby okiem jak to wyglada dla porownania?
0 kresek - temperatura poniżej 50 °C
2 kreski = temperatura od 50 do 80 °C
4 kreski = temperatura od 80 do 105 °C [normalna robocza]
6 kresek = temperatura od 105 do 115 °C
9 kresek = temperatura powyżej 115 °C
Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 50 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1823 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2020-06-06, 16:43
Cześć,
mam logana z tym silnikiem wiec jak będę miał możliwość sprawdzę to dla Ciebie, chociaż wydaje mi się , że u Ciebie te temperatury są trochę za wysokie. Z tego co zaobserwowałem na swoich 3 Daciach które użytkowałem ( MCV II 1.2 16v 2014r, Lodgy 1.6 Sce 2016 r. i obecnie MCV II 1.2 16v 2016 r.) auta te przy normalnym użytkowaniu osiągały temperaturę płynu chłodzącego na poziomie 86 stopni C, w korkach na pewno trochę były wyższe ale raczej nie 100 stopni C. Patrząc z drugiej strony niektóre auta w tym VAG ( silnik 1.6 Mpi) czy Ople ( silniki benzynowe 1.6 / 1.8) standardowo osiągają temperaturę pracy +/- 100 stopni C i nic im się nie dzieje
Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1.2 16v 73km
Rocznik: 2016
Dołączył: 23 Maj 2020 Posty: 8 Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-06-06, 22:08
Kurcze bylbym mega wdzieczny jakbys zobaczyl jak wyglada temperatura u Cb, mialbym jakis punkt odniesienia, jakbys jeszcze zwrocil uwage przy jakiej temp wlacza sie wentylator chlodnicy to by bylo super bo tak podejrzewalem ze ten czujnik od wlanczania went moze byc uszkodzony. To ze temp robocza jest miedzy 80-105 stopni to taki ciut duzy rozrzut mi sie wydaje
dudu$ napisał/a:
Cześć,
mam logana z tym silnikiem wiec jak będę miał możliwość sprawdzę to dla Ciebie, chociaż wydaje mi się , że u Ciebie te temperatury są trochę za wysokie. Z tego co zaobserwowałem na swoich 3 Daciach które użytkowałem ( MCV II 1.2 16v 2014r, Lodgy 1.6 Sce 2016 r. i obecnie MCV II 1.2 16v 2016 r.) auta te przy normalnym użytkowaniu osiągały temperaturę płynu chłodzącego na poziomie 86 stopni C, w korkach na pewno trochę były wyższe ale raczej nie 100 stopni C. Patrząc z drugiej strony niektóre auta w tym VAG ( silnik 1.6 Mpi) czy Ople ( silniki benzynowe 1.6 / 1.8) standardowo osiągają temperaturę pracy +/- 100 stopni C i nic im się nie dzieje
Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway / Duster II
Silnik: 1,5 dCi / 1,3 Tce 150
Rocznik: 2012 / 2019
Wersja: Prestige Pomógł: 3 razy Dołączył: 01 Mar 2013 Posty: 103 Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-06-24, 21:47
Bardzo ciekawa sprawa jest z temperaturą płynu chłodzącego w Dusterze II 1,3 TCe 150.
Do tej pory obserwowałem wskaźnik na desce rozdzielczej. Szybko gaśnie niebieska kontrolka zimnego silnika, następnie po przejechaniu ok. 2 km, zimą 3-4 km, wskaźnik osiąga środek skali i już ani drgnie, czyli wszystko O.K.
Od trzech dni obserwuję temperaturę w Torque. Niebieska kontrolka na desce gaśnie, gdy temperatura płynu osiągnie 51 stopni C. Następnie rośnie do ok. 95 stopni i "zaczyna się jazda" - temperatura zaczyna zmieniać się w zakresie od 80-kilku do 100 (osiągnęła nawet 101), rośnie dokładnie w ślad za "gazowaniem". Mocne przyśpieszenia generują duże ilości ciepła, temperatura rośnie b. szybko i równie szybko spada. Nie miałem okazji sprawdzić temperatury przy stałym obciążeniu, np. na autostradzie, ale widać, że przy zmiennej, dynamicznej jeździe temperatura również zmienia się dynamicznie. Silnik poddawany dużym obciążeniom cieplnym. Oczywiście wskaźnik na desce ani drgnie, pokazuje cały czas "środkową", optymalną temperaturę, bez najmniejszego wahnięcia, "czyli wszystko O.K."
Będę prowadził dalsze obserwacje temp. płynu, ale również ciśnienia i temperatury powietrza w kolektorze dolotowym. Bardzo ciekawa jest zmienność tych parametrów i ich wzajemna relacja, tak bardzo różna od silnika dCi 90, który obserwowałem przez 7 ostatnich lat.
- temperatura zaczyna zmieniać się w zakresie od 80-kilku do 100 (osiągnęła nawet 101)
Bo 4 kreski = temperatura od 80 do 105 °C [normalna robocza]
Mała turbo benzyna. Normalne przy takich silnikach. Nie tylko dotyczy do Dacii. Dotyczy to wszystkich małych benzyniaków, zarówno doładowanych jak i wolnossących.
Fizyki nie oszukasz. Przy takim spasowaniu elementów ilość wydzielonego ciepła jest ogromna i bardzo mocno zależy od obrotów.
Miejmy nadzieję że producent uwzględnił to w projekcie silnika.
Przypominam że wszystkie nowe silniki są projektowane na 200 tysięcy kilometrów. Też nie ma znaczenia czy to Dacia, Renault, Audi czy BMW. Tak jest i juz. Tyle powinien wytrzymać, a co dalej to już nie jest sprawa producenta.
Ostatnio zmieniony przez telecaster1951 2020-06-25, 08:20, w całości zmieniany 1 raz
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 105 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3666 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-06-25, 09:47
telecaster1951 napisał/a:
Mała turbo benzyna. Normalne przy takich silnikach. Nie tylko dotyczy do Dacii.
W świetle dotychczasowych obserwacji posiadaczy aut z mniejszym silnikiem turbo TCe90, jest to zupełnie inne zachowanie i inne temperatury. Przypominam, że temperatura w TCe90 jest bardzo niska i utrzymuje się w zakresie 76-83*C i absolutnie nie skacze w taki sposób. Najwyższa jest na biegu jałowym, podczas szybkiej jazdy spada poniżej 80.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2020-06-25, 09:51, w całości zmieniany 1 raz
Jak zmieniłem termostat w tce 90 to dochodzi szybko do 60-70 potem powoli do 95. Potem mocno skacze np długie hamowanie silnikiem i potrafi do 80 spaść. Ogólnie każdy start ze świateł to wahanie 5-7 stopni
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum