Wysłany: 2020-02-04, 10:36 Połączenia akumulatora - duster II
Podobno ciekawość pierwszy stopień do piekła, ale zaryzykuję. Ostatnio w moim prawie 2 letnim Dusterze zmierzyłem napięcie na akumulatorze w związku z wariowaniem czujnika zmierzchu i start-stopu. Okazało się, że napięcie wynosi tylko 12,2V. Ponieważ mało jeździłem uznałem to za prawidłowe i postanowiłem podładować akumulator, najpierw prostownikiem, a potem jazdą około 2 godzinną. Niestety podładowało się tylko do 12,5V. Przy okazji zainteresowałem się urządzeniami na klemach akumulatora. Czy jest na forum osoba, która mogłaby objaśnić mi przeznaczenie poszczególnych elementów. Przypuszczam, że na klemie ujemnej zamocowany jest czujnik temperatury, a na dodatniej co oprócz bezpieczników?
aku3.jpg
Plik ściągnięto 209 raz(y) 233,8 KB
_________________ Szanuj każdego jak siebie samego
Na klemie ujemnej to wtyczka dla S&S do analizy napięcia. Po jej odpięciu Start/Stop nie działa . Na plusie standardowo bezpieczniki, ale nie wiem czy ten dynks z dwiema wtyczkami to tylko rozdział napięcia czy w śroku jest coś jeszcze (nie zaglądałem do środka).
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Dziękuję. Myślałem, że na ujemnej jest czujnik temperatury do ładowania akumulatora AGM. Na forum przewijały się sposoby na wyłączenie na stałe start-stop, a to takie proste wyjąć tą wtyczkę. Tylko po co takie urządzenie do pomiaru napięcia, elektronika S&S nie mogłaby tego zrobić?
_________________ Szanuj każdego jak siebie samego
Ostatnio zmieniony przez AndrzejD 2020-02-04, 11:13, w całości zmieniany 2 razy
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3949 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-02-04, 11:11 Re: Akumulator
AndrzejD napisał/a:
... postanowiłem podładować akumulator, najpierw prostownikiem, a potem jazdą około 2 godzinną. Niestety podładowało się tylko do 12,5V.
Obecnie w Daciach "inteligentny" system ładowania ładuje akumulator tylko wtedy, gdy sam uzna to za stosowne analizując wiele parametrów. Nie ma tu zasady "włączyłem silnik- akumulator się ładuje"
Dlatego nie zdziw się, jeżeli przy włączonym silniku również zmierzysz na akumulatorze tylko 12,3V... szczególnie jeżeli nie włączysz np. świateł mijania.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2020-02-04, 11:17, w całości zmieniany 3 razy
Zgadza się. Jednym z parametrów jest temperatura elektrolitu. Także napięcie. Po naładowaniu powinno być około 12,7 V. Dlatego wstępnie podładowałem zwykłym prostownikiem, a potem "jazdą". Jednak po 2 godzinnej jeździe z napięcia 12,45 doładowało tylko do 12,5 V. Chyba coś złego się dzieje z akumulatorem. Napięcia ładowania były prawidłowe. Poczekam do 2 przeglądu, jeżeli stan się będzie utrzymywał to zażądam wymiany akumulatora. Pomiaru 12,3 V dokonywałem przy wyłączonym silniku - pobór prądu powinien być tylko przez elektronikę, co przy tej pojemności akumulatora nie powinno skutkować spadkiem napięcia w takim stopniu.
_________________ Szanuj każdego jak siebie samego
Ostatnio zmieniony przez AndrzejD 2020-02-04, 11:26, w całości zmieniany 3 razy
Prawdopodobnie tak samo jak przy ładowarkach (oczywiście tych lepszych - tanie mają algorytmy symulujące). Sondę temperaturową ładowarki podłącza się do klemy (ołów dobrze przewodzi ciepło, więc temperatura klemy jest zbliżona do temperatury elektrody, a tym samym elektrolitu).
_________________ Szanuj każdego jak siebie samego
Ostatnio zmieniony przez AndrzejD 2020-02-04, 11:38, w całości zmieniany 2 razy
Dlatego pytałem. Do pomiaru napięcia chyba nie jest potrzebna elektronika na klemie. Sama elektronika S&S dostanie napięcie z akumulatora przewodem i już jest możliwość pomiaru. Ale to tylko moja wątpliwość, a nie pewność. "Są na tym świecie rzeczy, o których nawet filozofom się nie śniło"
_________________ Szanuj każdego jak siebie samego
Ale na klemie nie ma żadnej elektroniki. To tylko wtyczka. Treba by sprawdzić gdzie jest "drugi koniec" . Ale to już pytanie do ludzi którzy lepiej ogarniają zagadnienie .
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Ostatnio zmieniony przez Hiszpan_JS 2020-02-04, 11:53, w całości zmieniany 2 razy
Ale na klemie nie ma żadnej elektroniki. To tylko wtyczka. Treba by sprawdzić gdzie jest "drugi koniec" . Ale to już pytanie do ludzi którzy lepiej ogarniają zagadnienie .
Może i masz rację, ale po co z jednej elektrody wyprowadzać 2 cienkie przewody i to jeszcze za pomocą czarnej kostki z gniazdem. Tam jest takie czarne "ustrojstwo" z napisami. Wyprowadzanie z jednej elektrody kilku przewodów o dużym przekroju ma sens, ale dwóch cienkich w jednej osłonce poprzez wtyczkę to już chyba przegięcie.
aku4.jpg
Plik ściągnięto 60 raz(y) 230,84 KB
_________________ Szanuj każdego jak siebie samego
Ostatnio zmieniony przez AndrzejD 2020-02-04, 12:17, w całości zmieniany 1 raz
Faktycznie, jest. To może i pomiar temp. też jest ? Co więcej, to też wyjaśniałoby dlaczego po odpięciu wtyczki Start&Stop nie działa. Brak odczytu temp -> system nie aktywny. Dobra, to tylko gdybanie. Jeszcze trochę i będę lepszy od Andersena .
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Ostatnio zmieniony przez Hiszpan_JS 2020-02-04, 12:15, w całości zmieniany 1 raz
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3949 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-02-04, 12:24
A o to chodzi... Jeżeli chodzi o ten "dynks", to zgodnie z dokumentacją jest to "czujnik prądu akumulatora".
Na jeden z tych dwóch przewodów wchodzi zasilanie (+12V), drugi to wyjście.
A tu parę słów teorii: KLIKAĆ
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2020-02-04, 12:30, w całości zmieniany 2 razy
I to by się zgadzało pod tym może być bocznik do pomiaru spadku napięcia na nim, a tym samym natężenia płynącego przez niego prądu. " Może również monitorować napięcie, stan naładowania i stan zdrowia akumulatora (starzenie się). W niektórych samochodach mierzy nawet temperaturę baterii".
Dziękuję za link do artykułu.
_________________ Szanuj każdego jak siebie samego
Ostatnio zmieniony przez AndrzejD 2020-02-04, 12:37, w całości zmieniany 5 razy
Do pomiaru napięcia chyba nie jest potrzebna elektronika na klemie. Sama elektronika S&S dostanie napięcie z akumulatora przewodem i już jest możliwość pomiaru.
I jeśli to prawda, co napisałeś, to podsumowanie:
AndrzejD napisał/a:
"Są na tym świecie rzeczy, o których nawet filozofom się nie śniło"
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Klema ujemna wyjaśniona. Czekam na opis klemy dodatniej. Tylko proszę nie krytykujcie, że idę na łatwiznę i nie szukam sam. Proszę ponieważ może ktoś już temat "przetrawił".
_________________ Szanuj każdego jak siebie samego
Ostatnio zmieniony przez AndrzejD 2020-02-04, 13:12, w całości zmieniany 1 raz
. Okazało się, że napięcie wynosi tylko 12,2V. Ponieważ mało jeździłem uznałem to za prawidłowe i postanowiłem podładować akumulator, najpierw prostownikiem, a potem jazdą około 2 godzinną. Niestety podładowało się tylko do 12,5V.
Pytanie jak mierzyłeś napięcie akumulatora? Bo powinno mierzyć się multimetrem przy odpiętych klemach. Jak mierzyłem miernikiem podpiętym do gniazdka zapalniczki albo miernikiem, ale przy zapiętych klemach to wyniki były zaniżone o 0.1-0.2V.
Ostatnio zmieniony przez Aronus 2020-02-04, 15:34, w całości zmieniany 1 raz
Dziękuję. Myślałem, że na ujemnej jest czujnik temperatury do ładowania akumulatora AGM.
Nie masz AGM. Masz aku EFB.
Zgadza się jest EFB, ale sposób ładowania w obu typach jest taki sam. Różnica polega na technologii zwiększającej wytrzymałość EFB w stosunku do AGM i mniejszą wrażliwość na niedoładowanie.
_________________ Szanuj każdego jak siebie samego
Ostatnio zmieniony przez AndrzejD 2020-02-04, 17:33, w całości zmieniany 3 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum