Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Sterowanie szybami elektrycznymi przy wyłączonym zapłonie
Autor Wiadomość
ADAM 12 



Marka: dacia
Model: było mcv , jest duster
Silnik: 1,6 sce
Rocznik: 2017/2018
Wersja: Open
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 14 Wrz 2008
Posty: 188
Skąd: luboń k/poznania
Wysłany: 2008-10-07, 18:40   Sterowanie szybami elektrycznymi przy wyłączonym zapłonie

Mam jeszcze jedną drobna modyfikacje w temacie otwieranie/zamykanie okien bez włączania zapłonu.Otóż wyciągnąłem bezpiecznik el. szyb,i zrobiłem mostek z bezpiecznikiem pod stałym napięciem.(Oczywiście po stronie chronionej bezpiecznikiem).
Teraz chcąc zamknąć szybę nie muszę wsiadać i wkładać kluczyk w stacyjkę.
Trzecia modyfikacja dotyczy zasilania radia,przełączyłem zasilanie w kostce,i tak samo jak szyby,działa przy wyciagniętym kluczyku ze stacyjki.
 
stempik 



Marka: dacia
Model: logan
Silnik: 1,4mpi
Rocznik: 2005
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 02 Maj 2008
Posty: 698
Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-10-07, 21:02   

ADAM 12 napisał/a:
Teraz chcąc zamknąć szybę nie muszę wsiadać i wkładać kluczyk w stacyjkę.

przy założeniu że bez kluczyka również się otwiera , łatwiej ją teraz ukraść.
 
ADAM 12 



Marka: dacia
Model: było mcv , jest duster
Silnik: 1,6 sce
Rocznik: 2017/2018
Wersja: Open
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 14 Wrz 2008
Posty: 188
Skąd: luboń k/poznania
Wysłany: 2008-10-08, 11:22   

stempik napisał/a:
przy założeniu że bez kluczyka również się otwiera , łatwiej ją teraz ukraść.

Nie bardzo wiem co Masz na myśli ? Szyba nie włącza zapłonu, nie zwalnia blokady stacyjki,nie otwiera dzwi.Jeśli cos ominąłem to Podpowiedz
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-18, 13:58   Sterowanie szybami el. na postoju

Aktualizacja: 21.06.2009 13:49
Wzruszony do głębi strasznym losem niektórych kolegów <; (i najprawdopodobniej podświadomie zainspirowany) postudiowałem trochę schematy i wymyśliłem coś takiego - bardzo proszę jednak kogoś bardziej zaprzyjaźnionego z prądem o weryfikację:

DSC00295.jpg
(wersja poprawiona)
1016: F38E -> F14S
Plik ściągnięto 21620 raz(y) 43,06 KB

DSC00289.jpg
(wersja wstępna)
1016: F38E -> F14S
Plik ściągnięto 357 raz(y) 38,35 KB

Ostatnio zmieniony przez laisar 2009-06-21, 12:51, w całości zmieniany 2 razy  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2009-06-18, 16:46   

Będzie to dobre połączenie pod dwoma warunkami :

1. Podłączenie kabla przed bezpiecznikiem 10 A.
Przed bezpiecznikiem oznacza wsuwkę na której jest napięcie po włączeniu zapłonu, po uprzenim wyciągnięciu bezpiecznika 10 A. Jak już znajdziemy odpowiednią wsuwkę należy ten bezpiecznik włożyć zpowrotem.

2. Wyciągnięcie bezpiecznika 30A ze swojego miejsca i założenie go na tym kablu (tak jak jest narysowany na rysunku), a kabel podłączamy w miejsce puste po bezpieczniku 30A (Mamy dwie wsuwki po bezpieczniku 30A, ale nasz kabelek podłączamy do wsuwki niemającej napięcia przy włączonym zapłonie).
To miejsce po tym bezpieczniku 30A pozostaje już później puste.
_________________

 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-18, 16:59   

Dokładnie tak jest zaznaczone (: - w "dużych" bezpiecznikach po lewej (pionowych) napięcie podawane jest na dolnych nóżkach, natomiast w bezpiecznikach poziomych: na lewych (czyli "wyjście" do urządzeń jest po prawej).

Z tym "30A" też mi się tak wydawało, ale wolałem się najpierw upewnić (no i nie chciało mi się retuszować <:).

Przygotuję jutro wersję ostateczną, to podmienię.

Dzięki, jack! (:
Ostatnio zmieniony przez laisar 2009-06-19, 00:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
ADAM 12 



Marka: dacia
Model: było mcv , jest duster
Silnik: 1,6 sce
Rocznik: 2017/2018
Wersja: Open
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 14 Wrz 2008
Posty: 188
Skąd: luboń k/poznania
Wysłany: 2009-06-18, 17:08   

Juz o tym kiedyś było :
http://www.daciaklub.pl/f...p?p=18407#18407

Działa b.dobrze,jak mi się skończy gwarancja to przełączę jeszcze światła pod stacyjkę.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2009-06-19, 00:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
zielony 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV oraz MCV II
Silnik: 1,6 MPI oraz TCe 90 E-R
Rocznik: 2009 oraz 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Maj 2009
Posty: 196
Skąd: okolice Poznania
Wysłany: 2009-06-18, 20:13   Re: Sterowanie szybami el. na postoju

laisar napisał/a:
Wzruszony do głębi strasznym losem niektórych kolegów

Polacy tacy są, że lubią ponarzekać :mrgreen:
Ale - mam takie pytanko: Czy tego typu tricki grożą utratą gwarancji :?:
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-18, 20:44   

Cytat:
Juz o tym kiedyś było

O, fucktycznie - a ja pół dnia nad tym główkowałem...

Cytat:
przełączę jeszcze światła pod stacyjkę

Tzn. żeby się włączały... kiedy?

Cytat:
Czy tego typu tricki grożą utratą gwarancji?

De iure na pewno, ale najpierw ktoś musiałby pojechać z takowym wynalazkiem do ASO <; - a przecież jedną z jego największych zalet jest możliwość (de)montażu w jakieś 15 sek... (A drugą - niewyśledzywalność).
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2009-06-18, 22:00   

laisar napisał/a:
Tzn. żeby się włączały... kiedy?


Nie, pewnie po to aby się same wyłączały.
_________________

 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-21, 12:56   

Wysłane: 2009-06-19, 01:14
No ale jak się same wyłączają, to się chyba i same włączają, nie?



Wysłane: 2009-06-21, 13:53
Poprawiłem ilustrację przykładowego sposobu (bo są i inne możliwości) realizacji tytułowej kwestii.
 
76magg 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Banino
Wysłany: 2009-08-27, 07:13   

Witam (pierwszy raz piszę na forum).
Podkusiły mnie te modyfikacje w skrzynce bezpieczników... a że na szyby już kilka razy narzekałem (Daciorożca mam niecały miesiąc), więc postanowiłem sobie coś takiego zamontować.

Pierwszym błędem było kupno nóżki i kabelka z miejscem na bezpiecznik takich jak na tą większą 30-tkę. Tu pytanie pierwsze, czy duża 30 różni się czymś od małej 30?

Druga sprawa, że robiłem to z pamięci (stronkę sobie wprawdzie zapisałem, ale nie chciało mi się laptopa w aucie odpalać). I podłączenie w miejscu tej 30 mam tak samo, ale drugi koniec mam pod pozycją 29 z tego schematu: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2300.
Bo zgodnie z tym schematem to co jest tutaj pokazane to podłączenie się pod nóżkę bezpiecznika radia (a w opisie podłączenia jest o bezpieczniku pod stałym napięciem...).
Czy tutaj walnąłem jakąś gafę?
I jeszcze jedna kwestia - jak powinno się fachowo domontować kabelek do nóżki któregoś z bezpieczników?
A może w skrzynce jest jakieś wolne miejsce, gdzie jest podawane napięcie (bez względu na stan stacyjki) - chyba dzisiaj sobie to sprawdzę?
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-08-27, 07:19   

76magg napisał/a:
Tu pytanie pierwsze, czy duża 30 różni się czymś od małej 30?

W duży bezpiecznik łatwiej jest trafić, gdy w czasie jazdy chce się coś nim włączyć lub wyłączyć. :mrgreen:
_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-27, 11:17   

Elektrycznie duża 30 raczej się niczym nie różnic od małej 30 - to chyba tylko różnica mechaniczna.

Bezpiecznik 38 faktycznie nie daje prądu bez przekręcenia kluczyka - zawsze obecne napięcie jest pod E29 (czyli dobrze sobie podłączyłeś) albo E36.
 
76magg 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Banino
Wysłany: 2009-08-27, 11:32   

To pozostaje tylko pytanie o to, jak montować przewody do nóżek bezpieczników?
Bo obecnie zrobiłem to robiąc z końcówki kabelka pentelkę:

Kod:

===-**---------.
    ' |    X   |
      '--------'

Gdzie nóżka wchodzi w miejsce X, = to przewód w izolacji, ** to miejsce gdzie drut ( - ) jest skręcony.

I jeszcze facet w sklepie elektrycznym stwierdził, że jak 30A, to kabel grubszy niż był fabrycznie w oprawie bezpiecznika... ale nie wymieniałem, bo chyba przy obciążeniu chwilowym (a szyb raczej nie otwieram/zamykam często) nie trzeba.
 
ADAM 12 



Marka: dacia
Model: było mcv , jest duster
Silnik: 1,6 sce
Rocznik: 2017/2018
Wersja: Open
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 14 Wrz 2008
Posty: 188
Skąd: luboń k/poznania
Wysłany: 2009-08-27, 20:32   

76magg napisał/a:
To pozostaje tylko pytanie o to, jak montować przewody do nóżek bezpieczników?

Ja zrobiłem to najprościej jak tylko można- końcówkę przewodu(oczywiście bez izolacji) włożyłem między blaszki podstawy bezpiecznika i włożyłem bezpiecznik.Blaszki podstawy są elastyczne,więc kontakt prądowy jest zachowany.W miejsce bezpiecznika od szyb założyłem przepalony bezpiecznik,bo inaczej podaje napięcie tak jakby stacyjka była włączona.Ważne aby włączyć się po stronie która niema prądu bez bezpiecznika,bo w razie awarii obwód nie będzie chroniony.Jest to prosty sposób ,choć może trochę partyzancki,ale ma jeszcze tę zaletę,że jest łatwo demontowalny i nie pozostawia śladu ingerencji(wiadomo- gwarancja).U mnie sprawdza się b.dobrze.
Radio ma dwa zasilania,jedno pod stacyjkę,a drugie bezpośrednie dla podczymania pamięci,wystarczy mostek w kostce i działa niezależnie,chociaż fabryczne radio w Loganie którym ostatnio jeździłem miało opcję włączania bez kluczyka w stacyjce, tyle że za każdym razem jak wyłączałem silnik,radio również wyłączało się .A w kangoo i w mojej Daci(radio nie fabryczne) bez włączonego zapłonu nie działa.
 
76magg 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Banino
Wysłany: 2009-08-27, 23:32   

No to tak:
1. Radio mam brane w zestawie komfort (czy jakoś tak) - można je włączyć bez kluczyka i wtedy po godzinie się wyłączy (ale można znowu włączyć), ale radio nie jest tutaj istotne...
2. U mnie (Logan MCV 2009) na tej 10A ze zdjęcia Laisar'a nie ma napięcia bez kluczyka.
3. Podpiąłem się więc pod UCH... i skończyło się tym, że jak dzisiaj sobie opuściłem i podniosłem szyby na parkingu, to po odpaleniu okazało się, że komputer zaczął liczyć spalanie itp. od nowa (jak się tam wpinałem, to po wyjęciu bezpiecznika UCH (15A) też miałem ten efekt).
4. Przed chwilą polazłem i stwierdziłem, że podepnę się przed F32 (30A) od ogrzewania tylnej szyby, bo tam mam napięcie bez kluczyka, a ogrzewania tylnej szyby raczej nie używam.

Dodatkowo wczoraj zamontowałem sobie buczek przypominający o światłach... tylko wyje niemiłosiernie, więc będę go musiał:
a) Okleić czymś
b) Dorzucić do układu opornik...

I na bazie tych modyfikacji stwierdziłem, że chyba sobie też przepnę sterowanie ustawianiem lusterek wstecznych, bo od mojej lubej różnię się gabarytami dość znacząco, więc jak sobie jeździmy na zmianę, to konieczna jest korekta lusterek. A żeby je ustawić, trzeba przekręcić kluczyk. A jak się przekręci kluczyk... to zacznie wyć buczek i trzeba włączyć światła :D

Przydałoby się też domykanie szyb, ale ze względu na gwarancję nie chcę tam grzebać (bo z tego co skumałem, to nie jest to tylko podpinanie kabelków, co odwrócić można w kilka sekund).

EDIT:
Jeszcze koszt zabawy podam:
Bzyczek + oprawka opornika (tego większego, bo mniejszych nie mieli) + jakiś metr kabla + 2 końcówki bagnetowe większe = chyba 11 zł.
Zestaw oporników (bo nie było samodzielnej 30A) + 2 końcówki bagnetowe mniejsze = 5,50 zł.
Ostatnio zmieniony przez 76magg 2009-09-18, 15:22, w całości zmieniany 2 razy  
 
burbon 



Marka: DACIA
Model: SANDERO STEPWAY
Silnik: 1,5dCi
Rocznik: 2010
Dołączył: 29 Gru 2009
Posty: 27
Skąd: KRAKOW
Wysłany: 2010-06-06, 15:41   

jackthenight napisał/a:
Będzie to dobre połączenie pod dwoma warunkami :

1. Podłączenie kabla przed bezpiecznikiem 10 A.
Przed bezpiecznikiem oznacza wsuwkę na której jest napięcie po włączeniu zapłonu, po uprzenim wyciągnięciu bezpiecznika 10 A. Jak już znajdziemy odpowiednią wsuwkę należy ten bezpiecznik włożyć zpowrotem.

2. Wyciągnięcie bezpiecznika 30A ze swojego miejsca i założenie go na tym kablu (tak jak jest narysowany na rysunku), a kabel podłączamy w miejsce puste po bezpieczniku 30A (Mamy dwie wsuwki po bezpieczniku 30A, ale nasz kabelek podłączamy do wsuwki niemającej napięcia przy włączonym zapłonie).
To miejsce po tym bezpieczniku 30A pozostaje już później puste.


W Sandero Stepway po modyfikacji zgodnie z w/w schematem uruchomienie szyb wymaga włożnia kluczyka i przekręcenie o jeden stopień - bez konieczności włączenia zapłonu jak fabrycznie zaprojektowano. Włącza się wtedy radio i możemy sterować szybami. Bez kluczyka nie zadziała.
_________________
SANDERO STEPWAY 1.5 dCi 68KM
 
ADAM 12 



Marka: dacia
Model: było mcv , jest duster
Silnik: 1,6 sce
Rocznik: 2017/2018
Wersja: Open
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 14 Wrz 2008
Posty: 188
Skąd: luboń k/poznania
Wysłany: 2010-06-06, 17:43   

Istotą mojej modyfikacji było to,abym mógł sterować szybami i radiem całkowicie bez kluczyka w stacyjce.Mam zwyczaj wyciągać kluczyki ze stacyjki nawet przy bardzo krótkim postoju.UWAGA-w/w modyfikacja sterowania szyb niewskazana przy małych dzieciach.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-06-06, 18:21   

burbon napisał/a:
jackthenight napisał/a:
Będzie to dobre połączenie pod dwoma warunkami :

1. Podłączenie kabla przed bezpiecznikiem 10 A.
Przed bezpiecznikiem oznacza wsuwkę na której jest napięcie po włączeniu zapłonu, po uprzenim wyciągnięciu bezpiecznika 10 A. Jak już znajdziemy odpowiednią wsuwkę należy ten bezpiecznik włożyć zpowrotem.

2. Wyciągnięcie bezpiecznika 30A ze swojego miejsca i założenie go na tym kablu (tak jak jest narysowany na rysunku), a kabel podłączamy w miejsce puste po bezpieczniku 30A (Mamy dwie wsuwki po bezpieczniku 30A, ale nasz kabelek podłączamy do wsuwki niemającej napięcia przy włączonym zapłonie).
To miejsce po tym bezpieczniku 30A pozostaje już później puste.


W Sandero Stepway po modyfikacji zgodnie z w/w schematem uruchomienie szyb wymaga włożnia kluczyka i przekręcenie o jeden stopień - bez konieczności włączenia zapłonu jak fabrycznie zaprojektowano. Włącza się wtedy radio i możemy sterować szybami. Bez kluczyka nie zadziała.



Jeśli chcesz sterować szybami bez wkładania kluczyka to podłącz tak :


_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-06-06, 20:38, w całości zmieniany 2 razy  
 
burbon 



Marka: DACIA
Model: SANDERO STEPWAY
Silnik: 1,5dCi
Rocznik: 2010
Dołączył: 29 Gru 2009
Posty: 27
Skąd: KRAKOW
Wysłany: 2010-06-11, 08:37   

Chyba zostanę przy poprzedniej wersji. Najważniejsze, że nie muszę włączać zapłonu. Zastanawiające dlaczego konstruktorzy Renault nie pomyśleli o tym? Przecież nie tylko na tym forum są ludzie myślący praktycznie.
_________________
SANDERO STEPWAY 1.5 dCi 68KM
Ostatnio zmieniony przez burbon 2010-06-11, 08:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-06-11, 11:00   

MSZ tym razem to po prostu zwykły błąd projektowy, które zdarzają się właściwie w każdym aucie - nawet tak prostym jak Dacia... A że jest w niej niewiele elementów, to padło akurat na szyby <;

Niestety, mimo że jest w Daciach kilka takich problemów, to firma (-y?) jakoś bardzo dziwnie spóźnia się z ich poprawieniem... /:


burbon napisał/a:
W Sandero Stepway po modyfikacji zgodnie z w/w schematem uruchomienie szyb wymaga włożnia kluczyka i przekręcenie o jeden stopień

I tak miało być (vide podtytuł tematu) - moja propozycja była odmienna właśnie w tym punkcie od projektu ADAMA 12 (:
 
matysz 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2012
Posty: 141
Skąd: okolice Wawy
Wysłany: 2012-10-29, 21:28   

podłącze się do tematu ze swoim schematem. Oczywiście zrobiony wg opisu znajdującego się w tym temacie. mam zrobione wg tego schematu szyby bez kluczyka. mam nadzieję że komuś się jeszcze przyda.

Na rysunku pokazane są możliwe połączenia. Z 3 możliwych oczywiście wybieramy 1 ;)

Ostatnio zmieniony przez matysz 2012-10-30, 10:48, w całości zmieniany 2 razy  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-10-29, 23:12   

Kolego matysz podłączyłeś F29 z F14 z F38 i F36 ? Wszystko razem jest połączone na krótko ?
A jaki jest sens tego podłączenia, kolego matysz ? Możesz wyjaśnić, bo jestem bardzo ciekawy sensu tego podłączenia.
_________________

 
matysz 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2012
Posty: 141
Skąd: okolice Wawy
Wysłany: 2012-10-30, 10:47   

nie wszystko naraz tylko to są możliwe połączenia żeby działało jak kto chce ;) może sie nie doprecyzowałem ;)
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne